Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

23.11.11

Συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής:

ΕΙΔΙΚΟΣ ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ ΕΣΟΔΩΝ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών:
ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2012


Συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής:
Τρίτη 22.11.2011

 Εισαγωγή

Η συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του κράτους δεν αποτελεί απλώς μια απαρίθμηση αριθμών, οικονομικών μεγεθών και μακροοικονομικών στόχων. Δεν είναι η αριθμητική ανάλυση μιας οικονομοτεχνικής μελέτης. Δεν είναι ο οικονομικός έλεγχος ενός βιβλίου εσόδων - εξόδων.
Είναι μια συζήτηση πρωτίστως πολιτική, με αμιγώς πολιτικά χαρακτηριστικά. Γιατί πίσω από τους άψυχους και, πολλές φορές, ωραιοποιημένους και στρογγυλοποιημένους αριθμούς, βρίσκονται οι πολιτικές πρωτοβουλίες και προτεραιότητες της Κυβέρνησης.
Μέσα από αυτούς τους αριθμούς, αναδεικνύονται, με τον πιο ανάγλυφο τρόπο, συγκεκριμένες προτεραιότητες, ευνοούνται ή επιβαρύνονται συγκεκριμένες κοινωνικές και παραγωγικές ομάδες και υπό προϋποθέσεις αποτυπώνεται το ιδεολογικό και πολιτικό υπόβαθρο μιας Κυβέρνησης.
Η συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του 2012 βρίσκει τη χώρα μας σε μια ιδιαίτερα δύσκολη, πολιτικά και οικονομικά, χρονική συγκυρία, η οποία επιδεινώνεται ακόμη περισσότερο από την ευρωπαϊκή και παγκόσμια οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση. Η κρίση είναι αποτέλεσμα του νεοσυντηρητισμού και της άκρατης ελευθερίας του κερδοσκοπικού κεφαλαίου και καταδεικνύει τα αδιέξοδα των αγορών που λειτουργούν χωρίς κανόνες και ρυθμίσεις.
Μέσα σε ένα τέτοιο και τόσο αρνητικό διεθνές και εθνικό περιβάλλον, η χώρα μας αναζητεί το δικό της βηματισμό που θα τη βγάλει από την κρίση και θα οικοδομήσει γερές βάσεις ώστε να μπορέσει να αντιμετωπίσει τις θύελλες και να σταθεί όρθια.
Με όπλο τις θυσίες του ελληνικού λαού, το 2012 είναι η χρονιά της αναστροφής της κατάστασης και της συγκρατημένης αισιοδοξίας. Είναι η χρονιά όπου αναμένεται να επιτευχθεί για πρώτη φορά πρωτογενές πλεόνασμα.
Μέλημα όλων μας είναι να συνεχιστούν σε βάθος οι απαιτούμενες διαρθρωτικές αλλαγές και να συνεχιστεί με επιτυχία η δημοσιονομική προσαρμογή.

Στον Προϋπολογισμό του 2012:

- Είναι πρωτοφανής η προσπάθεια δημοσιονομικής και διαρθρωτικής προσαρμογής που συντελείται στη χώρα μας.

- Το 2010, πρώτο έτος εφαρμογής του προγράμματος οικονομικής πολιτικής, επιτεύχθηκε μείωση του ελλείμματος της γενικής κυβέρνησης κατά περίπου 5 ποσοστιαίες μονάδες του Α.Ε.Π. Η διόρθωση αυτή του ελλείμματος ήταν η μεγαλύτερη που έχει σημειωθεί ποτέ από χώρα της ευρωζώνης.

- Από το 2009 έως το τέλος του 2011, με την εφαρμογή του προγράμματος, το πρωτογενές έλλειμμα θα έχει μειωθεί κατά 21 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά περίπου 10% του Α.Ε.Π..

- Η δημοσιονομική διαχείριση του 2012 θα είναι μετά από πολλά χρόνια και χάρη στις προσπάθειες και τις θυσίες των Ελλήνων πολιτών, πλεονασματική. Ο Προϋπολογισμός του 2012, όπως προαναφέρθηκε, προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 1,1% του Α.Ε.Π., ή 2,4 δις ευρώ.

- Ο Προϋπολογισμός του 2012 ενσωματώνει την αρχική εκτίμηση για τις θετικές επιπτώσεις που προβλέπεται να έχει η εφαρμογή των αποφάσεων της 26ης/27ης Οκτωβρίου στη μείωση του δημόσιου χρέους, άρα και στη μείωση του κόστους της ετήσιας εξυπηρέτησης του.

- Ο Προϋπολογισμός του 2012 βασίζεται σε πολύ αυστηρές εκτιμήσεις, σε σχέση με την απόδοση των μέτρων που έχουν θεσμοθετηθεί, οι οποίες έχουν γίνει από τους θεσμικούς εταίρους της χώρας.



 Προϋπολογισμός Γενικής Κυβέρνησης

Σύμφωνα με τα μεγέθη του ενοποιημένου προϋπολογισμού της γενικής κυβέρνησης, που παρουσιάζει τη σύνοψη των προϋπολογισμών όλων των υποτομέων (κράτος, νομικά πρόσωπα, Δ.Ε.Κ.Ο., οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης και νοσοκομεία, οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης), τα συνολικά έσοδα προβλέπεται να αυξηθούν κατά 4,56 δισ. ευρώ, τα οποία θα προέλθουν κυρίως από αυξημένες εισροές από την Ε.Ε. κατά 1,27 δισ. ευρώ, από μικρότερες επιστροφές φόρων κατά 1,2 δισ. ευρώ και από το ειδικό τέλος ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών. Τα έσοδα των φορέων της γενικής κυβέρνησης προβλέπονται στα ίδια σχεδόν επίπεδα με αυτά του 2011.

 Κρατικός Προϋπολογισμός 2011

Έσοδα Τακτικού Προϋπολογισμού 2011
Τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού, προ μείωσης επιστροφών, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 56.308 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση 0,2% σε σχέση με τα αντίστοιχα έσοδα του 2010. Οι εκτιμήσεις των εσόδων βασίζονται στις αναμενόμενες αποδόσεις τόσο των μέτρων που είχαν ληφθεί υπόψη κατά την κατάρτιση του Προϋπολογισμού του 2011, όσο και των συμπληρωματικών παρεμβάσεων που αποφασίσθηκαν εντός του τρέχοντος έτους. Παράλληλα, οι εκτιμήσεις εσόδων συμπεριλαμβάνουν και την πλήρη απόδοση των μέτρων που τέθηκαν σε ισχύ ή θεσμοθετήθηκαν το 2010, με επίπτωση στο τρέχον έτος. Από την άμεση φορολογία εκτιμάται ότι κατά το τρέχον έτος θα εισπραχθούν 20.619 εκατ. ευρώ εμφανίζοντας αύξηση κατά 2,0% συγκριτικά με τα αντίστοιχα έσοδα του 2010. Από την έμμεση φορολογία αναμένεται να εισπραχθούν 29.084 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση 6,3%, συγκριτικά με τα αντίστοιχα έσοδα του 2010. Ως προς τα ειδικά έσοδα από την εκχώρηση αδειών και δικαιωμάτων του Δημοσίου, αναμένονται να εισπραχθούν 1.056 εκατ. ευρώ, από την πώληση τεσσάρων αεροσκαφών, την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης δικαιωμάτων της εταιρείας Ο.Π.Α.Π. Α.Ε., τη χορήγηση σε αυτή νέων αδειών για 35.000 παιγνιομηχανήματα, καθώς και από τη χορήγηση αδειών χρήσης ραδιοφάσματος κινητής τηλεφωνίας. Τα εν λόγω έσοδα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του Μεσοπροθέσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (Μ.Π.Δ.Σ.) και αφορούν συγκεκριμένες περιπτώσεις, οι οποίες συνυπολογίζονται για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων του προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας.

 Φορολογική Πολιτική

Εν αναμονή της κατάθεσης του νέου φορολογικού νομοσχεδίου, δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς ότι το 2010 μπήκαν τα θεμέλια για ένα σύγχρονο, πιο αποτελεσματικό και πιο δίκαιο φορολογικό σύστημα. Απλοποιήθηκε το πλαίσιο φορολόγησης των εισοδημάτων, καθιερώθηκε προοδευτικότερη φορολόγηση, μπήκαν σε εφαρμογή νέες διαδικασίες διασταυρώσεων και ελέγχου και πολλαπλασιάστηκαν τα ηλεκτρονικά συστήματα και οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Το 2011 υλοποιείται το θεσμικό πλαίσιο και λαμβάνονται μέτρα για την ενίσχυση των εσόδων, την αποκλιμάκωση του ελλείμματος και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης. Ειδικότερα, πέραν των μέτρων που έχουν υιοθετηθεί για την αντιμετώπιση της πρωτοφανούς δημοσιονομικής κρίσης, έχουν θεσπισθεί και τα εξής:

(i) Μέτρα για την ενίσχυση της διαφάνειας, τον έλεγχο και τη βελτίωση της εισπραξιμότητας των φορολογικών οφειλών:
- Καθιερώθηκε η δημοσιοποίηση των στοιχείων των συνολικών ληξιπροθέσμων οφειλών προς το Δημόσιο από κάθε αιτία, όταν αυτές υπερβαίνουν το ποσό των 150.000 ευρώ ανά φυσικό ή νομικό πρόσωπο και επί ένα έτος δεν έχει γίνει καμία πληρωμή.
- Θεσπίστηκε η άρση του τραπεζικού και κάθε απορρήτου προς την φορολογική διοίκηση.
- Επεκτάθηκε και καθιερώθηκε η υποχρεωτική ηλεκτρονική υποβολή των φορολογικών δηλώσεων από περισσότερες κατηγορίες προσώπων.
- Καθιερώθηκε η υποχρέωση περιοδικής διαβίβασης προς το Υπουργείο Οικονομικών από τα πιστωτικά, χρηματοδοτικά και λοιπά ιδρύματα πληρωμών των στοιχείων των εμβασμάτων που πραγματοποιήθηκαν για μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό.
- Προβλέφθηκαν ρυθμίσεις είσπραξης ληξιπρόθεσμων χρεών για μεγάλους οφειλέτες άνω των 150.000 ευρώ, με ανάθεση εντοπισμού περιουσιακών στοιχείων σε δικηγορικές και ελεγκτικές εταιρείες.
- Ιδρύθηκε μονάδα μεγάλων φορολογουμένων που αποδίδουν το 20% των συνολικών φόρων.
- Ιδρύθηκε επιχειρησιακή μονάδα που θα έχει αποκλειστικό έργο την είσπραξη των ληξιπροθέσμων χρεών από μεγάλους οφειλέτες του Δημοσίου σε πανελλήνια κλίμακα.
- Αυξήθηκε το ποσοστό προ-βεβαίωσης από 25% στο 50% της φορολογικής διαφοράς όταν δεν επιτευχθεί διοικητική επίλυσή της και ασκείται προσφυγή στα φορολογικά δικαστήρια.
- Καθιερώθηκε η διοικητική επίλυση των φορολογικών διαφορών από ειδική επιτροπή για ποσά άνω των 50.000 ευρώ.

(ii) Μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και τη θωράκιση του συστήματος με τα νομικά εργαλεία που απαιτούνται για την αποτελεσματική διενέργεια και έκβαση των ελέγχων:
- Εφαρμόστηκε σχέδιο αναδιοργάνωσης των φοροεισπρακτικών και ελεγκτικών μηχανισμών σε συνθήκες αξιοκρατίας και αποτελεσματικότητας.
- Θεσπίστηκε και υλοποιείται τριετές Εθνικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αντιμετώπισης της Φοροδιαφυγής, το οποίο περιέχει συγκεκριμένες δράσεις και μετρήσιμους στόχους.
- Θεσπίστηκε και εφαρμόζεται ο θεσμός του Εισαγγελέα οικονομικού εγκλήματος.
- Εφαρμόστηκε απόφαση σχετικά με το φορολογικό πιστοποιητικό που συντάσσουν οι ορκωτοί λογιστές – ελεγκτές κατά το κλείσιμο του ισολογισμού και τον διαχειριστικό έλεγχο που διενεργούν στις μεγάλες επιχειρήσεις και το υποβάλλουν στο ΥΠ.ΟΙΚ. με τις παρατηρήσεις τους.
- Εκδόθηκε η απόφαση πιστοποίησης των λογιστών – φοροτεχνικών και εφαρμόζεται η υποχρέωση να υπογράφουν τις φορολογικές δηλώσεις και να υποβάλλουν καταστάσεις φορολογικής αναμόρφωσης με τις δαπάνες που δεν αναγνωρίζονται, καθώς και κατάσταση με τους φόρους που έπρεπε να αποδοθούν, πόσοι αποδόθηκαν και πόσοι οφείλονται.
- Αυστηροποιήθηκαν οι ποινές και εφαρμόζονται σε μεγάλες υποθέσεις. Προβλέφθηκαν αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο προκειμένου τα ποινικά αδικήματα της φοροδιαφυγής να τιμωρούνται άμεσα και αποτελεσματικά.
- Ενισχύεται η διασταύρωση φορολογικών δεδομένων με άντληση στοιχείων από όλους τους φορείς, δημόσιους και ιδιωτικούς.
- Συστάθηκαν θέσεις ελεγκτών βεβαίωσης και αναγκαστικής είσπραξης των εσόδων του κράτους που υπογράφουν συμβόλαιο αποδοτικότητας και δεσμεύονται με ποσοτικούς στόχους.
- Θεσμοθετήθηκε Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων αρμόδια για τη συλλογή, επεξεργασία, σύνθεση, ανάλυση, αξιολόγηση και αξιοποίηση των πληροφοριών και στοιχείων που αφορούν στην εμπλοκή υπαλλήλων του Υπουργείου Οικονομικών και των εποπτευόμενων από αυτό νομικών προσώπων, σε ποινικά και πειθαρχικά αδικήματα.
- Ενισχύθηκε η Διεθνής Διοικητική Συνεργασία με τη σύσταση ειδικού τμήματος στη Διεύθυνση Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων για την ανταλλαγή των αναγκαίων πληροφοριών με σκοπό τον έλεγχο της φοροδιαφυγής.
- Βελτιώνεται η αποτελεσματικότητα του συστήματος ελέγχων με την καθιέρωση του «ελέγχου από το γραφείο» για εξοικονόμηση χρόνου ώστε οι ελεγκτές να διενεργούν περισσότερους και αποδοτικότερους ελέγχους χωρίς την όχληση των επιτηδευματιών.
- Εκδόθηκε η απόφαση και πραγματοποιείται εκκαθάριση του μητρώου επιτηδευματιών για την απενεργοποίηση των μη ενεργών Α.Φ.Μ. και αυτών που παρουσιάζουν προβλήματα με σκοπό τη δημιουργία ενός δυναμικού μητρώου επιτηδευματιών που θα εξασφαλίσει την άμεση παρακολούθηση της εκπλήρωσης των φορολογικών υποχρεώσεων και την ανεύρεση μη συνεπών φορολογουμένων.
- Επιπλέον, και προκειμένου να διασφαλίζονται και να ελέγχονται περαιτέρω οι συναλλαγές και να προκύπτουν οι εκδότες πλαστών και εικονικών στοιχείων, παρέχεται η δυνατότητα δημοσίευσης του Α.Φ.Μ., του αντικειμένου εργασιών, της ημερομηνίας έναρξης και λήξης εργασιών και της επαγγελματικής εγκατάστασης των επιτηδευματιών, φυσικών και νομικών προσώπων, μέσω ηλεκτρονικής υπηρεσίας της Γ.Γ.Π.Σ. του Υπουργείου Οικονομικών.



 Κρατικός Προϋπολογισμός 2012

Έσοδα Τακτικού Προϋπολογισμού 2012
Τα έσοδα, προ μείωσης επιστροφών, για το οικονομικό έτος 2012 προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 58.234 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 3,4% έναντι του 2011.
Η αύξηση αυτή, είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων παρεμβάσεων, οι οποίες ελήφθησαν προκειμένου να αντισταθμιστεί η σημαντική επίπτωση της ύφεσης της οικονομίας στα έσοδα του Δημοσίου. Τα έσοδα από την άμεση φορολογία προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 24.213 εκατ. ευρώ εμφανίζοντας αύξηση κατά 17,4% έναντι του 2011. Τα έσοδα από την έμμεση φορολογία προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 29.088 εκατ. ευρώ, στα ίδια περίπου επίπεδα με τα αντίστοιχα έσοδα του 2011.
Ειδικότερα, τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων προβλέπονται αυξημένα κατά 29,1%, λόγω του περιορισμού των φοροαπαλλαγών, της εφαρμογής των τεκμηρίων φορολόγησης και της πλήρους εφαρμογής του μέτρου της μείωσης του αφορολογήτου ορίου από 12.000 σε 5.000 ευρώ.
Τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένα κατά 22%, εξαιτίας των επιπτώσεων της κρίσης στην κερδοφορία των επιχειρήσεων και της μείωσης του συντελεστή των αδιανέμητων κερδών (που επανεπενδύονται) από 24% σε 20%.
Τα έσοδα από φόρους στην περιουσία, όπως είναι φυσικό, αναμένονται να έχουν ιδιαίτερη αύξηση το 2012, αφού θα εισπραχθούν καθυστερημένα λόγω τεχνικών προβλημάτων ο ΦΑΠ του 2010 και του 2011 (το ΕΤΑΚ του 2009 προβλέπεται να εισπραχθεί φέτος), όπως και το ειδικό τέλος ακινήτων μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ που θα ενισχύσει τα έσοδα κατά 2,9 δις ευρώ.
Τα έσοδα από το ΦΠΑ αναμένονται μειωμένα κατά 2% λόγω των επιπτώσεων της ύφεσης στην κατανάλωση, που αναμένεται να αντισταθμιστούν από την πλήρη εφαρμογή του συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση και από την αναγκαστική είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Τα έσοδα από λοιπούς φόρους συναλλαγών θα είναι αυξημένα κατά 9,7%, λόγω των αυξημένων εσόδων από μεταβιβάσεις ακινήτων που θα επέλθουν από την αύξηση των αντικειμενικών αξιών.
Τέλος, τα έσοδα από φόρους κατανάλωσης προβλέπεται να ανέλθουν στα 10,6 δις ευρώ, εμφανίζοντας αύξηση κατά 2,3%, λόγω της πλήρους απόδοσης της αύξησης του ΕΦΚ στον καπνό και την περαιτέρω αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης από 15.10.2012 με την εξίσωσή του με το πετρέλαιο κίνησης.

Από την προβλεπόμενη σύνθεση των εσόδων του Προϋπολογισμού του 2012 και κυρίως των φορολογικών εσόδων, μπορεί να παρατηρήσει κανείς ότι υπάρχει βελτίωση της σχέσης άμεσων προς έμμεσους φόρους, γεγονός που είναι ιδιαίτερα σημαντικό και κρίσιμο την περίοδο που διανύουμε, καθώς οι έμμεσοι φόροι λόγω της αναλογικότητάς τους είναι κοινωνικά άδικοι και επιβαρύνουν περισσότερο τα χαμηλά και μεσαία στρώματα.
Ένα δεύτερο που μπορεί να παρατηρήσει κανείς είναι ότι για πρώτη φορά φορολογείται ουσιαστικά η ακίνητη περιουσία, κάτι το οποίο αποτελούσε ζητούμενο πολλών ετών. Παρά τις επιμέρους ή τις οριακές περιπτώσεις αδικιών που δημιουργεί η επιβολή τους και ιδιαίτερα του τέλους ακινήτων που εισπράττεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, κανείς δεν μπορεί ισχυριστεί ή να εμμένει στη συνέχιση της ατέλειας και της μη φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας.

Στρατηγικός στόχος της Κυβέρνησης και του Οικονομικού Επιτελείου της για το οικονομικό έτος 2012 είναι η διασφάλιση και η ενίσχυση της είσπραξης των εσόδων του Δημοσίου, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής.
Συνεπώς η επιβεβαίωση των μεγεθών όπως απεικονίζονται στον Προϋπολογισμό και η πιστή εφαρμογή του Προϋπολογισμού του 2012, καθώς και η αυστηρή εφαρμογή των μέτρων που ήδη έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα, δεν θα επιτρέψει μελλοντικά τη λήψη νέων πρόσθετων ή συμπληρωματικών μέτρων.




 Έσοδα από Αποκρατικοποιήσεις και Αξιοποίηση Δημόσιας Περιουσίας

1. Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.)

Η σύσταση, τον Ιούλιο του 2011, του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.) για την ταχεία και αποδοτική υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, αποτελεί μια νέα προσέγγιση για τα ελληνικά δεδομένα, εντελώς διαφορετική από τις δυσκίνητες διαδικασίες του παρελθόντος. Το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. κατέστη σε ελάχιστο χρόνο πλήρως λειτουργικό. Ήδη έχουν ολοκληρωθεί ή προβλέπεται να ολοκληρωθούν επιτυχώς εντός του 2011 οι παρακάτω αποκρατικοποιήσεις:
- Η εξάσκηση του δικαιώματος πώλησης 10% του Ο.Τ.Ε. στην Deutsche Telekom.
- Η επέκταση της άδειας τυχερών παιχνιδιών του Ο.Π.Α.Π. για 10 έτη.
- Η νέα σύμβαση παραχώρησης 35.000 VLTs στον Ο.Π.Α.Π.
- Η πώληση της άδειας των Κρατικών Λαχείων.
- Η επέκταση των αδειών κινητής τηλεφωνίας.
- Η πώληση 4 Α/Φ Airbus της παλαιάς Ολυμπιακής.

Η στρατηγική αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων για το 2012, αλλά και για όλη τη διάρκεια του προγράμματος, έχει τρεις βασικές κατευθύνσεις:
- Ταχεία πώληση όσων είναι σαφώς καθορισμένα και απαλλαγμένα από κωλύματα.
- Μετατροπή όσων είναι χαμηλής αξίας σε υψηλής, με εκμετάλλευση οικονομιών κλίμακας/σκοπού (π.χ. ομαδοποιήσεις) ή με τη βοήθεια τρίτων μερών (πχ παραχωρήσεις, αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας).
- Σαφή νομικό καθορισμό δικαιωμάτων χρήσης, τα οποία θα παραχωρηθούν έναντι συνολικού τιμήματος ή τακτικών καταβολών (ενοικίων).
Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, οι σημερινές ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες στις αγορές, τόσο στο Χ.Α. όσο και διεθνώς, καθώς και οι μακροοικονομικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας επηρεάζουν αρνητικά τη ζήτηση και τα προσδοκώμενα έσοδα, διαμορφώνοντας μια ισορροπία χαμηλών τιμών σε σχέση με την αξία που τα περιουσιακά στοιχεία είχαν πριν από την κρίση. Όπου και όποτε είναι δυνατόν, θα εντάσσονται στις συμφωνίες ρήτρες που να διασφαλίζουν τη δίκαιη συμμετοχή του Δημοσίου στις μελλοντικές υπεραξίες, ώστε να μειωθεί η απόσταση μεταξύ της αξίας και των σημερινών χαμηλών αποτιμήσεων των περιουσιακών στοιχείων.


2. Πρόγραμμα Ιδιωτικοποιήσεων 2012

Για το 2012, προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί πλήρως, με την είσπραξη και των αντίστοιχων τιμημάτων, οι παρακάτω αποκρατικοποιήσεις /παραχωρήσεις:

Υποδομές Ακίνητη Περιουσία Διάφορες Συμμετοχές
Επέκταση σύμβασης και πώληση μετοχών του Δ.Α.Α. «Ελ. Βενιζέλος» 39 κτίρια του Δημοσίου Άδεια κρατικών λαχείων
Πώληση μετοχών της Ε.Υ.Α.Θ. 1η ομάδα ακινήτων για ανάπτυξη Πώληση μετοχών του Ο.Π.Α.Π.
Πώληση μετοχών της Ε.Υ.Δ.Α.Π. Πώληση Ο.Δ.Ι.Ε.
Πώληση Δ.Ε.Π.Α. Πώληση ΛΑΡΚΟ
Πώληση ΔΕΣΦΑ Πώληση Ε.Α.Σ.
Πώληση μετοχών ΕΛ.ΠΕ. Πώληση Καζίνο Πάρνηθας
Δικαιώματα λειτουργίας Εγνατίας Οδού Πώληση ΕΛ.ΤΑ.
Πώληση ΕΛΒΟ

Κατά τη διάρκεια του 2012 θα προετοιμασθούν και άλλες αποκρατικοποιήσεις, οι οποίες θα ολοκληρωθούν εντός του έτους. Επίσης, θα διαμορφωθεί η στρατηγική για τη συνέχιση της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας. Τα προϋπολογισθέντα για το 2012 έσοδα των παραπάνω αποκρατικοποιήσεων αναμένεται να ανέλθουν σε 9,3 δις ευρώ και προβλέπεται να εξελιχθούν ως εξής:

(ποσά σε εκ. ευρώ)
Περίοδος 1ο τρίμηνο 2ο τρίμηνο 3ο τρίμηνο 4ο τρίμηνο
Ανά τρίμηνο 3.300 2.000 2.000 2.000
Σωρευτικά 3.300 5.300 7.300 9.300




 Σύνοψη – Συμπεράσματα

Στο τέλος της υλοποίησης αυτού του προϋπολογισμού θα έχει κλείσει οριστικά ένας φαύλος κύκλος μιας δημοσιονομικής εποχής που άφησε ανεξίτηλα τα σημάδια της κακοδιαχείρισης, της σπατάλης, της διαφθοράς που δημιούργησαν τεράστια προβλήματα στους Έλληνες πολίτες και την ελληνική κοινωνία. Κλείνει οριστικά ο κύκλος της αμφισβήτησης και της απαξίωσης και ανοίγει ένας νέος κύκλος της αξιοπιστίας, της προοπτικής και της ανάταξης της ελληνικής οικονομίας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αναγνωρίζουμε πως οι πολίτες αντιμετωπίζουν δυσκολίες, ανατρέπονται κεκτημένα, οικογενειακοί προγραμματισμοί και δημιουργούνται τεράστια προβλήματα. Αναγνωρίζουμε πως και βεβαίως, υπάρχουν ευθύνες σε όλους μας. Και βεβαίως, οι ευθύνες είναι αναλογικές σε αυτούς που διαχρονικά κυβέρνησαν τη χώρα μας, ευθύνες γι’ αυτά που έπρεπε να γίνουν και κάτω από το φόβο του πολιτικού κόστους δεν οραματιστήκαμε, δεν μπορέσαμε, δεν τολμήσαμε να πραγματοποιήσουμε. Υπάρχουν ευθύνες όμως, και σε αυτούς που δεν κυβέρνησαν, γιατί με το στείρο αντιπολιτευτικό τους λόγο, χωρίς θέσεις και προτάσεις, δεν έπεισαν ποτέ την ελληνική κοινωνία ότι αποτελούν μια αξιόπιστη εναλλακτική λύση.
Σήμερα όμως, είναι μια διαφορετική εποχή. Η κρίση είναι και ευκαιρία. Σήμερα γίνεται μια καινούρια αρχή και ξεκινάει μια διαφορετική πορεία. Διδαχθήκαμε από τα λάθη του παρελθόντος. Πάθαμε και μάθαμε. Η κρίση μας δίνει την ευκαιρία να αλλάξουμε. Σήμερα τολμάμε. Δεν φοβόμαστε το πολιτικό κόστος. Λαμβάνουμε σημαντικές αποφάσεις για να διορθώσουμε όλα αυτά που όλοι συμφωνούμε πως πρέπει να αλλάξουμε. Δίνουμε σήμερα μαζί με τον ελληνικό λαό τον πιο κρίσιμο αγώνα για τη σωτηρία της χώρας μας μέσα από ρηξικέλευθες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις με επώδυνες αποφάσεις που θα εξασφαλίσουν όμως, μια νέα βιώσιμη πορεία ανάπτυξης και ευημερίας για τη χώρα μας.
Σε αυτή τη μάχη που δίνουμε για να κατανοήσουμε τα αυτονόητα, σε αυτόν τον αγώνα που διεκδικούμε τα αυτοδίκαια, σε αυτήν την τιτάνια προσπάθεια δεν χωρούν μικροκομματισμοί, λαϊκισμοί, κινήσεις εντυπωσιασμού και επικοινωνιακά τεχνάσματα.
Δεν χωρούν εύκολα λόγια. Μαγικές συνταγές και προτάσεις χωρίς αντίκρισμα πρέπει να τελειώνουν εδώ και τώρα. Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι αυτή η κρίση, η οποία απογύμνωσε το κοινωνικοπολιτικό μας σύστημα, τους θεσμούς και αποκάλυψε βαθύτερα και μείζονα προβλήματα αποτελεί μία μοναδική ευκαιρία να αλλάξουμε αντιλήψεις, να ανατρέψουμε κατεστημένα, να αλλάξουμε σελίδα. Μόνο με υπευθυνότητα, με σύνεση, με ρεαλισμό μπορούμε να προχωρήσουμε στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται παγκόσμια. Και μέχρι να βρεθεί μια νέα ισορροπία μεταξύ οικονομίας, κοινωνίας και κράτους, αλλά και στο νέο κύκλο ενηλικίωσης της Ελληνικής Δημοκρατίας θέλουμε τον Έλληνα πολίτη συμμέτοχο και συνοδοιπόρο, τον θέλουμε μαζί μας για να αντιμετωπίσουμε τα κοινά μας προβλήματα.
Διότι, κανένας Πρωθυπουργός, καμία κυβέρνηση, κανένας πολιτικός δεν μπορεί να αλλάξει την κοινωνία αν και οι ίδιοι οι πολίτες δεν θέλουν να αλλάξουν.
Μαζί, λοιπόν, με τον πολίτη και απέναντι στο λαϊκισμό και την ανευθυνότητα. Μαζί με τον ελληνικό λαό θα αλλάξουμε όλα όσα μας έφεραν μέχρι εδώ, όλα όσα μας πλήγωσαν και μαζί θα δημιουργήσουμε μια νέα Ελλάδα και για εμάς τους ίδιους, αλλά πολύ περισσότερο για τα παιδιά μας, για τα δικά τους όνειρα για ένα καλύτερο αύριο. Είναι πραγματικά ώρες εθνικής ευθύνης για όλους μας. Η πρόσκληση είναι προς όλους μας. Η πρόκληση αφορά όλους μας. Ο αγώνας είναι κοινός.

Ευχαριστώ πολύ.
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ