Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

21.12.09

ΟΜΙΛΙΑ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΣΑΧΙΝΙΔΗ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΟΜΙΛΙΑΦΙΛΙΠΠΟΥ ΣΑΧΙΝΙΔΗΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝΨΗΦΙΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2010ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Σήμερα, καθώς οδεύουμε στο τέλος της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα, μέσα σε κλίμα διεθνούς ύφεσης και αβεβαιότητας για τις προοπτικές εξόδου από την κρίση, συζητούμε για τον Προϋπολογισμό του 2010.
O Προϋπολογισμός αυτός σηματοδοτεί το ξεκίνημα μίας τετραετούς προσπάθειας.
Ανάταξης της Οικονομίας,
Ενίσχυσης της οικονομικής και κοινωνικής δικαιοσύνης,
Νοικοκυρέματος των δημοσίων Οικονομικών και αποκατάστασης του χαμένου κύρους της χώρας,
Στήριξης της ανταγωνιστικότητας και ενός νέου προτύπου ανάπτυξης,
Με αίσθημα ευθύνης συνέπειας απέναντι στους πολίτες καταθέτουμε ένα προϋπολογισμό ανάκαμψης και αναδιανομής με σεβασμό στους κόπους του Έλληνα.
Ο Προϋπολογισμός του 2010 αποτελεί:
• Τον πρώτο προϋπολογισμό της νέας Κυβέρνησης το ΠΑΣΟΚ που συντάχθηκε σ’ ένα εξαιρετικά δυσμενές για τη χώρα μας διεθνές οικονομικό περιβάλλον.
• Τον πρώτο προϋπολογισμό που έρχεται να βάλει τέρμα σε ένα πρωτόγνωρο δημοσιονομικό εκτροχιασμό, για τον οποίο δεν ευθύνεται η οικονομική κρίση, όπως ισχυρίζεται η ΝΔ αλλά συγκεκριμένες πολιτικές επιλογές ανευθυνότητας ασυνέπειας από την Κυβέρνηση της ΝΔ.
• Τον πρώτο προϋπολογισμό που επιχειρεί να λύσει μια δύσκολη εξίσωση. Συγκεκριμένα, να στηρίξει την ανάπτυξη, την οικονομική δραστηριότητα, να μην αφήσει τους κοινωνικά αδύναμους να υποστούν και πάλι τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης αλλά και να πραγματοποιήσει μια ουσιαστική δημοσιονομική διόρθωση.
Με τον Προϋπολογισμό αυτό δείχνουμε υπεύθυνη στάση.
Λέμε στους Έλληνες πολίτες την αλήθεια από την πρώτη στιγμή.
Χωρίς περιστολές, εκθέτουμε τα πραγματικά προβλήματα, παρουσιάζουμε την αλήθεια και με ειλικρίνεια υλοποιούμε το πρόγραμμα μας.
Η Ελλάδα έχει πολύ δρόμο να διανύσει, δρόμο με κακοτοπιές. Έχουμε όμως το όραμα το σχέδιο και τις πολιτικές για να βγάλουμε τη χώρα από την κρίση. Αυτές τις πολιτικές ενέκρινε ο Ελληνικός Λαός στις εκλογές στις 4 του Οκτώβρη και αυτές υλοποιούμε με τον Π/Υ που συζητάμε.
Η χώρα σήμερα έχει ένα τεράστιο έλλειμμα κύρους και αξιοπιστίας που υπονομεύει τις προοπτικές της. Το έλλειμμα αυτό πρέπει να το αποκαταστήσουμε άμεσα ενισχύοντας τη διαφάνεια και την αξιοπιστία των δημοσίων οικονομικών. Πρώτο μας άμεσο βήμα είναι η Ανεξαρτητοποίηση της ΕΣΥΕ.
Ι. Βασικά Δημοσιονομικά (έσοδα – δαπάνες - χρέος – έλλειμμα)
Με τον πρώτο μας Προϋπολογισμό ερχόμαστε σε ρήξη με το παρελθόν.
Ο προϋπολογισμός του κράτους πρέπει να αξιολογείται και να κρίνεται στη βάση του ρεαλισμού των σεναρίων που ενσωματώνει, της εγκυρότητας των στοιχείων που περιλαμβάνει, στη βάση των προτεραιοτήτων που θέτει για την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνία.
Με βάση αυτό το πλαίσιο καταρτίσαμε και τον πρώτο μας Προϋπολογισμό:
Ξεκινάμε με ένα και μόνο δεδομένο.
Τον πρωτοφανή δημοσιονομικό εκτροχιασμό.
Φαίνεται πως όλοι τον γνώριζαν εκτός από τα μέλη της προηγούμενης Κυβέρνησης.
Το ύψος του ελλείμματος που διαμορφώθηκε στο 12,7% για το 2009 αποτελεί ορόσημο αρνητικής επίδοσης για τη χώρα και σημείο -πλέον- αναφοράς για την κακή και ανεύθυνη δημοσιονομική πολιτική που εφάρμοσε η προηγούμενη κυβέρνηση. Είναι το υψηλότερο έλλειμμα από ο 1993 και μετά.
Καταθέτω σχετικό πίνακα.
Και το αναφέρω έτσι, γιατί κύριοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης ακόμα δεν έχω ακούσει ακόμα και σήμερα να αναλάβετε έστω ένα μικρό μέρος από τις ευθύνες σας για αυτή την κατάσταση!
Ακόμα και σήμερα όμως μέσα σε αυτή την αίθουσα επιδεικνύετε πολιτική αμνησία παρουσιάζοντας ψεύτικα στοιχεία και άστοχες αναλύσεις.
Αναρωτιέμαι τι προσπαθείτε να επιτύχετε με αυτή την τακτική σας. Άραγε δε διάβασε κανείς από εσάς τις ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το καλοκαίρι του 2009 που έλεγε ότι και μετά τα μέτρα που πήρατε το καλοκαίρι το έλλειμμα θα ξέφευγε πάνω από το 10% του ΑΕΠ;
Κατανοώ το πρόβλημα των Βουλευτών της ΝΔ κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή.
Μετά από 5,5 χρόνια διακυβέρνησης βρίσκονται σήμερα στην ανάγκη να υπερασπιστούν την πολιτική τους και δεν βρίσκουν επιχείρημα να πατήσουν.
Τους καταλαβαίνω αλλά δεν μπορώ να δικαιολογήσω και την επιπολαιότητά τους. Την έλλειψη υπευθυνότητας.
Για πολλοστή φορά και μετά από μία συντριπτική ήττα πρωτοφανή στην πολιτική ιστορία της χώρας, 2 μήνες μετά τις εκλογές μας λένε ότι για όλα τα οικονομικά προβλήματα ευθύνεται το ΠΑΣΟΚ.
Ακούσαμε το «θεώρημα του Κεφαλογιάννη» σύμφωνα με τον οποίο τα 300 δις χρέος της Κεντρικής Κυβέρνησης πρέπει να αποδοθεί όλο στο ΠΑΣΟΚ.
Ακούσαμε μια πρωτότυπη θεωρία ότι επί ΝΔ είχαμε πρωτογενή πλεονάσματα ενώ επί ΠΑΣΟΚ μόνο ελλείμματα. Άρα όλο το χρέος είναι των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ.
Επιτρέψτε μου να αξιολογήσω το θεώρημα.
1ον Το δημόσιο χρέος αυξάνεται και επί ΝΔ και επί ΠΑΣΟΚ.
Αλλά ως ποσοστό του ΑΕΠ φτάνει για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας στο 113%.
Καταθέτω σχετικό Πίνακα.
2ον μόνο επί ΝΔ είχαμε πρωτογενή πλεονάσματα.
Καταθέτω πίνακα από τον οποίο προκύπτει ότι τα υψηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα ήταν από το 1994-2002. Όλες τις άλλες χρονιές είχαμε έλλειμμα.
3ον Οι τόκοι ευθύνονται για την αύξηση του χρέους.
Καταθέτω πίνακα από όπου προκύπτει ότι οι τόκοι ως ποσοστό του ΑΕΠ μειώνονται από το 1994 – 2004.
4ον Οι τόκοι ευθύνονται για την αύξηση του χρέους κατά 120 δισ. ευρώ κατά την τελευταία εξαετία.
Καταθέτω σχετικό πίνακα από όπου προκύπτει ότι τελικά κατά την εξαετία οι τόκοι ήταν 60 δισ.
Τα υπόλοιπα 60 δισ. πού πήγαν;
Θέλω στο σημείο αυτό να διευκρινίσω κάτι.
Δεν είναι λάθος να δανείζεται μία χώρα.
Το ζήτημα είναι πού πάνε τα δανεικά; Πάνε σε επενδύσεις ή σε σπατάλες;
Τα χρήματα που δανείστηκε το ΠΑΣΟΚ πήγαν σε έργα.
Έγινε το ΕΣΥ
Έγιναν υποδομές δρόμων και λιμανιών,
Κάναμε τα Ολυμπιακά έργα,
Εσείς με τόσο σημαντική αύξηση του χρέους τι τα κάνατε τα λεφτά;
Μιλάτε για Λογιστικές αλχημείες,
Μα τα ίδια λέγατε πριν από το 2004
Επιτέλους αλλάξτε την επιχειρηματολογία σας.
Και επιχείρησε ο κ. Κεφαλογιάννης μια τυμβωρυχία για να αποδείξει ότι ένα τμήμα του χρέους προέκυψε από μια επιλογή του Αλέκου Παπαδόπουλου να ενσωματώσει στο χρέος συσσωρευμένες υποχρεώσεις του δημοσίου έναντι της Τράπεζας της Ελλάδος από το 1950.
Ευθύνεται το ΠΑΣΟΚ γι αυτό κ. Κεφαλογιάννη;
Και γιατί αποκρύπτετε το γεγονός, μια και είχατε τη διάθεση να ασχοληθείτε με τη δημοσιονομική ιστορία της χώρας, ότι το 1982 η πρώτη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ υποχρεώθηκε να δανειστεί ένα τεράστιο ποσό 280 δισ. δρχ για να καλύψει συσσωρευμένα ελλείμματα 1978-1981 του λογαριασμού ΕΛΕΓΕΠ.
(καταθέτω σχετική πηγή)
Μιλάτε για κρυφό χρέος.
Που είναι γιατί δεν τα βγάλατε στην επιφάνεια;
Είναι δυνατό να μιλάτε για κρυφό χρέος έτσι ανεύθυνα;
Λέτε ότι φουσκώσαμε το έλλειμμα το 2009.
Τα επιχειρήματα σας περί μη είσπραξης των φορολογικών εσόδων που είχατε προϋπολογίσει από την σημερινή Κυβέρνηση είναι έωλα.
Πιο συγκεκριμένα:
Ασκήθηκε κριτική περί Μεθοδευμένης υστέρησης εσόδων από Ε.Ε. (1.400 εκατ. ευρώ)
Απαντούμε ότι τα έσοδα από την Ε.Ε., όχι μόνο δεν εμφανίζονται μεθοδευμένα μειωμένα, αλλά στην πραγματικότητα η εκτίμηση που έχει γίνει στον Προϋπολογισμό είναι αισιόδοξη. Στην πραγματικότητα, τα έσοδα αυτά θα είναι ακόμη λιγότερα και θα εμφανίσουν υστέρηση 240 εκατ. ευρώ, έναντι των εκτιμήσεων του προϋπολογισμού. Τα έσοδα αυτά συναρτώνται με την πορεία εκτέλεσης των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων και η υστέρησή τους ουσιαστικά απεικονίζει την καθυστέρηση στην υλοποίηση των προγραμμάτων αυτών, την ευθύνη της οποίας, προφανώς, έχει η προηγούμενη κυβέρνηση.
Ασκήθηκε κριτική περί αύξησης επιστροφής φόρων (1.300 εκατ. ευρώ)
Απαντούμε ότι η αύξηση αυτή δεν είναι τεχνητή, αλλά αποτελεί υποχρέωση του κράτους. Το 1 δισ. που παρακρατούσατε από το 2006 πότε σκοπεύατε να το αποδώσετε;
Το ποσό των επιστροφών μέχρι τον Οκτώβριο ανήλθε σε 3.964 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου του ΠΣΑ 3.700 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία, το ποσό των επιστροφών μέχρι το Νοέμβριο ανέρχεται σε 4.354 εκατ. ευρώ.
Ασκήθηκε κριτική για το πάγωμα τακτοποίησης ημιυπαίθριων χώρων (1.100 εκατ. ευρώ)
Απαντούμε ότι η πρόβλεψη για είσπραξη 1.100 εκατ. ευρώ εντός του 2009 ήταν εξαιρετικά υψηλή. Μέχρι την κατάργηση της ρύθμισης είχαν εισπραχθεί μόνο 23 εκατ. ευρώ. Προφανώς, το ποσό των 1.100 εκατ. ευρώ δεν ήταν δυνατόν να εισπραχθεί.
Ασκήθηκε κριτική περί μεθοδευμένη μείωση στις εθνικολογιστικές διαφορές (885 εκατ. ευρώ)
Απαντούμε ότι δεν υπάρχει μεθοδευμένη μείωση, αλλά προσπάθεια ρεαλιστικής αποτύπωσης των μεγεθών στο πλαίσιο της διαφάνειας και της αποκατάστασης της αξιοπιστίας των στατιστικών στοιχείων της χώρας. Σημαντικά αρνητικά μεγέθη δεν είχαν συμπεριληφθεί στο ΠΣΑ (π.χ. 480 εκατ. ευρώ από καταπτώσεις εγγυήσεων και 200 εκατ. ευρώ από διαφορά πληρωθέντων/δεδουλευμένων τόκων) ή θετικά μεγέθη είχαν σαφώς υπερεκτιμηθεί (π.χ. φορολογικά έσοδα που εισπράττονται στο επόμενο έτος 200 εκατ. ευρώ).
Ασκήθηκε κριτική περί μη εφαρμογής φόρου στα Λαχεία και ενεργοποίηση Ξυστού (700 εκατ. ευρώ)
Απαντούμε ότι οι εκτιμήσεις μας στην ειδική έκθεση του ν. 3775/09 για τα έσοδα ήταν 140 εκατ. ευρώ για το 2009 και 310 εκατ. ευρώ για το 2010. Οι νεότερες εκτιμήσεις είναι μόνο 50 εκατ. ευρώ για το 2010. Για το 2009 δεν εφαρμόσθηκε η ρύθμιση για τεχνικούς λόγους (προσαρμογή προγραμμάτων ΟΠΑΠ).
Ασκήθηκε κριτική περί μετακύλισης εσόδων ΕΤΑΚ του 2008 και 2009 στο 2010 (300 εκατ. ευρώ)
Απαντούμε ότι δεν υπήρξε σκόπιμη μετακύλιση εσόδων από το ΕΤΑΚ, αλλά αδυναμία των υπηρεσιών να ολοκληρώσουν την εκκαθάριση των δηλώσεων φυσικών προσώπων του 2008 και να προχωρήσουν στη συνέχεια σε εκκαθάριση του 2009. Για την όποια αδυναμία των υπηρεσιών, προφανώς την ευθύνη φέρει η προηγούμενη κυβέρνηση και όχι η παρούσα.
Σημειώνεται ότι στα νομικά πρόσωπα δεν υπάρχει όμοιο πρόβλημα και το ΕΤΑΚ εισπράττεται κανονικά.
Ασκήθηκε κριτική περί μη εφαρμογής φόρου στα σκάφη και εφάπαξ εισφοράς σε αυτά (80 εκατ. ευρώ)
Απαντούμε ότι η εφάπαξ εισφορά έχει εφαρμοσθεί και έχουν εισπραχθεί 5 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με την ειδική έκθεση τα προβλεπόμενα έσοδα για το 2009 ήταν 20 εκατ. ευρώ από τον ειδικό φόρο και 40 εκατ. ευρώ από την έκτακτη εισφορά και όχι 80 εκατ. ευρώ που αναφέρεται στον πίνακα.
Στις εκτιμήσεις του προϋπολογισμού έχουν συμπεριληφθεί 10 εκατ. ευρώ και 10 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Στην ανευθυνότητα σας απάντηση μας αποτελεί η τεκμηρίωση και η επιχειρηματολογία.
Δεν είναι τυχαίο ότι έχετε αρνητική ιστορία στις αποκλίσεις μεταξύ εκτιμήσεων και πραγματοποιήσεων του προϋπολογισμού.
Έχετε το ρεκόρ από την περίοδο 1990 – 1993 και σήμερα το 2009.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Με τον Προϋπολογισμό του 2010 θέτουμε ένα ρεαλιστικό στόχο για τη δημοσιονομική προσαρμογή.
Προβλέπεται μείωση του ελλείμματος της τάξεως των 8,4 δισ. ευρώ ή 3,6 μονάδες του ΑΕΠ, από το 12,7% το 2009 στο 9,1% του ΑΕΠ το 2010.
Το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης θα φτάσει τα περίπου 133% του ΑΕΠ ή 326 δις δισ. ευρώ (από περίπου 125% ή 300 δισ. ευρώ το 2009).
Και το χρέος της γενικής κυβέρνησης - αυτό το οποίο παρακολουθεί η ΕΕ και οι διεθνείς αγορές - στο 120% του ΑΕΠ ή 295 δις ευρώ (από περίπου 113% ή 272 δισ. ευρώ το 2009).
Αυτό καθιστά ακόμη πιο επιτακτική την ανάγκη για απόλυτη συνέπεια στην εκτέλεση του προϋπολογισμού.
Ο Προϋπολογισμός του 2010 στηρίζεται στην ισορροπημένη δημοσιονομική διόρθωση.
Αναλυτικότερα προωθείται η αύξηση των εσόδων που έχουν σήμερα καταρρεύσει και είναι χαμηλότερα από το μέσο όρο της ΕΕ.
Τα φορολογικά έσοδα στην Ελλάδα είναι από τα χαμηλότερα στην ΕΕ.
Και μια σημαντική περιστολή της σπατάλης και των δαπανών που σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης έχουν αυξηθεί κατά 40 δις ευρώ τα τελευταία χρόνια και φτάνουν πλέον το 50% του ΑΕΠ. Πιο ψηλά από το μέσο όρο της ΕΕ.

Επίσης με τον Π/Υ του 2010 καταφέρνουμε να βάλουμε σε εφαρμογή μόνιμα μέτρα πολιτικής.
Θέλω να τονίσω ότι η μείωση του ελλείμματος που προβλέπει ο προϋπολογισμός για το 2010 επιτυγχάνεται κατά το ήμισυ με μόνιμα διαρθρωτικά μέτρα.
Και προκύπτει σχεδόν ισόποσα από τη μείωση των δαπανών και την αύξηση των εσόδων.

Προωθούμε και σειρά θεσμικών παρεμβάσεων όπως:
• H θεσμοθέτησης της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών, προκειμένου να επιτευχθεί ο έλεγχος των μισθολογικών δαπανών,
• H ενοποίηση οργανισμών και φορέων του Δημόσιου τομέα,
• Η εισαγωγή διπλογραφικού συστήματος στα Νοσοκομεία,
• Η εισαγωγή μηχανισμού μηνιαίας παρακολούθησης των δαπανών,
• Η εφαρμογή προγραμματικών πλαισίων προϋπολογισμού,
• Η δημιουργία ειδικού Σώματος Ελεγκτών της Εκτέλεσης του Προϋπολογισμού στη Βουλή.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι με τον Π/Υ του 2010 επιτυγχάνουμε για πρώτη φορά μετά από καιρό
• μείωση των καταναλωτικών δαπανών του ΤΠ κατά 25,5%.
• αισθητή μείωση των πρωτογενών δαπανών κατά 3,8% για το 2010 σε σχέση με το 2009.

ΙΙ. Οι Κοινωνικοί και Αναπτυξιακοί στόχοι του Προϋπολογισμού
Γνωρίζουμε όλοι μας ότι οι πολίτες δε μας έδωσαν ισχυρή και ξεκάθαρη εντολή μόνο για να μειώσουμε το έλλειμμα και να περιορίσουμε το χρέος.
Ενδιαφέρονται πρωτίστως για τη ζωή τους,
για το αν αύριο θα έχουν δουλειά,
για το αν θα μπορούν να βρουν δουλειά,
για το αν θα αντέξει η επιχείρησή τους,
αν θα μπορέσουν να αποπληρώσουν τα χρέη τους,
για το αν θα μπορέσουν να ζήσουν την οικογένειά τους,
αν θα μπορέσουν να προσφέρουν στα παιδιά τους μόρφωση και να τους εξασφαλίσουν μία καλύτερη ζωή στο μέλλον.
Αυτό είναι το μέλημά τους. Αυτές είναι οι έγνοιες τους.
Μια πολιτική που θα ενδιαφέρεται μόνο για τα νούμερα θα είναι μία αποτυχημένη πολιτική.
Οφείλουμε να επικεντρωθούμε στην ευημερία των πολιτών και η επίτευξη κοινωνικής συνοχής.
Και θέλουμε τα νούμερα να αποτυπώνουν αυτή την ευημερία.
Θέλουμε να αποτυπώνουν νέες θέσεις εργασίας, επενδύσεις, αυξημένη παραγωγική δραστηριότητα, εξαγωγές, εισοδήματα, παιδεία, υγεία, περιφερειακή ανάπτυξη, ανάπτυξη, πράσινη ανάπτυξη.
Μόνο αν υπάρχει ανάπτυξη θα πετύχουμε τους στόχους μας.
Μόνο αν υπάρξει ανάπτυξη θα διορθωθούν και οι αριθμοί.
Μόνο αν υπάρξει ανάπτυξη θα βγούμε από το τέλμα στο οποίο έχουμε οδηγηθεί.
Δε μπορούμε απλά να παίρνουμε χρήματα και να τα δαπανούμε.
Δε μπορούμε να δανειζόμαστε από τα παιδιά μας – γιατί περί αυτού πρόκειται - και να υποθηκεύουμε το μέλλον των επόμενων γενεών.
Και για να απαντήσω σε όσους ισχυρίζονται ότι ο Π/Υ αυτός δεν είναι αναπτυξιακός.
Ο Π/Υ είναι αναπτυξιακός όχι μόνο γιατί επενδύει 10,3 δισ. στο ΠΔΕ αλλά είναι αναπτυξιακός γιατί απλά και μόνο μειώνει τα ελλείμματα.
Προϋπόθεση για διατηρήσιμη ανάπτυξη έιναι τα υγιή δημόσια οικονομικά.
Η συσσώρευση Δημοσίου χρέους δεν είναι αναπτυξιακή αφαιρεί από την ανάπτυξη.
Πρέπει να λύσουμε τα προβλήματα μέσα από την ανάπτυξη.
Πρέπει να ανακαλύψουμε και να ενεργοποιήσουμε όλο το παραγωγικό δυναμικό που έχει η χώρα μας διαθέσιμο.
Με τον προϋπολογισμό του 2010 μειώνουν τη σπατάλη, δίχως όμως να υποβαθμίζουμε κρίσιμους κοινωνικούς τομείς.
Σήμερα οι πολιτικές μας αυτό αποδεικνύουν.
Υλοποιούμε τη δέσμευσή μας για τη χορήγηση του έκτακτου επιδόματος κοινωνικής αλληλεγγύης προς 2,5 εκ. συμπολίτες μας, με κόστος περίπου 1 δις.

Ένα κόστος που χρηματοδοτείται εξ’ ολοκλήρου από την εισφορά κοινωνικής ευθύνης από τα μεγάλα κέρδη και τις μεγάλες περιουσίες.
Μειώνουμε τις καταναλωτικές δαπάνες του δημοσίου 25%, αλλά αυξάνονται οι δαπάνες για δημόσιες επενδύσεις στο 4,2% του ΑΕΠ.
Μειώνουμε τις επιχορηγήσεις διαφόρων φορέων, αλλά χρηματοδοτούμε την αύξηση του επιδόματος ανεργίας κατά 5% φέτος.
Μειώνονται οι εξοπλιστικές δαπάνες, αλλά αυξάνονται οι αγροτικές συντάξεις και η επιστροφή ΦΠΑ στους αγρότες .
Αυξάνουμε τον ΕΦΚ σε τσιγάρα και ποτά αλλά χρηματοδοτούμε την υγεία, για την πρόσληψη 3.000 επιπλέον νοσηλευτών στα νοσοκομεία, όπως και την επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών ώστε να ενισχυθεί η απασχόληση των νέων σε κανονικές θέσεις δουλειάς, όχι σε stage στο δημόσιο.

Για εμάς η κοινωνική συνοχή και η ανάπτυξη περνά μέσα από την περιφερειακή ανάπτυξη.
Στηρίζουμε και ενισχύουμε την περιφέρεια και τη θέση του αγρότη στο παραγωγικό σύστημα.
Αυξάνουμε το συντελεστή επιστροφής ΦΠΑ για πωλήσεις φυτικής και ζωικής παραγωγής από 7% σε 11%.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η κρίση για μας είναι μια ευκαιρία.
Να χτίσουμε μία νέα Ελλάδα, της Πράσινης Ανάπτυξης.
Οι συνθήκες είναι δύσκολες. Αλλά μπορούμε να τα καταφέρουμε.
Αυτό το αναγνωρίζουν ακόμα και όσοι δε μας ψήφισαν. Γιατί γνωρίζουν ότι η Ελλάδα έχει όλα τα εφόδια για να πάει μπροστά και έχει τη δύναμη και τη δυνατότητα για να τα καταφέρει.
Οι συνάδελφοι της αξιωματικής αντιπολίτευσης μας εγκαλούν από τη μία ότι δεν παίρνουμε τα σκληρά μέτρα που απαιτούν οι περιστάσεις και οι διεθνείς αγορές.
Και από την άλλη πάλι μας εγκαλούν ότι αθετούμε τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις και ότι επιδεικνύουμε κοινωνική αναλγησία.
Αυτό αποτελεί για εσάς, τον ορισμό της υπεύθυνης και εποικοδομητικής αντιπολίτευσης; Την ταυτόχρονη υπόδειξη προς δύο εκ διαμέτρου αντίθετες κατευθύνσεις;

IΙI. Οι ισχυρισμοί του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης
1. Όσον αφορά τις κατηγορίες περί αναβλητικότητας και αντιφάσεων, που θεωρείτε πως προκάλεσαν ανασφάλεια και πανικό στις αγορές:
Σας απαντάμε ότι δεν υπάρχει καμία ασάφεια στην πολιτική μας και καμία αναβλητικότητα στη δράση μας.
Τα μέτρα για την οικονομία είναι άμεσα. Τα εξήγγειλε, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός και αφορούν:
 Την ανασύσταση του κοινωνικού κράτους που παραπαίει, με σκοπό την αποτελεσματικότητα και τη βιωσιμότητα του.
 Τον κρατικό μηχανισμό, που δεν πρέπει να αιχμαλωτίζεται και να υπηρετεί συμφέροντα.
 Τη διαφάνεια, ως αντίδοτο στη διαφθορά και στις πελατειακές σχέσεις.
 Τις δημόσιες δαπάνες και την περιστολή της σπατάλης. Για να πιάνουν τόπο τα χρήματα των Ελλήνων πολιτών. Πιο συγκεκριμένα προχωρήσαμε σε εξορθολογισμό των δαπανών με την περικοπή των επιδομάτων κατά 10%, σε μείωση των αμοιβών των διοικητικών στελεχών στον ευρύτερο δημόσιο τομέα θα μειωθούν.
 Τη φορολογία. Ένα δίκαιο, αναδιανεμητικό φορολογικό σύστημα. Καταπολέμηση της ανομίας και της φοροδιαφυγής.
 Την ανάπτυξη. Ως μόνο ουσιαστικό τρόπο για την ευημερία των πολιτών.
 Τις αποκρατικοποιήσεις και μετοχοποιήσεις. Διατήρηση του ελέγχου σε ζωτικές επιχειρήσεις στρατηγικής σημασίας.

2. Όσον αφορά τον ισχυρισμό ότι οι αιτίες του δημοσιονομικού προβλήματος έγκεινται στις επιπτώσεις της διεθνούς κρίσης.
Σας απαντάμε ότι θα έπρεπε κυρίως να τις αναζητάτε στη δική σας δημοσιονομική διαχείριση κύριοι της Ν.Δ.
Και να κάνετε την αυτοκριτική σας για στρατηγικά λάθη όπως η απογραφή και οι χαριστικές φορολογικές ρυθμίσεις στις επιχειρήσεις.
Δεν φροντίσατε να παρέμβετε εγκαίρως για να θωρακίσετε την οικονομία από τις κερδοσκοπικές επιθέσεις που ήταν λογικό ότι θα επακολουθούσαν της διεθνούς κρίσης.
Γιατί η κρίση προέκυψε για τη Χώρα μας έμμεσα, εξαιτίας της παγκοσμιοποίησης των αγορών.
3. Όσον αφορά την παραίνεσή σας να μην προβούμε σε φοροεπιδρομή
Είναι σαφές, από τον πρώτο προϋπολογισμό, ότι δεν επιβαρύνουμε τα οικονομικά ασθενέστερα στρώματα, που όχι μόνο δεν ευθύνονται για την κατάσταση στην οικονομία, αλλά πλήττονται περισσότερο από τις συνέπειες της κρίσης.
IV. ΕΕ – Διεθνείς Αγορές
Οι αγορές μας παρακολουθούν με προσοχή.
Αποδεχόμαστε αυτό το γεγονός, αλλά ταυτόχρονα βλέπουν ότι υπάρχει μια κυβέρνηση που λαμβάνει μέτρα για τη μείωση των δαπανών στο δημόσιο, με πρωτοβουλίες που αποτελούν μια ουσιαστική αλλαγή σε σχέση με ότι συνέβαινε στο παρελθόν.
Αναμένουν να δουν τις εξαγγελίες να μεταφράζονται σε πράξεις και είναι προφανές ότι πριν γίνει αυτό, είναι δύσκολο να τις πείσουμε.

Δεν παραγνωρίζουμε αλλά ούτε μεγιστοποιούμε τη σημασία που οι βαθμολογίες των διεθνών οίκων αξιολόγησης έχουν για τις διεθνείς αγορές και το χειριζόμαστε με σοβαρότητα.
Η Ελλάδα λειτουργεί στο πλαίσιο του ευρώ με πλήρη συναίσθηση των υποχρεώσεων που έχει και ξέρει ότι εδώ υπάρχει ένα διπλό στοίχημα.
Να μπορέσουμε να βάλουμε τάξη στα οικονομικά μας, προς όφελος του Έλληνα πολίτη, αλλά, να είμαστε παράλληλα συνεπείς απέναντι στους Ευρωπαίους εταίρους και στις διεθνείς αγορές.
Αυτό το διπλό στοίχημα πρέπει να κερδίσουμε.
Οι απαιτήσεις της ΕΕ είναι ανάλογες του μεγέθους του προβλήματος.
Η νέα κυβέρνηση καλείται να αντιμετωπίσει το πρόβλημα μέσα από ένα συντεταγμένο πρόγραμμα τομών και αλλαγών.
Σεβόμαστε τα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά σε καμία περίπτωση δεν είμαστε επαίτες.
Δεν θέλουμε να καθυστερήσουμε στη δουλειά που πρέπει να γίνει, αλλά χρειαζόταν η αποφασιστικότητα για την άρση της δυσπιστίας προκειμένου να συνταχθεί ο προϋπολογισμός και το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, που συγκεκριμενοποιούν τους δημοσιονομικούς μας στόχους.
Πλέον έχουμε δώσει τα πρώτα δείγματα γραφής, τόσο με τον Προϋπολογισμό του 2010 αλλά και με μια σειρά παρεμβάσεων που θέτουμε στο τραπέζι του κοινωνικού διαλόγου.
V. Στόχοι και Πολιτικές
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Έχουμε επίγνωση ότι οριστήκαμε από τον ελληνικό λαό για να ασκήσουμε πολιτική και όχι για να είμαστε απλοί διαχειριστές χωρίς ανάληψη πρωτοβουλιών.
Γι’ αυτό προωθούμε μια οικονομική πολιτική με αναπτυξιακούς στόχους, με κοινωνικούς προσανατολισμούς για την ενίσχυση της Τεχνολογίας, της Παιδείας και της Υγείας.
Όλα αυτά αποσκοπούν στην ενίσχυση της θέσης και του ρόλου μας στο περιβάλλον της παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας.
Γιατί δε μας ταιριάζει ούτε η περιθωριοποίηση ούτε η υποβάθμιση.
Γιατί και αξίζουμε και μπορούμε να κατακτήσουμε νέες χωρητικότητες και να ενισχύσουμε το ρόλο του ενεργητικού δημοκρατικού κράτους σε συνθήκες εντατικοποιημένης παγκοσμιοποίησης.
Γιατί δεν έχουμε την πολυτέλεια να περιμένουμε, γιατί το χρωστάμε στους Έλληνες πολίτες, γιατί είμαστε συμπαραστάτες και συνοδοιπόροι με την κοινωνία των πολιτών, γιατί πιστεύουμε στον πολίτη, γιατί πιστεύουμε στον άνθρωπο.
Γιατί ο ανθρώπινος νους είναι ο σημαντικότερος πόρος που διαθέτουμε, γιατί οι επενδύσεις στον άνθρωπο είναι οι πιο παραγωγικές.
Θέλουμε μια νέα εθνική συμφωνία, για να σώσουμε τον τόπο, μια διαρκή σχέση διαλόγου και συμμετοχής, μια σχέση ενεργούς εμπιστοσύνης με τους πολίτες.
Επιβάλλεται η συστράτευση όλων των δυνάμεων, για να πετύχουμε στο άμεσο μέλλον μεγάλες ανατροπές στη χώρα μας.
Χρειάζεται μια πανεθνική σταυροφορία, μια πανεθνική κινητοποίηση για να αξιοποιήσουμε τις τεράστιες δυνατότητες που έχει ο τόπος.
Οφείλουμε να αξιοποιήσουμε όλους τους θεσμούς, όλες τις αστείρευτες δημιουργικές δυνάμεις του τόπου μας.
Έχουμε ένα πολυτιμότατο αγαθό, το σεβασμό προς τον άνθρωπο και το σύνολο των αξιών μας, που μας προσφέρει ένα συγκριτικό ηθικό πλεονέκτημα.
Ο Προϋπολογισμός του 2010 προβλέπεται να αποτρέψει τις αρνητικές συνέπειες πολιτικών της προηγούμενης Κυβέρνησης που διογκώθηκαν στο περιβάλλον της οικονομικής κρίσης.
Με τους αναπτυξιακούς προσανατολισμούς του στηρίζουμε τους Έλληνες πολίτες, καλλιεργούμε κλίμα αισιοδοξίας, για να αναβιώσει η ελπίδα στον τόπο μας.
Κυρίως, όμως, ο Προϋπολογισμός του 2010 στοχεύει να ανοίξει έναν νέο κύκλο αναπτυξιακής διαδικασίας για τη χώρα μας.
Γιατί η αναπτυξιακή διαδικασία είναι η μόνη αισιόδοξη προοπτική για τη χώρα μας, τόσο στην ΕΕ, όσο και στο δυναμικό και άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον της παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας.
• προωθούμε δημοκρατικές πολιτικές λύσεις
• και θέλουμε συμμάχους μας όλους τους πολίτες.
Στα αιτήματα της κοινωνίας για δίκαιες ανατροπές, για αλλαγή του παραγωγικού και αναπτυξιακού προτύπου της χώρας, για μια νέα πορεία στην κατεύθυνση της πράσινης ανάπτυξης, για τη δημιουργία εθνικού πλούτου και νέων θέσεων εργασίας.
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ