Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

14.1.10

Τι θα γίνει με τους ανυπεράσπιστους ναυτικούς

Ερώτηση
Προς την
Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Λ. Κατσέλη
Θέμα: Τι θα γίνει με τους ανυπεράσπιστους ναυτικούς, πληρώματα
εγκαταλειμμένων εμπορικών ή επιβατικών πλοίων, στα λιμάνια
του Πειραιά και του Βόλου σήμερα και ίσως αύριο παντού;




Τους τελευταίους μήνες εκτυλίσσονται δύο περιστατικά εγκατάλειψης πλοίων και των πληρωμάτων τους από τις πλοιοκτήτριες εταιρίες στα λιμάνια του Πειραιά και του Βόλου. Σε αυτά τα δύο πλοία, ελληνικών συμφερόντων, τα πληρώματα είναι αλλοδαποί ναυτικοί διαφόρων εθνικοτήτων (Φιλιππινέζοι, Τανζανοί, Αιγύπτιοι, Ινδοί) ενώ στο ένα από τα δύο (αυτό του Βόλου) ο καπετάνιος είναι Έλληνας.
Την ίδια περίοδο μεγαλύτερη δημοσιότητα είχε τρίτο περιστατικό, αυτό της εγκατάλειψης δεκάδων Ελλήνων ναυτικών στα πλοία ακτοπλοΐας του Αγούδημου στον Πειραιά.
Τα γεγονότα αυτά αναδεικνύουν την απουσία προβλέψεων υπέρ των εργαζομένων από την πλευρά της ελληνικής και διεθνούς νομοθεσίας.
Σχετικά με τα πλοία του Αγούδημου ήδη, αν και με καθυστέρηση, νομοθετείται αυτές τις ημέρες στο ελληνικό κοινοβούλιο ειδική ρύθμιση μερικής και για αυτό ανεπαρκούς κάλυψης των ναυτικών μέσω Ν.Α.Τ.
Τα άλλα δύο περιστατικά, αν και εξελίσσονται εδώ και μήνες έγιναν ευρέως γνωστά σχετικά πρόσφατα. Πιο συγκεκριμένα:
α) Ανοιχτά του Πειραιά βρίσκεται αγκυροβολημένο από τον Αύγουστο του 2009 το φορτηγό πλοίο M/V AETEA SIERRA. Στην ιδιοκτησία και τη διαχείριση του πλοίου εμπλέκονται η εταιρία AETEA SIERRA MARITIME COMPANY LTD, με καταστατική έδρα τα νησιά Cayman και πραγματική τον Πειραιά, η εταιρία THESARCO SHIPPING CO S.A., με έδρα τον Πειραιά, ο πλοιοκτήτης Ευάγγελος Σαραβάνος και η εταιρία AGROSY SHIPMANAGEMENT INC, με έδρα τον Πειραιά. Σύμφωνα με δημοσιεύματα το πλοίο είναι ακινητοποιημένο λόγω δικαστικών διαφορών με τους φορτωτές. Παράλληλα, οι Φιλιππινέζοι ναυτικοί - πλήρωμα του πλοίου – παραμένουν απλήρωτοι, χωρίς βοήθεια και χωρίς την αναγκαία φροντίδα από οποιονδήποτε ώστε να μπορέσουν να επιστρέψουν νόμιμα στην πατρίδα τους. Όλα αυτά έχουν γνωστοποιηθεί και επισήμως από καιρό τώρα σε πολλούς αρμόδιους φορείς και ειδικότερα με την από 29 Νοεμβρίου 2009 επιστολή τους την οποία υπογράφουν δώδεκα Φιλιππινέζοι ναυτικοί του πληρώματος και την οποία έχουν μεταξύ άλλων αποστείλει προς τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, καθώς και με την από 30/12/2009 Επιστολή/Επείγουσα Έκκληση του ενός εξ υμών των υπογραφόντων την παρούσα ερώτηση Βουλευτών του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. προς την Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Λούκα Κατσέλη. Να σημειωθεί επίσης ότι, στις 18/12/2009 με την απόφαση 7894/2009-7580/2009 το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά (διαδικασία ασφαλιστικών μέτρων) δικαιώνει τους προσφεύγοντες ναυτικούς ως προς τις οφειλόμενες προς αυτούς δεδουλευμένες αποδοχές.
β) Στο λιμάνι του Βόλου βρίσκεται αγκυροβολημένο το φορτηγό πλοίο Sea Duende. Το συγκεκριμένο πλοίο ανήκει σε ελληνική εταιρεία με έδρα τον Πειραιά και φέρει Παναμέζικη σημαία. Το δρομολόγιο που ακολούθησε είναι Κύπρος - Βόλος με ενδιάμεσες στάσεις σε χώρες της Μεσογείου και διάφορα νησιά του Αιγαίου. Στις αρχές του Οκτώβρη έφτασε στο λιμάνι του Βόλου, όπου ξεφόρτωσε και ετοιμαζόταν να αποπλεύσει για Αμαλιάπολη όπου θα δεχόταν επισκευή. Ωστόσο, στις 16 Οκτωβρίου, επιβλήθηκε στο πλοίο απαγορευτικό απόπλου λόγω ασφαλιστικών μέτρων που ζητήθηκαν από τον πρώην συνέταιρο του ιδιοκτήτη και 2 πετρελαϊκές εταιρίες από την Κύπρο, για χρέος το οποίο φτάνει τις 120.000 ευρώ. Από εκείνη την ημέρα το καράβι είναι δεμένο στο λιμάνι του Βόλου και το πλήρωμά του «φυλακισμένο». Το πλήρωμα του πλοίου είναι απλήρωτο για μήνες ενώ ο ιδιοκτήτης παραμένει άφαντος. Οι όποιες προσπάθειες από τον Έλληνα καπετάνιο του πλοίου να επικοινωνήσει με τον πλοιοκτήτη έχουν αποβεί άκαρπες μέχρι στιγμής. Και σε αυτήν την περίπτωση οι αλλοδαποί ναυτικοί δε μπορούν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους.
Πρέπει να τονιστεί επίσης, ότι ιδιαίτερα στις δύο περιπτώσεις, αυτές του M/V AETEA SIERRA και Sea Duende, οι ναυτικοί αντιμετώπισαν ελλείψεις τόσο σε καύσιμα όσο και σε τρόφιμα γεγονός που έθετε σε άμεσο κίνδυνο την υγεία τους, ενώ η όποια βοήθεια τους παρέχεται στηρίζεται στην καλή θέληση της τοπικής κοινωνίας, των φορέων και των στελεχών του Λ.Σ.. Πρόκειται για μια απαράδεκτη ανθρώπινη ταλαιπωρία και περιπέτεια η οποία προσβάλει όχι μόνο ανθρώπινα και κοινωνικά δικαιώματα, αλλά και τον πολιτισμό της χώρας μας και των σύγχρονων κοινωνιών, γυρίζοντας μας σε συνθήκες εργασίας του 19ου αιώνα.
Πέραν τούτου και οι τρείς περιπτώσεις ανέδειξαν ένα σχεδόν απόλυτο αδιέξοδο και κατέδειξαν την παντελή έλλειψη άμεσων και αποτελεσματικών νομικών και διοικητικών προβλέψεων κατοχύρωσης των εργαζομένων ναυτικών, πληρωμής των δεδουλευμένων τους και επιστροφής τους στην πατρίδα τους των αλλοδαπών ναυτικών, προβλέψεων ανάλογων με αυτές που ισχύουν για την παροχή προστασίας και φροντίδας προς Έλληνες ναυτικούς που αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα σε ξένα λιμάνια. Εννοείται πως τέτοιες νομικές και διοικητικές προβλέψεις και νομοθετικές ρυθμίσεις απαιτούν διεθνείς συνεργασίες και διακρατικές συμβάσεις που ποτέ δεν έχουν προωθηθεί. Σήμερα όμως, όταν τα προαναφερθέντα τρία περιστατικά καθόλου δε μοιάζουν μεμονωμένα αλλά μετά βεβαιότητας αποτελούν το προανάκρουσμα σειράς παρόμοιων λόγω της παγκόσμιας καπιταλιστικής κρίσης, η ανάγκη διαμόρφωσης προστατευτικού πλαισίου υπέρ των εργαζομένων ναυτικών καθίσταται προφανής και επείγουσα.
Με βάση τα παραπάνω,
Ερωτάται η κ. Υπουργός
1. Σε ποιες άμεσες ενέργειες αποτελεσματικής βοήθειας προς τους ναυτικούς των πλοίων M/V AETEA SIERRA και Sea Duende προτίθεται να προβεί ώστε να εξευρεθούν λύσεις για την πληρωμή τους και την δρομολόγηση της επιστροφής τους στις χώρες τους;
2. Προτίθεται να αναλάβει πρωτοβουλία για την προώθηση των επειγόντων αναγκαίων νομοθετικών και διοικητικών ρυθμίσεων, αλλά και τη σύναψη διακρατικών συμφωνιών ούτως ώστε τέτοια φαινόμενα χρεοκοπίας ναυτιλιακών επιχειρήσεων να μη συνεπάγονται τόσο δυσμενείς επιπτώσεις για τους ναυτικούς Έλληνες ή αλλοδαπούς;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Θοδωρής Δρίτσας
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ