ΠΕΜΠΤΗ 31 ΜΑΡΤΙΟΥ 2011
Συνέχιση της συζήτησης επί των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων: «Ενιαίο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, Εφοδίων και Εισροών και άλλες διατάξεις».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαϊτσης Αποστολάτος): Το λόγο έχει η Βουλευτής Θεσσαλονίκης κ. Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου από το ΣΥΡΙΖΑ για οκτώ λεπτά από του Βήματος της Βουλής.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρία Υφυπουργέ, το σχέδιο νόμου που συζητάμε από χθες για το Ενιαίο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, Εφοδίων και Εισροών θα όφειλε να εξετάζει τα προβλήματα και να επισημαίνει όλες τις δυσλειτουργίες της αγοράς, τις ελλιπείς δομές στο εμπόριο, τη διακίνηση των αγροτικών προϊόντων, την αδιαφάνεια των συναλλαγών, την έλλειψη κανόνων λειτουργίας.
Θα έπρεπε να διερευνά τα αίτια και να προτείνει μέτρα αντιμετώπισης ώστε να ενισχυθεί ο υγιής ανταγωνισμός και να κλείσει επιτέλους αυτή η ψαλίδα στα βασικά είδη διατροφής.
Αυτός ήταν ο βασικός λόγος που καταψηφίσαμε επί της αρχής το σχέδιο. Είναι πολύ καλό να μιλάμε για ένα ενιαίο μητρώο εμπόρων αγροτικών προϊόντων και εφοδίων και εισροών αλλά η αποτελεσματικότητα είναι αυτή που θα κριθεί στην πράξη.
Για τα είδη διατροφής που έλεγα παραπάνω είναι αυτά που παίρνει η λαϊκή οικογένεια και έχει άμεση σχέση με το αγροτικό παραγόμενο προϊόν και κατ’ επέκταση και με το μεταποιημένο.
Εμείς στα άρθρα 1, 2, 3 λέμε παρών.
Καταψηφίζουμε το άρθρο 4, τη διαδικασία εγγραφής στο μητρώο γιατί εδώ υπάρχει το θέμα της εγγυητικής. Έχετε αλλάξει τα ποσά. Αρχικά ήταν 5.000 ευρώ το κατώτατο ποσό και το έχετε κάνει 30.000 ευρώ. Το ανώτατο ήταν 100.000 ευρώ το έχετε ανεβάσει στις 150.000 ευρώ. Όμως θεωρούμε ότι υπάρχει ένα σοβαρό θέμα για τη διασφάλιση των αγροτών που παράγουν προϊόντα διότι από κάτω ακριβώς μιλάτε για την απαλλαγή από τη στιγμή που ένας έμπορος έχει δικές του εγκαταστάσεις. Λέτε ότι μπορεί με μια αίτησή του αυτός να απαλλαγεί από τις εγγυητικές επιστολές.
Κυρία Υφυπουργέ, έχουμε δει πάρα πολλές περιπτώσεις ανθρώπων που είχαν εγκαταστάσεις, φαίνονταν αξιοπρεπείς έμποροι και ξαφνικά έχουν κηρύξει πτώχευση. Άρα, αν απ’ αυτούς αφαιρέσουμε την εγγυητική επιστολή υπάρχει ένα σοβαρότατο θέμα διασφάλισης των αγροτών που θα δώσουν τα δικά τους προϊόντα και σ’ αυτούς τους εμπόρους.
Άρθρο 5, δημοσιότητα, μητρώο. Λέμε παρών.
Άρθρο 6, διοικητικές και φορολογικές συνέπειες. Λέμε παρών.
Άρθρο 7: σύνδεση του μητρώου με το παρατηρητήριο τιμών αγροτικών προϊόντων. Ξέρουμε ότι δεν λειτουργεί η όλη ιστορία. Το παρατηρητήριο τιμών ως τίτλος είναι πολύ καλό, όπως είναι και το σχέδιο νόμου. Δυστυχώς όμως το παρατηρητήριο τιμών είναι ένα πολύ μικρό κομμάτι και οι περισσότεροι έμποροι δεν το κρατούν. Γι’ αυτό υπάρχει και αυτή η μεγάλη απόκλιση της τιμής από το χωράφι στο ράφι. Καταψηφίζουμε το παρόν άρθρο.
Πάω στο κεφάλαιο Β’: τροποποιούμενες και λοιπές διατάξεις.
Άρθρο 8: ίδρυση κτηνιατρείων σε ΟΤΑ και στον ΟΔΙΕ Α.Ε. Θα υπενθυμίσω και το κύριο αίτημα της Πανελλήνιας Ένωσης Κτηνιάτρων Δημοσίων Υπαλλήλων που θεωρούν ότι πρέπει να υπάρχει διοικητική αυτοτέλεια της κτηνιατρικής υπηρεσίας του δημοσίου. Σε κεντρικό επίπεδο διεκδικούν οι κτηνίατροι τη διατήρηση της γενικής διεύθυνσης κτηνιατρικής και των διευθύνσεων, όπως υπάρχουν στο κατατεθειμένο σχέδιο οργανογράμματος. Επίσης, ζητούν τη σύσταση διεύθυνσης κτηνιατρικής και σε κάθε περιφερειακή ενότητα για να επιτευχθεί το ενιαίο και το κάθετο διοικητικό σχήμα της υπηρεσιακής δομής. Επίσης, επιδιώκουν να ενταχθούν στις υπηρεσίες κτηνιατρικής των αιρετών περιφερειών όσες αρμοδιότητες έχουν αποδοθεί στους δήμους. Βασικό επιχείρημα για την προτεινόμενη δομή είναι το ενιαίο των ελέγχων στις εγκαταστάσεις παραγωγής ζωικών προϊόντων καθώς και την εφαρμογή προγραμμάτων εξυγίανσης του ζωικού κεφαλαίου. Ψηφίζουμε παρών.
Άρθρο 9: μισθώσεις βοσκήσιμων τόπων από ΟΤΑ. Κοιτάξτε να δείτε τώρα. Χθες άκουσα και τον κύριο Υπουργό ο οποίος μίλησε για χέρσα γη. Μίλησε μάλιστα για χιλιάδες στρέμματα στην Κεντρική Μακεδονία που είναι χέρσα και τα οποία ανήκουν στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Με τον άλφα ή βήτα τρόπο θα αξιοποιηθούν. Κάποια θα δοθούν προς ενοικίαση στους αγρότες, στους γεωργούς, στους κτηνοτρόφους. Αυτό δεν είναι αρνητικό, είναι θετικό.
Εγώ, όμως, θα ρωτήσω: Πόσοι από τους μικρομεσαίους αγρότες θα έχουν πρόσβαση εκεί; Με ποια έννοια το λέω; Θα υπάρξει μια δημοπρασία. Σίγουρα οι μεγαλοαγρότες, οι μεγαλοκτηνοτρόφοι, που αυτοί είναι οι λίγοι, θα έχουν τη δυνατότητα να δώσουν ένα καλύτερο ποσό για να νοικιάσουν τους βοσκοτόπους και αυτές τις εκτάσεις. Άρα, υπό αυτήν την έννοια θεωρούμε ότι πάλι θα χάσει η μικρομεσαία αγροτική εκμετάλλευση. Ψηφίζω «παρών».
Θέλω, όμως, εδώ να επισημάνω και κάτι που συζητούν οι δασολόγοι, ότι θα πρέπει να δούμε τη γενικότερη διαχείριση των βοσκοτόπων και την ικανότητα βοσκοφόρτωσης, για να μπορεί να αποφευχθεί η υπερβόσκηση και να διαφυλαχτεί το περιβάλλον. Για να μπορεί να είναι υπέρ τελικά των κτηνοτρόφων, θα πρέπει να υπάρξει μια άλλη διαχείριση.
Εδώ, όμως, είναι ένα σοβαρό και πολύ λεπτό ζήτημα, γιατί οι κτηνοτρόφοι, οι οποίοι δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά το μεγάλο κόστος της παραγωγής, μπορεί να θεωρηθεί ότι δεν ενδιαφέρονται για το περιβάλλον. Δεν είναι έτσι. Θα πρέπει να μπει σε μια άλλη διαχείριση το περιβάλλον, να δοθούν εκείνα τα κίνητρα, να υπάρξει η διασφάλιση του περιβάλλοντος από την πλευρά των συναρμόδιων Υπουργείων και στο τέλος όλα αυτά να είναι προς όφελος και του κτηνοτρόφου, ο οποίος αφανίζεται αλλά και του περιβάλλοντος. Μπορεί να βρεθεί μια κοινή τομή.
Στο άρθρο 10 όσον αφορά στους δικαιούχους αδειών πώλησης κτηνιατρικών φαρμακευτικών προϊόντων, ψηφίζουμε «κατά», διότι εδώ δίνεται η δυνατότητα σε οποιαδήποτε επιχείρηση χωρίς να έχει το φυσικό πρόσωπο πτυχίο κτηνιάτρου να μπορεί να επιτελεί το έργο, γιατί είναι πολύ σοβαρό το ζήτημα των κτηνιάτρων και των φαρμακοποιών. Είναι θέμα δημόσιας υγείας.
Κανονικά εδώ δεν θα έπρεπε να θέτετε αυτό το θέμα, γιατί γνωρίζετε ότι θα πάρουν νέους επιστήμονες, τους οποίους θα τους έχουν με 500 και με 600 ευρώ, χωρίς εργασιακά δικαιώματα και οι μεγάλες εταιρείες, οι μεγάλες επιχειρήσεις, θα κερδοφορούν προς όφελός τους και κατά των εργαζομένων. Δεν είμαι και πολύ σίγουρη όσο θα είναι ανοικτά, αν θα μπορεί να είναι εκεί ο συγκεκριμένος υπάλληλος όταν θα παίρνει ελάχιστα χρήματα.
Το άρθρο 11 για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων στις Κτηνιατρικές Υπηρεσίες των ΟΤΑ, το καταψηφίσουμε.
Θα περάσω στο άρθρο 12, το οποίο έχει τροποποίηση διαφόρων διατάξεων. Εδώ δεν επιφέρει καμία αλλαγή, αλλά ανανεώνει την υποχρέωση του ήδη αποσπασμένου προσωπικού να συνεχίσει να προσφέρει τις υπηρεσίες του στην εκπαίδευση του «ΔΗΜΗΤΡΑ», αλλά και να εμφανίζεται στις περιφερειακές υπηρεσίες. Υπάρχει μια συγχώνευση του ΕΘΙΑΓΕ με τον ΟΓΕΕΚΑ «ΔΗΜΗΤΡΑ», που αν πάρω το θετικό κομμάτι, θα πρέπει να πω ότι θα εξασφαλίζει εκπαιδευτές του ΕΘΙΑΓΕ και θα καλύψει τις ανάγκες του. Παρόλο βέβαια που τα ερευνητικά κέντρα έχουν συμπιεστεί πάρα πολύ, τείνουν να εξαφανιστούν και μιλάμε για ένα Ινστιτούτο το οποίο θα έπρεπε να είναι υπόδειγμα και να είναι και ένα εργαλείο στα χέρια του συγκεκριμένου Υπουργείου προς όφελος των γεωργών, των κτηνοτρόφων, αλλά και των τελικών καταναλωτών.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Κυρία συνάδελφε, σας παρακαλώ, ολοκληρώστε.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Χθες μου ήρθε ένα ψήφισμα από το Δημοτικό Συμβούλιο Πέλλας, οι οποίοι εκφράζουν την αντίθεση τους για την υποβάθμιση του Ινστιτούτου Κτηνοτροφίας Γιαννιτσών. Και λέει…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Να μην πούμε το ψήφισμα τώρα. Σας παρακαλώ πολύ. Είμαστε στο εντέκατο λεπτό.
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Τελειώνοντας, κύριε Πρόεδρε, στο άρθρο 13, που αφορά τις πρωτοβάθμιες και δευτεροβάθμιες επιτροπές σταυλισμού, ψηφίζουμε «παρών».
Επίσης, ψηφίζουμε «παρών» στο άρθρο 14 για τα ζητήματα ΓΟΕΒ και ΤΟΕΒ.
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Λίγο πριν είδαμε μια κατάσταση για το ποιος έκανε τα περισσότερα νομοσχέδια, ποιος έκανε τα λιγότερα. Εγώ θα πω ότι δεν ενδιαφέρει τον αγροτικό κόσμο το εάν κάποια κυβέρνηση έκανε περισσότερα ή λιγότερα νομοσχέδια. Αυτό που ενδιαφέρει σήμερα τον αγροτικό κόσμο, είτε είναι γεωργός είτε είναι κτηνοτρόφος, είναι το εάν μπορεί να έχει αύριο μέλλον και να μπορέσει να διατηρήσει τη παραγωγή στη χώρα μας. Αυτό είναι το πιο σημαντικό.
Το είπα στην Επιτροπή, το λέω και το ξαναλέω, το έχουν τονίσει και άλλοι συνάδελφοι. Ακούγεται πολύ καλό το Ενιαίο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, Εφοδίων και εισροών. Το πρόβλημα, όμως, είναι η αποτελεσματικότητα και το πώς θα πέσει το κόστος παραγωγής, το πώς θα χτυπηθούν τα καρτέλ, το πώς θα συνεχίσει η παραγωγική διαδικασία. Εδώ δεν μπορεί να διασφαλιστεί από μόνο του αυτό ως εργαλείο, εάν λειτουργήσει και αυτό, όπως λέτε άψογα, κυρία Υφυπουργέ.
Δεν λέω ότι έχετε κακές προθέσεις. Ίσα-ίσα μπορώ να πω και το αντίθετο. Είδα και στην Επιτροπή ότι θέλετε με ένα τρόπο να εξυγιάνετε τα κακώς κείμενα. Θεωρείτε, όμως, ότι αυτό το εργαλείο μπορεί να εξυγιάνει; Τι θα γίνει –επαναλαμβάνω− με το αυξημένο κόστος παραγωγής;
Πάμε στο αμέσως επόμενο βήμα, που είναι η διάθεση αυτών των προϊόντων. Όλοι όσοι κοροϊδεύουν τόσα χρόνια, από εδώ και πέρα θα είναι και άλλοι τόσοι και ίσως και περισσότεροι διότι τώρα θα έχουν ακόμη μεγαλύτερη δυσκολία οι αγρότες, οπότε τα καρτέλ και οι αεριτζήδες θα λειτουργούν ακόμη περισσότερο διότι ο άλλος δεν έχει να πληρώσει την τράπεζά του, το φροντιστήριο του παιδιού του, δεν μπορεί να πληρώσει τα ενοίκια στα χωράφια του. Όλοι οι αγρότες δεν έχουν χωράφια, αρκετοί από αυτούς νοικιάζουν. Άρα, δεν μπορούν να καλύψουν τα πάγια έξοδά τους.
Εγώ θα ήθελα να δείτε άμεσα έναν τρόπο ώστε να μπορεί να συνεχίσει η παραγωγή με ένα αξιοπρεπές εισόδημα που να μπορούν να ζήσουν οι αγρότες, ειδικά τώρα που επιστρέφουν στην ύπαιθρο οι νέοι άνθρωποι. Μάλιστα αυτοί οι άνθρωποι δεν θέλουν μόνο αυτή τη στήριξη, θέλουν και άλλες υποδομές. Και θα πω ότι ακόμη και τα σχολεία θα πρέπει να λειτουργούν στην ύπαιθρο, για να μπορέσει να συνεχίσει η παραγωγική διαδικασία.
Σας ευχαριστώ.