Ερώτηση
28-4-2010Προς τον κ. Υπουργό
Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
Θέμα: Σημαντική οικονομική επιβάρυνση των επιβατών του ΟΑΣΘ εν μέσω κρίσης, λόγω της νέας τιμολογιακής πολιτικής του οργανισμού
Σύμφωνα με εξαγγελίες του ΟΑΣΘ, από την 1η Μαΐου 2010 αυξάνεται το βασικό εισιτήριο από τα 50 στα 60 λεπτά. Η απόφαση αυτή αυξάνει το κόστος κάθε μεμονωμένης μετακίνησης, σε περίοδο μάλιστα οξύτατης οικονομικής κρίσης, με την τιμή της βενζίνης να πλησιάζει το 1.5 ευρώ ανά λίτρο, και μάλιστα σε μία πόλη που δεν προσφέρει στους πολίτες της άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς πλην των αστικών λεωφορείων.
Αιτία των αυξήσεων είναι η απόφαση του κράτους να μειώσει κατά 25% την επιδότηση που δίνει στον οργανισμό κάθε χρόνο. Ενώ ο ΟΑΣΘ περίμενε μία επιχορήγηση της τάξεως των 130 εκατ. ευρώ, φέτος θα πάρει 96 εκατ. ευρώ, διαφορά την οποία σκοπεύει να καλύψει με την ανατίμηση των κομίστρων. Ωστόσο, οι αυξήσεις των τιμών του ΟΑΣΘ είναι στην πραγματικότητα πολύ μεγαλύτερες από τα 10 λεπτά που παρουσιάζονται. Γιατί, το νέο τιμολόγιο, πλήττει κυρίως το μοντέλο των μετεπιβιβάσεων, πάνω στο οποίο στήθηκε το δίκτυο αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης το 2005, ανεβάζοντας υπερβολικά το κόστος των φθηνότερων για το κοινό μετακινήσεων, όπως ίσχυαν μέχρι τώρα.
Συγκεκριμένα, με ένα εισιτήριο των 60 λεπτών θα πραγματοποιείται κάθε μετακίνηση από και προς την κεντρική περιοχή της Θεσσαλονίκης, και μία μόνο μετεπιβίβαση μέσω των σταθμών μετεπιβίβασης (Ν.Σ. Σταθμού, Α.Σ. ΙΚΕΑ, ΚΤΕΛ «Μακεδονία», Σταυρούπολης, Χορτιάτη, Χαριλάου και Βούλγαρη), με δεύτερη επικύρωση. Το μέτρο όμως της μετεπιβίβασης με το βασικό εισιτήριο των 60 λεπτών δεν θα ισχύει σε όλες τις άλλες περιπτώσεις. Γι αυτές, κάθε αλλαγή λεωφορείου θα απαιτεί είτε την αγορά δύο βασικών εισιτηρίων, είτε ενός εισιτηρίου του 1 ευρώ (για τέσσερεις μετακινήσεις εντός 90 λεπτών), διπλασιάζοντας στην πράξη το κόστος μίας τέτοιας διαδρομής, η οποία σήμερα κοστίζει 50 λεπτά. Δηλαδή χιλιάδες επιβάτες που καθημερινά μετακινούνται από τα προάστια στο κέντρο της πόλης, θα πληρώνουν όχι απλώς 10 αλλά 50 λεπτά παραπάνω σε κάθε συνολική διαδρομή.
Επειδή οι τιμές των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ καθορίζονται από τις δαπάνες κυκλοφορίας του, τη συμβολή του κράτους και τον αριθμό των επιβατών που χρησιμοποιούν τα λεωφορεία του,
Επειδή η επιβάρυνση που επιφέρει στον οργανισμό η μείωση της κρατικής επιχορήγησης αντισταθμίζεται μερικώς από την αύξηση του αριθμού των επιβατών,
Επειδή στην πράξη η τιμολογιακή αύξηση των εισιτηρίων είναι πολύ μεγαλύτερη των 10 λεπτών, που εξαγγέλθηκε,
Επειδή στελέχη του υπουργείου Μεταφορών διαβεβαίωναν πριν από σαράντα περίπου μέρες ότι δεν θα αυξάνονταν οι τιμές των εισιτηρίων,
ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1) Θεωρεί πως η μείωση της κρατικής επιχορήγησης του ΟΑΣΘ συμβάλλει στην εξασφάλιση της οικονομικής και ασφαλούς μετακίνησης των πολιτών στο κέντρο της πόλης τους και στους χώρους εργασίας τους, τη στιγμή που η τιμή της βενζίνης ανεβαίνει ανεξέλεγκτα και η χρήση των ΙΧ επιβαρύνει κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά τον αστικό ιστό;
2) Το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων είναι σύμφωνο με τις αποφάσεις του επιδοτούμενου και παρέχοντος υπηρεσίες κοινής ωφέλειας ΟΑΣΘ, να αυξήσει τις τιμές των εισιτηρίων και να εφαρμόσει ένα σύστημα μείωσης των μετεπιβιβάσεων, σε μία περίοδο που οι μισθοί των εργαζομένων περικόπτονται και η χώρα διέρχεται την χειρότερη οικονομική και κοινωνική κρίση των τελευταίων δεκαετιών;
Οι ερωτώντες βουλευτές:
Κουράκης Τάσος
Αμμανατίδου-Πασχαλίδου Ευαγγελία