ΟΜΙΛΙΑ ΓIANNH ΒΟΥΡΟΥ, ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ, ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΟΥ Σ/Ν ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ "ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ"
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, «Ρυθμίσεις θεμάτων Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού», είναι μια σημαντική νομοθετική πρωτοβουλία που έρχεται να ρυθμίσει χρονίζοντα θέματα του Υπουργείου, σύμφωνα με τις αρχές της διαφάνειας, του δικαίου και της αποτελεσματικότητας.
Είναι ένα νομοσχέδιο που θέτει κατά βέλτιστο τρόπο τις βάσεις για καλύτερο συντονισμό και έλεγχο των εποπτευόμενων φορέων του, για καλύτερη λειτουργία και βεβαίως για μείωση των δαπανών. Το νομοσχέδιο αυτό, κάνει το αυτονόητο. Ακολουθεί την ορθή λογική και αντιμετωπίζει προβλήματα βάζοντας σε τάξη μια σειρά από διάφορα θέματα, υποστηρίζοντας και επιβεβαιώνοντας τους στόχους της κυβέρνησης για καλύτερη δημόσια διοίκηση, για εξοικονόμηση πόρων και λογοδοσία.
Το τελευταίο διάστημα έγιναν προσπάθειες από όλες τις πτέρυγες της αντιπολίτευσης να παρουσιαστεί το νομοσχέδιο αυτό σαν «εμβαλωματικό». Σαν μια απόπειρα να καλύψουμε τάχα επιφανειακά κενά και μικρές παραλείψεις προκειμένου να παρουσιάσουμε έργο. Έργο κύριοι συνάδελφοι έχουμε ήδη παρουσιάσει που δεν παρουσιάσατε εσείς της μείζονος αντιπολίτευσης στα περίπου 6 χρόνια της διακυβέρνησής σας. Και το παρόν νομοσχέδιο στη σειρά, αυτό αποδεικνύει. Ίσως παρασύρεστε από τον τίτλο «ρυθμίσεις». Μα αυτές οι ρυθμίσεις είναι σημαντικού, ουσιαστικού, δομικού χαρακτήρα. Τέτοιου που θα μας επιτρέψει να χτίσουμε ακόμα πιο στέρεα θεμέλια για ένα κράτος Δικαίου, διαφάνειας και αποτελεσματικότητας.
Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, λύνονται προβλήματα που προέκυψαν από την κατάργησή του ειδικού λογαριασμού του Υπουργείου και που αποτέλεσαν για μεγάλο διάστημα ανάχωμα στις όποιες προσπάθειες εύρυθμης και διαφανούς λειτουργίας .
Ο ειδικός λογαριασμός, δεν λειτούργησε με διαφάνεια και έλεγχο. Παρόλα τα μειονεκτήματά του, να το πούμε αυτό, στο παρελθόν, εξασφάλισε χρήματα για τον πολιτισμό και υποστήριξε σημαντικά έργα.
Όμως μαζί με τον ειδικό λογαριασμό, γεννήθηκε και η νοοτροπία της εύκολης και της προσωρινής λύσης σε προβλήματα που απαιτούσαν νόμιμη, μόνιμη και οριστική αντιμετώπιση.
Το προτεινόμενο νομοσχέδιο, αποτελείται από τέσσερα κεφάλαια.
Στο πρώτο κεφάλαιο, ρυθμίζονται ζητήματα οργανωτικής δομής εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου. Εισάγονται αλλαγές στην οργανωτική δομή της ΕΡΤ.
Κοινή φιλοσοφία στις αλλαγές αυτές είναι ότι το Διοικητικό Συμβούλιο είναι πια το ανώτατο όργανο του οργανισμού. Παράλληλα, θεσπίζεται για την ΕΡΤ, η θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΡΤ. Ο Διευθύνων Σύμβουλος είναι το εκτελεστικό όργανο της ΕΡΤ, το οποίο αντλεί τις επιμέρους αρμοδιότητές του από το Διοικητικό Συμβούλιο. Εκεί και αναφέρεται.
Ως τώρα ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ταυτίζονταν σε ένα πρόσωπο με αποτέλεσμα συγκέντρωση υπερεξουσίας που δεν ήταν εύκολο να ελεγχθεί για παραβάσεις ή ελλείψεις. Η δυαρχία που καθιερώνεται, αποτελεί θεσμικό αντίβαρο σε κάθε μορφή παράληψης ή παρανομίας και οδηγεί στην αποτελεσματικότερη διοίκηση του οργανισμού.
Με βάση τα παραπάνω, τροποποιούνται οι διατάξεις του καταστατικού νόμου της ΕΡΤ Α.Ε. (1730/1987), απλοποιούνται περισσότερο, αποσαφηνίζονται και γίνονται οι απαραίτητες προσαρμογές στον νέο μοντέλο διοίκησης σχετικά με τη συγκρότηση και λειτουργία του Δ.Σ και τον καθορισμό του ασυμβίβαστου για τα μέλη του. Διαμορφώνεται έτσι ένα πιο ξεκάθαρο, πιο διακριτό καταστατικό.
Στο δεύτερο κεφάλαιο, ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στη διοίκηση του Ε.Ο.Τ τροποποιώντας τη δομή διοίκησης του Οργανισμού. Καθιερώνεται η θέση του Γενικού Γραμματέα, παράλληλα με αυτή του Προέδρου. Ο σκοπός είναι ο ίδιος. Να έχουμε δηλαδή δύο πόλους διοίκησης, με διακριτούς ρόλους.
Η προτεινόμενη ρύθμιση, προσθέτει ευελιξία στην διοίκηση του οργανισμού. Και εδώ ανώτατο όργανο διοίκησης είναι το Διοικητικό Συμβούλιο που μπορεί να αναθέτει στον Πρόεδρο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, συγκεκριμένες αρμοδιότητες έχοντας παράλληλα την δυνατότητα να τους ανακαλέσει.
Και τα δύο πρόσωπα στη διοίκηση των δύο οργανισμών, λογοδοτούν στο διοικητικό συμβούλιο που γίνεται πια, περισσότερο ενεργητικό και ισχυρό.
Επιπρόσθετα, καταργούνται οι εντεταλμένοι και ακριβοπληρωμένοι σύμβουλοι, και για τους δύο οργανισμούς. Γράφουμε τη λέξη «τέλος» στα προκλητικά φαινόμενα υψηλών αμοιβών και παράλογης σπατάλης του παρελθόντος.
Στο τρίτο κεφάλαιο, ρυθμίζονται θέματα αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού.
Παρατείνονται οι αποσπάσεις στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού προσωπικού της Ο.Π.Α.Π. Α.Ε., μέχρι και την 31-12-2010, προκειμένου η Γ.Γ.Α. να υποβοηθηθεί από έμπειρο προσωπικό στην προετοιμασία ανειλημμένων σημαντικών διεθνών υποχρεώσεων.
Αναγνωρίζεται επίσης η προϋπηρεσία σε μόνιμους υπαλλήλους στη Γ.Γ.Α. ή σε φορείς εποπτευόμενους από αυτή.
Με τον τρόπο αυτό αξιοποιείται η εμπειρία ανθρώπων που μπορεί να προσφέρουν σε θέσεις ειδικότητας με ιδιαίτερες απαιτήσεις. Παράδειγμα η ανάγκη για την άριστη προετοιμασία των μεσογειακών αγώνων.
Είναι μια ρύθμιση καταρχήν δίκαιη για τους εργαζόμενους σε αυτούς τους εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου, αλλά και μια ρύθμιση που εξασφαλίζει εξοικονόμηση πόρων, αφού δεν απαιτείται εξαρχής εκπαίδευση προσωπικού προκειμένου να συμπληρωθούν οι συγκεκριμένες θέσεις.
Είναι λογικό, σε περίπτωση που απαιτηθούν επιπλέον προσλήψεις για την σωστή διεκπεραίωση των διεθνών πρωταθλημάτων, οι προσλήψεις αυτές να γίνουν με αξιοκρατικά κριτήρια και με τον νόμο 2190/94.
Το προτεινόμενο νομοσχέδιο σε ότι αφορά τη πρόσληψη των διακριθέντων αθλητών στο Δημόσιο, στόχο έχει τον ορθολογικό συνδυασμό της άσκησης της αθλητικής δραστηριότητας, με την άσκηση των καθηκόντων σε μια δημόσια υπηρεσία. Παρατηρήθηκε στο παρελθόν, το φαινόμενο να αμείβονται αθλητές χωρίς να παρουσιάζονται στην υπηρεσία τους, αλλά και να μην συνεχίζουν τον πρωταθλητισμό. Προτείνεται λοιπόν, οι ενεργοί αθλητές να δικαιούνται άδεια άνευ αποδοχών για να προπονούνται, εφόσον το επιθυμούν. Σε καμία πάντως περίπτωση δεν θα πρέπει ο πρωταθλητισμός να προκύπτει σαν όχημα για επαγγελματική αποκατάσταση στο Δημόσιο και στη συνέχεια οι ευεργετηθέντες από αυτό το μέτρο, να εγκαταλείπουν και τον αθλητισμό και τον πρωταθλητισμό.
Επίσης, σε αυτό το τρίτο μέρος του νομοσχεδίου, τακτοποιείται και η καταβολή δαπανών για την λειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Καταπολέμησης του Ντόπινγκ, (ΕΣΚΑΝ). Ήταν οφειλές που προέκυψαν από την κατάργηση του ειδικού λογαριασμού και την αλλαγή στην διαδικασία εξόφλησης αυτών των υποχρεώσεων.
Στο τέταρτο κεφάλαιο του νομοσχεδίου, καταβάλλονται τα δεδουλευμένα στους εργαζομένους του Υπουργείου που προσέφυγαν στα πολιτικά δικαστήρια και παρείχαν τις υπηρεσίες τους, δυνάμει προσωρινών διαταγών ή αποφάσεων ασφαλιστικών μέτρων.
Παρατείνονται μέχρι 31-12-2010 οι συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου του προσωπικού της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων προκειμένου να αξιοποιηθεί η εμπειρία του προσωπικού αυτού από τα ολυμπιακά έργα, στον προγραμματισμό, τη μελέτη και την κατασκευή των έργων που θα εξυπηρετήσουν την τέλεση αθλητικών διοργανώσεων.
(Διευκρινίζεται ότι για τις περαιτέρω ανάγκες, η Υπηρεσία θα
στελεχωθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2190/1994. )
Σε ό,τι αφορά τα τουριστικά και ολυμπιακά ακίνητα, μεταβιβάζεται το σύνολο των μετοχών της εταιρείας «Ολυμπιακά Ακίνητα Α.Ε.» στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης Α.Ε.» και οι δύο εταιρίες συγχωνεύονται.
Ο σκοπός είναι ένα ενοποιημένο «χαρτοφυλάκιο» του Υπουργείου, αφού το να υπάρχουν στο ίδιο υπουργείο δύο εταιρίες που να διαχειρίζονται την Δημόσια περιουσία. δεν αποδείχτηκε αποτελεσματικό. Επόμενο είναι να μειωθούν δραστικά οι λειτουργικές δαπάνες και να γίνει πιο ευέλικτη και ξεκάθαρη η διαχείριση των ακινήτων και πιο σωστός ο συντονισμός του Υπουργείου.
Παράλληλα δίνεται η ευκαιρία με την μεταβίβαση των μετοχών, να δοθεί έμφαση στο αναπτυξιακό σκέλος της εταιρίας.
Επίσης με το νομοσχέδιο, η Γενική Γραμματεία Ολυμπιακής Αξιοποίησης μετονομάζεται σε Γενική Γραμματεία Πολιτιστικής και Τουριστικής Υποδομής. Μετά την συγχώνευση των Υπουργείων Πολιτισμού και Τουριστικής Ανάπτυξης σε ενιαίο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού καθίσταται πλέον αναγκαία η αντίστοιχη προσαρμογή του έργου, του αντικειμένου και των αρμοδιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Ολυμπιακής Αξιοποίησης στην θεσμική αυτή μεταβολή.
Στο νομοσχέδιο, ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν
· την κυριότητα, χρήση και διαχείριση τουριστικών και ολυμπιακών ακινήτων (Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης, Ολυμπιακή Εγκατάσταση Κανό Καγιάκ Σλάλομ, Τουριστικό περίπτερο Λουμπαρδιάρη, Τουριστικός Λιμένας Μυτιλήνης).
· Τη λήξη της θητείας του Διευθυντή του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, των μελών της Εφορείας της Όπερας Θεσσαλονίκης και του καλλιτεχνικού της Διευθυντή και του Διευθυντή του Ταμείου Διαχείρισης Πιστώσεων για την εκτέλεση Αρχαιολογικών Έργων.
· Προβλέπει τη δυνατότητα καταβολής αποζημίωσης σε τουρίστες που λόγω ανωτέρας βίας, αδυνατούν να αναχωρήσουν από την Ελλάδα.
Σας μετέφερα, αγαπητοί συνάδελφοι στη συνεδρίαση αυτή της Επιτροπής, τη δομή, τα θέματα και τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου που φέρνει το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Ο χώρος του Πολιτισμού και του Τουρισμού, μαστίζεται από διοικητικά προβλήματα που εμπόδιζαν ως τώρα την συγκροτημένη και συγχρονισμένη παρέμβαση μας.
Η διαφάνεια στη διαχείριση ήταν τουλάχιστο ως τώρα προβληματική.
Έγιναν ως τώρα ιδιαίτερα σημαντικά βήματα από τον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Γερουλάνο.
Καταρχήν καθιερώθηκε η ηλεκτρονική διακυβέρνηση στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού. Καθιερώθηκε το μητρώο αιτούντων πολιτιστικών φορέων για την ανάληψη δράσεων, σε όλους τους τομείς αρμοδιότητας του Υπουργείου.
Κάναμε πράξη την πλήρη δημοσιοποίηση κάθε απόφασης που συνεπάγεται δαπάνη από τα χρήματα του ελληνικού λαού.
Δημοσιοποιήσαμε σαφείς όρους και κανόνες για τη χρηματοδότηση έργων, προγραμμάτων, δράσεων και φορέων του Υπουργείου.
Σκοπός αυτού του νομοσχεδίου, είναι να δοθεί πρώτα απ’ όλα μια κατεύθυνση. Να δοθούν προτεραιότητες και να αναδείξουμε λύσεις σε θεσμικά προβλήματα. Στη γραφειοκρατία, σε αλληλεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων, στη καταφανή έλλειψη συντονισμού στη κακοδιαχείριση και στην σπατάλη χρημάτων.
Οι προθέσεις για τη δράση των δημοσίων προσώπων και του έργου των δημοσίων φορέων, γίνονται πράξη και τίθενται οι βάσεις για ουσιαστικές αλλαγές σε δομές και νοοτροπίες.
Μας ενδιαφέρει καταρχήν το σύννομο των ενεργειών, αλλά και το ωφέλιμο, ειδικά όταν αυτές οι ενέργειες αφορούν τις δημόσιες δαπάνες, ειδικά όταν το συγκεκριμένο νομοσχέδιο έρχεται αυτή τη κρίσιμη για τα οικονομικά δεδομένα, περίοδο που βρίσκεται η χώρα μας.
Σας ευχαριστώ