Στη δημοσιότητα τα πόθεν έσχες για το 2013 και το 2014
Οι Δηλώσεις Περιουσιακής Κατάστασης που δημοσιοποιούνται και αφορούν σε υπόχρεους των περ. α΄ έως ε΄ της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 3213/2003, ως ίσχυε, είναι για το έτος 2013 εξακόσιες τέσσερις (604) και για το έτος 2014 οκτακόσιες επτά (807).
Ο πρόεδρος της Βουλής ευχαρίστησε όλους όσους συνέβαλαν προκειμένου να ολοκληρωθεί έγκαιρα η διαδικασία και να δοθούν τα πόθεν έσχες στη δημοσιότητα πριν το 2017. «Έγινε μια μεγάλη προσπάθεια και έτσι μέσα στο 2016 θα έχουν δοθεί στη δημοσιότητα τα πόθεν έσχες για το 2012 (σσ είχαν δοθεί τον περασμένο Μάιο), για το 2013 και το 2014», είπε ο Νίκος Βούτσης και επισήμανε ότι κλείνει πλέον ο κύκλος των γραπτών δηλώσεων, καθώς για το έτος 2015 οι δηλώσεις θα γίνουν ηλεκτρονικά, γεγονός που κάνει ευχερέστερο τον έλεγχο και τη διασταύρωση με παλαιότερες δηλώσεις.
Ο πρόεδρος της Βουλής σχολίασε και την κριτική που διατυπώνεται ως προς τον χρόνο δημοσιοποίησης. «Αυτή η μεγάλη προσπάθεια, δεν έχει καμία σχέση με το έργο της κυβέρνησης, ούτε με στρατηγικής επικοινωνιακής επικάλυψης. Η Βουλή λειτουργεί, είναι εργάσιμες ημέρες. Ας μην κάνουμε ερμηνεία προθέσεων. Αυτή είναι μια διαδικασία απόλυτης διαφάνειας. Προσπαθήσαμε να είμαστε εντάξει. Πρέπει να επισημάνω ότι τα προηγούμενα χρόνια δεν υπήρξε τόσο έγκαιρη δημοσιοποίηση των δηλώσεων», είπε ο πρόεδρος της Βουλής.
Τόσο ο κ. Βούτσης όσο και η κ. Χριστοδουλοπούλου επισήμαναν ότι το 2010 είχαν δοθεί οι δηλώσεις του 2008, το 2011 είχαν δοθεί οι δηλώσεις του 2009, το 2012 δόθηκαν οι δηλώσεις του 2010, το 2013 οι δηλώσεις του 2011 και το 2016 δόθηκαν οι δηλώσεις του 2012, του 2013 και του 2014.
Η πρόεδρος της Επιτροπής, Τασία Χριστοδουλοπούλου ανακοίνωσε ότι οι δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης των πολιτικών προσώπων θα μείνουν αναρτημένες για έναν χρόνο και όχι για έναν μήνα, όπως έγινε τις προηγούμενες φορές και υπογράμμισε ότι με αυτή τη γιγάντια προσπάθεια που καταβλήθηκε για έγκαιρη δημοσιοποίηση, δεν θα υπάρχουν πλέον εκκρεμότητες, καθώς για το 2015 η προθεσμία υποβολής λήγει στις 15 Ιανουαρίου, αν δεν προβλεφθεί κάποια παράταση. Η κ. Χριστοδουλοπούλου επισήμανε ότι της δημοσιοποίησης εξαιρέθηκαν οι δικαστές, με απόφαση του ΣτΕ. «Εμείς θεωρούμε ότι μέσα από αυτή τη διαδικασία εξασφαλίζεται η δυνατότητα των πολιτών να γνωρίζουν την περιουσιακή κατάσταση των πολιτικών προσώπων και να έχουν συνολική γνώμη», είπε η κ. Χριστοδουλοπούλου, η οποία δεν παρέλειψε πάντως να χαρακτηρίσει έκτρωμα την διάταξη που είχε ψηφιστεί το 2016 και ουσιαστικά επέβαλε στα πολιτικά πρόσωπα και τα συγγενικά τους πρόσωπα να μην έχουν μερίδια σε εταιρείες. Ανέφερε μάλιστα, πως η Επιτροπή έχει γίνει αποδέκτης πολλών παραπόνων από βουλευτές για τη συγκεκριμένη διάταξη.
Και ο ίδιος ο πρόεδρος της Βουλής, κληθείς να σχολιάσει τη συγκεκριμένη διάταξη, δεν αρνήθηκε ότι είναι μια πολύ αυστηρή νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε καθ? υπερβολή μετά από διάφορες αντιδράσεις κομμάτων. Ωστόσο, ο Νίκος Βούτσης επισήμανε, ότι είναι θέμα της κυβέρνησης αν κρίνει ότι απαιτείται νομοθετική αλλαγή.
Όπως έχει γίνει γνωστό, ο κ. Ευστάθιος Μπούκουρας, τ. βουλευτής του ελληνικού Κοινοβουλίου, καίτοι υπόχρεος, δεν υπέβαλε τις απαιτούμενες δηλώσεις και για τον λόγο αυτό η Επιτροπή διαβίβασε τον σχετικό φάκελο στον εισαγγελέα Εφετών για το αδίκημα της μη υποβολής ΔΠΚ κατ? άρθρο 6 παρ. 2 εδαφ. α του ν. 3213/2003, ως ισχύει.
Οι ορκωτοί ελεγκτές λογιστές διενήργησαν τον έλεγχο των δηλώσεων και των δικαιολογητικών που υπεβλήθησαν σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3213/2003. Όπου συνέτρεχε περίπτωση κάλεσαν τους υπόχρεους, προς παροχή διευκρινίσεων, κατά το άρθρο 3 παρ. 4 του ως άνω νόμου και τελικώς συνέταξαν ατομικές εκθέσεις ελέγχου για κάθε ελεγχόμενο.
Στις εκθέσεις αυτές, μετά από σχετικό έλεγχο, έγινε πλήρης καταγραφή όλων των δηλωθέντων περιουσιακών στοιχείων (ακίνητα, εμπράγματα δικαιώματα σε αυτά, μετοχές ημεδαπών ή και αλλοδαπών εταιριών, ομόλογα και άλλες ομολογίες κάθε είδους και τα παράγωγα χρηματοοικονομικά προϊόντα κάθε είδους, καταθέσεις σε τράπεζες, ταμιευτήρια και άλλα ημεδαπά ή αλλοδαπά πιστωτικά ιδρύματα, πλωτά, εναέρια και χερσαία μεταφορικά μέσα, καθώς και συμμετοχή σε κάθε είδους επιχειρήσεις). Ο έλεγχος που διενεργήθηκε απέβλεπε στη διακρίβωση του εάν, με βάση τα δηλωθέντα και ελεγχθέντα δεδομένα, η απόκτηση νέων περιουσιακών στοιχείων ή η επαύξηση υφισταμένων, εκ μέρους των υπόχρεων, δικαιολογείται από το ύψος των πάσης φύσεως εσόδων αυτών, σε συνδυασμό και με τις δαπάνες διαβίωσής τους.
Στον εισαγγελέα Εφετών διαβιβάστηκε ο φάκελος του κ. Γεωργίου Καρατζαφέρη, τ. βουλευτή του ελληνικού Κοινοβουλίου, για το αδίκημα της υποβολής ανακριβούς δήλωσης (αρθ. 98 παρ. 1 ΠΚ και 6 παρ. 2 και 3 ν. 3213/2003 ως ισχύει).
Η Επιτροπή και μετά τη δημοσιοποίηση των δηλώσεων διατηρεί το δικαίωμα για συνέχιση/επικαιροποίηση του ελέγχου ή για επανέλεγχο των ως άνω δηλώσεων, όπου και όποτε αυτό κριθεί αναγκαίο.
Οι δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης των προσώπων που ορίζονται στο άρθρο 1 παρ. 1 περ. α΄ έως ε΄ του ν. 3213/2003, αναρτώνται στον διαδικτυακό τόπο της Βουλής, με μέριμνα του προέδρου της Επιτροπής του άρθρου 3Α του ν. 3013/2003, όπου και θα παραμείνουν αναρτημένες για ένα (1) έτος και συγκεκριμένα έως και τις 28 Δεκεμβρίου 2017.
Σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 3 του ν. 3213/2003, όπως ισχύει, η δημοσίευση στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης που υποβάλλουν τα υπόχρεα πρόσωπα, επιτρέπεται υπό την προϋπόθεση ότι δημοσιεύεται ολόκληρο το κείμενό τους. Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι επιτρεπτή η επιλεκτική δημοσιοποίηση ονομαστικών στοιχείων.