Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

4.6.13

Κατόπιν όλων αυτών, Ερωτάστε: 1. Σκοπεύετε να φέρετε σε δημόσια διαβούλευση Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο για την Αττική και πότε; 2. Πώς σκοπεύετε να διασφαλίσετε ότι το νέο αυτό Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αττικής θα συγκεντρώσει την μέγιστη δυνατή κοινωνική συναίνεση ώστε να μην ακυρωθεί στην πράξη και πώς θα διασφαλίζεται ότι όλοι οι πολίτες θα έχουν λόγο στην διαμόρφωση του Νέου Καταστατικού Χάρτη της Αττικής; -Ο- ΕΡΩΤΩΝ ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ


ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς : Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής


Θέμα: Ανάγκη συμφωνίας για νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο για την Αττική


Κύριε Υπουργέ,

Συμμετέχοντας ως ένας από τους κεντρικούς ομιλητές στο συνέδριο «Re-engineering Greece» που διοργάνωσε ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδας, τοποθετήθηκα για την ανάγκη καθορισμού ενός Νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου για την Αττική, ενός Νέου Καταστατικού Χάρτη της Αττικής, που θα καθορίσει την κατεύθυνση και τους όρους ανάπτυξης της Περιφέρειας Αττικής για τις επόμενες δύο δεκαετίες. Όπως καταδείχτηκε και στο συνέδριο αυτό αποτελούν ουσιαστικό πρόβλημα για την ανάπτυξη της Περιφέρειας Αττικής οι αποσπασματικές παρεμβάσεις που δεν συγκλίνουν πουθενά και που επιτρέπουν τελικά την άναρχη ανάπτυξη με φυσικό επακόλουθο την συσσώρευση προβλημάτων για τους κατοίκους του λεκανοπεδίου. Οι αποτυχημένες τρεις προηγούμενες προσπάθειες των Υπουργών Περιβάλλοντος κκ Σουφλιά, Μπιρμπίλη και Παπακωνσταντίνου πρέπει να παραδειγματίσουν την σημερινή πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ. Το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής πρέπει να καταρτιστεί στην βάση της μεγαλύτερης δυνατής κοινωνικής συναίνεσης, δηλαδή να είναι αποτέλεσμα εκτεταμένης διαβούλευσης μεταξύ του Υπουργείου, των Δήμων, των επιμελητηρίων, των επιστημονικών φορέων και των τοπικών συμβούλων και να αντιμετωπίζει ισότιμα όλες τις περιοχές της Αττικής, δίνοντας προοπτικές αειφόρου ανάπτυξης και ταυτόχρονα απαντήσεις και λύσεις σε πιεστικά προβλήματα που έχουν κληροδοτηθεί από το παρελθόν.

Κατόπιν όλων αυτών,
Ερωτάστε:
1. Σκοπεύετε να φέρετε σε δημόσια διαβούλευση Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο για την Αττική και πότε;
2. Πώς σκοπεύετε να διασφαλίσετε ότι το νέο αυτό Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αττικής θα συγκεντρώσει την μέγιστη δυνατή κοινωνική συναίνεση ώστε να μην ακυρωθεί στην πράξη και πώς θα διασφαλίζεται ότι όλοι οι πολίτες θα έχουν λόγο στην διαμόρφωση του Νέου Καταστατικού Χάρτη της Αττικής;

-Ο-
ΕΡΩΤΩΝ


ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

 
Νέο ρυθμιστικό σχέδιο για την Πράσινη Αττική
(Συζήτηση της Επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή Αττικής της Δημοκρατικής Αριστεράς κ. Βασιλείου Οικονόμου προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, σχετικά με την ανάγκη συμφωνίας για νέο ρυθμιστικό σχέδιο για την Αττική.)


Κύριε συνάδελφε, έχετε το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, κατ’ αρχάς θέλω να σας εκφράσω την ικανοποίησή μου για την παρουσία σας σήμερα εδώ. Πιστεύω ότι η δική σας παρουσία σήμερα εδώ αντανακλά τη σημασία του θέματος που έχω φέρει στη Βουλή, δηλαδή την ανάγκη της επικαιροποίησης ενός νέου ρυθμιστικού σχεδίου για την Αττική, μια προσπάθεια η οποία τα τελευταία χρόνια έχει βαλτώσει και έχει ναυαγήσει. Να μην το αναλύσω εδώ, γιατί δεν έχω και πολύ χρόνο, αλλά όπως σας γράφω και στην ερώτηση…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Καλαντζής): Έχετε χρόνο. Είναι η τελευταία ερώτηση.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τελευταία; No comments.
Οι τελευταίοι τρεις Υπουργοί –μιλάω για τον κ. Σουφλιά, για την κ. Μπιρμπίλη και για τον κ. Παπακωνσταντίνου ως Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ τότε- είχαν προσπαθήσει τουλάχιστον να φέρουν ένα νέο ρυθμιστικό σχέδιο, προσπάθεια την οποία δεν μπόρεσαν να ολοκληρώσουν.
Συμμετείχα την περασμένη εβδομάδα σε ένα ενδιαφέρον επιστημονικό συνέδριο των πολιτικών μηχανικών, όπου σε μία συνεδρίαση στην οποία είχα την τιμή να κάνω μια παρέμβαση για το αναπτυξιακό μοντέλο της Αττικής της επόμενης δεκαετίας, ακούσαμε ενδιαφέροντα θέματα για το Πολιτιστικό Κέντρο στο Δέλτα, Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», για την Πανεπιστημίου, από το Ίδρυμα «Ωνάση» και όλη την ανάπλαση, ακούσαμε ενδιαφέροντα θέματα από το νέο Πρόεδρο της «Παράκτια Μέτωπο Α.Ε.» τον κ. Ματιάτο και υπήρξαν ενδιαφέρουσες προτάσεις και εισηγήσεις για την ανάπτυξη της Αττικής.
Ένα πράγμα έλειπε. Όλοι αυτοί οι σχεδιασμοί οι πολύ ενδιαφέροντες και πλούσιοι που δίνουν ελπίδα και αισιοδοξία για τα επόμενα βήματα της Αττικής, δεν έχουν κάπου να πατήσουν. Το ρυθμιστικό σχέδιο που υπάρχει αυτή τη στιγμή για την Αττική, είναι ένα παλαιό πλέον σχέδιο, έχει ξεπεραστεί –νομίζω όλοι το αναγνωρίζουν- και υπάρχει η ανάγκη να υπάρξει ένας νέος κατασταστικός χάρτης, όπως λέμε αρκετοί, δηλαδή μια αρχιτεκτονική της Αττικής για το πώς θα αναπτυχθεί, πού θα είναι οι αναπτυξιακές δράσεις, πού θα είναι οι πόλεις, πώς θα είναι οι πόλεις, πού θα είναι το δάσος, πού θα είναι ο αγρός, η αγροτική ανάπτυξη, γιατί όσο και να φαίνεται περίεργο, πρέπει να υπάρχει και η αγροτική παραγωγή στην Αττική, θέματα τα οποία μέχρι τώρα τα προέβλεπε το ρυθμιστικό σχέδιο βάση των προηγούμενων δεκαετιών. Αυτό εκ των πραγμάτων έχει ξεπεραστεί. Έχουμε νέα δεδομένα στην Αττική, νέο πληθυσμό, νέες δυνατότητες, νέες προοπτικές.
Θα ήθελα, λοιπόν, τη δική σας θέση, διότι δεν ξέρω αν υπάρχει πλέον καινούργια μελέτη ή πού βρίσκονται, εάν υπάρχουν, οι παλαιές μελέτες. Μαθαίνουμε ότι ο Οργανισμός της Αθήνας είναι ένας οργανισμός υπό κλείσιμο και υπό αναστολή. Και αυτό μας κάνει εντύπωση, γιατί ο Οργανισμός της Αθήνας ήταν καλό εργαλείο, απ’ ό,τι τουλάχιστον μέχρι τώρα ξέραμε, για τη λειτουργία όλων αυτών των θεμάτων των χωροταξικών και των ρυθμιστικών για το περιβάλλον σε σχέση με την Αθήνα και την Αττική.
Κύριε Υπουργέ, πώς σκέπτεστε αυτό το μέγα ζήτημα ουσίας, όμως, και όχι εντυπωσιασμού, να το εξελίξετε στα επόμενα βήματά σας;
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Καλαντζής): Και εμείς ευχαριστούμε, κύριε συνάδελφε.
Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΛΙΒΙΕΡΑΤΟΣ (Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Βουλευτά, κατ’ αρχήν να συμφωνήσω απόλυτα μαζί σας και στο γράμμα και στο πνεύμα σας. Ο σχεδιασμός για την Αττική δεν μπορεί να είναι υπόθεση ενός ανθρώπου, ούτε μιας ομάδας ανθρώπων. Δεν πιστεύουμε ότι γνωρίζουμε τα πάντα, ούτε είμαστε εκτός πραγματικότητας για να πιστεύουμε ότι θα σχεδιάσουμε το μέλλον, γιατί περί αυτού πρόκειται, χωρίς τη συμμετοχή όλων των κομμάτων, της τοπικής αυτοδιοίκησης και κυρίως των πολιτών.
Εμείς ως οφείλαμε, έχουμε λάβει υπ’ όψιν μας τα δεδομένα των επιστημονικών μελετών και των νομοθετικών προτάσεων των προκατόχων μας, που πράγματι δεν ολοκληρώθηκαν, όπως πολύ σωστά είπατε, την τελευταία δεκαετία, έχοντας ήδη προβεί σε αναγκαίες αξιολογήσεις, αναμορφώσεις και επικαιροποιήσεις του προτεινόμενου σχεδιασμού.
Αξιοποιήσαμε και αξιοποιούμε στο μέγιστο βαθμό τη διαχρονική και σταθερή συνεργασία, που έχουν εμπεδώσει τόσο το Υπουργείο όσο και ο Οργανισμός Αθήνας με τους φορείς της ακαδημαϊκής κοινότητας, της αυτοδιοίκησης, του τεχνικού επιστημονικού κόσμου, των επιχειρηματικών παραγωγικών δυνάμεων και με τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές οργανώσεις, για να οδηγηθούμε στο βέλτιστο αποτέλεσμα.
Με αυτά τα δεδομένα, εργαζόμαστε σταθερά για να διαμορφώσουμε σε τελική μορφή τους στρατηγικούς άξονες προτεραιότητας και τις χωρικές πολιτικές για ολόκληρη την περιφέρεια της Αττικής.
Κύριε Βουλευτά, ο χωρικός σχεδιασμός αποτελεί ένα σύνολο πολιτικών θεσμών και διαδικασιών. Αποτελεί επομένως βασικό κλειδί στην αναπτυξιακή διαδικασία, τη διαχείριση των πόρων και την προσέλκυση επενδύσεων.

Παράλληλα, η δική μας πρόταση για το νέο χωρικό σχεδιασμό της Αττικής θέτει σε προτεραιότητα ασικό μοχλό οικονομικής και κοινωνικής βιωσιμότητας, στον πολιτισμό ως εθνικό κεφάλαιο και βασικό συστατικό για την ανάδειξη της σημασίας της Αθήνας και της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό και παγκόσμιο χάρτη και ως βασική παράμετρο του νέου σχεδιασμού.
Επίσης, αφορούν στην κοινωνική συνοχή ως κατ’ εξοχήν ζητούμενο στην υιοθέτηση πολιτικών «ανοιχτής πόλης», ανάδειξη του δημόσιου χώρου, δημόσιων δικτύων και αναμόρφωσης του κατακερματισμένου, γερασμένου και απολύτως υποβαθμισμένου αστικού ιστού. Τέλος, στοχεύουν στην αστική αναζωογόνηση με ολοκληρωμένες παρεμβάσεις και αστικές αναπλάσεις.
Απόδειξη αυτής της πολιτικής, που χωρίς τυμπανοκρουσίες και διακηρύξεις ακολουθεί το ΥΠΕΚΑ αυτό το διάστημα, είναι οι ολοκληρωμένες θεσμικές παρεμβάσεις, σε συνδυασμό με τις απαιτούμενες περιβαλλοντολογικές μελέτες και εγκρίσεις, που έχουν ολοκληρωθεί ή βρίσκονται στο τελικό στάδιο ολοκλήρωσης για μεγάλης κλίμακας παρεμβάσεις στην Αττική.
Τέτοια παραδείγματα, όπως πολύ σωστά είπατε, είναι η ανάπλαση του φαληρικού όρμου, η διπλή ανάπλαση της Λεωφόρου Αλεξάνδρας και του Ελαιώνα, η προστασία των ορεινών όγκων της Αττικής –που νομίζω ότι σας ενδιαφέρει προσωπικά- ο νέος πολεοδομικός σχεδιασμός που υλοποιείται με επικαιροποιήσεις των γενικών πολεοδομικών σχεδίων και πολλά άλλα.
Η μέχρι τώρα εμπειρία δείχνει ότι εξακολουθεί να ισχύει σε μεγάλο βαθμό, ενώ έχει ήδη ξεπεραστεί σε όλες τις βασικές προβλέψεις του, το πρώτο ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας που θεσμοθετήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’80. Με τις σημειακές τροποποιήσεις που έγιναν επί του αρχικού ρυθμιστικού σχεδίου το 2002, επιχειρήθηκε να ενσωματωθούν έργα και παρεμβάσεις που είχαν ήδη δρομολογηθεί από τη δεκαετία του ’90 και συνδέονταν με τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων το 2004.
Έκτοτε, από το 2002 μέχρι σήμερα δηλαδή, όλες οι προσπάθειες που ξεκίνησαν για τη δημιουργία ενός νέου ρυθμιστικού σχεδίου της Αθήνας ήταν πράγματι ατελέσφορες, ως αποτέλεσμα των ραγδαίων και σε πολλές περιπτώσεις αντιφατικών μεταβολών που έχουν επέλθει σε οικονομικό αλλά και κοινωνικό επίπεδο στη χώρα και στο ευρύτερο γεωγραφικό περιβάλλον.
Το νέο ρυθμιστικό σχέδιο της Αττικής, που σύντομα θα παρουσιάσουμε για νέο κύκλο διαλόγου με στόχο τη θεσμοθέτησή του, θα υπηρετεί τρεις βασικές κατευθύνσεις οι οποίες είναι:
Πρώτον, θεσμοθέτηση των βασικών αξόνων προτεραιότητας και χωρικής πολιτικής ως αποτέλεσμα και αποκρυστάλλωση του διαλόγου, που έχει ήδη γίνει και θα συνεχιστεί. Δεύτερον, διαρκής ανοιχτός και δεσμευτικός διάλογος για όλες τις σημειακές χωρικές παρεμβάσεις, τα αναγκαία έργα υποδομής και τις επεκτάσεις τους, όπως και για πλήθος άλλων δραστηριοτήτων που συνθέτουν το πολυσχιδές, πολλές φορές αντιφατικό τοπίο αναπτυξιακών προτάσεων και δραστηριοτήτων για την Αττική.
Είναι αλήθεια ότι οι περισσότερες από τις παρεμβάσεις έχουν σχεδιαστεί προ της κρίσης, με αναπόφευκτο αποτέλεσμα να βρίσκονται υπό διαρκή αναζήτηση, προσαρμογή και αναδιαμόρφωση στο νέο περιβάλλον της κρίσης και της αναπτυξιακής προσπάθειας που γίνεται.
Τέλος, οι βασικές επιλογές του νέου ρυθμιστικού σχεδίου Αττικής, θα συμβαδίζουν με την παράλληλη προσπάθειά μας για τη δημιουργία ενός νέου μητροπολιτικού σχεδιασμού, που θα βασίζεται στο αναπτυξιακό τρίπτυχο οικονομία-περιβάλλον-κοινωνία για ολόκληρη την Αττική και –θα προσέθετα εδώ- ένα μορφωτικό περίβλημα γύρω απ’ όλα αυτά, το οποίο μας λείπει.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιο Καλαντζής): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.
Ορίστε, κύριε συνάδελφε, έχετε το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι πολύ ενδιαφέροντα αυτά που είπε ο κύριος Υπουργός. Χαίρομαι που και ο ίδιος καταλαβαίνει τη μεγάλη ανάγκη να επισπευσθεί η κατάθεση ενός νέου ρυθμιστικού σχεδίου. Αυτό είναι το χωροταξικό σύνταγμα και το αναπτυξιακό σύνταγμα για την Αττική.
Κύριε Υπουργέ, έχω συμμετάσχει σε δεκάδες ημερίδες, συζητήσεις δημόσιας διαβούλευσης για τα προηγούμενα ρυθμιστικά σχέδια την τελευταία δεκαετία, γιατί είχα την τιμή και την τύχη να εκπροσωπώ το λαό της Περιφέρειας Αττικής στο Κοινοβούλιο και εκ της θέσεως αυτής συμμετείχα σε αυτή τη διαβούλευση και σε αυτήν τη διεργασία.
Το βασικό πρόβλημα αυτών των συναντήσεων και γιατί δεν προχώρησε το σχέδιο αυτό ξέρετε ποιο είναι; Το διαπίστωσα και στο τελευταίο συνέδριο που σας είπα προχθές ότι πήγα και είναι το εξής: Ενώ υπάρχει ωραιότατη, άριστη, τεκμηριωμένη και επεξεργασμένη ανάλυση για το πώς θα γίνουν οι παρεμβάσεις για τον αστικό χώρο -σας το είπα και το είπατε κι εσείς για το μεγάλο πολιτιστικό ίδρυμα «Νιάρχος» στο φαληρικό Δέλτα, για την Πανεπιστημίου και την Λεωφόρο Αλεξάνδρας που αναφέρατε, για τον Ελαιώνα κ.λπ.- πέφτουν τα φώτα τις δημοσιότητας και όλο το ενδιαφέρον στην Αθήνα.
Τα πέριξ των Αθηνών, μέρη που τυχαίνει να τα εκπροσωπώ εδώ ως Περιφέρεια Αττικής –το λένε κάποιοι υπόλοιπο Αττικής, κύριε Πρόεδρε, όπως θυμάστε ως παλιός κοινοβουλευτικός και έμπειρος- είναι μια περιοχή που αποτύπωνε τι; Αποτύπωνε τη φιλοσοφία, δυστυχώς, των κυβερνώντων να αφήνουμε εις τα υπόλοιπα του μυαλού μας και των δράσεων μας τα πέριξ των Αθηνών χωριά και πόλεις. Αυτό αποτυπωνόταν και στην πραγματικότητα.
Θα σας πω τίτλους μόνο των δικών μου παρεμβάσεων, χωρίς να έρχονται σε αντίθεση με αυτά που είπατε, συμπληρωματικά περισσότερο. Θα σας πω, λοιπόν, πέντε θέσεις για αυτό το νέο ρυθμιστικό.
Υποδομές. Επεξηγώ τίτλους μόνο. Δεν θα αναλύσουμε, θα έχουμε αυτή τη δυνατότητα στη διαβούλευση που θα ξεκινήσετε.
Αποχετευτικό σύστημα, βιολογικοί καθαρισμοί. Η περιφέρεια Αττικής ακόμα κινείται με τα βοθρατζίδικα και μιλάμε για το 2013.
Οδικοί άξονες, λιμάνια. Όλα αυτά είναι Περιφέρεια Αττικής.
Ενιαίος συγκοινωνιακός χάρτης, δεύτερη ενότητα. Πώς κυκλοφορεί αυτός ο κόσμος στην Αττική; Μιλάω για σταθερή τροχιά, κλπ, αστική σύνδεση, κλπ.
Τρίτον, ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων, τουριστικός προσανατολισμός λεκανοπεδίου. Ο ξένος επισκέπτης ξέρει: Αθήνα, Ακρόπολη, Πλάκα. Αγνοεί ό,τι υπάρχει γύρω από την Αθήνα. Τι υπάρχει; Να πω Μαραθώνας; Να πω Ελευσίνα; Να πω Βραυρώνα; Να πω Σούνιο; Τι να πρωτοπώ; Τα αγνοεί όμως, γιατί δεν έχουμε μεριμνήσει.
Περιβάλλον. Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Απορρίμματα, κύριε Υπουργέ. Ακόμα παλεύουμε και συζητάμε τι θα κάνουμε με τα σκουπίδια μας. Μέγα θέμα!
Σχέδιο πόλης. Είχα προηγουμένως μια συζήτηση με έναν φίλο από τη Ραφήνα. Ήρθε και με ρώτησε ο άνθρωπος: «Ποιο σχέδιο πόλης έχει η Ραφήνα;» Σας είπα ενδεικτικά μια συζήτηση που έγινε πριν από λίγο. Έχουν να φτιαχτούν και να εγκριθούν σχέδια πόλης -τα ξέρετε πολύ καλά- και εγώ δεν ξέρω πόσα χρόνια.
Προστασία -το είπατε- ορεινών όγκων και υγροβιότοπων στην Αττική –και όμως υπάρχουν- και βέβαια Θριάσιο Πεδίο, απορρύπανση.
Και το τελευταίο, πρωτογενής παραγωγή. Το εισηγούμαι και το λέω αυτή τη δεκαετία συνέχεια. Η Αττική έχει τον Μαραθώνα, έχει την Αυλώνα, έχει τα Μεσόγεια, έχει τα Μέγαρα, χώροι που μπορούν να ζήσουν και τα ταΐσουν -να το πω έτσι χοντρικά- την Αθήνα, χώροι όμως που μπορούν να προφυλάξουν και το περιβάλλον της Αττικής που ζουν τέσσερα-πέντε εκατομμύρια άνθρωποι.
Για πέστε μου, λοιπόν, υπάρχει μέριμνα νομοθετική, αναπτυξιακή για το πώς ο νέος άνθρωπος που θα ασχοληθεί με τη γη του -και να μην την κάνουμε οικόπεδα και αντιπαροχές μόνο- και θα την προστατεύσει τη γη του μπορεί να σταθεί και να ζήσει την οικογένειά του; Όχι.
Άρα, λοιπόν, ένα ρυθμιστικό σχέδιο πρέπει να έχει συνολική προσέγγιση. Δεν μπορεί η προσέγγιση να γίνεται μόνο για την Πανεπιστημίου. Ναι, οπωσδήποτε αυτό πρέπει να γίνει, αλλά αν η Πανεπιστημίου δεν συνδεθεί με τον Μαραθώνα, όχι το αρχαιολογικό μόνο, αλλά το αναπτυξιακό, το πρωτογενές επίπεδο του περιβάλλοντος, το χάσαμε το παιχνίδι, όχι για εμάς, εμείς και αυτή η γενιά τώρα που ζει ας πούμε ότι θα την κουτσοβγάλει. Τα παιδιά μας, όμως, πώς θα ζήσουν μέσα σε αυτήν την Αττική, η οποία δυστυχώς δεν βλέπω να έχει πολλές προοπτικές, αν εσείς σήμερα ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, δηλαδή η Κυβέρνηση, δεν κάνει την παρέμβαση της και δεν βάλει την λεωφόρο πάνω στην οποία θα κινηθούν τα οχήματα για να μας οδηγήσουν στο μέλλον;
Εγώ πάντως θέλω να πω ότι βλέπω από εσάς με τη δικιά σας παρέμβαση και παρουσία σήμερα εδώ το ενδιαφέρον και φαίνεται ότι θα πάρετε πρωτοβουλία να φέρετε το νέο ρυθμιστικό. Πρέπει οπωσδήποτε να γίνει ένας κύκλος συζήτησης και διαβούλευσης, να συμμετάσχουν όλοι οι φορείς που είπατε: η αυτοδιοίκηση οπωσδήποτε, το Κοινοβούλιο, οι επιστημονικοί φορείς, οι επαγγελματικοί φορείς και να γίνει αυτή η επεξεργασία, γιατί χωρίς κοινωνική συναίνεση καταλαβαίνετε ότι δεν μπορεί να υπάρξει τίποτα.
Βλέπουμε, άλλωστε, στην Τουρκία τα γεγονότα των τελευταίων ημερών, όπου για το πώς θα αναπτυχθεί μια περιοχή στο κέντρο της πόλης της Κωνσταντινούπολης ήταν η θρυαλλίδα για να ανοίξουν πάρα πολλά θέματα.
Άρα, λοιπόν, έχει μεγάλη σημασία για τον πολίτη, για τον άνθρωπο σήμερα το πώς θα ζήσει και σε ποιο περιβάλλον για να μην έρχεται να του το επιβάλλει κάποια αόρατη αρχή, αλλά να είναι αποτέλεσμα διαβούλευσης και συζήτησης.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Καλαντζής): Και εμείς ευχαριστούμε, κύριε συνάδελφε, που τοποθετείστε σωστά τώρα και αποδεικνύετε ότι εκπροσωπείτε επάξια την Περιφέρειά σας. Όπως ξέρετε, όμως, είστε τυχερός γιατί κατά την άποψή μου εκπροσωπείτε την ωραιότερη περιοχή και περιφέρεια της Αττικής. Βέβαια, ξέρω ότι έχετε και έχετε δείξει μια ιδιαίτερη προσοχή και ευαισθησία ως προς τα αυθαίρετα.
Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΛΙΒΙΕΡΑΤΟΣ (Υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Βουλευτά, σε πολιτικό επίπεδο θέσατε τις βάσεις αυτού που λέγεται «ολιστική αντιμετώπιση ενός προβλήματος σε αυτήν την έκταση του χώρου» και το πρόβλημά μας είναι ότι μπορεί πιο εύκολα σε πολιτικό επίπεδο να τίθεται αυτή η αρχή του ολιστικού, το οποίο είναι η σύγχρονη αντιμετώπιση, αλλά είναι πολύ δύσκολο για τη δημόσια διοίκηση να μπει μέσα σ’ αυτή τη λογική, ιδίως εάν έχετε να κάνετε με τρία-τέσσερα Υπουργεία, διότι αυτά τα οποία αναφέρατε δεν αφορούν μόνο το δικό μας Υπουργείο, αλλά ευρύτερα.
Εν πάση περιπτώσει –επειδή σημείωσα κάτι πολύ σημαντικό που είπατε για την ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων κι επειδή έχω την αρμοδιότητα- στο πλαίσιο της ΕΑΧΑ, μίας πολύ ενδιαφέρουσας ανώνυμης εταιρείας του δημοσίου, γίνεται μία προσπάθεια να βγει η ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων από τη λογική του κέντρου της Αθήνας και να πάει στην περιφέρεια –όχι μόνο στην Περιφέρεια της Αττικής, αλλά και της υπόλοιπης Ελλάδας.
Για να έρθουμε τώρα στο θέμα μας, το ρυθμιστικό σχέδιο είναι από τα βασικά επίπεδα σχεδιασμού, γιατί αποτελεί τον πρώτο απαραίτητο κρίκο, όπως είπατε, δηλαδή το «σύνταγμα» της διαχείρισης του χώρου.
Ταυτόχρονα, το ρυθμιστικό επέχει και θέση περιφερειακού πλαισίου χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης για όλη την Περιφέρεια της Αττικής, μίας περιφέρειας που συγκεντρώνει, όπως γνωρίζετε, το 35% του πληθυσμού και παράγει το 48% του ΑΕΠ της χώρας.
Επομένως, οι στρατηγικές κατευθύνσεις που περιέχει, καθώς και οι κύριες εξειδικεύσεις αυτών των αρχών σε μέτρα και προγράμματα, αφορούν σε σημαντικές πληθυσμιακές ομάδες και οικονομικά αναπτυξιακά μεγέθη.
Οι βασικοί λοιπόν στόχοι και οι άξονες προτεραιότητας για το νέο ρυθμιστικό σχέδιο που –όπως ανέφερα στην πρωτολογία μου- σύντομα θα ανακοινώσουμε –ελπίζω αναλυτικά- επιδιώκοντας μία ευρύτερη πολιτική και κοινωνική συμφωνία είναι: η ισόρροπη οικονομική ανάπτυξη και ενίσχυση του διεθνούς ρόλου της Αθήνας στην ευρύτερη περιοχή, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, η αύξηση της παραγωγής και της απασχόλησης σε όλους τους τομείς δραστηριοτήτων, η βιώσιμη χωρική ανάπτυξη εξοικονόμηση πόρων, η αποτελεσματική προστασία του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς, το θέμα της ΕΑΧΑ που σας είπα και η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, η βελτίωση της ζωής για όλους τους κατοίκους.
Για τη θεσμοθέτηση του νέου ρυθμιστικού για την Αθήνα που θα βελτιώνει και θα επιταχύνει οριστικά την ολοκλήρωση των κατώτερων, των υποκείμενων επιπέδων σχεδιασμού της περιοχής, ήδη προηγήθηκε ένας δημιουργικός διάλογος. Η μελέτη για το νέο ρυθμιστικό της Αθήνας και της Αττικής παρουσιάστηκε από τον Οργανισμό Ρυθμιστικού στο Περιφερειακό Συμβούλιο σε διάφορους δήμους Αθήνας-Πειραιά για παράδειγμα, ενώ παράλληλα παρουσιάστηκε από τον Υπουργό ΥΠΕΚΑ το 2011 στους συναρμόδιους φορείς, καθώς και στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής.
Από την παρουσίαση και την ενημέρωση αυτή, πολλοί από τους προαναφερθέντες φορείς κατέθεσαν σχόλια και απόψεις, οι οποίες συνεκτιμήθηκαν και πιστεύουμε ότι μόνο με κοινή αποδοχή επιτυγχάνεται η εφαρμογή κάθε σχεδιασμού, εξετάζοντας όλες τις απόψεις.
Στη συνέχεια των ανωτέρω ολοκληρώσαμε την τελική επεξεργασία του σχεδίου νόμου του ρυθμιστικού σε μορφή νομικού κειμένου, συντομεύοντάς το και υποστηρικτικής αιτιολογικής έκθεσης. Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την έκδοση του σχεδίου σε δημόσια διαβούλευση απαιτείται η έγκριση της στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, της περίφημης ΜΠΕ, όπως προβλέπεται και από τη σχετική νομοθεσία και σε αυτό το στάδιο θα υπάρχει επίσης διαβούλευση.
Πιστεύουμε, λοιπόν –για να ολοκληρώσω- ότι πρέπει να συμφωνήσουμε στους στόχους, τις πολιτικές και στο ότι η επιτυχία του εγχειρήματος βασίζεται στην όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ενημέρωση, συμμετοχή και όσμωση των απόψεων όλων των εμπλεκομένων. Οι προσπάθειές μας, σας διαβεβαιώνω, είναι προς αυτήν την κατεύθυνση. Πιστεύω πάρα πολύ στη μορφωτική βάση αυτών των πραγμάτων.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Καλαντζής): Κι εμείς ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.



Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ