ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΔΗΜ. ΠΑΠΑΔΗΜΟΥΛΗ
ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΣΚΑΝΔΑΛΟ SIEMENS
• Σε ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που απαντήθηκε από τον αρμόδιο Επίτροπο Φραττίνι το 2007, προέκυψε η δυνατότητα για την Ελλάδα να αποκλείει από δημόσιους διαγωνισμούς εταιρείες που έχουν καταδικαστεί για δωροδοκία βάσει του άρθρου 45 της οδηγίας 2004/18/ΕΚ.
• Οι κυβερνήσεις της Ελλάδας από τότε μέχρι σήμερα όχι μόνο δεν αξιοποίησαν το κοινοτικό δίκαιο προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος αλλά δεν ορίστηκε καν δίκη, απαραίτητη προϋπόθεση
Επίκαιρη ερώτηση κατέθεσε σήμερα ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δημ. Παπαδημούλης στους υπουργούς Δικαιοσύνης, Διαφάνειας, Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Οικονομικών με θέμα την αποζημίωση του δημοσίου από το σκάνδαλο της Siemens.
Ο Δημήτρης Παπαδημούλης, κατά τη διάρκεια της θητείας του ως ευρωβουλευτής (2004-2009) είχε θίξει το σκάνδαλο της Siemens με παρεμβάσεις και ερωτήσεις του στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Σε ερώτησή του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που απαντήθηκε από τον αρμόδιο Επίτροπο Φραττίνι το 2007, προέκυψε η δυνατότητα για την Ελλάδα να αποκλείει από δημόσιους διαγωνισμούς εταιρείες που έχουν καταδικαστεί για δωροδοκία βάσει του άρθρου 45 της οδηγίας 2004/18/ΕΚ.
Οι κυβερνήσεις της Ελλάδας από τότε μέχρι σήμερα όχι μόνο δεν αξιοποίησαν το κοινοτικό δίκαιο προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος αλλά δεν ορίστηκε καν δίκη, απαραίτητη προϋπόθεση για τον αποκλεισμό της Siemens από μελλοντικούς διαγωνισμούς.
Παρατίθεται η επίκαιρη ερώτηση και το σχετικό δελτίο τύπου της 13-03-2007
«Επίκαιρη Ερώτηση
Προς τους κ.κ Υπουργούς: Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Οικονομικών
Θέμα: Αποζημίωση του Δημοσίου από το σκάνδαλο Siemens
Tο σκάνδαλο της SIEMENS είναι το μεγαλύτερο οικονομικό και πολιτικό σκάνδαλο των τελευταίων δεκαετιών. Όπως προέκυψε από την έρευνα των γερμανικών δικαστικών αρχών, η SIEMENS χρηματοδοτούσε πολιτικά πρόσωπα, αξιωματούχους, αλλά και τα ταμεία των δυο κομμάτων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ προκειμένου δίνοντας μίζες, να παίρνει πανάκριβα τις «δουλειές» από το κράτος και τις δημόσιες επιχειρήσεις, γεγονός που προσυπογράφει και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους με γνωμοδότησή του.
Μέχρι σήμερα η Siemens έχει καταβάλλει πάνω από 1 δις ευρώ αποζημιώσεις παγκοσμίως στις δημόσιες αρχές της Ρωσίας, της, Αργεντινής, της Βενεζουέλας, του Μπαγκλαντές, του Καναδά, της Λιβύης, της Νιγηρίας, 395 εκατομμύρια ευρώ αποζημίωση στη Γερμανία, καθώς και 800 εκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ μετά από επιβολή σχετικών προστίμων. Παράλληλα, εκκρεμούν ομαδικές αγωγές όλων των χωρών μαζί εις βάρος της Siemens για επιπλέον αποζημιώσεις.
Στην Ελλάδα, οι κυβερνήσεις δεν προσδιόρισαν καν το συνολικό ύψος της ζημίας του Δημοσίου, δεν έδωσαν εντολή για την διενέργεια πραγματογνωμοσύνης ώστε να βεβαιωθεί το ύψος των απαιτήσεων του, δεν έχουν ασκήσει τα νόμιμα δικαιώματα κατά της Siemens, όπως έκαναν τα παραπάνω κράτη, αφού δεν δήλωσαν παράσταση πολιτικώς ενάγοντος, δεν προέβησαν στην άσκηση αστικής αγωγής αποζημίωσης ή στην διαδικασία διοικητικής εκτέλεσης έτσι ώστε και να αποζημιωθεί το κράτος για την διαρκή ζημία δεκαετιών αλλά και να πετύχει τον αποκλεισμό της Siemens από μελλοντικούς διαγωνισμούς. Αυτό θεμελιώνεται τόσο στο εθνικό δίκαιο για λόγους δημοσίου συμφέροντος όσο και στο κοινοτικό για την παραβίαση του όρου περί ανταγωνισμού της Οδηγίας 18/2004 ΕΚ.
Παράλληλα, δεν έχει καν οριστεί δίκη, όχι μόνο για τα πολιτικά πρόσωπα των οποίων οι ευθύνες διερευνώνται ακόμη από τη Βουλή, και για ορισμένα από αυτά παραγράφηκαν εξαιτίας του νόμου περί ευθύνης υπουργών, αλλά και για το θέμα της χρηματοδότησης των κομματικών ταμείων. Δηλαδή δεν έχει προσδιοριστεί καν η δίκη Τσουκάτου, παρ’ ότι η ομολογία του για την μεταφορά του 1 εκατομμυρίου μάρκων στα ταμεία του ΠΑΣΟΚ, προσέφερε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να αναζητηθούν χρήματα και να επιστραφούν στο Δημόσιο.
Ο κ. Πρωθυπουργός δεσμευόταν προεκλογικά, ήδη από τον Ιούνιο του 2008, ότι με το που θα αναλάβει την διακυβέρνηση θα επιταχύνει τις διαδικασίες και θα ασκήσει αγωγή κατά της Siemens και θα δώσει εντολή για να έρθουν «όλα στο φως», έστω και αν χρειαστεί να στραφεί κατά του κόμματός του.
Έστω και καθυστερημένα, οφείλει η ελληνική κυβέρνηση να πράξει τα δέοντα ώστε να προασπίσει το δημόσιο συμφέρον που επί δεκαετίες επλήγη βάναυσα.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
I. Ποια άμεσα μέτρα σκοπεύει να λάβει η κυβέρνηση ώστε να ζητηθεί οικονομική αποζημίωση από τη Siemens, ανάλογη με το ύψος της ζημίας που προκλήθηκε σε βάρος του Δημοσίου;
II. Με ποιο τρόπο θα ερευνηθεί επιτέλους αυτοτελώς και με όλους τους δυνατούς τρόπους η χρηματοδότηση των κομμάτων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ από τη Siemens έτσι ώστε επιστραφούν στο Δημόσιο τα ποσά που εισπράχθηκαν παράνομα και να επιβληθούν οι προβλεπόμενες κυρώσεις;
III. Σκοπεύει η κυβέρνηση να διενεργήσει εξονυχιστικό έλεγχο όλων των περιουσιακών στοιχείων όσων προσώπων − πολιτικών και ανώτατων αξιωματούχων − εμπλέκονται ώστε να αποκαλυφθούν οι ροές του μαύρου χρήματος και να λάβει μέτρα για δήμευση, μέσω αστικών δικών, όσων περιουσιακών στοιχείων δεν δικαιολογούνται;
IV. Θα προβεί η κυβέρνηση στις απαραίτητες εκείνες ενέργειες-πρωτοβουλίες που θα διευκολύνουν τη Δικαιοσύνη να προβεί στην ταχεία εκδίκαση όλων των σκανδαλωδών υποθέσεων που δεν έχουν ακόμα παραγραφεί;
Ο ερωτών βουλευτής
Δημήτρης Παπαδημούλης»
********
Παρατίθεται το σχετικό δελτίο τύπου της 13-03-2007
«ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ - 13/3/2007
Στη δυνατότητα οι αρμόδιες αρχές να αποκλείουν από δημόσιες συμβάσεις και διαγωνισμούς εταιρείες που έχουν καταδικαστεί για διαφθορά και δωροδοκία αναφέρεται ο Επίτροπος κ. Φραττίνι απαντώντας σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δημήτρη Παπαδημούλη. Στην ερώτηση του ο Έλληνας ευρωβουλευτής ζητούσε να πληροφορηθεί εάν η Κομισιόν έχει ενημέρωση από τις γερμανικές ή ελληνικές εθνικές αρχές για χρηματισμό προσώπων προκειμένου η Siemens να κερδίσει διαγωνισμούς του δημοσίου ή δημοσίων οργανισμών. Απαντώντας ο κ. Φραττίνι δηλώνει ότι η Κομισιόν δεν είναι σε θέση να παράσχει σχετικές πληροφορίες «γιατί υπεύθυνα για τη διενέργεια ερευνών είναι τα κράτη μέλη» και επισημαίνει ότι «σχετικά με τους δημόσιους διαγωνισμούς, υπάρχει διάταξη, [1], να αποκλείεται υποψήφιος ή προσφέρων εις βάρος του οποίου υπάρχει οριστική δικαστική απόφαση, γνωστή στην αναθέτουσα αρχή, για έναν ή περισσότερους λόγους, περιλαμβανομένης της δωροδοκίας».
Η πλήρης απάντηση της Κομισιόν έχει ως εξής: «Η πρόληψη και η καταπολέμηση της διαφθοράς και της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες έχουν ιδιαίτερη σημασία και αποτελούν πολιτική προτεραιότητα για την Επιτροπή.
Σε ό,τι αφορά τη διαφθορά, υπεύθυνα για τη διενέργεια ερευνών είναι τα κράτη μέλη. Συνεπώς, η Επιτροπή δεν είναι σε θέση να παράσχει πληροφορίες για τη συγκεκριμένη εγκληματική πράξη. Ωστόσο, η Επιτροπή επιθυμεί να αναφέρει ότι σχετικά με τους δημόσιους διαγωνισμούς, υπάρχει διάταξη, βάσει του άρθρου 45 της οδηγίας 2004/18/ΕΚ [2], να αποκλείεται υποψήφιος ή προσφέρων εις βάρος του οποίου υπάρχει οριστική δικαστική απόφαση, γνωστή στην αναθέτουσα αρχή, για έναν ή περισσότερους λόγους, περιλαμβανομένης της δωροδοκίας.
Ορισμένοι μηχανισμοί που δημιουργήθηκαν πρόσφατα για την πρόληψη της νομιμοποίησης των εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας μπορούν να συμβάλλουν έμμεσα στην παρακολούθηση των πράξεων που έγιναν από τέτοιους λογαριασμούς. Ο κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1781/2006 [3] του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Δεκεμβρίου 2006, περί των πληροφοριών για την πληρωμή που συνοδεύουν τις μεταφορές χρηματικών ποσών (που άρχισε να ισχύει την 1η Ιανουαρίου του 2007) στοχεύει στη διασφάλιση της πλήρους ανιχνευσιμότητας των μεταφορών κεφαλαίων ώστε να προληφθεί η νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και η χρηματοδότηση της τρομοκρατίας. Ειδικότερα, ο κανονισμός προβλέπει ότι οι μεταφορές κεφαλαίων σε οποιοδήποτε νόμισμα, που αποστέλλονται ή λαμβάνονται από πάροχο υπηρεσιών πληρωμών εγκατεστημένο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πρέπει να συνοδεύονται από το όνομα, τη διεύθυνση και τον αριθμό λογαριασμού (ή άλλο μοναδικό αναγνωριστικό) του αποστολέα. Οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών που είναι εγκατεστημένοι στην Ένωση πρέπει να ελέγχουν όλες τις πληροφορίες που αφορούν τον αποστολέα, να ζητούν συμπληρωματικές πληροφορίες όπου χρειάζεται πριν από την εκτέλεση της μεταφοράς, να τηρούν μητρώα για πέντε έτη και να απαντούν χωρίς καθυστέρηση σε αιτήματα των εθνικών αρχών που είναι αρμόδιες για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες ή της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας. Οι πληροφορίες που συγκεντρώνονται από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών μπορεί να αποτελέσουν ένα αξιόλογο εργαλείο στην έρευνα για την νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες που συνδέονται με τη δωροδοκία κρατικών αξιωματούχων.»
[1] Οδηγία 2004/18/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 31ης Μαρτίου 2004, περί συντονισμού των διαδικασιών σύναψης δημόσιων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, ΕΕ L 134, 30.4.2004.
[2] Οδηγία 2004/18/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 31ης Μαρτίου 2004, περί συντονισμού των διαδικασιών σύναψης δημόσιων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, ΕΕ L 134, 30.4.2004.
[3] ΕΕ L 345, 8.12.2006.