Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

20.12.09

Ειδικός Εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας κ. Νικόλαος Νικολόπουλος

Ειδικός Εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας κ. Νικόλαος Νικολόπουλος

Συζήτηση επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών ορισμένων ειδικών ταμείων και υπηρεσιών οικονομικού έτους 2010».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, παρότι ο κατελθών του Βήματος συνάδελφος είπε ότι θα πρέπει να σιωπήσουμε οι Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, δεν θα τον ακούσουμε, γιατί, φαντάζομαι, εκτός από τη διαβούλευση στο internet, δεν έχετε αρνηθεί ότι η κορυφαία διαβούλευση γίνεται μέσα εδώ, στο Κοινοβούλιο.
Περνούμε πράγματι μία περίοδο έκτακτης ανάγκης, όπως είπε ο Πρωθυπουργός. Κι, όμως, η καινούργια Κυβέρνηση έκανε κακή αρχή. Με δηλώσεις περί χρεοκοπίας υπονόμευσε τη θέση της χώρας και στο εσωτερικό, αλλά κυρίως στο εξωτερικό.
Οι επιπτώσεις από τους κυβερνητικούς χειρισμούς και την ύφεση θα φανούν πολύ πιο έντονα τους πρώτους μήνες κιόλας του 2010.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι ώρα ευθύνης για όλους μας.
Εμείς θα στηρίξουμε κάθε προσπάθεια, όπως δήλωσε ο Πρόεδρός μας, που θα είναι για το καλό του τόπου. Δεν θα ανεχθούμε, όμως, να συνεχιστούν άλλο οι παλινωδίες της Κυβέρνησης.
Το πακέτο που εμφάνισε ο κ. Παπανδρέου είναι και οδυνηρό για το λαό, αλλά και αναποτελεσματικό για την κρίση που διέρχεται η χώρα.

Οι κινήσεις που γίνονται είναι πολύ αργές. Όμως, η κρίση ήταν και είναι πάντα μια ευκαιρία για να καθαρίσουμε την αυλή μας. Άμεσα πρέπει να πραγματοποιηθούν δομικές αλλαγές, τομές και ρήξεις, μεταρρυθμίσεις που η δική μας Κυβέρνηση δεν ολοκλήρωσε, αλλά που με τόλμη ξεκίνησε και αρκετές φορές κατάφερε, παρά τη λυσσώδη αντίδραση της τότε Αντιπολίτευσης, να ολοκληρώσει.
Η κρίση δεν φέρνει στην επιφάνεια μόνο ένα αποτυχημένο μοντέλο ανάπτυξης, αλλά ταυτόχρονα κρύβει και γεννά την ελπίδα. Η ηγεσία του ΠΑ.ΣΟ.Κ το προηγούμενο διάστημα διακήρυξε ότι οι αναφορές σε διεθνή οικονομική κρίση αποτελούσαν άλλοθι της Κυβέρνησης Καραμανλή -το ακούσαμε και πριν λίγο να το επαναλαμβάνει ο Ειδικός Εισηγητής της Συμπολίτευσης. Αλήθεια, μπορείτε να μας απαντήσετε, έστω και σήμερα, πράγματι, δεν μπορούσατε να δείτε τι γινόταν σε όλο τον κόσμο ή τελικά κάνατε ότι δεν βλέπατε και έτσι δημαγωγούσατε ανεύθυνα;
Αυτά τα λέγατε χθες και αποδείχθηκε ότι ήταν κοροϊδία. Σήμερα με το Προϋπολογισμό μάς ζητάτε να ψηφίσουμε όσα ακύρωσε ο Πρωθυπουργός με μια μονοκονδυλιά με το νέο πακέτο μέτρων που μόλις προχθές διαγγελματικά ανακοίνωσε ο ίδιος και τα οποία φυσικά δεν περιέχονται στον Προϋπολογισμό. Ο κ. Παπανδρέου αναφέρθηκε σε μελλοντικά ακοστολόγητα, απροϋπολόγιστα μέτρα που θα πάρει σε τρεις μήνες. Τι συζητάμε λοιπόν;
Φυσικά εμείς δεν είμαστε λογιστές για την αριθμητική τακτοποίηση. Είμαστε πολιτικοί και για τούτο οφείλουμε να χαράσσουμε στρατηγικές και να εφαρμόσουμε πολιτικές που δημιουργούν ελπίδα και προοπτική. Είμαστε σε μια περίοδο μεγάλων αλλαγών. Τα δημοσιονομικά είναι το ζήτημα που προβάλλεται ως η βασική αδυναμία και που για πάρα πολλά χρόνια παραμένει δυσεπίλυτο. Είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση, μια πολύ σημαντική, μα και σύνθετη υπόθεση.
Εάν επιδιώκετε, λοιπόν, μόνο να μειώσετε το έλλειμμα για το 2010 αδιαφορώντας για όλα τα άλλα, τότε αυτό που μας παρουσιάζετε σήμερα είναι ένας προϋπολογισμός για να επιβεβαιωθούμε πώς τίποτε δεν ακούσατε, τίποτα δεν καταλάβατε και δεν μάθατε από τα λάθη του παρελθόντος. Ταυτόχρονα, όμως, με ένα τέτοιο προϋπολογισμό-μαγική εικόνα των αριθμών και των συμβιβασμών, χωρίς αναπτυξιακή διάσταση και πνοή, θα οδηγήσετε δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους στην ανεργία και στην ανέχεια, θα διαταράξετε έντονα τον κοινωνικό ιστό και βεβαίως να είστε σίγουροι ότι το 2011 το δημοσιονομικό θα είναι και πάλι εδώ μπροστά μας ανανεωμένο και ακατάβλητο.
Στον Προϋπολογισμό που έχουμε στα χέρια μας, πίσω από τους αριθμούς κρύβονται πολιτικές κινήσεις τυφλής απελπισίας χωρίς σαφείς στόχους, άρα χωρίς προσδοκία επίλυσης των προβλημάτων. Κρύβονται πολιτικές επώδυνες, που προκαλούν τις ασθενέστερες οικονομικά και κοινωνικά τάξεις, πολιτικές που ζητούν θυσίες χωρίς ελπίδα.
Πρέπει να κτυπήσουμε τη ρίζα του κακού. Το δημοσιονομικό είναι το αποτέλεσμα και όχι η αιτία. Ξέρουμε τις αιτίες που το προκαλούν. Είναι η διαφθορά για την οποία ζήτησε ο κύριος Πρωθυπουργός διακομματική συνεργασία και την έλαβε, είναι οι στρεβλώσεις στην οικονομία μας, είναι ο τελείως αντιπαραγωγικός δημόσιος τομέας που αποτελεί την τροχοπέδη του ιδιωτικού τομέα. Είναι μακρύς ο κατάλογος των λαθών και της ατολμίας δεκαετιών.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όλοι θα θέλαμε να έχουμε τους πόρους για να ικανοποιήσουμε όλες τις ανάγκες. Ο πολιτικός και η πολιτική κρίνονται από αυτά που προσφέρουν. Κρίνονται κυρίως από το κόστος που τολμούν να αναλαμβάνουν. Η κοινωνία είναι ώριμη πια για ριζοσπαστικές αλλαγές. Η Κυβέρνηση διστάζει.
Αγαπητοί συνάδελφοι, σε ποια κελεύσματα υπακούει ο συζητούμενος Προϋπολογισμός; Υπάρχει απάντηση από τον Πρωθυπουργό. «Ο νέος Προϋπολογισμός», είπε, «στοχεύει στην κατάκτηση της εμπιστοσύνης των Ευρωπαίων ετέρων και των διεθνών αγορών για την Ελλάδα». Λυπάμαι, αλλά αν αυτό ήθελε, ήδη έχει αποτύχει. Μόλις προχθές ένας ακόμη διεθνής οικονομικός οίκος αξιολόγησης υποβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας.
Είναι σαφές πλέον ότι οι πολιτικές που καταγράφει ο Προϋπολογισμός δεν δίνουν απάντηση, δεν δίνουν λύση, ελπίδα και προοπτική ούτε εντός ούτε εκτός της χώρας. Αυτή είναι η σκληρή αλήθεια.
(5TS)
Επιπλέον, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, προκύπτει και το εξής ερώτημα: Πώς, αφού ο Πρωθυπουργός στοχεύει στις διεθνείς αγορές, ο ίδιος και ο κύριος Υπουργός των Οικονομικών, με μπαράζ δηλώσεων, υποβάθμισαν σε υπερβολικό βαθμό την κατάσταση της οικονομίας μας, αρχικώς με τη διόγκωση του ελλείμματος και στη συνέχεια διαφημίζοντάς το διεθνώς; Δήλωση στις 6 Νοεμβρίου 2009: «Αγωνιζόμαστε να σώσουμε τη χώρα από τη χρεοκοπία», είπε ο κ. Παπανδρέου. Έχει εκτιμηθεί πόσα εκατομμύρια ευρώ κόστισαν αυτές οι δηλώσεις, πόσους τόκους προσέθεσαν σ’ αυτούς που ήδη πληρώνουμε;
Θα συνιστούσα στο οικονομικό επιτελείο να ακολουθήσουν τη ρήση του Προέδρου μας, του Αντώνη Σαμαρά, που είπε ότι «ένας πολιτικός, ειδικά στις δύσκολες στιγμές, πρέπει να φτιάχνει την ψυχολογία της αγοράς, γιατί η αγορά είναι πάνω από όλα ψυχολογία». Εσείς κάνατε ακριβώς το αντίθετο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι πολίτες από τα δεξιά έως τα αριστερά συνομολογούν ότι, εάν δεν δημιουργήσουμε με νέες ευκαιρίες νέο εθνικό πλούτο, εάν δεν προσελκύσουμε ξένες επενδύσεις, εάν η γραφειοκρατία και η διαφθορά του δημόσιου τομέα νικήσει και πάλι, τότε κάνουμε μία τρύπα στο νερό. Αυτή είναι η αλήθεια και όλα τα άλλα είναι για τηλεοπτική κατανάλωση.
Οι πολίτες τώρα κατανοούν ότι ο Καραμανλής έλεγε την αλήθεια, όταν ζητούσε συναίνεση για βαθιές τομές και ρήξεις με νοοτροπίες και πρακτικές, ή όταν ζητούσε καθαρή εντολή για μια έμπονη, αλλά λυτήρια έξοδο από την κρίση.
Ας είμαστε ρεαλιστές. Εάν όντως η Κυβέρνηση ήθελε να επιδείξει σύγχρονα πολιτικά αντανακλαστικά, θα παρουσίαζε έναν πραγματικά σοβαρό και αξιόπιστο Προϋπολογισμό που δεν θα είχε σημασία μόνο το τι γράφει, αλλά και το πώς και το εάν εκτελείται. Είναι ο ίδιος λόγος που μας καλούν να γίνουμε σοβαροί και οι Ευρωπαίοι εταίροι μας. Όμως, αυτή δεν είναι μόνον απαίτηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι και ανάγκη και επιταγή των πολιτών και των καιρών.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τίποτα, μα τίποτα σήμερα από αυτόν τον Προϋπολογισμό δεν δίνει στον ελληνικό λαό τη δυνατότητα να σηκωθεί, να ανέβει σε οικονομικούς κύκλους υψηλότερης κατανάλωσης, που με τη σειρά της θα δημιουργήσει, μέσω του πολλαπλασιαστή, και ζήτηση στην αγορά των προϊόντων και των υπηρεσιών και, βεβαίως, ζήτηση στην αγορά εργασίας.
Όμως, αυτήν την ελπίδα απαιτούν από εμάς οι πολίτες. Προσβλέπουν σε καινοτομίες που χρειάζεται ο τόπος, που χρειάζονται ακόμη και η σύνταξη και η συζήτηση και η ψήφιση και η παρακολούθηση και η εκτέλεση του Προϋπολογισμού. Εμείς προτιμούμε για τον Προϋπολογισμό, όπως μπήκε, έτσι ακριβώς και να παραμείνει.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι που βρίσκεστε στην Κυβέρνηση, έχετε όντως να διαχειριστείτε μία εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση. Αυτό, όμως, δεν σας δίνει το δικαίωμα της φοροεπιδρομής. Κατοικίες, εξοπλισμός και μεταποίηση πλήττονται. Οι κοινωνικές εκρήξεις είναι προ των πυλών. Η κατανομή των πιστώσεων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ανά τομέα δεν απαντά στις προκλήσεις της κρίσης. Παραθέτω τον ακόλουθο πίνακα.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Νικόλαος Νικολόπουλος καταθέτει για τα Πρακτικά τον προαναφερθέντα πίνακα, ο οποίος βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Το Μάρτιο έρχεται η πρώτη φοροκαταιγίδα, χωρίς να προηγηθεί η δραστική μείωση των κρατικών δαπανών και χωρίς να ακολουθεί παράλληλη αύξηση των αναπτυξιακών και παραγωγικών δραστηριοτήτων. Καθώς το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είναι το μοναδικό εργαλείο στήριξης σε περιόδους οικονομικής κρίσης, θα πρέπει να απαντηθεί πώς θα αντιστραφεί το κλίμα στη μεταποιητική βιομηχανία, όταν κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου είχαμε ραγδαία μείωση στο μείον 11,8%, με πτώση σε όλους τους κλάδους. Παραθέτω και τον ακόλουθο πίνακα.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Νικόλαος Νικολόπουλος καταθέτει για τα Πρακτικά τον προαναφερθέντα πίνακα, ο οποίος βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Αντίθετα, στο Πρόγραμμα των Δημοσίων Επενδύσεων προβλέπεται να έχουμε μείωση στους πόρους για τη γεωργία, την αλιεία, την ενέργεια και αμελητέους στην έρευνα και την τεχνολογία, όπως προκύπτει και από τον ακόλουθο πίνακα τον οποίο και καταθέτω.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Νικόλαος Νικολόπουλος καταθέτει για τα Πρακτικά τον προαναφερθέντα πίνακα, ο οποίος βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Πώς θα υπάρξει, λοιπόν, πράσινη ή οποίας άλλης μορφής ανάπτυξη;
Οι εξαγωγές έχουν κάθετη πτώση στο μείον 21,7%. Οι εξαγωγές, που είναι μοχλός της οικονομίας και πηγή εισοδημάτων, είναι αφημένες στην τύχη τους. Τα προβλήματα στη βιομηχανία, στην εξαγωγική πολιτική και στη στήριξη των επιχειρήσεων είναι εμφανή. Το δείχνει καθαρά ο επόμενος πίνακας που καταθέτω.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Νικόλαος Νικολόπουλος καταθέτει για τα Πρακτικά τον προαναφερθέντα πίνακα, ο οποίος βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Ο κατασκευαστικός κλάδος κινδυνεύει με αφανισμό. Ο κλάδος που στηρίζει την απασχόληση και πλήθος επιχειρηματικών δραστηριοτήτων συρρικνώνεται ραγδαία. Και πώς απαντά ο Προϋπολογισμός σε αυτό; Με τίποτα. Το δείχνει καθαρά ο επόμενος πίνακας που καταθέτω.

(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ.Νικόλαος Νικολόπουλος καταθέτει για τα Πρακτικά τον προαναφερθέντα πίνακα, ο οποίος βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από την Πάτρα χθες η κυρία Υπουργός Οικονομίας δήλωσε ότι μέχρι το Μάρτιο πρέπει να περιμένουμε γιατί ξανασχεδιάζεται το ΕΣΠΑ.
Αλήθεια, γιατί δεν προχωράτε ούτε ένα έργο από το ΕΣΠΑ, αλλά αναφέρεσθε σε επανασχεδιασμό, άρα σε νέες καθυστερήσεις; Το ΕΣΠΑ, όπως όλοι γνωρίζουν, κυρίως κατευθύνεται στην περιφέρεια που έχει τόση ανάγκη από έργα υποδομής, αλλά και τόνωσης της τοπικής οικονομίας.
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είχε σχεδιάσει να επενδυθεί το 82% στην άλλη Ελλάδα, στην Ελλάδα της περιφέρειας. Εσείς διαφωνείτε; Το ΕΣΠΑ είναι το εργαλείο για τη μεγιστοποίηση της αξιοποίησης των σημαντικότατων κοινοτικών πόρων ύψους 20,4 δισεκατομμύρια ευρώ που το διασφάλισε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ο Κώστας Καραμανλής στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο το Δεκέμβριο του 2005. Η πορεία αυτή μαζί με την εθνική, καθώς και την ιδιωτική συμμετοχή, θα φθάσουν στο ποσό των 39,5 δισεκατομμυρίων ευρώ και μπορούν να αποτελέσουν την κινητήρια δύναμη της αναπτυξιακής προσπάθειας. Επιδιωκόμενο αποτέλεσμα; Μια ανάπτυξη που να παράγει απασχόληση και εισόδημα για τον εργαζόμενο, μια ανάπτυξη ισόρροπη και με σεβασμό στο περιβάλλον, μια ανάπτυξη ικανή να στηρίζει την κοινωνική συνοχή και να βελτιώνει την ποιότητα ζωής του πολίτη.
Εμείς πιστεύουμε ότι το ΕΣΠΑ πρέπει να χρησιμοποιηθεί ως μια από τις ατμομηχανές της ανάπτυξης και γι’ αυτό η Νέα Δημοκρατία με ιδιαίτερη διορατικότητα περίμενε να δει την εξέλιξη της κρίσης και ανάλογα να κατευθύνει τα κονδύλια, να δει τους τομείς που πλήττονται ιδιαίτερα και μετά να δράσει, να εξετάσει τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα των παρεμβάσεων και μετά να προβεί στις απαραίτητες κινήσεις. Και εκπλήσσομαι όταν ασκείτε κριτική για την απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ. Όλοι γνωρίζουμε πλέον ότι μπορούν να εντάσσονται μόνο ώριμα έργα με εφαρμόσιμες μελέτες, με τεύχη δημοπράτησης και ουσιαστικό αναπτυξιακό περιεχόμενο.
Θα έπρεπε άλλωστε να έχουμε διδαχτεί πολλά από τη διαχείριση των κοινοτικών πόρων όλα τα προηγούμενα χρόνια. Γι’ αυτό επιμένουμε, ξεκινήστε, υλοποιείστε τουλάχιστον όσα είναι πανέτοιμα.
Η ενεργοποίηση των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ έχει από καιρό ξεκινήσει με προσκλήσεις για υποβολή αιτήσεων. Επίσης έχουν ενταχθεί έργα και έχουν αναληφθεί νομικές δεσμεύσεις, υπογεγραμμένες συμβάσεις για υλοποίηση έργων, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί επιλέξιμες δαπάνες για την υλοποίηση έργων στα τομεακά και περιφερειακά επιχειρησιακά προγράμματα.
Είναι δυνατόν όλα αυτά σήμερα να τίθενται σε κίνδυνο; Πάρτε το θάρρος λοιπόν και πείτε ότι προεκλογική περίοδος ήταν, αυτά που είπαμε δεν ευσταθούν, θα κάνουμε αυτό που είναι σωστό τώρα για τη χώρα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από την κρίση περισσότερο έχουν πληγεί οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες βιώνουν προβλήματα προσαρμοστικότητας και έχουν και λιγότερες ευκαιρίες ανάπτυξης. Προκειμένου λοιπόν να υλοποιήσουν και να αδράξουν τέτοιες ευκαιρίες, το ποσοστό απορρόφησης στις αρχές του 2004, που ήταν μόλις 1%, σήμερα έχει φθάσει σχεδόν στο 100% μέσω του ΤΕΜΠΜΕ.
Η πρώτη φάση του προγράμματος στήριξε άμεσα 27.338 επιχειρήσεις με δάνεια ύψους 3 δισεκατομμυρίων ευρώ μόλις σε τρεις μήνες. Η δεύτερη φάση του προγράμματος έγινε με την παροχή εγγυήσεων για δάνεια που θα φθάσουν στο ύψος των 9 δισεκατομμυρίων ευρώ και προβλέπεται ότι θα στηρίξει συνολικά στην πρώτη και τη δεύτερη φάση περί τις 90.000 επιχειρήσεις.
Μη ξεχνάτε, υπάρχουν πολλοί, μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αλλά και νοικοκυριά που βρίσκονται ήδη στο όριο. Αν τους πιέσετε και άλλο θα περάσουν πέρα από την κόκκινη γραμμή και αυτή η πολιτική θα φέρει περισσότερα λουκέτα, περισσότερη ανεργία, θα φέρει κρίση ρευστότητας στην αγορά και φυσικά λιγότερα έσοδα για τα κρατικά ταμεία.
Αυτή ήταν και η πρώτη προειδοποίηση προς την Κυβέρνηση που, μόλις πριν λίγες μέρες, απηύθυνε ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, ο Αντώνης ο Σαμαράς ,από το Βήμα του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου.
Καλό είναι, είπε, αυτή την προειδοποίηση να την πάρουν στην Κυβέρνηση πολύ σοβαρά.
Ο κίνδυνος που προσπαθούμε να αποτρέψουμε είναι σοβαρός γιατί αυτή η πολιτική κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, που σήμερα ξεδιπλώνει ο προϋπολογισμός, εχει το χαρακτήρα της πράσινης επιδρομής και όχι της πράσινης ανάπτυξης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το Γ΄ ΚΠΣ, που συγχρηματοδοτείται από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελλάδας έχει σχεδόν ολοκληρωθεί στο σύνολό του με επιτυχία. Όσον αφορά το κλείσιμο και την ομαλή μετάβαση στο ΕΣΠΑ δεν αρκεστήκαμε σε ενέργειες διαχειριστικής φύσης, αλλά λάβαμε υπόψη και δυο απρόβλεπτα γεγονότα, όπως τις πυρκαγιές του καλοκαιριού του 2007 και την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008

Με την απόφαση αυτή οκτώ επιχειρησιακά προγράμματα πήραν παράταση στο σύνολό τους και έξι σε κρίσιμους άξονες της υλοποίησής τους. Η παράταση επέτρεψε στη χώρα μας να πραγματοποιήσει δαπάνες ύψους 2 δις ευρώ μέσα στο 2009. Απομένει η ολοκλήρωση των προγραμμάτων που έχουν πάρει παράταση μέχρι τις 31/12. Και άλλη μια παράταση πήραμε, της επιλέξιμης περιόδου των υπολοίπων αξόνων μέχρι τις 30/6 λόγω των συνεπειών της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.
Δεν είναι δυνατόν τώρα κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σε συνθήκες κρίσης να έχουν παγώσει όλα τα εθνικά σχέδια περιφερειακής ανάπτυξης, οι δημόσιες επενδύσεις και τα συγχρηματοδοτούμενα έργα, γιατί αποδεικνύεστε ανέτοιμοι μέχρι τώρα. Την ελληνική οικονομία ξέραμε ότι την έπληττε η διεθνής κρίση. Τώρα, απειλεί να την αποτελειώσει η αναποτελεσματικότητα της Κυβέρνησης. Περίπου δυόμισι μήνες καθυστέρησε η τοποθέτηση περιφερειαρχών και αυτό από μόνο του προκάλεσε σημαντικές καθυστερήσεις και εμπλοκές. Αυτή η ολιγωρία και η έλλειψη συντονισμού αποτελεί αιτία μεγάλων καθυστερήσεων στη χρηματοδότηση και στην υλοποίηση σημαντικών έργων.
Είναι δυνατόν να ξεχάσατε κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όσα μέχρι προχθές προτείνατε, ότι πρέπει να υπερπολλαπλασιαστούν τα ποσά που προέβλεπαν οι προϋπολογισμοί της Νέας Δημοκρατίας για το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και φέτος να είναι κατά τι αυξημένα, να έχουμε 4,2 για τις δημόσιες επενδύσεις; Αλλάξατε γνώμη ή κάτι άλλαξε; Ξεπεράσαμε την κρίση; Ξεχνάτε ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για να τονώσει την οικονομική δραστηριότητα και για να ενισχύσει την ρευστότητα των αγορών επιτάχυνε τη χρηματοδότηση από το Π.Δ.Ε. καταβάλλοντας από το πρώτο εξάμηνο το 69,8% του συνολικού; Αποτέλεσμα ήταν οι δαπάνες να διαμορφωθούν στα 6.140.000 έναντι των 4.233.000 στο αντίστοιχο διάστημα του 2008.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από τα παραπάνω συνάγεται ότι θα ήταν λιγότερο οδυνηρό για την κοινωνία και περισσότερο ωφέλιμο για την οικονομία αν η κυβέρνηση του Γεωργίου Παπανδρέου αντί να παγώνει το ΕΣΠΑ, αντί να σηκώνει χειρόφρενο στο όχημα της ανάπτυξης και αντί να σχεδιάζει φοροεπιδρομές καταστρέφοντας τη μεσαία τάξη να συνέχιζε όσα σημαντικά ξεκίνησε η κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή όπως τις διαρθρωτικές και τις θεσμικές μεταρρυθμίσεις, τα μεγάλα δημόσια έργα, τα σχέδια που αφορούν την περιφερειακή ανάπτυξη, την προώθηση των σημαντικών υποδομών με ΣΔΙΤ ή με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς επίσης την κατασκευή των δρόμων ανάπτυξης με συμβάσεις παραχώρησης. Αναφέρομαι ακόμη στις πολιτικές για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων στο πλαίσιο του αναπτυξιακού νόμου, στις διεθνείς στρατηγικές συμμαχίες για τους αγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εμείς μπορούμε και θέλουμε να βοηθήσουμε και το εννοούμε. Ο νέος Προϋπολογισμός, όμως, δεν υπακούει στις ανάγκες των σημερινών δυσκολιών.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να δείξετε την ανοχή σας όπως και στους προηγούμενους για λίγα λεπτά και τελειώνω.
Προσέξτε τρανταχτό παράδειγμα από την εκλογική περιφέρεια του Πρωθυπουργού. Στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, στον πίνακα πιστώσεις κατά φορέα παρατηρείται σε ορισμένες περιφέρειες σημαντική μείωση σε σχέση με την αντίστοιχη πίστωση του 2009. Για παράδειγμα στη Δυτική Ελλάδα έχουμε μείωση κατά 25% και από 130 εκατ. ευρώ κατεβαίνουμε στις 96 χιλιάδες ευρώ. Η περιφέρεια αυτή έχει το χαμηλότερο κατά κεφαλή Α.Ε.Π. μαζί με την περιφέρεια Ηπείρου στην οποία παρατηρείται το ίδιο φαινόμενο. Αυτό το δυσμενές προνόμιο το χρησιμοποίησε ο Πρωθυπουργός πριν από λίγες μέρες στην αντιφώνησή του στο Δημαρχείο της Πάτρας στη γιορτή του πολιούχου. Και τίθεται το ερώτημα. Με τι κριτήρια έγινε η κατανομή και οι αυξομειώσεις;
Καταθέτω τον πίνακα που ανάγλυφα δίνει τα όσα σας είπα.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Νικόλαος Νικολόπουλος καταθέτει για τα Πρακτικά τον προαναφερθέντα πίνακα, ο οποίος βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Και οι Αχαιοί, λοιπόν, μαζί με όλους τους Έλληνες περιμένουμε με ενδιαφέρον την απάντηση του επί πολλά χρόνια Βουλευτού Αχαϊας και σημερινού Πρωθυπουργού στη συγκεκριμένη πρόκληση ή αντίφαση.
Φθάνοντας στο τέλος της εισήγησής μου και ανακαλώντας τη μνήμη μου όσους Προϋπολογισμούς από το 1989 που πρωτοεξελέγην Βουλευτής μέχρι σήμερα είδα, μελέτησα, σχολίασα, ποτέ δεν είδα ένα τόσο χλωμό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων που να μην ανταποκρίνεται στην κρισιμότητα της δέουσας οικονομικής καταστάσεως και από πουθενά να μην προκύπτει ότι θα ακολουθήσει επιτέλους η περίφημη ανάταξη της οικονομίας.
Η Κυβέρνηση επιμένει να υποστηρίζει ότι αυτό θα επιτευχθεί. Το επιχείρημα είναι ότι αυξάνει το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων κατά 800 εκατομμύρια ευρώ. Τα σχόλια δικά σας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα μηνύματα από τον κορμό της οικονομίας και από την επιχειρηματική κοινότητα είναι δυσοίωνα. Είναι απολύτως βέβαιο ότι οι εξελίξεις στην παραγωγική βάση της χώρας, αλλά και την απασχόληση θα είναι απρόβλεπτες και με σοβαρές κοινωνικές προεκτάσεις. Μέσα σ’ αυτό το κλίμα καλούμαστε να συζητήσουμε τον Προϋπολογισμό που είναι απολύτως βέβαιο ότι δεν θα υλοποιηθεί. Δεν έχουμε την πολυτέλεια ενός Προϋπολογισμού που δεν θα οδηγήσει πουθενά και γι’ αυτό πρέπει να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων. Μην συγχέετε το πολιτικό με το κομματικό κόστος. Πολιτικό κόστος θα έχετε μόνο αν διαψεύσετε τις προσδοκίες της κοινωνίας. Η κοινωνία είναι αυτή που σας ανέθεσε να κυβερνήσετε και όχι τα κομματικά σας στελέχη.
Ας πάμε επιτέλους την Ελλάδα μπροστά. Αυτό περιμένουμε από εμάς οι Ελληνίδες και οι Έλληνες.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Το λόγο έχει η Ειδική Αγορήτρια του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Αντωνίου.
ΤΟΝΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο πρώτος Προϋπολογισμός της νέας Κυβέρνησης του ΠΑ.ΣΟ.Κ. συζητείται στη δυσκολότερη ίσως στιγμή για τη χώρα μας από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα. Είναι ένας Προϋπολογισμός ευθύνης με στόχο να αντιμετωπιστεί το μεγάλο δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας, αλλά και ένας Προϋπολογισμός συνέπειας σε σχέση με τις δεσμεύσεις μας προς τον ελληνικό λαό. Η προσπάθεια που ξεκινάμε σήμερα αποτελεί το πρώτο βήμα στο πλαίσιο ενός τετραετούς προγράμματος που θα οδηγήσει σε δημοσιονομική σταθερότητα και στην αποκλιμάκωση του δημοσίου χρέους ως αναγκαία προϋπόθεση για να επανέλθει η χώρα σε πορεία ανασυγκρότησης και ανάπτυξης.
Ολόκληρος ο ελληνικός λαός γνωρίζει πλέον ότι παραλάβαμε μία τραγική κατάσταση στην οικονομία και το κράτος από την Κυβέρνηση του κ. Καραμανλή. Η κατάσταση αυτή άλλωστε ήταν και η πραγματική αιτία που οδήγησε τελικά στην κατάρρευσή της. Γι’ αυτό και δεν δικαιούνται οι χθεσινοί υπεύθυνοι, αυτοί που χρέωσαν τη χώρα, αυτοί που έβαλαν δύο φορές την ελληνική οικονομία σε επιτήρηση, αυτοί που καταρράκωσαν την αξιοπιστία της χώρας να εμφανίζονται σήμερα ως κατήγοροι και να μας ζητούν να συνεχίσουμε την ίδια καταστροφική πολιτική που καταδικάστηκε από τους πολίτες στις 4 Οκτωβρίου. Όμως, το αποτέλεσμα των εκλογών ήταν μια κραυγή σωτηρίας από τους πολίτες που έβλεπαν μία Κυβέρνηση μοιραία και άβουλη να αδρανεί και να αφήνει τη χώρα έρμαιο στην καταιγίδα που όλοι βλέπουμε ότι έρχεται. Σήμερα δεν έχουμε να αντιμετωπίσουμε μόνο το θηριώδες έλλειμμα και τα επιπλέον χρέη των 100 δις ευρώ που άφησε πίσω της η Κυβέρνηση του κ. Καραμανλή. Δίνουμε μία μεγάλη μάχη για να αποκαταστήσουμε τη σοβαρά τραυματισμένη αξιοπιστία της χώρας μας απέναντι στους Ευρωπαίους εταίρους μας και τις διεθνείς αγορές. Δίνουμε μια μεγάλη μάχη για να αντιμετωπίσουμε τις επιθέσεις των κερδοσκοπικών συμφερόντων που χρησιμοποιούν σαν όχημα την Ελλάδα με στόχο να πλήξουν την οικονομία της ευρωζώνης.
Τα έξι χρόνια της διακυβέρνησης από τη Νέα Δημοκρατία δημιούργησαν έλλειμμα αξιοπιστίας της οικονομικής πολιτικής, έλλειμμα αξιοπιστίας των κρατικών προϋπολογισμών, έλλειμμα αξιοπιστίας των στοιχείων της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας. Ακόμα και την ώρα της αποχώρησής της από την εξουσία έδινε ψευδή στοιχεία και στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στον ελληνικό λαό για τα μεγέθη της οικονομίας και για την πορεία του ελλείμματος. Από το μονοψήφιο έλλειμμα για το οποίο μας μιλούσε μέχρι το διψήφιο που αποκαλύφθηκε να φθάνει στο 12,7 του Α.Ε.Π. η διαφορά είναι τεράστια με σοβαρές επιπτώσεις όχι μόνο στη σύνταξη του Κρατικού Προϋπολογισμού, αλλά και στα διαπραγματευτικά περιθώρια της ελληνικής κυβέρνησης που πλέον είναι ασφυκτικά.
Σήμερα συνεχίζουν την ίδια τακτική. Επιμένουν στα ψευδή στοιχεία. Αρνούνται τις ευθύνες τους και κατηγορούν όλους τους άλλους εκτός βέβαια από τον εαυτόν τους για την κατάσταση που παρέδωσαν.
(MT)

(5XP)
Κατηγορούν τις κυβερνήσεις των περασμένων δεκαετιών για το έλλειμμα και το χρέος, έχοντας βέβαια, κύριοι συνάδελφοι, επιλεκτική μνήμη, γιατί ξεχνούν την καταστροφική περίοδο της Κυβέρνησης του κυρίου Μητσοτάκη. Τώρα μάλιστα με την αλλαγή της ηγεσίας στο κόμμα τους, άρχισαν να ξεχνούν και την περίοδο της Κυβέρνησης του κυρίου Καραμανλή και μιλούν σαν να έχουν προκύψει από παρθενογένεση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, δεν θα σας πω ότι είστε οι μόνοι υπεύθυνοι για όλα τα δεινά του τόπου. Υπάρχουν βεβαίως και χρόνιες παθογένειες στο σύστημά μας, που η κρίση τις έφερε με δραματικό τρόπο στην επιφάνεια.
Όμως τα έξι χρόνια που κυβερνήσατε, είδαμε μια πελατειακή πολιτική κακοδιαχείρισης, αδιαφάνειας και διαφθοράς, μια σκληρή και άδικη ταξική πολιτική, που πήρε από τους πολλούς για να δώσει στους λίγους, που τραυμάτισε σοβαρά την κοινωνική συνοχή, χτύπησε βάναυσα τα χαμηλά και μεσαία κοινωνικά στρώματα, καταδίκασε την ελληνική περιφέρεια στην εγκατάλειψη και την υποβάθμιση, κατασπατάλησε τους κοινοτικούς πόρους και στέρησε τη χώρα μας από ευκαιρίες ανάπτυξης και αναγκαία έργα πνοής και σίγουρα από πολλές θέσεις απασχόλησης.
Σήμερα μας ζητάτε να φορτώσουμε το κόστος των δικών σας επιλογών στα κοινωνικά στρώματα που ήταν τα μεγαλύτερα θύματα της πολιτικής σας. Εμείς δεν θα ακολουθήσουμε αυτό τον δρόμο. Το πάρτι τελείωσε για όλους αυτούς που κερδοσκόπησαν εις βάρος των χαμηλών και μεσαίων στρωμάτων όλα αυτά τα χρόνια, για όλους αυτούς που ευνοήθηκαν από την άδικη διανομή του πλούτου και των φορολογικών βαρών ανάμεσα στους πολίτες, για όλους αυτούς που κέρδισαν από τη φοροδιαφυγή, την εισφοροδιαφυγή, τα δομημένα ομόλογα, το ξεπούλημα της δημόσιας γης, το μαύρο χρήμα και τις κρατικές προμήθειες εις βάρος του ελληνικού δημοσίου, των ασφαλιστικών ταμείων και του Έλληνα φορολογούμενου.
Θα κάνουμε κάθε προσπάθεια ώστε η επιχείρηση περιορισμού του τεράστιου ελλείμματος και του χρέους, που κληρονομήσαμε, να μην γίνει εις βάρος των μισθωτών και των συνταξιούχων, των μικρομεσαίων και των αγροτών, εις βάρος αυτών που δεν έχουν πια τίποτα να δώσουν.
Η κοινωνική δικαιοσύνη, ως αντίληψη και κεντρικός άξονας του Προϋπολογισμού, δεν είναι για μας μια θεωρητική έννοια. Είναι αυτό που εξασφαλίζει την κοινωνική συνοχή, την οποία έχουμε ανάγκη ως χώρα σε μια πολύ κρίσιμη στιγμή στην ιστορία μας.
Λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη μας τις διεθνείς αξιολογήσεις, αλλά έχουμε τη δική μας στρατηγική, για την οποία έχουμε πάρει την εντολή του ελληνικού λαού. Επιλέγουμε τον δύσκολο δρόμο που απαιτεί αποφασιστικές συγκρούσεις, με κατεστημένες λογικές και νοοτροπίες, με πρακτικές, αντιλήψεις και συμφέροντα που εμποδίζουν την ορθολογική αλλά και δίκαιη διαχείριση και αξιοποίηση των πόρων υπέρ του ελληνικού λαού.
Επιλέγουμε αλλαγές και τομές στο κράτος, στη διοίκηση, στο πολιτικό σύστημα, αλλαγές που δεν τόλμησε να κάνει καμία Κυβέρνηση στο παρελθόν, προκειμένου να μπει η χώρα μας σε μια εντελώς διαφορετική πορεία. Επιλέγουμε τη διαφάνεια και την κοινωνική λογοδοσία, την ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης, την τόνωση της αγοράς, τη στήριξη της περιφέρειας και τη στροφή της ελληνικής οικονομίας προς ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης, την πράσινη οικονομία.
Υπό τις σημερινές ασφυκτικές συνθήκες πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η σύνταξη του Προϋπολογισμού ήταν ένας πραγματικός άθλος για το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης και μάλιστα με μηδενικά χρονικά περιθώρια. Δείχνει την κατεύθυνσή μας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αποκλείονται διαρθρωτικές αλλαγές και αναθεωρήσεις. Άλλωστε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, καθημερινά αποκαλύπτονται νέα μαύρα στοιχεία για την κατάσταση που δημιούργησε η Νέα Δημοκρατία.
Παραμένει ωστόσο η αφετηρία για την αποκατάσταση του χαμένου κύρους και της αξιοπιστίας της χώρας μας απέναντι στους ευρωπαίους εταίρους μας και τις διεθνείς αγορές. Είναι ένα πρώτο δείγμα γραφής της Κυβέρνησης του ΠΑ.ΣΟ.Κ. όσον αφορά τις βασικές μας επιλογές και προτεραιότητες.


Πίσω από τους αριθμούς του Προϋπολογισμού υπάρχουν οι αρχές και οι ιεραρχήσεις μας, οι αξίες μας και οι αντιλήψεις μας, τα «ναι» και τα «όχι» της νέας Κυβέρνησης του ΠΑ.ΣΟ.Κ..
Η περιστολή των δαπανών αποτελεί το ένα σκέλος της προσπάθειάς μας για τη μείωση του ελλείμματος σε μονοψήφιο ποσοστό.
Το άλλο σκέλος είναι η αύξηση των εσόδων.
Οι δαπάνες του Προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης για το 2010 μειώνονται κατά 4,2 δισ. ευρώ ή 1,7% του Α.Ε.Π..
Η συνολική μείωση των δαπανών προέρχεται κυρίως από τρεις πηγές:
Πρώτον, τα 2,3 δισ. ευρώ ή 0,9% του Α.Ε.Π. εξοικονομούνται από τη μείωση των πρωτογενών δαπανών του Τακτικού Προϋπολογισμού και πρέπει να επισημάνουμε ότι είναι η πρώτη φορά στην ιστορία των προϋπολογισμών που έχουμε μείωση των πρωτογενών δαπανών.
Δεύτερον, τα 500 εκατομμύρια ευρώ ή 0,2% του Α.Ε.Π. προέρχονται από τη μείωση των δαπανών για παραλαβές εξοπλιστικών προγραμμάτων.
Και τρίτον, το 1,4 δισ. ευρώ ή 0,6% του Α.Ε.Π. οφείλεται στη μείωση των δαπανών για τις προμήθειες των νοσοκομείων.
Πιο συγκεκριμένα, η μείωση των πρωτογενών δαπανών επιτυγχάνεται κυρίως μέσα από την περιστολή των λειτουργικών δαπανών, που φθάνει στο ύψος του 10,8%.
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας υποτίθεται ότι θα περιόριζε το σπάταλο κράτος και θα εξοικονομούσε 10 δισ. ευρώ, όπως έλεγε το 2003 ο κ. Καραμανλής. Αντί γι’ αυτό αύξησε τις λειτουργικές δαπάνες κατά 21,5% από το 2008 μέχρι το 2009.
Με τον εξορθολογισμό των λειτουργικών δαπανών επιτυγχάνουμε τη μεγαλύτερη δυνατή διάθεση επιχορηγήσεων σε πανεπιστήμια, ΤΕΙ και ερευνητικά κέντρα, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες λειτουργίας τους, στον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων και στον ΕΛΓΑ για την εξυπηρέτηση των δανείων τους, στον ΟΑΕΔ για την αύξηση του επιδόματος ανεργίας ώστε σταδιακά να φθάσει στο 70% του βασικού μισθού, στους Οργανισμούς και τα Ιδρύματα υγείας και κοινωνικής προστασίας.
Μια δεύτερη κατηγορία πρωτογενών δαπανών που μειώνεται, σε σχέση με τις εκτιμήσεις του 2009, είναι οι δαπάνες για ασφάλιση, περίθαλψη και κοινωνική προστασία. Στην πραγματικότητα όμως δεν πρόκειται για μείωση των δαπανών κοινωνικής πολιτικής, όπως βιάστηκαν να εκτιμήσουν κάποιοι. Οι δαπάνες αυτής της κατηγορίας εκτροχιάστηκαν εντελώς μέσα στο 2009, χωρίς βέβαια κανένα αντίκρισμα για τους πολίτες, για δύο βασικούς λόγους.
Ο πρώτος λόγος ήταν η τεράστια εισφοροδιαφυγή, η κατάρρευση του συστήματος είσπραξης των ασφαλιστικών εισφορών μέσα στο 2009, η αδρανοποίηση όλων των ελεγκτικών μηχανισμών για την αντιμετώπιση της ανασφάλιστης και αδήλωτης εργασίας.
Ο δεύτερος λόγος ήταν η εκτόξευση της φαρμακευτικής δαπάνης, η τεράστια σπατάλη που δημιούργησε τα μεγάλα χρέη των νοσοκομείων και καταχρέωσε τα ασφαλιστικά ταμεία, μέσα βέβαια σε συνθήκες αδιαφάνειας, αυθαιρεσίας και ανομίας.
Για να αντιμετωπίσει την κατάσταση που ξέφυγε από κάθε έλεγχο η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας φόρτωσε τελικά τα βάρη στον Προϋπολογισμό και στον Έλληνα φορολογούμενο, με μια υπέρβαση δαπανών που ξεπέρασε τα 2,7 δισ. ευρώ.
Η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ., όπως εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, είναι αποφασισμένη να προχωρήσει σε δραστική καταπολέμηση της σπατάλης σε δαπάνες για φάρμακα και στις προμήθειες των νοσοκομείων, με μια σειρά μέτρων και θεσμικών παρεμβάσεων.
Ο Προϋπολογισμός του 2010, σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις του Προϋπολογισμού του 2009, καταγράφει τελικά πραγματική αύξηση των κονδυλίων για ασφάλιση και κοινωνική προστασία σε ύψος σχεδόν 1,1 δισ. ευρώ. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνει ταυτόχρονα και τον εξορθολογισμό των κοινωνικών δαπανών και την τήρηση των βασικών μας δεσμεύσεων για την αύξηση των αγροτικών συντάξεων, για τη χρηματοδότηση του ΙΚΑ σε ποσοστό 1% επί του Α.Ε.Π., για την κάλυψη των αναγκών των υπόλοιπων ασφαλιστικών ταμείων, για την κρατική συμμετοχή στη χρηματοδότηση της κοινωνικής ασφάλισης, την κατανομή των επιδομάτων πρόνοιας, το ΕΚΑΣ, τη χορήγηση του πολυτεκνικού επιδόματος και του επιδόματος σε τρίτεκνες οικογένειες, τη χρηματοδότηση του ασφαλιστικού Κεφαλαίου Αλληλεγγύης Γενεών και την καταβολή της δεύτερης δόσης του επιδόματος αλληλεγγύης.


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, παρά τη κρίσιμη φάση στην οποία βρίσκεται η ελληνική οικονομία η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ δεν προχωρά σε πλήρες πάγωμα των μισθών και των συντάξεων, όπως θα έκανε η Νέα Δημοκρατία, σύμφωνα με τις εξαγγελίες της, αν είχε κερδίσει τις εκλογές. Εφαρμόζουμε εισοδηματική πολιτική που προβλέπει αυξήσεις για τους μισθούς και τις συντάξεις που είναι κάτω από 2.000 ευρώ, ώστε να καλύπτονται οι απώλειες από τον πληθωρισμό.
Δεν είμαστε ευχαριστημένοι γι’ αυτό. Γνωρίζουμε πολύ καλά το τεράστιο πρόβλημα που έχουν όλα τα νοικοκυριά. Ωστόσο υπό τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί η συγκεκριμένη επιλογή, κύριοι συνάδελφοι, ήταν μονόδρομος. Για το λόγο αυτό οι σχετικές δαπάνες του Προϋπολογισμού αυξάνονται κατά 2,8% όμως, την ίδια στιγμή περιορίζονται τα κονδύλια που δίνονται για υπερωρίες και διάφορα άλλα επιδόματα.
Ενόψει του στόχου για τον περιορισμό του ελλείμματος εφαρμόζουμε την αναστολή των προσλήψεων στο δημόσιο για το 2010, εκτός από τους τομείς της υγείας, της παιδείας και της προστασίας του πολίτη που αποτελούν ακρογωνιαίους λίθους της πολιτικής μας. Πολιτική μας από το 2010 είναι να υπάρχει μια πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις στο δημόσιο και περιορισμός μέχρι και κατά το 1/3 των συμβάσεων εργασίας στους περισσότερους τομείς του δημόσιου τομέα.
Είναι επιλογές δύσκολες, άλλοι μπορούν να πουν ότι είναι επιλογές αυστηρές, αλλά σίγουρα είναι επιλογές αναγκαστικές. Δυστυχώς, κύριοι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, δεν αφήσατε πολλά περιθώρια στη σημερινή Κυβέρνηση για να έχει και άλλη πολιτική στον τομέα αυτό.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, προϋπόθεση για την ανάταξη της ελληνικής οικονομίας είναι η εφαρμογή ενός νέου τολμηρού και αξιόπιστου πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης, τόσο στο πλαίσιο των εσόδων όσο και των δαπανών. Ο Προϋπολογισμός του 2010 είναι μόνο το ξεκίνημα της διαδικασίας εξορθολογισμού, ανακατανομής και ελέγχου των δημοσίων δαπανών, ώστε να μπει τέλος στη σπατάλη και την αδιαφάνεια των δημόσιων οικονομικών.
Είναι παράλληλα όμως, και ένας από τους τελευταίους Προϋπολογισμούς που συντάσσονται με τον παραδοσιακό τρόπο. Χάρηκα πολύ όταν ο εισηγητής της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης ο συνάδελφος κ. Κεφαλογιάννης είπε ότι πρέπει να προχωρήσουμε σε μια άλλη σύνταξη του Προϋπολογισμού. Εμείς το κάνουμε, αλλά περίμενα απ’ αυτό το Βήμα –και γι’ αυτό και για πολλούς άλλους λόγους- να πει και ένα συγνώμη διότι δεν προχώρησαν στις σωστές αλλαγές, τις οποίες θα έπρεπε να κάνουν. Και βέβαια να ζητήσει κι ένα συγνώμη από τον ελληνικό λαό και όχι να προσπαθεί να πείσει απ’ αυτό εδώ το Βήμα τον ελληνικό λαό ότι για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας φταίνε οι κυβερνήσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ στη δεκαετία του ’80.
Κύριοι συνάδελφοι, εμείς τολμούμε και προχωράμε, όπως είπα, για να συντάξουμε τον Προϋπολογισμό με ένα νέο τρόπο. Κι αυτό το κάνουμε γιατί πρέπει να ανταποκριθούμε στις σημερινές δημοσιονομικές απαιτήσεις. Χρειάζεται αλλαγή στο σύστημα κατάρτισης, εκτέλεσης και παρακολούθησης του Προϋπολογισμού.
Μέσα στα επόμενα ένα με δύο χρόνια περνάμε σταδιακά στο μετασχηματισμό του Προϋπολογισμού του κράτους σε προϋπολογισμό προγραμμάτων με τη μορφή τριετών συμβολαίων. Μέσα από τη μεταρρύθμιση αυτή επιδιώκεται:
Πρώτον, η ενίσχυση της ευθύνης και της λογοδοσίας κάθε διαχειριστή δημόσιων πόρων, είτε μιλάμε για το στενό είτε για τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, από τους φορείς της αυτοδιοίκησης μέχρι και τα πανεπιστήμια.
Δεύτερον, η σαφής απεικόνιση της δραστηριότητας κάθε φορέα, ώστε ο προϋπολογισμός του να συνάδει με το επιχειρησιακό του σχέδιο στο πλαίσιο μετρήσιμων στόχων με παράλληλη παρακολούθηση και αξιολόγηση ποσοτικών και ποιοτικών αποτελεσμάτων.
Και τρίτον, ο προγραμματισμός των δαπανών σε ρεαλιστική, διαφανή και αξιόπιστη βάση, ώστε οι φορολογούμενοι πολίτες να γνωρίζουν που ακριβώς πάνε οι πόροι και να μην χάνονται σε μαύρες τρύπες που ποτέ δεν γεμίζουν ή σε στόχους που δεν προσφέρουν κανένα χειροπιαστό αποτέλεσμα.
Όπως ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός θα συσταθεί στη Βουλή Σώμα Ελεγκτών για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού και των δαπανών, όπως γίνεται σε άλλες χώρες. Έως τα μέσα του 2010 θα λειτουργήσει ενιαία Αρχή πληρωμής όλων των μισθών στο δημόσιο για τον έλεγχο της δαπάνης σε μισθούς.

Κύριοι συνάδελφοι, η προσπάθεια που ξεκινά με το νέο Προϋπολογισμό είναι να θέσουμε υπό έλεγχο όλα όσα ήταν εκτός ελέγχου μέχρι σήμερα και να περάσουμε σε μια νέα φάση ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Είναι μια προσπάθεια που απαιτεί συνέπεια, επιμονή και συνεχή διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και τους πολίτες, ώστε να διαμορφώνονται οι αναγκαίες συνθήκες συναίνεσης για το εθνικό συμφέρον της χώρας.
Γνωρίζουμε ότι τα δύσκολα είναι μπροστά μας. Ως Έλληνες, όμως, έχουμε μάθει στα δύσκολα να κάνουμε τις υπερβάσεις μας και να παλεύουμε ενωμένοι. Αυτό έχει δείξει ακόμα και η πρόσφατη ελληνική ιστορία. Γι’ αυτό είμαστε αισιόδοξοι ότι μπορούμε και τελικά θα τα καταφέρουμε για άλλη μία φορά. Το έχουμε αποδείξει και στη δεκαετία του 1980 και στη δεκαετία του 1990. Θα το αποδείξουμε και σε αυτή τη δεκαετία, ότι μπορούμε και να πετύχουμε την ανάταξη της ελληνικής οικονομίας και βέβαια, να καλύψουμε και όλες τις προσδοκίες των Ελλήνων πολιτών.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ