Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

19.9.12

Ενημέρωση ΥΠΕΞ Δ. Αβραμόπουλου Επιτροπής Εθν. Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων (Δευτερολογία)

Αθήνα, 18 Σεπτεμβρίου 2012

Ενημέρωση ΥΠΕΞ Δ. Αβραμόπουλου Επιτροπής Εθν. Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων (Δευτερολογία)



Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε και ξεκινώ κι εγώ με τη σειρά μου ανταποδίδοντας τις ευχαριστίες προς τους συναδέλφους όλων των παρατάξεων για την συμμετοχή τους σε αυτή την συζήτηση για την οποία δεν χρειάζεται να διαφωνήσω με το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδος. Το ότι συνέπεσε η επιθυμία και η πρόταση για τη σύγκληση της Επιτροπής με τη δική μας πρωτοβουλία για μία γενικότερη ενημέρωση, μόνο θετικό είναι κι έτσι νομίζω το είδαν και όλοι οι συνάδελφοι. Τα θέματα που θίξατε ήταν πολλά. Πιστεύω ότι στην εισαγωγή, βάζοντας το πλαίσιο, στα περισσότερα από αυτά δόθηκαν απαντήσεις. Παρ’ όλα αυτά θα επανέλθουμε με βάση τις παρατηρήσεις και τις επισημάνσεις που έγιναν.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η εξωτερική πολιτική εδώ και καιρό ασκείται κάτω από ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες. Όλοι το βλέπουν και όλοι το αναγνωρίζουν.  Κανείς σε αυτή την αίθουσα δεν υπολείπεται σε πατριωτική ευαισθησία, σε αγάπη για τον τόπο. Κανείς δεν θα ήθελε η Ελλάδα αυτή τη στιγμή, εξαιτίας της γενικευμένης οικονομικής κρίσεως να απομονωθεί, γιατί αυτό άμεσα θα έχει επίπτωση και στα μεγάλα ζητήματα που την απασχολούν, αλλά και σε ό,τι αφορά τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίζει, πάντοτε στο όνομα των βασικών συντεταγμένων της εξωτερικής της πολιτικής, που είναι πρώτα απ' όλα η προάσπιση της εθνικής κυριαρχίας και των εθνικών δικαίων της πατρίδας μας και βεβαίως οι διεθνώς παραδεγμένες αρχές, όπως αυτές απορρέουν από τον καταστατικό χάρτη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, αλλά και τρίτον, από τις δεσμεύσεις της, αφού είναι στρατηγική της επιλογή να είναι μέλος της ευρωπαϊκής οικογένειας και της Ατλαντικής Συμμαχίας. Μέσα σε αυτές τις συντεταγμένες ασκείται η εξωτερική πολιτική της χώρας με υπευθυνότητα και σοβαρότητα και παρά το γεγονός ότι, όπως είπαμε, και το Υπουργείο Εξωτερικών υφίσταται τις επιπτώσεις από την οικονομική κρίση.

Ξεκινώ από αυτό, διότι τέθηκε το ερώτημα.  Θα μου επιτρέψετε να μην κάνω αναφορά στα ονόματα των συναδέλφων, γιατί ήταν τόσοι πολλοί αυτοί που υπέβαλαν ερωτήσεις και έκαναν παρατηρήσεις που ίσως αδικήσω κάποιον. Πάντως τέθηκε ένα ερώτημα, πώς και με ποια μέσα μπορούμε να ασκήσουμε εξωτερική πολιτική σήμερα και μάλιστα πώς εξελίχθηκε ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Εξωτερικών τα τελευταία χρόνια.

Το Υπουργείο Εξωτερικών, είναι το πιο “φτωχό” Υπουργείο– αν δείτε δηλαδή σε ένα γράφημα «πίτας» τί αναλογεί στο κάθε Υπουργείο, στο Υπουργείο Εξωτερικών αναλογεί μία ευθεία γραμμή. Έχει όμως πολύ σημαντικό ρόλο και συμβολή. Έχει ή μπορεί να έχει θετικές επιπτώσεις στην συνολική λειτουργία της πολιτικής και της οικονομίας στην Ελλάδα, εσωτερικής και εξωτερικής. Ξεκινάμε, λοιπόν, το 2008, με 485 εκατομμύρια Ευρώ, για να πάμε στο 2010 σε 420 εκατομμύρια Ευρώ και το 2012 σε 290 εκατομμύρια Ευρώ. Τί αναλογεί στον γενικό προϋπολογισμό της χώρας;  0,18%. Όχι 18%, 0,18%. Παρόλα αυτά, οι λειτουργοί της εξωτερικής πολιτικής με την πολιτική τους ηγεσία αλλά και οι ίδιοι έχουν αφοσιωθεί στο καθήκον τους.  Θέλουν όμως ενθάρρυνση, θέλουν στήριξη, θέλουν κατευθύνσεις.

Ελέχθη πρωτύτερα ότι εκποιούνται περιουσιακά στοιχεία του Υπουργείο Εξωτερικών.  Εκείνο που κάποιοι δεν γνωρίζουν είναι ότι το οικονομικό προϊόν από αυτές τις πωλήσεις περιέρχεται πάλι στο Υπουργείο Εξωτερικών, ακριβώς για να μην επιβαρυνθεί περισσότερο το κομμάτι που έχει να κάνει με τις αποδοχές κυρίως εκείνων που υπηρετούν στο εξωτερικό, κάτω από τις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες. Παρόλα αυτά, συνειδητά η Διπλωματική Υπηρεσία και οι λειτουργοί του Υπουργείου Εξωτερικών όλων των κλάδων, αποδέχθηκαν και αυτοί μείωση των αποδοχών τους. Φροντίζουμε λοιπόν να ισορροπήσουμε τα πράγματα ώστε να μπορούν να κάνουν καλά τη δουλειά τους κάτω από όρους στοιχειώδους αξιοπρέπειας.

Έγινε ιδιαίτερη αναφορά στο θέμα της ΑΟΖ και είπα στην αρχή, ότι όλα αυτά τα χρόνια η Ελλάδα με συνέπεια και με συγκεκριμένο στρατηγικό στόχο κινείται στην κατεύθυνση του να οριοθετήσει όλες τις θαλάσσιες ζώνες με όλους τους γείτονές της, για τα προφανή βέβαια οικονομικά οφέλη, αλλά πολύ περισσότερο γιατί οι σχετικές συμφωνίες συμβάλλουν αποφασιστικά στην εμπέδωση της ειρήνης, της ασφάλειας και της σταθερότητας διεθνώς, πρώτα-πρώτα στην περιοχή μας.  Προχώρησαν τα πράγματα και με την Αλβανία, τα είπαμε στην αρχή. Επίκειται μάλιστα συνάντησή μου με τον Υπουργό Εξωτερικών της Αλβανίας και στη Νέα Υόρκη και μία εβδομάδα μετά, εδώ στην Αθήνα.

Εμείς θέλουμε καλές σχέσεις με τους γείτονές μας, πάντοτε στη βάση του αμοιβαίου σεβασμού και της ιστορίας και του πολιτισμού και της αξιοπρέπειας κάθε χώρας. Το εκπέμπουμε αυτό το μήνυμα. Τον τελευταίο καιρό οι σχέσεις μας με τις γειτονικές χώρες έπεσαν σε δεύτερη μοίρα. Εκτιμώ ότι αυτό έχει να κάνει με την οικονομική κρίση που μας γύρισε, όπως πολύ σωστά ελέχθη, προς τα μέσα και προς τα πίσω. Κινούμαστε λοιπόν στο να δημιουργήσουμε καλές σχέσεις με όλους τους γείτονες και βεβαίως με την Αλβανία. Το πρόβλημα εκεί είναι εσωτερικό της Αλβανίας, μην το ξεχνάτε αυτό. Μιλώ κυρίως για τη συμφωνία οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών.
Πιστεύω ότι είναι στρατηγικό συμφέρον και των δύο χωρών αυτή η εκκρεμότητα να κλείσει το συντομότερο δυνατόν και εκτιμώ, από τις δηλώσεις που έγιναν πρόσφατα και στα Τίρανα, ότι προς τα εκεί κατευθύνεται και η δική τουςπολιτική.

Με την Τουρκία, εμείς έχουμε στείλει ξεκάθαρα μηνύματα και πρέπει να σας πω ότι προετοιμαζόμαστε και πολιτικά και νομικά.  Όταν έρθει η ώρα, θα γίνουν πρώτα απ’ όλα οι απαραίτητες ενημερώσεις μέσα στη Βουλή. Αυτά τα πράγματα δε γίνονται ξαφνικά, απροειδοποίητα, μόνο και μόνο γιατί έτσι πρέπει να γίνει. Πρέπει να αποδώσει, να φέρει αποτέλεσμα, να αξιοποιηθεί ο πλούτος που πράγματι διαθέτει η πατρίδα μας. Τούτη την ώρα που μιλάμε, το Υπουργείο Ενέργειας έχει εκπονήσει ένα πλήρες σχέδιο για αξιοποίηση συγκεκριμένων ζωνών της χώρας μας, όπου αποδεδειγμένα υπάρχουν προς αξιοποίηση κοιτάσματα. Το θέμα επιτέλους άνοιξε στην Ελλάδα, χρειάζεται όμως πολύ σωστή, πολύ προσεκτική διαχείριση και αυτό κάνει η Κυβέρνηση. Τόσο ο Πρωθυπουργός όσο και οι συναρμόδιοι Υπουργοί επανειλημμένως έχουν αναφερθεί και στην οριοθέτηση των Θαλασσίων Ζωνών και της ΑΟΖ.

Τα αναφαίρετα κυριαρχικά μας δικαιώματα δεν έχουν απεμποληθεί από καμία κυβέρνηση. Από την άλλη μεριά τα οικονομικά συμφέροντα της χώρας, όπως και τα κυριαρχικά κ. Παφίλη, όπως αυτά ορίζονται από τις διεθνείς συνθήκες – και αυτά προστατεύονται.  Η πολιτική μας δεν είναι πολιτική υποχωρητική, είναι πολιτική αποτελεσμάτων. Θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι η εξωτερική πολιτική από αυτό κρίνεται.

Ο κύριος Πρόεδρος της Επιτροπής αναφέρθηκε και στο South Stream.  Θα ήθελα να του απαντήσω λέγοντάς του, ότι εμείς αξιοποιούμε κάθε δυνατότητα με βάση και τις γεωπολιτικές συγκυρίες και ισορροπίες. Στο πλαίσιο αυτό δεν μπορούμε να αδιαφορήσουμε και για τον TAP.

Ξέρετε ότι στην ευρύτερη περιοχή, μετά το άνοιγμα αυτού του μεγάλου κεφαλαίου της ενέργειας, εκδηλώνονται και συγκρούονται ισχυρά οικονομικά συμφέροντα και μάλιστα είναι επιλογή μας ο TAP. Καθιστά την Ελλάδα στρατηγικό εταίρο και, το κυριότερο, της εξασφαλίζει επάρκεια σε φυσικό αέριο.  Υπάρχουν και ανταγωνιστικές διαδρομές σε αυτόν τον αγωγό φυσικού αερίου που έρχονται από το Αζερμπαϊτζάν και αναφέρομαι στο Nabucco West.  Αυτές τις ημέρες λοιπόν έχουν ολοκληρωθεί οι πρώτες διαβουλεύσεις, έχουμε ετοιμάσει ένα κείμενο, ένα μνημόνιο (memorandum of understanding), το οποίο επιδιώκουμε να συνυπογράψουμε με τον Υπουργό Εξωτερικών της Ιταλίας, με τον οποίο, όπως ξέρετε, είχα έρθει σε επαφή πρόσφατα, και της Αλβανίας, στα Ηνωμένα Έθνη.
Και στη συνέχεια θα προγραμματίσουμε μια συνάντηση στην Ελλάδα.  Βιαζόμαστε για να προλάβουμε άλλους, για να σας το πω έτσι, πάρα πολύ απλά, διότι αυτό είναι επωφελές για τα στρατηγικά, ενεργειακά μας συμφέροντα.

Σε ό,τι αφορά το Burgas-Αλεξανδρούπολη, αυτό δε σταμάτησε με υπαιτιότητα της ελληνικής πλευράς. Ήταν ένα σημαντικό έργο, προσωπικά εκτιμώ ότι ο TAP είναι δέκα φορές πιο σημαντικός, αλλά όλα είναι σημαντικά, σταμάτησε με πρωτοβουλία της Βουλγαρίας. Στην πρόσφατη επίσκεψη που πραγματοποίησε στην Αθήνα ο Πρόεδρος της Βουλγαρίας και στις συνομιλίες που έγιναν στο Προεδρικό Μέγαρο, θέσαμε το θέμα.  Η πόρτα δεν είναι κλειστή και θα επιμείνουμε να μείνει ανοικτή -γιατί όχι;- κι εκεί να προωθηθεί αυτό το σχέδιο.

Κύριε Πρόεδρε των Ανεξαρτήτων Ελλήνων, θα συμφωνήσετε μαζί μου, μιας και δείξατε ιδιαίτερη ευαισθησία, όπως και όλοι μας θέλω να πιστεύω, στο θέμα των όσων συμβαίνουν αυτή τη στιγμή στη Συρία.  Άλλο πρόσφυγες από τον πόλεμο στη Συρία και άλλο παράνομοι οικονομικοί μετανάστες.  Είναι δύο διαφορετικές προσεγγίσεις, διέπονται από δύο διαφορετικά καθεστώτα κι έτσι αντιμετωπίζονται από εμάς. Θα ομολογήσω, διότι δεν το ξέρω, ρώτησα και τους συνεργάτες μου, ότι δεν έχουμε καμία πληροφόρηση, προφανώς ξέρετε κάτι παραπάνω και μας βοηθάτε από την ώρα που κάτι τέτοιο επιβεβαιωθεί, ότι έχουμε τραυματίες από τη Συρία.

Ένα πακέτο συνεργασίας είχε εκπονηθεί παλαιότερα για τη νοσηλεία εδώ τραυματιών από τα επίσης τραγικά γεγονότα που συνέβησαν στη Λιβύη.  Εκεί όχι μονάχα το γνωρίζαμε, αλλά πρέπει να σας πω ότι έγινε και παρέμβαση, τόσο από εμένα όσο και από τον Υφυπουργό, τον κύριο Κούρκουλα, σχετικώς, ώστε να τακτοποιηθούν και οι οικονομικές εκκρεμότητες που απέρρεαν από αυτές τις συνεννοήσεις ανάμεσα σε ελληνικών συμφερόντων κλινικές και νοσοκομεία, αλλά και ξενοδοχεία με τη Λιβύη.

Θα ήθελα να σας πω ότι επικοινώνησα τηλεφωνικά με τον Υπουργό Εξωτερικών της Λιβύης, και παρά το γεγονός ότι και αυτή η χώρα αυτή την περίοδο είναι σε αναταραχή με τα όσα συμβαίνουν, θέλουμε και με τους Λίβυους να αναπτύξουμε καλές σχέσεις, διότι κι εκεί, και απορώ πώς δεν τέθηκε σήμερα, υπάρχει το ανοικτό ζήτημα της οριοθέτησης της ΑΟΖ μαζί τους, όπως και με την Αίγυπτο.

Πρόσφατα δε, μιας και νομίζω πάλι εσείς ρωτήσατε, στο ταξίδι που έκανα στην Αίγυπτο, είχα και κατ’ ιδίαν σύντομη συνομιλία, μιας κι εκεί αποφασίσαμε αμέσως μετά τη Γενική Συνέλευση να έχουμε διμερείς επαφές σε επίπεδο Υπουργών Εξωτερικών, με τον συνάδελφό μου και του μίλησα επίσης για την οριοθέτηση της ΑΟΖ.  Δε συζητήσαμε με λεπτομέρειες, αλλά όλα αυτά τα θέματα πλέον είναι ανοικτά.

Αναφέρθηκε, νομίζω η κυρία Γκερέκου, και όχι μόνο, στα ζητήματα που αφορούν στη διμερή συμφωνία επανεισδοχής από την Τουρκία.  Οριακή βελτίωση πρόσφατα. Γίνεται προσπάθεια για περαιτέρω συνεργασία και συνεννόηση επί του θέματος με τις τουρκικές αρχές. Τι παρατηρήθηκε όμως;  Γιατί πολύ ορθά αναφερθήκατε στο τί είχε γίνει παλαιότερα με τα νησιά, παραλείψατε όμως να προσθέσετε ότι ενώ ελέγχθηκε η κατάσταση στα νησιά, διογκώθηκε το κύμα στον Έβρο.

Ξέρετε, όλοι αυτοί που διακινούν ανθρώπινες ψυχές, κι εκεί έχει μεγάλες ευθύνες η γειτονική μας χώρα, από την ώρα που δεν έχει καταφέρει να ελέγξει αυτή την κατάσταση, βρίσκουν τους τρόπους να ξεφεύγουν.  Εμείς, το θέμα της λαθρομετανάστευσης θα το ξαναθέσουμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι τα σύνορα εδώ – όπως σε συνδυασμό και με το Δουβλίνο ΙΙ – είναι σύνορα της Ευρώπης. Είχαμε πει παλαιότερα, τότε ήμουν μέλος της Επιτροπής, όταν είχε έρθει εδώ η αρμόδια Επίτροπος από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ότι καλό θα είναι να επισκεφθεί και την Τουρκία, η οποία μπορεί να μην είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά έχει μεγάλη ευθύνη από το γεγονός και μόνο ότι δεν έχει επιδείξει ιδιαίτερη προσοχή στο θέμα αυτό. Είχαμε πει επίσης, ότι το θέμα αυτό πρέπει να τεθεί ως ένας εκ των βασικών όρων που αφορούν στις σχέσεις Τουρκίας και Ευρώπης.  Ήδη ο κύριος Κούρκουλας μελετά το θέμα για το επόμενο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων.

Πέρα και πάνω από μέτρα αστυνομικής επιτήρησης, ελέγχου και επανεισδοχής, είναι αναγκαία μία ολοκληρωμένη μεταναστευτική πολιτική, για να έχει η επανεισδοχή περιεχόμενο και νόημα. Επειδή εδώ πρέπει να λέμε τα πράγματα με ειλικρίνεια, δεν παίρνει και τον καλύτερο βαθμό η Ελλάδα για τη μεταναστευτική της πολιτική τα τελευταία 20 χρόνια.  Από τον καιρό εκείνο, δεν προνοήσαμε, δε διαβλέψαμε, δεν ελέγξαμε, αλλά σχετική αξία έχει τί έγινε και τί δεν έγινε τότε.  Με τα εάν και τα πρέπει δεν ασκείται πολιτική εκ των υστέρων.

Τώρα τί κάνουμε και κατά πόσον είμαστε έτοιμοι εδώ έτοιμοι – διαφαίνονται ενδεχομένως και κάποιες ιδεολογικές ή φιλοσοφικές διαφορές – να συνταχθούμε πίσω από μία ενιαία πολιτική, η οποία θα έχει διάρκεια και αντοχή στο μέλλον. Οι κυβερνήσεις έρχονται και απέρχονται. Το κακό είναι ότι κάθε φορά, κάθε κυβέρνηση ανακαλύπτει μέσα από τη δική της πολιτική την πραγματικότητα. Δεν είναι έτσι τα πράγματα. Υπάρχουν προβλήματα που αντέχουν περισσότερο από ό,τι οι κυβερνήσεις στον χρόνο. Εμείς τουλάχιστον, έτσι πρόκειται να δουλέψουμε ως Υπουργείο Εξωτερικών. Γι' αυτό στην αρχή είπα ότι πρόκειται να αναθέσουμε σε μία ειδική ομάδα, η οποία και γνώση έχει, και επιστημονική κατάρτιση έχει, και ιστορική άποψη έχει, να μας καταθέσει μία ολοκληρωμένη πρόταση, η οποία θα έρθει εδώ στη Βουλή για να επικυρωθεί στη συνέχεια και να αποκτήσει πλέον και η χώρα μας ολοκληρωμένη, στοχευμένη στρατηγική που να αντέχει, όπως είπαμε, στο χρόνο.

Με τα Σκόπια αντιμετωπίζουμε αυτήν την κατάσταση υπό το φως των εξελίξεων. Σας τα είπα στην αρχή, και το επαναλαμβάνω και τώρα, προσθέτοντας ότι εμείς είμαστε υπέρ της πραγματοποίησης ουσιαστικών συναντήσεων. Πολλά χρόνια οι ηγεσίες στην Ελλάδα είχαν συναντήσεις με τις ηγεσίες των Σκοπίων.  Οι επαφές όμως αυτές δε συνετέλεσαν στην επίλυση κυρίως του ζητήματος της ονομασίας.

Δε θα συμφωνήσω με την παρατήρηση ότι δεν δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στο θέμα του ονόματος. Είναι σημαντικότατο, γύρω από αυτό περιστρέφονται όλα τα άλλα.  Από την ώρα που υπάρξει εξέλιξη εκεί –και θα απαντήσω και στην παρατήρηση που έκανε πρωτύτερα ο κύριος Παππάς– τότε το ένα μετά το άλλο τα προβλήματα θα λυθούν.

Με τους γείτονές μας εμείς δεν έχουμε κακές σχέσεις.  Αντίθετα, θα στέλναμε σήμερα για μία ακόμη φορά ένα μήνυμα λέγοντάς τους ότι εμείς θέλουμε και τη σταθερότητα και την ασφάλεια και τη συνοχή τους. Θέλουμε την πρόοδο τους.  Φρόντισαν Έλληνες επιχειρηματίες να το κάνουν πριν ακόμα τους ανακαλύψουμε εμείς και σήμερα ακόμα, όπως και στη γειτονική Αλβανία, η συντριπτική πλειοψηφία των ξένων επενδύσεων είναι σε ελληνικά χέρια. Έχετε επισκεφτεί την περιοχή, δε χρειάζεται καν στρατός εκεί. Δεν υπάρχει δηλαδή στην ατμόσφαιρα η αίσθηση της απειλής.  Κάθε δε καλοκαίρι ανοίγουν διάπλατα οι πόρτες, η βόρεια Ελλάς το γνωρίζει καλύτερα από όλους. Δεν έχετε παρά να επισκεφθείτε την περιοχή του Πλαταμώνα, όπου θα διαπιστώσετε ότι κυριαρχούν στον τουρισμό οι επισκέπτες από τη γειτονική χώρα.  Οι άνθρωποι αυτοί, απλοί πολίτες θέλουν να ταξιδέψουν, να έχουν ανοιχτά τα σύνορα. Πρέπει όμως να αντιληφθεί η ηγεσία της γειτονικής χώρας ότι ο εσωστρεφής εθνικιστικός λαϊκισμός που διέπει την όψιμη πολιτική στο εσωτερικό της χώρας, με τη ρητορική που συνοδεύει κυρίως την ηγεσία της, μόνο κακό κάνει.

Εμείς παραμένουμε συνεπείς στη διαδικασία που είναι σε εξέλιξη στα Ηνωμένα Έθνη, έχουμε πάντα ανοιχτές πόρτες. Θέλουμε όμως να δούμε στην πράξη δείγματα της δικιάς τους προθυμίας και θέλησης και όχι απλά να κοροϊδεύουμε τους διεθνείς οργανισμούς. Τον τελευταίο καιρό, ευτυχώς, έχει γίνει κατανοητό και στην Ευρώπη αλλά και σε άλλες χώρες. Παρακολουθούν αυτήν την υπόθεση όσο και να αν δεν κατανοούν απόλυτα τις δικές μας ευαισθησίες, αντιλαμβάνονται πώς έχουν τα πράγματα. Η θέση μας, λοιπόν, προς τα εκεί κινείται, σε αυτήν την κατεύθυνση.

Να προσθέσω ότι στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών και στα πλαίσια των εκεί εργασιών της Γενικής Συνέλευσης θα συναντηθώ και με τον Υπουργό Εξωτερικών της ΠΓΔΜ, στον ΟΗΕ.  Πρέπει να γνωρίζει από τώρα ποιο είναι το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθεί η συζήτησή μας. Η Ελλάδα έχει κάνει πολλά.  Εξελίχθηκαν τα πράγματα τα τελευταία 20 χρόνια, αλλιώς ξεκινήσαμε και αλλιώς εξελίχθηκε αυτή η υπόθεση.  Εμάς μας κληροδοτήθηκε μία ώριμη θέση και στάση. Είχα το θάρρος και την ειλικρίνεια στη Βουλή την τελευταία φορά να πω την αλήθεια.  Γιατί εδώ κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Ανεβαίνουμε στο βήμα, θέλουμε να κερδίσουμε εντυπώσεις και από την άλλη μεριά κάνουμε άλλα πράγματα. Θέλω να σας πω ότι εγκαινιάζεται μία διαφορετική σχέση με τη Βουλή. Εδώ, και στις κατ’ ιδίαν συναντήσεις που θα γίνονται στο Υπουργείο, θα σας λέμε μόνο την αλήθεια.  Γιατί έτσι πιστεύουμε ότι διαφωτίζουμε περισσότερο την πραγματικότητα, γιατί θα ήθελα να πω σε εσάς και στον κύριο Παππά, κανείς δεν υπολείπεται σε πατριωτισμό. Μπορεί να έχουμε διαφορετικές απόψεις, να βλέπουμε τα πράγματα από διαφορετικό φίλτρο, ιδεολογίες, φιλοσοφίες, ιστορικές αντιλήψεις, αλλά όλοι είμαστε πατριώτες, το ίδιο ευαίσθητοι και ας αναγνωρίζουμε ο ένας στον άλλον την διαφορετική άποψη.
Το θέμα είναι πώς θα μπορέσουμε σε κάποια στιγμή να συνθέσουμε έτσι ώστε και η εξωτερική πολιτική που είναι η κατεξοχήν έκφραση της εθνικής πολιτικής, να μην αλλάζει κάθε φορά που αλλάζει η Κυβέρνηση ή κάθε φορά που αλλάζει Υπουργός.

Με αυτήν λοιπόν την παραδοχή θα ήθελα να πω ότι, ναι, έχουμε στο πέρασμα του χρόνου αποδεχθεί μία ονομασία με καθαρά γεωγραφικό προσδιορισμό, που δε θα αφήνει περιθώρια για αλυτρωτικές πολιτικές. Εξελίχθηκαν τα πράγματα στην ευρύτερη βαλκανική κατά τέτοιον τρόπο που οι γεωγραφικές περιοχές έχουν και μία ονομασία.  Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση όμως αυτές να εκθέτουν σε κίνδυνο είτε την ιστορική ταυτότητα ή τις γενικώς, μέσα από την επιστήμη και την ιστορία, παραδεκτές αρχές και διαπιστώσεις.

Όλα αυτά που γίνονται στην γειτονική χώρα κάθε άλλο παρά ευνοούν την προσέγγιση.  Διαβάζετε τις εφημερίδες, μαθαίνετε τί γίνεται. Κάποιοι κύκλοι, πολλές από τις ηγεσίες, καλλιεργούν αλυτρωτισμό και εσωστρεφή εθνικιστικό λαϊκισμό, μέσω της ρητορικής τους. Θέλω να πιστεύω ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι πολίτες των Σκοπίων δε συμφωνούν με αυτά, διότι σε βάθος χρόνου – και αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που λείπει από την εξωτερική πολιτική κάποιων χωρών στην περιοχή μας, που δε βλέπουν δυστυχώς πέρα από τη στιγμή – μόνο κακό θα έχουν για τους ίδιους.

Εμείς μένουμε σταθερά στη θέση αυτή, είμαστε ανοιχτοί σε ένα διάλογο κάτω από την αιγίδα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Θα έχω την ευκαιρία να δω και τον κύριο Nimitz την πρώτη μέρα, φτάνοντας εκεί την Κυριακή και θα έχω συνάντηση και με το Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ, για να ξεκαθαρίσουμε κάποιες έννοιες και να ζητήσουμε και από τον διεθνή παράγοντα και κυρίως από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών να είναι ακόμα πιο παρεμβατικός και όχι απλώς να παρακολουθεί την εξέλιξη μιας διαδικασίας που κράτησε πολύ και ζημιώνει, πέραν των άλλων, και την υπόθεση της ασφάλειας, της σταθερότητας και της συνεργασίας σε μία ιδιαίτερα ευαίσθητη περιοχή, όπως είναι η Βαλκανική, που στα εισαγωγικά μου, σας είπα πως το αντιλαμβάνονται όσοι ξέρουν στον κόσμο από διπλωματία και ιστορία.

Με την Τουρκία, σας είπα πώς έχουν τα πράγματα. Συνεχίζουμε τις διερευνητικές. Αν θέλετε την άποψή μου κακώς είχαν σταματήσει.  Μία ακόμα απόδειξη ότι η εξωτερική πολιτική δεν είχε ποτέ διάρκεια, αντοχή στο χρόνο. Ο κύριος Αποστολίδης από δικής μας πλευράς είναι ο Πρέσβης, έμπειρος και ικανός, κατά γενική ομολογία, που πλέον θα συνεχίσει αυτές τις επαφές.  Το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείται είναι αυτό που γνωρίζετε και είναι ξεκάθαρη η θέση της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής.  Θέλω να πιστεύω ότι κάπως αλλάζει το κλίμα, έτσι ώστε να φέρει και αποτέλεσμα.

Σε λίγες ημέρες, σε λίγες εβδομάδας θα είναι εδώ ο κύριος Davutoglu. Έχουμε πολλά να πούμε με τον κύριο Davutoglu. Εξάλλου, πριν από τρεις μήνες είχαμε μία συνάντηση και αρκετά ενδιαφέρουσα συζήτηση, όταν πήγα να εκπροσωπήσω τον Πρωθυπουργό στη Σύνοδο Κορυφής του ΟΣΕΠ στην Κωνσταντινούπολη.  Καλό το κλίμα, εύχομαι να είναι το ίδιο καλό και στις συζητήσεις που θα συνεχίσουν εδώ και θα κορυφωθούν όπως είπαμε με το “G 2 G”, όπως λέμε για τη διακυβερνητική Σύνοδο Κορυφής που θα γίνει αυτή τη φορά στην Τουρκία.

Πρέπει να είναι ξεκάθαρο όμως. Μας ενοχλούν και δε θα αφήσουμε αναπάντητα φαινόμενα, όπως τα πρόσφατα που μπορεί να προέρχονται από κάποιους που έχουν δημόσια ιδιότητα, αλλά σίγουρα δεν μπορεί να εκφράζουν την επίσημη θέση της Τουρκίας, όπως ήταν οι δηλώσεις που έκανε ο Τούρκος Βουλευτής.  Αφήνοντας να εννοηθεί ότι αμφισβητείται ένα μεγάλο κομμάτι της κυριαρχίας της χώρας μας στο Αιγαίο.

Θα σας το πω ευθέως όπως το νιώθω, άμα σε κάθε τέτοιο περίεργο τύπο βγαίνει μία χώρα για να απαντήσει, μικραίνει το μέγεθος της αξίας που δίνει στα γεγονότα. Τέτοιοι είναι πολλοί, αυτό το διαβάσαμε. Καθημερινά τέτοιοι κύκλοι λένε διάφορα πράγματα τα οποία άλλοτε εννοούν άλλοτε τα εντάσσουν στη λαϊκίστικη πολιτική στη χώρα τους.  Το θέμα είναι τί κάνουμε εμείς;  Λοιπόν το μήνυμα είναι ξεκάθαρο προς πάσα κατεύθυνση, δεν υπάρχουν για εμάς γκρίζες ζώνες.  Είναι έξω από  κάθε δημόσια συζήτηση.  Αν αρχίσουμε να απαντάμε σε όλους αυτούς τους τύπους, τότε είναι σαν να αναγνωρίζουμε ως θέμα συνομιλίας την ύπαρξή τους. Το θέμα είναι τί ξέρει η επίσημη τουρκική εξωτερική πολιτική.  Ε, λοιπόν σας διαβεβαιώνω ότι αυτά είναι ξεκάθαρα, δεν επιδέχονται ούτε συζήτηση ούτε παρερμηνεία. Το τί μπορεί να λέει ο καθένας στο εσωτερικό της χώρας του για εσωτερική κατανάλωση, δεν μπορεί να οδηγεί εμάς στο να αντιδρούμε αψυχολόγητα.

Κάποτε, σε αυτήν την αίθουσα, με άλλη ιδιότητα, είχα πει ότι η εξωτερική πολιτική της Ελλάδος ορίζεται ως μία σειρά αντιδράσεων σε πρωτοβουλίες άλλων. Κακό και αυτό, πολλώ δε μάλλον στην όποια πρωτοβουλία του οποιουδήποτε που σήμερα είναι στη Τουρκική Βουλή, αύριο δεν είναι.  Αν θέλει να αποκτήσει ύπαρξη μέσα από τον εθνικισμό, θα βρει τις δικές μας πόρτες κλειστές και δε θα αργήσει η ημέρα που θα βρει και τις πόρτες της τουρκικής κοινωνίας κλειστές.  Μέχρι στιγμής δεν υπήρξε καμία επίσημη αντίδραση, αλλά ούτε και αποδοχή των όποιων αιτιάσεων του οποιουδήποτε πολιτικού στην Τουρκία.

Ως προς το θέμα της Θράκης: Η Ελλάδα τηρεί με συνέπεια τις υποχρεώσεις που απορρέουν σε ό,τι αφορά την μειονότητα, αλλά και τους συναφείς διεθνείς κανόνες, εφαρμόζοντας πολιτική πλήρους ισονομίας και ισοπολιτείας και βέβαια χωρίς λογικές αμοιβαιότητας και με απόλυτο σεβασμό στα δικαιώματα και τις θρησκευτικές ιδιαιτερότητες των Μουσουλμάνων – στο θρήσκευμά τους – συμπατριωτών μας.

Έρχονται πολλοί που επισκέπτονται τη χώρα μας, δεν μπορούμε να κλείσουμε τα σύνορα.  Πόσοι και πόσες από αυτή την αίθουσα δεν έχετε επισκεφθεί την Τουρκία; Γιατί κάθε φορά που εμφανίζεται ένας επισκέπτης κάποιοι φοβούνται;  Έλληνες πολιτικοί, Υπουργοί, Πρωθυπουργοί, Βουλευτές, κατ’ επανάληψη πηγαίνουν στην Τουρκία, επισκέπτονται το Πατριαρχείο. Δεν πρέπει να τα βλέπουμε αυτά με φοβικό μάτι. Το τί λένε και τί κάνουν έχει σημασία.

Αλλά εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι η δραστηριότητα παρακρατικών οργανώσεων στην ευρύτερη περιοχή της Θράκης. Εκεί έχουν γνώσιν οι φύλακες. Εσείς ο ίδιος μου είπατε πόσο ικανοποιημένος ήσαστε από την ενημέρωση που σας έκανε ο υπεύθυνος του Γραφείου Πολιτικών Υποθέσεων της περιοχής.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Πρέπει να γνωρίζετε όλοι, ότι η πολιτική μας εκεί είναι πολιτική εσωτερική. Θα συμφωνήσω με την παρατήρηση που έκανε ο συνάδελφός μας. Δεν έχει κανένα λόγο να πάει ένας Υπουργός Εξωτερικών στη Θράκη. Δεν είναι εξωτερική η υπόθεση της Θράκης, είναι καθαρά εσωτερική. Να πάει ο Υπουργός Εσωτερικών, να πάει ο Υπουργός Υγείας, να πάει ο Υπουργός που είναι υπεύθυνος για θέματα ισοπολιτείας και ισονομίας, όχι για να κάνει εξαγγελίες αλλά για να επιβεβαιώσει αυτό για το οποίο πρέπει να είναι περήφανη η Ελλάδα: ότι τη μειονότητα την περιθάλπει, τη φροντίζει σαν αναπόσπαστο κομμάτι του ελληνικού πληθυσμού, του ελληνικού λαού.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι πολύ ευαίσθητη η υπόθεση της εξωτερικής πολιτικής και δεν πρέπει να παρασυρόμαστε είτε από το θυμικό μας, είτε από τα φοβικά μας.  Έτσι την αντιλαμβανόμαστε εμείς στο Υπουργείο και γι’ αυτόν το λόγο πιστεύουμε ότι είναι πολύ σημαντικές αυτές οι συναντήσεις και οι ενημερώσεις, γιατί μας οδηγούν σε κοινή πορεία πλεύσης.  Η κοινοβουλευτική διπλωματία στην οποία –δεν θυμάμαι ποιος συνάδελφος αναφέρθηκε –είναι πάρα πολύ σημαντική και θα έπρεπε να ενεργοποιηθεί ακόμη περισσότερο, το δε Υπουργείο Εξωτερικών τη στηρίζει πλήρως ως μία εναλλακτική μορφή διπλωματίας, διότι η καλύτερη γνωριμία ανάμεσα σε Βουλευτές των Κοινοβουλίων όλων των χωρών συμβάλλει σε ένα μεγάλο βαθμό και στην καλύτερη κατανόηση της πραγματικότητας όπως ενδεχομένως την βλέπουν και οι άλλοι. Όχι μονάχα είμαστε θιασώτες, αλλά επιθυμούμε, κύριε Πρόεδρε, να βοηθήσουμε όσο μπορούμε και την Επιτροπή, να αναλάβει τέτοιες πρωτοβουλίες. Εγώ θα σας ενεθάρρυνα να προχωρήσετε ακόμα και σε πρωτοβουλίες κοινοβουλευτικής διπλωματίας με όλες τις γειτονικές χώρες. Δεν έχετε τίποτε να φοβηθείτε και βεβαίως το Υπουργείο Εξωτερικών θα είναι αρωγός με μία πλήρη και καλύτερη ενημέρωση.

Κάποιοι συνάδελφοι έθεσαν το θέμα της θέσεως της Ελλάδος για τη Συρία και το καθεστώς Assad.  Μη γελιόμαστε, το καθεστώς έχει χάσει κάθε νομιμοποίηση. Είναι σε απόγνωση, βομβαρδίζει πλέον κατοικημένες περιοχές.  Ο λαός αυτή τη στιγμή δίνει μία μάχη και θύματα αυτής της διαδικασίας που είναι σε εξέλιξη είναι αθώοι πολίτες.  Δεν πρέπει να πάρουμε θέση;  Δεν πρέπει εμείς να ακολουθήσουμε τις κατευθύνσεις που χαράζει και στις οποίες συμμετέχουμε, η Ευρωπαϊκή Ένωση;  Εμείς οφείλαμε και πήραμε θέση ξεκάθαρη στο θέμα αυτό.  Προτεραιότητά μας, όπως είναι φυσικό, να σταθούμε κοντά στους Ελληνορθόδοξους της Συρίας, οι οποίοι ήδη έχουν πολλά θύματα. Γνωρίζετε ότι είχα προσωπική επικοινωνία με τον Πατριάρχη Αντιοχείας.  Έχουμε θέσει στην υπηρεσία των Ελληνορθόδοξων όλες μας τις δυνάμεις.

Ως προς την πειρατεία, στην οποίαν αναφέρθηκε νομίζω και ο κύριος Βορίδης και είναι ένα μεγάλο και σημαντικό θέμα. Έχουμε ήδη ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τη στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας το οποίο επιμελούνται τα αρμόδια Υπουργεία, για να μπορέσει η χώρα μας εκεί να πρωτοστατήσει. Έχει τις δυνατότητες, έχει τα μέσα, έχει την εμπειρία, έχει και τα συμφέροντα κυρίως της ελληνικής ναυτιλίας.  Συνεχίζονται οι επαφές με τον ΟΗΕ, τα τελευταία δε χρόνια η Ελλάδα μετείχε στις προσπάθειες αστυνόμευσης της περιοχής στα ανοικτά της Σομαλίας και με πολύ καλά αποτελέσματα.  Πρόκειται βέβαια για ένα θέμα που μας ξεπερνάει, είναι παγκόσμιου ενδιαφέροντος και βεβαίως προϋπόθεση είναι η διεθνής συνεργασία.

Για την ένταση μεταξύ Ιράν-Ισραήλ.  Κοιτάξτε, το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν, όπως γνωρίζετε, είναι κι αυτό θέμα παγκοσμίου ενδιαφέροντος και δεν αφορά μονάχα σε μία χώρα.  Η ενίσχυση της Συνθήκης μη διασποράς είναι ζωτικής σημασίας για όλες τις χώρες και για όλες τις περιοχές.  Εμείς επιδιώκουμε την οριστική λύση του ζητήματος μέσω ουσιαστικών, ειλικρινών και καλόπιστων, αν αυτός ο όρος μπορεί να υπάρξει στην εξωτερική πολιτική, διαπραγματεύσεων, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας και της Διεθνούς Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας. Δε θεωρούμε λοιπόν ότι υπάρχει στρατιωτική λύση στο ζήτημα.

Συνεπώς η χώρα μας εφαρμόζει, όπως είναι υποχρεωμένη εξάλλου, με βάση τις διεθνείς υποχρεώσεις, την πολιτική, ας την αποκαλέσουμε διττής προσέγγισης, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή, την μέσω κυρώσεων άσκηση πιέσεων προκειμένου να εξευρεθεί οριστική επίλυση του ζητήματος μέσω διαπραγματεύσεων.

Ερωτήματα τέθηκαν πολλά και για τις βίζες. Είναι πάρα πολύ σημαντικό.  Η Ελλάδα είναι μία τουριστική χώρα, είναι μία χώρα η οποία αυτή τη στιγμή ζητάει επενδύσεις. Θα συμφωνήσω με την παρατήρηση ότι ο οικιστικός τουρισμός τον τελευταίο καιρό ανθεί, ιδίως στη βόρειο Ελλάδα, αλλά όχι μόνο στη βόρειο Ελλάδα, έχουμε πάρα πολλούς που αγοράζουν σπίτια στην Ελλάδα ως παραθεριστικές κατοικίες και θέλουν οι άνθρωποι το αυτονόητο, να μπορούν να μπαίνουν και να βγαίνουν από την χώρα όπου έχουν περιουσιακά στοιχεία. Το όλο καθεστώς των θεωρήσεων επανεξετάζεται, και προτιθέμεθα να το θέσουμε σε μία από τις επόμενες συνόδους που θα γίνουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε να εξευρεθεί μία φόρμουλα, μιας και νέα δεδομένα έχουν δημιουργηθεί στην Ελλάδα, και με τη Ρωσία αλλά και με άλλες γειτονικές χώρες.  Θα πρέπει να είμαστε λίγο πιο ευέλικτοι εκεί, αλλά και να εξηγήσουμε πώς έχουν τα πράγματα.

Έχουμε όμως και εντυπωσιακά αποτελέσματα, ζήτησα να μου δώσουν εδώ μία κατάσταση από την μέχρι τώρα άσκηση της νέας πολιτικής μας για τις βίζες. Έχει ενδιαφέρον αυτό για την ενημέρωσή σας. Τα στατιστικά στοιχεία χορηγηθεισών θεωρήσεων για το πρώτο οκτάμηνο του 2012 σε σχέση με το τί γινόταν πέρυσι εμφανίζονται πάρα πολύ θετικά με την εγκατάσταση αυτών των δέκα Κέντρων Θεωρήσεων, στη Μόσχα είχαμε αύξηση 29,15%, δηλαδή κοντά 500.000 θεωρήσεις.  Από την Κίνα, όπου έγιναν τα πρώτα βήματα, είχαμε αύξηση 48,98%, μικρός ο αριθμός, γύρω στις 7.000, αλλά δείχνει τί μπορούμε να πετύχουμε. Από το Πεκίνο αύξηση 13,3%, από το Κίεβο αύξηση 74% και από την Αδριανούπολη αύξηση 34,36%. Είναι επ’ ωφελεία του ελληνικού τουρισμού και της ελληνικής οικονομίας και προς την κατεύθυνση αυτή συνεργαζόμαστε, θα είστε ενήμεροι και των πρόσφατων δηλώσεων που κάναμε από κοινού με την Υπουργό Τουρισμού στο Υπουργείο μας.

Σχετικά με το Κόσσοβο. Η θέση της Ελλάδας για το Κόσσοβο είναι γνωστή.  Στην περιοχή μας, όλα αυτά τα ανοιχτά ζητήματα που υπάρχουν, απαιτούν κι εκεί μία θετική προσέγγιση και θετική διαπραγμάτευση για να κατορθώσουμε να φτάσουμε σε λύση.  Δεν το έχουμε αναγνωρίσει, το Κόσσοβο.  Από την άλλη μεριά όμως, θέλουμε να λειτουργήσουμε ως ένας μοχλός για να εξευρεθεί επιτέλους μία λύση.  Πρόσφατα μας υπεβλήθη κι ένα αίτημα για να ανοίξει το Κόσσοβο στην Αθήνα ένα γραφείο αντιπροσωπείας.  Σε καμία περίπτωση, επειδή έχει γίνει και με άλλες χώρες - και εφόσον αυτό γίνει - δε θα είναι με διπλωματικό καθεστώς.

Η Ελλάδα στηρίζει τις διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές και εργάζεται για τη διεύρυνση της ΕΕ, με την ένταξη των δυτικών Βαλκανίων.  Με άλλα λόγια, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι η περιοχή μας δεν αντέχει άλλες τρύπες, είναι πολύ ευαίσθητη η περιοχή της Βαλκανικής, ακόμα δεν έχει απαλλαγεί από σύνδρομα του παρελθόντος. Όσο περισσότερο διευθετούνται αυτά τα ζητήματα, τόσο καλύτερα είναι για όλους.  Η πρόσφατη απόφαση θέτει ουσιαστικά τους Κοσσοβάρους προ σημαντικών ευθυνών, μετά την ενδυνάμωση της «κρατικής» οντότητας. Ελπίζουμε τώρα πώς και η κοσσοβάρικη πλευρά θα επιδείξει την αναμενόμενη υπευθυνότητα, βέβαια πάντοτε προς όφελος και των δικών της συμφερόντων και της περιφερειακής ασφάλειας και βέβαια θα απόσχει στο βόρειο Κόσσοβο μονομερών ενεργειών, που θα προκαλούσαν ανεπιθύμητη κλιμάκωση.

Για τη χρήση του όρου Βόρειος Ήπειρος. Ως προς τον όρο αυτό, πέραν της σημασίας του ως γεωγραφικού προσδιορισμού, φέρει επιπρόσθετα για τη χώρα μας ένα εκ των πραγμάτων, θεμιτό για γνωστούς ιστορικούς λόγους, συναισθηματικό φορτίο. Η Ελλάδα θεωρεί πως και οι ελληνοαλβανικές σχέσεις πρέπει να οικοδομηθούν με σεβασμό στο παρελθόν και την ιστορία των δύο λαών, αλλά και με το βλέμμα, θα συμφωνήσετε πλέον, προς το μέλλον και το όραμα για την κοινή μας πορεία στη μεγάλη ευρωπαϊκή μας οικογένεια. Γνωρίζω το περιεχόμενο, μιας και είστε ο ερωτών και της σχετικής ερώτησης, που έχετε υποβάλλει στο Υπουργείο Εξωτερικών και η απάντηση είναι έτοιμη και θα σας περιέλθει αύριο.

Σχετικά με τις διϋπουργικές συναντήσεις Κίνας, Σαουδικής Αραβίας και Ρωσίας μέσα στο 2012.  Βρισκόμαστε σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης, με το Πρόγραμμα Invest in Greece και οργανώνουμε οικονομικές αποστολές σύντομα στη Σαουδική Αραβία και αργότερα σε όλες τις ενδιαφέρουσες χώρες. Εδώ, κύριε Πρόεδρε της Επιτροπής, θα ήθελα να σας πω ότι σε αυτές τις αποστολές συμμετέχουν επιχειρηματίες αλλά δε συμμετέχουν Βουλευτές.  Εγώ πιστεύω ότι θα πρέπει να είναι παρόντες και πολιτικοί εκπρόσωποι σε αυτές.  Είναι πολύ σημαντικές, είναι διευρυμένες, νομίζω ότι μόνο καλό θα φέρουν.

Υπήρξε αναφορά στην πολιτική επενδύσεων και εξαγωγών. Η εξωστρέφεια είναι βασική προτεραιότητα της πολιτικής μας και στο πλαίσιο των ενεργειών του δικού μας Υπουργείου, στόχος είναι η αξιοποίηση του δυναμικού των δικτύων των εμπορικών μας ακολούθων στο εξωτερικό.  Στην κατεύθυνση αυτή, βέβαια έχουμε ήδη ανακοινώσει προγράμματα του ΕΣΠΑ.

Η οικονομική διπλωματία αυτό τον καιρό καθίσταται ίσως μία από τις σημαντικότερες εναλλακτικές διπλωματίες αιχμής για τον τόπο μας.  Δεν είμαι σε θέση να σας απαντήσω γιατί εκπονείται ένα πρόγραμμα, το οποίο θα έρθει και προς τη Βουλή, για να δούμε πώς μπορούμε να ενισχύσουμε περισσότερο το ρόλο του δικτύου των εμπορικών μας ακολούθων, που τώρα είναι ενσωματωμένο στο Υπουργείο Εξωτερικών. Το συζητάμε και μαζί τους, αλλά πάνω από όλα πρέπει να υπάρξει μία κεντρική κατεύθυνση, διότι τα χρόνια που πέρασαν, ναι μεν έγινε δουλειά, αλλά όχι στο βαθμό που θα θέλαμε.  Είναι, όσο κι αν αυτό ηχεί παράδοξο για την εποχή μας, ελκυστική η Ελλάδα οικονομικά μέσα από την κρίση και για επενδύσεις και για εξαγωγές. Όλα αυτά τα προγράμματα του Invest in Greece, εάν συνδυαστούν και με τις πολιτικές των εμπλεκόμενων Υπουργείων, μπορούν να δώσουν θετικά αποτελέσματα.  Επίσης να σημειώσουμε ότι μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2012, η αύξηση των εξαγωγών πλησίασε το 7,1%, ιδιαίτερα ενθαρρυντικό, που αναλογούσε σε περίπου8,4 δισεκατομμύρια.

Για τη Ζουράφα, τόσο διπλωματικά όσο και επιχειρησιακά, γίνονται όλα εκείνα που πρέπει να γίνουν για να μην υπάρχει κανένα ζήτημα εκεί.

Αυτά σε γενικές γραμμές με βάση τις ερωτήσεις που τέθηκαν.  Πριν κλείσω και αφού σας ευχαριστήσω και πάλι, θέλω να σας πω ότι εδώ θα είμαστε συχνά να συζητούμε.  Μη διστάζετε, κύριε Πρόεδρε, εφόσον η Επιτροπή το θέλει, να μας καλείτε για ενημέρωση, όπως θα ήθελα για μία ακόμα φορά να πω κάτι που ήδη έχει ξεκινήσει, ότι όλες οι πολιτικές δυνάμεις είναι ευπρόσδεκτες στο Υπουργείο, ήδη έχει έρθει και ο ΣΥΡΙΖΑ και οι Ανεξάρτητοι Έλληνες και η Δημοκρατική Αριστερά, γιατί όχι και τα άλλα πολιτικά κόμματα, για μία πιο εξειδικευμένη, πιο λεπτομερή ενημέρωση. Διότι αντιλαμβάνεστε, δε χρειάζεται να σας το πω, εδώ θα έχετε πλήρη και ειλικρινή ενημέρωση, αλλά και κάποια πράγματα από εκείνα που πρέπει να προστατεύουμε ως Έλληνες πάνω από όλα και ως πατριώτες, μπορούμε να τα συζητούμε εφόσον κι εσείς το θέλετε στο Υπουργείο μας.

Και πάλι σας ευχαριστώ για τη σημερινή συνεργασία κι είμαστε πάντοτε στη διάθεσή σας. Τελειώνοντας, επαναλαμβάνω: μη διστάζετε να μας καταθέτετε πέραν από τις επερωτήσεις και τις ερωτήσεις και τη θεμιτή κριτική στην κυβερνητική πολιτική, και τις ιδέες και τις σκέψεις σας, γιατί αυτό που μας ενώνει είναι η αγάπη για τον τόπο και τίποτα παραπάνω.

Σας ευχαριστώ πολύ.
 
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ