Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

6.7.10

ΟΜΙΛΙΑ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΣΑΧΙΝΙΔΗ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

Αθήνα, 6 Ιουλίου 2010

"ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΣΤΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ 2007/64/ΕΚ, 2007/44/ΕΚ ΚΑΙ 2010/16/ΕΕ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΛΗΡΩΜΩΝ ΣΤΗΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΑΓΟΡΑ, ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΕ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ".







Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,



Aκούγοντας τον Εισηγητή της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κατανόησα το δράμα που βιώνουν οι Βουλευτές και τα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας βδομάδα με τη βδομάδα. Από τις 5 του Μάη που συμπεριφέρθηκαν ως λαθρεπιβάτες του πολιτικού συστήματος, προσδοκούν δικαίωση της πολιτικής τους επιλογής να καταψηφίσουν τη συμφωνία για τα 110.000.000.000 ευρώ και τα μέτρα.



Πιστεύουν ότι μπορούν να κοροϊδέψουν τους πολίτες λέγοντας "Εμείς, ως Νέα Δημοκρατία, είμαστε υπέρ της είσπραξης των 110.000.000.000 ευρώ, αλλά κατά των μέτρων που τα συνοδεύουν". Λες και υπήρχε αυτή η επιλογή, λες και υπήρχε αυτή η δυνατότητα.

Πιστεύουν ότι μπορούν να κοροϊδέψουν την κοινωνία, αποφεύγοντας να απολογηθούν για το πώς έφτασε η χώρα στο σημείο που βρισκόμαστε, πώς έφτασε η χώρα να χρωστά 300.000.000.000 ευρώ, όταν μόλις πριν από πεντέμισι χρόνια χρωστούσε 180.000.000.000 ευρώ, πώς έφτασε η χώρα να έχει έλλειμμα 13,6% του ΑΕΠ, όταν μας έλεγαν, τέσσερις ημέρες πριν τις εκλογές, ότι το έλλειμμα είναι γύρω στο 6%.

Και βέβαια, πιστεύουν ότι θα γίνουν πιστευτοί, όταν λένε ότι έχουν πρόταση για την ανάπτυξη της χώρας. Μα, κύριοι συνάδελφοι, αν είχατε πρόταση για την ανάπτυξη της χώρας, γιατί δεν την εφαρμόσατε όσο ήσασταν Κυβέρνηση και την αφήσατε να οδηγηθεί σε ύφεση το 2009, για πρώτη φορά μετά το 1993;

Ποιος σας εμπόδισε να εφαρμόσετε αυτά τα αναπτυξιακά μέτρα; Διότι ακούμε να μιλάτε για ένα νέο μείγμα πολιτικής που θα οδηγήσει τη χώρα σε αναπτυξιακή πορεία. Σας εμπόδισε κανένας; Αν είχατε τη δυνατότητα να βάλετε σε τάξη τα δημοσιονομικά της χώρας, γιατί αποφύγατε πέρυσι τέτοιον καιρό να το κάνετε, όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σας έστειλε επιστολή -και την έχουμε καταθέσει στο Κοινοβούλιο- με την οποία σας έλεγε ότι, όπως πάτε, η χώρα στο τέλος θα έχει διψήφιο δημοσιονομικό έλλειμμα; Σας εμπόδισε κανένας να αντιμετωπίσετε αυτά τα προβλήματα; Διότι, αντί να προστατέψετε τη χώρα, επιλέξατε να εγκαταλείψετε την κυβέρνηση, πηγαίνοντας σε εκλογές στο μέσον της τετραετίας, ενέργεια πρωτοφανής στα μεταπολιτευτικά χρονικά. Αλήθεια, τι φοβηθήκατε και φύγατε τρομοκρατημένοι; Εγκαταλείψατε άρον-άρον τη διακυβέρνηση της χώρας.

Επειδή, λοιπόν, δεν μπορείτε πλέον να κοροϊδεύετε τους πολίτες, γι' αυτό βρίσκεστε κάθε Δευτέρα αντιμέτωποι με την κοινωνική απόρριψη, όπως αυτή καταγράφεται από τις κυριακάτικες δημοσκοπήσεις, οι οποίες σας στέλνουν ένα ηχηρό μήνυμα για το πόσο απαράδεκτα και ανεπίδεκτα από την κοινωνία είναι τα επιχειρήματά σας προς τους πολίτες. Κάθε Κυριακή νιώθετε το ράπισμα της κοινωνίας. Διότι, εάν είχατε ελάχιστο ψήγμα αξιοπιστίας, θα στρέφονταν να ακούσουν αυτά που λέτε, αλλά δεν το κάνουν.



Και εσείς, καταγγέλλετε τα μέτρα, αλλά καθημερινά αναζητείτε στοιχεία από την πορεία υλοποίησης του Προϋπολογισμού για να αποδείξετε ότι οι πολιτικές της Κυβέρνησης δεν παράγουν αποτελέσματα, ότι θα χρειαστούν και άλλα μέτρα, γεγονός που κατ' εσάς, αλλά και όλων όσων καλλιεργούν την τρομοκρατία των νέων μέτρων, αποδεικνύουν αποτυχία.

Όμως, τα σημερινά στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, που δεν είναι στοιχεία που τα παράγει η Κυβέρνηση, σας διαψεύδουν και ταυτόχρονα, σας απογοητεύουν, γιατί αποδεικνύεται ότι στο πρώτο εξάμηνο έχουμε συρρίκνωση του ελλείμματος κατά 41,6% σε σχέση με πέρυσι.

Αλήθεια, πέρυσι τέτοιον καιρό, όταν η Τράπεζα της Ελλάδος έβγαζε τα στοιχεία, από τα οποία προέκυπτε ότι το έλλειμμα είχε ξεφύγει από το 8%, τι ακριβώς κάνατε εσείς, ως υπεύθυνη κυβέρνηση;

Όσο, λοιπόν, επιμένετε να αγνοείτε το μήνυμα που σας στέλνουν οι πολίτες και βγάζετε λόγους πύρινους, να είσαστε σίγουροι ότι κάθε Κυριακή οι δημοσκοπήσεις θα σας στέλνουν σε ολοένα και χαμηλότερα ποσοστά.

Και επειδή κάποτε πρέπει να είμαστε ειλικρινείς, τουλάχιστον μέσα σε αυτήν την Αίθουσα, να υπενθυμίσω στον Εισηγητή της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης τι συνέβη στη συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων, κάτι που, ούτως ή άλλως, αναγνώρισε ο συνάδελφος από το ΚΚΕ, ο κ. Τζέκης. Ζήτησαν εκείνη την ημέρα όλοι οι συνάδελφοι, από όλες τις πτέρυγες, να γίνει μία πληρέστερη αναφορά στο άρθρο 93. Η Κυβέρνηση προχώρησε στην κατάθεση μίας προσθήκης, με την επισήμανση ότι, εάν κριθεί αναγκαίο στην Ολομέλεια, θα αναδιατυπωθεί η τελευταία παράγραφος, έτσι ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για το ποιο είναι το ακριβές νόημά της, πράγμα και το οποίο έκανε. Αυτή είναι η πραγματικότητα, κύριοι συνάδελφοι και όχι αυτά τα οποία θέλετε εσείς να περάσετε ως μήνυμα.



Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Με το παρόν σχέδιο νόμου επιδιώκεται η ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία τριών Ευρωπαϊκών Οδηγιών. Ουσιαστικά, το μεγαλύτερο μέρος από το σχέδιο νόμου αφορά τρεις Οδηγίες, την Οδηγία 2007/64, που αναφέρεται σε υπηρεσίες πληρωμών στην εσωτερική αγορά και τις 2007/44 και 2010/16, που αφορούν την προληπτική αξιολόγηση προτάσεων απόκτησης συμμετοχής σε επιχειρήσεις του χρηματοπιστωτικού τομέα. Επιπλέον, κατατίθεται μία σειρά από λοιπές διατάξεις-τροποποιήσεις στο ν. 3601/2007, ώστε να είναι συμβατός με την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2007/44.

Τέλος, στις λοιπές διατάξεις του νομοσχεδίου περιέχεται και το σχετικό άρθρο στο οποίο αναφέρθηκα και με το οποίο παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Οικονομικών, προκειμένου να εκπροσωπεί το ελληνικό δημόσιο στον υπό δημιουργία Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης.

Το πρώτο μέρος του σχεδίου αποσκοπεί στην εναρμόνιση του ελληνικού δικαίου με τις διατάξεις της Οδηγίας 2007/64. Έτσι, θεσμοθετείται ένα σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο για τη δημιουργία ενός ενιαίου πλαισίου στον τομέα των υπηρεσιών πληρωμών και την ορθή και ενιαία λειτουργία της αγοράς των υπηρεσιών πληρωμών. Η πλειονότητα των κρατών-μελών έχει ενσωματώσει πλήρως την Οδηγία, αλλά έξι κράτη-μέλη, η Κύπρος, η Ελλάδα, η Ισπανία, η Πολωνία, η Ρουμανία και η Σουηδία, δεν έχουν ενσωματώσει όλες ή ορισμένες από τις διατάξεις της.

Ειδικότερα, η Ελλάδα, η Σουηδία και η Πολωνία δεν έχουν ενσωματώσει καμία από τις διατάξεις της Οδηγίας για τις υπηρεσίες πληρωμών, ενώ η προθεσμία για την ενσωμάτωση έληξε τον Νοέμβριο του 2009.

Στόχος της Οδηγίας και του σχεδίου νόμου είναι η ενίσχυση του ανταγωνισμού, η μεγαλύτερη διαφάνεια και η αυξημένη υποχρέωση ενημέρωσης στην αγορά υπηρεσιών πληρωμών προς όφελος των καταναλωτών και άλλων χρηστών υπηρεσιών πληρωμών, η διασφάλιση της ισότιμης και απρόσκοπτης πρόσβασής τους στις αγορές πληρωμών και η βελτίωση της προστασίας των δικαιωμάτων των καταναλωτών. Αυτό αποτελεί μέρος της θεμελιώδους πολιτικής και του σκοπού της κοινότητας, δηλαδή της δημιουργίας ενός χώρου χωρίς εσωτερικά σύνορα, μέσα στον οποίο διασφαλίζεται η ελεύθερη και απρόσκοπτη διακίνηση και κυκλοφορία εμπορευμάτων, προσώπων, υπηρεσιών και κεφαλαίων, καθώς και η λειτουργία εκείνων των προϋποθέσεων και συνθηκών προκειμένου η οικονομία της ζώνης του ευρώ να είναι σε θέση να αξιοποιήσει πλήρως τα οφέλη της Νομισματικής Ένωσης.

Παρά τη δρομολόγηση μιας σειράς ρυθμίσεων και ευρωπαϊκών αποφάσεων για τον τομέα των πληρωμών, στο χώρο των συναλλαγών μικρής αξίας δεν υπήρξε κάποια πρόοδος. Παρά το γεγονός ότι στην πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χωρών υπάρχουν αξιόπιστα συστήματα πληρωμών μικρής αξίας, παρατηρούμε ότι αυτά έχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις στα πρότυπά τους, ενώ καταγράφεται σημαντική υστέρηση στην ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πληρωμών.

Αναγκαστικά, λοιπόν, σε ένα τέτοιο περιβάλλον οι εταιρείες, αλλά και οι καταναλωτές που διενεργούν μεγάλο αριθμό διασυνοριακών πληρωμών, έρχονται αντιμέτωποι με πολύπλοκες και συχνά υψηλού κόστους διαδικασίες. Για παράδειγμα, συχνά αναγκάζονται να τηρούν τραπεζικούς λογαριασμούς σε πολλές από τις χώρες που ασκούν επιχειρηματικές δραστηριότητες. Αυτό επηρεάζει αρνητικά τόσο τις διασυνοριακές πληρωμές, όσο και τις εγχώριες πληρωμές σε ευρώ. Επίσης, θέτει εμπόδια στην ανάπτυξη καινοτόμων πρακτικών και στον ανταγωνισμό. Ταυτόχρονα, τα αντισυμβαλλόμενα μέρη σε μια συναλλαγή μπορούν επίσης να υπόκεινται σε διαφορετικούς κανόνες και απαιτήσεις ανάλογα με τη χώρα προέλευσης. Η δημιουργία ενός κοινού πλαισίου θα επιτρέψει την παροχή καινοτόμων λύσεων στον τομέα των πληρωμών ανεξάρτητα από τα εθνικά σύνορα.

Η εναρμόνιση στον τομέα των πληρωμών με τα εθνικά νομικά συστήματα επιτυγχάνεται με τρεις τρόπους: Πρώτον, με την υπό ενσωμάτωση Οδηγία 2007/64, η οποία περιλαμβάνει ρήτρα πλήρους εναρμόνισης. Δεύτερον, με τον Κανονισμό 924/2009 για τις διασυνοριακές πληρωμές στην Κοινότητα. Και τρίτον, συμπληρωματικά με την αυτορρύθμιση του χρηματοπιστωτικού τομέα στον τομέα των πληρωμών, με την ενοποίηση υποδομών και προϊόντων πληρωμών εντός του ενιαίου οικονομικού χώρου με προτεραιότητα στα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης, γνωστή ως πρωτοβουλία για έναν ενιαίο χώρο πληρωμών σε ευρώ.

Ο στόχος του ενιαίου χώρου πληρωμών σε ευρώ είναι η δημιουργία μιας ολοκληρωμένης, ανταγωνιστικής και καινοτόμου αγοράς πληρωμών μικρής αξίας για όλες τις πληρωμές σε ευρώ χωρίς μετρητά, οι οποίες με την πάροδο του χρόνου θα διενεργούνται εξ ολοκλήρου ηλεκτρονικά.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει πάντως να διευκρινιστεί ότι οι διατάξεις της Οδηγίας και του προτεινόμενου νομοσχεδίου εφαρμόζονται είτε οι υπηρεσίες πληρωμών είναι συμβατές με το πλαίσιο του ενιαίου χώρου πληρωμών σε ευρώ είτε όχι. Εδώ πρέπει να διευκρινιστεί πως η Οδηγία και κατ' ακολουθία το παρόν σχέδιο νόμου, εξαιρεί από το πεδίο της εφαρμογής του τις συναλλαγές με αξιόγραφα, προωθώντας κυρίως τις πληρωμές δια μέσου ηλεκτρονικών μέσων, όπως αναφέρθηκε παραπάνω και ρυθμίζει αποκλειστικά τις ενδιάμεσες υπηρεσίες πληρωμών, δηλαδή τις περιπτώσεις εκείνες όπου μεταξύ αυτού που πληρώνει και αυτού που εισπράττει παρεμβάλλεται πάροχος υπηρεσιών πληρωμής.

Γίνεται εύκολα, λοιπόν, αντιληπτό ότι η ύπαρξη μιας εύρυθμης, σωστής και ενιαίας λειτουργίας της αγοράς των υπηρεσιών πληρωμών επιφέρει πολλαπλές ωφέλειες τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τις επιχειρήσεις. Μπαίνει σε τάξη το ήδη υφιστάμενο πλαίσιο διεξαγωγής υπηρεσιών πληρωμών με την εφαρμογή κοινών ρυθμιστικών κανόνων για την εποπτεία και λειτουργία των παρόχων των υπηρεσιών αυτών, εξέλιξη που πρωτίστως είναι προς όφελος των καταναλωτών, γιατί καθιστά την χρήση αυτών των υπηρεσιών ασφαλέστερη και σαφέστερη. Γι' αυτό και η Οδηγία εναρμονίζει το νομικό πλαίσιο των υπηρεσιών πληρωμών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, συμπεριλαμβανομένων των όρων, των πληροφοριών, των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων των μερών, στοχεύοντας να αναπτύξει τις υποδομές, τις διαδικασίες, τους κοινούς κανόνες και τα πρότυπα που απαιτούνται για ένα πανευρωπαϊκό σύστημα πληρωμών.

Στις υπηρεσίες πληρωμών περιλαμβάνονται υπηρεσίες που επιτρέπουν την τοποθέτηση μετρητών σε λογαριασμό πληρωμών, την ανάληψη μετρητών από λογαριασμό πληρωμών, την εκτέλεση πράξεων πληρωμής, ακόμη κι αν τα ποσά καλύπτονται από πιστωτικό άνοιγμα, την εκτέλεση εντολών άμεσης χρέωσης, συμπεριλαμβανομένης της εφάπαξ άμεσης χρέωσης, την εκτέλεση πράξεων πληρωμής με κάρτα πληρωμής ή ανάλογο μέσο, την εκτέλεση μεταφορών πίστωσης, συμπεριλαμβανομένων των πάγιων εντολών, την έκδοση και την αποδοχή μέσων πληρωμών όπως, για παράδειγμα, κάρτας ή εμβασμάτων.

Αυτονόητο είναι πως η επικράτηση κοινών ρυθμιστικών κανόνων είναι προς όφελος του ανταγωνισμού και της ανάπτυξης του συγκεκριμένου τομέα παροχής υπηρεσιών, ενώ καθορίζονται και οι φορείς που παρέχουν υπηρεσίες πληρωμών και ρυθμίζεται η πρόσβασή τους στα συστήματα πληρωμών.

Τέτοιοι φορείς είναι τα πιστωτικά ιδρύματα, τα ιδρύματα έκδοσης ηλεκτρονικού χρήματος, τα ιδρύματα πληρωμών, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και οι Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες, όταν δεν ενεργούν υπό την ιδιότητά τους ως νομισματικές Αρχές.

Επιπλέον, θεσμοθετείται μία νέα μορφή χρηματοδοτικού ιδρύματος, τα Ιδρύματα Πληρωμών. Αυτά θα επιτρέπεται να παρέχουν υπηρεσίες πληρωμών, χωρίς, όμως, να καθίστανται πιστωτικά ιδρύματα, ενώ θα τελούν υπό την εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Καθορίζεται ο τρόπος αδειοδότησής τους καθώς και οι μεταβατικές διατάξεις για όλα τα νομικά πρόσωπα που ήδη παρέχουν τέτοιες υπηρεσίες.

Σε ό, τι αφορά τις υποχρεώσεις διαφάνειας συμβατικών όρων και πληροφόρησης κατά την παροχή υπηρεσιών πληρωμών, καθιερώνεται διαφάνεια των όρων και θεσπίζονται απαιτήσεις ενημέρωσης των χρηστών των υπηρεσιών πληρωμών. Ο φορέας παροχής υπηρεσιών πληρωμών δεν επιτρέπεται κατ' αρχήν να χρεώνει το χρήστη υπηρεσιών πληρωμών για την παροχή των προβλεπόμενων πληροφοριών.

Για τις μεμονωμένες πράξεις πληρωμών θεσπίζεται η υποχρέωση προηγούμενης γενικής ενημέρωσης των χρηστών πληρωμών από το φορέα παροχής υπηρεσιών πληρωμών, η υποχρέωση παροχής εκτεταμένης πληροφόρησης στον πληρωτή μετά τη λήψη εντολής πληρωμής και η υποχρέωση παροχής πληροφοριών στο δικαιούχο μετά την εκτέλεση της συναλλαγής πληρωμής.

Σε ό, τι αφορά τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις, ο φορέας παροχής υπηρεσιών πληρωμής απαγορεύεται να αποστέλλει μέσα πληρωμής χωρίς προηγούμενο αίτημα του χρήστη, εκτός αν πρόκειται για την κατάσταση υφιστάμενου μέσου πληρωμών. Ο φορέας παροχής υπηρεσιών πληρωμών πρέπει να παρέχει τα μέσα, για να είναι δυνατή η ειδοποίηση σε περίπτωση κλοπής του μέσου πληρωμών. Μία συναλλαγή πληρωμής θεωρείται ως συγκεκριμένη μόνο εφόσον ο πληρωτής έχει συναινέσει στην εκτέλεσή της.

Το υπόλοιπο, σχεδόν, μέρος του νομοσχεδίου αφορά στην ολοκλήρωση ενσωμάτωσης της Οδηγίας του 2007/44 που αφορά στον καθορισμό διαδικαστικών κανόνων και κριτηρίων για την προληπτική αξιολόγηση προτάσεων απόκτησης συμμετοχής σε πιστωτικά ιδρύματα και σε ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές επιχειρήσεις.

Με την Οδηγία αυτή καθορίζεται, εν γένει, η διαδικασία που ακολουθείται όταν ένας υποψήφιος σκοπεύει να αποκτήσει ή να εκχωρήσει σημαντικά ποσοστά σε πιστωτικό ίδρυμα, ασφαλιστική επιχείρηση, αντασφαλιστική επιχείρηση, εταιρεία παροχής επενδυτικών υπηρεσιών και σε εταιρείες διαχείρισης αμοιβαίων κεφαλαίων.

Οι διατάξεις της Οδηγίας που αφορούν την απόκτηση συμμετοχής σε ΕΠΕΥ και ΑΕΔΑΚ έχουν ήδη ενσωματωθεί σε προγενέστερο στάδιο με τη νομοθεσία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Με το παρόν σχέδιο νόμου γίνεται η πλήρης ενσωμάτωση της Κοινοτικής νομοθεσίας στην ελληνική έννομη τάξη.

Επιπλέον, το σχέδιο νόμου εξειδικεύει περαιτέρω διατάξεις του Ν.3601/2007 για τα πιστωτικά ιδρύματα και του νομοθετικού διατάγματος 400/70 για την ασφαλιστική αγορά, επιδιώκοντας να θεσπίσει ενιαίες και λεπτομερείς διαδικασίες για την αντιμετώπιση των σχετικών θεμάτων.

Η δραστηριότητα των επιχειρήσεων του χρηματοπιστωτικού τομέα έχει ιδιάζουσα σπουδαιότητα για την ευστάθεια του χρηματοπιστωτικού συστήματος, όπως τόσο επώδυνα μας υπέδειξε η κρίση την οποία διερχόμαστε.

Ταυτόχρονα, όμως, σε μικροοικονομικό επίπεδο το πλέγμα των σχέσεων και λειτουργιών κάθε εταιρείας με τους μετόχους, τους πελάτες, καταθέτες και δανειολήπτες, ασφαλισμένους και επενδυτές χαρακτηρίζεται από πολυπλοκότητα, αλλά ουσιαστικά έχει έναν κοινό παρονομαστή. Αυτός είναι η εμπιστοσύνη και η φερεγγυότητα.

Η Οδηγία επιδιώκει την ενίσχυση της διαφάνειας και της εμπιστοσύνης τόσο αναφορικά με την άσκηση της διοίκησης και της διαχείρισης, όσο και προς τη διαφάνεια των ιδιοκτησιακών σχέσεων σε αυτές τις επιχειρήσεις.

Έτσι, σ' αυτό το πλαίσιο κινείται η άσκηση προληπτικής αξιολόγησης και η εκτίμηση της αξιοπιστίας ενός υποψήφιου αγοραστή ως προς την επαγγελματική εντιμότητα και οικονομική ευρωστία αυτού, αποδίδοντας ιδιαίτερη έμφαση στις επιπτώσεις της πιθανής συμμετοχής του σε διοικητικά ή εκτελεστικά όργανα του ιδρύματος ή της επιχείρησης.

Με αυτόν τον τρόπο συμπληρώνονται οι διατάξεις της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας για την απαίτηση τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων και τα διευθυντικά στελέχη να είναι ικανά και κατάλληλα πρόσωπα. Ο κατάλογος των δικαιολογητικών που απαιτούνται για τη διενέργεια της προληπτικής αξιολόγησης καταρτίζεται από τα κράτη-μέλη, βάσει των κριτηρίων αξιολόγησης της παρούσας Οδηγίας.

Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται μια ενιαία, εκ των προτέρων, γνωστή διαδικασία. Ταυτόχρονα, προβλέπεται η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των αρμοδίων εποπτικών αρχών τόσο σε εθνικό, όσο και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η συνεργασία αποβλέπει στην ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τους υποψηφίους αγοραστές, αναφορικά με τη φερεγγυότητα και την εντιμότητά τους, το οικονομικό μέγεθος και την προηγούμενη επιχειρηματική τους συμπεριφορά. Ιδίως, όταν με την προτεινόμενη συμμετοχή θα αποκτήσουν υψηλό ποσοστό και θα μπορούν να ασκήσουν επιρροή στη διοίκηση του υπό απόκτηση χρηματοπιστωτικού ιδρύματος.

Τέλος, στο παρόν σχέδιο νόμου ενσωματώνεται το άρθρο 93 με το οποίο παρέχεται η εξουσιοδότηση στον Υπουργό Οικονομικών να εκπροσωπήσει το Ελληνικό Δημόσιο στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης. Στο πλαίσιο αυτής της εξουσιοδότησης θα μπορεί να υπογράφει κάθε μνημόνιο συνεργασίας, συμφωνίας ή σύμβαση δανεισμού με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στο πλαίσιο πάντοτε του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης.

Η δημιουργία του μηχανισμού είναι ζωτικής σημασίας τόσο από οικονομικής, όσο και από πολιτικής πλευράς για το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι οι προσπάθειες της Κυβέρνησης έπαιξαν σημαντικό ρόλο για τη δημιουργία αυτού του μηχανισμού, που σε μεγάλο βαθμό ενσωματώνει τις ελληνικές θέσεις. Είναι σημαντική η θεσμοθέτηση του μηχανισμού, έστω και εάν αφορμή για αυτό ήταν τα προβλήματα της χώρας μας. Έτσι ώστε αν παρουσιαστεί αντίστοιχη ανάγκη για στήριξη, αυτό να μπορεί να γίνει άμεσα και χωρίς ολιγωρίες.



Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ