Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

20.12.09

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ

«Κύρωση του κρατικού προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών ορισμένων ειδικών ταμείων και υπηρεσιών οικονομικού έτους 2010»

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Είναι ιδιαίτερη τιμή για μένα, να εισηγούμαι σήμερα, ενώπιον της εθνικής αντιπροσωπείας, τον πρώτο προϋπολογισμό της νέας Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, τον προϋπολογισμό του 2010.
Τον προϋπολογισμό που αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στην αφετηρία μιας μεγάλης και δύσκολης προσπάθειας να βγάλουμε τη χώρα από το τέλμα και το αδιέξοδο.

Μιας προσπάθειας της οποίας ηγείται ο Πρόεδρός μας και Πρωθυπουργός, ο Γιώργος Παπανδρέου, ο οποίος ζήτησε και πήρε την εντολή από τον Ελληνικό λαό για να προχωρήσει στις μεγάλες αλλαγές και ανατροπές, αυτές που έχει ανάγκη η χώρα για να πάει και πάλι μπροστά.

Η νέα Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ βρίσκεται αντιμέτωπη με τα πολλαπλά ελλείμματα που δημιούργησε η πενταετής διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Έλλειμμα δημοσιονομικό, έλλειμμα αναπτυξιακό, έλλειμμα κοινωνικό, έλλειμμα δημοκρατίας, έλλειμμα αξιοπιστίας, έλλειμμα διαφάνειας, έλλειμμα εμπιστοσύνης, ελλείμματα παντού.

Τα πολλαπλά αυτά ελλείμματα αμαύρωσαν την εικόνα της χώρας μας, με αποτέλεσμα αντί των συγχαρητηρίων και των επαίνων που εισέπραττε η Ελλάδα το 2004, τώρα να εισπράττει λοιδορίες, χλευασμούς και απειλές που προσβάλλουν, και προκαλούν τους Έλληνες και τις Ελληνίδες.

Το δημοσιονομικό έλλειμμα απειλεί να ακυρώσει, αν δε το αντιμετωπίσουμε, όλες τις κατακτήσεις του Ελληνικού λαού και να υποθηκεύσει το μέλλον της νέας γενιάς.

Το πολιτικό σχέδιο της Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, δεν περιορίζεται και δεν φιλοδοξεί απλά να βελτιώσει την εικόνα αυτών των ελλειμμάτων και κυρίως των δημοσιονομικών.

Θα το κάνει αυτό, γιατί είναι απαραίτητο και αναγκαίο.

Όμως το κρίσιμο και σημαντικό για μας είναι να παρέμβουμε στην καρδιά του προβλήματος και να αντιμετωπίσουμε τις χρόνιες παθογένειες του συστήματος που γεννά και αναπαράγει τα ελλείμματα.

Γιατί, αν εγκλωβιστούμε στο ερώτημα, σκληρά μέτρα ή ήπια προσαρμογή, όπως το θέτουν από διάφορες πλευρές, δημοσιονομιστές, νεοφιλελεύθεροι ή νεοκεϋνσιανοί, κινδυνεύουμε να υποταγούμε και να ακυρώσουμε την όποια προοπτική του νέου μοντέλου ανάπτυξης και παραγωγικής ανασυγκρότησης.

Εμείς δεν επιζητούμε πρόσκαιρα δημοσιονομικά οφέλη με τρόπο που θα κάνουν τους Έλληνες φτωχότερους και θα διευρύνουν το κοινωνικό έλλειμμα. Αυτό μας γυρίζει πίσω, δεν το αντέχει ο λαός.

Εμείς θέλουμε να φέρουμε το νέο στην οικονομία και να συνδέσουμε την δημοσιονομική εξυγίανση με την οικονομική ανάπτυξη και την προοπτική της εξόδου από την κρίση. Έτσι θα πάμε μπροστά, αυτό ζητάει από μας ο λαός.

Γι’ αυτό, ανοίγουμε μέτωπο με όλα αυτά που κρατούν τη χώρα καθηλωμένη και την εμποδίζουν να ανταποκριθεί στις ανάγκες της συγκυρίας, να αντιμετωπίσει τους κινδύνους και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες.

Ανοίγουμε Μέτωπο:

- Με την παραοικονομία και τον παρασιτισμό,

- Με τη φοροδιαφυγή, τη φοροαποφυγή και την εισφοροδιαφυγή,

- Με την κερδοσκοπία και τον αθέμιτο ανταγωνισμό,

- Με τη σπατάλη και την κακοδιαχείριση,

- Με τα προνόμια των λίγων σε βάρος των πολλών,

- Με τη διαφθορά και την αδιαφάνεια,

- Με την αναξιοκρατία, τον κομματισμό και τον ημετερισμό,

- Με τις αδιαφανείς οικονομικές λειτουργίες,

- Με τη γραφειοκρατία και το συγκεντρωτισμό,

- Με την ανομία και το νεποτισμό,

- Με τις πελατειακές σχέσεις, τις εξαρτήσεις και την αναξιοπιστία στο πολιτικό σύστημα.

Γι’ αυτό ξεκινήσαμε, προχωράμε και θα ολοκληρώσουμε μεγάλες αλλαγές, που έπρεπε να είχαν γίνει πολλά χρόνια πριν.

Διαλέγουμε το δύσκολο δρόμο, αυτή την εντολή μας έδωσε ο Ελληνικός λαός, ο οποίος με την ψήφο του αποδοκίμασε τις αποτυχημένες συνταγές, στις οποίες δυστυχώς επιμένουν ακόμα, μοιραίοι και αμετανόητοι, αυτοί που μας οδήγησαν μέχρι εδώ.

Σας καλώ, λοιπόν, κάτω από αυτό το πρίσμα, να συζητήσουμε τον προϋπολογισμό του 2010.

Από τη μια μεριά της αναγκαίας και άμεσης δημοσιονομικής παρέμβασης και από την άλλη της προοπτικής των μεγάλων διαρθρωτικών και θεσμικών αλλαγών, που ανατρέπουν τις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές λειτουργίες, που ευθύνονται για τη σημερινή κατάσταση.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Είναι γνωστό σε όλους, ότι δυστυχώς η χώρα μας βρίσκεται στην πιο δύσκολη συγκυρία της μεταπολιτευτικής περιόδου.

Τα μεγέθη που αποτυπώνουν την οικονομική κατάσταση και καθορίζουν το πλαίσιο των πολιτικών αποφάσεων και των εναλλακτικών επιλογών, είναι ιδιαίτερα αρνητικά, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα, που ορισμένοι καλλιεργούν την ιδέα της μη αντιστροφής, προκειμένου να εξυπηρετήσουν τις δικές τους σκοπιμότητες.

Στο κοινωνικό πεδίο, επικρατεί ανασφάλεια και αβεβαιότητα για το μέλλον, ενώ τα οξυμένα προβλήματα οδηγούν σε διάρρηξη των συνεκτικών δεσμών του κοινωνικού ιστού, σε φαινόμενα επικίνδυνα και αποτρεπτικά για μια συντεταγμένη πορεία αντιμετώπισης της πολυεπίπεδης κρίσης.

Πολύ περισσότερο δε, επειδή τα φαινόμενα της διαφθοράς, της αδιαφάνειας και μιας εξουσίας που δουλεύει για τον εαυτό της, οδήγησαν σε κατάρρευση του συστήματος αξιών, το οποίο καθόρισε τη στάση των πολιτών απέναντι σε εκείνους που πρέπει και οφείλουν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα.

Γνωρίζαμε, αγαπητοί συνάδελφοι, και συναδέλφισες, και εμείς και ο Ελληνικός λαός τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίζαμε και την κατάσταση που θα παραλαμβάναμε.

Είπαμε προεκλογικά ότι ξέρουμε πως ο δρόμος είναι δύσκολος και ανηφορικός , αλλά έχουμε και σχέδιο και βούληση να τον ανέβουμε.

Δεσμευτήκαμε, επίσης, για μια πολιτική που δεν θα κρύβει την αλήθεια, που δεν θα στηρίζεται σε πλαστά δεδομένα, αλλά θα αντιμετωπίζει τα πραγματικά προβλήματα και θα θέτει ρεαλιστικούς στόχους.

Και η αλήθεια είναι, δυστυχώς για τη χώρα, ότι η Κυβέρνηση της Ν.Δ., όχι μόνο οδήγησε την οικονομία σε αυτή την τραγική κατάσταση, αλλά έλεγε ψέματα, παραπλανούσε τον Ελληνικό λαό και τους Ευρωπαίους εταίρους μας.

Όταν ο κ. Παπαθανασίου ενημέρωνε την Ε.Ε. λίγες εβδομάδες, πριν τις εκλογές, ότι το έλλειμμα θα ήταν 6%, ουδείς από εμάς φανταζόταν ότι τελικά αυτό θα ήταν υπερδιπλάσιο.

Η αλήθεια είναι ότι η Κυβέρνηση γνώριζε το δημοσιονομικό εκτροχιασμό.

Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας γνώριζε και απέκρυψε από τον Ελληνικό λαό την προειδοποίηση της Ε.Ε, στις 2.7.2009, ότι με βάση τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου το έλλειμμα θα ξεπεράσει το 10%.

(Ορίστε το σχετικό έγγραφο, το καταθέτω)

Η ίδια Κυβέρνηση έφερε στη Βουλή και ψήφισε, πριν ένα χρόνο ακριβώς, έναν πλαστό προϋπολογισμό με προβλεπόμενο έλλειμμα 2%, για να το ανεβάσει τον Ιανουάριο στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης στο 3,7 % και να καταλήξει τελικά στο 12,7 %.

Ήταν πράγματι αδιανόητο να σκεφθεί κανείς, ότι το έλλειμμα από 5,2 δισ. ευρώ του προϋπολογισμού του 2009 θα φτάσει τελικά στα 30, 5 δισ. ευρώ. Δηλαδή 6 φορές παραπάνω.

Όπως, επίσης, είναι φοβερό να σκεφθεί κανείς ότι το χρέος θα φτάσει στο τέλος του 2009 στο πρωτοφανές και δυσθεώρητο ποσό των 300 δισ. ευρώ ή 125,3 %. του ΑΕΠ, κατά 27 δισ. ευρώ παραπάνω από την πρόβλεψη της Κυβέρνησης στον προϋπολογισμό του 2009.

Συνολικά από το 2004 μέχρι σήμερα η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας χρέωσε τη χώρα κατά 100 δισ. ευρώ.

(Καταθέτω το σχετικό πίνακα)

Πώς φτάσαμε ως εδώ ;

Εξ αιτίας της σπατάλης, της ανικανότητας και των συγκεκριμένων πολιτικών επιλογών της προηγούμενης Κυβέρνησης.

Αρκεί να θυμηθούμε ότι ο προϋπολογισμός του 2009 είναι ο 5ος κατά σειρά πλαστός προϋπολογισμός της κυβέρνησης της Ν.Δ., η οποία ξεκίνησε με την περίφημη απογραφή για να μας οδηγήσει τελικά στην καταστροφή.

Αρκεί να θυμηθούμε ότι μια τις πρώτες νομοθετικές ρυθμίσεις της Νέας Δημοκρατίας ήταν να μειώσει τους φορολογικούς συντελεστές στα διανεμόμενα κέρδη των επιχειρήσεων, για να χαρίσει έτσι στις μεγάλες επιχειρήσεις 1 δισ. ευρώ κάθε χρόνο.

Η Νέα Δημοκρατία ζητά άλλοθι στην κρίση για να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα.

Είναι, όμως, τριπλά υπεύθυνη,

· πρώτον, γιατί δυσφήμησε τη χώρα με την απογραφή,

· δεύτερον, γιατί σπατάλησε το συσσωρευμένο κεφάλαιο των Ολυμπιακών Αγώνων και των υψηλών ρυθμών ανάπτυξης και

· τρίτον, γιατί δεν πήρε κανένα ουσιαστικό μέτρο έναντι της επερχόμενης κρίσης, με αποτέλεσμα να βυθίσει την ελληνική οικονομία στην ύφεση.

Θυμίζω τους ρυθμούς αύξησης του ΑΕΠ: το 2003, 5,9 %, το 2004, 4,6% και το 2009, -1,1 %.

(Καταθέτω το σχετικό πίνακα)

Η υλοποίηση του προϋπολογισμού του 2007 (προ κρίσης) είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα για την αποτυχία της οικονομικής πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας, αφού 3 χρόνια μετά την ανάληψη της εξουσίας μεγάλωσε το έλλειμμα στο 4,6 % του ΑΕΠ και το χρέος στα 239, 6 δισ. €.

Υπενθυμίζω: Ήταν η χρονιά που ο απελθών Πρωθυπουργός προκάλεσε εκλογές τον Αύγουστο για να συντάξει τον προϋπολογισμό του 2008 με νωπή λαϊκή ετυμηγορία.

Κέρδισε τις εκλογές η Νέα Δημοκρατία, διαχειριζόμενη επικοινωνιακά τις καταστροφικές πυρκαγιές που έπληξαν την Ηλεία και τις άλλες περιοχές της Πελοποννήσου και της Ελλάδας, αλλά ο δημοσιονομικός κατήφορος συνεχίστηκε με έλλειμμα το 2008 18,5 δισ. ευρώ ή 7,7 % του ΑΕΠ και χρέος 262, 2 δισ. ευρώ.

Και φτάνουμε έτσι στον πλήρη δημοσιονομικό εκτροχιασμό του 2009, όπου συμβαίνουν ταυτόχρονα: η κατάρρευση των εσόδων και η εκτίναξη των δαπανών, με αποτέλεσμα το έλλειμμα να είναι αυξημένο κατά 20 περίπου δισ.ευρώ.

Απέτυχε η Κυβέρνηση παταγωδώς, παρά τα βάρη που φόρτωσε στο μέσο Έλληνα και τις έκτακτες φορολογίες που επέβαλε, να υλοποιήσει στοιχειωδώς το δικό της προϋπολογισμό στον τομέα των εσόδων.

8, 5 δισεκατομμύρια ευρώ είναι η υστέρηση των τακτικών εσόδων, σε σχέση με τα προβλεπόμενα στο Πρόγραμμα Σταθεροποίησης.

Στα φορολογικά έσοδα, η υστέρηση φτάνει τα 7,7 δισ. €.

Η υστέρηση του Φ.Π.Α. φτάνει τα 3 δισ. €.

Εκεί όμως που η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει την απόλυτη ευθύνη είναι για το όργιο της σπατάλης, της κακοδιαχείρησης και της αναποτελεσματικότητας, αφού είχαμε περισσότερες πρωτογενείς δαπάνες κατά 4,3 δισ. € με τεράστιες υπερβάσεις στις καταναλωτικές και λειτουργικές δαπάνες του δημοσίου.

Το έλλειμμα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων αυξήθηκε, όχι γιατί έγιναν έργα στην περιφέρεια, αλλά γιατί η Κυβέρνηση φάνηκε ανίκανη να απορροφήσει τους ευρωπαϊκούς πόρους, με αποτέλεσμα λιγότερες εισπράξεις κατά 1.4 δισ. ευρώ.

Η κυβέρνηση της Ν.Δ., στην προσπάθειά της να αποκρύψει την αλήθεια και την αποτυχία της από τον Ελληνικό λαό, δεν αποτύπωσε στον προηγούμενο προϋπολογισμό τα πραγματικά ελλείμματα και τις υποχρεώσεις του δημόσιου τομέα.

Η αλήθεια όμως είναι ότι τα ελλείμματα των ασφαλιστικών ταμείων αυξήθηκαν, λόγω της σπατάλης και της εισφοροδιαφυγής.

Το 2008 το ασφαλιστικό σύστημα χρειάστηκε 850 εκ. ευρώ, επιπλέον, της προβλεπόμενης κρατικής επιχορήγησης, το 2009 η έκτακτη επιχορήγηση τριπλασιάστηκε στα 2,47 δισ. ευρώ.

Τα χρέη των νοσοκομείων εκτινάχτηκαν πάνω από τα 6 δις.

Διόγκωση του Δημόσιου Τομέα, όχι για την ανάπτυξη, την παιδεία ή το κοινωνικό κράτος, αλλά για τους ημέτερους, τα γαλάζια παιδιά και τα golden boys με τις προκλητικές αμοιβές.

690 Νέες Δημόσιες Υπηρεσίες.

467 Αμειβόμενες Επιτροπές και Ομάδες Εργασίας.

Συνολικό κόστος για τον Έλληνα πολίτη πάνω από 1 δις. Ευρώ.

Χιλιάδες ρουσφετολογικές προσλήψεις με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, συμβάσεις έργου, συμβάσεις μαθητείας με αποτέλεσμα την εκτίναξη των δαπανών για μισθούς κατά 11%.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

η οικονομική πολιτική που άσκησε η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε δυσμενείς επιπτώσεις σε όλα τα επίπεδα.

Το βίωσαν όλοι οι έλληνες πολίτες, όλων των κοινωνικών ομάδων και όλων των στρωμάτων, δηλαδή οι μισθωτοί, οι μικρομεσαίοι και οι αγρότες, οι οποίοι είδαν τα εισοδήματά τους να μειώνονται.

Η διεθνής οικονομική κρίση βρήκε τη χώρα μας απροετοίμαστη και επιβάρυνε παραπέρα τα αρνητικά δεδομένα, όπως τα δημιούργησε η οικονομική πολιτική της Νέας Δημοκρατίας.

Επιτρέψτε μου να σταχυολογήσω ορισμένα βασικά μεγέθη:

Οι ρυθμοί ανάπτυξης συρρικνώθηκαν, η Ελλάδα από την 4η θέση, που βρισκόταν το 2003 στους ρυθμούς ανάπτυξης στην Ευρώπη των 27, έφτασε να είναι στη 13η θέση το 2007, πριν τη διεθνή κρίση και στη 12η θέση το 2008.

(Καταθέτω τους σχετικούς πίνακες)

Η πραγματική σύγκλιση των εισοδημάτων με την Ευρωπαϊκή Ένωση επιβραδύνθηκε.

(Ορίστε ο σχετικός πίνακας)

Η φτώχεια μεγάλωσε. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ε.Ε. αυξήθηκε σε 22% το ποσοστό αυτών που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.

(Επίσης ο σχετικός πίνακας)

Ο αγροτικός τομέας κατέρρευσε. Μια τριπλή κρίση μαστίζει τον κόσμο της υπαίθρου. Μείωση αγροτικού εισοδήματος. Μείωση της παραγωγής, μείωση και γήρανση του αγροτικού πληθυσμού.

Μεταξύ του 2003 και 2008 το αγροτικό εισόδημα υποβαθμίστηκε κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες.

(Καταθέτω το σχετικό πίνακα)

Η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας κατέρρευσε και βρέθηκε το 2009 στην 71η θέση σε σύνολο 133 χωρών, όταν το 2004 ήταν στην 38η θέση.

(Καταθέτω τους σχετικούς πίνακες)

Οι δημόσιες επενδύσεις συρρικνώθηκαν και το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων από 5,1% του Α.Ε.Π. το 2004 έπεσε το 2009 στο 3,9 % σε ποσοστά δηλαδή που μας γύρισαν μία δεκαετία πίσω. Αυτό το πλήρωσε κυρίως, η περιφέρεια και οι μικρές επιχειρήσεις.

(Βλέπε το σχετικό πίνακα)

Η παραγωγική βάση της χώρας κατέρρευσε, αφού μειώθηκε η βιομηχανική παραγωγή, μειώθηκαν οι εξαγωγές και το έλλειμμα του ισοζύγιου τρεχουσών συναλλαγών εκτινάχτηκε από 5,8 % του ΑΕΠ το 2004, σε 14,4 % το 2008.

(Καταθέτω επίσης το σχετικό πίνακα)

Είχαμε έκρηξη και αύξηση της ανεργίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ανεργία το δεύτερο τρίμηνο του 2009 ανέβηκε στο 8,9%, από 7,2%, που ήταν πέρυσι και οι άνεργοι από 348 χιλιάδες τον Ιούλιο του 2008 έφθασαν στους 477 χιλιάδες τον Ιούλιο του 2009.

(Καταθέτω το σχετικό πίνακα)

Είναι χαρακτηριστικό ότι έχουμε υπερχρεωμένα νοικοκυριά.

Είναι επίσης γνωστό ότι σήμερα υπάρχει πιστωτική ασφυξία στην αγορά.

Οι ακάλυπτες επιταγές από 847 εκ ευρώ το 2005 αυξήθηκαν σε 2.6 δισεκ. τον Οκτώβριο του 2009.

(Καταθέτω το σχετικό πίνακα)

Δυόμισι χρόνια έχουν πάει χαμένα σε σχέση με την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ. Η απορροφητικότητα του, 2 χρόνια μετά, είναι μόλις 3,07%.

Το 2009 τα έσοδα από τις επιχορηγήσεις της Ε.Ε. σημείωσαν πτώση κατά 54,9% λόγω της διαχειριστικής ανεπάρκειας και της ανικανότητας της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας.

Οι φοροεισπρακτικοί μηχανισμοί διαλύθηκαν, οι έχοντες και κατέχοντες ευνοήθηκαν με συγκεκριμένες φορολογικές πολιτικές που είχαν καθαρό ταξικό περιεχόμενο, ενώ οι ανείσπρακτες οφειλές εκτινάχθηκαν από 11,5 δισεκ. το 2003 σε 31, 4 δισεκ. το 2007.

(Ορίστε ο σχετικός πίνακας)

Σύμφωνα δε με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, η μέση επιβάρυνση των φορολογουμένων από το 2004 έως το 2008 - κυρίως των χαμηλόμισθων - τετραπλασιάστηκε, και των φτωχότερων στην κλίμακα νοικοκυριών αυξήθηκε κατά 42%.

(Καταθέτω το σχετικό πίνακα)

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Στην πολιτική και την άσκηση της εξουσίας μπορεί κανείς να αναγνωρίσει τις δυσκολίες, να βρει ελαφρυντικά και να δικαιολογήσει τις αστοχίες, όταν η διαχείριση είναι καθαρή και κρυστάλλινη, όταν η προσπάθεια είναι συστηματική και επίπονη, όταν η υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος πρυτανεύει κάθε άλλης επιλογής.

Δυστυχώς, τα χρόνια της διακυβέρνησης από τη Ν.Δ. γνωρίσαμε πρωτοφανή σκάνδαλα και φαινόμενα κακοδιαχείρισης και σπατάλης που επιβάρυναν το δημόσιο βίο, μείωσαν τη δημόσια περιουσία, αφαίμαξαν τα ασφαλιστικά ταμεία.

Οδήγησαν σε απώλεια εσόδων του Δημοσίου και μείωσαν επιπλέον την παρεμβατική του δύναμη.

Είναι γνωστό από ποια πολιτική και από ποια πρόσωπα εκπορεύτηκαν αυτά τα σκάνδαλα.

Το κλίμα των σκανδάλων και της διαφθοράς επηρέασε αναμφίβολα την εξέλιξη των δημοσιονομικών και οικονομικών μεγεθών, είχε τη δική του επίπτωση στη μείωση των εσόδων, την αύξηση των δαπανών, καθώς και στην μείωση της εμπιστοσύνης απέναντι στο ελληνικό κράτος και τις οικονομικές του λειτουργίες.

Η έκθεση της Διεθνούς Διαφάνειας είναι αποκαλυπτική. Δυστυχώς, η χώρα μας βρίσκεται στην 71η θέση μεταξύ όλων των χωρών και στην τελευταία θέση των χωρών της Ε.Ε. σε σχέση με τον δείκτη διαφθοράς.

(Καταθέτω το σχετικό πίνακα)

Επίσης την ίδια περίοδο με βάση στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, ο δείκτης κοινωνικής λογοδοσίας της Κυβέρνησης έπεσε κατά 11 μονάδες και ο δείκτης αποτελεσματικότητας διακυβέρνησης κατά 7 μονάδες.

(Καταθέτω τους σχετικούς πίνακες)



Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

μέσα σε αυτό το εξαιρετικά δυσμενές οικονομικά περιβάλλον, όπως μας το κληρονόμησε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, συντάθηκε ο προϋπολογισμός του 2010.

Ένας προϋπολογισμός που έχει μεταβατικό χαρακτήρα, όχι μόνο για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες συντάχθηκε, αλλά γιατί του χρόνου τέτοια εποχή θα συζητούμε σε διαφορετική βάση, μετά τις αλλαγές που έχουν δρομολογηθεί και θα γίνουν μέσα στο 2010.

Οι παράγοντες που διαμορφώνουν και καθορίζουν τις αποφάσεις μας είναι από τη μια πλευρά η κατάσταση έκτακτης ανάγκης της ελληνικής οικονομίας και από την άλλη η ευθύνη και η πολιτική βούληση να δώσουμε και πάλι ελπίδα και προοπτική στις Ελληνίδες και τους Έλληνες.

Γι αυτό ο προϋπολογισμός έχει πολλαπλή πολιτική στόχευση:

· Nα σταματήσει το δημοσιονομικό κατήφορο.

· Να μειώσει το έλλειμμα.

· Να ενισχύσει τις αδύναμες κοινωνικές ομάδες.

· Να συμβάλει στην επανεκκίνηση της οικονομίας.

· Να δημιουργήσει προϋποθέσεις μιας νέας αναπτυξιακής πορείας.

· Να αποκαταστήσει την αξιοπιστία της πολιτικής απέναντι στους πολίτες και στους φορολογούμενους.

· Να αποκαταστήσει την χαμένη τιμή της Ελλάδας στους διεθνείς Οργανισμούς.

Ο προϋπολογισμός του 2010 είναι μέρος ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού, που θα αποτυπωθεί στο 4ετες Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, και στοχεύει στη μείωση του ελλείμματος κάτω από 3% του ΑΕΠ στο τέλος της πρώτης τετραετίας του ΠΑΣΟΚ.

Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, η προβλεπόμενη δημοσιονομική προσαρμογή αφορά στη μείωση του ελλείμματος κατά 8,4 δισ. ευρώ ή 3,6% του ΑΕΠ, δηλαδή από τα 30,5 δισ. ή 12,7 % του ΑΕΠ, σε 22,2 δισ. ή 9,1 % του ΑΕΠ.

Η μείωση του ελλείμματος προκύπτει σχεδόν ισόποσα από τη μείωση των δαπανών και την αύξηση των εσόδων. Συγκεκριμένα :

· 4,5 δισ. ευρώ προέρχονται από τα καθαρά έσοδα.

Ÿ 2,3 δισ. ευρώ προκύπτουν από τη μείωση των πρωτογενών δαπανών (από λειτουργικές και καταναλωτικές δαπάνες του Δημοσίου),

Ÿ 1,4 δισ. ευρώ οφείλεται στη μείωση των δαπανών για προμήθειες νοσοκομείων,

• 0,5 δισ. ευρώ προέρχονται από τη μείωση των δαπανών για παραλαβές εξοπλιστικών προγραμμάτων.

Αναλυτικότερα : Τα καθαρά έσοδα προβλέπεται να διαμορφωθούν στο ύψος των 57,5 δισ.

Τα έσοδα από την άμεση φορολογία προβλέπονται αυξημένα κατά 1,9 δισ. ευρώ, θα ανέλθουν στα 23,7 δισ. ευρώ.

Τα έσοδα από την έμμεση φορολογία προβλέπονται αυξημένα κατά 1,6 δισ. ευρώ, θα διαμορφωθούν στα 30,4 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με την πρόβλεψη αυτή, τα έσοδα διαμορφώνονται στο 23,6% του ΑΕΠ από 21,5% του έτους 2009.

Εδώ θέλω να σημειώσω ότι, παρά την αύξησή τους, τα φορολογικά έσοδα ως ποσοστό του ΑΕΠ βρίσκονται πολύ κάτω από το μέσο όρο των χωρών της Ε.Ε. και το 2010, για να απαντήσω έτσι σε αυτούς που καλλιεργούν τη φορολογική τρομοκρατία και αναπτύσσουν επιχειρήματα για την υπερφορολόγηση της οικονομίας .

(Καταθέτω το σχετικό πίνακα)

Σε κάθε περίπτωση η αύξηση των φορολογικών εσόδων το 2010 θα προέλθει από την αναμενόμενη απόδοση των νέων φορολογικών μέτρων, τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, χωρίς να αυξήσουμε το φορολογικό βάρος στα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, την έκτακτη φορολόγηση των επιχειρήσεων και της ακίνητης περιουσίας, τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και την αύξηση της είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Σε ότι αφορά στις Δαπάνες:

Οι συνολικές (πλην χρεολυσίων) πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού προβλέπεται να διαμορφωθούν σε 69,8 δισ. ευρώ από 71,4 δισ. ευρώ.

Η μείωση αυτή επιτυγχάνεται παρά το γεγονός ότι στις πρωτογενείς δαπάνες περιλαμβάνονται και πιστώσεις ύψους 1,9 δισ. ευρώ, περίπου, για τη χρηματοδότηση των μέτρων της κοινωνικής και αναπτυξιακής πολιτικής, τις αυξημένες δαπάνες για τόκους κατά 610 εκατ. ευρώ, καθώς και τα ιδιαίτερα αυξημένα κονδύλια του Π.Δ.Ε. κατά 800 εκ. ευρώ.

? Οι δαπάνες αποδοχών και συντάξεων προβλέπεται να αυξηθούν κατά 2,8% και θα καλύψουν τις αυξήσεις μέχρι το όριο των 2.000 €.

?Οι δαπάνες ασφάλισης, περίθαλψης και κοινωνικής προστασίας, παρά τη σχετική μείωσή τους, θα καλύψουν πλήρως τις ανάγκες του κοινωνικού κράτους και τις υποχρεώσεις έναντι των ασφαλιστικών ταμείων.

Συνοψίζοντας το σκέλος των εσόδων και των δαπανών, με τον προϋπολογισμό του 2010 επιτυγχάνεται:

? η ενίσχυση των εσόδων με μέτρα μόνιμου χαρακτήρα,

? η δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών,

? η ενεργοποίηση των ελεγκτικών και εισπρακτικών μηχανισμών,

?η περιστολή της κρατικής σπατάλης και η μείωση των δημόσιων δαπανών που δεν συνεισφέρουν στην εκπλήρωση κοινωνικών και αναπτυξιακών στόχων ή δεν ανταποκρίνονται σε πραγματικές ανάγκες των πολιτών.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, σύμφωνα και με τις προεκλογικές της δεσμεύσεις, στοχεύει σε μια ισόρροπη ανάπτυξη σε επίπεδο χώρας με βασικό αναπτυξιακό εργαλείο το Π.Δ.Ε. και παράλληλα στη στήριξη της πραγματικής οικονομίας.

Η αναπτυξιακή πολιτική προωθείται με την εντατικοποίηση της υλοποίησης και το στρατηγικό αναπροσανατολισμό των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, με τη στήριξη του ΠΔΕ που το 2010 οι συνολικές δαπάνες προβλέπεται να φθάσουν τα 10,3 δισ. ευρώ.

Οι δαπάνες αυτές αντιπροσωπεύουν το 4,2% του ΑΕΠ έναντι 3,9 % του ΑΕΠ το 2009.

Από το ΠΔΕ θα χρηματοδοτηθούν μικρά και μεγάλα έργα, που αφορούν στις αναπτυξιακές και κοινωνικές υποδομές, την ανάπτυξη της υπαίθρου και του αγροτικού τομέα, παραγωγικές δραστηριότητες και επενδυτικά σχέδια, την πράσινη ανάπτυξη και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τον πολιτισμό, τον τουρισμό, την έρευνα και την τεχνολογία, την κατάρτιση και την επένδυση για ανέργους και εργαζομένους.

Για τον τομέα της παιδείας το κονδύλι που εγγράφεται στο ΠΔΕ του 2010 ανέρχεται στα 1 δις. 50 εκατ. ευρώ.

Για την ενίσχυση και ανάπτυξη της περιφέρειας, η χρηματοδότηση των έργων των περιφερειακών και των νομαρχιακών προγραμμάτων, για το 2010 προβλέπεται να ανέλθει στα 2,3 δισ. ευρώ.

Ποια είναι τα βασικά συμπεράσματα για τον Προϋπολογισμό

Με την οικονομία υπό κατάρρευση και σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ο Προϋπολογισμός ισορροπεί μεταξύ της ανάγκης, από τη μια πλευρά να μπει φρένο στο δημοσιονομικό κατήφορο της χώρας και να επανεκκινήσει την οικονομική διαδικασία, ανακτώντας τη χαμένη εμπιστοσύνη των πολιτών και των οικονομικών μονάδων και της ανάγκης, από την άλλη πλευρά, να στηρίξει την αναδιανομή και την κοινωνική συνοχή, να τροφοδοτήσει τις αναπτυξιακές διαδικασίες.

Παρά τις τεράστιες δυσκολίες, η Κυβέρνηση υλοποιεί τις προεκλογικές της δεσμεύσεις για την ενίσχυση των αδύναμων κοινωνικών ομάδων, την θωράκιση του κράτους πρόνοιας, τη ρευστότητα στην αγορά, την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, την διαφάνεια παντού, σύμφωνα με το σχέδιο των 100 πρώτων ημερών, έτσι:

-Δώσαμε το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης

-Αυξάνουμε το επίδομα ανεργίας

-Αυξάνουμε τις αγροτικές συντάξεις

-Αυξάνουμε την επιστροφή του Φ.Π.Α. στους αγρότες από 7% σε 11%

-Επιδοτούμε τις ασφαλιστικές εισφορές για την απασχόληση των νέων

-Επενδύουμε 1 δις επιπλέον στην παιδεία

-Προσλαμβάνουμε προσωπικό στα νοσοκομεία

-Ψηφίζουμε το σχέδιο νόμου για τη ρύθμιση των Επαγγελματικών Οφειλών και αλλάζουμε τον ΤΕΙΡΕΣΙΑ

-Ρυθμίζουμε τις οφειλές των υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων

-Αυξάνουμε τον προϋπολογισμό του ΤΕΜΠΕ

-Εξοφλούμε τις υποχρεώσεις του Δημοσίου

-Ετοιμάζουμε νέο αναπτυξιακό Νόμο

-Αλλάζουμε το πλαίσιο για την υποστήριξη των επιχειρηματικών πρωτοβουλιών

-Προχωρούμε στη δημιουργία του Ταμείου Αναχρηματόδοτησης της Οικονομίας για να στηρίξουμε την Πράσινη Ανάπτυξη, τις Τεχνολογίες Αιχμής και Νέες Παραγωγικές Δραστηριότητες.

-Καταθέσαμε για συζήτηση τις προτάσεις μας για το φορολογικό

-Προχωράμε το διάλογο για το ασφαλιστικό

-Βάζουμε κανόνες στην αγορά εργασίας και προασπίζουμε τις εργασιακές σχέσεις

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

διαλέξαμε το δρόμο της αλήθειας, της ειλικρίνειας, του σεβασμού της αξιοπρέπειας των Ελλήνων πολιτών και της διαφάνειας στην διαχείριση των δικών τους χρημάτων.

Δεν κρύβουμε προβλήματα.

Δεν τρεπόμαστε σε φυγή.

Δεν αρνιόμαστε την πραγματικότητα αλλά προσπαθούμε να την αλλάξουμε.

Σε συνθήκες πρωτοφανούς δημοσιονομικής κρίσης και με την ανάπτυξη να έχει αρνητικό πρόσημο, σύμφωνα με τις προβλέψεις και την επόμενη χρονιά (-0.3%) ο προϋπολογισμός διασφαλίζει μια δυναμική ισορροπία μεταξύ της δημοσιονομικής εξυγίανσης, της κοινωνικής συνοχής και της αναπτυξιακής προοπτικής.

Βασικός και μακροπρόθεσμος στόχος μας είναι να αλλάξουμε το αντιπαραγωγικό, σπάταλο και αδιέξοδο μοντέλο της χώρας.

Απαιτούνται μεγάλες αλλαγές στην οικονομία, στο κράτος, στον τρόπο άσκησης της εξουσίας.

Θα το κάνουμε με τις μεγάλες παρεμβάσεις που αφορούν:

-Το νέο τρόπο κατάρτισης του Προϋπολογισμού του κράτους, με Προϋπολογισμούς προγραμμάτων και έλεγχο στην υλοποίησή τους.

-Την ανεξαρτητοποίηση της ΕΣΥΕ με στόχο την αξιοπιστία των στατιστικών δεδομένων εντός και εκτός Ελλάδας

-Τη φορολογική μεταρρύθμιση για ένα δίκαιο και αναδιανεμητικό φορολογικό σύστημα. Οι μισθωτοί δε μπορεί να είναι άλλο τα υποζύγια του φορολογικού συστήματος.

-Την καταπολέμηση του οικονομικού εγκλήματος

-Την καταπολέμηση της Διαφθοράς στο Δημόσιο

-Την καταπολέμηση της σπατάλης στα Νοσοκομεία και τους κλάδους Υγείας

-Τις αποφάσεις μας για τη μείωση των αμοιβών των υψηλόβαθμων στελεχών του Δημοσίου.

-Την αξιοκρατία και τη διαφάνεια παντού. Από τις προσλήψεις στο Δημόσιο μέχρι τον έλεγχο της εκτελεστικής εξουσίας

-Τη διοικητική μεταρρύθμιση που θα ανατρέψει το συγκεντρωτισμό, και τη γραφειοκρατία, θα δώσει ρόλο και θα κινητοποιήσει τις τοπικές κοινωνίες

Θα το κάνουμε με τις εναλλακτικές μας πολιτικές που εμπεριέχονται στο πολιτικό μας σχέδιο για την Πράσινη Ανάπτυξη και διαπερνούν οριζόντια το σύνολο της κυβερνητικής δράσης.

Θα το κάνουμε, αλλάζοντας τον τρόπο που ασκείται η πολιτική και την αντίληψη που έχουν για μας οι πολίτες.

Γι’ αυτό τους καθιστούμε κοινωνούς της προσπάθειας μας και των καθημερινών μας δράσεων.

Ανοίγουμε το διάλογο και βάζουμε την κοινωνία και τους φορείς της συμμέτοχους στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων για να αντιμετωπίσουμε τα μεγάλα και ανοιχτά προβλήματα.

Η διαφάνεια, η αξιοκρατία, η καταπολέμηση της διαφθοράς δεν είναι για εμάς μόνο θέμα που αφορά στην ηθική της πολιτικής, αλλά γνωρίζουμε ότι είναι ο μόνος τρόπος για να ανατρέψουμε τη λογική της «ήσσονος προσπάθειας» και εντάξουμε έτσι σε αυτή τη νέα δημιουργική πορεία περιθωριοποιημένες και απογοητευμένες δυνάμεις της ελληνικής κοινωνίας.

Το κράτος πρόνοιας και η κοινωνία αλληλεγγύης δεν αφορά μόνο στις ιδεολογικές μας αναφορές και τις σοσιαλιστικές μας αξίες, αλλά την ίδια τη δυνατότητα των πολιτών να συμμετάσχουν με όρους ισότητας και προσβασιμότητας στη διανομή των δημόσιων αγαθών ώστε απελευθερωμένοι από τα καθημερινά προβλήματα να συμμετάσχουν στην οικονομική και παραγωγική διαδικασία.

Η επένδυση στον άνθρωπο, στην παιδεία, την εκπαίδευση, την έρευνα, τις νέες τεχνολογίες, αποτελεί για εμάς προτεραιότητα που συνδέεται με την πίστη μας ότι η Ελλάδα μπορεί, οι Έλληνες μπορούν να θέτουν και να επιτυγχάνουν μεγάλους στόχους.

Απόφασή μας είναι να σπάσουμε το φαύλο κύκλο της ανακύκλωσης των προβλημάτων και της μετάθεσης των ευθυνών.

Θα υπερβούμε με το πολιτικό μας σχέδιο την αντίφαση που θέλει αυτούς που δημιουργούν την κρίση να επιβάλουν και τους κανόνες για την αντιμετώπισή της.

Αποδείξαμε επανειλημμένα, όταν και πάλι σε δύσκολες συνθήκες κληθήκαμε από τον ελληνικό λαό, ότι μπορούμε να αλλάξουμε την πορεία της χώρας και το καταφέραμε και το 1981, και το 1993 και το 1996.

Το αποδεικνύουμε με τον προϋπολογισμό, με τις πολιτικές που τον συνοδεύουν, με τις μεγάλες αλλαγές παντού, με τη διαρκή προσπάθεια να ανακτήσει η χώρα μας τη χαμένη της αξιοπιστία, με τις διεθνείς πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις του Προέδρου μας και Πρωθυπουργού, του Γιώργου Παπανδρέου.

Η υπερψήφιση του Προϋπολογισμού του 2010 αποτελεί ένα πρώτο και ταυτόχρονα σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση της υλοποίησης του πολιτικού μας σχεδίου για να βγει η χώρα από το σημερινό τέλμα, για να υπερβούμε τα αδιέξοδα και να ανοίξει επιτέλους μια νέα ελπιδοφόρα και δημιουργική περίοδος.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

πιστεύουμε στις δυνατότητες της Ελλάδας και των Ελλήνων.

Με αίσθημα σιγουριάς για τις επιλογές μας και ευθύνη απέναντι στον Ελληνικό λαό, σας καλώ να υπερψηφίσετε τον Προϋπολογισμό.

Ευχαριστώ
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ