«Εκλογικές δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων και έλεγχος αυτών κατά τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές».
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΛΙΤΣΑΣ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ
Συνέχιση της συζήτησης επί των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης:
«Εκλογικές δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων και έλεγχος αυτών, κατά τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Η κυρία Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου, Ειδική Αγορήτρια του ΣΥΡΙΖΑ έχει το λόγο.
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Πριν ξεκινήσω την ομιλία επί των άρθρων, θέλω να καλέσω τον κύριο Υπουργό Οικονομικών να έρθει να μας εξηγήσει για την τροπολογία που έχει καταθέσει, που αναφέρεται στην ίδρυση Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, που έχει γίνει με το νόμο 3864. Πριν από δέκα μέρες περίπου ιδρύθηκε αυτό το ταμείο. Φέρνει μία τροπολογία και λέει: «Το προσωπικό του Ταμείου προσλαμβάνεται ελεύθερα με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου και παρέχει υπηρεσίες με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου που μπορούν να παρατείνονται». Λέει και κάποια άλλα και από πίσω αναφέρει «για «απόσπαση προσωπικού που μπορεί να γίνει και από διεθνείς και ευρωπαϊκούς οργανισμούς», δηλαδή, από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Οφείλει ο κύριος Υπουργός Οικονομικών να έρθει και να μας εξηγήσει τι τροπολογία είναι αυτή που έχει φέρει. Αυτό μου θυμίζει την ιστορία που είχαμε στις 7 του Μάη, που τη μία μέρα εδώ οι Βουλευτές σας, ψήφισαν τα μέτρα και την επόμενη ήρθε μια τροπολογία, στην οποία έλεγε ότι με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών μπορεί να ορίζει αυτός και να υπογράφει διεθνείς συμβάσεις και απλά να έρχεται στη Βουλή και να μας τις αναφέρει και απλά να μας ενημερώνει.
Επειδή σήμερα λήγει το Πρώτο Θερινό Τμήμα, έχουμε 30 Ιούλη και είναι ημέρα Παρασκευή, θα πρέπει να έρθει αυτή τη στιγμή ο Υπουργός και να μας την εξηγήσει, τι ακριβώς εννοεί και γιατί τη φέρνει τώρα την τροπολογία και πόσο ελεύθερα θα προσλαμβάνονται οι υπάλληλοι σε αυτό το ταμείο.
Περνώ στα άρθρα του νομοσχεδίου για τις εκλογικές δαπάνες.
Μέσα από αυτό το σχέδιο νόμου σίγουρα αποκλείονται οι μικρότεροι συνδυασμοί ή δυσκολεύονται πάρα πολύ, γιατί θα πρέπει να υπάρχει ένα επιτελείο οικονομικό. Και εδώ υπάρχουν σοβαρότατες δυσκολίες.
Εμείς, ως Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς μιλάμε για τη διαφάνεια, μιλάμε για τα έσοδα και τα έξοδα των συνδυασμών και των κομμάτων, όμως, εδώ υπάρχουν σοβαρότατα ζητήματα. Έχετε αλλάξει τα κουπόνια -και μιλάμε για τα κουπόνια των 5 και 10 ευρώ, δεν μιλάμε για κάτι άλλο- με εισιτήρια στις εκδηλώσεις τα οποία πρέπει να είναι όχι απλά ονομαστικά, αλλά πρέπει να αναφέρουν ΑΦΜ, διεύθυνση, αριθμό αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατηρίου, δηλαδή τα προσωπικά δεδομένα τα οποία, αν θα δοθούν, παύει να ισχύει η μυστικότητα της ψήφου.
Άρα, ποινικοποιείται η πολιτική προτίμηση του εκάστοτε πολίτη αυτής της χώρας. Αυτό είναι απαράδεκτο. Υπάρχουν τρόποι για να σταματήσει η διαφθορά του μαύρου πολιτικού χρήματος, όμως, δεν είναι στο μικρό πολίτη, είναι αλλού, σε άλλα κλιμάκια. Αυτά πρέπει να ψάξετε, γιατί βλέπουμε τι έγινε με τη SIEMENS και με άλλα σκάνδαλα, μικρότερα ή μεγαλύτερα.
Μέσα από αυτό το σχέδιο νόμου δεν διασφαλίζονται οι ισότιμες εμφανίσεις και εμείς θα θέλαμε να είναι και επαρκείς και ίσου χρόνου μεταξύ υποψηφίων. Γιατί το λέω αυτό; Ένα κανάλι καλεί έναν υποψήφιο. Τηλεοπτικός χρόνος για έναν υποψήφιο μπορεί να είναι το δίλεπτο που θα μιλήσει στο MEGA, τον ANT1, τη NET και εκεί έχει κάνει το δικό του κύκλο. Τελείωσε, δεν θα ξαναβγεί. Ένας άλλος υποψήφιος όμως μπορεί να έχει μισή ώρα χρόνο. Άρα, μέσα από αυτό το νομοσχέδιο θα έπρεπε να υπάρχουν εκείνες οι ασφαλιστικές δικλείδες οι οποίες να μιλάνε για ίσο χρόνο και για επάρκεια ίσου χρόνου. Δεν το αναφέρει.
Συμφωνούμε με το ανώτατο όριο εκλογικών δαπανών, όμως γνωρίζουμε ότι υπάρχουν έμμεσοι τρόποι για υπέρβαση, για τους οποίους βέβαια δεν υπάρχουν παραστατικά τη δεδομένη στιγμή που γίνονται οι καταστάσεις των εκλογικών δαπανών. Χθες, μίλησαν και άλλοι συνάδελφοι, όπως και εγώ για τους έμμεσους τρόπους που ο καθένας μπορεί να χρηματοδοτήσει ένα συνδυασμό ή έναν υποψήφιο.
Στο άρθρο 10, που έχουμε τη δημοσιοποίηση εσόδων και δαπανών στην κεντρική βάση δεδομένων του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, πώς θα μπορέσει να διασφαλιστεί ότι δεν θα έχουμε μια σωρεία καταγγελιών προεκλογικά, δηλαδή ο ένας συνδυασμός να καταγγέλλει τον άλλο για υπερβάσεις. Γιατί μπορεί να έχουμε και αυτό το ενδεχόμενο. Πώς θα το αποφύγουμε, κυρία Υφυπουργέ;
Άρθρο 12. Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων. Το είπα και χθες, αλλά απάντηση δεν έχω πάρει. Η Επιτροπή στο έργο της επικουρείται από πέντε υπαλλήλους της περιφέρειας, οι οποίοι αποσπώνται σε αυτήν με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας για δωδεκάμηνο χρονικό διάστημα.
Τα κριτήρια ποια είναι; Δεν υπάρχουν κριτήρια. Ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας γνωρίζουμε ότι είναι της εκάστοτε Κυβέρνησης, άρα η Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών θα είναι μια κομματική πλέον Επιτροπή. Πείτε μου ότι δεν είναι έτσι.
Στο άρθρο 13, για την επιβολή κυρώσεων, θέλω να κάνω μια παρατήρηση. Λέει εδώ ότι αρμόδιο όργανο για την επιβολή αυτή είναι η Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων του προηγούμενου άρθρου. Στη 5α λέει «Κατά των αποφάσεων της παραγράφου 2 του παρόντος δεν χωρεί προσφυγή ενώπιων του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης».
Τι λέει αυτό; Από ό,τι καταλαβαίνω εγώ, «πετάει το μπαλάκι» στην Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και κανείς δεν μπορεί να προσφύγει κατά του Υπουργού. Εγώ το καταλαβαίνω, βεβαίως. Όμως, θα πρέπει η Επιτροπή αυτή να είναι αδιάβλητη, να είναι αντικειμενική και τότε να αποδεχθώ ότι δεν θα προσφύγει κανένας πολίτης κατά του Υπουργού Εσωτερικών. Αυτό όμως εδώ δεν διασφαλίζεται.
Άρθρο 18, ειδικές ρυθμίσεις. Αυτό δεν είναι άρθρο, είναι «πολυνομοσχέδιο». Εδώ υπάρχουν διατάξεις στις οποίες είμαστε κάθετα αντίθετοι. Υπάρχουν παράγραφοι που είναι απαράδεκτες και άλλες στις οποίες συμφωνούμε. Ο τρόπος που φέρνετε αυτό το νομοσχέδιο είναι συγκεκριμένη πολιτική και δεν είναι το μόνο. Το κάνει το ΠΑΣΟΚ, το έκανε και η Νέα Δημοκρατία. Γιατί σου λένε «δέχεστε πιέσεις για να στηρίξετε μια παράγραφο ενός άρθρου» και αν το δούμε μικροπολιτικά, θα πρέπει να ψηφίσουμε όλο το άρθρο. Όχι, δεν θα το ψηφίσουμε όλο το άρθρο. Δεν μπορούμε.
Άρθρο 18, παράγραφος 1α. Τι βάζετε; Βάζετε ότι το προσωπικό, που έχει καταταγεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 του ν. 3320/2005 -κι αναφέρεται στις καθαρίστριες-, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, θα μεταταγεί. Θα φύγουν από το Υπουργείο Παιδείας και θα πάνε στους ΟΤΑ, αλλά σε προσωποπαγείς θέσεις. Ανοίξτε τον ν. 3320/2005. Λέει: «Η κατάταξη του ανωτέρω προσωπικού θα γίνει είτε σε υφιστάμενες κενές οργανικές θέσεις, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, είτε σε όμοιες οργανικές θέσεις». Πουθενά δεν αναφέρει προσωποπαγείς. Έχετε αλλάξει μήπως τον ν. 3320/2005 και δεν το ξέρω; Αν το έχετε κάνει, να μας το πείτε. Όμως δεν είναι δυνατόν να μας φέρνετε προσωποπαγείς θέσεις.
Και βεβαίως εδώ πέρα δεν είναι όλες οι καθαρίστριες των σχολείων, διότι υπάρχουν κι οι συμβασιούχες, οι οποίες είναι με οκτάμηνα, εννιάμηνα, δεκάμηνα -και στις 30 Ιούνη είχαν και τις μεγάλες κινητοποιήσεις, στις 30 Ιούνη είχαν λήξει οι συμβάσεις τους αυτές- και οι οποίες ήταν απλήρωτες από 1/9/2009. Και μάλιστα, εκτός του ότι ήταν απλήρωτες, ήταν και ανασφάλιστες. Τώρα τις πετάτε στους δήμους και μάλιστα σε δήμους που, με τα καινούργια δεδομένα, -ήδη είναι καταχρεωμένοι οι προηγούμενοι- τώρα δεν θα έχουν πόρους και προσπαθείτε να κάνετε κι εγώ δεν ξέρω τι. Υπάρχει σοβαρότατο θέμα, διότι μετά από τις προσωποπαγείς θέσεις δεν θα υπάρχει τίποτα. Δεν δημιουργείτε οργανικές θέσεις. Και αυτό είναι στοχευμένο, διότι θέλετε να δώσετε και την καθαριότητα σε εργολάβους, με επισφαλείς σχέσεις εργασίας, που όμως κοστίζουν -και το γνωρίζετε, αποδεδειγμένο είναι αυτό- πολύ πολύ περισσότερο απ’ ό,τι κοστίζει μία μόνιμη θέση εργασίας, όπου θα έχουν και τα ασφαλιστικά τους δικαιώματα.
Βάζετε στο άρθρο 18 παράγραφος 5, να αποφασίζει το Δημοτικό Συμβούλιο το ανταποδοτικό τέλος για αποζημιώσεις απαλλοτριώσεων και θα φορτώνεται ο καθένας πολίτης με αυτό το τέλος. Και βεβαίως πετάτε το μπαλάκι στο Δημοτικό Συμβούλιο. Είναι αυτό που θα αποφασίζει να βάλει το τέλος. Πού θα το βάζει; Θα το βάζει στο δημοτικό διαμέρισμα που θέλει να κάνει την απαλλοτρίωση ή θα το βάζει στο σύνολο του δήμου;
Παρακάτω, στο άρθρο 18 η παράγραφος 6 είναι για τις πολιτογραφήσεις. Με το προηγούμενο καθεστώς τα 100 ευρώ τα έπαιρνε ο δήμος. Και τώρα λέτε ότι το 15%, που θα του επιστρέφεται, θα το αποφασίζει ο Υπουργός, με τη σύμφωνη γνώμη της ΚΕΔΚΕ. Αυτό το βάλατε τώρα. Στην Επιτροπή δεν το είχαμε, δηλαδή τη σύμφωνη γνώμη της ΚΕΔΚΕ. Το καθορίζει όμως ανάλογα με τι, με ποια κριτήρια; Ποια είναι αυτά τα κριτήρια που θα δώσει την επιστροφή, για να λειτουργήσουν όλες αυτές οι δομές για τους ανθρώπους που είναι στην πολιτογράφηση, είτε είναι ομογενείς, είτε είναι οικονομικοί μετανάστες με νόμιμα χαρτιά και πολιτογραφημένοι; Να μας τα πείτε αυτά τα κριτήρια. Δεν τα βλέπουμε εδώ μέσα.
Στην παράγραφο 7 του ιδίου άρθρου λέτε «επικυρωμένο αντίγραφο του κατά περίπτωση υφιστάμενου τίτλου διαμονής σε ισχύ». Εδώ μιλάμε για τους ανθρώπους που έχουν πολιτογραφηθεί. Διαγράφεται η δυνατότητα όσων ο τίτλος διαμονής έχει λήξει κι έχουν καταθέσει χαρτιά ανανέωσης. Στο αρχικό σχέδιο όμως τους είχατε ενταγμένους μέσα. Τώρα τους έχετε βγάλει.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)
Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.
Στην παράγραφο 8 α΄ του ιδίου άρθρου, του 18, μιλάτε για μια πενταετία για τις μετατάξεις, αποκλειστικά στις Διευθύνσεις αυτές. Η πενταετία από πότε ισχύει; Από την ώρα που θα υπάρχει η ισχύς του νόμου; ΄Η για όσους υπαλλήλους έχουν μεταταγεί τα προηγούμενα χρόνια θα ισχύσει αυτή η πενταετία; Θα πρέπει εδώ να το ξεκαθαρίσετε.
Έψαχνα στην παράγραφο 9, που λέει, «Το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 10 του ν. 3833/2010, όπως αντικαταστάθηκε από την παράγραφο 18 του άρθρου 47 του ν. 3848/2010 (ΦΕΚ 71 Α’), αντικαθίσταται ως εξής: «Ομοίως εξαιρείται το προσωπικό που προβλέπεται στις περιπτώσεις β’ …»». Και λέει, «στην περίπτωση κ’ της παραγράφου του άρθρου 4 της ΠΥΣ 33/2006».
Δεν κατάφερα να βρω αυτήν την περίπτωση κ’. Κάπου είναι χωμένη. Κάτι λέει αυτή, αλλά δεν την ξέρω. Και δεν μπορώ να τοποθετηθώ. Μπορεί να έχει κάτι περίεργο. Μπορεί να μην έχει τίποτα. Σας παρακαλώ, να μας πείτε ποια είναι αυτή η περίπτωση κ’ ή αν έγινε τυπογραφικό λάθος.
Παρακάτω, στην παράγραφο 10γ’, που λέει: «Στο τέλος της παραγράφου 3 του άρθρου 18 προστίθεται το ακόλουθο εδάφιο…», να μας ξεκαθαρίσετε αν αναφέρεστε εδώ για τις ποσοστώσεις, γιατί δεν βγαίνει άλλη άκρη.
Πιο κάτω μιλάτε για τη χορήγηση έγκρισης δομικής κατασκευής κεραίας σταθμού στην ξηρά. Τι εννοείτε; Θα δίνει ο Δήμος την έγκριση δομικής κατασκευής για διάφορες κεραίες; Με την άδεια τι θα γίνει; Πρέπει να είναι λίγο πιο ξεκάθαρα τα πράγματα.
Παρακάτω, που μιλάει για τους δήμους, λέει: «…δεν επιτρέπεται να συνιστούν ή να συμμετέχουν σε άλλες ανώνυμες εταιρείες κατά τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, εκτός από εκείνες που είχαν συσταθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου και υπό την επιφύλαξη της παραγράφου 2 του άρθρου 194 αυτού».
ΠΡΟΕΔΡEΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Κυρία Αμμανατίδου, πρέπει να ολοκληρώσετε.
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ – ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡEΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Τελειώνετε αλλά πήγατε στα 15 λεπτά 11.30’.
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ – ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Είναι το τελευταίο.
Πόσοι δήμοι το γνώριζαν αυτό και έκαναν τις Α.Ε.; Να μας το αναφέρετε.
Αυτό το άρθρο, εννοείται, ότι θα καταψηφίσουμε.
Επιμένω, κύριε Πρόεδρε, στο να έρθει ο Υπουργός Οικονομικών και να μας εξηγήσει τι γίνεται με αυτή την τροπολογία, που κατέθεσε και ήρθε εδώ στα Έδρανα χθες στις 23.00 το βράδυ. Πρέπει να έρθει να μας εξηγήσει, γιατί θα αποσπάει ελεύθερα προσωπικό ή από το ΔΝΤ και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Ευχαριστώ.