Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

21.4.10

ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΛΑΡΗΣ ΓΙΑ ΚΑΥΣΙΜΑ

Αθήνα, 21 Απριλίου 2010
Απάντηση του Υφυπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Μάρκου Μπόλαρη σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Κώστα Γείτονα για την κερδοσκοπία στην αγορά καυσίμων

ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΛΑΡΗΣ ΓΙΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ


Ακόμη, ο κ. Μπόλαρης υπογράμμισε ότι το υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας εξετάζει τη θεσμοθέτηση της δυνατότητας άσκησης αγωγών από τους καταναλωτές ως ένα ακόμη εργαλείο για την αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων.

«Το θέμα των καυσίμων στη χώρα μας πρέπει να αντιμετωπιστεί με ένα σύνολο πολιτικών, αφού κατ’ αρχάς υπάρχει συναρμοδιότητα τριών Υπουργείων, Οικονομικών, Οικονομίας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και επίσης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία υποχρεούται να παρεμβαίνει» σημείωσε ο κ. Μπόλαρης. «Είναι ένας τομέας, ο οποίος καίει τον Έλληνα καταναλωτή και τον καίει περισσότερο αυτές τις ημέρες όπου βρίσκεται μέσα στην οικονομική κρίση και καλείται ο ελληνικός λαός σε θυσίες» συμπλήρωσε.

«Η ελληνική αγορά των καυσίμων, όπως ξέρετε πολύ καλά, έχει ιδιορρυθμίες οι οποίες ευνόησαν την δημιουργία ενός καθεστώτος έλλειψης ή μειωμένου ανταγωνισμού» τόνισε ο ΥφΟΙΑΝ, ενώ πρόσθετε ότι ο αριθμός των πρατηρίων στη χώρα μας είναι έναν προς 1.400 κατοίκους, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρώπη κυμαίνεται στα ένα προς 3.800.

«Χρειάζεται να εστιαστούν οι πολιτικές για να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση. Είναι πολιτικές που έχουν σχέση με τη διαφάνεια στον τομέα των τιμών, σε όλη τη διακίνηση. Είναι πολιτικές που έχουν σχέση με την υπέρμετρη εξάρτηση που έχουν τα πρατήρια από τις εταιρείες και τα διυλιστήρια. Και βέβαια είναι πολιτικές που έχουν να κάνουν με τις κάθε λογής πρακτικές παράνομες ή και νόμιμες, αλλά καταχρηστικές, που εφαρμόζονται από τους λιανοπωλητές σε βάρος των καταναλωτών» επισήμανε ο κ. Μπόλαρης.

Ο ΥφΟΙΑΝ σημείωσε ότι έχουν διαταχθεί έλεγχοι από την υπηρεσία εποπτείας της αγοράς, που ανήκει στο Υπουργείο Οικονομίας και η οποία εκτός από την Αττική, με εγκύκλιο της ζήτησε να διενεργηθούν -και διενεργήθηκαν- έλεγχοι σε όλη τη χώρα από τις αντίστοιχες νομαρχίες.

Ο κ. Μπόλαρης αναφέρθηκε στη σημασία της διαφάνειας στην αγορά των καυσίμων. «Θα πρέπει να υπάρχει διαφάνεια και με την χρήση του παρατηρητηρίου της πώλησης τιμής υγρών καυσίμων -αυτό το www.fuelprices.gr , το οποίο έχει τεθεί, είναι στον αέρα και στο οποίο αυτή την στιγμή συμμετέχουν δυόμισι χιλιάδες πρατήρια- έτσι ώστε, ο καταναλωτής να είναι ενήμερος» τόνισε.

«Αλλά, θα πρέπει στην συνέχεια -και το ετοιμάζει το Υπουργείο με την Γενική Γραμματεία Προστασίας Καταναλωτή- να υπάρξουν πολιτικές, οι οποίες να δίνουν εργαλεία στα χέρια του καταναλωτή για να μπορεί να απαντήσει, όπως είναι η θεσμοθέτηση δυνατότητας για άσκηση αγωγών από τους καταναλωτές, προκειμένου να χτυπηθούν αυτά τα φαινόμενα της αγοράς» κατέληξε ο ΥφΟΙΑΝ.



Ακολουθεί η ερώτηση του κ. Γείτονα και η συζήτηση μέσα από τα πρακτικά της Βουλής:

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση):

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμαστε στη συζήτηση των ΑΝΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ. Θα συζητηθεί η με αριθμό 6140/16/2/2010 ερώτηση του Βουλευτή του Πανελλήνιου Σοσιαλιστικού Κινήματος κ. Κώστα Γείτονα προς την Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, σχετικά με την αντιμετώπιση των φαινομένων κερδοσκοπίας στην αγορά των καυσίμων.

Η ερώτηση έχει ως εξής:

«Φαινόμενα κερδοσκοπίας παρατηρούνται σε πολλά πρατήρια υγρών καυσίμων στη χώρα. Πολλοί πρατηριούχοι εκμεταλλευόμενοι την ανακοίνωση προ ημερών για την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, εκτόξευσαν την τιμή της αμόλυβδης που έφθασε να πωλείται μέχρι και 1,40 ευρώ το λίτρο κατά τη διάρκεια της εξόδου για το τριήμερο της Αποκριάς.

Είναι γεγονός, επίσης, ότι η χρονική απόσταση που υπήρξε από την ανακοίνωση της αύξησης του ΕΦΚ μέχρι την τελική ψήφιση του νομοσχεδίου από την Ολομέλεια της Βουλής, δημιούργησε ένα νέο σοβαρό κίνδυνο κερδοσκοπίας, λόγω αποθεματοποίησης των καυσίμων.

Επειδή πρέπει να παταχθεί η κερδοσκοπία και να προστατευθεί ο καταναλωτής,

Ερωτάται η κυρία Υπουργός:

1. Πώς θα αντιμετωπίσετε τα νέα φαινόμενα κερδοσκοπίας στην αγορά των καυσίμων;

2. Θα εντατικοποιήσετε τους ελέγχους, ώστε να εντοπιστούν και να υποστούν τις κυρώσεις οι κάθε είδους κερδοσκόποι σε όλο το κύκλωμα εμπορίας και διακίνησης καυσίμων;»

Στον ερωτώντα Βουλευτή κ. Κωνσταντίνο Γείτονα θα απαντήσει ο Υφυπουργός Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Μάρκος Μπόλαρης.

Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.

ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΛΑΡΗΣ (Υφυπουργός Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας): Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.

Κύριε συνάδελφε, είναι γνωστό ότι το θέμα των καυσίμων στη χώρα μας πρέπει να αντιμετωπιστεί με ένα σύνολο πολιτικών, αφού κατ’ αρχάς υπάρχει συναρμοδιότητα τριών Υπουργείων, Οικονομικών, Οικονομίας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και επίσης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία υποχρεούται να παρεμβαίνει.

Είναι ένα πεδίο ρύθμισης το οποίο αφορά την ποιότητα, την ποσότητα αλλά και τα θέματα της αισχροκέρδειας στην οποία ορθώς αναφέρεστε. Είναι ένας τομέας, ο οποίος καίει τον Έλληνα καταναλωτή και τον καίει περισσότερο αυτές τις ημέρες όπου βρίσκεται μέσα στην οικονομική κρίση και καλείται ο ελληνικός λαός σε θυσίες.

Η ελληνική αγορά των καυσίμων, όπως ξέρετε πολύ καλά, έχει ιδιορρυθμίες οι οποίες ευνόησαν την δημιουργία ενός καθεστώτος έλλειψης ή μειωμένου ανταγωνισμού, ενώ η πολιτεία έχει υποχρέωση να παρεμβαίνει συνεχώς στην κατεύθυνση της δημιουργίας υγιούς ανταγωνισμού στο χώρο των καυσίμων, ανταγωνισμού ο οποίος, σε συνδυασμό με τους ελέγχους και τη διαφάνεια, εξασφαλίζει τον καταναλωτή.

Είναι γνωστό ότι στη χώρα υπάρχουν δυο διυλιστήρια, υπάρχουν δέκα εννέα εταιρείες εμπορίας καυσίμων και υπάρχουν οκτώμισι χιλιάδες πρατήρια. Ο αριθμός είναι ένα στους χίλιους τετρακόσιους κατοίκους, ενώ ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρώπη είναι ένα στους τρεις χιλιάδες οκτακόσιους κατοίκους. Είναι διπλάσιος του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

Βέβαια εδώ χρειάζεται να εστιαστούν οι πολιτικές για να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση. Είναι πολιτικές που έχουν σχέση με τη διαφάνεια στον τομέα των τιμών, σε όλη τη διακίνηση. Είναι πολιτικές που έχουν σχέση με την υπέρμετρη εξάρτηση που έχουν τα πρατήρια από τις εταιρείες και τα διυλιστήρια. Και βέβαια είναι πολιτικές που έχουν να κάνουν με τις κάθε λογής πρακτικές παράνομες ή και νόμιμες, αλλά καταχρηστικές, που εφαρμόζονται από τους λιανοπωλητές σε βάρος των καταναλωτών.

Γι’ αυτό, λίγες μέρες μετά από την εύστοχη ερώτησή σας τα Υπουργεία, τα συναρμόδια Υπουργεία τα οποία ανέφερα, οι Υπουργοί, ο κ. Παπακωνσταντίνου, η κυρία Κατσέλη και ο συνάδελφος κ. Μανιάτης υπέγραψαν κοινή υπουργική απόφαση με την οποία επέβαλλαν ανώτατη τιμή πώλησης των καυσίμων προς τους καταναλωτές σε οκτώ νομούς, αφού προϋπήρξε η γνωμοδότηση της ΡΑΕ.

Και διατάχτηκαν έλεγχοι από την υπηρεσία εποπτείας της αγοράς που ανήκει στο Υπουργείο Οικονομίας και η οποία εκτός από την Αττική, με εγκύκλιο της ζήτησε να διενεργηθούν -και διενεργήθηκαν- έλεγχοι σε όλη τη χώρα από τις αντίστοιχες νομαρχίες.

Θα επανέλθω, κυρία Πρόεδρε, στη δευτερολογία μου.

Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Και εμείς ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.

Το λόγο έχει ο ερωτών Βουλευτής κ. Γείτονας.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΕΙΤΟΝΑΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, η εκπρόθεσμη απάντηση στην γραπτή ερώτησή μου, του Φλεβάρη, προκάλεσε αυτή τη συζήτηση. Δεν πειράζει όμως, γιατί το θέμα είναι επίκαιρο, επειδή η κερδοσκοπία στην βενζίνη καλά κρατεί ακόμη.

Εγώ και από την απάντησή σας αντιλαμβάνομαι ότι γίνονται ενέργειες από τα συναρμόδια Υπουργεία και από το δικό σας Υπουργείο.

Αλλά, κύριε Υπουργέ, το αποτέλεσμα μετρά. Όπως επίσης εγώ αναγνωρίζω το δύσκολο έργο στο οποίο αναφερθήκατε. Όταν μάλιστα μιλάμε για την αγορά πετρελαιοειδών, που σύμφωνα με όσα ξέρουμε αλλά και με το απαντητικό έγγραφο το οποίο έχω -είναι συνημμένο στην απάντηση που μου δώσατε, έστω και εκπροθέσμως- της Επιτροπής Ανταγωνισμού, λέει σαφώς ότι η αγορά πετρελαιοειδών έχει στρεβλώσεις που δρουν αυξητικά στο επίπεδο των τιμών.

Ασφαλώς όπως τονίζετε και στην απάντησή σας, μετά την πρώτη αναπροσαρμογή είχαμε μια αύξηση των τιμών. Όμως δεν είναι εκεί το θέμα. Επωφελούμενοι, ασυνείδητοι, θα έλεγα, πρατηριούχοι από αυτό, από την αναπροσαρμογή στον ειδικό φόρο κατανάλωσης, έστησαν ένα χορό κερδοσκοπίας.

Όπως προκύπτει, κυρία Πρόεδρε, από τα στοιχεία του παρατηρητηρίου τιμών υγρών καυσίμων, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης προ της αναπροσαρμογής του φόρου, δηλαδή, που έγινε στις 8.2.2010, ήταν στο 1,13 ευρώ το λίτρο. Και κάποιες μέρες μετά, συγκεκριμένα στο τριήμερο της Αποκριάς, έφτασε τα 1,25 με μεγίστη τιμή που εκτοξεύθηκε στο 1,42 ευρώ το λίτρο.

Και μην μου μιλάτε για ανταγωνισμό, κύριε Υπουργέ, δεν το λέω για σας, το λέω και για λειτουργία της αγοράς, όταν θα σας πω κάντε μια βόλτα στην ακριβή περιοχή,

στην Κηφισίας πρατήρια σήμερα έχουν 1,41 ευρώ το λίτρο και πηγαίνετε στο Περιστέρι να βρείτε πρατήρια που πωλούν 1,60 με 1,70 ευρώ το λίτρο.

Στη συνέχεια, μετά το πρώτο χορό κερδοσκοπίας, έμεινε σε ανοδική τροχιά η τιμή της βενζίνης. Ενδεικτικό μάλιστα του κλεισίματος της κερδοσκοπίας είναι ότι κατά την έξοδο του Πάσχα ενώ είχε επιβληθεί όπως είπατε, πλαφόν σε οκτώ νομούς, κάποιοι έφτασαν να πωλούν αμόλυβδη βενζίνη πάνω από 1,70 ευρώ το λίτρο, κυρίως σε πρατήρια των Εθνικών Οδών. Δηλαδή συμπολίτες μας πλήρωσαν καπέλο έως και 30 λεπτά το λίτρο.

Αλλά πέρα από την κερδοσκοπία στις τιμές, επειδή για τα καύσιμα υπάρχει και το άλλο ζήτημα της ποιότητας που είπατε, κύριε Υπουργέ, και της ποσότητας, διάβασα σήμερα στον Τύπο και συγκεκριμένα στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, ότι έχουμε και νέα φαινόμενα κλοπής ποσότητας βενζίνης με τηλεχειριστήριο. Προχωρημένες δουλειές!

Προχωρημένες δουλειές, δηλαδή και από τις τιμές κερδοσκοπία και από τις ποσότητες και από την νοθεία από την ποιότητα!

Είναι σαφές, κύριε Υπουργέ, ότι χρειάζεται, επομένως, ένταση και συντονισμός των προσπαθειών, με έμφαση στην ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών και την εντατικοποίηση των ελέγχων.

Άκουσα περί νομοθεσιών. Το έχω ξαναπεί μέσα σε αυτή την Αίθουσα, οι νουθεσίες εν προκειμένω δεν προσφέρουν. Καιρός είναι η Κυβέρνηση να πάρει το μαστίγιο και μπορεί. Ελεύθερη αγορά δεν σημαίνει ασυδοσία.

Περιμένουμε, λοιπόν, αποτελεσματικές δράσεις και ένα γερό χτύπημα για να γίνει μάθημα, στους σύγχρονους μαυραγορίτες, γιατί περί αυτών πρόκειται.

Ευχαριστώ, κύρια Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Ευχαριστούμε, κύριε Γείτονα.

Κύριε Υπουργέ, παρακαλώ και εγώ, δώστε πολύ μεγάλη βαρύτητα σε αυτά που έθεσε ο ερωτών Βουλευτής, διότι οι στρεβλώσεις που υπάρχουν στην αγορά και η κερδοσκοπία, ταλανίζουν όλη την χώρα σε αυτό το επίπεδο και ξέρετε και εσείς πολύ καλά, την περιφέρεια.

Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.

ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΛΑΡΗΣ (Υφυπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας):

Κυρία Πρόεδρε, αποδεικνύεται ότι η ερώτηση την οποία έκανε ό τέως Πρόεδρος της Βουλής, ο κ. Γείτονας, δεν ήταν στο τέλος καθόλου ανεπίκαιρη, παρά το γεγονός, ότι συζητείται μετά από τρείς μήνες.

Το πρόβλημα και τότε όταν το περιέγραψε τον Φεβρουάριο και σήμερα, έχει την ίδια ένταση. Οι Έλληνες καταναλωτές βιώνουν τα φαινόμενα τα οποία περιέγραψε ο κύριος Γείτονας στην ερώτηση του.

Εγώ, θα πρέπει να του πω ότι παρά το γεγονός ότι έχουν δοθεί οι εντολές για ελέγχους, δεν μπορεί το Υπουργείο να είναι ικανοποιημένο. Τα φαινόμενα τα οποία και σήμερα περιέγραψαν, όπως σωστά είπατε, κύριε συνάδελφε, οι εφημερίδες και για τους «κουλοχέρηδες» και για τα τηλεχειριστήρια, δείχνουν τις στρεβλώσεις που υπάρχουν στην αγορά.

Και είναι σαφές ότι εκτός από τις πολιτικές οι οποίες πρέπει, όπως είπα εισαγωγικά, να σημαδέψουν την Κυβερνητική πολιτική τις επόμενες μέρες, εβδομάδες, μήνες, είναι απολύτως βέβαιο ότι χρειάζεται ένταση των ελέγχων και παράλληλα στήριξη του καταναλωτή σε δύο σημεία.

Το πρώτο είναι ότι θα πρέπει να υπάρχει διαφάνεια και με την χρήση του παρατηρητηρίου της πώλησης τιμής υγρών καυσίμων -αυτό το www.fuelprices.gr , το οποίο έχει τεθεί, είναι στον αέρα και στο οποίο αυτή την στιγμή συμμετέχουν δυόμισι χιλιάδες πρατήρια- έτσι ώστε, ο καταναλωτής να είναι ενήμερος. Αλλά, θα πρέπει στην συνέχεια -και το ετοιμάζει το Υπουργείο με την Γενική Γραμματεία Προστασίας Καταναλωτή- να υπάρξουν πολιτικές, οι οποίες να δίνουν εργαλεία στα χέρια του καταναλωτή για να μπορεί να απαντήσει, όπως είναι η θεσμοθέτηση δυνατότητας για άσκηση αγωγών από τους καταναλωτές, προκειμένου να χτυπηθούν αυτά τα φαινόμενα της αγοράς.

Σε αυτό το σημείο, σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει η πολιτεία η Κυβέρνηση και όλα τα ελεγκτικά όργανα, σε κάθε επίπεδο και των συναρμόδιων Υπουργείων και των Νομαρχιών, να πάψουν να παρεμβαίνουν με τους ελέγχους, ώστε η αγορά να ξέρει πως η πολιτεία πρέπει να εξασφαλίσει το καθεστώς του υγιούς ανταγωνισμού και της διαφάνειας στην αγορά, για να στηριχθεί το πορτοφόλι του καταναλωτή που σήμερα χειμάζεται.

Σας ευχαριστώ πολύ.
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ