ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
Θέμα: Για τα οξυμμένα προβλήματα στους χώρους της εκπαίδευσης.
Είναι η πέμπτη χρονιά εν μέσω κρίσης και η κατάσταση έχει φθάσει σε οριακό σημείο στην εκπαίδευση.
Οι εξαγγελίες της κυβέρνησης και του
Υπουργείου Παιδείας ότι βάζει τάξη στα πράγματα, ότι δεν υπάρχουν
ελλείψεις, αποδεικνύονται μέρα με τη μέρα ως εμπαιγμός. Η λαϊκή
οικογένεια έχει συσσωρεύσει τεράστια αρνητική πείρα και από την ταξική
πολιτική στην εκπαίδευση και πριν από την κρίση και τώρα. Συνεχίζει να
φορτώνεται τις συνέπειές μιας διαχρονικά αντιλαϊκής πολιτικής που
κλιμακώνεται για αυτή και τα παιδιά της.
Προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
Θέμα: Για τα οξυμμένα προβλήματα στους χώρους της εκπαίδευσης.
Είναι η πέμπτη χρονιά εν μέσω κρίσης και η κατάσταση έχει φθάσει σε οριακό σημείο στην εκπαίδευση.
Πιο συγκεκριμένα :
1.Τεράστιες είναι οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Μόνο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση η χρονιά ξεκίνησε με 16.000 λιγότερους εκπαιδευτικούς σε σχέση με πέρσι. Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχουν πολύ μεγάλα κενά, ολοήμερα σχολεία κλείνουν ή λειτουργούν στην καλύτερη περίπτωση ως «παιδοφυλακτήρια». Τα τμήματα ένταξης ουσιαστικά δεν λειτουργούν. Στα ΕΠΑΛ έχουν καταργηθεί ειδικότητες και σε χιλιάδες παιδιά δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να παρακολουθήσουν τα μαθήματα και την ειδικότητα που έχουν επιλέξει. Η κατάργηση και οι συγχώνευσης σχολείων μαζί με την κατεύθυνση αύξησης του αριθμού μαθητών ανά τμήμα δυναμιτίζει τη μαθησιακή διαδικασία, δημιουργεί κίνδυνους ασφάλειας των παιδιών, δοκιμάζει τις αντοχές των λαϊκών νοικοκυριών.
Το αντιλαϊκό τοπίο συμπληρώνει η πολιτική μιας συντριπτικής υποχρηματοδότησης των σχολείων, η αναίρεση στην πράξη του δικαιώματος της δωρεάν και ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών, ειδικά στην περιφέρεια της χώρας όπου χιλιάδες μαθητές ακόμα και Δημοτικού πρέπει να καλύπτουν κάθε μέρα χιλιόμετρα για να πάνε σχολείο. Για τους μαθητές των Μουσικών και καλλιτεχνικών σχολείων καταργήθηκε η δωρεάν σίτιση. Οι σχολικές επιτροπές που διαχειρίζονται τα πενιχρά οικονομικά όταν δεν παροτρύνουν την οικονομική συμμετοχή των γονιών στα λειτουργικά έξοδα, ανοίγουν με όχημα τον εθελοντισμό την πόρτα του σχολείου σε Μ.Κ.Ο και επιχειρηματίες ακόμη και για ζητήματα συντήρησης-ασφάλειας κτιρίων, αποτέλεσμα της Καλλικρατικής διοικητικής αναδιάρθρωσης, και δρόμος επικίνδυνος για τον χαρακτήρα του δημόσιου σχολείου. Μπροστά στο χειμώνα, τα σχολεία δεν θα μπορούν και πάλι να ζεστάνουν τους μαθητές μια και οι Δήμοι παραμένουν γυμνοί σε χρηματοδότηση.
Η κατάσταση στην προσχολική αγωγή είναι εξίσου οξυμμένη. Χιλιάδες προνήπια εκτός νηπιαγωγείων και παιδικών σταθμών και στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς η λαϊκή οικογένεια καλείται να πληρώσει ένα μεγάλο ποσό για υλικά.
Ξεχωρίζουμε επίσης το γεγονός ότι στα σχολεία, ιδιαίτερα των λαϊκών συνοικιών πληθαίνουν τα φαινόμενα υποσιτισμού των μαθητών, με την οξύτητα που παίρνει η ανεργία και η φτώχεια.
Στην έναρξη της σχολικής χρονιάς σοβαρότατο είναι το πρόβλημα με τα απαραίτητα πιστοποιητικά υγείας που πρέπει να προσκομίσει η άνεργη οικογένεια που δεν έχει ασφαλιστική κάλυψη είτε για την εγγραφή στο σχολείο είτε για να πάρει μέρος το παιδί στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής και λύση δεν δίνεται από τις αρμόδιες αρχές.
Η κατάσταση που υπάρχει στις δημόσιες μονάδες υγείας, όπου για να εξεταστούν τα παιδιά από τους γιατρούς ειδικοτήτων που είναι απαραίτητες, τα ραντεβού κλείνονται μέχρι και πέρα από τον Οκτώβρη με αποτέλεσμα οι γονείς και οι μαθητές να βιώνουν μια αφάνταστη ταλαιπωρία.
Στο χώρο της ειδικής αγωγής οι εκπαιδευτικοί λείπουν, οι ελλείψεις σε ειδικό επιστημονικό προσωπικό ακόμη μεγαλύτερες, το βοηθητικό προσωπικό τείνει να εκλείψει! Γονείς και παιδιά ενημερώνονται ότι λόγω της έλλειψης σε εκπαιδευτικούς και άλλο ειδικό και βοηθητικό προσωπικό θα πρέπει να παραμείνουν στα σπίτια τους «μέχρι νεοτέρας» ή ότι οφείλουν οι γονείς με δική τους ευθύνη να φέρουν τα παιδιά στο σχολείο λόγω της σχεδόν παντελούς ελλείψεις οδηγών και συνοδών για να κινήσουν τα σχολικά οχήματα. Τα ειδικά σχολεία σχεδόν στο σύνολο τους δεν μπορούν να λειτουργήσουν είτε λειτουργούν με «εκ περιτροπής» μάθημα για τα παιδιά που λήγει στις 11.30 π.μ!
2. Στα ΑΕΙ-ΤΕΙ η κατάσταση για τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας είναι ανυπόφορη.
Ήδη πολλοί φοιτητές και σπουδαστές παρατούν τις σπουδές τους, πολύ περισσότερα παιδιά - από κάθε άλλη χρονιά - που πέτυχαν στις πανελλήνιες, δεν θα γραφτούν γιατί οι λαϊκές οικογένειες δεν τα βγάζουν πέρα.
Η μίζερη φοιτητική μέριμνα που υπήρχε γκρεμίζεται και παραδίδεται σε ιδιώτες. Οι εστίες αφήνονται να ρημάζουν, οδηγούνται στο να βάλουν νοίκια, τα διαθέσιμα δωμάτια δεν αρκούν για τους χιλιάδες φοιτητές που έχουν ανάγκη από δωρεάν στέγαση. Λέσχες σίτισης οδηγούνται σε κλείσιμο, θα καλεστούνε να πληρώσουμε ξανά από την τσέπη τους οι φοιτητές βιβλία-αναλώσιμα.
Στα ΤΕΙ το μισό πρόγραμμα σπουδών δεν θα διδάσκεται. Απολύουν σχεδόν όλους τους έκτακτους. Το αποτέλεσμα θα είναι να μείνουν χιλιάδες σπουδαστές έξω από εργαστήρια, κλινικές και πρακτικές, δεδομένου ότι θα προσληφθούν μόλις 150 έκτακτοι διδάσκοντες. Ως απόρροια της πολιτικής σας, θα παραταθεί βίαια ο χρόνος σπουδών.
Ήδη τα λεγόμενα συμβούλια Διοίκησης με ανθρώπους των επιχειρήσεων στους κόλπους τους μιλανε για εξορθολογισμό δαπανών και σπατάλη, ετοιμάζονται δηλαδή νέες περικοπές στη φοιτητική μέριμνα (κλείσιμο εστιατορίων όπως στο κτήριο Σαρακάκη στη ΣΕΥΠ που κάλυπτε 4000 σπουδαστές!!!), κατάργηση δωρεάν συγγραμμάτων, εργαστηριακού εξοπλισμού και πολλά άλλα.
3. Οι εργαζόμενοι στην εκπαίδευση, τόσο το εκπαιδευτικό όσο και το διοικητικό προσωπικό, αντιμετωπίζουν μια επίθεση που χτυπάει τα θεμέλια της ίδιας της εκπαιδευτικής λειτουργίας.
Έχουν ανοίξει οι «ασκοί του Αιόλου» για υποχρεωτικές μετακινήσεις, έχει δρομολογηθεί η διαθεσιμότητα-κινητικότητα-απόλυση για χιλιάδες εκπαιδευτικούς. Ο νέος νόμος για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση εκ των πραγμάτων ανοίγει το δρόμο σε νέες ανατροπές στα δικαιώματα των εκπαιδευτικών, νέες απολύσεις. Η αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η επερχόμενη «αξιολόγηση των εκπαιδευτικών», δημιουργούν όρους πιο ασφυκτικού αντιδραστικου ελέγχου στην εκπαιδευτική λειτουργία. Ο νέος εκπαιδευτικός περιδιαβαίνει τους νομούς της χώρας με εισαγωγικό μισθό 680 ευρώ χωρίς στήριξη για αυτόν και την οικογένεια του
Παράλληλα οι απολύσεις σχολικών φυλάκων, το γεγονός ότι οι καθαρίστριες θα έχουν σύμβαση μέχρι το 2015 προσθέτουν νέα προβλήματα στην καθημερινή ομαλή λειτουργία των σχολείων.
Στα ΑΕΙ 1500 περίπου διοικητικοί υπάλληλοι τίθενται σε διαθεσιμότητα. Η εξέλιξη αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα να τιναχθούν στον αέρα μια σειρά λειτουργίες των ιδρυμάτων (φοιτητική μέριμνα, εργαστήρια, βιβλιοθήκες, γραμματείες, οικονομικές-διοικητικές υπηρεσίες).
4. Οι παραπάνω εξελίξεις επιβεβαιώνουν τη θέση του ΚΚΕ ότι στις συνθήκες της κρίσης επιταχύνονται στρατηγικές αλλαγές που έχουν δρομολογηθεί χρόνια τώρα από τις κυβερνήσεις, την ΕΕ, τον ΟΟΣΑ που αφορούν την πιο στενή και αποτελεσματική σύνδεσή της με τις ανάγκες της καπιταλιστικής κερδοφορίας, την επιδίωξη να «παραχθεί» από τις δομές της εκπαίδευσης φθηνή και ευέλικτη εργατική δύναμη.
Τα κόμματα που υποστηρίζουν την ΕΕ και την στρατηγική της είναι εκτιθεμένα.
Oι ανατροπές στο σχολείο έρχονται από παλιά με την σφραγίδα της ΕΕ και βρίσκουν την συνέχεια τους και στο νέο νόμο για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αποτελεί αντιδραστική απάντηση στις απαιτήσεις των καιρών για ολόπλευρη μόρφωση για όλα τα παιδιά. Φτιάχνουν ένα σχολείο ακόμα πιο ταξικό, επιλεκτικό, με έντονη τη σφραγίδα της κοινωνικής διαφοροποίησης σε προγράμματα-μαθήματα και λειτουργίες. Παράλληλα οξύνει την πίεση στα παιδιά της λαϊκής οικογένειας να παρατήσουν την όποια γενική μόρφωση και να στραφούν πρώιμα στην κατάρτιση, τη μαθητεία-τζάμπα εργασία.
Αντίστοιχα, στα ΑΕΙ, με την εφαρμογή του νόμου πλαίσιο και του σχεδίου «Αθηνά» οι φοιτητές μετατρέπονται σε πελάτες που θα αγοράζουν –αν φυσικά μπορούν- πανάκριβα γνώση και δεξιότητες που θα πουλάει το Πανεπιστήμιο Α.Ε.. Η έρευνα υποτάσσεται πλήρως στις μονοπωλιακές επιχειρήσεις, υποβαθμίζεται η επιστημονική γνώση. Έχει ήδη ανοίξει ο δρόμος για ένταση της καταστολής των αγώνων των φοιτητών.
5. Η θέση του ΚΚΕ.
Η αντίληψη του ΚΚΕ για την εκπαίδευση εδράζεται στο αντικειμενικό γεγονός ότι υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις, υπάρχει συσσωρεμένη γνώση και πλούτος προκειμένου κεντρικά και σχεδιασμένα να ικανοποιούνται οι λαϊκές ανάγκες για ολόπλευρη μόρφωση. Ο κεντρικός σχεδιασμός με κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες μπορεί να εγγυηθεί, για κάθε νέο και νέα πριν τελειώσει το σχολείο, την επαγγελματική σχολή ή το πανεπιστήμιο, να ξέρει που θα βρει δουλειά, να έχει κατοχυρωμένο το δικαίωμα στο επάγγελμα και στην εργασία. Στη βάση αυτή:
Τα επιστημονικά επιτεύγματα που εντάσσονται στην παραγωγή καθιστούν αναγκαίο ο εργαζόμενος να έχει γνώση της επιστήμης (δηλαδή των βασικών νόμων κίνησης και οργάνωσης) που βρίσκεται πίσω από τα νέα μέσα παραγωγής. Οι εξελίξεις στην παραγωγή δίνουν τη δυνατότητα να παράγεται ολοένα και περισσότερος πλούτος από την εργαζόμενη ανθρωπότητα, με λιγότερο χρόνο εργασίας ,με λιγότερο κόπο και ιδρώτα από την εργατική τάξη. Αυτοί οι δυο παράγοντες καθιστούν αντικειμενική την επέκταση της παροχής ολόπλευρης μόρφωσης και διαπαιδαγώγησης και πιο συγκεκριμένα.
Παρέχεται σε όλα τα παιδιά προσχολικής ηλικίας δημόσια και δωρεάν Προσχολική Αγωγή και εξασφαλίζεται αποκλειστικά δημόσια δωρεάν γενική δωδεκάχρονη εκπαίδευση υποχρεωτική για όλους μέσα από έναν τύπο σχολείου με ενιαία δομή, πρόγραμμα, διοίκηση και λειτουργία, υλικοτεχνική υποδομή, ενιαία εκπαιδευμένο εξειδικευμένο προσωπικό.
Εξασφαλίζεται αποκλειστικά δημόσια δωρεάν επαγγελματική εκπαίδευση μετά από τη γενική (βασική) υποχρεωτική εκπαίδευση. Μέσα από ένα σύστημα ενιαίας ανώτατης, αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, διαμορφώνεται επιστημονικό δυναμικό κατάλληλο να ασκήσει τη διδασκαλία στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, να στελεχώσει ως υψηλά ειδικευμένο δυναμικό τους τομείς της έρευνας, την κοινωνικοποιημένη παραγωγή, τις κρατικές υπηρεσίες.
Ο ρόλος του σχολείου υπηρετεί συνολικά το στόχο της ολόπλευρης διαπαιδαγώγησης των νέων ανθρώπων, στην κατεύθυνση της ολόπλευρα ανεπτυγμένης προσωπικότητας.
Η διαμόρφωση υψηλού επιπέδου νοημοσύνης αποτελεί έναν σημαντικό, όχι όμως το μοναδικό παράγοντα για την ολόπλευρη διαμόρφωση της προσωπικότητας των νέων ανθρώπων, που εκτός από τη γνώση πρέπει να διαθέτουν οντότητα, ανθρωπιά και συνείδηση των συμφερόντων τους στην κοινωνία. Και αυτό απαιτεί τη μεθοδική και ισόρροπη καλλιέργεια όλων των πλευρών του ανθρώπινου ψυχισμού, της νόησης, του συναισθήματος και της βούλησης.
6. Όλο το προηγούμενο διάστημα οι φορείς του λαϊκού κινήματος, των εκπαιδευτικών, των γονιών, των φοιτητών, των μαθητών, έχουν διεκδικήσει μια σειρά μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πολιτικής της κυβέρνησης στην εκπαίδευση, τα οποία το ΚΚΕ καταθέτει:
· Ούτε ένα ευρώ από την τσέπη της λαϊκής οικογένειας για τις λειτουργίες της εκπαίδευσης.
· Έκτακτο κονδύλι από τον κρατικό προϋπολογισμό για όλες τις ανάγκες των σχολείων, των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Επιστροφή των αποθεματικών των ιδρυμάτων που «κουρεύτηκαν». Όχι στο ξεπούλημα της περιουσίας των ιδρυμάτων!
· Όλα τα σχολικά βιβλία και τα πανεπιστημιακά συγγράμματα δωρεάν και να εκδίδονται από κρατικό φορέα.
· Δωρεάν πετρέλαιο, ρεύμα, νερό, τηλέφωνο σε σχολεία και πανεπιστημιακές σχολές με κρατική ευθύνη.
· Απαλλαγή ΦΠΑ για τις σχολικές επιτροπές.
· Να ανοίξουν τα ολοήμερα σχολεία με το όλο το αναγκαίο προσωπικό.
· Στα ολοήμερα τμήματα να εξασφαλιστούν:1) Πλήρης σίτιση όλων των μαθητών στο σχολείο, με μαγειρεία και τραπεζαρία, 2) Χώροι κατάλληλοι για την ξεκούραση και το παιχνίδι των μαθητών.
· Καμία κατάργηση σχολείου, όχι στα υπερμεγέθη τμήματα.
· Να λειτουργήσουν τώρα οι τάξεις ειδικής αγωγής με το αναγκαίο προσωπικό και όλες οι δομές της διδακτικής στήριξης!
· Άμεση επίλυση του προβλήματος της μεταφοράς των μαθητών. Δωρεάν και ασφαλείς συγκοινωνίες για τους όλους τους μαθητές και σπουδαστές.
· Άμεση αντιμετώπιση των κρουσμάτων υποσιτισμού των παιδιών. Έκτακτο τώρα κρατικό κονδύλι για τους Δήμους έτσι που να παρέχεται ένα γεύμα (π.χ. σάντουιτς, γάλα, χυμός) σε όλα τα παιδιά, αξιοποιώντας τις υποδομές και το προσωπικό των Δήμων-χωρίς την εμπλοκή ΜΚΟ, εκκλησίας και χορηγών. Να αξιοποιηθούν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ γι’ αυτό το σκοπό!
· Να αποδοθεί άμεσα η ΣΑΤΑ για τις επισκευές των σχολείων τα οποία είναι γερασμένα-ακατάλληλα-και εκτεθειμένα στους σεισμούς.
· Πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων για κτηριακή υποδομή σε νηπιαγωγεία και παιδικούς σταθμούς.
· Κανείς σπουδαστής των ΤΕΙ έξω από εργαστήριο ή θεωρία.
· Αποκλειστικά δωρεάν σίτιση-στέγαση-αναλώσιμα-υλικά εργαστηριών για τους φοιτητές και τους σπουδαστές
· Να αξιοποιηθούν κτίρια της ακίνητη περιουσίας των ιδρυμάτων και του δημοσίου ως εστίες και όχι για επιχειρηματικούς σκοπούς. Να λειτουργήσουν νέες εστίες στην ευθύνη του κράτους, χωρίς επιχειρήσεις, ιδιώτες, ενοίκια. Να ενοικιαστούν άμεσα δωμάτια σε ξενοδοχεία για όσους έκαναν αίτηση και δεν πήραν δωμάτιο.
Για την ειδική αγωγή
· Να ανοίξουν τώρα όλα τα ειδικά σχολεία, με πρόσληψη του αναγκαίου μόνιμου προσωπικού. Να σταματήσουν οι γονείς να πληρώνουν για μεταφορά, θεραπείες, φάρμακα, τεχνικά βοηθήματα ή για τροφεία στα διάφορα κέντρα ειδικής αγωγής.
Κανένα παιδί εκτός εκπαίδευσης, κανένα παιδί της λαϊκής οικογένειας χωρίς ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.
· Δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για όλους τους νέους.
· Σύνδεση των δημόσιων μονάδων υγείας (κέντρα υγείας, νοσοκομεία) με τα σχολεία της γειτονιάς προκειμένου να εμβολιαστούν όλοι οι μαθητές με τα βασικά εμβόλια και για να εκδοθούν τα απαιτούμενα πιστοποιητικά υγείας.
Άμεσα ζητήματα για τους εργαζόμενους στην εκπαίδευση.
· Να παρθούν πίσω οι διαθεσιμότητες και οι απολύσεις. Μαζικοί μόνιμοι διορισμοί για την κάλυψη των αναγκών σε σχολεία, πανεπιστημιακά ιδρύματα και ΤΕΙ.
· Μονιμοποίηση τώρα όλων των συμβασιούχων χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
· Διασφάλιση δωρεάν στέγασης και μετακίνησης για τους νεοδιόριστους και συμβασιούχους εκπαιδευτικούς που διορίζονται εκτός τόπου κατοικίας.
Για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
· Άμεσα να διασφαλιστεί η συνέχεια των σπουδών για τους μαθητές της Β και Γ τάξης των ΕΠΑΛ (ειδικότητες που καταργήθηκαν).
· Κατάργηση κάθε διαχωρισμού και πρόωρου προσανατολισμού (Γενικό Λύκειο, ΕΠΑΛ, κατευθύνσεις, κτλ).
· Οι εξετάσεις στο σχολείο μόνο με ενδοσχολικό προαγωγικό χαρακτήρα.
· Κατάργηση του έτους μαθητείας και της πιστοποίησης. Το πτυχίο το μόνο αποδεικτικό για το επάγγελμα.
Επερωτάται η κυβέρνηση για την πολιτική της στην εκπαίδευση που επιδεινώνει τη ζωή της λαϊκής οικογένειας.
Οι βουλευτές
Αλέκα Παπαρήγα
Ελένη Γερασιμίδου
Γιάννης Γκιόκας
Λιάνα Κανέλλη
Νίκος Καραθανασόπουλος
Χρήστος Κατσώτης Θεοδόσης Κωνσταντινίδης
Γιώργος Λαμπρούλης
Διαμάντω Μανωλάκου
Νίκος Μωραΐτης
Θανάσης Παφίλης
Σπύρος Χαλβατζής