Ομιλία του Βουλευτή ΠΑΣΟΚ Άρτας κ. Δημήτρη Τσιρώνη στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής στις 29.7.2010, κατά την Ενημέρωση των μελών της Επιτροπής από την Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Λούκα Κατσέλη για το υπό κατάθεση νομοσχέδιο "Αναπτυξιακός Νόμος".
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΣΙΡΩΝΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Ευχαριστούμε τον κ. Μοσχόπουλο και πριν δώσω το λόγο στην κυρία Υπουργό για να κάνει το κλείσιμο, θα ήθελα και εγώ με τη σειρά μου να πω ότι το προς κατάθεση σχέδιο νόμου για το Νέο Αναπτυξιακό Νόμο της χώρας έρχεται να δώσει μια ώθηση στην αναπτυξιακή προσπάθεια που καταβάλει αυτή τη στιγμή η χώρα μας, να δημιουργήσει τις απαραίτητες προσδοκίες έτσι ώστε να αλλάξει και να ανατραπεί το αρνητικό κλίμα στην αγορά και βέβαια να αναθερμανθεί η ελληνική οικονομία. Είναι πολύ φυσικό ότι όταν σχεδιάζεις έναν Νέο Αναπτυξιακό Νόμο είναι απαραίτητο να δεις τι κάνεις, τι υπήρχε στο παρελθόν, κάνεις έναν απολογισμό μέχρι σήμερα. Εδώ θα ήθελα να πω ότι γενικά και οριζόντια μέτρα φορολογικού χαρακτήρα όπως ήταν η μείωση των φορολογικών συντελεστών από 35% στο 25% χωρίς να υπάρχει καμία δέσμευση για επενδύσεις, δεν δημιουργεί κανένα επενδυτικό κλίμα, καμιά αναπτυξιακή διαδικασία και δεν βάζει καθόλου φυτίλι στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας. Είναι ισοπεδωτική αυτή η λογική όταν φορολογούνται με τον ίδιο τρόπο τόσο τα διανεμόμενα όσο και τα αδιανέμητα κέρδη των επιχειρήσεων.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα πάρα πολύ αναπτυξιακοί νόμοι να μας οδηγήσουν σε μια στρεβλή περιφερειακή ανάπτυξη, από τα στοιχεία που μας έδωσε σήμερα το υπουργείο φαίνεται πάρα πολύ καθαρά ότι μόλις έξι Νομοί ξεπερνούν τον εθνικό μέσο όρο στο κατά κεφαλήν εισόδημα και αυτό σημαίνει ότι η ανάπτυξη της χώρας είναι στρεβλή. Ένα άλλο σημείο είναι ότι υπάρχει χαμηλή ανταγωνιστικότητα στην ελληνική οικονομία σήμερα και αυτό θα πρέπει να βελτιωθεί, καθώς οδήγησε στη συρρίκνωση της παραγωγής, στη μείωση των εξαγωγών και στην αύξηση των εισαγωγών. Παλαιότερα, μέχρι το 2002 όλα αυτά τα θέματα τα αντιμετωπίσαμε με μια διόρθωση που κάναμε μέσω της υποτίμησης του νομίσματος, προσπαθούσαμε να αυξήσουμε τις εξαγωγές μας, να μειώσουμε τις εισαγωγές και να μπορέσουμε να παράγουμε. Έχουμε φτάσει σε σημείο που να μην μπορούμε να παράγουμε.
Οι περισσότερες αιτήσεις με τον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο αφορούσαν κυρίως φωτοβολταϊκά και ξενοδοχειακές μονάδες, ήταν λίγες οι παραγωγικές αιτήσεις που γινόντουσαν στον αναπτυξιακό νόμο. Όλα αυτά θα πρέπει να ανατραπούν και να αλλάξουν και οι νέες κατευθύνσεις που δίνει το Υπουργείο θεωρώ ότι αντιμετωπίζουν με ένα πολύ ικανοποιητικό τρόπο αυτά τα ζητήματα. Ως Βουλευτής, μιας μικρής περιφέρειας με χαμηλή ανάπτυξη αλλά και ως οικονομολόγος, θα ήθελα να δώσω συγχαρητήρια στην ηγεσία του Υπουργείου που προσπάθησε να βρει αυτά τα σημεία που έχουν πάρα πολύ αξία και μεγάλη σημασία να αλλάξουν. Μέχρι σήμερα η χώρα χωριζόταν σε γεωγραφικές ζώνες, με ιδιαίτερη ενίσχυση στις παραμεθόριες περιοχές, αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να καταστούν ‘’παραμεθόριες’’ άλλοι Νομοί και άλλες περιοχές που δεν ήταν μεν παραμεθόριες, αλλά ουσιαστικά μετατράπηκαν σε τέτοιους, όπως ήταν και ο δικός μου νόμος ο οποίος έχει ένα κατά κεφαλήν εισόδημα 61,64% σε σχέση με τον εθνικό μέσο όρο. Οδήγησε σε υπανάπτυξη και έτσι καταδικάστηκαν πολλοί Νομοί με αυτό το σχεδιασμό. Τώρα τα κίνητρα έχουν πλέον να κάνουν με την ανάπτυξη του κάθε Νομού σε σχέση με τον εθνικό μέσο όρο και για πρώτη φορά Νομοί όπως και ο δικός μου Νομός, η Άρτα, μπαίνει στην υψηλή ζώνη κινήτρων που ποτέ δεν είχε ξαναγίνει στο παρελθόν και είναι πολύ σημαντικό και δεν είναι μόνο ο δικός μου Νομός αλλά είναι οι περισσότεροι Νομοί, είναι σχεδόν οι μισοί Νομοί της χώρας που είναι κάτω από το 75% του μέσου όρου και οι οποίοι μπαίνουν για πρώτη φορά στην υψηλή ζώνη κινήτρων. Αυτός ο νέος τρόπος αντιμετώπισης θα έχει σαν αποτέλεσμα να επιτευχθεί μια καλύτερη περιφερειακή σύγκλιση της χώρας και βέβαια να μειωθούν και ενδοπεριφερειακές ανισότητες που έτσι και αλλιώς υπήρχαν σε κάθε περιφέρεια.
Επίσης, είναι σημαντικό ότι οι ορεινές, μειονεκτικές και νησιωτικές περιοχές, μόνο με αυτό τον περιορισμό που ανέφερε πριν και η Υπουργός, μπαίνουν στην υψηλότερη ζώνη κινήτρων κάτι το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό. Επίσης σημαντικό είναι το ότι ένα επιπλέον 20% δεν κατανέμεται και παρακρατείται για να πάει ακριβώς στους πιο χαμηλούς αναπτυξιακά Νομούς, που είναι και αυτό πολύ σημαντικό και εδώ θα ήθελα να κάνω μια πρόταση κυρία Υπουργέ. Υπάρχουν Νομοί οι οποίοι δεν έχουν ΒΙΟΠΑ, πόσο δε μάλλον δεν έχουν καθόλου βιομηχανική περιοχή, ΒΙΠΕ. Θα πρέπει και εκεί να τους δώσουμε τη δυνατότητα να πάνε να εγκατασταθούν πλέον, αφού θα έχουν υψηλά κίνητρα, θα πρέπει να έχουμε τη δυνατότητα να δώσουμε κάποιους από αυτούς τους πόρους, στα επιμελητήρια, στην τοπική αυτοδιοίκηση, στους αναπτυξιακούς φορείς της περιοχής προκειμένου να δημιουργηθεί ένας φορέας που θα φτιάξει πλέον ένα βιομηχανικό πάρκο ή μια βιομηχανική περιοχή προκειμένου να υπάρξει έλκυση επενδύσεων.
Με αυτά τα λίγα, θεωρώ ότι το νομοσχέδιο το οποίο θέλετε να καταθέσετε κινείται σε πολύ σωστή κατεύθυνση και νομίζω ότι θα βοηθήσει. Δεν θα ήθελα να είμαι ισοπεδωτικός ούτε με τον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο και θα έλεγα ότι ήταν ένας ικανοποιητικός αναπτυξιακός νόμος, που δεν δημιουργούσε προβλήματα. Μας έφερε πάρα πολλές επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά, σε ξενοδοχειακές μονάδες και έτσι δημιούργησε μια στρεβλότητα και σήμερα έχουν συσσωρευτεί πάρα πολλά αιτήματα προς εξέταση στο Υπουργείο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας, τα οποία ούτε καν μπορούν να εξεταστούν. Νομίζω ότι με αυτό το νομοσχέδιο θα λυθεί αυτό το πρόβλημα. Επίσης θα ήθελα να πω ότι, μεμφόμαστε την Υπουργό επειδή καθυστέρησε, αλλά η Υπουργός ήταν ξεκάθαρη από την αρχή και είχε πει ότι θα το φέρει το Νομοσχέδιο, αλλά οι πόροι του 2010 θα αφορούν τις παλιές αιτήσεις. Συνεπώς δεν υπήρχε κανένας λόγος να ερίζουμε για το αν ο αναπτυξιακός νόμος θα περάσει έναν ή δύο μήνες νωρίτερα ή αργότερα, ούτως ή άλλως οι πόροι δεν χάνονται για τον αναπτυξιακό, μιας και ο νέος αναπτυξιακός αφορά τους πόρους από το 2011. Αναφέρθηκα σε αυτό, για την τάξη των πραγμάτων, επειδή έχω παρακολουθήσει στενά αυτή τη διαδικασία και θα δώσω αμέσως το λόγο στην κ. Υπουργό.
........................................................................................................................................................................................................................................................................................
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΣΙΡΩΝΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι ευχαριστούμε την Υπουργό για την ενημέρωση που μας έκανe σύμφωνα με το άρθρο 36 παράγ. 7 του κανονισμού της Βουλής. Στο επόμενο διάστημα θα καταθέσει τον αναπτυξιακό νόμο, το νομοσχέδιο. Έχει προγραμματίσει από ό,τι ξέρω τέλος Αυγούστου, μόλις ανοίξει η Βουλή να κατατεθεί το νομοσχέδιο έτσι ώστε να μπορέσουμε να το ψηφίσουμε αρχές Σεπτεμβρίου. Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω όλους. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, λύεται η συνεδρίαση.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΣΙΡΩΝΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ