Ερώτηση προς τον Υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας
Θέμα: Επιδοτούμενα δρομολόγια άγονης γραμμής
Από την 1η Νοεμβρίου 2010 θα έπρεπε να είχαν τεθεί σε εφαρμογή νέες συμβάσεις μεταξύ Δημοσίου και ακτοπλοϊκών εταιριών για τα επιδοτούμενα δρομολόγια της λεγόμενης άγονης γραμμής. Ωστόσο η έλλειψη ενδιαφέροντος από την πλευρά των εταιρειών οδήγησε σε τετράμηνη παράταση των παλαιών συμβάσεων μέχρι την ολοκλήρωση των διαγωνισμών. Η παράταση λήγει στο τέλος του Φεβρουαρίου και σε περίπτωση αποτυχίας των διαπραγματεύσεων, πολλά νησιά της άγονης γραμμής κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση και να απομονωθούν.
Σήμερα οι επιδοτούμενες γραμμές ανέρχονται σε 75 και σύμφωνα με δημοσιεύματα υπάρχουν ακόμη δρομολογιακές γραμμές για τις οποίες δεν έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον, όπως στις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα (Κάρπαθο, Κάσο) ή για τη γραμμή από Θεσσαλονίκη προς Χίο, Μυτιλήνη και Δωδεκάνησα.
Την περυσινή περίοδο καταβλήθηκε στις ακτοπλοϊκές εταιρείες το ποσό των 90 εκατ. ευρώ, ενώ στον προϋπολογισμό του υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων για το 2011 προβλέπεται ποσόν 91,2 εκατ. ευρώ για την επιδότηση των άγονων γραμμών, ύψος το οποίο οι ακτοπλόοι θεωρούν μη ικανοποιητικό. Σύμφωνα με εκτιμήσεις ναυτιλιακών παραγόντων, απαιτούνται φέτος 120 εκατ. ευρώ, ώστε να καλυφθούν οι συγκοινωνιακές ανάγκες των νησιών και να εξασφαλισθεί η συχνή επικοινωνία με την ηπειρωτική χώρα.
Με δεδομένο ότι μια ενδεχόμενη διακοπή δρομολογίων της άγονης γραμμής, θα προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στη μετακίνηση και εξυπηρέτηση των νησιωτών, αλλά και στην ανάπτυξη των οικονομικών και εμπορικών σχέσεων μικρών και ακριτικών νησιών,
ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
Ποια μέτρα θα λάβει για την κάλυψη των άγονων γραμμών, καθώς και για τη συνεχή, ασφαλή και ομαλή εξυπηρέτηση των μικρών νησιών των Κυκλάδων, του Ιονίου, των Δωδεκανήσων, του Βορείου και του Νοτίου Αιγαίου;
Με ποια κριτήρια χαρακτηρίζεται μια γραμμή άγονη, πόσες και ποιες είναι οι άγονες γραμμές που επιδοτούνται και ποια η εξέλιξη των επιδοτήσεων ανά έτος την τελευταία πενταετία;
Ποια μέτρα θα λάβει η κυβέρνηση για την ενίσχυση της ασφάλειας των πλοίων και με ποιους τρόπους και μέσα εποπτεύει το Υπουργείο την αγορά;
Επιβεβαιώνει δημοσιεύματα, σύμφωνα με τα οποία, η καθυστέρηση των διαγωνισμών οφείλεται στο γεγονός ότι, υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης, το Υπουργείο σκοπεύει να περιορίσει τα επιδοτούμενα δρομολόγια και να περικόψει τις δαπάνες για τις άγονες γραμμές;
Για ποιο λόγο σημειώνονται σημαντικές καθυστερήσεις -από 6 έως 8 μήνες- στην καταβολή των επιδοτήσεων προς τις εταιρίες με συνέπεια μικρές εταιρείες κινδυνεύουν με κατάρρευση;
11.2.11
Οι ερωτώντες βουλευτές
Φώτης Κουβέλης
Θανάσης Λεβέντης
Νίκος Τσούκαλης
Γρηγόρης Ψαριανός