Ομιλία του Υπουργού
Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη κατά την συζήτηση στην Βουλή
επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Κύρωση του Κρατικού
Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2018».
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όπως γνωρίζετε όλοι, το 2018 είναι η χρονιά που ο ελληνικός λαός πέτυχε οι θυσίες του να πιάσουν τόπο. Είναι η χρονιά που ο εφιάλτης των μνημονίων και των προγραμμάτων ολοκληρώνεται. Είναι η χρονιά που ξαναβρίσκουμε ένα μικρό, γλυκό χαμόγελο. Ξαναβρίσκουμε την ελπίδα και την αισιοδοξία του λαού μας, της κοινωνίας μας ότι κάθε χρονιά που έρχεται, θα είναι καλύτερη, ότι κάθε χρονιά που έρχεται, θα μειώνεται η ανεργία, θα επιστρέφουν οι συνάδελφοι μας, τα αδέλφια μας, οι επιστήμονες της χώρας από το εξωτερικό. Ξαναβρίσκουμε την ελπίδα ότι κάθε χρονιά που έρχεται, θα οικοδομούμε ένα καλύτερο κοινωνικό κράτος, θα έχουμε καλύτερη υγεία, καλύτερη παιδεία, ότι κάθε χρονιά που έρχεται, θα ολοκληρώνονται έργα και θα ξεκινούν νέα που θα έχουμε ένα συνολικό σχέδιο, θα το εκπονούμε με την κοινωνία και θα το τηρούμε.
Δυστυχώς, αυτό το χαμόγελο για τον ελληνικό λαό, η ανάκτηση της ελπίδας και της εθνικής μας κυριαρχίας είναι ο εφιάλτης της Αντιπολίτευσης.
Καταλαβαίνουμε ότι δεν θα μπορείτε με άλλοθι το μνημόνιο να συνεχίζετε να ευνοείτε τους λίγους εκλεκτούς σας με έναν δική σας έμπνευσης ιδιότυπο νεοφιλελευθερισμό. Δεν θα μπορείτε να απομειώνετε τις πραγματικές παραγωγικές δυνάμεις σε όφελος των μεταπρατών. Δεν θα μπορείτε να έχετε τον ελληνικό λαό στην αγωνία εάν αύριο θα έχει εργασία ή εάν θα τον απολύσετε ή αν θα τον πετάτε έξω από τα δημόσια νοσοκομεία, γιατί χρωστά ασφαλιστικές εισφορές. Δεν θα μπορείτε να έχετε τους άνεργους συμπολίτες μας με ειδική αναπηρία, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, περιθωριοποιημένους. Δεν θα μπορείτε να επιδοτείτε την «μαύρη» εργασία, ώστε κάποιοι να τα βάζουν στην τσέπη.
Ακούμε τις θέσεις της Αντιπολίτευσης για τον Προϋπολογισμό του 2018, τον τελευταίο εντός προγραμμάτων.
Αγαπητοί συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, πέρσι μας κατηγορούσατε για την δέκατη τρίτη σύνταξη ότι ήταν πυροτέχνημα, ότι κοροϊδεύαμε, ότι δεν θα ξαναδοθεί. Φέτος το κοινωνικό μέρισμα υπήρξε υπερδιπλάσιο. Ποιος κορόιδευε ποιόν και πότε; Ποιος λέει ψέματα;
Σας ακούω να μας καταγγέλλετε για μείωση των κοινωνικών δαπανών. Τρία χρόνια τώρα μας καταγγέλλετε -εσείς και τα φιλικά σας μέσα μαζικής ενημέρωσης- γιατί εμείς θεσπίσαμε οι άνεργοι να μετακινούνται δωρεάν με τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Μας λέτε «κιμπάρηδες», «φαύλους», «σπάταλους».
Την τελευταία εβδομάδα μας καταγγείλατε για την πρόβλεψη τα άτομα με αναπηρία, οι άνεργοι και οι μόνιμοι κάτοικοι ακριτικών περιοχών, που πρέπει να στηριχθούν, να διέρχονται ελεύθερα.
Γι’ αυτό, αγαπητοί κύριοι της Νέας Δημοκρατίας και της Αντιπολίτευσης, δεν ανησυχούμε. Έχουμε εμπιστοσύνη στο κοινωνικό σας πρόσωπο, στις κοινωνικές ευαισθησίες του κόμματός σας. Τις ζήσαμε πριν δυόμισι χρόνια και εμείς και ο ελληνικός λαός. Έχουμε εμπιστοσύνη στη δογματική εμμονή σας να μην υπηρετείτε τα συμφέροντα του ελληνικού λαού, αλλά των λίγων εκλεκτών σας. Δεν μπορείτε ούτε να το κρύψετε, δεν μπορείτε ούτε τα προσχήματα να κρατήσετε στοιχειωδώς.
Θέλουμε -ειλικρινά το θέλουμε- να μας καταγγέλλετε κι άλλο για τις παροχές στους ανέργους, στους συμπολίτες μας, στους Έλληνες που ζουν σε ακριτικές περιοχές, στα άτομα με ειδική αναπηρία.
Και ξέρουμε γιατί δίνετε τέτοια λυσσαλέα μάχη:
Ο πρώτος λόγος είναι ότι χτυπάμε στην καρδιά του τον πυρήνα της ιδεολογίας και της πολιτικής σας, την αποδόμηση της ελληνικής κοινωνίας και την εξυπηρέτηση λίγων και εκλεκτών οικονομικών συμφερόντων που ταυτίζεστε.
Ο δεύτερος λόγος είναι γιατί η ολοκλήρωση του προγράμματος σημαίνει και το οριστικό τέλος, την ιδεολογική ήττα του νεοφιλελεύθερου παλαιοκομματισμού ελληνικής εκδοχής, το τέλος της πρακτικής σας που μας έφερε εδώ, που βάφτιζε «μεταρρύθμιση» τις απολύσεις, τη μείωση των συντάξεων, την αύξηση της ανεργίας, τη μείωση του ΑΕΠ κατά το 1/4 , το ξήλωμα του κοινωνικού κράτους, του εργασιακού θεσμικού πλαισίου. Για όλα αυτά έχουμε μόνο σιωπή! Για το πρώτο μνημόνιο, για το δεύτερο, για το τρίτο, για το χιλιοστό που θα θέλατε να είχαμε, για τις δεσμεύσεις των ιδιωτικοποιήσεων και τον τρόπο που γίνονται, για το ψεύτικο «success story», για τις κρυφές συνομιλίες με τους δανειστές τα τρία τελευταία χρόνια, για τη μη ολοκλήρωση των έργων, για τα πανωπροίκια, για όλα. Τσιμουδιά και σιωπή.
Δεν μπορώ, λοιπόν, συνάδελφοι της παλαιοκομματικής αντιπολίτευσης, να μην σας αφιερώσω το στίχο του τραγουδιού που λέει, «Πριν το τέλος πως μοιάζει η σιωπή, σαν αγάπη μεγάλη». Σας αγαπάμε εμείς. Μας προτείνετε μείωση της φορολογίας, αλλά οι φίλοι σας, οι υποστηρικτές σας, οι λίγοι και εκλεκτοί σας, φορολογούνται σε παρθένα, παραδεισένια φορολογικά νησιά.
Κόπτεστε, δήθεν, για τη μεσαία τάξη που εσείς τη διαλύσατε, για την επιχειρηματικότητα που απευθύνεται μόνο στους επιχειρηματίες της αυλής σας. Για εσάς και τον Πρόεδρό σας, ο ελληνικός λαός είναι η αδαής πλειοψηφία. Γι’ αυτό ξέρουμε ότι κι εσείς και οι φίλοι σας έχετε κάνει τα πάντα -και θα κάνετε τα πάντα- για να μην υπάρχει λύση των δεσμών των προγραμμάτων. Όμως, κάνετε όνειρα θερινής νυκτός. Θα είναι καλοκαίρι. Και θα είναι φέτος το καλοκαίρι, με αυτήν την Κυβέρνηση!
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι ευκαιρία σήμερα, στη συζήτηση του Προϋπολογισμού του 2018, να σας παρουσιάσουμε τις δράσεις του Υπουργείου Υποδομών ανά κατηγορία έργων, αλλά και τον προϋπολογισμό και τον απολογισμό όσων είπαμε το 2017, μια χρονιά πριν. Για εμάς ο απολογισμός, η λογοδοσία αλλά και η αυτοκριτική είναι καθήκον μας προς τον ελληνικό λαό. Δεν τα φοβόμαστε, δεν έχουμε να κρύψουμε τίποτα. Δεν είμαστε στη δική σας λογική, που περιδιαβαίνατε τη χώρα και εξαγγέλλατε έργα χωρίς πιστώσεις, που δεν γίνονταν ποτέ. Δεν γίνονταν ούτε οι διαγωνισμοί ούτε τα έργα.
· Οδικοί άξονες
Πρώτη κατηγορία είναι οι οδικοί άξονες. Στη συζήτηση του προϋπολογισμού, πριν ένα έτος, είχα πει -και θα λέω αυτολεξεί τι είχα πει, για να τονίζουμε τη λάσπη που ρίχνετε κάθε μέρα σε συνεργασία με τα γραφεία Τύπου σας, δηλαδή με συγκεκριμένα μέσα μαζικής ενημέρωσης- ότι το 2017 θα είναι η χρονιά της ολοκλήρωσης των μεγάλων οδικών έργων. Το υλοποιήσαμε. Έπειτα από δεκαετίες οι συμπολίτες μας μπορούν με ασφάλεια να κινηθούν σε όλη τη χώρα. Εξήντα χρόνια κάνατε για να κατασκευαστεί η ΠΑΘΕ και δεν τα καταφέρατε.
Τι λέγατε πριν δυο χρόνια; Λέγατε ότι δεν θα υλοποιήσουμε τα έργα και ότι θα καταστρέψουμε τη χώρα. Πριν ένα χρόνο λέγατε ότι καθυστερούμε, ότι δεν θα ολοκληρωθούν και θα επιστρέψουμε δισεκατομμύρια στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στις τράπεζες. πριν λίγους μήνες λέγατε ότι εγκαινιάζουμε τα έργα που εσείς είχατε ολοκληρώσει. Μάλλον δεν θα βρίσκατε κορδέλα και κάνατε μόνο εγκαίνια με μεταφερόμενα μηχανήματα και εργαζομένους. Τα θυμάστε. Σήμερα μας καταγγέλλετε για το ύψος των διοδίων που εσείς είχατε προβλέψει δύο φορές, στις αρχικές συμβάσεις και στην αναθεώρηση.
Μαζί με τους πέντε οδικούς άξονες ολοκληρώθηκε πλήθος δημοσίων έργων οδικών υποδομών.
Ο κάθετος άξονας της Εγνατίας στη Ροδόπη «Κομοτηνή - Νυμφαία», o κάθετος άξονας της Εγνατίας οδού «Καστοριά - Κρυσταλλοπηγή», o κάθετος άξονας της Εγνατίας οδού «Φλώρινα - Νίκη», το οδικό τμήμα Μουδανιά – Ποτίδαια . Και ακολουθεί το οδικό τμήμα Θέρμη - Γαλάτιστα και ο κάθετος άξονας της Εγνατίας «Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας».
Παραδίδεται την άλλη εβδομάδα το «Μάνδρα-Ψαθάδες» στον κάθετο άξονα του Έβρου, εργολαβία από το 2005. Τότε την είχατε αναθέσει.
Μέσα στο 2017, όπως είχαμε πει, ολοκληρώθηκαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τον αυτοκινητόδρομο από Πάτρα έως τον Πύργο. Εκεί οφείλουμε να πούμε ότι καθυστερήσαμε. Ολοκληρώνονται οι διαδικασίες με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ξεκινάει η υλοποίηση του έργου.
Ολοκληρώθηκε μέσα στο 2017, όπως είχαμε πει, η διαδικασία για την ολοκλήρωση του δρόμου στη Μεσσαρά, στην Κρήτη.
Επειδή το 2017 δεν τέλειωσε, δουλεύουμε συνεχώς για να βγουν εντός Δεκεμβρίου δύο διαγωνισμοί, του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης, από τα Χανιά ως τον Άγιο Νικόλαο, ένα ακόμα έργο εξήντα χρόνων εξαγγελίας και υποσχέσεων του παλαιοκομματισμού, που το υλοποιεί και αυτό η Κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα. Μετά από δεκαετίες υποσχέσεων, σειρά λαθεμένων, τμηματικών και ασύνδετων κατασκευών, θα δημοσιευτεί η πρόσκληση ενδιαφέροντος και η διαδικασία προεπιλογής.
Θα ήθελα να αναφέρω και έναν ακόμα διαγωνισμό εντός του 2017, αυτόν του ηλεκτρικού συστήματος αναλογικών διοδίων για όλη τη χώρα.
Το 2018 για εμάς ξεκινά η αρχή της υλοποίησης του Ε65 από τη Λαμία ως την Ξυνιάδα, του έργου «ανέκδοτο», που αφήσατε μόνο το μεσαίο τμήμα του. Θα προσπαθήσουμε εντός του 2018 να εκκινήσει και το βόρειο τμήμα του έργου, αλλά τουλάχιστον θα έχει το φοβερό έργο της αναθεώρησης της κυβέρνησης Σαμαρά και τα εγκληματικά λάθη της μείωσης του φυσικού αντικειμένου αρχή.
Εντός του 2017 δημοπρατήθηκε και εντός του πρώτου τριμήνου του 2018 θα ξεκινήσει η κατασκευή της υποθαλάσσιας οδικής σύνδεσης της Σαλαμίνας.
Άλλες δύο «πληγές» που κληρονομήσαμε και επουλώνουμε είναι ο οδικός άξονας Άκτιο-Αμβρακία, που δημοπρατείται τον Γενάρη, και Άκτιο-Λευκάδα, στο πρώτο τρίμηνο του ίδιου έτους.
Εντός του πρώτου διμήνου του 2018 δημοπρατείται η παράκαμψη της Χαλκίδας. Ετοιμάζουμε τον φάκελο για την κατασκευή των πρόδρομων εργασιών και των επεκτάσεων της Αττικής Οδού και, βέβαια, του Προαστιακού Σιδηρόδρομου μέχρι το Λαύριο.
Τέλος, εγκρίθηκε ένα πρόγραμμα οδικής ασφάλειας σε όλη τη χώρα συνολικού προϋπολογισμού 500 εκατομμυρίων και το πρώτο έργο που θα δημοπρατηθεί οδικής ασφάλειας είναι στην Κρήτη, προϋπολογισμού 25 εκατομμυρίων.
· Σιδηροδρομικά έργα
Το 2017 είχαμε πει ότι συνεχίζουμε την υλοποίηση έργων προϋπολογισμού 832 εκατομμυρίων, που είναι απαραίτητα. Τι κάναμε;
Ολοκληρώνουμε τη νέα διπλή ηλεκτροδοτούμενη σιδηροδρομική γραμμή Τιθορέα-Λιανοκλάδι-Δομοκός. Το τμήμα Τιθορέα-Λιανοκλάδι δίνεται τον Ιανουάριο 2018, το τμήμα Λιανοκλάδι-Δομοκός τον Ιούνιο 2018 και Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, για να είναι όλη η γραμμή έτοιμη, τον Απρίλιο του 2018.
Ολοκληρώθηκε ο Σταθμός Λαρίσης και η κατασκευή του ηλεκτροκινούμενου τμήματος Σταθμός Λαρίσης-Πειραιάς στη σιδηροδρομική γραμμή Πειραιάς-Τιθορέα και τίθεται σε λειτουργία στις 15 Ιανουαρίου 2018. Έντεκα χρόνια είχατε τον κεντρικό σταθμό της χώρας «χύμα», ατέλειωτο.
Θα συνδεθεί επιτέλους το λιμάνι του Πειραιά με το αεροδρόμιο. Ολοκληρώνουμε εντός του 2018 την κατασκευή του σιδηροδρομικού τμήματος Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος. Είναι σήμερα στο 72%. Ήταν πέρυσι στο 60%.
Υπεγράφη σύμβαση, όπως είχαμε πει πριν από έναν χρόνο, για την κατασκευή στο τμήμα Ψαθόπυργος-Μποζαΐτικα στην Πάτρα.
Δημοσιεύτηκε η προκήρυξη της υπογειοποίησης των Σεπολίων και μέχρι τον Φεβρουάριο του 2018 προκηρύσσονται νέα σιδηροδρομικά έργα προϋπολογισμού 250 εκατομμυρίων ευρώ. Συγκεκριμένα, το Κιάτο-Ροδοδάφνη, το Λάρισα-Βόλος, το Παλαιοφάρσαλα-Καλαμπάκα.
Επίσης, έχουμε και το μνημόνιο με τη Βουλγαρία -που μας κοροϊδεύατε όταν λέγαμε για την «σιδηροδρομική Εγνατία»- για τη σύνδεση των τριών λιμανιών της Βορείου Ελλάδας με του Εύξεινου Πόντου, έργο που -μετά τις πρωτοβουλίες του Πρωθυπουργού- στηρίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο Πρόεδρος Γιούνκερ, και θέλει και η Ρουμανία να ενταχθεί.
Είναι στο Ελεγκτικό Συνέδριο ο διαγωνισμός για το Θριάσιο, ολοκληρώνεται και, προφανώς, υπάρχει και η συνέχεια για το υπόλοιπο κομμάτι του Θριασίου, που είναι χίλια εξακόσια στρέμματα.
· Μετρό Θεσσαλονίκης και Αθήνας
Γραμμή Μετρό Θεσσαλονίκης.Το Μάρτιο 2017, όπως είχαμε πει, ολοκληρώθηκαν τα έργα πολιτικού μηχανικού και συνεχίζουμε. Το 2019 ολοκληρώνεται και η επέκταση για Καλαμαριά και το βασικό έργο, ένα άλλο έργο «ανέκδοτο» της Νέας Δημοκρατίας. Το 2020 παραδίδεται στους πολίτες της Θεσσαλονίκης επιτέλους για χρήση.
Και το 2018 ξεκινούν οι πρόδρομες εργασίες των νέων σταθμών για τη Δυτική Θεσσαλονίκη.
Προχωρούν τα έργα στο τμήμα Χαϊδάρι-Πειραιάς. Μέσα στο 2019 παραδίδονται οι τρεις πρώτοι σταθμοί για χρήση. Ο μετροπόντικας έφτασε στον Πειραιά. Το είδε ο Πειραιάς. Και προφανώς βγήκε ο διαγωνισμός, όπως είχαμε πει, στις 10 Αυγούστου 2017 για τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας και πολλά άλλα.
· Υποδομών αεροδρομίων και άγονες γραμμές
Έγινε ο διαγωνισμός και ολοκληρώνεται στο Καστέλι, για να πούμε για κανένα αεροδρόμιο. Έγινε, όπως ξέρετε, δωρεάν της Πάρου και δωρεάν ο εκσυγχρονισμός του υπάρχοντος αεροδρομίου του Ηρακλείου. Τόσα χρόνια δεν είχαμε δει να γίνεται κάτι δωρεάν, με μηδέν ευρώ.
Η εξοικονόμηση από τις άγονες γραμμές που σπαταλούσατε για να κάνετε δώρο σε δικούς σας επιχειρηματίες ήταν 196 εκατομμύρια την τετραετία και έφτασαν με το διαγωνισμό που κάναμε στα 42 εκατομμύρια.
Η εξοικονόμηση από την πρώτη χρονιά δεν πηγαίνει στο χρέος, κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, πηγαίνει σε διαγωνισμό που θα βγάλουμε μέσα στο 2018 για να πάρουμε δύο ελικόπτερα, ώστε οι κάτοικοι των ακριτικών νησιών να μην αισθάνονται απομονωμένοι, να μπορούμε να κάνουμε αεροδιακομιδές και να κάνουμε και μεταφορά με όποιες καιρικές συνθήκες υπάρχουν.
· Αντιπλημμυρικά έργα
Είχαμε πει κι αυτό έγινε σπέκουλα την τελευταία εβδομάδα και διαβάζω αυτολεξεί τι είχα πει πριν ένα χρόνο: «Το 2017 η έμφαση του εθνικού προγράμματος δημοσίων επενδύσεων θα δοθεί στα αντιπλημμυρικά έργα και όχι στις πλατείες, για να σταματήσουμε να ζούμε το φαινόμενο στις φτωχές γειτονιές της Αθήνας, της Καλαμάτας, της Θεσσαλονίκης να χάνονται οι κόποι μιας ζωής».
Ως συνήθως η Αντιπολίτευση και τα στρατευμένα μέσα της το στρέβλωσε. Για να δούμε, λοιπόν, τι κάναμε.
Από το 2015 ως το 2017 εντάχθηκαν έργα 302 εκατομμυρίων για την Περιφέρεια Αττικής, 90 εκατομμυρίων για την υπόλοιπη Ελλάδα και προβλέφθηκαν 250 εκατομμύρια έργα για αντιπλημμυρικά από τους οικισμούς και τα αστικά κέντρα που διέρχονται οι αυτοκινητόδρομοι.
Αυτοί που μας κουνούν το δάκτυλο από το 2010 μέχρι το 2014 είχαν εντάξει 3,5 εκατομμύρια ευρώ αντιπλημμυρικά έργα, 21 εκατομμύρια για την υπόλοιπη Ελλάδα και καμία πρόβλεψη για τα αντιπλημμυρικά έργα από όπου περνάνε οι αυτοκινητόδρομοι.
Τα καταθέτω και αναλυτικά, για να ελέγξουν οι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας τι είχαν κάνει από το 2010 μέχρι το 2014.
Είχαμε δύο εκδοχές, επειδή αναρωτιέστε τι έγινε στη Μάνδρα. Αφήσατε όλη την Ελλάδα μια Μάνδρα και ο Πρόεδρός σας, σαν Υπουργός, άφησε τους δήμους με κανένα μηχανικό, επειδή μας κατηγορείτε τώρα και για αύξηση. Είναι τρομερό αυτό το πράγμα.
Μπορούσαμε να υιοθετήσουμε την πρότασή σας, πραγματικά. Να βγάλουμε στα τρία χρόνια 3,5 εκατομμύρια ευρώ από το Υπουργείο Υποδομών αντιπλημμυρικά έργα και στη συνέχεια σε κάθε πλημμύρα να παίρνουμε την Τροχαία να κλείνει τους δρόμους-ποτάμια, όπως ο κ. Μητσοτάκης.
Όλοι θέλουν να πουν πολλά σε μια τέτοια διαδικασία, αλλά ο χρόνος είναι συγκεκριμένος και πιέζει.
Ό,τι και να κάνετε, ο ελληνικός λαός το 2018 τελειώνει με τον εφιάλτη που του βάλατε. Η χώρα μας βγαίνει με το κεφάλι όρθιο, μια χώρα που με τις πολιτικές πρωτοβουλίες, με τις πρωτοβουλίες ειρήνης και συνεργασίας του Πρωθυπουργού απέκτησε ξανά φωνή και ρόλο στις ευρωπαϊκές και διεθνείς εξελίξεις, μια χώρα που πρωταγωνιστεί στην ευρύτερη περιοχή με υποδομές για τις μεταφορές, την ενέργεια τις τηλεπικοινωνίες, την εξωστρέφεια της οικονομίας μας, με υπεράσπιση των συμφερόντων του ελληνικού λαού και των εθνικών ζητημάτων.
Γι’ αυτό ό,τι και να κάνετε, ό,τι και να λέτε, τα νέα έργα θα τα εγκαινιάσει και πάλι ο Αλέξης Τσίπρας, έξω από τα προγράμματα, με πολιτικές κοινωνικής δικαιοσύνης και σχέδιο δίκαιης ανάπτυξης.
Ευχαριστώ πολύ.
· Απαντήσεις Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη σε ερωτήματα που τέθηκαν από βουλευτές της αντιπολίτευσης
Θα ξεκινήσω από τον κ. Λοβέρδο. Δεν με παρακολούθησε στην πρωτολογία και θα τα ξαναπώ.
Κύριε Λοβέρδο, προφανώς έχει παραδεχθεί και ο δικός σας χώρος ότι έχει χαθεί μέρος της εθνικής κυριαρχίας στο πρώτο μνημόνιο, στο δεύτερο μνημόνιο, στο τρίτο μνημόνιο.
Επομένως, δεν γίνεται να μην χαρούμε που τελειώνει το πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018, εμείς τουλάχιστον. Δεν γίνεται.
Πρώτον, δεν γίνεται να μην χαρούμε, επαναλαμβάνω.
Δεύτερον, κάνατε ερωτήσεις για το κομμάτι του έργου Πάτρα-Πύργος. Ολοκληρώθηκαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες. Οι τέσσερις είναι στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Περιμένουμε την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον φάκελο μεγάλου έργου. Εκεί είχαμε καθυστέρηση. Γιατί το έγκλημα που έκανε η Κυβέρνηση Σαμαρά και όσοι την υπηρέτησαν να βγάλει και στον Ε65 και στην Ολυμπία έξω τα τμήματα, σήμαινε ότι θα ξαναπάει ο φάκελος, θα ξαναγίνει έλεγχος, με τους όρους του σήμερα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όχι με τους όρους του 2006, του κ. Σουφλιά.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Καλό ακούγεται.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πολύ καλό. Μπράβο. Συγχαρητήρια, κάνατε πολλά δώρα στους παραχωρησιούχους. Κάνατε κι αυτό.
Πάμε, λοιπόν, για τη σπέκουλα που έχετε ρίξει για το συγκεκριμένο έργο Πάτρα-Πύργος, επειδή έτσι το συνηθίζετε. Το πήγαμε στον εισαγγελέα εμείς. Γιατί δεν πάτε κι εσείς, αν πιστεύετε ότι έχει γίνει έστω και μια παρανομία; Έβγαλε ο εισαγγελέας το πόρισμά του. Γιατί δεν πάτε; Ένα το κρατούμενο.
Πάμε τώρα στον κ. Σταϊκούρα. Τι είναι κανονικότητα; Κανονικότητα είναι όταν γίνεται στη Στερεά Ελλάδα, στη Λαμία που εκλέγεστε, ένα έργο οδοποιίας, ένα έργο σιδηρόδρομου, έτσι κοντά, κάποιος άνθρωπος, κάποια υπηρεσία, κάποια στιγμή να πάει να δει τι γίνεται εκεί, ποιος θα το κάνει το έργο και πώς δεν πλημμυρίζει.
Κανονικότητα είναι να μην δίνουμε 1.250.000.000 αποζημιώσεις που είχατε προβλέψει στις συμβάσεις σας στα τέσσερα έργα παραχωρήσεων, που ζητούσαν οι παραχωρησιούχοι και οι εργολάβοι.
Κανονικότητα είναι να μην δίνουμε 1.100.000.000 για το 30% του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, όχι για το σύνολο του έργου που ήταν 900.000.000. Αυτό είναι κανονικότητα.
Κανονικότητα είναι στην τετραετία να μην πληρώνουμε 196.000.000 άγονες γραμμές, αλλά να γίνεται διαγωνισμός και να πληρώνει 42.000.000 το ελληνικό δημόσιο.
Κανονικότητα, κύριε Σταϊκούρα, είναι να μην υπάρχουν μηδέν, ένας και δύο μηχανικοί στο «θεάρεστο» έργο που αφήσατε στους δήμους, αλλά να υπάρχουν τεχνικές υπηρεσίες, να υπάρχουν ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην ΥΠΑ, που δεν αφήσατε, να υπάρχουν οδηγοί στα λεωφορεία, που δεν αφήσατε, να υπάρχουν μηχανοδηγοί στα τρένα, που δεν αφήσατε, να υπάρχουν γιατροί στα νοσοκομεία, που δεν αφήσατε, να υπάρχουν δάσκαλοι στα σχολεία, που δεν αφήσατε.
Και να χαίρεστε τον Πρόεδρό σας που ήταν Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Συγχαρητήρια για το «θεάρεστο» έργο σας. Αυτή είναι η κανονικότητα κι εκεί γυρνάει η χώρα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όπως γνωρίζετε όλοι, το 2018 είναι η χρονιά που ο ελληνικός λαός πέτυχε οι θυσίες του να πιάσουν τόπο. Είναι η χρονιά που ο εφιάλτης των μνημονίων και των προγραμμάτων ολοκληρώνεται. Είναι η χρονιά που ξαναβρίσκουμε ένα μικρό, γλυκό χαμόγελο. Ξαναβρίσκουμε την ελπίδα και την αισιοδοξία του λαού μας, της κοινωνίας μας ότι κάθε χρονιά που έρχεται, θα είναι καλύτερη, ότι κάθε χρονιά που έρχεται, θα μειώνεται η ανεργία, θα επιστρέφουν οι συνάδελφοι μας, τα αδέλφια μας, οι επιστήμονες της χώρας από το εξωτερικό. Ξαναβρίσκουμε την ελπίδα ότι κάθε χρονιά που έρχεται, θα οικοδομούμε ένα καλύτερο κοινωνικό κράτος, θα έχουμε καλύτερη υγεία, καλύτερη παιδεία, ότι κάθε χρονιά που έρχεται, θα ολοκληρώνονται έργα και θα ξεκινούν νέα που θα έχουμε ένα συνολικό σχέδιο, θα το εκπονούμε με την κοινωνία και θα το τηρούμε.
Δυστυχώς, αυτό το χαμόγελο για τον ελληνικό λαό, η ανάκτηση της ελπίδας και της εθνικής μας κυριαρχίας είναι ο εφιάλτης της Αντιπολίτευσης.
Καταλαβαίνουμε ότι δεν θα μπορείτε με άλλοθι το μνημόνιο να συνεχίζετε να ευνοείτε τους λίγους εκλεκτούς σας με έναν δική σας έμπνευσης ιδιότυπο νεοφιλελευθερισμό. Δεν θα μπορείτε να απομειώνετε τις πραγματικές παραγωγικές δυνάμεις σε όφελος των μεταπρατών. Δεν θα μπορείτε να έχετε τον ελληνικό λαό στην αγωνία εάν αύριο θα έχει εργασία ή εάν θα τον απολύσετε ή αν θα τον πετάτε έξω από τα δημόσια νοσοκομεία, γιατί χρωστά ασφαλιστικές εισφορές. Δεν θα μπορείτε να έχετε τους άνεργους συμπολίτες μας με ειδική αναπηρία, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, περιθωριοποιημένους. Δεν θα μπορείτε να επιδοτείτε την «μαύρη» εργασία, ώστε κάποιοι να τα βάζουν στην τσέπη.
Ακούμε τις θέσεις της Αντιπολίτευσης για τον Προϋπολογισμό του 2018, τον τελευταίο εντός προγραμμάτων.
Αγαπητοί συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, πέρσι μας κατηγορούσατε για την δέκατη τρίτη σύνταξη ότι ήταν πυροτέχνημα, ότι κοροϊδεύαμε, ότι δεν θα ξαναδοθεί. Φέτος το κοινωνικό μέρισμα υπήρξε υπερδιπλάσιο. Ποιος κορόιδευε ποιόν και πότε; Ποιος λέει ψέματα;
Σας ακούω να μας καταγγέλλετε για μείωση των κοινωνικών δαπανών. Τρία χρόνια τώρα μας καταγγέλλετε -εσείς και τα φιλικά σας μέσα μαζικής ενημέρωσης- γιατί εμείς θεσπίσαμε οι άνεργοι να μετακινούνται δωρεάν με τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Μας λέτε «κιμπάρηδες», «φαύλους», «σπάταλους».
Την τελευταία εβδομάδα μας καταγγείλατε για την πρόβλεψη τα άτομα με αναπηρία, οι άνεργοι και οι μόνιμοι κάτοικοι ακριτικών περιοχών, που πρέπει να στηριχθούν, να διέρχονται ελεύθερα.
Γι’ αυτό, αγαπητοί κύριοι της Νέας Δημοκρατίας και της Αντιπολίτευσης, δεν ανησυχούμε. Έχουμε εμπιστοσύνη στο κοινωνικό σας πρόσωπο, στις κοινωνικές ευαισθησίες του κόμματός σας. Τις ζήσαμε πριν δυόμισι χρόνια και εμείς και ο ελληνικός λαός. Έχουμε εμπιστοσύνη στη δογματική εμμονή σας να μην υπηρετείτε τα συμφέροντα του ελληνικού λαού, αλλά των λίγων εκλεκτών σας. Δεν μπορείτε ούτε να το κρύψετε, δεν μπορείτε ούτε τα προσχήματα να κρατήσετε στοιχειωδώς.
Θέλουμε -ειλικρινά το θέλουμε- να μας καταγγέλλετε κι άλλο για τις παροχές στους ανέργους, στους συμπολίτες μας, στους Έλληνες που ζουν σε ακριτικές περιοχές, στα άτομα με ειδική αναπηρία.
Και ξέρουμε γιατί δίνετε τέτοια λυσσαλέα μάχη:
Ο πρώτος λόγος είναι ότι χτυπάμε στην καρδιά του τον πυρήνα της ιδεολογίας και της πολιτικής σας, την αποδόμηση της ελληνικής κοινωνίας και την εξυπηρέτηση λίγων και εκλεκτών οικονομικών συμφερόντων που ταυτίζεστε.
Ο δεύτερος λόγος είναι γιατί η ολοκλήρωση του προγράμματος σημαίνει και το οριστικό τέλος, την ιδεολογική ήττα του νεοφιλελεύθερου παλαιοκομματισμού ελληνικής εκδοχής, το τέλος της πρακτικής σας που μας έφερε εδώ, που βάφτιζε «μεταρρύθμιση» τις απολύσεις, τη μείωση των συντάξεων, την αύξηση της ανεργίας, τη μείωση του ΑΕΠ κατά το 1/4 , το ξήλωμα του κοινωνικού κράτους, του εργασιακού θεσμικού πλαισίου. Για όλα αυτά έχουμε μόνο σιωπή! Για το πρώτο μνημόνιο, για το δεύτερο, για το τρίτο, για το χιλιοστό που θα θέλατε να είχαμε, για τις δεσμεύσεις των ιδιωτικοποιήσεων και τον τρόπο που γίνονται, για το ψεύτικο «success story», για τις κρυφές συνομιλίες με τους δανειστές τα τρία τελευταία χρόνια, για τη μη ολοκλήρωση των έργων, για τα πανωπροίκια, για όλα. Τσιμουδιά και σιωπή.
Δεν μπορώ, λοιπόν, συνάδελφοι της παλαιοκομματικής αντιπολίτευσης, να μην σας αφιερώσω το στίχο του τραγουδιού που λέει, «Πριν το τέλος πως μοιάζει η σιωπή, σαν αγάπη μεγάλη». Σας αγαπάμε εμείς. Μας προτείνετε μείωση της φορολογίας, αλλά οι φίλοι σας, οι υποστηρικτές σας, οι λίγοι και εκλεκτοί σας, φορολογούνται σε παρθένα, παραδεισένια φορολογικά νησιά.
Κόπτεστε, δήθεν, για τη μεσαία τάξη που εσείς τη διαλύσατε, για την επιχειρηματικότητα που απευθύνεται μόνο στους επιχειρηματίες της αυλής σας. Για εσάς και τον Πρόεδρό σας, ο ελληνικός λαός είναι η αδαής πλειοψηφία. Γι’ αυτό ξέρουμε ότι κι εσείς και οι φίλοι σας έχετε κάνει τα πάντα -και θα κάνετε τα πάντα- για να μην υπάρχει λύση των δεσμών των προγραμμάτων. Όμως, κάνετε όνειρα θερινής νυκτός. Θα είναι καλοκαίρι. Και θα είναι φέτος το καλοκαίρι, με αυτήν την Κυβέρνηση!
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι ευκαιρία σήμερα, στη συζήτηση του Προϋπολογισμού του 2018, να σας παρουσιάσουμε τις δράσεις του Υπουργείου Υποδομών ανά κατηγορία έργων, αλλά και τον προϋπολογισμό και τον απολογισμό όσων είπαμε το 2017, μια χρονιά πριν. Για εμάς ο απολογισμός, η λογοδοσία αλλά και η αυτοκριτική είναι καθήκον μας προς τον ελληνικό λαό. Δεν τα φοβόμαστε, δεν έχουμε να κρύψουμε τίποτα. Δεν είμαστε στη δική σας λογική, που περιδιαβαίνατε τη χώρα και εξαγγέλλατε έργα χωρίς πιστώσεις, που δεν γίνονταν ποτέ. Δεν γίνονταν ούτε οι διαγωνισμοί ούτε τα έργα.
· Οδικοί άξονες
Πρώτη κατηγορία είναι οι οδικοί άξονες. Στη συζήτηση του προϋπολογισμού, πριν ένα έτος, είχα πει -και θα λέω αυτολεξεί τι είχα πει, για να τονίζουμε τη λάσπη που ρίχνετε κάθε μέρα σε συνεργασία με τα γραφεία Τύπου σας, δηλαδή με συγκεκριμένα μέσα μαζικής ενημέρωσης- ότι το 2017 θα είναι η χρονιά της ολοκλήρωσης των μεγάλων οδικών έργων. Το υλοποιήσαμε. Έπειτα από δεκαετίες οι συμπολίτες μας μπορούν με ασφάλεια να κινηθούν σε όλη τη χώρα. Εξήντα χρόνια κάνατε για να κατασκευαστεί η ΠΑΘΕ και δεν τα καταφέρατε.
Τι λέγατε πριν δυο χρόνια; Λέγατε ότι δεν θα υλοποιήσουμε τα έργα και ότι θα καταστρέψουμε τη χώρα. Πριν ένα χρόνο λέγατε ότι καθυστερούμε, ότι δεν θα ολοκληρωθούν και θα επιστρέψουμε δισεκατομμύρια στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στις τράπεζες. πριν λίγους μήνες λέγατε ότι εγκαινιάζουμε τα έργα που εσείς είχατε ολοκληρώσει. Μάλλον δεν θα βρίσκατε κορδέλα και κάνατε μόνο εγκαίνια με μεταφερόμενα μηχανήματα και εργαζομένους. Τα θυμάστε. Σήμερα μας καταγγέλλετε για το ύψος των διοδίων που εσείς είχατε προβλέψει δύο φορές, στις αρχικές συμβάσεις και στην αναθεώρηση.
Μαζί με τους πέντε οδικούς άξονες ολοκληρώθηκε πλήθος δημοσίων έργων οδικών υποδομών.
Ο κάθετος άξονας της Εγνατίας στη Ροδόπη «Κομοτηνή - Νυμφαία», o κάθετος άξονας της Εγνατίας οδού «Καστοριά - Κρυσταλλοπηγή», o κάθετος άξονας της Εγνατίας οδού «Φλώρινα - Νίκη», το οδικό τμήμα Μουδανιά – Ποτίδαια . Και ακολουθεί το οδικό τμήμα Θέρμη - Γαλάτιστα και ο κάθετος άξονας της Εγνατίας «Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας».
Παραδίδεται την άλλη εβδομάδα το «Μάνδρα-Ψαθάδες» στον κάθετο άξονα του Έβρου, εργολαβία από το 2005. Τότε την είχατε αναθέσει.
Μέσα στο 2017, όπως είχαμε πει, ολοκληρώθηκαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τον αυτοκινητόδρομο από Πάτρα έως τον Πύργο. Εκεί οφείλουμε να πούμε ότι καθυστερήσαμε. Ολοκληρώνονται οι διαδικασίες με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ξεκινάει η υλοποίηση του έργου.
Ολοκληρώθηκε μέσα στο 2017, όπως είχαμε πει, η διαδικασία για την ολοκλήρωση του δρόμου στη Μεσσαρά, στην Κρήτη.
Επειδή το 2017 δεν τέλειωσε, δουλεύουμε συνεχώς για να βγουν εντός Δεκεμβρίου δύο διαγωνισμοί, του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης, από τα Χανιά ως τον Άγιο Νικόλαο, ένα ακόμα έργο εξήντα χρόνων εξαγγελίας και υποσχέσεων του παλαιοκομματισμού, που το υλοποιεί και αυτό η Κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα. Μετά από δεκαετίες υποσχέσεων, σειρά λαθεμένων, τμηματικών και ασύνδετων κατασκευών, θα δημοσιευτεί η πρόσκληση ενδιαφέροντος και η διαδικασία προεπιλογής.
Θα ήθελα να αναφέρω και έναν ακόμα διαγωνισμό εντός του 2017, αυτόν του ηλεκτρικού συστήματος αναλογικών διοδίων για όλη τη χώρα.
Το 2018 για εμάς ξεκινά η αρχή της υλοποίησης του Ε65 από τη Λαμία ως την Ξυνιάδα, του έργου «ανέκδοτο», που αφήσατε μόνο το μεσαίο τμήμα του. Θα προσπαθήσουμε εντός του 2018 να εκκινήσει και το βόρειο τμήμα του έργου, αλλά τουλάχιστον θα έχει το φοβερό έργο της αναθεώρησης της κυβέρνησης Σαμαρά και τα εγκληματικά λάθη της μείωσης του φυσικού αντικειμένου αρχή.
Εντός του 2017 δημοπρατήθηκε και εντός του πρώτου τριμήνου του 2018 θα ξεκινήσει η κατασκευή της υποθαλάσσιας οδικής σύνδεσης της Σαλαμίνας.
Άλλες δύο «πληγές» που κληρονομήσαμε και επουλώνουμε είναι ο οδικός άξονας Άκτιο-Αμβρακία, που δημοπρατείται τον Γενάρη, και Άκτιο-Λευκάδα, στο πρώτο τρίμηνο του ίδιου έτους.
Εντός του πρώτου διμήνου του 2018 δημοπρατείται η παράκαμψη της Χαλκίδας. Ετοιμάζουμε τον φάκελο για την κατασκευή των πρόδρομων εργασιών και των επεκτάσεων της Αττικής Οδού και, βέβαια, του Προαστιακού Σιδηρόδρομου μέχρι το Λαύριο.
Τέλος, εγκρίθηκε ένα πρόγραμμα οδικής ασφάλειας σε όλη τη χώρα συνολικού προϋπολογισμού 500 εκατομμυρίων και το πρώτο έργο που θα δημοπρατηθεί οδικής ασφάλειας είναι στην Κρήτη, προϋπολογισμού 25 εκατομμυρίων.
· Σιδηροδρομικά έργα
Το 2017 είχαμε πει ότι συνεχίζουμε την υλοποίηση έργων προϋπολογισμού 832 εκατομμυρίων, που είναι απαραίτητα. Τι κάναμε;
Ολοκληρώνουμε τη νέα διπλή ηλεκτροδοτούμενη σιδηροδρομική γραμμή Τιθορέα-Λιανοκλάδι-Δομοκός. Το τμήμα Τιθορέα-Λιανοκλάδι δίνεται τον Ιανουάριο 2018, το τμήμα Λιανοκλάδι-Δομοκός τον Ιούνιο 2018 και Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, για να είναι όλη η γραμμή έτοιμη, τον Απρίλιο του 2018.
Ολοκληρώθηκε ο Σταθμός Λαρίσης και η κατασκευή του ηλεκτροκινούμενου τμήματος Σταθμός Λαρίσης-Πειραιάς στη σιδηροδρομική γραμμή Πειραιάς-Τιθορέα και τίθεται σε λειτουργία στις 15 Ιανουαρίου 2018. Έντεκα χρόνια είχατε τον κεντρικό σταθμό της χώρας «χύμα», ατέλειωτο.
Θα συνδεθεί επιτέλους το λιμάνι του Πειραιά με το αεροδρόμιο. Ολοκληρώνουμε εντός του 2018 την κατασκευή του σιδηροδρομικού τμήματος Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος. Είναι σήμερα στο 72%. Ήταν πέρυσι στο 60%.
Υπεγράφη σύμβαση, όπως είχαμε πει πριν από έναν χρόνο, για την κατασκευή στο τμήμα Ψαθόπυργος-Μποζαΐτικα στην Πάτρα.
Δημοσιεύτηκε η προκήρυξη της υπογειοποίησης των Σεπολίων και μέχρι τον Φεβρουάριο του 2018 προκηρύσσονται νέα σιδηροδρομικά έργα προϋπολογισμού 250 εκατομμυρίων ευρώ. Συγκεκριμένα, το Κιάτο-Ροδοδάφνη, το Λάρισα-Βόλος, το Παλαιοφάρσαλα-Καλαμπάκα.
Επίσης, έχουμε και το μνημόνιο με τη Βουλγαρία -που μας κοροϊδεύατε όταν λέγαμε για την «σιδηροδρομική Εγνατία»- για τη σύνδεση των τριών λιμανιών της Βορείου Ελλάδας με του Εύξεινου Πόντου, έργο που -μετά τις πρωτοβουλίες του Πρωθυπουργού- στηρίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο Πρόεδρος Γιούνκερ, και θέλει και η Ρουμανία να ενταχθεί.
Είναι στο Ελεγκτικό Συνέδριο ο διαγωνισμός για το Θριάσιο, ολοκληρώνεται και, προφανώς, υπάρχει και η συνέχεια για το υπόλοιπο κομμάτι του Θριασίου, που είναι χίλια εξακόσια στρέμματα.
· Μετρό Θεσσαλονίκης και Αθήνας
Γραμμή Μετρό Θεσσαλονίκης.Το Μάρτιο 2017, όπως είχαμε πει, ολοκληρώθηκαν τα έργα πολιτικού μηχανικού και συνεχίζουμε. Το 2019 ολοκληρώνεται και η επέκταση για Καλαμαριά και το βασικό έργο, ένα άλλο έργο «ανέκδοτο» της Νέας Δημοκρατίας. Το 2020 παραδίδεται στους πολίτες της Θεσσαλονίκης επιτέλους για χρήση.
Και το 2018 ξεκινούν οι πρόδρομες εργασίες των νέων σταθμών για τη Δυτική Θεσσαλονίκη.
Προχωρούν τα έργα στο τμήμα Χαϊδάρι-Πειραιάς. Μέσα στο 2019 παραδίδονται οι τρεις πρώτοι σταθμοί για χρήση. Ο μετροπόντικας έφτασε στον Πειραιά. Το είδε ο Πειραιάς. Και προφανώς βγήκε ο διαγωνισμός, όπως είχαμε πει, στις 10 Αυγούστου 2017 για τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας και πολλά άλλα.
· Υποδομών αεροδρομίων και άγονες γραμμές
Έγινε ο διαγωνισμός και ολοκληρώνεται στο Καστέλι, για να πούμε για κανένα αεροδρόμιο. Έγινε, όπως ξέρετε, δωρεάν της Πάρου και δωρεάν ο εκσυγχρονισμός του υπάρχοντος αεροδρομίου του Ηρακλείου. Τόσα χρόνια δεν είχαμε δει να γίνεται κάτι δωρεάν, με μηδέν ευρώ.
Η εξοικονόμηση από τις άγονες γραμμές που σπαταλούσατε για να κάνετε δώρο σε δικούς σας επιχειρηματίες ήταν 196 εκατομμύρια την τετραετία και έφτασαν με το διαγωνισμό που κάναμε στα 42 εκατομμύρια.
Η εξοικονόμηση από την πρώτη χρονιά δεν πηγαίνει στο χρέος, κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, πηγαίνει σε διαγωνισμό που θα βγάλουμε μέσα στο 2018 για να πάρουμε δύο ελικόπτερα, ώστε οι κάτοικοι των ακριτικών νησιών να μην αισθάνονται απομονωμένοι, να μπορούμε να κάνουμε αεροδιακομιδές και να κάνουμε και μεταφορά με όποιες καιρικές συνθήκες υπάρχουν.
· Αντιπλημμυρικά έργα
Είχαμε πει κι αυτό έγινε σπέκουλα την τελευταία εβδομάδα και διαβάζω αυτολεξεί τι είχα πει πριν ένα χρόνο: «Το 2017 η έμφαση του εθνικού προγράμματος δημοσίων επενδύσεων θα δοθεί στα αντιπλημμυρικά έργα και όχι στις πλατείες, για να σταματήσουμε να ζούμε το φαινόμενο στις φτωχές γειτονιές της Αθήνας, της Καλαμάτας, της Θεσσαλονίκης να χάνονται οι κόποι μιας ζωής».
Ως συνήθως η Αντιπολίτευση και τα στρατευμένα μέσα της το στρέβλωσε. Για να δούμε, λοιπόν, τι κάναμε.
Από το 2015 ως το 2017 εντάχθηκαν έργα 302 εκατομμυρίων για την Περιφέρεια Αττικής, 90 εκατομμυρίων για την υπόλοιπη Ελλάδα και προβλέφθηκαν 250 εκατομμύρια έργα για αντιπλημμυρικά από τους οικισμούς και τα αστικά κέντρα που διέρχονται οι αυτοκινητόδρομοι.
Αυτοί που μας κουνούν το δάκτυλο από το 2010 μέχρι το 2014 είχαν εντάξει 3,5 εκατομμύρια ευρώ αντιπλημμυρικά έργα, 21 εκατομμύρια για την υπόλοιπη Ελλάδα και καμία πρόβλεψη για τα αντιπλημμυρικά έργα από όπου περνάνε οι αυτοκινητόδρομοι.
Τα καταθέτω και αναλυτικά, για να ελέγξουν οι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας τι είχαν κάνει από το 2010 μέχρι το 2014.
Είχαμε δύο εκδοχές, επειδή αναρωτιέστε τι έγινε στη Μάνδρα. Αφήσατε όλη την Ελλάδα μια Μάνδρα και ο Πρόεδρός σας, σαν Υπουργός, άφησε τους δήμους με κανένα μηχανικό, επειδή μας κατηγορείτε τώρα και για αύξηση. Είναι τρομερό αυτό το πράγμα.
Μπορούσαμε να υιοθετήσουμε την πρότασή σας, πραγματικά. Να βγάλουμε στα τρία χρόνια 3,5 εκατομμύρια ευρώ από το Υπουργείο Υποδομών αντιπλημμυρικά έργα και στη συνέχεια σε κάθε πλημμύρα να παίρνουμε την Τροχαία να κλείνει τους δρόμους-ποτάμια, όπως ο κ. Μητσοτάκης.
Όλοι θέλουν να πουν πολλά σε μια τέτοια διαδικασία, αλλά ο χρόνος είναι συγκεκριμένος και πιέζει.
Ό,τι και να κάνετε, ο ελληνικός λαός το 2018 τελειώνει με τον εφιάλτη που του βάλατε. Η χώρα μας βγαίνει με το κεφάλι όρθιο, μια χώρα που με τις πολιτικές πρωτοβουλίες, με τις πρωτοβουλίες ειρήνης και συνεργασίας του Πρωθυπουργού απέκτησε ξανά φωνή και ρόλο στις ευρωπαϊκές και διεθνείς εξελίξεις, μια χώρα που πρωταγωνιστεί στην ευρύτερη περιοχή με υποδομές για τις μεταφορές, την ενέργεια τις τηλεπικοινωνίες, την εξωστρέφεια της οικονομίας μας, με υπεράσπιση των συμφερόντων του ελληνικού λαού και των εθνικών ζητημάτων.
Γι’ αυτό ό,τι και να κάνετε, ό,τι και να λέτε, τα νέα έργα θα τα εγκαινιάσει και πάλι ο Αλέξης Τσίπρας, έξω από τα προγράμματα, με πολιτικές κοινωνικής δικαιοσύνης και σχέδιο δίκαιης ανάπτυξης.
Ευχαριστώ πολύ.
· Απαντήσεις Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη σε ερωτήματα που τέθηκαν από βουλευτές της αντιπολίτευσης
Θα ξεκινήσω από τον κ. Λοβέρδο. Δεν με παρακολούθησε στην πρωτολογία και θα τα ξαναπώ.
Κύριε Λοβέρδο, προφανώς έχει παραδεχθεί και ο δικός σας χώρος ότι έχει χαθεί μέρος της εθνικής κυριαρχίας στο πρώτο μνημόνιο, στο δεύτερο μνημόνιο, στο τρίτο μνημόνιο.
Επομένως, δεν γίνεται να μην χαρούμε που τελειώνει το πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018, εμείς τουλάχιστον. Δεν γίνεται.
Πρώτον, δεν γίνεται να μην χαρούμε, επαναλαμβάνω.
Δεύτερον, κάνατε ερωτήσεις για το κομμάτι του έργου Πάτρα-Πύργος. Ολοκληρώθηκαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες. Οι τέσσερις είναι στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Περιμένουμε την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον φάκελο μεγάλου έργου. Εκεί είχαμε καθυστέρηση. Γιατί το έγκλημα που έκανε η Κυβέρνηση Σαμαρά και όσοι την υπηρέτησαν να βγάλει και στον Ε65 και στην Ολυμπία έξω τα τμήματα, σήμαινε ότι θα ξαναπάει ο φάκελος, θα ξαναγίνει έλεγχος, με τους όρους του σήμερα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όχι με τους όρους του 2006, του κ. Σουφλιά.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Καλό ακούγεται.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πολύ καλό. Μπράβο. Συγχαρητήρια, κάνατε πολλά δώρα στους παραχωρησιούχους. Κάνατε κι αυτό.
Πάμε, λοιπόν, για τη σπέκουλα που έχετε ρίξει για το συγκεκριμένο έργο Πάτρα-Πύργος, επειδή έτσι το συνηθίζετε. Το πήγαμε στον εισαγγελέα εμείς. Γιατί δεν πάτε κι εσείς, αν πιστεύετε ότι έχει γίνει έστω και μια παρανομία; Έβγαλε ο εισαγγελέας το πόρισμά του. Γιατί δεν πάτε; Ένα το κρατούμενο.
Πάμε τώρα στον κ. Σταϊκούρα. Τι είναι κανονικότητα; Κανονικότητα είναι όταν γίνεται στη Στερεά Ελλάδα, στη Λαμία που εκλέγεστε, ένα έργο οδοποιίας, ένα έργο σιδηρόδρομου, έτσι κοντά, κάποιος άνθρωπος, κάποια υπηρεσία, κάποια στιγμή να πάει να δει τι γίνεται εκεί, ποιος θα το κάνει το έργο και πώς δεν πλημμυρίζει.
Κανονικότητα είναι να μην δίνουμε 1.250.000.000 αποζημιώσεις που είχατε προβλέψει στις συμβάσεις σας στα τέσσερα έργα παραχωρήσεων, που ζητούσαν οι παραχωρησιούχοι και οι εργολάβοι.
Κανονικότητα είναι να μην δίνουμε 1.100.000.000 για το 30% του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, όχι για το σύνολο του έργου που ήταν 900.000.000. Αυτό είναι κανονικότητα.
Κανονικότητα είναι στην τετραετία να μην πληρώνουμε 196.000.000 άγονες γραμμές, αλλά να γίνεται διαγωνισμός και να πληρώνει 42.000.000 το ελληνικό δημόσιο.
Κανονικότητα, κύριε Σταϊκούρα, είναι να μην υπάρχουν μηδέν, ένας και δύο μηχανικοί στο «θεάρεστο» έργο που αφήσατε στους δήμους, αλλά να υπάρχουν τεχνικές υπηρεσίες, να υπάρχουν ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην ΥΠΑ, που δεν αφήσατε, να υπάρχουν οδηγοί στα λεωφορεία, που δεν αφήσατε, να υπάρχουν μηχανοδηγοί στα τρένα, που δεν αφήσατε, να υπάρχουν γιατροί στα νοσοκομεία, που δεν αφήσατε, να υπάρχουν δάσκαλοι στα σχολεία, που δεν αφήσατε.
Και να χαίρεστε τον Πρόεδρό σας που ήταν Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Συγχαρητήρια για το «θεάρεστο» έργο σας. Αυτή είναι η κανονικότητα κι εκεί γυρνάει η χώρα.