Αθήνα, 22 Ιουνίου 2011
Ομιλία Υπουργού ΠΕΚΑ, Γιώργου Παπακωνσταντίνου στην Ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση και ψηφοφορία επί της προτάσεως του Πρωθυπουργού για παροχή ψήφου εμπιστοσύνης στην Κυβέρνηση
«Κατ’ αρχάς, επιτρέψτε μου να εκφράσω και εγώ τη λύπη μου για το θάνατο του Άγγελου Τζέκη, ο οποίος ήταν ένας άξιος άνθρωπος που τίμησε τις θέσεις του και είχα την τύχη να συνεργαστώ μαζί του στην Επιτροπή Οικονομικών.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, στους 20 μήνες που πέρασαν χρειάστηκε να θέσουμε ως άμεση προτεραιότητα τη διάσωση της χώρας από τη χρεοκοπία, για να μπορούμε να πληρώνουμε μισθούς, συντάξεις και να υπάρχουν δημόσιες υπηρεσίες.
Καταφέραμε αυτό που για πολλούς φαινόταν αδύνατο, δηλαδή να σταθούμε όρθιοι και να έχει η χώρα μέλλον.
Καταφέραμε να τιθασεύσουμε το έλλειμμα των 36 δισ., ευρώ που κληρονομήσαμε από τη Νέα Δημοκρατία, να συγκρατήσουμε το ρυθμό αύξησης του χρέους.
Καταφέραμε να βάλουμε τις βάσεις μίας βιώσιμης δημοσιονομικής προσαρμογής, μειώνοντας το έλλειμμα το 2010 κατά πέντε μονάδες του ΑΕΠ, δηλαδή πάνω από 12 δισ. ευρώ. Μιλάμε για τη μεγαλύτερη μείωση στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η προσαρμογή στηρίχθηκε κυρίως στη μείωση των δαπανών. Τα 2/3 ή οι 3,7 μονάδες της μείωσης του ΑΕΠ προήλθαν από τις πρωτογενείς δαπάνες. Το 1/3 ή οι 1,8 μονάδες του ΑΕΠ προήλθαν από την αύξηση των εσόδων, τη μεγαλύτερη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το 2010. Ήταν μία προσαρμογή που στηρίχθηκε σε αναγκαία μέτρα φορολόγησης και περικοπής δαπανών -ακόμα και σε μισθούς και συντάξεις- σε πραγματικές, σε επώδυνες θυσίες των πολιτών, που χρειάστηκε να δουν ανατροπές στον καθημερινό οικογενειακό τους προϋπολογισμό.
Άξιζε τον κόπο; Ναι, η διάσωση της χώρας άξιζε και αξίζει τον κόπο. Όμως, χρειάστηκε να παρθούν αποφάσεις που κανείς από εμάς δεν θα ήθελε ποτέ να έχει βρεθεί σε θέση να τις πάρει, με ένα τεράστιο πολιτικό και ηθικό κόστος, για κάθε Βουλευτή και κάθε Υπουργό που χρειάστηκε να υποστηρίξει και να εφαρμόσει αυτήν την πολιτική.
Είμαι περήφανος που έδωσα όλες αυτές τις μάχες και που ήμασταν όλοι μαζί σε όλες αυτές τις μάχες, με το κεφάλι ψηλά και με αξιοπρέπεια. Και είμαι σίγουρος ότι ο νέος Υπουργός Οικονομικών θα συνεχίσει αυτήν την προσπάθεια και θα τη φέρει σε πέρας με επιτυχία. Γιατί δεν αγωνιστήκαμε κανένας από εμάς για να υπερασπιστούμε σκοτεινά συμφέροντα. Δεν πήραμε αποφάσεις, για να βολέψουμε ημέτερους. Αγωνιστήκαμε με τίμια όπλα, για να φέρουμε τη χώρα σε ένα δρόμο νοικοκυρέματος, σε ένα δρόμο που θα μας επιτρέψει να μιλάμε για το μέλλον μας.
Η δημοσιονομική προσαρμογή, χωρίς καμμία αμφιβολία, είναι μία επίπονη διαδικασία. Πράγματι, στερεί πόρους από την οικονομία. Μπορούσε ένα πρόγραμμα με λιγότερες δημοσιονομικές παρεμβάσεις να μας οδηγήσει σε υψηλότερο εισόδημα; Όχι, θα μας οδηγούσε στην απόλυτη καταστροφή.
Δεν θα επικαλεστώ, σήμερα, πολλά νούμερα. Θα πω μόνο ένα στοιχείο. Όσον αφορά, στον Προϋπολογισμό του 2009, η πρόβλεψη του ΑΕΠ ήταν 260 δισ. ευρώ και η πρόβλεψη ελλείμματος ήταν 5 δισ. ευρώ. Όσον αφορά στον Απολογισμό του 2009, το ΑΕΠ ήταν 235 δισ. ευρώ, ενώ το έλλειμμα ήταν πάνω από 36 δισ. ευρώ. Δηλαδή, σε σχέση με τις προβλέψεις, είχαμε 31 δισ. ευρώ μεγαλύτερο έλλειμμα και 25 δισ. ευρώ μικρότερο εισόδημα για τη χώρα.
Άρα, ποια επεκτατική πολιτική και ποια δημόσια δαπάνη μπορεί να καλύψει το μεγαλύτερο έλλειμμα, που πρέπει να αντιμετωπίσουμε, το αναπτυξιακό έλλειμμα της χώρας;
Η ανάπτυξη, για την οποία μιλάνε όλοι, δεν είναι κάτι το αφηρημένο. Δεν είναι σχέδιο στο συρτάρι που θα το ανοίξει κάποιος και αμέσως θα παραχθεί εισόδημα. Δεν είναι ένας συντελεστής, που θα μειώσει κάποιος και αμέσως θα δημιουργηθεί επενδυτικός παράδεισος. Η ανάπτυξη δεν έρχεται με ευχές, ούτε με εύκολα λόγια που χαϊδεύουν αυτιά. Σίγουρα δεν θα έρθει, αν διακοπεί η προσπάθεια για το νοικοκύρεμα του Δημοσίου.
Η ανάπτυξη, σήμερα, εδώ που βρισκόμαστε, είναι η δημιουργία των προϋποθέσεων, για να υπάρχουν επενδυτικές ευκαιρίες και δυνατότητες, να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη, να δημιουργηθούν προσδοκίες στην οικονομία και μαζί να αρχίσουν να παράγονται θέσεις δουλειάς. Πρέπει να ανοίξουμε ευκαιρίες σε τομείς που ξέρουμε ότι υπάρχει δυναμική, απελευθερώνοντας δυνατότητες και δυνάμεις.
Είναι, λοιπόν, μεγάλη τιμή και μεγάλο στοίχημα για μένα ότι ο Πρωθυπουργός μου εμπιστεύθηκε έναν τομέα πολιτικής μ’ αυτά τα κατ’ εξοχήν αναπτυξιακά χαρακτηριστικά. Έχει γίνει ήδη πολύ σημαντικό έργο από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής σε όλους τους τομείς της πολιτικής. Χαιρετίζω όλη τη δουλειά που έγινε και τα αποτελέσματά της και βασιζόμενος σ’ αυτά, θα κάνω ό,τι μπορώ, για να προχωρήσουμε πιο ενεργά σ’ αυτό που περιγράφουμε ως «πράσινη ανάπτυξη», προκειμένου να δείξουμε ότι η πράσινη ανάπτυξη είναι πάνω απ’ όλα και πρώτα απ’ όλα Ανάπτυξη. Είναι ανάπτυξη που δημιουργεί θέσεις εργασίας, που αναδεικνύει και μετατρέπει σε πηγή πλούτου τα πλεονεκτήματα της χώρας, είτε μιλάμε για Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, είτε μιλάμε για το φυσικό περιβάλλον, τον ήλιο, τη θάλασσα, τα δάση.
Αυτός είναι ο γνώμονας της πολιτικής μας και με βάση αυτό το γνώμονα θα αναφερθώ στις βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου την επόμενη περίοδο.
Όσον αφορά στη χωροταξία, η πρώτη, η άμεση προτεραιότητα είναι να αποσαφηνίσουμε τα όρια, το εύρος και τις χρήσεις γης, με ρεαλισμό, με ταχύτητα, προσπαθώντας να λύσουμε προβλήματα. Δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη σε μία χώρα που κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος, αν αυτό που θέλει να κάνει, επιτρέπεται ή όχι, αν οι κανόνες και η επιβολή τους εξαρτώνται από την υποκειμενική κρίση ή το «λάδωμα» σε διαφορετικά επίπεδα της Δημόσιας Διοίκησης.
Δεν έχουμε Κτηματολόγιο, δεν έχουμε δασικούς χάρτες και είναι πια η ώρα να σκεφτούμε διαφορετικά. Στο Κτηματολόγιο, δεν μπορούμε να αγνοούμε τις σύγχρονες τεχνολογίες, την τεχνογνωσία και τις επενδύσεις, που μπορούμε να αντλήσουμε από τον ιδιωτικό τομέα και από άλλες χώρες, για γεωχωρικά δεδομένα και πληροφορίες διαθέσιμες σε όλους τους πολίτες, ξεκαθαρίζοντας ένα πλαίσιο, που πνίγεται στη γραφειοκρατία και στη συγκέντρωση της ίδιας πληροφορίας πολλαπλές φορές.
Δασικοί χάρτες. Έχουμε ολοκληρώσει, για πρώτη φορά, στη χώρα την κατάρτιση των πρώτων δασικών χαρτών. Έχουμε σκοπό να επιταχύνουμε τη διαδικασία για την κατάρτιση και κύρωση των δασικών χαρτών σε όλη τη χώρα, να αναθεωρήσουμε τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, ώστε να γίνει η σύνδεσή της με τη γενικότερη περιβαλλοντική νομοθεσία και να ανοίξουμε μια συζήτηση στην κοινωνία, όχι μόνο για το τι είναι δάσος, αλλά και το τι θέλουμε να είναι δάσος.
Σήμερα, στην Ελλάδα δεν υπάρχει συνολική απεικόνιση της γης, αλλά, ταυτόχρονα, δεν υπάρχουν και κανόνες πάνω σε αυτή την απεικόνιση. Αποτέλεσμα είναι η ανάπτυξη ενός απέραντου πελατειακού δικτύου, που εκμεταλλεύεται την έλλειψη κανόνων και αυθαιρετεί με τρόπο ακραίο, από το καθεστώς της εκτός σχεδίου νόμιμης δόμησης, μέχρι την ανάπτυξη επενδυτικών σχεδίων, σε βάρος των νομοταγών πολιτών και των υγιών επιχειρηματικών δυνάμεων της χώρας, σε βάρος του περιβάλλοντος, του χώρου και της αισθητικής.
Ο μόνος τρόπος να αλλάξει η χώρα σελίδα είναι ο καθολικός χωρικός σχεδιασμός της χώρας, τόσο ο υπερκείμενος χωροταξικός, όσο και ο υποκείμενος πολεοδομικός, σε συνδυασμό με την καθολική αποσαφήνιση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Η δέσμευση μας θα συνδυαστεί με την αντιμετώπιση του υπαρκτού προβλήματος της αυθαίρετης δόμησης. Χαράζουμε κόκκινη γραμμή στην αυθαίρετη δόμηση.
Ας μην στρουθοκαμηλίζουμε. Δεν είναι δυνατόν να γκρεμίσεις ένα εκατομμύριο αυθαίρετα κτίσματα. Όμως, μπορείς - και επιβάλλεται - αφενός να εμποδίσεις την ανάπτυξη νέας γενιάς αυθαιρέτων και αφετέρου, να γκρεμίσεις αυθαίρετα σε ρέματα, δάση, αιγιαλό ή παραλίες.
Ρυθμίζουμε, λοιπόν, το υφιστάμενο αυθαίρετο οικιστικό δυναμικό με περιβαλλοντικό πραγματισμό, που αναγνωρίζει την πραγματικότητα και θέτει οριστικό τέλος στις πρακτικές του παρελθόντος. Με εξαίρεση τα αυθαίρετα που προκαλούν μεγάλη περιβαλλοντική επιβάρυνση, οι ιδιοκτήτες αυθαιρέτων θα καταβάλουν με τρόπο κοινωνικά δίκαιο τις οφειλόμενες εισφορές, χωρίς οι νομοταγείς να αισθανθούν αδικημένοι και χαμένοι, θεσπίζοντας παράλληλα ένα νέο καθεστώς, που καθιστά αδύνατη την αυθαιρεσία.
Ταυτόχρονα, προχωράμε στην επιτάχυνση των διαδικασιών για την αποσαφήνιση του πλαισίου και των κανόνων που διέπουν την πολεοδομημένη γη. Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται και η αποσαφήνιση της πολεοδομικής ταυτότητας της δημόσιας περιουσίας, ώστε να προχωρήσει και το πρόγραμμα αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου. Όχι, λοιπόν, απλώς προσέγγιση από πάνω προς τα κάτω, που, όσο σημαντική και να είναι, παίρνει χρόνο για να ολοκληρωθεί, αλλά και στοχευμένες παρεμβάσεις που λύνουν συγκεκριμένα προβλήματα.
Προχωράμε, άμεσα, στην πλήρη ανατροπή του σημερινού συστήματος έκδοσης οικοδομικών αδειών και ελέγχου κατασκευών. Τέλος στις πολεοδομίες, όπως τις ξέρουμε. Με ευθύνη των μηχανικών, θα συντάσσονται οι μελέτες και θα εκτελείται το οικοδομικό έργο. Πέντε μέρες για την έγκριση δόμησης από την Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου, με υποβολή του τοπογραφικού και του διαγράμματος κάλυψης. Δύο μέρες για την άδεια δόμησης για έναρξη εργασιών, με την προσκόμιση των υπολοίπων μελετών. Διαχωρίζεται το εγκριτικό από το εποπτικό έργο. Ελαχιστοποιείται η ανάγκη για επαφές με τις δημόσιες υπηρεσίες και η επικοινωνία του μηχανικού με τον πολίτη και του πολίτη με τις υπηρεσίες θα γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά. Ο Αναπληρωτής Υπουργός θα φέρει αύριο το νομοσχέδιο στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Ενέργεια και απελευθέρωση, η δεύτερη μεγάλη προτεραιότητα. Σε ένα εξαιρετικά πολύπλοκο διεθνές ενεργειακό περιβάλλον, η Ελλάδα πρέπει να ξαναχαράξει την πολιτική της, να ξαναχαράξει τη στρατηγική της, συμμετέχοντας στα νέα ενεργειακά δίκτυα, αλλάζοντας το ενεργειακό της μίγμα, στρεφόμενη σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, αξιοποιώντας όμως και τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, απελευθερώνοντας την αγορά, φέρνοντας επενδύσεις.
Η ΔΕΗ ήταν και θα παραμείνει κεντρικό στοιχείο αυτής της στρατηγικής, αλλά μια ΔΕΗ που λειτουργεί με σύγχρονους όρους σε μια απελευθερωμένη αγορά. Είναι άμεσος αναπτυξιακός μας στόχος και υποχρέωσή μας, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να προχωρήσουμε πιο εντατικά στην απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας. Η απελευθέρωση φέρνει επενδύσεις, συμβάλλει στην ανάπτυξη σε περισσότερες και καλύτερες υπηρεσίες, στη συγκράτηση τιμών, δίνει σε καταναλωτές και επιχειρήσεις δικαίωμα επιλογής προμηθευτή, με τιμολόγια που αντανακλούν το κόστος παραγωγής και διάθεσης ηλεκτρικής ενέργειας, με ενσωμάτωση του περιβαλλοντικού κόστους.
Η Κυβέρνηση θα προχωρήσει στην απελευθέρωση, καταθέτοντας το νομοσχέδιο για το τρίτο ενεργειακό πακέτο, εξασφαλίζοντας πρόσβαση στα δίκτυα, χωρίς διακρίσεις σε τρίτους, ιδιώτες και διασφαλίζοντας το δημόσιο συμφέρον. Θα προχωρήσει σε περαιτέρω αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ, διατηρώντας έλεγχο στις κρίσιμες υποδομές της χώρας. Θα προχωρήσει στον ουσιαστικό διαχωρισμό της ΔΕΠΑ από τον ΔΕΣΦΑ, στην πώληση της ΔΕΠΑ και στη διάθεση ποσοστού του ΔΕΣΦΑ.
Υποστηρίζουμε και ενισχύουμε το θεσμικό και ρυθμιστικό πλαίσιο για την παραγωγή ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Η χώρα μας, το ξέρετε, έχει θέσει συγκεκριμένους και φιλόδοξους στόχους, εδώ, και αποτελεί καθοριστικό τμήμα της ενεργειακής μας στρατηγικής. Θα επιταχύνουμε τις διαδικασίες αδειοδότησης για αιολικά πάρκα και ειδικότερα για τα θαλάσσια αιολικά πάρκα, όμως σταδιακά θα εκλογικεύσουμε το ρυθμιζόμενο κόστος και όφελος για την παραγωγή και διάθεση ενέργειας από ΑΠΕ. Στόχος, να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός, αλλά και να εξορθολογιστεί το τιμολόγιο προς τον τελικό καταναλωτή.
Για την ενίσχυση της ενεργειακής μας ασφάλειας και την απρόσκοπτη πρόσβασή μας σε πρώτες ύλες, υποστηρίζουμε με όσες δυνατότητες υπάρχουν τα έργα της κατασκευής των αγωγών, τόσο των αγωγών φυσικού αερίου -του ελληνοϊταλικού ITGI, του ελληνοβουλγαρικού IGB, του SOUTH STREAM- όσο και του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.
Υδρογονάνθρακες και μεταλλευτική πολιτική. Ο ορυκτός μας πλούτος είναι αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής για την αλλαγή του αναπτυξιακού προτύπου της χώρας. Μπορεί να συμβάλει στην τοπική ανάπτυξη, στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης στην περιφέρεια. Σε αυτό το πλαίσιο, το ΥΠΕΚΑ έχει ολοκληρώσει τη μεγάλη προσπάθεια για τη δημιουργία ενός σύγχρονου ηλεκτρονικού μητρώου λατομείων όλης της χώρας, την αναμόρφωση του νέου κανονισμού μεταλλευτικών και λατομικών εργασιών, την απελευθέρωση της γεωθερμικής ηλεκτροπαραγωγής στο ενεργειακό μας μείγμα και ταυτόχρονα, την προώθηση των εφαρμογών στον αγροτικό και τουριστικό τομέα.
Είναι σε εξέλιξη η τροποποίηση της εξορυκτικής νομοθεσίας, η επανεξέταση των τελών και μισθωμάτων του εξορυκτικού κλάδου, η επιτάχυνση των διαδικασιών για την εκμετάλλευση κοιτασμάτων χρυσού, η επιτάχυνση και ολοκλήρωση της διαδικασίας εκμίσθωσης του λιγνιτωρυχείου της Βεύης. Ταυτόχρονα, ανοίγουμε το δρόμο για την αξιοποίηση του εθνικού πλούτου της χώρας σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο, προωθώντας άμεσα τη σύσταση εθνικού φορέα για την έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων.
Εξοικονόμηση. Η νέα στρατηγική για την ενέργεια, φυσικά, δεν μπορεί να στηριχθεί στην ενεργειακή σπατάλη και η Ελλάδα, το ξέρουμε, έχει καθυστερήσει σημαντικά στον τομέα αυτό.
Παράλληλα, οι τεχνολογίες εξοικονόμησης είναι αναπτυξιακή διέξοδος για έναν τομέα, που πλήγηκε περισσότερο από την κρίση ρευστότητας στην οικονομία, που είναι οι κατασκευές. Το ελληνικό κράτος έχει ήδη προκηρύξει προγράμματα για την ενίσχυση του κλάδου των τεχνολογιών και των έργων εξοικονόμησης σε κατοικίες, δημόσια κτίρια και ΟΤΑ. Θα ενισχύσουμε αυτά τα προγράμματα, γιατί πιστεύουμε στο σημαντικό ρόλο τους, τόσο στην αναπτυξιακή διαδικασία, όσο και στην εξοικονόμηση ενέργειας.
Ταυτόχρονα, θα επανεξετάσουμε την απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για την εξυπηρέτηση των πολιτών και τη μείωση του μεταφορικού κόστους επιχειρήσεων και καταναλωτών. Οι σύγχρονες τεχνολογίες πετρελαιοκίνησης έχουν οδηγήσει όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες σε αυτή την κατεύθυνση.
Περιβαλλοντική αδειοδότηση, τρίτη μεγάλη προτεραιότητα. Όλοι ξέρουμε πως η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, όπως έχει σήμερα, ούτε προστατεύει το περιβάλλον, ούτε διευκολύνει την προσέλκυση επενδύσεων. Την αλλάζουμε, λοιπόν. Το νέο πλαίσιο, που θα νομοθετηθεί σύντομα, θα έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά. Μείωση έργων και δραστηριοτήτων, για τα οποία απαιτείται η περιβαλλοντική αδειοδότηση, σύμφωνα με ό,τι προβλέπει η σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία, μείωση του χρόνου αδειοδότησης στο μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατάργηση της προμελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τη συντριπτική πλειοψηφία των έργων και δραστηριοτήτων, κατάργηση των συνυπογραφών άλλων Υπουργών, που οδηγεί σε καθυστερήσεις, απαλλαγή από τη διαδικασία των περιβαλλοντικών επιπτώσεων έργων και δραστηριοτήτων που έχουν τοπικές μόνο επιπτώσεις στο περιβάλλον, όπως οι μικρές ξενοδοχειακές μονάδες, οι βιοτεχνίες, οι βιομηχανίες χαμηλής όχλησης.
Παράλληλα, θα προχωρήσουμε στην πλήρη κατάργηση του συνόλου των αδειοδοτήσεων που αλληλοκαλύπτονται, που αποτελούν γραφειοκρατικά βαρίδια και δημιουργούν συνθήκες διαφθοράς. Θα ενσωματωθούν στην απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. Μέχρι την ολοκλήρωση του νέου θεσμικού πλαισίου, το ΥΠΕΚΑ δεσμεύεται για την επίσπευση επενδυτικών σχεδίων που λιμνάζουν. Έχω δώσει εντολή στις υπηρεσίες μου για την άμεση καταγραφή τους και την κατά προτεραιότητα εξέταση ως δέκα από αυτές με κριτήριο το μέγεθος της επένδυσης.
Θα ήθελα να το ξεκαθαρίσω, δεν κάνουμε εκπτώσεις στο περιβάλλον. Οι δραστηριότητες που θα εξαιρούνται από τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων θα λαμβάνουν πρότυπους περιβαλλοντικούς όρους, σε συμφωνία με τη ρύθμιση που, ήδη, ψηφίστηκε πρόσφατα στο νόμο για την απλοποίηση της αδειοδότησης της βιομηχανίας.
Θα γίνονται συστηματικοί έλεγχοι στη λειτουργία των έργων και δραστηριοτήτων και κατά τη φάση της κατασκευής.
Και στο πλαίσιο αυτό, σκοπεύουμε να ενισχύσουμε το σημαντικό έργο των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, στοχεύοντας τις δραστηριότητές τους σε τομείς με τη μεγαλύτερη επιβάρυνση του περιβάλλοντος και θέτοντας σε πλήρη εφαρμογή την περιβαλλοντική ευθύνη.
Η τέταρτη μεγάλη προτεραιότητα είναι τα σκουπίδια. Τα σκουπίδια είναι ένα πρόβλημα, που στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, επιλέγουμε να αναβάλουμε τη λύση. Αντιδρούν - δίκαια - οι τοπικές κοινωνίες, γιατί μέχρι τώρα η αντιμετώπιση του προβλήματος συνδέεται κατά την εμπειρία των πολιτών με το αίσχος που βλέπουμε και αντιμετωπίζουμε σε αυτήν τη χώρα, αυτό των ΧΑΔΑ. Και την επόμενη περίοδο, αν δεν λάβουμε γρήγορα αποφάσεις, θα κληθούμε να πληρώσουμε πολύ σημαντικά πρόστιμα. Ο μόνος τρόπος, για να τα αποφύγουμε, είναι να κλείσουμε άμεσα εκατοντάδες ΧΑΔΑ και αυτό θα κάνουμε.
Πρέπει, όμως, να δούμε με νέα ματιά, με ρεαλισμό και υπευθυνότητα, το μείζον αυτό πρόβλημα. Δεν είναι ανάγκη να ανακαλύψουμε τον τροχό. Το πρόβλημα λύνεται και λύθηκε σε άλλες κοινωνίες, αντιμετωπίζοντας το ζήτημα των απορριμμάτων, ως επενδυτικό προϊόν και ευκαιρία για ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και καινοτομίας.
Στις σύγχρονες κοινωνίες, τα σκουπίδια σημαίνουν ανακύκλωση και επενδύσεις. Η ανακύκλωση είναι μια λύση, στην οποία η κοινωνία ανταποκρίνεται θετικά και το ΥΠΕΚΑ θα πάρει νέες πρωτοβουλίες, ενώ άλλες σύγχρονες μέθοδοι, όπως η καύση, βρίσκονται πια στην κορυφή της οριστικής επίλυσης του προβλήματος σε άλλες ευρωπαϊκές κοινωνίες και εμείς θα κινηθούμε σε αυτήν την κατεύθυνση.
Η πέμπτη μεγάλη προτεραιότητα είναι η χρηματοδότηση της Πράσινης Ανάπτυξης με ένα σημαντικό εργαλείο, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξης», όπου μέχρι πρόσφατα οι περιβαλλοντικές παρεμβάσεις είχαν ταυτιστεί μόνο με κατασκευές έργων υποδομής. Προχωρήσαμε, η προηγούμενη πολιτική ηγεσία, σε ριζική τομή, ώστε το ΕΠΠΕΡΑΑ να εκπληρώσει το στόχο του, που είναι πρώτα απ’ όλα η χρηματοδότηση έργων περιβάλλοντος και κλιματικής αλλαγής. Τα έργα του δίνουν λύση σε υπαρκτά προβλήματα. Τέτοια είναι τα δίκτυα αποχέτευσης, οι βιολογικοί καθαρισμοί, η ύδρευση, οι μελέτες για τη βελτίωση της ποιότητας του περιβάλλοντος, τα σχέδια διαχείρισης φυσικών πόρων, η διαχείριση απορριμμάτων και οι δράσεις για τη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος στις πράσινες γειτονιές και βιοκλιματικές αναβαθμίσεις. Η απορρόφησή του παραμένει χαμηλή. Θα κάνουμε ό,τι χρειάζεται, για να γίνει πιο ουσιαστικό αυτό το εξαιρετικά σημαντικό εργαλείο.
Όσον αφορά το «Πράσινο Ταμείο», η δημιουργία του είναι μια σημαντική παρέμβαση και ένας νέος θεσμός, που με διαφάνεια και ξεκάθαρη στοχοθεσία θα συνεισφέρει στη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος. Οι πόροι του, που προέρχονται από τους ημιυπαίθριους και αργότερα από τα τέλη ρύπων, θα διατεθούν, κυρίως, για αστικές αναπλάσεις, για τη βελτίωση του ισοζυγίου πρασίνου σε αστικές περιοχές, αλλά και για τη δημιουργία ή ανάδειξη των ελεύθερων χώρων.
Μιλώντας, βέβαια, για αστικές αναπλάσεις, η Αθήνα, η Αττική στο σύνολό της που φιλοξενεί το μισό πληθυσμό της χώρας, έχει ειδική θέση. Εδώ, προχωράμε στις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το ΥΠΕΚΑ και όλη η Κυβέρνηση σε συνεργασία με το Δήμο για την επανακατοίκηση του κέντρου, αλλά και σε μεγάλες παρεμβάσεις στο κέντρο της πόλης.
Προχωράμε και στηρίζουμε ρεαλιστικές λύσεις, με παρεμβάσεις στις γειτονιές. Παρουσιάζουμε σύντομα το σχέδιο για το Φαληρικό μέτωπο, αλλά και το συνολικό ρυθμιστικό της Αθήνας σε μια νέα κατεύθυνση, ενώ αντίστοιχα θα κάνουμε και για τη Θεσσαλονίκη και για τα ρυθμιστικά των άλλων μεγάλων πόλεων, όπως είναι η Πάτρα, ο Βόλος, τα Γιάννενα κ.ο.κ..
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, το γεγονός ότι είμαστε εδώ σήμερα και συζητάμε για το μέλλον της χώρας είναι από μόνο του μια κατάκτηση. Δεν ήταν αυτονόητο. Είναι αποτέλεσμα της σκληρής δουλειάς, που έγινε τους τελευταίους 20 μήνες. Είναι αποτέλεσμα των μεγάλων θυσιών του Eλληνικού λαού. Είναι αποτέλεσμα της δουλειάς και των θυσιών που έβαλαν τις βάσεις για το νοικοκύρεμα στο κράτος, για τη μείωση των ελλειμμάτων και για τον έλεγχο του δημοσίου χρέους, αλλά και τις βάσεις για τις μεγάλες αλλαγές, τις τομές και τελικά τις ανατροπές που μας ζητάνε οι πολίτες.
Η νέα Κυβέρνηση που σχημάτισε ο Πρωθυπουργός, Γιώργος Παπανδρέου, θα συνεχίσει αυτή τη μεγάλη εθνική προσπάθεια. Για να τη συνεχίσει, ζητά την εμπιστοσύνη σας. Και την εμπιστοσύνη σας ζητώ και εγώ για τις πολιτικές του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Σας ευχαριστώ».