ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργύς
• Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
• Δικαιοσύνης
Θέμα: Ποιος (πρέπει να) «κυβερνά» την Αντίπαρο;
Τρεις μόνο μήνες και λίγες μέρες πριν από τις νέες –Καλλικράτειες αυτή τη φορά – δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, η Κοινότητα Αντιπάρου Κυκλάδων εξακολουθεί να διοικείται από πλειοψηφία αμφισβητούμενης νομιμότητας. Όλα είναι πολύ γνωστά στο Υπουργείο, στη Δικαιοσύνη, στις κρατικές υπηρεσίες, στην τοπική και στην ευρύτερη κοινωνία των Κυκλάδων, στις αυτοδιοικητικές ενώσεις.
Στις εκλογές του 2006 πλειοψήφισε ο ένας από τους δύο συμμετέσχοντες συνδυασμούς με διαφορά μόλις μιας ψήφου (447 έναντι 446) . Όμως βάσιμες καταγγελίες ανάδειξαν ισχυρές ενδείξεις ότι το αποτέλεσμα ήταν μεθοδευμένο, αφού ο συνδυασμός που πλειοψήφισε είχε διενεργήσει μεταδημοτεύσεις, χωρίς να συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις.
Το εξωφρενικό είναι ότι διανύθηκε ήδη σχεδόν όλη η τετραετής θητεία μιας αιρετής διοίκησης, η οποία – με βάση ισχυρά στοιχεία – θα έπρεπε ίσως να είναι μειοψηφία στο Κοινοτικό Συμβούλιο, και παρά ταύτα παρέμεινε στο ρόλο της μειοψηφίας ο συνδυασμός ο οποίος – σύμφωνα πάντα με τα ίδια στοιχεία – θα έπρεπε να διοικεί την Κοινότητα, γιατί αυτόν φαίνεται να επέλεξε η πλειοψηφία των νόμιμων ψηφοφόρων.
Δηλαδή, ένα σοβαρότατο ζήτημα αποσαφήνισης, αποκατάστασης της αυθεντικής έκφρασης της ανόθευτης λαϊκής βούλησης και της λαϊκής κυριαρχίας, το ελληνικό κράτος και δυο κυβερνήσεις (Ν.Δ. και ΠΑ.ΣΟ.Κ.) δεν μπόρεσαν ή δεν θέλησαν επί τέσσερα σχεδόν χρόνια να το αντιμετωπίσουν έγκαιρα, αποτελεσματικά, ριζικά και τελεσίδικα.
Πέραν των επισήμων καταγγελιών και της πληθώρας των δημοσιευμάτων, σε όλο το διάστημα έχουν συνταχθεί σχετικές Εκθέσεις Σωμάτων Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, έχουν διαταχθεί έρευνες, έχουν εκδοθεί επιμέρους δικαστικές αποφάσεις, πλην όμως το καίριο και μεγίστης σημασίας ερώτημα ποιος θα έπρεπε να κυβερνά αυτόν τον μικρό τόπο, την Αντίπαρο, από το 2007 μέχρι σήμερα έχει μείνει επισήμως αναπάντητο!
Σύμφωνα μάλιστα με σοβαρότατη νομική άποψη, ακόμα και η νομιμότητα του συνόλου των αποφάσεων της Κοινότητας Αντιπάρου σε όλο αυτό το διάστημα παραμένει μετέωρη ή οριακή.
Ενδεικτικά, η δικαστική και διοικητική πορεία της σοβαρής αυτής υπόθεσης έχει διανύσει τα παρακάτω κύρια στάδια:
1) Πριν και μετά τις εκλογές του 2006, η αντιπολίτευση είχε ζητήσει τον έλεγχο των μεταδημοτεύσεων που είχαν γίνει την προηγούμενη τετραετία. Λόγω άρνησης της Προέδρου να χορηγήσει στη μειοψηφία του Κοινοτικού Συμβουλίου Αντιπάρου έγγραφα για τις μεταδημοτεύσεις, παρά τις συστάσεις της Περιφέρειας και του Εισαγγελέα Πρωτοδικών Σύρου, σύμβουλοι της μειοψηφίας προσφεύγουν στο Σ.Ε.Δ.Δ. και στον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Με απόφαση του τελευταίου (3081/20.03.2008) η Πρόεδρος της Κοινότητας τιμωρείται με αργία αρχικώς τεσσάρων μηνών για σοβαρή παράβαση καθήκοντος από βαριά αμέλεια. Μετά από ένστασή της η ποινή της αργίας μειώνεται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών (αρ.πρωτ.27893/5/06.2008) σε έναν (1) μήνα (από 12/01 έως 10/02/2009). Εκτίει την ποινή της, μετά από απόρριψη της σχετικής αίτησης αναστολής της από το ΣτΕ (αρ.αποφ.1255/18.11.2008).
2) Μετά από ενάμιση περίπου χρόνο εκδίδεται και η με αριθμό 577/Α/2008 Έκθεσή του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης με την καταλογίζεται τόσο στην Πρόεδρο της Κοινότητας όσο και σε υπηρεσιακούς παράγοντες, πράξεις και παραλείψεις για το χρονικό διάστημα από 1/1/2003 έως 31/12/2006, που αφορούν στην έκδοση “Βεβαιώσεων μόνιμης κατοικίας” χωρίς να συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις, καθώς και στη διενέργεια 37 μεταδημοτεύσεων χωρίς την προσκόμιση των απαιτούμενων αποδεικτικών μέσων.
3) Η Πρόεδρος ασκεί επί της απόφασης αυτής αίτηση θεραπείας επί της οποίας το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης εκδίδει την με αριθμό 878/Α/2009 (Σεπτέμβριος) οριστική του Έκθεση Επιθεώρησης -(επαν)Ελέγχου των μεταδημοτεύσεων, η οποία επιβεβαιώνει την παρανομία σε 23 από τις 37 εγγραφές στο Δημοτολόγιο Αντιπάρου. Και οι δύο Εκθέσεις ζητούν από τον Εισαγγελέα Εφετών Σύρου την περαιτέρω διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών και από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου την αναζήτηση τυχόν πειθαρχικών ευθυνών.
4) Από την Εισαγγελία Σύρου ξεκινά με βάση την παραπάνω Έκθεση η διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης και ανατίθεται η υπόθεση σε αντιεισαγγελέα προκειμένου να ασκήσει ποινικές διώξεις για τις παράνομες μεταδημοτεύσεις, ενώ ο Περιφερειάρχης κ, Κόκκινος φέρεται να δεσμεύεται ότι «ό,τι είναι να γίνει θα γίνει με το γράμμα του νόμου…».
5) Τον Μάρτιο του 2010 (από τον Σεπτέμβριο που εκδίδεται η οριστική Έκθεση), ο Περιφερειάρχης αποστέλλει ερώτημα παύσης προς το Υπουργείο Εσωτερικών, Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και μόλις προ δύο (2)ημερών το Υπουργείο ανακοινώνει με Δ.Τ. (27.07.2010) τη συγκρότηση Πειθαρχικού Συμβουλίου «προκειμένου να αποφασίσει για την παύση για σοβαρούς λόγους δημοσίου συμφέροντος…της Προέδρου της Κοινότητας Αντιπάρου…».
6) Εν τω μεταξύ, η Πρόεδρος της Κοινότητας παραπέμπεται εκ νέου μετά από καταγγελία (02/2009) στο Πειθαρχικό Συμβούλιο της Περιφέρειας με την κατηγορία της παραβίασης της αργίας ενός μηνός που της επεβλήθη, επειδή συνεχίζει να προεδρεύει του Κοινοτικού Συμβουλίου και να υπογράφει έγγραφα ως Κοινοτάρχης. Και ενώ βάσει του άρθρου 143ΚΔΚ το Π.Σ. θα έπρεπε να έχει εκδώσει απόφαση εντός δύο (2) μηνών, συνεδριάζει μόλις προ μίας εβδομάδος (23/07/2010) για να αναβάλλει την υπόθεση «λόγω κωλύματος της δικηγόρου» της Προέδρου της Κοινότητας!
7) Δύο Ερωτήσεις έχουν υποβληθεί στο παρελθόν από τον Φώτη Κουβέλη υπό την ιδιότητά του ως βουλευτή του ΣΥ.ΡΙΖ.Α για το θέμα αυτό, πολλές στο παρελθόν ο βουλευτής ΚΥΚΛΑΔΩΝ του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ.Παναγιώτης Ρήγας.
Και όμως φαίνεται να εξαντλείται σχεδόν η τετραετία χωρίς αποτέλεσμα. Εδώ και δέκα (10) μήνες περίπου καμία εξέλιξη δεν διαφαίνεται στη δικαστική έρευνα για ποινικές ευθύνες, εδώ και έξι (6) περίπου μήνες και μόλις συγκροτήθηκε το Πειθαρχικό Συμβούλιο, ενώ όπως αναφέραμε το αντίστοιχο Συμβούλιο για την παραβίαση της αργίας,...αναβάλλεται…
Με βάση τα παραπάνω,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί
1) Πότε επιτέλους θα μάθουμε οριστικά, με διαφανή, νόμιμο και αδιαμφισβήτητο τρόπο, ποια ήταν η αυθεντική βούληση της νόμιμης πλειοψηφίας των κατοίκων της Αντιπάρου στις εκλογές του 2006, και από ποιους θα έπρεπε να διοικηθεί η Κοινότητα από το 2007 μέχρι σήμερα;
2) Έως πότε και γιατί δικαστικές και διοικητικές έρευνες, αλλά και συνδυασμένες αποφάσεις, θα τριγυρνούν γύρω-γύρω από τα επίδικα προς διερεύνηση κρίσιμα ζητήματα – πολύ περισσότερο όταν αυτά αφορούν σε ζητήματα λαϊκής κυριαρχίας – αλλά ποτέ δεν θα καταλήγουν οριστικά στον κατά γενική κοινωνική απαίτηση ζητούμενο στόχο;
3) Με ποιες εγγυήσεις δημοκρατικού πολιτισμού και διαφάνειας θα οργανωθεί η εκλογική διαδικασία στο κατά «Καλλικράτη» νέο Δήμο Αντιπάρου στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Νοεμβρίου 2010, όταν η ολιγωρία, η αδυναμία ή η μειωμένη βούληση του κράτους και των κυβερνήσεων ανατροφοδοτούν επί τέσσερα χρόνια το διχασμό της τοπικής κοινωνίας, που παράχθηκε από το αμφισβητούμενης νομιμότητας οριακό αποτέλεσμα των εκλογών του 2006;
Ο ερωτών βουλευτής
Θοδωρής Δρίτσας
Α΄ Πειραιά & Νησιών