Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

4.12.11



Ομιλία του Ειδικού Εισηγητή του ΠΑΣΟΚ), Βουλευτή Άρτας κ. Δημήτρη Τσιρώνη, στην Ολομέλεια της Βουλής την Παρασκευή 2.12.2011 στον Προϋπολογισμό του Οικονομικού Έτους 2012.

ΕΙΔΙΚΟΣ ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑΣ
ΓΙΑ ΤΑ ΕΣΟΔΑ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών:
ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2012
Στην Ολομέλεια της Βουλής την Παρασκευή 2.12.2011

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η φετινή συζήτηση για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του έτους 2012 σκιάζεται από τα πρωτοφανή και κοσμογονικά γεγονότα που συντελούνται σήμερα στην Ευρώπη. Γεγονότα που θέτουν σε δοκιμασία και αμφισβήτηση το ευρωπαϊκό οικοδόμημα και το κοινό ευρωπαϊκό νόμισμα, ενώ απειλούν να συμπαρασύρουν ολόκληρο τον πλανήτη σε μια επώδυνη περιπέτεια.
Η χώρα μας τους τελευταίους 18 μήνες στοχοποιήθηκε ως η εύκολη λεία και βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα ενός ανελέητου διεθνούς οικονομικού πολέμου συμφερόντων. Χρησιμοποιήθηκε ως ασπίδα από τους ευρωπαίους εταίρους μας, οι οποίοι εθελοτυφλώντας πίστευαν ότι έτσι θα έκρυβαν κάτω από το χαλί τα δικά τους προβλήματα, τις δικές τους αδυναμίες.
Η μικρή αλλά ανθεκτική Ελλάδα άντεξε, στάθηκε όρθια στις επιθέσεις. Αντέχει ακόμη και ατενίζει με αισιοδοξία το μέλλον, επιδιώκοντας με σταθερά και υπεύθυνα βήματα να βρει το σίγουρο δρόμο της εξόδου από την κρίση.
Στις θύελλες η χώρα μας δεν πρέπει, δεν μπορεί να βρεθεί μόνη της. Χρειάζεται να στηρίξει και να στηριχθεί στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα και την κοινοτική αλληλεγγύη.
Η διασφάλιση της παραμονής της χώρας μας στην ευρωζώνη και στο ευρώ αποτελεί και πρέπει να αποτελεί πρωταρχικό και κυρίαρχο στόχο της χώρας.
Κάθε άλλη συζήτηση υπό τις παρούσες και επικρατούσες συνθήκες, οι οποίες δεν είναι ομαλές, αποτελεί πολυτέλεια.
Η δική μας προσπάθεια είναι αυτή, όπως απεικονίζεται και σε μια σειρά μεγεθών του Προϋπολογισμού του 2012, που θα μας βγάλει από την κρίση.
Θα στηριχθούμε στις θυσίες του ελληνικού λαού, ενώ δική μας μέριμνα είναι να συνεχιστούν σε βάθος οι απαιτούμενες διαρθρωτικές αλλαγές και να συνεχιστεί με επιτυχία η δημοσιονομική προσαρμογή.
Σε ότι αφορά αποκλειστικά και κατεξοχήν στον Προϋπολογισμό, η συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του κράτους δεν αποτελεί απλώς μια απαρίθμηση οικονομικών μεγεθών και μακροοικονομικών στόχων.
Είναι μια συζήτηση πρωτίστως πολιτική, με αμιγώς πολιτικά χαρακτηριστικά. Γιατί πίσω από τους αριθμούς, βρίσκονται ή κρύβονται οι πολιτικές πρωτοβουλίες και προτεραιότητες της Κυβέρνησης.
Μέσα από αυτούς τους αριθμούς, αναδεικνύονται, με τον πιο ανάγλυφο τρόπο, συγκεκριμένες προτεραιότητες, ευνοούνται ή επιβαρύνονται συγκεκριμένες κοινωνικές και παραγωγικές ομάδες και υπό προϋποθέσεις αποτυπώνεται το ιδεολογικό και πολιτικό υπόβαθρο μιας Κυβέρνησης.
Το 2012 είναι η χρονιά της αναστροφής της κατάστασης και της συγκρατημένης αισιοδοξίας. Είναι η χρονιά όπου αναμένεται να επιτευχθεί για πρώτη φορά πρωτογενές πλεόνασμα.
Η δημοσιονομική διαχείριση του 2012 θα είναι μετά από πολλά χρόνια και χάρη στις προσπάθειες και τις θυσίες των Ελλήνων πολιτών, πλεονασματική. Ο Προϋπολογισμός του 2012 προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 1,1% του Α.Ε.Π., ή 2,4 δις ευρώ.
Στον Προϋπολογισμό του 2012 είναι πρωτοφανής η προσπάθεια δημοσιονομικής και διαρθρωτικής προσαρμογής που συντελείται στη χώρα μας.
Από το 2009 έως το τέλος του 2011, με την εφαρμογή του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, το πρωτογενές έλλειμμα θα έχει μειωθεί συνολικά κατά 21 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά περίπου 10% του Α.Ε.Π..
Ο Προϋπολογισμός του 2012 ενσωματώνει τις αρχικές εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου για τις θετικές επιπτώσεις που προβλέπεται να έχει η εφαρμογή των αποφάσεων της 26ης/27ης Οκτωβρίου στη μείωση του δημόσιου χρέους, άρα και στη μείωση του κόστους της ετήσιας εξυπηρέτησης του.
Η Συμφωνία της 26ης/27ης Οκτωβρίου, που τόσο επικρίθηκε κατά την επίτευξή της, σήμερα αποτελεί κεφάλαιο για τη χώρα και συγκεντρώνει την αποδοχή της συντριπτικής πλειοψηφίας της ελληνικής κοινωνίας και του πολιτικού κόσμου.
Τις τελευταίες δεκαετίες κανείς προϋπολογισμός δεν υλοποιήθηκε ή εφαρμόστηκε σωστά, κανένας δεν έπιασε ή πέτυχε τους στόχους που είχαν τεθεί.
Τι έχει αλλάξει ή τι είναι λοιπόν αυτό σήμερα που μας εγγυάται ότι ο προϋπολογισμός του επομένου έτους δεν θα πέσει έξω για μια ακόμη φορά;
Ο Προϋπολογισμός του 2012 βασίζεται σε πολύ αυστηρές εκτιμήσεις, σε σχέση με την απόδοση των μέτρων που έχουν θεσμοθετηθεί, οι οποίες έχουν γίνει ή επιβεβαιωθεί και από τους θεσμικούς εταίρους της χώρας.
Οι προϋπολογισμοί των παρελθόντων ετών δεν μπορούσαν να πετύχουν ή να πιάσουν τους στόχους που είχαν τεθεί, καθώς κατά την κατάρτισή τους γινόταν με αυθαίρετο τρόπο μια ποσοστιαία αύξηση τόσο στο σκέλος των εσόδων, όσο και στο σκέλος των δαπανών.
Συνήθως τα έσοδα ήταν λιγότερα, οι δαπάνες μεγαλύτερες των προϋπολογισθέντων και η διαφορά καλυπτόταν με δανεισμό.
Αποτέλεσμα, να συσσωρευτούν τεράστια χρέη που σήμερα απειλούν να πνίξουν τη χώρα και τους πολίτες της.
Εάν κανείς μπορούσε να επιδείξει κάποιου είδους ανεκτικότητα στο σκέλος των δαπανών, με την αιτιολογία ότι η αύξησή τους δεν αφορούσε σπατάλη αλλά ενίσχυση του κοινωνικού κράτους και της ανάπτυξης, δεν δικαιολογείται όμως καμιά επιείκεια ή ανοχή στην αδυναμία ή την ολιγωρία των αρχών να εισπράξουν τα έσοδα του κράτους, οδηγώντας σε πρωτοφανή και τριτοκοσμικά επίπεδα τη φοροδιαφυγή και την παραοικονομία.
Λόγοι κοινωνικής δικαιοσύνης επιβάλλουν τη διεύρυνση της φορολογητέας ύλης και τη σύλληψη της φοροδιαφυγής, αντί να πληρώνουν συνεχώς οι ίδιοι, οι μισθωτοί, οι συνταξιούχοι και οι συνεπείς φορολογούμενοι.
Λόγοι κοινωνικής δικαιοσύνης, εντιμότητας και αξιοπιστίας του κράτους επιβάλλουν όταν λέμε ότι παρέχουμε δωρεάν υγεία και παιδεία σε όλους τους πολίτες, να το εννοούμε. Να είναι δωρεάν πραγματικά η πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας και παιδείας σε όσους το επιθυμούν ή σε όσους αδυνατούν.
Όταν λέμε ότι η χώρα χρειάζεται ανάπτυξη και ιδιαίτερα περιφερειακή, δεν νοείται για παράδειγμα να μην εκτελούνται οι μεγάλοι οδικοί άξονες της χώρας, η Ιόνια Οδός, η Ολυμπία Οδός, ο Ε65, κ.ο.κ. Είναι σημαντικό που η αύξηση του ΠΔΕ θα περιλαμβάνει δράσεις για την απεμπλοκή της κατασκευής αυτών των αυτοκινητοδρόμων.
Από τα παραπάνω παραδείγματα αλλά και από άλλα σημαντικά ακόμη θα κριθεί η αξιοπιστία του Κράτους. Πρωτίστως όμως η αξιοπιστία της Πολιτείας θα κριθεί από τη δυνατότητά της να εισπράξει τα έσοδα του κράτους.
Το μεγάλο στοίχημα για τη χώρα, το μεγάλο στοίχημα αυτού του Προϋπολογισμού, του 2012, θα κριθεί από την εξέλιξη των εσόδων, από τη δυνατότητα του κράτους, των αρχών, των εισπρακτικών και ελεγκτικών μηχανισμών να πετύχουν τους στόχους και να εισπράξουν τα προϋπολογισθέντα έσοδα.
Γιατί μόνο έτσι θα απομακρυνθεί κάθε κίνδυνος για την επιβολή νέων, πρόσθετων ή συμπληρωματικών μέτρων. Δεν θα απαιτηθεί κανένα νέο μέτρο εάν το κράτος πετύχει να εισπράξει τα έσοδά του.
Ζήτημα λοιπόν τιμής και αξιοπιστίας του πολιτικού κόσμου, της εύρυθμης λειτουργίας του κράτους και των αρμοδίων αρχών της χώρας, αποτελεί η πιστή εφαρμογή και πραγματοποίηση των μεγεθών του προϋπολογισμού 2012.
Μόνο έτσι μπορεί να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών έναντι του πολιτικού κόσμου, μόνο έτσι μπορεί να οικοδομηθεί ένα άλλο πνεύμα, ένα διαφορετικό κλίμα αλληλοκατανόησης και αλληλοσεβασμού.


 Προϋπολογισμός Γενικής Κυβέρνησης

Σύμφωνα με τα μεγέθη του ενοποιημένου προϋπολογισμού της γενικής κυβέρνησης, που παρουσιάζει τη σύνοψη των προϋπολογισμών όλων των υποτομέων (κράτος, νομικά πρόσωπα, Δ.Ε.Κ.Ο., οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης και νοσοκομεία, οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης), τα συνολικά έσοδα προβλέπεται να αυξηθούν κατά 4,56 δισ. ευρώ, τα οποία θα προέλθουν κυρίως από αυξημένες εισροές από την Ε.Ε. κατά 1,27 δισ. ευρώ, από μικρότερες επιστροφές φόρων κατά 1,2 δισ. ευρώ και από το ειδικό τέλος ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών. Τα έσοδα των φορέων της γενικής κυβέρνησης προβλέπονται στα ίδια σχεδόν επίπεδα με αυτά του 2011.


 Φορολογική Πολιτική

Εν αναμονή της κατάθεσης του νέου φορολογικού νομοσχεδίου, δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς ότι από το 2010 μπήκαν τα θεμέλια για ένα σύγχρονο, πιο αποτελεσματικό και πιο δίκαιο φορολογικό σύστημα. Απλοποιήθηκε το πλαίσιο φορολόγησης των εισοδημάτων, καθιερώθηκε προοδευτικότερη φορολόγηση, μπήκαν σε εφαρμογή νέες διαδικασίες διασταυρώσεων και ελέγχου και πολλαπλασιάστηκαν τα ηλεκτρονικά συστήματα και οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Το 2011 υλοποιείται το θεσμικό πλαίσιο και λαμβάνονται μέτρα για την ενίσχυση των εσόδων, την αποκλιμάκωση του ελλείμματος και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης. Ειδικότερα, πέραν των μέτρων που έχουν υιοθετηθεί για την αντιμετώπιση της πρωτοφανούς δημοσιονομικής κρίσης, έχουν θεσπισθεί και τα εξής:

(i) Μέτρα για την ενίσχυση της διαφάνειας, τον έλεγχο και τη βελτίωση της εισπραξιμότητας των φορολογικών οφειλών και συγκεκριμένα:
- Καθιερώθηκε η δημοσιοποίηση των στοιχείων των συνολικών ληξιπροθέσμων οφειλών προς το Δημόσιο από κάθε αιτία, όταν αυτές υπερβαίνουν το ποσό των 150.000 ευρώ ανά φυσικό ή νομικό πρόσωπο και επί ένα έτος δεν έχει γίνει καμία πληρωμή.
- Θεσπίστηκε η άρση του τραπεζικού και κάθε απορρήτου προς την φορολογική διοίκηση.
- Καθιερώθηκε η υποχρέωση περιοδικής διαβίβασης προς το Υπουργείο Οικονομικών από τα πιστωτικά, χρηματοδοτικά και λοιπά ιδρύματα πληρωμών των στοιχείων των εμβασμάτων που πραγματοποιήθηκαν για μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό.
- Προβλέφθηκαν ρυθμίσεις είσπραξης ληξιπρόθεσμων χρεών για μεγάλους οφειλέτες άνω των 150.000 ευρώ, με ανάθεση εντοπισμού περιουσιακών στοιχείων σε δικηγορικές και ελεγκτικές εταιρείες.
- Ιδρύθηκε μονάδα μεγάλων φορολογουμένων που αποδίδουν το 20% των συνολικών φόρων.
- Αυξήθηκε το ποσοστό προ-βεβαίωσης από 25% στο 50% της φορολογικής διαφοράς όταν δεν επιτευχθεί διοικητική επίλυσή της και ασκείται προσφυγή στα φορολογικά δικαστήρια.
- Καθιερώθηκε η διοικητική επίλυση των φορολογικών διαφορών από ειδική επιτροπή για ποσά άνω των 50.000 ευρώ.

(ii) Μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και τη θωράκιση του συστήματος με τα νομικά εργαλεία που απαιτούνται για την αποτελεσματική διενέργεια και έκβαση των ελέγχων:
- Εφαρμόστηκε σχέδιο αναδιοργάνωσης των φοροεισπρακτικών και ελεγκτικών μηχανισμών σε συνθήκες αξιοκρατίας και αποτελεσματικότητας.
- Θεσπίστηκε και εφαρμόζεται ο θεσμός του Εισαγγελέα οικονομικού εγκλήματος.
- Αυστηροποιήθηκαν οι ποινές και εφαρμόζονται σε μεγάλες υποθέσεις. Προβλέφθηκαν αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο προκειμένου τα ποινικά αδικήματα της φοροδιαφυγής να τιμωρούνται άμεσα και αποτελεσματικά. Οι τελευταίες συλλήψεις φοροφυγάδων, ως αποτέλεσμα αυτού του μέτρου, συγκεντρώνει την αποδοχή της ελληνικής και ικανοποιεί το κοινό περί δικαίου αίσθημα.
- Θεσμοθετήθηκε Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων αρμόδια για τη συλλογή, επεξεργασία, σύνθεση, ανάλυση, αξιολόγηση και αξιοποίηση των πληροφοριών και στοιχείων που αφορούν στην εμπλοκή υπαλλήλων του Υπουργείου Οικονομικών και των εποπτευόμενων από αυτό νομικών προσώπων, σε ποινικά και πειθαρχικά αδικήματα.

 Κρατικός Προϋπολογισμός 2012

Έσοδα Τακτικού Προϋπολογισμού 2012
Τα έσοδα, προ μείωσης επιστροφών, για το οικονομικό έτος 2012 προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 58.234 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 3,4% έναντι του 2011.
Η αύξηση αυτή, είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων παρεμβάσεων, οι οποίες ελήφθησαν προκειμένου να αντισταθμιστεί η σημαντική επίπτωση της ύφεσης της οικονομίας στα έσοδα του Δημοσίου. Τα έσοδα από την άμεση φορολογία προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 24.213 εκατ. ευρώ εμφανίζοντας αύξηση κατά 17,4% έναντι του 2011. Τα έσοδα από την έμμεση φορολογία προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 29.088 εκατ. ευρώ, στα ίδια περίπου επίπεδα με τα αντίστοιχα έσοδα του 2011.
Ειδικότερα, τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων προβλέπονται αυξημένα κατά 29,1%, λόγω του περιορισμού των φοροαπαλλαγών, της εφαρμογής των τεκμηρίων φορολόγησης και της πλήρους εφαρμογής του μέτρου της μείωσης του αφορολογήτου ορίου από 12.000 σε 5.000 ευρώ.
Τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένα κατά 22%, εξαιτίας των επιπτώσεων της κρίσης στην κερδοφορία των επιχειρήσεων και της μείωσης του συντελεστή των αδιανέμητων κερδών (που επανεπενδύονται) από 24% σε 20%.
Τα έσοδα από φόρους στην περιουσία, όπως είναι φυσικό, αναμένονται να έχουν ιδιαίτερη αύξηση το 2012, αφού θα εισπραχθούν καθυστερημένα λόγω τεχνικών προβλημάτων ο ΦΑΠ του 2010 και του 2011 (το ΕΤΑΚ του 2009 προβλέπεται να εισπραχθεί φέτος), όπως και το ειδικό τέλος ακινήτων μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ που θα ενισχύσει τα έσοδα κατά 2,9 δις ευρώ.
Τα έσοδα από το ΦΠΑ αναμένονται μειωμένα κατά 2% λόγω των επιπτώσεων της ύφεσης στην κατανάλωση, που αναμένεται να αντισταθμιστούν από την πλήρη εφαρμογή του συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση και από την αναγκαστική είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Τα έσοδα από λοιπούς φόρους συναλλαγών θα είναι αυξημένα κατά 9,7%, λόγω των αυξημένων εσόδων από μεταβιβάσεις ακινήτων που θα επέλθουν από την αύξηση των αντικειμενικών αξιών.
Τέλος, τα έσοδα από φόρους κατανάλωσης προβλέπεται να ανέλθουν στα 10,6 δις ευρώ, εμφανίζοντας αύξηση κατά 2,3%, λόγω της πλήρους απόδοσης της αύξησης του ΕΦΚ στον καπνό και την περαιτέρω αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης από 15.10.2012 με την εξίσωσή του με το πετρέλαιο κίνησης.

Από την προβλεπόμενη σύνθεση των εσόδων του Προϋπολογισμού του 2012 και κυρίως των φορολογικών εσόδων, μπορεί να παρατηρήσει κανείς ότι υπάρχει βελτίωση της σχέσης άμεσων προς έμμεσους φόρους, γεγονός που είναι ιδιαίτερα σημαντικό και κρίσιμο την περίοδο που διανύουμε, καθώς οι έμμεσοι φόροι λόγω της αναλογικότητάς τους είναι κοινωνικά άδικοι και επιβαρύνουν περισσότερο τα χαμηλά και μεσαία στρώματα.
Ένα δεύτερο που μπορεί να παρατηρήσει κανείς είναι ότι για πρώτη φορά φορολογείται ουσιαστικά η ακίνητη περιουσία, κάτι το οποίο αποτελούσε ζητούμενο πολλών ετών. Παρά τις επιμέρους ή τις οριακές περιπτώσεις αδικιών που δημιουργεί η επιβολή τους και ιδιαίτερα του τέλους ακινήτων που εισπράττεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, κανείς δεν μπορεί αρνείται ή να εμμένει στη συνέχιση της ατέλειας και της μη φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας.

Στρατηγικός στόχος της Κυβέρνησης και του Οικονομικού Επιτελείου της για το οικονομικό έτος 2012 είναι η διασφάλιση και η ενίσχυση της είσπραξης των εσόδων του Δημοσίου, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής.
Συνεπώς η επιβεβαίωση των μεγεθών όπως απεικονίζονται στον Προϋπολογισμό και η πιστή εφαρμογή του Προϋπολογισμού του 2012, καθώς και η αυστηρή εφαρμογή των μέτρων που ήδη έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα, δεν θα επιτρέψει μελλοντικά τη λήψη νέων πρόσθετων ή συμπληρωματικών μέτρων.



 Έσοδα από Αποκρατικοποιήσεις και Αξιοποίηση Δημόσιας Περιουσίας

1. Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.)

Η σύσταση, τον Ιούλιο του 2011, του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.) για την ταχεία και αποδοτική υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, αποτελεί μια νέα προσέγγιση για τα ελληνικά δεδομένα, εντελώς διαφορετική από τις δυσκίνητες διαδικασίες του παρελθόντος. Το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. κατέστη σε ελάχιστο χρόνο πλήρως λειτουργικό. Ήδη έχουν ολοκληρωθεί ή προβλέπεται να ολοκληρωθούν επιτυχώς εντός του 2011 οι παρακάτω αποκρατικοποιήσεις:
- Η εξάσκηση του δικαιώματος πώλησης 10% του Ο.Τ.Ε. στην Deutsche Telekom.
- Η επέκταση της άδειας τυχερών παιχνιδιών του Ο.Π.Α.Π. για 10 έτη.
- Η νέα σύμβαση παραχώρησης 35.000 VLTs (παιγνιομηχανημάτων) στον Ο.Π.Α.Π.
- Η πώληση της άδειας των Κρατικών Λαχείων.
- Η επέκταση των αδειών κινητής τηλεφωνίας.
- Η πώληση 4 Α/Φ Airbus της παλαιάς Ολυμπιακής.

Η στρατηγική αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων για το 2012, αλλά και για όλη τη διάρκεια του προγράμματος, έχει τρεις βασικές κατευθύνσεις:
- Ταχεία πώληση όσων είναι σαφώς καθορισμένα και απαλλαγμένα από κωλύματα.
- Μετατροπή όσων είναι χαμηλής αξίας σε υψηλής, με εκμετάλλευση οικονομιών κλίμακας/σκοπού (π.χ. ομαδοποιήσεις) ή με τη βοήθεια τρίτων μερών (πχ παραχωρήσεις, αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας).
- Σαφή νομικό καθορισμό δικαιωμάτων χρήσης, τα οποία θα παραχωρηθούν έναντι συνολικού τιμήματος ή τακτικών καταβολών (ενοικίων).
Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, οι σημερινές ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες στις αγορές, τόσο στο Χ.Α. όσο και διεθνώς, καθώς και οι μακροοικονομικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας επηρεάζουν αρνητικά τη ζήτηση και τα προσδοκώμενα έσοδα, διαμορφώνοντας μια ισορροπία χαμηλών τιμών σε σχέση με την αξία που τα περιουσιακά στοιχεία είχαν πριν από την κρίση. Όπου και όποτε είναι δυνατόν, θα εντάσσονται στις συμφωνίες ρήτρες που να διασφαλίζουν τη δίκαιη συμμετοχή του Δημοσίου στις μελλοντικές υπεραξίες, ώστε να μειωθεί η απόσταση μεταξύ της αξίας και των σημερινών χαμηλών αποτιμήσεων των περιουσιακών στοιχείων.


2. Πρόγραμμα Ιδιωτικοποιήσεων 2012

Για το 2012, προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί πλήρως, με την είσπραξη και των αντίστοιχων τιμημάτων, οι παρακάτω αποκρατικοποιήσεις /παραχωρήσεις:

Υποδομές Ακίνητη Περιουσία Διάφορες Συμμετοχές
Επέκταση σύμβασης και πώληση μετοχών του Δ.Α.Α. «Ελ. Βενιζέλος» 39 κτίρια του Δημοσίου Άδεια κρατικών λαχείων
Πώληση μετοχών της Ε.Υ.Α.Θ. 1η ομάδα ακινήτων για ανάπτυξη Πώληση μετοχών του Ο.Π.Α.Π.
Πώληση μετοχών της Ε.Υ.Δ.Α.Π. Πώληση Ο.Δ.Ι.Ε.
Πώληση Δ.Ε.Π.Α. Πώληση ΛΑΡΚΟ
Πώληση ΔΕΣΦΑ Πώληση Ε.Α.Σ.
Πώληση μετοχών ΕΛ.ΠΕ. Πώληση Καζίνο Πάρνηθας
Δικαιώματα λειτουργίας Εγνατίας Οδού Πώληση ΕΛ.ΤΑ.
Πώληση ΕΛΒΟ
Κατά τη διάρκεια του 2012 θα προετοιμασθούν και άλλες αποκρατικοποιήσεις, οι οποίες θα ολοκληρωθούν εντός του έτους. Επίσης, θα διαμορφωθεί η στρατηγική για τη συνέχιση της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας. Τα προϋπολογισθέντα για το 2012 έσοδα των παραπάνω αποκρατικοποιήσεων αναμένεται να ανέλθουν σε 9,3 δις ευρώ.

Σύνοψη – Συμπεράσματα

Στο τέλος της υλοποίησης αυτού του προϋπολογισμού θα έχει κλείσει οριστικά ένας φαύλος κύκλος μιας δημοσιονομικής εποχής που άφησε ανεξίτηλα τα σημάδια της κακοδιαχείρισης, της σπατάλης, της διαφθοράς που δημιούργησαν τεράστια προβλήματα στους Έλληνες πολίτες και την ελληνική κοινωνία. Κλείνει οριστικά ο κύκλος της αμφισβήτησης και της απαξίωσης και ανοίγει ένας νέος κύκλος της αξιοπιστίας, της προοπτικής και της ανάταξης της ελληνικής οικονομίας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αναγνωρίζουμε πως οι πολίτες αντιμετωπίζουν δυσκολίες, ανατρέπονται κεκτημένα, οικογενειακοί προγραμματισμοί και δημιουργούνται τεράστια προβλήματα. Αναγνωρίζουμε πως και βεβαίως, υπάρχουν ευθύνες σε όλους μας. Και βεβαίως, οι ευθύνες είναι αναλογικές σε αυτούς που διαχρονικά κυβέρνησαν τη χώρα μας, ευθύνες γι’ αυτά που έπρεπε να γίνουν και κάτω από το φόβο του πολιτικού κόστους δεν τολμήσαμε να πραγματοποιήσουμε. Υπάρχουν ευθύνες όμως, και σε αυτούς που δεν κυβέρνησαν, γιατί με το στείρο αντιπολιτευτικό τους λόγο, χωρίς θέσεις και προτάσεις, δεν θέλησαν ή δεν έπεισαν ποτέ την ελληνική κοινωνία ότι αποτελούν μια αξιόπιστη εναλλακτική λύση.
Σήμερα όμως, είναι μια διαφορετική εποχή. Η κρίση είναι και ευκαιρία. Σήμερα γίνεται μια καινούρια αρχή και ξεκινάει μια διαφορετική πορεία. Διδαχθήκαμε από τα λάθη του παρελθόντος. Πάθαμε και μάθαμε. Η κρίση μας δίνει την ευκαιρία να αλλάξουμε. Σήμερα τολμάμε. Δεν φοβόμαστε το πολιτικό κόστος. Λαμβάνουμε σημαντικές αποφάσεις για να διορθώσουμε όλα αυτά που όλοι συμφωνούμε πως πρέπει να αλλάξουμε. Δίνουμε σήμερα μαζί με τον ελληνικό λαό τον πιο κρίσιμο αγώνα για τη σωτηρία της χώρας μας μέσα από ρηξικέλευθες και ριζοσπαστικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις με επώδυνες αποφάσεις που θα εξασφαλίσουν όμως, μια νέα βιώσιμη πορεία ανάπτυξης και ευημερίας για τη χώρα μας.
Σε αυτή τη μάχη που δίνουμε για να κατανοήσουμε τα αυτονόητα, σε αυτόν τον αγώνα που διεκδικούμε τα αυτοδίκαια, σε αυτήν την τιτάνια προσπάθεια δεν χωρούν μικροκομματισμοί, λαϊκισμοί, κινήσεις εντυπωσιασμού και επικοινωνιακά τεχνάσματα.
Δεν χωρούν εύκολα λόγια. Μαγικές συνταγές και προτάσεις χωρίς αντίκρισμα πρέπει να τελειώνουν εδώ και τώρα. Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι αυτή η κρίση, η οποία απογύμνωσε το κοινωνικοπολιτικό μας σύστημα, τους θεσμούς και αποκάλυψε βαθύτερα και μείζονα προβλήματα αποτελεί μία μοναδική ευκαιρία να αλλάξουμε αντιλήψεις, να ανατρέψουμε κατεστημένα, να αλλάξουμε σελίδα. Μόνο με υπευθυνότητα, με σύνεση, με ρεαλισμό μπορούμε να προχωρήσουμε στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται παγκόσμια. Και μέχρι να βρεθεί μια νέα ισορροπία μεταξύ οικονομίας, κοινωνίας και κράτους, αλλά και στο νέο κύκλο ενηλικίωσης της Ελληνικής Δημοκρατίας θέλουμε τον Έλληνα πολίτη συμμέτοχο και συνοδοιπόρο, τον θέλουμε μαζί μας για να αντιμετωπίσουμε τα κοινά μας προβλήματα.
Γιατί, κανένας Πρωθυπουργός, καμία κυβέρνηση, κανένας πολιτικός δεν μπορεί να αλλάξει την κοινωνία αν και οι ίδιοι οι πολίτες δεν θέλουν να αλλάξουν, εάν δεν αλλάξουν νοοτροπίες και κατεστημένες αντιλήψεις.
Μαζί, λοιπόν, με τον πολίτη και απέναντι στο λαϊκισμό και την ανευθυνότητα. Μαζί με τον ελληνικό λαό θα αλλάξουμε όλα όσα μας έφεραν μέχρι εδώ, όλα όσα μας πλήγωσαν και μαζί θα δημιουργήσουμε μια νέα Ελλάδα και για εμάς τους ίδιους, αλλά πολύ περισσότερο για τα παιδιά μας, για τα δικά τους όνειρα για ένα καλύτερο αύριο. Είναι πραγματικά ώρες εθνικής ευθύνης για όλους μας. Η πρόσκληση είναι προς όλους μας. Η πρόκληση αφορά όλους μας. Ο αγώνας είναι κοινός.
Σας καλώ όλους να υπερψηφίσουμε τον προτεινόμενο, από την κυβέρνηση συνεργασίας και εθνικής συνευθύνης, Προϋπολογισμό του οικονομικού έτους 2012.

Σας ευχαριστώ πολύ.
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ