Κυρία Πρόεδρε, εκλαμβάνω τον αριθμό των ομιλητών ως ένδειξη ενδιαφέροντος και στήριξης, από τους περισσότερους, αυτής της νομοθετικής πρωτοβουλίας της Κυβέρνησης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑΟ κ. Γείτονας έθεσε το ζήτημα της πιστοποίησης και πώς εγγυάται κάποιος ορισμένα πράγματα. Μού δίνει αφορμή για ένα πολύ συγκεκριμένο παράδειγμα, γιατί ακριβώς έγινε μεγάλη συζήτηση, για το ποια είναι η ευθύνη της Στατιστικής Υπηρεσίας -και θα επανέλθω στο ζήτημα αυτό, αναφορικά με την υποτιθέμενη δαιμονοποίηση, η οποία προφανώς και δεν υπάρχει.
Θέλουμε όλοι, ως Κυβέρνηση, η Στατιστική Υπηρεσία να μπορεί να μην είναι απλώς ο τροχονόμος των στοιχείων, αλλά να ελέγχει τα στοιχεία που της έρχονται. Δεν μπορώ να διανοηθώ πώς είναι δυνατόν, όταν τον Αύγουστο η Τράπεζα της Ελλάδος δημοσιοποιεί ταμειακό έλλειμμα 22 δις ευρώ, η Στατιστική Υπηρεσία τον Οκτώβριο να στέλνει επίσημα έγγραφα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μιλώντας για πρόβλεψη ελλείμματος, μέχρι τέλος του έτους στα 18,5 δις ευρώ. Δεν μπορώ να διανοηθώ πώς γίνεται αυτό. Και θέλω να δώσουμε τη δυνατότητα στον υπάλληλο της Στατιστικής Υπηρεσίας να μπορεί να στέκεται στα πόδια του και να ανθίσταται σε οποιεσδήποτε πολιτικές πιέσεις να στείλει τέτοιο κείμενο. Και ο εκάστοτε Διοικητής της Στατιστικής Υπηρεσίας να μην παίρνει οποιαδήποτε πολιτική κατεύθυνση, σε μια, προφανώς, αντιδεοντολογική κατεύθυνση. Διότι αυτό συνέβη. Είναι προφανές, ότι αυτό που είδαμε ήταν πολιτικές αποφάσεις. Δεν ευθύνονται οι υπάλληλοι.
Το ερώτημα είναι πώς θωρακίζουμε το σύστημα, τι διαδικασίες βάζουμε, τι θεσμικές εγγυήσεις, ώστε να μειωθεί όσο γίνεται η δυνατότητα πολιτικής παρέμβασης. Διότι αυτό είχαμε, δυστυχώς, τόσο από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, όσο και από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας.
Ο κ. Μαγκούφης θέτει μια σειρά από ζητήματα. Όταν αναφέρεται στο άρθρο 1, παράγραφος 4, η έννοια της «καταλληλότητας» σημαίνει καταλληλότητα των διαφόρων στατιστικών στοιχείων. Είναι ένας όρος, που χρησιμοποιείται ευρύτατα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Δηλαδή, καταλληλότερα για κάθε χρήση, για τη χρήση που αρμόζουν, επιχειρήσεις, προφανώς κάθε μορφής.
Συγκρατώ την πρόταση για μέλος από τον αγροτικό κόσμο στο Διοικητικό Συμβούλιο και για την ελεύθερη πρόσβαση σε Βουλευτές. Το ζήτημα της ελευθερίας των ερευνών είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα και εδώ, πολλές φορές, προσκρούουμε σε αποφάσεις που παίρνει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ως προς το πόσο μπορούν να δημοσιοποιούνται κάποια πράγματα και πόσο όχι. Τα περισσότερα κράτη το λύνουν αυτό. Σε εμάς, που ακόμη το ζήτημα δεν έχει τελείως ισορροπήσει, ανάμεσα στην προστασία προσωπικών δεδομένων, στην οποία όλοι πιστεύουμε, αλλά και στην πρόσβαση σε ελεύθερα στοιχεία, πιστεύω ότι αυτό θα λυθεί στην πράξη. Δεν μπορεί, όμως, αυτός ο νόμος να υπερκεράσει ζητήματα που θέτει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Ο κ. Καράογλου θέτει το θέμα της αυξημένης πλειοψηφίας στη Βουλή. Είμαι ανοικτός στο ζήτημα αυτό, δεν είμαι απορριπτικός. Θέλω να το διερευνήσω περαιτέρω νομικά και σε σχέση με τις δυνατότητες που δίνει ο Κανονισμός της Βουλής. Έχω αντιληφθεί ότι υπάρχει πρόβλημα από τον Κανονισμό ως έχει, αλλά επαναλαμβάνω ότι είμαι ανοικτός στο ενδεχόμενο.
Για να δώσει κάποιος πλήρη οικονομική ανεξαρτησία στην Εθνική Στατιστική Αρχή, θα πρέπει να εξαρτάται πλήρως από την εμπορική αξιοποίηση των στατιστικών στοιχείων, τα οποία παράγει. Όμως, η δική μας αντίληψη, είναι ότι τα στατιστικά στοιχεία αποτελούν δημόσιο αγαθό και ως δημόσιο αγαθό πρέπει να δίνονται ελεύθερα στους πολίτες, να υπάρχει πλήρης πρόσβαση. Και εκεί όπου υπάρχει ειδική προστιθέμενη αξία, να υπάρχει κάποια χρέωση. Εδώ, λοιπόν, υπάρχει μια ένταση ανάμεσα στο να δώσει κανείς πλήρη οικονομική ανεξαρτησία και στο να διαφυλάξει την έννοια του δημοσίου αγαθού στα στατιστικά στοιχεία.
Ο κ. Δερμεντζόπουλος αναφέρθηκε στο ζήτημα των προσωποποιημένων ευθυνών και στο τι θα είναι αυτό το περίφημο πόρισμα. Το πόρισμα της ανεξάρτητης αυτής Επιτροπής, στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι της Τράπεζας της Ελλάδος, της ΓΣΕΕ, του ΣΕΒ, της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών, του ΚΕ.Π.Ε., αφού κατατεθεί στον Υπουργό Οικονομικών, ο Υπουργός Οικονομικών θα το καταθέσει με τη σειρά του στη Βουλή, για να γίνει μια συζήτηση σε βάθος για το ποιες ήταν οι ευθύνες.
Δεν σας κρύβω ότι υπάρχει -και το είπα και πριν, αν δεν κάνω λάθος- έντονη πίεση από συζητήσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, λέγοντας ότι σίγουρα υπάρχουν και ευθύνες σε συγκεκριμένα πρόσωπα. «Έχετε κάνει ορισμένα πράγματα για να αναδειχθούν αυτές οι ευθύνες;». Περιμένω αυτό το πόρισμα, για να δω εάν αναδεικνύονται παρόμοιες ευθύνες και πού αποδίδονται. Δεν μίλησα για συγκεκριμένα ονόματα, αλλά συγκρατώ αυτό που λέτε και όταν το πόρισμα έρθει προς συζήτηση στη Βουλή, ελπίζω να επανατοποθετηθείτε στην ίδια ακριβώς κατεύθυνση.
Ο κ. Τόγιας μίλησε για την πανσπερμία ερωτηματολογίων και την ανάγκη συντονισμού, κάτι που είναι πάρα πολύ σωστό και ελπίζω αυτό το σχέδιο νόμου να το λύσει. Είπε και για την ανάγκη διασφάλισης του στατιστικού απορρήτου και με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να αναφερθώ στο γεγονός ότι στο τελικό σχέδιο νόμου θα ενσωματώνουμε μια σειρά από βασικές αρχές λειτουργίας στατιστικών υπηρεσιών σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου στο πρώτο σχέδιο που έχετε δει, δεν γίνεται αυτό.
Ομολογώ ότι έχω μια δυσκολία στο να σχολιάσω τις θέσεις που έθεσε ο κ. Ν. Παπακωνσταντίνου, διότι έχω την εντύπωση ότι το συνολικό πλαίσιο που βάζετε, προσπερνά κατά πολύ το ζήτημα που επιχειρεί να τεθεί από αυτό το νομοσχέδιο. Βάζετε ευρύτερα πολιτικά ζητήματα, που νομίζω ότι δεν είναι της παρούσης. Αυτό για το οποίο θέλω να σας διαβεβαιώσω, είναι ότι δεν πρόκειται αυτή η Εθνική Στατιστική Αρχή να κάνει έρευνα για ιδιωτικούς φορείς και απορώ πού το είδατε αυτό, σ’ αυτό το νομοσχέδιο, γιατί δεν υπάρχει.
Αφήνω για το τέλος κάποια σχόλια για την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας, όπως και τα περί άβουλης και μοιραίας κυβέρνησης. Ο κ. Λαφαζάνης έθεσε ένα ζήτημα, το οποίο δεν είναι η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, που παράγει τα πρωτογενή στοιχεία -και γι’ αυτό ακριβώς, η ανεξάρτητη επιτροπή που έχουμε συστήσει, θα εκδώσει ένα πόρισμα που θα αφορά συνολικά την παραγωγή των στοιχείων αυτών, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο διαβιβάζονται.
Ξέρετε ότι είναι πολύ σημαντικό σε αυτά τα ζητήματα οι διαδικασίες που ακολουθούν, οι ρουτίνες που έχει ο δημόσιος τομέας, που διασφαλίζουν την ακεραιότητα των στοιχείων. Όταν σπάνε αυτές οι ρουτίνες και πάμε σε μια διαδικασία που δεν διασφαλίζεται οτιδήποτε, τότε έχουμε τα προβλήματα που είδαμε. Διότι δεν είναι απλώς θέμα προσώπων, αφού τα πρόσωπα είναι αυτά που είναι, θα έχουν μια ακεραιότητα ή δεν θα έχουν. Το ζήτημα, όμως, είναι πώς εμείς μπορούμε να βάλουμε διαδικασίες, έτσι ώστε να διασφαλίσουμε, όσο μπορούμε, την ακεραιότητα των στοιχείων. Βεβαίως, αποτελεί μια διαπίστωση που βρίσκεται σε απόλυτη αντίθεση με την πραγματικότητα ότι γεγονός ότι δεν υπάρχει ευρωπαϊκό παράδειγμα Ανεξάρτητης Στατιστικής Υπηρεσίας. Η συντριπτική πλειοψηφία των στατιστικών αρχών στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν ανεξάρτητη λειτουργία και κατοχυρώνονται με τον ίδιο τρόπο, με τον οποίο εμείς προτείνουμε να κατοχυρωθεί η Εθνική Στατιστική Αρχή.
Ειλικρινά, είναι προφανές ότι μας χωρίζει μια πολύ σημαντική διαφορά στο πώς αντιλαμβάνεστε τη λογική του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Εσείς έχετε μια μανιχαϊστική λογική, υπάρχει, δηλαδή, το καλό κράτος, ο κακός ιδιωτικός τομέας και τίποτε άλλο.
Ειλικρινά, δεν αντιλαμβάνομαι γιατί φοβάστε αυτή την Κοινωνία των Πολιτών. Σε όλα τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ακόμη και σε αυτά που έχουν πολύ πιο σοβαρά κράτη, όπως λέτε, και όπως ανέφερε και κάποιος άλλος συνάδελφος, υπάρχουν Ανεξάρτητες Αρχές, στις οποίες το επίσημο κράτος εκχωρεί μια σειρά από αρμοδιότητες. Είναι ένας τρόπο ενδυνάμωσης της κοινωνίας των πολιτών και ειλικρινά, εάν δεν έχετε αντιληφθεί το πόσο έχουν προσφέρει στη χώρα μας θεσμοί, όπως ο Συνήγορος του Πολίτη, νομίζω υπάρχει μικρό πεδίο συνεννόησης για τα ζητήματα αυτά.
Η Κυβέρνηση δεν αντιλαμβάνεται πως μας λέτε ότι δεν έχει κανένα νόημα να γίνει ανεξάρτητη η Στατιστική Υπηρεσία και ταυτόχρονα μας ασκείτε κριτική ότι η Κυβέρνηση θα ορίζει τον Πρόεδρο και το Διοικητικό Συμβούλιο. Ή το ένα ισχύει ή το άλλο, αλλά σίγουρα δεν μπορούν να ισχύουν και τα δύο. Δεν υπάρχει στην ελληνική έννομη τάξη - εκτός εάν ιδιωτικοποιήσουμε κάτι, το οποίο είμαι σίγουρος ότι δεν το θέλετε, όπως ούτε εμείς - εκτός εάν ιδιωτικοποιήσουμε τη Στατιστική Υπηρεσία. Δεν υπάρχει τρόπος, παρά εάν θέλουμε να είναι ΝΠΔΔ, πρέπει να εποπτεύεται από κάποιον.
Η Βουλή, διότι και κάποιος άλλος το έθεσε αυτό, συνήθως δεν εποπτεύει οτιδήποτε. Η Βουλή έχει αρνηθεί επίσημα και ως όργανο να εποπτεύει αρχές του Δημοσίου. Άρα, λοιπόν, ένα Υπουργείο θα πρέπει να εποπτεύει. Επομένως, θα ορίζει ο Υπουργός Οικονομικών το Διοικητικό Συμβούλιο, οπότε και σας παραπέμπω στο άρθρο 3, όπου αναφέρεται πολύ καθαρά ότι από το εννεαμελές Διοικητικό Συμβούλιο υπάρχει ο Πρόεδρος της Εθνικής Στατιστικής Αρχής, ο οποίος περνάει από τη διαδικασία του άρθρου 49Α του Κανονισμού της Βουλής. Ο Αντιπρόεδρος, που είναι το μόνο μέλος που ορίζεται από τον Υπουργό Οικονομικών. Ο Πρόεδρος του Σώματος Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων, που είναι εκ του αξιώματός του, και βεβαίως αυτός έχει οριστεί από τον Υπουργό Οικονομικών. Και ένας εκπρόσωπος των εργαζομένων, τον οποίο ορίζουν οι εργαζόμενοι. Επίσης, πέντε μέλη, που υποδεικνύονται από την Τράπεζα της Ελλάδος, την Οικονομική Κοινωνική Επιτροπή, το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ, το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών και το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών. Είναι προφανές ότι ο Υπουργός Οικονομικών ορίζει ένα συν ένα μέλος. Είναι τυπικός ο τρόπος, με τον οποίο ορίζει το Διοικητικό Συμβούλιο και στην πράξη δεν το ελέγχει και αυτό είναι συνειδητό. Να έχει ανεξαρτησία το Διοικητικό Συμβούλιο, έτσι ώστε να μπορεί να κάνει τη δουλειά του σωστά.
Ο κ. Κουσελάς αναφέρθηκε στο ζήτημα των επίσημων στατιστικών και πώς ορίζονται εδώ. Νομίζω ότι το ζήτημα αυτό, θα διευκρινιστεί περαιτέρω με την ενσωμάτωση των βασικών αρχών που χρησιμοποιεί η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία στο σχέδιο νόμου και αυτό είναι το ενιαίο σύστημα αρχών, στο οποίο αναφερθήκατε.
Ποιος ελέγχει; Ο έλεγχος γίνεται από τη Βουλή, με την έννοια ότι το ετήσιο πρόγραμμα και ο απολογισμός της Εθνικής Στατιστικής Αρχής θα έρχεται στη Βουλή, όπως έρχονται και άλλες αντίστοιχες Ανεξάρτητες Αρχές. Τώρα, το γιατί να εποπτεύεται από το Υπουργείο Οικονομικών και όχι από τη Βουλή, νομίζω ότι έχω απαντήσει.
Ο κ. Αλευράς έθεσε ένα ερώτημα στο να προβλεφθεί μια σχέση της Εθνικής Στατιστικής Αρχής με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και τη φορολογία. Ακριβώς αυτός είναι ο στόχος της ανεξάρτητης επιτροπής, η οποία συστάθηκε για να δει ακριβώς όλη την αλυσίδα παραγωγής των στατιστικών στοιχείων και να κάνει συγκεκριμένες προτάσεις, για το πώς θα διασφαλίσουμε όλη αυτήν την διαβίβαση και δημιουργία των στατιστικών στοιχείων που σήμερα βρίσκονται λίγο στον αέρα. Να αποτυπωθεί αυτό σε επίσημα κείμενα του κράτους, έτσι ώστε να γνωρίζουν όλοι, πώς ακριβώς δημιουργούνται τα στατιστικά στοιχεία και η σχέση της Στατιστικής Υπηρεσίας με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και με τις φορολογικές αρχές.
Πράγματι δεν έχουμε τον ακριβή αριθμό των δημοσίων υπαλλήλων, αλλά θέλω να σας πω το εξής: ότι η δημιουργία της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών για τους μισθούς όλων των δημοσίων υπαλλήλων, κάτι το οποίο είχε ξεκινήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, και το οποίο εμείς επιταχύνουμε, θα ολοκληρωθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2010. Θα μας δώσει για πρώτη φορά τη δυνατότητα να έχουμε ακριβή εικόνα για το πόσοι είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι, πόσο πληρώνονται και από πού. Με την έννοια ότι, όποιος δεν πληρώνεται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, δεν θα πληρώνεται.
Για το ζήτημα της ανεργίας και της επιφύλαξης του τρόπου μέτρησης, τίθεται ένα ζήτημα, το οποίο το θέτουν και πολλοί πολίτες. Υπάρχουν ορισμένες βασικές αρχές που ισχύουν σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δυστυχώς, έχει υπάρξει τα τελευταία χρόνια ένας δημιουργικός τρόπος αντιμετώπισης του φαινομένου αυτού. Ποτέ δεν πήρα μια απάντηση στο ερώτημα, πώς είναι δυνατόν το πρώτο τρίμηνο του 2004, με ανάπτυξη 5% και τη χώρα να τρέχει ολοταχώς, για να προλάβει τους Ολυμπιακούς Αγώνες, να καταγράφεται υψηλότερο ποσοστό ανεργίας από ό,τι το 2009, με ύφεση και χωρίς Ολυμπιακούς Αγώνες και με αυτή την οικονομική κατάσταση. Ουδείς ποτέ μού έδωσε μια πειστική απάντηση σε αυτό και νομίζω ότι χρωστάμε στους Έλληνες πολίτες παρόμοιες πειστικές απαντήσεις.
Ο κ. Αμοιρίδης έθεσε ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, που είναι η συνεργασία των φορέων για στοιχεία. Στην Ελλάδα υπάρχει ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα πολλαπλών μητρώων για μια σειρά από πράγματα. Αυτό δεν θα λυθεί με την Εθνική Στατιστική Αρχή. Υπάρχει ένα ευρύτερο θέμα δημιουργίας ενιαίων μητρώων, για μια σειρά από πράγματα, που θα διευκόλυνε πάρα πολύ, ώστε να έχουμε μια εικόνα στο τι πραγματικά συμβαίνει.
Ο κ. Κουτσούκος, αφού αναφέρθηκε στην εκπροσώπηση των φορέων, αναφέρθηκε και στο ζήτημα της ανασφάλειας, που αισθάνονται οι εργαζόμενοι και στο θέμα των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων.
Στο δεύτερο ζήτημα, είναι προφανές ότι θα δώσουμε μια ιδιαίτερη σημασία, ώστε να προβλεφθεί ρητά ότι θα υπάρχει εξασφάλιση. Στο θέμα της ανασφάλειας, αντιλαμβάνομαι πλήρως την ανησυχία που υπάρχει αυτή τη στιγμή στους εργαζόμενους της Στατιστικής Υπηρεσίας. Όταν επισκέφτηκα την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, όταν για πρώτη φορά αναφέρθηκα στην ανεξαρτητοποίηση, είπα ότι η συντριπτική πλειονότητα του ανθρώπινου δυναμικού κάνει καλά τη δουλειά της και πρέπει να της δώσουμε τη δυνατότητα να την κάνει ακόμα καλύτερα. Η αλλαγή δημιουργεί πάντα ανασφάλειες. Εμείς, μέσα από το διάλογο που κάνουμε με τους εργαζόμενους, προσπαθούμε να διασφαλίσουμε απολύτως τα δικαιώματά τους και να τους έχουμε συμμάχους σε μια προσπάθεια, που το τελικό αποτέλεσμα θα είναι η αναβάθμιση της ίδιας της δουλειάς τους και της εικόνας που έχουν στην ελληνική κοινωνία.
Για παράδειγμα, έχουν αναφερθεί πολλά κρούσματα κατά τη διάρκεια διενέργειας απογραφής εργατικού δυναμικού, να βρίσκουν κλειστές τις πόρτες, με πρόφαση ότι «εσείς βγάζετε στοιχεία που δεν τα πιστεύει κανένας». Έτσι, «γιατί να σας ανοίξουμε τις πόρτες και να απαντήσουμε στα ερωτηματολόγιά σας;». Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αντιμετωπιστεί και, βεβαίως, δεν έχει να κάνει με τις προσπάθειες της σημερινής Κυβέρνησης. Δυστυχώς, έχει να κάνει με την εικόνα στην οποία βρεθήκαμε διεθνώς, μετά από τη γνωστή λειτουργία της προηγούμενης Κυβέρνησης.
Κύριε Πολατίδη, βλέπω ότι ο ΛΑΟΣ ταυτίζεται πλήρως με τον ΣΥΡΙΖΑ ως προς την αντιμετώπισή του προς τις Ανεξάρτητες Αρχές. Αυτό εντοπίζω, κ. Λαφαζάνη. Κάνω μια παρατήρηση συγκεκριμένη, η οποία βασίστηκε πάνω στην τοποθέτηση που άκουσα από εσάς και τον κ. Πολατίδη. Λέω για το συγκεκριμένο ζήτημα. Εάν δεν είναι έτσι, είμαι έτοιμος να ακούσω το πώς ακριβώς διαφοροποιείστε. Άκουσα μια θέση απόρριψης της λειτουργίας των Ανεξάρτητων Αρχών, η οποία είναι ταυτόσημη με τη θέση που εξέφρασε ο κ. Πολατίδης.
Κύριε Πολατίδη, το νομοσχέδιο κάθε άλλο παρά εν θερμώ ετοιμάστηκε. Οι ευρωπαϊκές αρχές ζητούσαν επί τέσσερα χρόνια από την προηγούμενη Κυβέρνηση να καταθέσει ένα νομοσχέδιο ανεξαρτητοποίησης της Στατιστικής Υπηρεσίας. Αυτό δεν κατατέθηκε ποτέ. Η προηγούμενη Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είχε κάνει μια προετοιμασία και γι’ αυτό μπορέσαμε να κινηθούμε γρήγορα, η οποία προετοιμασία, λόγω της αλλαγής της Κυβέρνησης, δεν είχε έρθει τότε στη Βουλή.
Ο κ. Βρούτσης αναφέρθηκε στην προσφορά της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας. Θα συμφωνήσω απόλυτα με αυτό. Επειδή εκτιμούμε αυτή την προσφορά, θέλουμε να διαφυλάξουμε την αξιοπιστία της, το μέλλον της και τη δουλειά των υπαλλήλων της. Τώρα, το κατά πόσον λειτουργεί και πώς λειτουργεί αξιόπιστα τώρα ή πριν, η απάντηση είναι πολύ απλή. Παίρνει διαφορετικές πολιτικές εντολές. Δεν παίρνει εντολές απόκρυψης. Παίρνει εντολές «όλα τα στοιχεία πάνω στο τραπέζι», για όλους, απολύτως διαφανή. Είμαι ο πρώτος που θα πει ότι δεν αρκούν οι διαφορετικές πολιτικές εντολές, γι’ αυτό και χρειάζεται να διασφαλίσουμε διαδικασίες, έτσι ώστε να μην εξαρτάται η ακεραιότητά της από τον εκάστοτε πολιτικό προϊστάμενο.
Τα θέματα που έθεσε ο κ.Μακρυπίδης σχετικά με το Διοικητικό Συμβούλιο και τον ορισμό του από τη Βουλή, νομίζω ότι τα απάντησα.
Τέλος, θέλω, κυρία Πρόεδρε, να κάνω μια σύντομη αναφορά, διότι υπήρξαν δύο αναφορές στην υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας από τον οίκο Fitch. Είναι προφανές ότι παρόμοιο είδος υποβάθμισης, όπως και η αρνητική εξέλιξη από τον οίκο S&P, αντανακλούν στο έλλειμμα αξιοπιστίας, που έχει η χώρα μας στις ξένες αγορές, εξαιτίας των πολιτικών που ακολούθησε η προηγούμενη Κυβέρνηση.
Είναι για εμάς προφανές, ότι αυτού του είδους οι αποφάσεις δεν συνάδουν και δεν αντιμετωπίζουν, με το σωστό τρόπο, τις προσπάθειες και τις πρωτοβουλίες, που ήδη έχει αναλάβει η Κυβέρνηση, για την ανάταξη της εικόνας της χώρας και για τη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος, σε βιώσιμη βάση. Αυτές οι προσπάθειες έχουν αποτυπωθεί στον Προϋπολογισμό του 2010, θα στηριχθούν και στηρίζονται από τις μεγάλες τομές στο φορολογικό σύστημα, με το διάλογο που ξεκινάει τη συζήτηση για το ασφαλιστικό, με το διάλογο που έχει ήδη ξεκινήσει για την καλύτερη διαχείριση του δημοσίου χρήματος, μέσα από συντονισμένες ενέργειες όλων των Υπουργείων. Θα αποτυπωθούν σε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα μεσοπρόθεσμης μείωσης του ελλείμματος και ελέγχου του δημοσίου χρέους, που θα αποτυπωθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, που θα κατατεθεί τον Ιανουάριο του 2010 στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πριν θα συζητηθεί στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Θέλω να κάνω απολύτως σαφές ότι η Κυβέρνηση θα προχωρήσει, απόλυτα αποφασισμένη, να διασφαλίσει στο ακέραιο την αξιοπιστία της χώρας απέναντι στους Έλληνες πολίτες και βεβαίως απέναντι στις ξένες αγορές και στους ευρωπαίους εταίρους μας. Δεν έχει κανένα νόημα να κυνηγάμε ανεμόμυλους. Οι διεθνείς αγορές λειτουργούν όπως λειτουργούν. Εμείς, πρέπει με βάση τις αρχές, τις αξίες μας και τις προτεραιότητες που έχουμε ήδη εξηγήσει στους Έλληνες πολίτες -από τους οποίους έχουμε πάρει την εντολή διακυβέρνησης να προχωρήσουμε- να διασφαλίσουμε ότι η χώρα θα μπορεί να έχει ένα πρόγραμμα δανεισμού, το οποίο της επιτρέπει να εξυπηρετεί τις ανάγκες της. Ανάγκες, που έχουν να κάνουν με τη στήριξη των κοινωνικών αγαθών, τη στήριξη των ασθενέστερων και γενικότερα τις ανάγκες της εθνικής οικονομίας.