Παρασκευή, 15 Ιουλίου 2011
Απάντηση του Αντιπρόεδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Οικονομικών κ. Ευάγγελου Βενιζέλου στην Επίκαιρη Ερώτηση 1070/12-7-2011 του Βουλευτή της ΝΔ κ. Γ. Γιακουμάτου, σχετικά με το «Πόθεν Έσχες» για τις καταθέσεις Ελλήνων στο εξωτερικό και το εσωτερικό.
«Κύριε Πρόεδρε, ένας από τους λόγους που έχουμε οδηγήσει στη δραματική μείωση της αξιοπιστίας του πολιτικού συστήματος είναι το γεγονός ότι επαναλαμβάνουμε ορισμένα στερεότυπα και ο κόσμος έχει πια εδραιώσει την πεποίθηση ότι αυτά είναι απλώς λόγια και ότι δεν παράγεται κανένα πρακτικό αποτέλεσμα, ενδεχομένως γιατί δεν υπάρχει η πολιτική βούληση, ενδεχομένως γιατί ενώ υπάρχει πολιτική βούληση, δεν υπάρχει ο κατάλληλος διοικητικός μηχανισμός.
Δεν αναφέρομαι, παρά μόνο σπανίως και όταν υπάρχει ανάγκη, στην πρόθεσή μας και στην προσωπική μου απόφαση να καταστήσουμε προτεραιότητά μας –γιατί αυτό είναι ζωτικής ανάγκης- τους επόμενους μήνες τον αγώνα κατά της φοροδιαφυγής, την ένταξη της παραοικονομίας στην επίσημη οικονομία, γιατί η αύξηση των δημοσίων εσόδων, η ανάσχεση του φαινομένου της υστέρησης των δημοσίων εσόδων είναι απολύτως αναγκαία, προκειμένου να πιάσουν τόπο οι θυσίες του ελληνικού λαού.
Δεν είναι δυνατόν να επιβάλουμε δραματικά και δραστικά μέτρα περικοπής του εισοδήματος ή αύξησης της φορολογίας και τελικά να μην μπορούμε να κατακτήσουμε το δημοσιονομικό αποτέλεσμα που θέλουμε να κατακτήσουμε για να φτάσουμε σε πρωτογενή πλεονάσματα, γιατί είναι κωμικοτραγικό η Ελλάδα που κουβαλάει ένα τεράστιο δημόσιο χρέος και είναι στο επίκεντρο του διεθνούς προβλήματος για το δημόσιο χρέος της Ευρωζώνης, αλλά γενικότερα για το δημόσιο χρέος, να παράγει δημόσιο χρέος και τώρα που μιλάμε. Άρα, τώρα στο Υπουργείο Οικονομικών εφαρμόζουμε μια πολύ απλή γραμμή: Πρώτα κάνουμε ό,τι έχουμε να κάνουμε και μετά το εξαγγέλλουμε.
Αυτές τις τρεις εβδομάδες που βρίσκομαι στα καθήκοντα του Υπουργού Οικονομικών έχουμε διαμορφώσει το προγεφύρωμα στον αγώνα κατά της φοροδιαφυγής, προκειμένου να φτάσουμε ομαλά τον Σεπτέμβριο στο νέο Εθνικό Φορολογικό Σύστημα που θα αποκαθιστά αδικίες, θα έχει αναπτυξιακό προσανατολισμό, θα έχει απλότητα, διαφάνεια και θα καθιερώνει σχέσεις εντιμότητας με τον πολίτη και κυρίως θα αποκαθιστά την κοινή λογική.
Τι έχουμε κάνει ως τώρα αυτές τις λίγες εβδομάδες; Καταργήσαμε το τραπεζικό απόρρητο για τις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών. Άρα, μπορούμε να συλλέξουμε –και συλλέγουμε- όλα τα στοιχεία και μπορούμε να κάνουμε όλες τις διασταυρώσεις. Δεύτερον, αυξήσαμε δραστικά τα τεκμήρια διαβίωσης, ώστε να συλλάβουμε μη δηλωμένο εισόδημα. Τρίτον, επιβάλαμε το ελάχιστο τέλος επιτηδεύματος και ελεύθερου επαγγέλματος. Τέταρτον, μειώσαμε με τρόπο κοινωνικά δίκαιο το αφορολόγητο όριο, εξαιρώντας νέους έως τριάντα χρονών και συνταξιούχους άνω των εξήντα πέντε χωρίς άλλα εισοδήματα.
Ξεχωρίσαμε την κατάσταση που επικρατεί στο περιβόητο «βουνό των ληξιπρόθεσμων οφειλών». Αποκαλύφθηκε ότι από τα 42 δισεκατομμύρια, τα 37 δισεκατομμύρια τα οφείλουν –φυσικά μαζί με προσαυξήσεις και πρόστιμα- δεκατέσσερις μόνο χιλιάδες φυσικά και νομικά πρόσωπα. Θα ξεχωρίσουμε πεθαμένους, φτωχούς και δημόσιους οργανισμούς. Άρα δέκα χιλιάδες φορολογούμενοι οφείλουν 37 δισεκατομμύρια, ενώ τα υπόλοιπα 4 δισεκατομμύρια τα οφείλουν οκτακόσιες ενενήντα χιλιάδες φορολογούμενοι, εκ των οποίων οι επτακόσιες είκοσι χιλιάδες οφείλουν έως 3.000 ευρώ.
Άρα, μπορούμε να εστιάσουμε σε δέκα χιλιάδες πρόσωπα, χρησιμοποιώντας και ιδιωτικούς μηχανισμούς, δηλαδή δικηγόρους και λογιστικά γραφεία και ορκωτούς λογιστές, για να έχουμε άμεσο αποτέλεσμα.
Επίσης, επανερχόμαστε στο μέτρο, όχι της περαίωσης αλλά της ταχύρρυθμης υποβολής δηλώσεων και των ταχυρρύθμων ελέγχων, για να κλείσουμε το κεφάλαιο των προηγούμενων ανέλεγκτων χρήσεων. Και αυτό θα το κλείσουμε και με την εντατική χρήση του φορολογικού πιστοποιητικού που χορηγείται από τους ορκωτούς λογιστές και τους λογιστές που έχουν την ευθύνη των δηλώσεων και των ελέγχων, που είναι πιστοποιημένοι και υπογράφουν.
Αρχίσαμε νέες διαπραγματεύσεις με την Ελβετία. Μίλησα προσωπικά με την Ελβετίδα Υπουργό Οικονομικών. Θα λάβουμε όλα τα στοιχεία και θα συνάψουμε σύμβαση πολύ σύντομα, παρόμοια με αυτήν που έχουν συνάψει το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γερμανία με την Ελβετία, προκειμένου να μάθουμε τι συμβαίνει και να πάρουμε τους φόρους που μας αναλογούν από τις καταθέσεις εξωτερικού.
Τώρα, ανακοινώνω στη Βουλή τρία πολύ σημαντικά μέτρα σε σχέση με το ζήτημα που λέγεται «καταθέσεις εξωτερικού»:
Πρώτον, έχουμε τη δυνατότητα λόγω της άρσης του τραπεζικού απορρήτου, που ήδη ισχύει ως νόμος του κράτους, να πληροφορηθούμε από τις τράπεζες ποια είναι τα εμβάσματα προς το εξωτερικό που έχουν σταλεί όλο το τελευταίο διάστημα και να στρέψουμε τους ελέγχους καταλλήλως, καλώντας προηγουμένως όποιον έχει ενδιαφέρον να έρθει και να υποβάλει μόνος του δήλωση, για να μην υποστεί το δραστικό έλεγχο.
Δεύτερον, έχουμε τα στοιχεία που μας επιτρέπουν να διασταυρώσουμε τόκους από καταθέσεις εξωτερικού και ήδη η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων προβαίνει σε αυτές τις διασταυρώσεις.
Τρίτον, έχουμε τη δυνατότητα να διασταυρώσουμε τη χρήση πιστωτικών καρτών σε τράπεζες εξωτερικού.
Αυτά όλα θα αποδώσουν πολύ γρήγορα αποτέλεσμα και είναι μια ευκαιρία όποιος θεωρεί ή υποψιάζεται ότι έχει κενό στις σχέσεις του με τις φορολογικές αρχές να έρθει και να τακτοποιήσει τις υποθέσεις του, γιατί ούτως ή άλλως τα στοιχεία είναι προσιτά και όλοι οι έλεγχοι θα γίνουν και δεν έχει κανείς λόγο να παίρνει τα χρήματά του από τις ελληνικές τράπεζες και να τα οδηγεί με εμβάσματα στο εξωτερικό, διότι, όπως είπα και χθες, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, όπως αποδεικνύεται από τα stress tests, είναι ισχυρό, είναι απολύτως διασφαλισμένο και εγγυημένο ως μέλος του ευρωσυστήματος. Εγώ αντιλαμβάνομαι το μικρό αποταμιευτή που έχει ανάγκη να καλύψει τα έξοδα της καθημερινότητάς του ή της επιχείρησής του, αλλά δεν αντιλαμβάνομαι κάποιον που δεν έχει το στοιχειώδες πατριωτικό φρόνημα να στηρίξει την εθνική οικονομία σε μία τόσο κρίσιμη στιγμή.
Είπα ότι υπάρχουν δύο νέα πατριωτικά καθήκοντα υψίστης σημασίας. Το πρώτο είναι η εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων και το δεύτερο η υποστήριξη του ελληνικού τραπεζικού συστήματος προς όφελος των πολιτών, όχι προς όφελος των τραπεζιτών. Γιατί οι τράπεζες, σε τελευταία ανάλυση, τελούν υπό τον αυστηρό έλεγχο του κράτους και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Εδώ μιλάμε για την εθνική οικονομία, όχι για επιχειρηματίες.
Επίσης, θέλω να τονίσω ότι έχουμε τη δυνατότητα να ελέγξουμε το «πόθεν έσχες» όλων των εν ενεργεία πολιτικών, διότι αυτό μπορεί να το κάνει η αρμόδια Επιτροπή και το κάνει, αφού έχει όλα τα στοιχεία. Άρα, για τους εν ενεργεία πολιτικούς οι έλεγχοι διεξάγονται και θα συνεννοηθώ με τον Πρόεδρο της Βουλής, για να δούμε τι γίνεται με πολιτικά πρόσωπα ή με διοικητικά στελέχη υψηλού επιπέδου του παρελθόντος που δεν υπάγονται τώρα στον έλεγχο. Γιατί όσοι υπάγονται τώρα στον έλεγχο, ελέγχονται εις βάθος και απολύτως.
Αυτό να το ακούσει η κοινή γνώμη, ο ελληνικός λαός. Υποβάλουν οι Έλληνες Βουλευτές δήλωση «πόθεν έσχες» και αυτή ελέγχεται και από δικαστικούς και από ορκωτούς λογιστές, όχι από την ίδια τη Βουλή, με την έννοια ενός φιλικού διακανονισμού μεταξύ κομμάτων και Βουλευτών. Άλλες κατηγορίες είναι αυτές που δεν ελέγχονται και δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στο εθνικό φορολογικό σύστημα πρέπει να περιληφθεί η μετατροπή της φορολογικής δήλωσης και σε δήλωση «πόθεν έσχες σε όλους».
Και θα δοθεί η ευκαιρία σε όσους έχουν περιουσία, καταθέσεις και θέλουν να χρησιμοποιήσουν το προϊόν του κόπου τους ή, εν πάση περιπτώσει, προϊόν που δεν έχει διερευνηθεί νομικά για να στηρίξουν την οικονομία με επενδύσεις, με αγορά κατοικίας, να υπάρξουν μεταβατικές ρυθμίσεις. Αλλά θα τεθεί η γραμμή. Θα γίνει ό,τι γίνεται απλά σε όλον τον κόσμο. Και αυτό που κάνουμε με την Ελβετία, το κάνουμε φυσικά στο πλαίσιο της Κοινοτικής Νομοθεσίας και με την Αυστρία και με το Λουξεμβούργο, δύο χώρες που έχουν ορισμένες εξαιρέσεις και αποκλίσεις.
Ο κ. Γιακουμάτος μίλησε με πάρα πολύ μεγάλη προσοχή και χρησιμοποίησε τον όρο επιλεκτική, χωρίς να αναφέρει ουσιαστικό. Και τον συγχαίρω γι’ αυτό. Γιατί ενώ παρακαλώ από την Τρίτη που γύρισα από το Eurogroup και το Ecofin να μην γίνεται δημαγωγική και προκλητική χρήση ενός συγκεκριμένου όρου και ενώ είπα ότι πρέπει να χρησιμοποιούμε τον αγγλικό όρο, γιατί δεν υπάρχει ακριβής ελληνική μετάφραση και δημιουργείται μια παραπειστική, παραπλανητική εικόνα, έρχονται Αρχηγοί και Εκπρόσωποι Κομμάτων –δεν αναφέρομαι στους εκπροσώπους του Τύπου και τους διαμορφωτές της κοινής γνώμης- που δημιουργούν αυτή την ψευδή εντύπωση, νομίζοντας ότι κάνουν τι; Νομίζοντας ότι στρέφονται κατά ποιού; Κατά της Κυβέρνησης, κατά του Πρωθυπουργού, κατά του Υπουργού Οικονομικών; Είναι τόσο μικρά και τετριμμένα τα προβλήματα του τόπου αυτού; Εκεί βρισκόμαστε; Στον κομματικό ανταγωνισμό και στην επίθεση κατά κομμάτων ή κατά προσώπων; Δεν μπορούμε να αντιληφθούμε τη σοβαρότητα; Δεν μπορούμε να αντιληφθούμε ότι όλοι είμαστε συνυπεύθυνοι; Δεν μπορούμε να μιλάμε με την αυτοσυγκράτηση και την ακρίβεια που απαιτείται;
Αυτό παρακαλώ από το απόγευμα της Τρίτης και ξέροντας ποια είναι η κατάσταση και ποια είναι η ροπή δυστυχώς, προς τη δημαγωγία, την υπεραπλούστευση και τη νευρικότητα, έκανα εξ αρχής αυτή την παρέμβαση, για να αποσαφηνιστούν οι έννοιες και να έχουν εμπιστοσύνη οι Έλληνες πολίτες στους χειρισμούς που κάνουμε, προκειμένου να γυρίσουμε το κλειδί και να πάνε οι ράγες προς τη σωστή κατεύθυνση, για να ακολουθήσει το τρένο της ελληνικής οικονομίας.
Άρα, ευχαριστώ τον κύριο συνάδελφο για την ευκαιρία που μου έδωσε, να ανακοινώσω αυτά τα πράγματα πρώτα στην Αίθουσα αυτή, όπου πρέπει να γίνονται οι μεγάλες ανακοινώσεις και είμαι έτοιμος σε πρώτη ευκαιρία την ερχόμενη εβδομάδα στην αρμόδια Διαρκή Κοινοβουλευτική Επιτροπή, με αφορμή και το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών, να πω λεπτομέρειες».
Δευτερολογία
«Αρχίζω από το ζήτημα του ηλεκτρονικού τζόγου, στο οποίο δεν αναφέρθηκα ελλείψει χρόνου στην πρώτη μου τοποθέτηση, αλλά και γιατί ο κ. Γιακουμάτος στο σημείο αυτό παραβιάζει ανοικτές θύρες. Στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών και άλλων συγγενών Υπουργείων που κατατέθηκε χθες στη Βουλή περιλαμβάνεται η ρύθμιση και του ηλεκτρονικού συστήματος και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών με τρόπο απολύτως διαφανή και θεσμικό, τα μεν ηλεκτρονικά παιχνίδια κατά το ήμισυ μέσω του Ο.Π.Α.Π. και των πρακτορείων του Ο.Π.Α.Π., κατά το άλλο ήμισυ μέσω αδειών που θα δημοπρατηθούν, ο δε ηλεκτρονικός τζόγος, το ηλεκτρονικό στοίχημα, τα ηλεκτρονικά τυχερά παιχνίδια –για να χρησιμοποιήσω όλες τις εκφράσεις- τίθενται για πρώτη φορά υπό έλεγχο μέσα στην ελληνική επικράτεια, με στόχο ακριβώς ένα φαινόμενο που υπάρχει να τιθασευτεί, να τεθεί υπό νομικό και φορολογικό έλεγχο στο μέτρο, δυστυχώς, του δυνατού, γιατί το διαδίκτυο δεν είναι νομικό ρυθμισμένο σε διεθνές επίπεδο, στο βαθμό που πρέπει και που οφείλει να το αντιμετωπίζει η διεθνής κοινότητα σεβόμενη την ελευθερία του λόγου και την ελευθερία της έκφρασης. Αλλά άλλο η ελευθερία του λόγου και η ελευθερία της έκφρασης και άλλο μορφές ηλεκτρονικού εμπορίου ή παραεμπορίου.
Ως προς το πρώτο σκέλος της ερώτησης του κ. Γιακουμάτου και του σχολίου που έκανε στην τοποθέτησή μου, δεν έχω να πω πραγματικά τίποτα, γιατί με τα όσα είπε ο κ. Γιακουμάτος συμφωνώ. Και χαίρομαι, γιατί ένας μαχόμενος Βουλευτής της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης εκφράζει με τόση καθαρότητα και τόση απλότητα μία νοοτροπία και μία αγωνία που είναι και η αγωνία όλων μας και η αγωνία της Κυβέρνησης. Γι’ αυτό είμαι αισιόδοξος ότι υπάρχει συναίνεση και μέσα στο Σώμα, στο Κοινοβούλιο και μέσα στην κοινωνία, όταν έχουμε στόχους και όταν συστρατευόμαστε.
Είπα πολλές φορές τις τελευταίες ημέρες που είμαι στο Υπουργείο Οικονομικών, ότι από τα 100 δισεκατομμύρια ευρώ επισήμως δηλωμένου εισοδήματος των φυσικών προσώπων, φορολογούνται τα 30 δισεκατομμύρια, τα 70 απαλλάσσονται για διάφορους λόγους και τα 30 δισεκατομμύρια που φορολογούνται, αποδίδουν περίπου 9 δισεκατομμύρια. Αυτό είναι όλο και όλο το προϊόν του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων.
Άρα, έχουμε μία μέση επιβάρυνση των εισοδημάτων που αποδίδουν τελικά φόρο γύρω στο 30%, ενώ αν είχαν επιβαρυνθεί όλα τα εισοδήματα, θα είχαμε μία μέση επιβάρυνση μόλις 9%. Εάν καταφέρουμε το δηλωμένο εισόδημα να το αυξήσουμε από τα 100 δισεκατομμύρια στα 150 δισεκατομμύρια, που το θεωρώ αυτονόητο και εύλογο, επιεική στόχο, και αν η μέση επιβάρυνση κινηθεί σε επίπεδα χαμηλότερα από τα μέσα ευρωπαϊκά, σ’ ένα 15%, τότε θα έχουμε λύσει ένα μεγάλο μέρος του δημοσιονομικού προβλήματος της χώρας.
Οι μεγάλες αλήθειες είναι απλές αλήθειες και οι αριθμοί είναι αδυσώπητοι. Πάνω στη λογική των αριθμών και στην κοινή λογική στηρίζουμε και θα στηρίξουμε την προσπάθεια για το νέο εθνικό φορολογικό σύστημα και θέλουμε στην προσπάθειά μας αυτή τη συμμετοχή και τη στήριξη και των κομμάτων και των κοινωνικών δυνάμεων και των παραγωγικών φορέων.
Ευχαριστώ πολύ».