Χ. ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ: Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΑΞΙΖΕΙ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΦΙΛΙΚΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΧΑΡΟΥΛΑ (ΧΑΡΑ) ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ:Κύριοι Βουλευτές, συζητάμε σήμερα ένα νομοσχέδιο - τομή θα έλεγα, ένα νομοσχέδιο που αφορά το κοινωνικό δικαίωμα μετακίνησης των πολιτών της Θεσσαλονίκης και της πρόσβασής τους σε συγκοινωνίες φιλικές προς τον πολίτη και βέβαια προς το περιβάλλον.
Μπαίνει ένα τέλος σε ένα ιδιότυπο μονοπώλιο, το μονοπώλιο του ΟΑΣΘ, με την εναρμόνιση βέβαια με το ενωσιακό δίκαιο, τον Κανονισμό 1370/2007. Κύριοι Βουλευτές, τελειώνει πλέον το παλιό στις συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη.
Ο ΟΑΣΘ αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα κρατικοδίαιτου ιδιωτικού τομέα με μια ιστορία εξήντα χρόνων στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Κάποιοι εδώ μέσα ίσως θεωρούν υγιές αυτό το μοντέλο του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας. Είναι υγιής ένας ιδιωτικός τομέας που λειτουργεί με χρέη 110 εκατομμυρίων ευρώ, με οφειλές 41 εκατομμυρίων ευρώ στα ασφαλιστικά ταμεία, απλήρωτους εργαζόμενους, με επιβολή προστίμων στους ανέργους και τα πρόστιμα να τα πληρώνει τελικά το κράτος και βέβαια με γερασμένο και ρυπογόνο στόλο αυτοκινήτων;
Τι δεν ακούσαμε μέσα σε αυτήν Αίθουσα και σήμερα, αλλά ιδιαίτερα στις Επιτροπές τις δύο προηγούμενες μέρες!
Ακούσαμε, ανάλογα με την πολιτική σκοπιά του καθενός, άλλος να λέει ότι κρατικοποιείται και γίνεται το κακό Δημόσιο ο ΟΑΣΘ, άλλος ότι γίνεται κρατικός για να μπορέσουμε μετά να τον ιδιωτικοποιήσουμε, να τον βάλουμε στο Ταμείο Αξιοποίησης Περιουσίας και να τον ξεπουλήσουμε κ.λπ.
Εγώ θα επαναλάβω κάτι που και ο Υπουργός, αλλά και οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ανέφεραν και είναι η πραγματικότητα: Το Ταμείο Αξιοποίησης Περιουσίας αφορά αξιοποίηση περιουσίας πραγματικά του Δημοσίου.
Εσείς που κάνετε αυτή την κριτική, θυμηθείτε πριν από κάποια χρόνια το γνωστό ΤΑΙΠΕΔ, το ταμείο ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας του δημοσίου. Υπάρχει μια μεγάλη, ουσιαστική διαφορά σε αυτά τα δύο. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι η διαβούλευση, η οποία έγινε χθες και προχθές στη Βουλή με εκπροσώπους φορέων της πόλης, της τοπικής αυτοδιοίκησης κ.λπ., ήταν πάρα πολύ ενδιαφέρουσα και ένα συμπέρασμα βγαίνει, ότι όλοι -για να μην πω οι περισσότεροι- καταδίκασαν αυτό το μοντέλο του ΟΑΣΘ το οποίο λειτουργεί τόσες δεκαετίες στη Θεσσαλονίκη και μίλησαν για αλλαγή, βιώσιμες συγκοινωνίες που θα εξυπηρετούν πραγματικά τους πολίτες. Κάποιος, μάλιστα, δήμαρχος χαρακτήρισε τον ΟΑΣΘ και τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης άθλιες.
Δεν μπορεί, κύριοι Βουλευτές, οι συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, με το ένα εκατομμύριο περίπου πληθυσμό, να επιδοτούνται πολύ περισσότερο από αυτές της Αθήνας των πέντε εκατομμυρίων.
Χρειάζεται, λοιπόν, ένα άλλο μοντέλο συγκοινωνιών. Σύγχρονες συγκοινωνίες με κοινωνικό πρόσωπο, με στόχο η Θεσσαλονίκη να γίνει φιλική πόλη με αξιόπιστο σύστημα συγκοινωνιών, που θα βοηθά την ανάπτυξη, τον τουρισμό, θα εξασφαλίζει την αξιοπρέπεια του πολίτη, θα έχει εργαζόμενους με σταθερές εργασιακές σχέσεις και συλλογικές συμβάσεις εργασίας και βέβαια, χωρίς να επιβαρύνεται περιβαλλοντικά το μητροπολιτικό συγκρότημά της.
Είναι πολιτική επιλογή στα μεγάλα μητροπολιτικά συγκροτήματα και της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης οι συγκοινωνίες να είναι δημόσιες, με κοινωνικό έλεγχο, σχεδιασμό, με διαφανείς λειτουργίες, με διαγωνισμούς οι οποίοι θα γίνονται σύμφωνα με τον νόμο για τις δημόσιες συμβάσεις.
Δημιουργείται, λοιπόν, ένα νέο νομικό πλαίσιο συγκοινωνιών. Ο ΟΑΣΘ τίθεται εν λειτουργία σε εκκαθάριση, δημιουργούνται δυο νέοι φορείς, ένας ρυθμιστικός, η ΟΣΕΘ Α.Ε. και ένας εκτελεστικός, η ΑΣΥΘ Α.Ε.
Όμως, τι εννοούμε, όταν λέμε φιλικές συγκοινωνίες ως προς το περιβάλλον; Γι’ αυτό θα ήθελα να πω μερικά πράγματα. Ποια είναι η συνεισφορά των μεταφορών στη ρύπανση των μεγαλουπόλεων. Σημαντική και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, με βάση ενεργειακό ισοζύγιο 2014 στις μεταφορές, καταναλώνεται περίπου το 40% της ενέργειας της τελικής κατανάλωσης, ενώ οι μεταφορές αποτελούν πηγή εκπομπών ρυπογόνων αερίων.
Απαιτείται, λοιπόν, βελτίωση του ενεργειακού μίγματος στις μεταφορές με χρήση εναλλακτικών καυσίμων και μάλιστα, σε αυτή την Αίθουσα ψηφίσαμε τον ν. 4439/2016 -του ίδιου Υπουργείου νόμος- για υποδομές εφοδιασμού με εναλλακτικά καύσιμα.
Απαιτείται, λοιπόν, μια εθνική στρατηγική, ένα σχέδιο ενεργειακής πολιτικής στον τομέα των μεταφορών, με βάση τις εθνικές και ενωσιακές πολιτικές για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Η Ευρωπαϊκή Ένωση προτείνει ψηφιακές τεχνολογίες στις μεταφορές, έξυπνη τιμολόγηση, μέσα μαζικής μεταφοράς με χαμηλές εκπομπές αερίων.
Ας γίνει, λοιπόν, κύριε Υπουργέ, ο νέος Οργανισμός αρχή για αλλαγή αυτού του μοντέλου. Συγκοινωνία φιλική προς το περιβάλλον, γιατί; Διότι η Θεσσαλονίκη αξίζει συγκοινωνίες φιλικές προς τον πολίτη της πρώτα και προς το περιβάλλον. Συγκοινωνίες με θετικό κοινωνικό πρόσημο.
Ευχαριστώ.