Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

15.7.10

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΙΓΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ




Έχω διανείμει μια παρουσίαση, στην οποία θα βασιστώ. Η παρουσίαση θα έχει δύο σκέλη: πορεία εκτέλεσης Προϋπολογισμού, μνημόνιο και τι συνέβη τις τελευταίες ημέρες στο Eurogroup και στο Ecofin, και θα πω ορισμένα πράγματα προφορικά για την Ομάδα Εργασίας «Van Rompuy», για το μέλλον της ευρωπαϊκής οικονομικής διακυβέρνησης.
Ξεκινώ από την πορεία εκτέλεσης Προϋπολογισμού. Βρισκόμαστε στο εξάμηνο που μπορεί κάποιος να εξάγει μια σειρά από πρώτα συμπεράσματα για το πώς πηγαίνουμε, αλλά και το πώς θα πάμε μέχρι το τέλος του χρόνου. Η γενική εικόνα θα έλεγα πως είναι ικανοποιητική, χωρίς βεβαίως αυτό να σημαίνει, ούτε ότι ο Προϋπολογισμός έχει από τώρα κλείσει και θα ολοκληρωθεί χωρίς πρόγραμμα, ούτε βεβαίως και ότι δεν ελλοχεύουν κίνδυνοι, τόσο από τη πλευρά των εσόδων, όσο και από την πλευρά των δαπανών.
Στη σελίδα 4 της παρουσίασης που έχετε, αναφέρομαι στο βασικό πίνακα της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού. Με βάση αυτόν, είναι σαφές ότι το μεγάλο μήνυμα του εξαμήνου είναι ότι η πρωτοφανής μείωση του ελλείμματος κατά 46%, από τα 17,8 δισ., στο πρώτο εξάμηνο του 2009, στα 9,6 δισ. το πρώτο εξάμηνο 2010. Η μείωση αυτή είναι μεγαλύτερη από το στόχο που έχει τεθεί για το τέλος του έτους, που είναι το έλλειμμα να υποχωρήσει από τα 30 δισ. στην κεντρική Κυβέρνηση, στα 18,7 δισ. το 2010. Δηλαδή, ο στόχος είναι 39,5% μείωση και εμείς είμαστε στο 46%. Πίσω από αυτή τη γενική μείωση του ελλείμματος, υπάρχουν βεβαίως, εξελίξεις τόσο στα έσοδα, όσο και στις δαπάνες. Ως προς τα έσοδα, έχουμε μια άνοδο 7,2%, η οποία είναι κάτω του στόχου, ο οποίος διαμορφώνεται στο 13,7% και ως προς τις δαπάνες έχουμε με μια μείωση των δαπανών στο 12,8%, πολύ πάνω του στόχου, που είναι μείωση 5,5% για το έτος. Ταυτόχρονα, έχουμε μια μείωση του ελλείμματος στο Πρόγραμμα Δημοσιών Επενδύσεων κατά 35% περίπου.
Αυτό που είναι σημαντικό και αποτυπώνεται στη σελίδα 6 της παρουσίασης, είναι ότι τα μεγέθη αυτά έχουν διαμορφωθεί, χωρίς στην πράξη να συνυπολογίσει κάποιος όλα τα μέτρα που έχουμε πάρει. Έχουμε μπροστά μας ένα εξάμηνο, το οποίο τόσο από τη πλευρά των εσόδων, όσο και από τη πλευρά των δαπανών, έχει όλα τα μέτρα που έχει πάρει η Κυβέρνηση, και αυτό είναι αυτό που μας κάνει ρεαλιστικά αισιόδοξους, ότι οι στόχοι του Προϋπολογισμού θα επιτευχθούν απόλυτα. Στη σελίδα 6, θα δείτε ότι εκτός από αυτά στα οποία αναφέρθηκα, υπάρχει άλλο ένα στοιχείο, το οποίο νομίζω είναι εξαιρετικά σημαντικό και για πρώτη φορά το έχουμε στη χώρα μας. Αυτό είναι μια μείωση του πρωτογενούς ελλείμματος κατά 65%, στους πρώτους έξι μήνες του έτους και θα δείτε αργότερα από πού προέρχεται αυτή η μείωση, γιατί - αντίθετα με ορισμένα πράγματα που ακούγονται - δεν προέρχεται από την μείωση των μισθών και των συντάξεων, γιατί αυτές δεν έχουν καταγραφεί πλήρως το πρώτο εξάμηνο.
Προχωρώ στη σελίδα 7. Αυτά είναι στοιχεία που για πρώτη φορά παρουσιάζει μια Κυβέρνηση και είναι οι προβλέψεις του προγράμματος για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού μήνα προς μήνα. Δηλαδή, μέχρι το τέλος του έτους, πού υπολογίζουμε να είναι τα έσοδα, οι δαπάνες, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το τελικό έλλειμμα. Στον τον πίνακα αυτόν βλέπετε μια σειρά από πράγματα. Κατ’ αρχάς, το πρώτο εξάμηνο δεν είναι ποτέ ίδιο με το δεύτερο. Το δεύτερο, για παράδειγμα, έχει αυξημένα έσοδα και μειωμένες δαπάνες σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο κάθε έτους. Αυτό είναι άλλο ένα στοιχείο που μας δίνει την αισιοδοξία ότι θα πετύχουμε τους στόχους μας.
Προχωρώ στη σελ. 8. Εδώ αποτυπώνεται η διαφορά της πρόβλεψης του προγράμματος και της πραγματοποίησης του προγράμματος της πορείας του ελλείμματος του κρατικού Προϋπολογισμού. Έτσι, ενώ τον Ιούνιο, σύμφωνα με την πρόβλεψη του προγράμματος, θα έπρεπε να ήμασταν στα 13,4 δισ. ευρώ, είμαστε στα 9,6 δισ. ευρώ έλλειμμα. Αυτό δείχνει ότι πάμε πολύ καλύτερα από το στόχο. Βλέπετε ότι οι δύο γραμμές ταυτίζονται μέχρι το Μάρτιο, γιατί στην πράξη ξεκινάμε από τον Απρίλιο και πέρα - από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα – να έχουμε στοιχεία που να διαφοροποιούν την πρόβλεψη σε μηνιαία βάση με την πραγματοποίηση σε μηνιαία βάση. Αυτό που λέω, η βελτιωμένη εικόνα σε σχέση με το στόχο, αποτυπώνεται και στη σελ. 9, μεταφραζόμενη σε ποσοστό του ΑΕΠ. Βλέπετε ότι με τη σταδιακή αύξηση, την πρόσθεση κάθε μήνα του ελλείμματος που δημιουργείται, η πρόβλεψη και ο στόχος είναι να φτάσουμε στο 8,1% στο τέλος του έτους.
Σήμερα θα έπρεπε να ήμασταν στο 5,8%, με βάση την εξέλιξη εσόδων και δαπανών, όπως προβλέπονται μέσα στο έτος. Αντί για αυτό είμαστε σε ένα έλλειμμα 4,2%, δηλαδή είμαστε 1,6% καλύτερα από το στόχο και αυτό στα μέσα του χρόνου, το οποίο είναι κάτι το εξαιρετικά σημαντικό.
Προχωρώ τώρα στην ανάλυση από την πλευρά των εσόδων και από την πλευρά των δαπανών, που βρίσκονται στη σελ. 10. Η πορεία καθαρών εσόδων τακτικού Προϋπολογισμού, τον Ιούνιο 2010, θα έπρεπε σύμφωνα με το πρόγραμμα να είναι στα 24,1 δισ. ευρώ και είμαστε αυτή τη στιγμή στα 23,8 δισ. ευρώ. Στην πράξη υπάρχει μια απόκλιση 450 εκατ. ευρώ από το στόχο, δηλαδή, τα έσοδά μας είναι 450 εκατ. λιγότερα από το στόχο. Δεν είναι αυτά τα οποία διαβάζω στις εφημερίδες, 1,5 δισ. ευρώ ή 4 δισ. ευρώ ή 7 δισ. ευρώ με διάφορες υπερβολές που γίνονται, χωρίς να αντιλαμβάνονται το πώς λειτουργεί ο Προϋπολογισμός κατά τη διάρκεια του έτους. Είναι στα μέσα του έτους 450 εκατ. ευρώ υστέρηση εσόδων και αυτό χωρίς να συνυπολογίζουμε το τι θα συμβεί το δεύτερο εξάμηνο, στο οποίο έρχομαι σε λίγο.
Προχωρώ στη σελίδα 11. Ακούω και διαβάζω διάφορα, περί κατάρρευσης του ΦΠΑ κ.ο.κ.. Τα πράγματα δεν είναι έτσι. Αν δούμε την σωρευτική μεταβολή εσόδων ΦΠΑ σε σύγκριση με το 2009, θα δούμε ότι τον Ιανουάριο 2010, ο ΦΠΑ είχε μια μείωση 9,1% σε σχέση με τον Ιανουάριο πέρυσι. Στο δίμηνο, σωρευτικά είχε μια μείωση 5%, στο τρίμηνο είχε μια μείωση 2,2%, στο τετράμηνο πέρασε θετικά, αύξηση 0,3%, στο πεντάμηνο αύξηση 0,8% και στο εξάμηνο, σωρευτικά πάντα, αύξηση 1,5%. Αυτό σημαίνει ότι μήνα με το μήνα βελτιωνόμαστε. Άρα, από μια μέση μηνιαία μείωση 9,6% το δεύτερο εξάμηνο του 2009, ο ΦΠΑ παρουσιάζει μέση μηνιαία αύξηση 3% το πρώτο εξάμηνο του 2010 και αυτό παρά το γεγονός ότι ξεκινήσαμε με μια πολύ μεγάλη πτώση τον Ιανουάριο 9,1%. Και να θυμίσω ότι τα έσοδα του ΦΠΑ αφορούν σε προηγούμενους μήνες. Άρα, λοιπόν, τον Ιανουάριο για παράδειγμα, η μείωση έχει να κάνει με το τι συνέβη το 2009. Αν απομονώσει κάποιος τα έσοδα του ΦΠΑ που έχουν παραχθεί μόνο στο έτος, δηλαδή, εισπράξεις μετά τον Ιανουάριο, το ΦΠΑ έχει αυξηθεί 5,5% - και αυτό να τονίσουμε, όταν η χώρα είναι σε ύφεση, όταν το πραγματικό ΑΕΠ το πρώτο τρίμηνο έχει μειωθεί 2,5% και δεύτερο τρίμηνο εκτιμούμε ότι θα μειωθεί περίπου 3%.
Βλέποντας τις μεταβολές του ΦΠΑ σε σχέση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους, βλέπετε την πλήρη πορεία από τον Ιούλιο 2009, μέχρι τον Ιούνιο 2010. Είναι προφανές ότι υπάρχει μια βελτίωση από μήνα σε μήνα. Δεν είναι ισόρροπη σε κάθε μήνα. Για παράδειγμα, είχαμε έναν πολύ καλό Απρίλιο, διότι τότε κατατέθηκαν οι περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ των μικρών επιχειρήσεων. Και εδώ το κίνημα των αποδείξεων δούλεψε, διότι οι μικρές επιχειρήσεις είναι αυτές, οι οποίες έχουν μεγαλύτερη φοροδιαφυγή και με τις αποδείξεις αναγκάστηκαν να κόψουν περισσότερες αποδείξεις και άρα, να αποδώσουν μεγαλύτερο ΦΠΑ. Γι’ αυτό βλέπετε το 7,5%. Και έτσι περιμένουμε ότι και τον Ιούλιο, που είναι η επόμενη περιοδική δήλωση ΦΠΑ, θα έχουμε αντίστοιχη μεγάλη αύξηση.
Προχωρώ στη σελίδα 12, για να δείξω ότι τα έσοδα του Φ.Π.Α. κινούνται κοντά στους στόχους. Στην πράξη, η απόκλιση του Φ.Π.Α. σε σχέση με το στόχο είναι μόλις 260 εκ., για να είμαι ακριβής. Θα έπρεπε αυτή τη στιγμή τον Ιούλιο να είναι στο 8,6 δισ. και είναι στα 8,4 δισ.. Παίρνοντας υπόψη όλα τα μέτρα που έχουν παρθεί, για να φθάσει το έλλειμμα στο 8,1%, αυτό μεταφράζεται με ένα συγκεκριμένο επίπεδο εσόδων και ένα συγκεκριμένο επίπεδο δαπανών. Το επίπεδο εσόδων είναι αυτό που έχω παρουσιάσει στον προηγούμενο πίνακα, μήνα - μήνα και αυτό αναλύεται σε Φ.Π.Α., άμεσους φόρους κ.λπ.. Σε σχέση με τον Φ.Π.Α., ο στόχος μας είναι να πιάσουμε 18,5 δισ. στο τέλος του χρόνου. Με βάση αυτό και με την πορεία του έτους, παίρνουμε και προσαρμόζουμε στα προηγούμενα χρόνια, γιατί υπάρχει ανομοιογένεια μήνα με το μήνα. Με βάση, λοιπόν, την πορεία του έτους που έχουμε προδιαγράψει, θα έπρεπε σήμερα να είμαστε στο 8,6 δισ., αλλά είμαστε στο 8,4 δισ..
Επιστροφές φόρων. Άλλος ένας μεγάλος μύθος, ότι όλη η μείωση του ελλείμματος οφείλεται στο γεγονός ότι το κράτος δεν επιστρέφει, πλέον, φόρους. Πρόκειται περί μύθου. Οι επιστροφές εσόδων ανά μήνα σε εκατομμύρια ευρώ, παρά την καθιέρωση προσωρινών ελέγχων, δεν αποκλίνουν σημαντικά από αυτές του προηγούμενου έτους και έχουν αυξηθεί τους μήνες Μάιο και Ιούνιο. Αν δείτε τον αριστερό πίνακα, θα δείτε ότι υπήρχε πράγματι μια απόκλιση. Τον Φεβρουάριο η απόκλιση ήταν πολύ μικρότερη, τον Μάρτιο ήμασταν περίπου στα ίδια με πέρυσι, τον Απρίλιο υπήρξε απόκλιση, τον Μάιο και τον Ιούνιο έχουμε αυξήσει τις επιστροφές Φ.Π.Α. σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες πέρυσι και μάλιστα τον Ιούνιο, τις έχουμε αυξήσει σε σχέση με τον Μάιο φέτος. Άρα, λοιπόν, δεν οφείλεται η μείωση του ελλείμματος, βεβαίως, στο γεγονός ότι παρακρατούμε και δεν επιστρέφουμε τον Φ.Π.Α..
Παρά το γεγονός ότι πράγματι δόθηκαν εντολές να υπάρχουν αυστηρότεροι έλεγχοι, διότι ανακαλύψαμε ότι υπήρχαν επιστροφές Φ.Π.Α. που δεν έπρεπε να υπάρχουν. Απελευθερώσαμε όλες τις επιστροφές Φ.Π.Α. κάτω από 30.000 ευρώ, κάτι το οποίο είναι μια σημαντική κίνηση, μέχρι 90% των οφειλών. Δώσαμε τη δυνατότητα συμψηφισμού με άλλες βεβαιωμένες οφειλές φορολογικού χαρακτήρα και έχουμε δώσει εντολή επιτάχυνσης των ελέγχων.
Αν δείτε την πορεία της επιστροφής των εσόδων, που είναι το δεξί διάγραμμα στη σελίδα 13, η πρόβλεψη του προγράμματος είναι σήμερα να βρισκόμαστε στα 2,3 δισ. από πλευράς επιστροφής εσόδων και κυρίως Φ.Π.Α. και τώρα είμαστε στα 2,2 δισ. Άρα, η πραγματική υστέρηση ως προς την επιστροφή είναι μόλις 100 εκ. ευρώ. Και αυτό καταρρίπτει πλήρως όλα τα αίολα επιχειρήματα που ακούω, κυρίως, από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, ότι εδώ για κάποιον λόγο είναι πλασματική η εικόνα του Προϋπολογισμού. Η εικονικότητα είναι κάτι για το οποίο η Νέα Δημοκρατία θα έπρεπε να κοιτάξει στον καθρέφτη.
Προσδοκίες στα έσοδα. Τα έσοδα αυξάνονται σημαντικά ως αποτέλεσμα της ενεργοποίησης των φορολογικών μηχανισμών, αλλά και της σταδιακής απόδοσης των μέτρων. Οι αυξήσεις των έμμεσων φόρων, η φορολογική μεταρρύθμιση, ενώ η ύφεση το 2010 υπάρχουν ενδείξεις ότι θα είναι μικρότερη από αυτή που προβλέπεται στο πρόγραμμα. Ελπίζουμε και πιστεύουμε ότι ο χρόνος δεν θα κλείσει με μείον 4%, αλλά με ένα καλύτερο νούμερο.
Οι στοχευμένοι έλεγχοι του ΣΔΟΕ, που ενεργοποιήθηκε ύστερα από πάρα πολλά χρόνια, έχουν αποδώσει υπερδιπλάσια αποτελέσματα στο πρώτο πεντάμηνο, σε σχέση με πέρυσι. Το ύψος των προστίμων και των αποδόσεων φόρων που έχουν καταλογιστεί είναι, περίπου, 1,5 δισ. ευρώ έναντι 0,7 δισ. το 2009.
Έχουμε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα διασταυρώσεως στοιχείων και στόχευσης των ελέγχων, που αναδεικνύουν τη φοροδιαφυγή σε κατηγορίες υψηλών εισοδημάτων, και νομίζω ότι το βλέπετε αυτό στην επικαιρότητα. Οι εισπράξεις ληξιπρόθεσμων οφειλών το πρώτο πεντάμηνο του έτους ήταν, περίπου, μισό δισ. και, άρα, θα πιάσουμε το στόχο που είχαμε βάλει για το έτος, που ήταν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές να έχουν εισπράξεις περί το 1 δισ. και, βεβαίως, στα έσοδα του πρώτου εξαμήνου δεν αποτυπώνεται πλήρως η απόδοση των νέων φορολογικών μέτρων, αλλά και των αυξήσεων των έμμεσων φόρων.
Σκεφθείτε ότι έχουμε μπροστά μας έξι μήνες, όπου συγκρινόμενοι με πέρυσι, αν πάρουμε μόνο το Φ.Π.Α., θα έχουμε απόδοση που θα ανταποκρίνεται σε τέσσερις μονάδες παραπάνω. Συγκρίνοντας το δεύτερο εξάμηνο του 2010 με το δεύτερο εξάμηνο του 2009, ως προς τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης είναι περίπου 20% με 30% επάνω. Αυτό, προφανώς, θα μεταφραστεί σε επιπρόσθετα έσοδα, ακόμα και αν υπάρξει κάποια παρακράτηση Φ.Π.Α, ακόμα και αν έχουμε, βεβαίως, ύφεση. Τα έσοδα, λοιπόν, του τακτικού Προϋπολογισμού προβλέπεται ότι, το τελευταίο εξάμηνο του έτους, να ενισχυθούν κατά περίπου δύο δισ. ευρώ ή 0,8% του Α.Ε.Π.. Αυτό οφείλεται, κυρίως, στη δεύτερη αύξηση του συντελεστή Φ.Π.Α, στην τρίτη αύξηση των ΕΦΚ καυσίμων, τσιγάρων και ποτών και, βέβαια, στην απόδοση της επέκτασης του λογιστικού προσδιορισμού και την είσπραξη ΕΤΑΚ και Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, που έχουν καθυστερήσει.
Όσον αφορά στο σκέλος των δαπανών, θα μου επιτρέψετε να πω ότι είναι και η μεγαλύτερη επιτυχία του Προϋπολογισμού. Και επειδή ακούω μια κριτική, η οποία λέει, «ναι, αλλά καταφέρνετε να μειώσετε το έλλειμμα, επειδή έχετε στραγγαλίσει τους μισθούς και τις συντάξεις», θα δείτε ότι αυτό δεν ισχύει. Αν το έλλειμμα μειωνόταν - όχι τόσο από την μείωση των δαπανών, αλλά από τα έσοδα - τότε θα μας έλεγαν ότι, απλώς, έχουμε στραγγαλίσει την αγορά από τα υψηλότερα έσοδα. Εδώ είναι σαφές τι γίνεται. Η πορεία των δαπανών του τακτικού Προϋπολογισμού, σύμφωνα με την εξέλιξη, μήνα με τον μήνα, που έχουμε προβλέψει στο πρόγραμμα, που έχουμε συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Δ.Ν.Τ., είναι ότι στο τέλος του έτους οι δαπάνες θα φτάσουν τα 67,9 περίπου δισ.. Με βάση αυτή τη πορεία σήμερα θα έπρεπε οι δαπάνες μας να είναι 34,2 δισ.. Αντί αυτού, όμως, είναι 30,1 δισ.. Είναι μια τεράστια μείωση δαπανών σε σχέση με το προβλεπόμενο.
Οι δαπάνες αυτές δεν έχουν προέλθει από το γεγονός ότι έχουμε μειώσει τους μισθούς και τις συντάξεις. Οι αποδοχές και οι συντάξεις έχουν μειωθεί κατά 0,3%, γιατί ακόμα οι περικοπές δεν έχουν αποτυπωθεί στις δαπάνες του κρατικού Προϋπολογισμού. Θα αποτυπωθούν στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Αντίθετα έχουμε μείωση των επιχορηγήσεων στα ασφαλιστικά ταμεία, γιατί έχει γίνει πιο σωστή διαχείριση. Έχουμε, επίσης, επιχορηγήσεις άλλων φορέων έχουν μειωθεί κατά 27%. Και εδώ είναι το μεγάλο νούμερο, το οποίο απαντά σε όσους λένε «ναι, αλλά δεν κόβετε τις σπατάλες, έχουμε μείωση καταναλωτικής δαπάνης του Δημοσίου κατά 57% (λειτουργικές, μετακινήσεις, προμήθειες)». Υπουργείο - Υπουργείο, όλοι έχουν κάνει μια τεράστια προσπάθεια να εξοικονομηθούν δαπάνες, και αυτή αποτυπώνεται με τον πλέον πιο σαφή τρόπο στον Προϋπολογισμό.
Τώρα, τι έχουμε να περιμένουμε μπροστά μας ως προς τις δαπάνες το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Θετικά στη μείωση των δαπανών αναμένεται να επιδράσουν τα εξής. Κατ’αρχάς, η εξοικονόμηση που θα προέλθει από την μείωση των επιδομάτων Χριστουγέννων και άδειας των δημοσίων υπαλλήλων και την αντικατάστασή τους από το γνωστό σταθερό ποσό - αυτό είναι 1,1 δισ. ευρώ - και από τη μείωση των επιδομάτων Χριστουγέννων και άδειας των συνταξιούχων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και την αντικατάστασή τους από το γνωστό σταθερό ποσό, -αυτό είναι 1,5 δισ. ευρώ. Συνολικά 2,6 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβάνοντας και το γνωστό σταθερό ποσό. Επιπλέον, στο πρόγραμμα προβλέπονται, ως το τέλος του έτους, μειώσεις δαπανών κατά 700 εκ. ευρώ από τη μείωση της ενδιάμεσης κατανάλωσης, 500 εκ. ευρώ από τη μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και 350 εκ. ευρώ από τη εισφορά αλληλεγγύης των συντάξεων, που είναι στο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα, στο ασφαλιστικό, και στο συνταξιοδοτικό του Δημοσίου, που ψηφίζεται αυτή την εβδομάδα.
Όσον αφορά στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, βλέπουμε ότι τα έσοδα έχουν απόκλιση από την πρόβλεψη και οι δαπάνες έχουν μια απόκλιση, αλλά είναι μικρότερη. Η απόκλιση, όμως, των εσόδων και των δαπανών είναι περίπου ίδια. Δηλαδή, 500 εκ. απόκλιση δαπανών, λιγότερο από ό,τι θα έπρεπε να ήμασταν αυτή τη στιγμή, 500 εκ. απόκλιση εσόδων. Με άλλα λόγια, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και η εξέλιξη του κατά κανένα τρόπο δεν εξηγεί τη μείωση του ελλείμματος, γιατί είναι απολύτως ισοσκελισμένη η διαφορά. Άρα, όσοι λένε, μειώνεται το έλλειμμα, επειδή κόβετε τις δημόσιες επενδύσεις, απλώς δεν γνωρίζουν τα νούμερα του κρατικού Προϋπολογισμού. Βεβαίως, υπάρχει στέρηση σε σχέση με πέρυσι.
Προσέξτε τη λάθος σύγκριση που γίνεται από πολλούς. Το πρώτο εξάμηνο του 2009 ήταν ένα εξάμηνο στο οποίο το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων αυξήθηκε πάρα πολύ, γιατί είχε μόλις κλείσει το Γ΄ ΚΠΣ. Γι’ αυτό έγιναν περισσότερες δαπάνες το πρώτο εξάμηνο απ’ ό,τι το δεύτερο εξάμηνο. Δεν θα είναι το ίδιο φέτος. Το δεύτερο εξάμηνο θα έχει πολύ περισσότερες δαπάνες απ’ ότι το πρώτο εξάμηνο. Είναι διαφορετικές οι συνθήκες. Δεν πρέπει ποτέ κανένας να κάνει άκριτες συγκρίσεις και αντιστοίχως, βεβαίως, θα έχουμε τα έσοδα από τις αναλήψεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, έτσι ώστε να μπορέσουμε να φθάσουμε τα νούμερα που έχουμε σχεδιάσει, δηλαδή, 9,2 δισ. ευρώ δαπάνες, 3,2 δισ. έσοδα. Επαναλαμβάνω, το στοίχημα δεν έχει κερδηθεί, αλλά έχουμε κάνει ένα τεράστιο βήμα. Η μείωση του ελλείμματος στο 46% είναι πρωτόγνωρη. Αν συνεχίσουμε με αυτόν τον ρυθμό, θα μπορέσουμε, όχι απλώς να πιάσουμε τους στόχους, αλλά να τους ξεπεράσουμε.
Βεβαίως, ελλοχεύουν κίνδυνοι. Οι κίνδυνοι έχουν αναγνωριστεί και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από το ΔΝΤ. Έχουν να κάνουν, από την πλευρά των εσόδων, με την υστέρηση σε σχέση με το στόχο - που είναι, όμως, πολύ μικρότερη από αυτή που γράφεται - και από την πλευρά των δαπανών έχουν να κάνουν με ορισμένες συγκεκριμένες δαπάνες, που είναι, κυρίως, στα νοσοκομεία και σε κάποια ασφαλιστικά ταμεία. Ακόμα, όμως, και με αυτές τις υπερβάσεις, είμαστε αρκετά ασφαλείς ότι ο Προϋπολογισμός θα εκτελεστεί, ίσως, μετά από πάρα πολλά χρόνια, ακριβώς όπως έχει σχεδιαστεί μετά την προσαρμογή του πάνω στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης και στο Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής του Μνημονίου.
Έρχομαι τώρα στο Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής, το περίφημο μνημόνιο. Θυμίζω, ότι έχει τρεις διαστάσεις, δημοσιονομικά, διαρθρωτικά και χρηματοπιστωτικά μέτρα, και ότι, σε κάθε τριμηνιαίο απολογισμό, η πρόοδος μετριέται εξίσου και στα τρία πεδία, με συνεχή ποσοτικοποιημένα κριτήρια απόδοσης και στόχους.
Στην σελίδα 21 θα δείτε τον προγραμματισμό των εκταμιεύσεων, μέχρι το τέλος του Προγράμματος, δηλαδή, μέχρι τα μέσα του 2013. Οι εκταμιεύσεις είναι ανά τρίμηνο. Το 2010 η συνολική εκταμίευση είναι 38 δισ., είχαμε ήδη τα 20 δισ. τον Μάιο, θα έχουμε εννιά δισ. τέλος Αυγούστου, αρχές Σεπτεμβρίου, μετά την πρώτη αξιολόγηση, και άλλα εννιά τον Δεκέμβριο. Οι εκταμιεύσεις συνεχίζουν σύμφωνα με τον προγραμματισμό.
Η υλοποίηση του Προγράμματος είναι προφανές ότι κρίνεται από την ολοκλήρωση των μέτρων μέσα στο χρονοδιάγραμμα, τη θετική αξιολόγηση κάθε τριμήνου, ως προς τις διαρθρωτικές δράσεις και διαδικασίες (π.χ τα νομοσχέδια τα κάναμε στην ώρα τους), τη θετική αξιολόγηση κάθε τριμήνου ως προς τους ποσοτικοποιημένους στόχους (π.χ. τη δημοσιονομική εξέλιξη).
Το σημαντικό είναι ότι η επίτευξη των στόχων γίνεται όταν ένα μέτρο θεωρείται ολοκληρωμένο, όταν έχει θεσμοθετηθεί, εκπληρώνοντας το σύνολο των προϋποθέσεων που έχουν τεθεί και ότι έχει επιτύχει, όταν έχουν επιτευχθεί οι ποσοτικοί του στόχοι, αν αυτοί υπάρχουν.
Στις επόμενες διαφάνειες θα δείτε την αποτύπωση των δράσεων του Προγράμματος κατά Υπουργείο για τους πρώτους πέντε απολογισμούς. Πρώτος απολογισμός δράσης ως τις 30 Ιουνίου. Η πρόοδος για την πρώτη αξιολόγηση αφορά στις δράσεις που προβλέπονται να έχουν υλοποιηθεί ως τις 30 Ιουνίου, είναι δηλαδή το δεύτερο τρίμηνο του 2010 ημερολογιακά. Με βάση τα αποτελέσματα αυτής της αξιολόγησης, εγκρίνεται και εκταμιεύεται η δεύτερη δόση του προγράμματος, ύψους 9 δισ. ευρώ. Βέβαια, η μέχρι σήμερα πρόοδος δείχνει ότι μετά την επίσκεψη, που θα λάβει χώρα την τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου και την πρώτη εβδομάδα του Αυγούστου, δεν θα υπάρξει κανένα απολύτως πρόβλημα στην απελευθέρωση της δεύτερης δόσης.
Το βασικό στοιχείο είναι η εκτέλεση του Προϋπολογισμού, ήδη τα στοιχεία του Ιουνίου, βάσει των οποίων θα κριθούμε, δείχνουν αυτή τη μεγάλη μείωση του 46% στο έλλειμμα.
Τα ταμειακά στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδας δείχνουν ότι δεν έχουμε μεγάλες αποκλίσεις και από τους στόχους στην γενική κυβέρνηση. Γιατί ο κρατικός Προϋπολογισμός που παρουσιάσαμε αφορά μόνον στην κεντρική κυβέρνηση.
Και από τα 29 μέτρα που προβλέπονται να έχουν υλοποιηθεί μέσα στο δεύτερο δίμηνο, έχουν όλα ολοκληρωθεί, θεσπιστεί ή είναι σε ικανοποιητικό στάδιο προόδου. Και για του λόγου το αληθές, στην σελίδα 26, θυμίζω τα βασικά μέτρα. Τα δημοσιονομικά πέρασαν μαζί με το μνημόνιο. Το νομοσχέδιο για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, όπως γνωρίζετε, ψηφίστηκε χθες στη Βουλή. Το νομοσχέδιο για την ανάληψη της εποπτείας του ασφαλιστικού κλάδου από την Τράπεζα της Ελλάδος, έχει περάσει από την Επιτροπή Οικονομικών ΥΠοθέσεων και έρχεται στην Ολομέλεια στο πρώτο θερινό τμήμα. Η Ομάδα Εργασία στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για την παροχή στοιχείων της γενικής κυβέρνησης εργάζεται ήδη. Το νομοσχέδιο δημοσιονομικής ευθύνης, πέρασε από την αρμόδια Επιτροπή και έρχεται στην Ολομέλεια. Η υιοθέτηση οριζόντιας νομοθεσίας για την Οδηγία των υπηρεσιών έχει ήδη περάσει.
Στα άλλα Υπουργεία. Ο νόμος για τη δημοσίευση όλων των αποφάσεων στο διαδίκτυο έχει περάσει. Ο «Καλλικράτης» έχει περάσει. Ο νόμος για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά μετά την ενσωμάτωση των παρατηρήσεων της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας έχει κατατεθεί, αλλά δεν έχει συζητηθεί ακόμη. Αλλά, η συμβατική μας υποχρέωση, έχει επιτευχθεί. Η απλοποίηση διαδικασιών για την ίδρυση νέων επιχειρήσεων, αντιστοίχως. Η αυξήση στην απορρόφηση των πόρων από τα διαρθρωτικά ταμεία και το Ταμείο Συνοχής. Τα στοιχεία δείχνουν αύξηση της απορρόφησης και υπάρχει και η συγκεκριμένη έκθεση που έχει ετοιμάσει το Υπουργείο Οικονομίας. Το σχέδιο εξυγίανσης του Ο.Σ.Ε. έχει ετοιμαστεί από το αρμόδιο Υπουργείο, έχει σταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για σχόλια και με βάση αυτά, θα κατατεθεί και ο σχετικός νόμος, που το συνοδεύει.
Το σχέδιο νόμου για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση ψηφίστηκε πιο νωρίς από τα προβλεπόμενα. Γιατί ενώ η ψήφιση του προβλεπόταν το τρίτο τρίμηνο, εμείς το κάναμε το δεύτερο τρίμηνο. Αντίστοιχα, η έκθεση για το ασφαλιστικό από την Εθνική Αναλογιστική Αρχή ήδη έχει γίνει. Κι υπάρχει και η έναρξη των συνομιλιών με τους κοινωνικούς εταίρους για την αναθεώρηση του πλαισίου διαπραγματεύσεων των μισθών και των συμβάσεων στον ιδιωτικό τομέα.
Ο δεύτερος απολογισμός, αφορά στις δράσεις ως 30 Σεπτεμβρίου. Θέλω να διευκρινίσω απλώς, επειδή είδα πολλές φορές στις εφημερίδες μία λάθος ερμηνεία των δράσεων, ως 30 Σεπτεμβρίου. Θυμίζω ότι το προσχέδιο του Προϋπολογισμού κατατίθεται στη Βουλή την πρώτη Δευτέρα του Οκτωβρίου και ενσωματώνει, μάλιστα και, με βάση το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο, το οποίο θα ψηφιστεί στην Ολομέλεια αυτή την εβδομάδα - ψηφίστηκε στην Επιτροπή - ενσωματώνει όχι μόνον τις προβλέψεις του Προϋπολογισμού, αλλά και τα συγκεκριμένα μέτρα με την απόδοσή τους, με βάση τα οποία θα έχουμε αυτές τις προβλέψεις.
Όλα αυτά τα μέτρα που βλέπετε, οι προσωρινές εισφορές κρίσης σε πολύ κερδοφόρες επιχειρήσεις, η διεύρυνση βάσης του Φ.Π.Α, η αύξηση φορολόγησης αμοιβών σε είδος, η αναπροσαρμογή αντικειμενικών αξιών, είναι όλα πράγματα που θα τρέξουν από 1η Ιανουαρίου του 2011. Δεν αφορούν στο 2010, θα περιγραφούν όμως συγκεκριμένα στον Προϋπολογισμό μαζί με τα προσδοκώμενα έσοδα, όπως ακριβώς έχουν περιγραφεί και στο μνημόνιο. Όλα αυτά τα μέτρα δεν είναι καινούργια, είναι μέρος του μνημονίου και έχουμε συγκεκριμένη αποτύπωση εσόδων και στο μνημόνιο.
Εκτός από το Υπουργείο Οικονομικών για τις δράσεις, ως 30 Σεπτεμβρίου, βεβαίως υπάρχουν και μια σειρά από άλλα Υπουργεία.
Πηγαίνω στην σελίδα 30 και εδώ θα δείτε, ότι υπάρχουν οι βασικοί παράμετροι της μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού συστήματος, που ήδη έχουν περάσει από τη Βουλή. Εδώ, είμαστε ένα τρίμηνο μπροστά από τον στόχο και αυτό είναι εξαιρετικά θετικό, διότι δείχνει ότι η ελληνική Κυβέρνηση πάει πιο γρήγορα, για να μπορέσει να ανακτήσει την εμπιστοσύνη που χρειάζεται.
Στη σελίδα 31, 32, 33, υπάρχει ο τρίτος απολογισμός με δράσεις ως 31 Δεκεμβρίου. Στη σελίδα 34, απλώς να σημειώσω ότι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο όλης της πορείας είναι τα δημοσιονομικά δεδομένα. Για πρώτη φορά, η Ελλάδα θα αποκτήσει σοβαρά δημοσιονομικά, με την έννοια ότι θα είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε κάτι που θα έπρεπε να είχαμε κάνει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, που είναι να δίνουμε πλήρη στοιχεία γενικής κυβέρνησης. Δηλαδή, να έχει εποπτεία και εικόνα το Υπουργείο Οικονομικών για το τι συμβαίνει εκτός της κεντρικής κυβέρνησης. Στοιχεία ανά μήνα, στοιχεία για τα νοσοκομεία, στοιχεία για τους ΟΤΑ, στοιχεία για τα ασφαλιστικά ταμεία. Πράγματα τα οποία είναι προφανές ότι θα έπρεπε να υπάρχουν εδώ και καιρό. Τώρα, με το νέο νομοσχέδιο, το οποίο εγκρίνατε στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων και θα έρθει στην Ολομέλεια, αυτό αποτυπώνεται και νομοθετικά και είναι ήδη αποτυπωμένο μέσα στο μνημόνιο.
Κρίσιμα μέτρα έως το 2010. Η δημοσιοποίηση σε μηνιαία βάση στοιχείων της γενικής κυβέρνησης, η δημοσιονομική μεταρρύθμιση και η κατάρτιση του Προϋπολογισμού με το νέο τριετές πλαίσιο, η απελευθέρωση κλειστών επαγγελμάτων - όπως φορτηγά και στη συνέχεια δικηγόροι, φαρμακοποιοί, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί, ορκωτοί λογιστές κ.ά. - η ολοκλήρωση της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών και η έναρξη των διαπραγματεύσεων για το ενιαίο μισθολόγιο του Δημοσίου, η μεταρρύθμιση στο σύστημα υγείας και η εφαρμογή του σχεδίου για την εξυγίανση του Ο.Σ.Ε., είναι τα μεγάλα μέτρα, οι μεγάλες παρεμβάσεις, οι οποίες πρέπει να έχουν γίνει μέχρι τέλους του έτους. Απλώς, για να έχετε μια ολοκληρωμένη εικόνα, βρίσκονται στις σελίδες 36 και 37. Υπάρχουν τα μέτρα της δράσης του πρώτου εξαμήνου του 2011 με τον τέταρτο και τον πέμπτο απολογισμό.
Κλείνω, αυτό το σκέλος της ενημέρωσης και πολύ σύντομα θα κλείσω και με το Ecofin, λέγοντας κάτι το οποίο νομίζω ότι το αντιλαμβανόμαστε όλοι. Ότι το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής, που περιλαμβάνεται στο μνημόνιο, έχει δυστυχώς συνδεθεί με τα άμεσα μέτρα διάσωσης της οικονομίας, όπως είναι οι μειώσεις των μισθών, των συντάξεων και οι αυξήσεις των έμμεσων φόρων. Συνδέεται, όμως, ταυτόχρονα βέβαια και με δύσκολες, απαραίτητες, δίκαιες μεγάλες μεταρρυθμίσεις, όπως το ασφαλιστικό και οι αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις.
Όμως, το Πρόγραμμα είναι κυρίως ένα πρόγραμμα αλλαγών για την Ελλάδα και επανεκκίνησης της οικονομίας και της βιώσιμης ανάπτυξης, περιλαμβάνοντας δράσεις που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα, οδηγούν σε μια πιο αποτελεσματική δημόσια διοίκηση, εξυγιαίνονται τα δημόσια οικονομικά και δημιουργούν γνήσιους μηχανισμός αναδιανομής. Για παράδειγμα, είναι υποχρέωσή μας μέχρι τα μέσα του 2011 να υπάρξει ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης για την ενδυνάμωση της επιθεώρησης εργασίας, έτσι ώστε να βάλουμε ένα φρένο στην αδήλωτη και ανασφάλιστη εργασία. Είναι υποχρέωσή μας η βελτίωση της στόχευσης των κοινωνικών δαπανών, ώστε να μην είμαστε η χώρα η οποία μειώνει το ποσοστό της φτώχειας, πριν και μετά τις μεταβιβάσεις κατά μονάχα μία ή δύο ποσοστιαίες μονάδες, όταν σε άλλες χώρες μειώνεται κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες. Με άλλα λόγια, μεταρρυθμίσεις και αλλαγές, που θα κάνουν την ελληνική οικονομία και πιο ανταγωνιστική, αλλά και πιο δίκαιη. Είναι προφανές, ότι η πολιτική της Κυβέρνησης δεν εξαντλείται, ούτε περιχαρακώνεται, στο μνημόνιο. Αλλά, το πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής είναι ένα πολύ μεγάλο μέρος του.
Θα κάνω μερικές αναφορές στο διήμερο της Συνόδου των Υπουργών Οικονομικών, που αποτελούνται από τρεις βασικές συναντήσεις. Η πρώτη είναι η Ομάδα Δράσης, το λεγόμενο «task force του προέδρου Βαν Ρομπόϊ». Εδώ αναφέρομαι στην ομάδα που επεξεργάζεται τις προτάσεις για το μέλλον της οικονομικής διακυβέρνησης στην Ευρώπη. Η συζήτηση επικεντρώθηκε, κυρίως, στον τρόπο εφαρμογής του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης, του ευρωπαϊκού πλαισίου Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Η πολιτική κατεύθυνση είναι να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στο κριτήριο του χρέους, χωρίς όμως να έχει εξειδικευθεί το πώς ακριβώς θα γίνει αυτό, με μία σειρά από χώρες - μεταξύ των οποίων και την Ελλάδα - να τονίζουν ότι σημασία δεν έχει μόνον το δημόσιο χρέος, αλλά και το ιδιωτικό χρέος, άρα το συνολικό χρέος μίας χώρας.
Δεύτερον, στην δημιουργία ενός «ευρωπαϊκού εξαμήνου», έτσι ώστε να υπάρχει μια πρώτη συζήτηση για τους προϋπολογισμός όλων των χωρών το πρώτο εξάμηνο ήδη, στο πλαίσιο των μακροπρόθεσμων Προγραμμάτων Οικονομικής Πολιτικής. Αυτό συμβαδίζει απόλυτα με το νέο πρόγραμμα κατάρτισης και ψήφισης του Προϋπολογισμού στην Ελλάδα, όπως το έχουμε καταθέσει στο δημοσιονομικό νομοσχέδιο.
Και υπήρξε μία γενική συναίνεση για ανάγκη καλύτερης εποπτείας, καλύτερου μηχανισμού έγκαιρης προειδοποίησης και περισσότερων συστήματων «τιμωρίας» των χωρών που παραβαίνουν το Σύμφωνο Σταθερότητας. Βεβαίως, να τονίσουμε ότι αυτή τη στιγμή μόνο τρεις χώρες δεν παραβαίνουν το Σύμφωνο. Είναι η Σουηδία, Φιλανδία και το Λουξεμβούργο. Όλες οι υπόλοιπες χώρες παραβαίνουν το Σύμφωνο. Άρα, λοιπόν, είναι προφανές ότι τέτοια συζήτηση πρέπει να γίνει, όταν βγαίνει η Ευρώπη από την ύφεση, αλλά πρέπει να γίνει με έναν έξυπνο τρόπο. Εμείς έχουμε εκφράσει τις αντιρρήσεις μας για την άκριτη χρήση «τιμωρίας», κυρώσεων που αφορούν, για παράδειγμα, σε χρήματα που προέρχονται από την Κοινή Αγροτική Πολιτική ή του Ταμείου Αλιείας. Είναι, όμως, σαφές ότι η γενική κατεύθυνση είναι μεγαλύτερη χρήση κυρώσεων και χρήση κυρώσεων, με έναν πιο αυτοματοποιημένο χρόνο, τρόπο και πιο νωρίς στην διαδικασία.
Το πώς ακριβώς αυτό θα μεταφραστεί, θα φανεί τον Σεπτέμβριο, με την τελευταία συζήτηση. Επίσης, έγινε μια συζήτηση για την εξέλιξη του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας 750 δισ. ευρώ. Ο μηχανισμός αυτός είναι πλέον έτοιμος, έχει τοποθετηθεί και επικεφαλής του, έτσι ώστε με την δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων των λεγομένων stress tests των 91 τραπεζών στην Ευρώπη, γύρω στις 23 Ιουλίου, αν υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα σε οποιαδήποτε χώρα ,ο μηχανισμός αυτός θα είναι έτοιμος να συνδράμει.
Για την Ελλάδα, επειδή αναφερόμαστε στα «stress tests», να τονίσουμε ότι η απόφαση είναι ειλημμένη για λόγους διαφάνειας. Η συμμετοχή τραπεζών στα «stress tests» συγκεντρώνουν λογικά σχεδόν το 90% του κύκλου εργασιών στον τραπεζικό τομέα, ενώ στην υπόλοιπη Ευρωπαϊκή ΄Ενωση το ποσοστό είναι γύρω στο 55%. Αυτό συμβαίνει διότι για οποιαδήποτε ελληνική τράπεζα δεν συμμετείχε στα «stress tests», ο συνειρμός κοινός, θα ήταν αυτομάτως από όλους τους διεθνείς αναλυτές, ότι δεν μπορεί. Εμείς έχουμε εμπιστοσύνη ότι οι ελληνικές τράπεζες θα μπορούν να συμμετέχουν. Ακόμη και όσες από αυτές είναι θυγατρικές ξένων, όπως για παράδειγμα η Εμπορική, θα συμμετέχουν στα «stress tests» ταυτόχρονα με τις μητρικές τους. Όπως είπα, τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν γύρω στις 23 Ιουλίου.
Στο Ecofin, η βασική νομοθετική πρωτοβουλία, η οποία συμφωνήθηκε, ήταν αυτή η οποία αφορά στην εποπτεία του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Mετά από κυοφορία πολλών μηνών, υπήρξε συμφωνία σε πολιτικό επίπεδο για την δημιουργία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Χρηματοπιστωτικής Εποπτείας και δόθηκε εντολή στην Προεδρία, από αυτή τη Σύνοδο, από τον Ιούλιο, το Βέλγιο να συνεργαστεί με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για να μπορέσει να κλείσει το πακέτο και να προχωρήσουμε σε μια πλήρη και πιο άρτια χρηματοπιστωτική εποπεία.
Για την Ελλάδα έγινε συζήτηση στο πλαίσιο του Eurogroup. Στις ομάδες της Ευρωζώνης έγινε παρουσίαση της ενδιάμεσης έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, σε συνέχεια της επίσκεψης στην χώρα μας, τον Ιούνιο. Η αξιολόγηση ήταν εξαιρετικά θετική, όπως και η φράση του Προέδρου του Eurogroup, του κ. Γιούγκερ, πως «η Ελλάδα έχει ξεπεράσει τις προσδοκίες που είχαμε γι’ αυτήν» ήταν θετική. Αντίστοιχες εκφράσεις εξέφρασε ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και βεβαίως ο Ευρωπαίος Επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων ο κ. Ρεν.
Νομίζω ότι αυτό αρχίζει πλέον να αποτυπώνεται και στην διεθνή ειδησεογραφία, με την εικόνα πλέον μιας χώρας, η οποία έχει πάρει τις αποφάσεις της, κάνει πολύ δύσκολα πράγματα, τα κάνει με συνέπεια και δείχνει αποτελέσματα και ως προς το έλλειμμα και ως προς τις μεταρρυθμίσεις.
Χθες, επίσης, υπήρξε και μια έκδοση εξαμηνιαίων ομολόγων, η οποία ολοκληρώθηκε επιτυχώς. Η έκθεση αυτή είχε επιτόκιο 4,65%, προφανώς υψηλό επιτόκιο για εξαμηνιαία ομόλογα, αλλά χαμηλότερο επιτόκιο από το επιτόκιο, με το οποίο δανειζόμαστε από τους διεθνείς δανειστές μας, δηλαδή από την Ε.Ε. και το ΔΝΤ. Υπερκαλύφθηκε η έκθεση πάνω από 3,5 φορές και ήταν εξαιρετικά σημαντικό το γεγονός ότι συμμετείχαν γύρω στις δέκα ξένες τράπεζες χωρίς να σημαίνει ότι έχει επανέλθει η εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία - δεν είθισται στις μικρές τριμηνιαίας ή εξαμηνιαίας διάρκειας να συμμετέχουν ξένες τράπεζες -. Είναι ένα άλλο θετικό σημάδι ότι η δουλειά που γίνεται αρχίζει και έχει αποτελέσματα.
Ευχαριστώ πολύ.
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ