Πέμπτη, 13 Οκτωβρίου 2011
Παρέμβαση Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Οικονομικών κ. Ευάγγελου Βενιζέλου στην κοινή συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων και της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης
Θέμα ημερήσιας διάταξης: Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, Ενιαίο Μισθολόγιο – Βαθμολόγιο, Εργασιακή Εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015». (4η συνεδρίαση)
Για να διευκολύνω τους εισηγητές και τους συναδέλφους, θα σας δώσω τώρα ένα σημείωμα με διάφορες αναδιατυπώσεις, οι οποίες είναι προϊόν της συζήτησης επί της αρχής, όπως τις είχαμε καταγράψει και αποδελτιώσει με τους συνεργάτες μας, και της ακρόασης των φορέων. Βεβαίως, πάντα υπάρχει το περιθώριο μέχρι την δεύτερη ανάγνωση και μέχρι το τέλος της συζήτησης στην Ολομέλεια να γίνουν και άλλες αλλαγές στο πλαίσιο που έθεσα εχθές.
Δίνω, λοιπόν, ένα σημείωμα το οποίο έχω μονογράψει και το οποίο είναι καταστρωμένο νομοτεχνικά, για τα πρακτικά της Βουλής και δίνω και ένα αντίγραφο του κατατεθειμένου νομοσχεδίου, όπου είναι σκιασμένα τα σημεία στα οποία επέρχεται έστω και μια μονολεκτική αλλαγή. Το αντίστοιχο εδάφιο είναι σκιασμένο για να μπορέσετε να παρακολουθήσετε από το ένα σημείωμα το άλλο, χωρίς να αποτυπώνονται και οι διαγραφές γιατί θα ήταν κουραστικό. Άρα, το κάναμε όσο μπορούσαμε πιο χρηστικό για να διευκολυνθούν οι συνάδελφοι.
Αυτές θεωρούμε ότι είναι αναδιατυπώσεις γιατί είναι στην θεματολογία του νομοσχεδίου και όλα αυτά συζητήθηκαν κατά την διάρκεια της συζήτησης επί της Αρχής και κατά την διάρκεια της ακρόασης των φορέων.
Θα καταθέσουμε δύο τροπολογίες, οι οποίες δεν είναι μείζονος σημασίας. Είναι, θα έλεγα, ήσσονος σημασίας.
- Η μια τροπολογία επιτρέπει στο ελληνικό Δημόσιο να οργανώσει τον διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση της άδειας του Κρατικού Λαχείου, γιατί διαπίστωσαν οι διεθνείς νομικοί μας σύμβουλοι ότι δεν έχουμε ρητή νομική βάση και για να μην έχουμε προβλήματα νομιμότητας θα καταθέσουμε μια σχετική ρύθμιση. Το έχουμε πει κατ’ επανάληψη και είναι και στο Μεσοπρόθεσμο, είναι ψηφισμένο από την Βουλή αυτό.
- Η δεύτερη τροπολογία αφορά ένα τεχνικό θέμα: τον τρόπο με τον οποίο θα εισπράττεται, σε συνδυασμό με την είσπραξη των φόρων, η εισφορά αλληλεγγύης, η οποία τώρα επιβλήθηκε αναδρομικά και έχει ταλαιπωρήσει διάφορους συμπολίτες μας, ιδίως αυτούς που καταβάλλουν ένα σεβαστό ποσό, ενώ τώρα αυτό θα εισπράττεται σταδιακά μέσα από την παρακράτηση του φόρου. Και αυτό, όμως, δεν συνιστά καμία περαιτέρω επιβάρυνση, είναι τα ποσά τα οποία έχουν ψηφισθεί και ισχύουν, απλώς είναι η τεχνική μέθοδος της μηνιαίας καταβολής του ποσού.
Τώρα, στο κείμενο των αναδιατυπώσεων περιλαμβάνονται, φυσικά, και αλλαγές οι οποίες έχουν σημασία:
Κατ’ αρχάς, περιλαμβάνονται οι αλλαγές που παρουσίασε στην ομιλία του ο συνάδελφος κ. Κουτρουμάνης, προηγουμένως. Δηλαδή, γίνεται σαφέστερος ο ρόλος του σωματείου και της ένωσης προσώπων και η προτεραιότητα του σωματείου, εφόσον υπάρχει, σε σύναψη των επιχειρησιακών συμβάσεων.
Αποτυπώνεται αυτό που σας είπα χθες -και ίσως δεν το προσέξατε και στην δική μου ομιλία- ότι η αναστολή της επέκτασης της ισχύος αφορά τις κλαδικές συμβάσεις γιατί για τις ομοιοεπαγγελματικές δεν χρειάζεται ειδική ρύθμιση και άρα αφαιρούνται οι ομοιοεπαγγελματικές από το εδάφιο αυτό. Γιατί, δημιουργείται η παρεξήγηση ότι γίνεται κάτι καινούργιο ενώ δεν γίνεται απολύτως τίποτα. Γίνεται ό,τι ισχύει στην χώρα από το 1990.
Επίσης, η ισχύς αυτής της αναστολής προσδιορίζεται μέχρι το τέλος –ή όσο ισχύει το πρόγραμμα στήριξης, ακριβώς γιατί μπορεί η πορεία της ελληνικής οικονομίας να είναι τέτοια –και ευελπιστούμε να είναι τέτοια- ώστε αυτό να το καταστήσει από ένα σημείο και μετά άνευ αντικειμένου.
Πιστεύω, λοιπόν, ότι με τις διευκρινήσεις που έδωσε ο κ. Κουτρουμάνης, αυτό το ζήτημα έχει πάρει την πλήρη του εικόνα.
Θα απαντήσω και στο ερώτημα που έκανε ο εισηγητής της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης προηγουμένως, αν η ψήφιση του άρθρου 37 είναι προϋπόθεση για την καταβολή της έκτης δόσης. Παρουσιάστηκε η συνοπτική εκδοχή της έκθεσης της τρόικας στο Διοικητικό Συμβούλιο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου προχθές και το πρώτο θέμα που τίθεται ως προηγούμενη ενέργεια, ως “prior action” προκειμένου να γίνει οτιδήποτε είναι η αλλαγή αυτή στις συλλογικές εργασιακές σχέσεις.
Είναι, δε, σαφές σήμερα και από μια συνέντευξη που έχει δώσει ο κ. Mors, η οποία είναι πολύ προσεγμένη, στην “Καθημερινή” και αποτυπώνει την πραγματικότητα στα θέματα αυτά ότι δεν τίθεται θέμα κατώτερου μισθού και Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.
Κύριε πρόεδρε, σε σχέση με το μισθολόγιο και το βαθμολόγιο υπάρχουν θέματα. Μας απασχολεί πάρα πολύ το θέμα του άρθρου 28, δηλαδή δεν μπορεί να υπάρξει η αδικία, η αίσθηση της αδικίας μεταξύ των υπηρετούντων και των νεοπροσλαμβανομένων υπαλλήλων. Εργαζόμαστε πάνω σε διάφορα μοντέλα, διότι αυτό είναι ένα πολύπλοκο εγχείρημα –και μαθηματικά πολύπλοκο. Θα σας πω τι δυνατότητες έχουμε την Δευτέρα, στην δεύτερη ανάγνωση.
Έχουμε πει ότι (σε σχέση με την τροπολογία για την περικοπή του 35% στις ΔΕΚΟ που έθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ) στις εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρίες του δευτέρου κεφαλαίου του νόμου περί ΔΕΚΟ, -οι οποίες ανήκουν κατά πλειοψηφία στο ελληνικό Δημόσιο και των οποίων την διοίκηση ασκεί το ελληνικό Δημόσιο, η μείωση είναι στο επίπεδο του 65% των αποδοχών της 31/12/2009.
Για τους πολύτεκνους μίλησα χθες και είπα ότι θα υπάρξει μια ολοκληρωμένη επιδοματική πολιτική η οποία θα συνδεθεί και με το εισοδηματικό επίπεδο, διότι δεν είναι το ίδιο ένας πολύτεκνος, ο οποίος μπορεί να είναι πολυεκατομμυριούχος, και ένας πολύτεκνος ο οποίος είναι άπορος».
Γιατί, όσες φορές συνδέθηκε φορολογικά, συνδέεται κατά τρόπο άνισο και οριζόντιο και άμα σας πω πως κλιμακώνονται οι δηλώσεις του οικογενειακού εισοδήματος –θα τα πούμε αυτά στην Ολομέλεια- δηλαδή, αν σκεφτείτε ότι 2,3 εκατομμύρια οικογενειακές δηλώσεις φόρου εισοδήματος κινούνται μέχρι τις 10.000 ευρώ και 3,4 εκατομμύρια κινούνται μέχρι τις 15.000 ευρώ, θα καταλάβετε ότι στην χώρα μας οποιοδήποτε αμιγώς φορολογικό κριτήριο για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής οδηγεί σε αποτελέσματα τα οποία είναι τραγελαφικά. Πρέπει να ελέγχονται πραγματικές καταστάσεις και πρέπει να ενισχύονται αυτοί που το ζητούν και το έχουν ανάγκη.
Θυμηθείτε αυτό που σας είπα: Από τα 5,2 εκατομμύρια οικογενειακές φορολογικές δηλώσεις, τα 2,3 εκατομμύρια είναι μέχρι 10.000 ευρώ –δηλαδή το διπλάσιο του αφορολόγητου ορίου των 5.000- και 3,4 εκατομμύρια δηλώσεις μέχρι τις 15.000 ευρώ.
Αυτή είναι η κατάσταση από την οποία εκκινούμε για το Εθνικό Φορολογικό Σύστημα. -