Παρέμβαση του Ανεξάρτητου βουλευτή, μέλους της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκου Τσούκαλη στη συζήτηση επί της αρχής του σχεδίου νόμου «εκλογικές δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων και έλεγχος αυτών κατά τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές».
Εκπροσωπώντας τη Δημοκρατική Αριστερά, είμαι υποχρεωμένος να τοποθετηθώ επί της πρότασης αντισυνταγματικότητας. Θεωρώ ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, όχι απλώς υπερβαίνει τα όρια της συνταγματικότητας, είναι από τις κλασσικές περιπτώσεις αντισυνταγματικής διαδικασίας και περιεχομένου. Η συγκεκριμένη μέρα και διαδικασία θα μείνει ως στίγμα σε μια σειρά αντιδημοκρατικών, αντισυνταγματικών διαδικασιών που δυστυχώς ακολουθεί η κυβέρνηση την τελευταία περίοδο. Αυθόρμητα βγαίνει η ερώτηση και η απορία προς το κυβερνητικό κόμμα. Επιτέλους υπάρχει Σύνταγμα σε αυτή τη χώρα. Αυτή η συζήτηση έρχεται μία μέρα μετά την τροπολογία του κ. Λοβέρδου όσον αφορά την ανατροπή των μεσολαβητικών αποφάσεων, οι οποίες περιεβλήθησαν την μορφή συλλογικών συμβάσεων. Το νομοσχέδιο αυτό είναι η ad hoc περίπτωση του άρθρου 29 του Συντάγματος, δηλαδή επεκτείνονται οι ρυθμίσεις για τους βουλευτές και για τα κόμματα στις αυτοδιοικητικές εκλογές, σε άλλες αιρετές θέσεις στους αυτοδιοικητικούς.
Άκουσα με έκπληξη τον κ. Υπουργό να λέει ότι «αύριο επί των άρθρων θα αφαιρέσουμε τα άρθρα εκείνα που αναφέρονται στις δαπάνες των υποψηφίων κλπ» Περίμενα από τον κ. Υπουργό να κάνει κάτι πάρα πολύ απλό. Να έχει τη γενναιότητα και να πει δε συζητείται το νομοσχέδιο σήμερα. Η γενναιότητα δυστυχώς δεν περισσεύει σ’ αυτή την περίπτωση την τόσο κραυγαλέα. Θα έπρεπε τουλάχιστον να τολμήσει και να πει «ναι, δεν συζητείται το νομοσχέδιο, να έρθει στις αρχές Οκτωβρίου στην ολομέλεια να το συζητήσουμε και να μην υπάρχει κανένα πρόβλημα». Το λέμε ευθέως σαν Δημοκρατική Αριστερά, είναι προτιμότερο να πηγαίναμε στις εκλογές με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, παρά να παραβιάσουμε το Σύνταγμα.
Είναι απλό και δηλώνουμε αυτή τη στιγμή ότι ναι είμαστε υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου, αναλαμβάνοντας και την ευθύνη. Ναι, αναλαμβάνουμε την ευθύνη να πούμε ότι είμαστε θετικοί επί της αρχής του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, όμως δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να παραβλέψουμε την κραυγαλέα αντισυνταγματικότητα, όσον αφορά τη διαδικασία ψήφισής του.
Θα αναφερθώ πολύ σύντομα σε ένα θέμα. Πρόκειται για μια ερώτηση την οποία καταθέσαμε και οι τέσσερεις βουλευτές της Δημοκρατικής Αριστεράς, πριν ακόμα κατατεθεί το νομοσχέδιο στη Βουλή, σε σχέση με την πρόσφατη έκθεση της ομάδας κρατών κατά της διαφθοράς, του Συμβουλίου της Ευρώπης, όσον αφορά την κατάσταση της διαφάνειας και της χρηστής διαχείρισης, όσον αφορά τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων και ιδιαίτερα σε σχέση με το ν. 3202/2003. Σύμφωνα με την έκθεση αυτή, η Ελλάδα παραβιάζει 23 αρχές της χρηστής διαφάνειας όσον αφορά το πολιτικό χρήμα. Και σύμφωνα με τη σύσταση 4 του 2003 αυτές τις συγκεκριμένες συστάσεις, τις καταθέσαμε ως πρόταση της Δημοκρατικής Αριστεράς και ζητήσαμε να περιληφθούν στο νομοσχέδιο, τόσο όσον αφορά τη διαδικασία, τη διαχείριση των οικονομικών και τη διαφάνεια κατά τις αυτοδιοικητικές εκλογές, όσο και σε σχέση με το πολιτικό χρήμα για τα κόμματα και για τις βουλευτικές εκλογές.
Δηλώνουμε ότι είμαστε υπέρ, επί της αρχής του νομοσχεδίου. Υπάρχουν αυστηρές διατάξεις στο νομοσχέδιο; Βεβαίως υπάρχουν και υπερβολικές θα λέγαμε. Όμως στην κατάσταση που βρισκόμαστε, όσον αφορά τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος, όσον αφορά την εικόνα που έχει το πολιτικό σύστημα απέναντι στους πολίτες, την απαξίωσή του, προτιμούμε να αποδεχθούμε τις αυστηρές αυτές προδιαγραφές και διατάξεις, παρά να είμαστε κατά, επί της αρχής του συγκεκριμένου νομοσχεδίου.