ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ κ. ΌΘΩΝΑ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΙΑ ΚΥΡΩΣΗ ΣΥΜΦΩΝΙΩΝ ΜΕ ΣΕΡΒΙΑ & ΚΥΠΡΟ
Αθήνα, 3 Μαρτίου 2011
Η εισήγηση του Υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη Μανώλη Όθωνα στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων, στη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου: «Κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Σερβίας σχετικά με την συνεργασία για την πρόληψη και την καταπολέμηση του εγκλήματος, και ιδιαίτερα των οργανωμένων μορφών του» και στη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου: «Κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Κυπριακής Δημοκρατίας, σε θέματα ασφάλειας και αστυνομικής συνεργασίας»:
"Θέλω και από το Βήμα της Βουλής των Ελλήνων σήμερα, την ημέρα που δυο ελληνικές οικογένειες και η μεγάλη οικογένεια της Ελληνικής Αστυνομίας κηδεύει τα δυο αδικοχαμένα και βάναυσα δολοφονημένα παιδιά της, να υποκλιθώ με σεβασμό στη μνήμη τους, με σεβασμό στον πόνο των οικογενειών τους και με τη δέουσα συμπαράσταση και στήριξη και στα άλλα δυο θύματα αυτής της δολοφονικής επίθεσης, τους τραυματίες Έλληνες αστυνομικούς, αλλά θα έλεγα με τον ίδιο σεβασμό και την ίδια διάθεση ενεργούς και έμπρακτης συμπαράστασης στο σύνολο του Σώματος της Ελληνικής Αστυνομίας, που δίνει ένα δύσκολο και καθημερινό αγώνα για την ενίσχυση του αισθήματος ασφαλείας των πολιτών.
Έμμεσα, η αναγκαιότητα που συνηγορεί στην ύπαρξη και τη σύναψη τέτοιων συμφωνιών, επικαιροποιήθηκε, δυστυχώς, με αυτό το εξαιρετικά οδυνηρό και σκληρό συμβάν των τελευταίων ημερών. Γιατί επιβεβαιώθηκε με τον πιο τραγικό τρόπο ότι στη σύγχρονη κοινωνία της πατρίδας μας, δηλαδή, ανάμεσά μας, ζει, δραστηριοποιείται, εξελίσσεται ένα οργανωμένο έγκλημα, που...εκσυγχρονίζει τις μεθόδους του, την εγκληματική του συμπεριφορά με έναν τρόπο που αρχίζουμε να έχουμε δυσκολία να τον κατανοήσουμε και να τον παρακολουθήσουμε, είναι δυσκολότερα αντιμετωπίσιμο και γι? αυτό ακριβώς το λόγο και οι συμφωνίες διεθνούς συνεργασίας, όπως αυτές που περιλαμβάνονται στις δυο υπό κύρωση σημερινές συμφωνίες είναι περισσότερο αναγκαίες από ποτέ. Διότι το οργανωμένο έγκλημα είχε και έχει ολοένα και περισσότερο διεθνείς διασυνδέσεις και συνεργασίες και μόνο μέσα από ένα δίκτυο τέτοιων συνεργασιών μπορεί να καταστεί βελτιούμενη και ευχερέστερη η αντιμετώπισή του.
Με τις δυο αυτές συμφωνίες γίνεται ο κατάλογος των κρατών με τα οποία η χώρα μας στα θέματα αυτά έχει υπογράψει και ενσωματώσει στο δίκαιό της ανάλογες συμφωνίες -είκοσι τρεις- και έχουμε νομίζω και την πρόθεση, και το περιθώριο να διευρύνουμε αυτό το δίκτυο συνεργασιών και συμφωνιών για θέματα ασφάλειας και αστυνομικής συνεργασίας, αλλά και να επικαιροποιήσουμε ή να εμπλουτίσουμε ήδη υπάρχουσες συμφωνίες.
Και αυτή θα είναι μια συνεπής προσπάθεια που θα αναλάβουμε το επόμενο διάστημα.
Θα έλεγα, μάλιστα, ότι για όλους αυτούς τους λόγους που ανέφερα, ανταποκρίνονται σήμερα περισσότερο στις ανάγκες από ό,τι την ημερομηνία που υπογράφτηκαν αυτές οι συγκεκριμένες συμφωνίες αστυνομικής συνεργασίας με την Κύπρο και τη Σερβία, που χρονολογούνται ήδη τρία και τέσσερα χρόνια πριν.
Το ευρύτατο πεδίο εφαρμογής και αναφοράς περιγράφεται στις συμφωνίες.
Δεν θέλω να μείνω καθόλου σ? αυτό. Θέλω να σταθώ επιγραμματικά στις όποιες κριτικές παρατηρήσεις αναφέρθηκαν από τους συναδέλφους, που εξέφρασαν αντιρρήσεις σύμφωνα με την κοινοβουλευτική διαδικασία, λέγοντας το εξής:
Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας, όσο και ο ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ., έχουν τη δική τους ιδεολογικο-πολιτική αντίληψη, μια δική τους κοσμοθεωρία, που και στα θέματα αυτά έχει μία άλλη εντελώς διαφορετική οπτική γωνία για τα πράγματα. Είναι μια οπτική υπό τη δική τους αντίληψη για τον τρόπο που μια σύγχρονη κοινωνία πρέπει να οργανώνεται για να αντιμετωπίσει τέτοιες οργανωμένες μορφές εγκληματικότητας και για το ποια είναι, εν πάση περιπτώσει, τα σημεία εκείνα, στα οποία μπορεί να διαχωρίσει κανείς σήμερα πια -επειδή μπήκε μία τέτοια έννοια διαχωρισμού- το κοινό ποινικό έγκλημα από άλλες μορφές δραστηριότητας.
Με όσο έντονο τρόπο διαφωνώ με αυτήν την αντίληψη, με εξίσου έντονο τρόπο αναγνωρίζω, σέβομαι και υπερασπίζομαι το δικαίωμα των πολιτικών κομμάτων να καταθέτουν τις αντιρρήσεις τους και τις ενστάσεις τους.
Και υπό την έννοια αυτή, δεν νομίζω ότι σήμερα είναι ο φυσικός χώρος εδώ να γίνει μία γενική ιδεολογική και πολιτική συζήτηση για τα θέματα αυτά.
Οι αναφορές που έγιναν σε σχέση με την τυποποίηση των συμφωνιών είναι πράγματι βάσιμες. Είναι μια φόρμα επί της ουσίας ίσως, δύο τύπων συμφωνιών, όπου συμβάλλονται τα κράτη. Γίνεται αυτό για λόγους ασφαλείας, δικαίου και κυρίως, για να μην υπάρχει η ευχέρεια -επειδή τα θέματα είναι ιδιαίτερα λεπτά και ευαίσθητα- να παρεκκλίνουν ενός βασικού μοντέλου. Εξάλλου, νομίζω ότι σε όλους τους τύπους των συμφωνιών -όχι μόνο μέσα στις συμφωνίες συνεργασίας για θέματα
ασφαλείας- υπάρχει μία αντίστοιχη τυποποίηση.
Θέλω να καθησυχάσω το συνάδελφο, τον κ. Παφίλη, και να του πω ότι είναι υπερβολική η καχυποψία, κύριε συνάδελφε, ότι η αναφορά στη διαχείριση κρίσεων ξεφεύγει αυτού που κανείς κατανοεί με πρώτη ανάγνωση και μπορεί να επεκταθεί σε ζητήματα, τα οποία υπαινιχθήκατε
Επίσης, θεωρώ ατυχή, ειλικρινά, την αναφορά του συναδέλφου, του κυρίου Κριτσωτάκη, και τη συσχέτιση με το Στρατιωτικό Γυμνάσιο στο Κιλκίς, το οποίο είναι ένα περιστατικό, κύριε συνάδελφε, που νομίζω ότι σωστά αναδείχθηκε, αλλά και αναλυτικά απαντήθηκε και εξηγήθηκε. Και είχα την εντύπωση ότι κι εσείς -δεν εννοώ προσωπικά- είχατε αποδεχθεί τις εξηγήσεις του αρμόδιου Υπουργείου δια του Υπουργού και του Αναπληρωτή Υπουργού.
Εν πάση περιπτώσει, ανεξάρτητα από αυτό, δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να κάνει ένα τουλάχιστον φυσιολογικό, λογικό συνειρμό συνδέοντας με αυτήν την αναφορά δύο συμφωνίες τέτοιου τύπου, όπως αυτές που κυρώνει σήμερα και ενσωματώνει στο Εθνικό Δίκαιο η Βουλή των Ελλήνων.
Ευχαριστώ".
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΟΘΩΝΑΣ (Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη): Πάντα με σεβασμό προς τον Πρόεδρο, κύριο Κακλαμάνη και συνεπεία της ωριμότητας και των εύστοχων παρατηρήσεων που ήδη έκανε, θα ήθελα να πω, σε σχέση με την αναφορά που έκανε για τη δημόσια συζήτηση που γίνεται μετά από τις έρευνες για τρομοκρατικές οργανώσεις, ότι είναι πρόσφατο το περιστατικό, το οποίο υπήρξε αφορμή και για δημόσια δήλωση, αλλά και συγκεκριμένη εντολή του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη προς το Αρχηγείο, πράγματι να μην υπάρχει καμμία ημιεπίσημη ή άτυπη διαρροή, παρά μόνο επίσημες ανακοινώσεις από την Ελληνική Αστυνομία, όταν κάτι συγκεκριμένο, διασταυρωμένο και πλήρως διαλευκαμένο έχει προκύψει από την έρευνα.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Είναι αλήθεια και τιμά και εσάς και τον κύριο Παπουτσή, αλλά συμβαίνει για πρώτη φορά.
Μην ξεχνάτε την ιστορία που υποτίθεται ότι δεν παρακολουθούνταν τα τηλέφωνα, αλλά διαβάζαμε συνομιλίες των υποτιθέμενων πράγματι εγκληματιών.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΟΘΩΝΑΣ (Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη): Επίσης, το δεύτερο στο οποίο θέλω να συμφωνήσω και να καταθέσω και την προσωπική μου ταπεινή μαρτυρία και σχετίζεται με τη συμφωνία που κάναμε με την Κυπριακή Δημοκρατία που εμπεριέχει ανάλογες ρυθμίσεις, αλλά όχι όσο επαρκείς θα έπρεπε, είναι η συνεργασία των κυπριακών τραπεζικών πιστωτικών και άλλων ιδρυμάτων και υπηρεσιών στη διαλεύκανση υποθέσεων που έχει επιχειρήσει η Βουλή με την κοινοβουλευτική διαδικασία, με διάφορες επιτροπές.
Και ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ κ. Μπεντενιώτης ως Πρόεδρος της Εξεταστικής Επιτροπής για την υπόθεση του Βατοπεδίου, εγώ για λίγο διάστημα ως Πρόεδρος της Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης, αλλά και οι συνάδελφοι στις άλλες επιτροπές, επισημάναμε δύο πράγματα.
Το ένα ήταν αυτή η δυστοκία και η δυσκολία παροχής κρίσιμων στοιχείων.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Που δεν αφορούν ούτε τον Πρόεδρο Χριστόφια ούτε την Κυβέρνηση.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΟΘΩΝΑΣ (Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη): Όμως, το δεύτερο, σεβαστέ μου, κύριε Πρόεδρε, είναι ότι κάποιες και από τις δικές μας αρχές δεν τα ζητούσαν με ιδιαίτερο ζήλο.