Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

6.5.10

ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ

Τετάρτη 5 Μαΐου 2010
Συνέχιση της συζήτησης επί των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου μάθηση και Θρησκευμάτων, «Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού –καθιέρωση κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση και λοιπές διατάξεις».


 Σήμερα η ημέρα στέφθηκε με ένα πολύ θλιβερό περιστατικό. Σε αυτό αναφέρθηκαν οι συνάδελφοι απ’ όλες τις πτέρυγες. Καταδίκασαν τον τραγικό θάνατο των τριών συνανθρώπων μας, των εργαζόμενων στην Τράπεζα όπου έγινε το περιστατικό και καταδικάσαμε, βεβαίως, τη βία.
Αυτή η βία βρίσκει χώρο, όταν στερεύουν τα δικαιώματα και, δυστυχώς, κυρία Υπουργέ, αυτό που γίνεται το τελευταίο διάστημα στη χώρα μας έχει ξεσηκώσει όλο το λαό, ο οποίος έχει ξεπεράσει τα όριά του, τις κόκκινες γραμμές που εσείς λέτε ότι βάζετε, αλλά τελικά δεν έχουν μπει και κάποιοι πάνω σε αυτό κάνουν και την προβοκάτσιά τους.
Σήμερα στις εκατοντάδες χιλιάδες διαδηλωτών σε όλη την Ελλάδα συμμετείχαν γονείς, μαθητές, φοιτητές και εκπαιδευτικοί. Και εδώ έχουμε ένα σχέδιο νόμου, το οποίο έχετε καταθέσει, αλλά δυστυχώς δεν θεραπεύει την αρρώστια του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας, γιατί είναι αποσπασματικό και αντί να αμβλύνει, βεβαίως, τις ανισότητες, τις διευρύνει.
Οι όροι που εσείς χρησιμοποιείτε –«νέο σχολείο», «δημόσια δωρεάν και υψηλής ποιότητας παιδεία για όλους» και το σύνθημα «πρώτα ο μαθητής»- δυστυχώς καταρρίπτονται από μόνοι τους μέσα από τα άρθρα του σχεδίου νόμου που συζητούμε. Ο εισηγητής μας Τάσος Κουράκης και ο κοινοβουλευτικός μας εκπρόσωπος Μιχάλης Κριτσωτάκης είναι γνώστες του αντικειμένου ως εκπαιδευτικοί της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και, βεβαίως, τεκμηριωμένα κατέθεσαν τις προτάσεις μας, αντικρούοντας τις δικές σας ή κάνοντας διορθωτικές προτάσεις.
Μέσα σε όλα αυτά καταθέσαμε και τροπολογίες. Εγώ θέλω να αναφερθώ σε μία τροπολογία, η οποία είναι σχετική με το ΑΣΕΠ.
Εμείς διαφωνούμε με το διαγωνισμό των εκπαιδευτικών μέσω του ΑΣΕΠ. Γιατί; Όλοι οι διαγωνισμοί του ΑΣΕΠ για τους εκπαιδευτικούς που διενεργήθηκαν ως σήμερα επιβεβαίωσαν την ανεπάρκεια και την αναξιοπιστία των διαδικασιών που ακολουθούνται για την επιλογή των εκπαιδευτικών που στελεχώνουν τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Συγκεκριμένα, οι ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, με το πρόσχημα της αντικειμενικής και αδιάβλητης κρίσης και της εύκολης τυποποιημένης αξιολόγησης, μείωσαν ακόμη περισσότερο την αξιοπιστία του διαγωνισμού.
Η χρήση τέτοιων ερωτήσεων, κυρίως στα παιδαγωγικά, δημιουργεί δικαιολογημένα σύγχυση και αγανάκτηση ανάμεσα στους υποψήφιους που υποχρεώνονται κατ’ επανάληψη να επιλέξουν τη μόνη ορθή απάντηση ανάμεσα σε εναλλακτικές εκδοχές που θα μπορούσαν να υποστηριχθούν, κάθε μια εξίσου πειστικά, με την κατάλληλη επιχειρηματολογία.
Και εδώ προκύπτει ένας μεγάλος κίνδυνος: Στο βαθμό που κάθε εναλλακτική εκδοχή συνήθως στηρίζεται σε διαφορετική αιτιολογική αφετηρία, η αναγόρευσή της μιας απ’ αυτές ως της μόνης ορθής από την πλευρά της εξουσίας δεν απέχει από την καθιέρωση μιας επίσημης κρατικής παιδαγωγικής, την οποία πρέπει να ασπασθεί ο υποψήφιος ή η υποψήφια, για να ελπίζει σε επιτυχία.
Επιπλέον, ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ είναι μονομερής και γι’ αυτό έχει περιορισμένη προγνωστική εγκυρότητα. Μπορεί να φαντασθεί κανείς να αξιολογείται η ικανότητα ενός πιλότου ή ενός γιατρού μόνον από την επίδοσή τους σε γραπτά ερωτήματα που αποτιμούν τη θεωρητική τους κατάρτιση;
Η διδασκαλία είναι μία πολυδιάστατη διαδικασία, κυρία Υπουργέ, που απαιτεί ποικίλες γνώσεις και δεξιότητες και επηρεάζεται από το σύνολο των χαρακτηριστικών της ανθρώπινης προσωπικότητας και όχι μόνο από την απόδοση στο γραπτό λόγο.
Η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει σε σοβαρές εκπαιδευτικές και κοινωνικές παρενέργειες. Αναπτύχθηκε ένα ακόμα επιχειρηματικό πεδίο στο οποίο συνωστίζονται ποικίλοι «Μεσσίες» που «ευαγγελίζονται» τη σίγουρη επιτυχία.
Ανάμεσα σ’ αυτούς παλαίμαχοι και νεόκοποι αυτοχριζόμενοι παιδαγωγοί, εθισμένοι στο φροντιστηριακό «ντοπάρισμα» και στις τυποποιημένες τεχνικές αποστήθισης αναλαμβάνουν να καλύψουν το κενό της επίσημης εκπαιδευτικής πολιτικής, παρέχοντας αμφίβολης εγκυρότητας και αξιοπιστίας παιδαγωγική γνώση στους μελλοντικούς εκπαιδευτικούς.
Εκεί πάνω ακριβώς «πατούν» αυτοί που θέλουν να βγάλουν χρήματα και «πατούν» στο μέλλον των ανθρώπων για μία σταθερή και μόνιμη εργασία.
Εμείς, ο ΣΥΡΙΖΑ, εμμένουμε σταθερά στη θέση μας για διασφάλιση όλων των αναγκαίων συνθηκών για την αποτελεσματική λειτουργία των σχολείων, βεβαίως με κάλυψη των κενών σε διδακτικό προσωπικό, με θεσμοθέτηση της παιδαγωγικής και διδακτικής κατάρτισης των εκπαιδευτικών, με ουσιαστική και επαρκή επιμόρφωσή τους και επίσης επιμένουμε στην κατάργηση του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ για τους λόγους που προανέφερα.
Ο ΣΥΡΙΖΑ μετά από διαβούλευση με εκπαιδευτικούς φορείς έχει καταθέσει τη συγκεκριμένη τροπολογία για αδιάβλητες διαδικασίες που θα διασφαλίζουν την αξιοπιστία των επιλογών, την αξιοπρέπεια των εκπαιδευτικών και την ανεξαρτησία από τις κομματικές παρεμβάσεις στο χώρο της παιδείας.
Το σκεπτικό της τροπολογίας μας είναι το εξής: Όλοι οι διορισμοί του ΑΣΕΠ για τους εκπαιδευτικούς που διενεργήθηκαν ως σήμερα επιβεβαίωσαν την ανεπάρκεια και την αναξιοπιστία των διαδικασιών που ακολουθούνται για την επιλογή των εκπαιδευτικών που στελεχώνουν τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Με την ψήφιση της συγκεκριμένης τροπολογίας καταργείται η διαδικασία του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και διασφαλίζονται όλες οι αναγκαίες συνθήκες για την αποτελεσματική λειτουργία των σχολείων, δηλαδή καταργείται ο θεσμός της ωρομίσθιας εργασίας σ’ όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης όπως και της έρευνας και μονιμοποιούνται όλοι οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται με ελαστικές μορφές εργασίας και καλύπτονται όλα τα κενά με μόνιμους εκπαιδευτικούς λειτουργούς με σταθερή εργασιακή σχέση πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης.
Για να γίνει πράξη η παραπάνω πρόταση, επιβάλλεται να μη γίνει καμία αλλαγή στο σύστημα διορισμών μέχρι να διοριστούν ως μόνιμοι όλοι όσοι βρίσκονται στους πίνακες αναπληρωτών και ωρομισθίων με προϋπηρεσία, να αυξάνει ο αριθμός των διορισμών ώστε η μεγάλη προσφορά σε εκπαιδευτικούς να αξιοποιηθεί για την ποιοτική βελτίωση της εκπαίδευσης και η αύξηση του αριθμού των διορισμών να είναι τέτοια που να καλύπτει τα κενά σε όλα τα σχολεία.
Παράλληλα, εφαρμόζονται μέτρα όπως η μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, προγράμματα αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, επιμόρφωση των υπηρετούντων εκπαιδευτικών, πλήρης σύνταξη των εκπαιδευτικών με τριάντα χρόνια εργασίας, τα οποία θα συμβάλουν βεβαίως στη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου και θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας στη δημόσια εκπαίδευση.
Καθιερώνεται ο μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών στην παιδαγωγική και διδακτική ως προαπαιτούμενο για διορισμό στην εκπαίδευση.
Πιο συγκεκριμένα, τα πανεπιστημιακά ιδρύματα ιδρύουν μεταπτυχιακά ινστιτούτα παιδαγωγικής κατάρτισης των πτυχιούχων τους τουλάχιστον ετήσιας διάρκειας.
Το πρόγραμμα σπουδών αυτών των ινστιτούτων καθορίζεται από τα αντίστοιχα τμήματα τα οποία συνυπολογίζοντας τις προπτυχιακές σπουδές του μελλοντικού εκπαιδευτικού, φροντίζουν να του παράσχουν επιστημονικές γνώσεις και δεξιότητες σε πεδία όπως παιδαγωγικής ψυχολογίας, γενικής διδακτικής, ειδικής διδακτικής, κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης, διαπολιτισμικής και αντιρατσιστικής εκπαίδευσης, οργάνωσης και διοίκησης της εκπαίδευσης, αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, εκπαίδευσης ενηλίκων, συγκριτικής εκπαίδευσης, πρακτική διδασκαλία και διδακτική τουλάχιστον εξάμηνη κατά την οποία οι εκπαιδευόμενοι θα αμείβονται.
Αν ισχύσουν όσα προανέφερα, η επιτυχής ολοκλήρωση της ετήσιας αυτής φοίτησης στα εν λόγω ινστιτούτα καταλήγει στη χορήγηση μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην παιδαγωγική και διδακτική.
Όσον αφορά τις προσλήψεις… Όταν το Υπουργείο Παιδείας προκηρύσσει διαδικασία πλήρωσης θέσεων εκπαιδευτικών, οι υποψήφιοι καταθέτουν τα δικαιολογητικά τους. Τα τελικά μόρια, που κάθε υποψήφιος συγκεντρώνει, υπολογίζονται με αδιάβλητο και διαφανή τρόπο.
Τέλος, εκτός από το πτυχίο και το πιστοποιητικό μεταπτυχιακής παιδαγωγικής επιμόρφωσης, θα συνυπολογίζονται στη διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτικών, η διδακτική εμπειρία σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, σε άλλες εκπαιδευτικές δομές που είναι ενταγμένες στο Υπουργείο Παιδείας, οι μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών, καθώς και κοινωνικά κριτήρια.
Αυτή είναι μία τροπολογία που πραγματικά, αν τη λαμβάνατε υπόψη και την κάνατε νόμο, τότε, κυρία Υπουργέ, κυρίες και κύριοι Υπουργοί, θα είχαν σάρκα και οστά αυτά που λέτε εσείς, «Νέο σχολείο», «δημόσια δωρεάν και υψηλής ποιότητας παιδεία για όλους» και το σύνθημα «Πρώτα ο μαθητής».
Αλλιώς, κυρία Υπουργέ, τα πράγματα είναι μία από τα ίδια, ή γίνονται χειρότερα με την υποχρηματοδότηση της παιδείας.
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ