Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

19.12.18

Ομιλία Γιώργου Αρβανιτίδη Εισηγητή στην Ολομέλεια της Βουλής για το κατεπείγον Ν/Σ του ΥΠΕΝ

Ομιλία Γιώργου Αρβανιτίδη Εισηγητή στην Ολομέλεια της Βουλής για το κατεπείγον Ν/Σ του ΥΠΕΝ


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι χθεσινές τεχνητές εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αξιωματικής αντιπολίτευσης, στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό, δείχνουν πόσο ανεπίδεκτοι μαθήσεως είναι και οι δυο τους.
Λαϊκιστικές κορόνες από την μια, αυταρχικές συμπεριφορές και υπεροψίες από την άλλη, «έδωσαν και πήραν», στις σκιαμαχίες ΣΥΡΙΖΑ και ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ.
Ένας μικρός δικομματισμός που πασχίζει να γίνει μεγάλος, με «κοκορομαχίες».
Δεν κατάλαβε κανείς τους τίποτα, όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης.
Δεν κατάλαβαν ότι αυτές οι πρακτικές, οδήγησαν τους πολίτες να αποστρέφονται τον πολιτικό κόσμο.
Δεν κατάλαβαν ότι έτσι έχασε την αξιοπιστία της η χώρα.
ΣΥΡΙΖΑ και ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ έχουν την πολυτέλεια σήμερα να καυγαδίζουν, γιατί η δική μας παράταξη,
κράτησε την χώρα όρθια, τη στιγμή που έπρεπε.
Τότε που τα Νομοσχέδια με κατεπείγουσες διαδικασίες, ήταν πραγματικά κατεπείγουσες κ. Υπουργέ, για να έρθω και στο σημερινό Νομοσχέδιο.
Δεν ήταν μια κύρωση σύμβασης, κάποιες σκόρπιες ρυθμίσεις, άντε και κάποιες παρατάσεις προθεσμιών για να «βαφτίσουμε» ως ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΝ ένα Ν/σ.
Και άκουσα την επιχειρηματολογία σας στην Επιτροπή.
Και εσείς και ο κ. Καματερός κάνατε μια φιλότιμη προσπάθεια, προκειμένου να δικαιολογήσετε τον τρόπο λειτουργίας και νομοθέτησής σας.
Χρεώνοντάς το στους «κακούς» προηγούμενους.
«Αφού υπάρχουν ρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν», άρα, γιατί μας λέτε ότι κάνουμε λάθος διαδικασία;
Το αφήγημα αυτό το έχουμε χωνέψει 4 χρόνια τώρα.
Πρέπει να το βελτιώσετε, γιατί τελικά υποτιμάτε τη νοημοσύνη μας.
Ειδικά όσων βουλευτών ζήσαμε τα «πέτρινα χρόνια».
Και δεν φτάνει μόνο η κακώς νούμενη κατεπείγουσα διαδικασία, φέρνετε και ένα σωρό υπουργικές τροπολογίες με προεκλογικό άρωμα.
-----------------------------------------------------------------------
Αναφορικά με το νομοσχέδιο τώρα. Μετά τον πρώτο «επεκτατικό και μεταμνημονιακό προϋπολογισμό», δυστυχώς δεν μπορέσατε να επεκτείνετε το 2018 για να χωρέσετε μέσα στο όριο του, όλες τις νομοθετικές εκκρεμότητες που έχετε αφήσει ανοικτές.
Έπρεπε να φτάσουμε στο «παρά ένα», για να έρθει μια συρραφή ρυθμίσεων χωρίς ακρόαση φορέων.
Για ποιο λόγο; Τι σας εμπόδιζε να το έχετε φέρει πιο πριν; Ειδικά την κύρωση της Σύμβασης, που είναι έτοιμη εδώ και ένα μήνα.
Φέρνετε λοιπόν μια συρραφή διαφορετικών ρυθμίσεων, οι οποίες είχαν επανειλημμένα εξαγγελθεί από εσάς με τα προβλήματα και τις προθεσμίες να έχουν συσσωρευθεί επικίνδυνα.
Για το κτηματολόγιο, τα ενεργειακά, τα πολεοδομικά, τα περιβαλλοντικά, το ΙΓΜΕ, ακόμα και για τη Σύμβαση, που ενώ θα έπρεπε να τα συζητήσουμε αναλυτικά, για παράδειγμα σε σχέση με την αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκευσης Φυσικού Αερίου και τον ρόλο του ΤΑΙΠΕΔ σε αυτό, τα «ξεπετάτε» fast truck.
Μια Σύμβαση και ένα κοίτασμα στον Πρίνο, που πρέπει να θυμίσω ότι ήταν η δική μας κυβέρνηση το 1999 που δρομολόγησε την παράταση και την αξιοποίησή του, σε ένα νέο ενεργειακό τοπίο με τη συμμετοχή των εργαζομένων.
Και θέλω κ. Υπουργέ να σας προειδοποιήσω, και σας καλώ να δεσμευθείτε σήμερα ενώπιών μας, ότι το 2019 ΔΕΝ θα ανοίξει, όπως κλείνει το 2018. Οι υπόλοιπες νομοθετικές εκκρεμότητες, όπως ΔΕΠΑ, ΙΓΜΕ κλπ. δεν επιτρέπεται να έρθουν και αυτές με διαδικασίες «ψεκάστε, σκουπίστε».
Σε σας έτυχε να διαχειρίζεστε αυτά τα πολύ σοβαρά θέματα, με τις οριακότητες που έχουν αυτήν τη στιγμή.
Κάντε το με την απαιτούμενη σοβαρότητα. Ο ενεργειακός τομέας δεν αξίζει μια τέτοια αντιμετώπιση, που να χαρακτηρίζεται από προχειρότητα, καθυστερήσεις και αναβλητικότητα.
Με συνεχείς παρατάσεις και με χρονοδιαγράμματα που δεν τηρούνται.
Όπως είπα και στην Επιτροπή, επειδή το νομοσχέδιο περιέχει πολλές τεχνικές ρυθμίσεις, θα σταθώ πολιτικά σε κάποιες τελευταίες εξελίξεις.
Και οι οποίες σχετίζονται, άμεσα ή έμμεσα, με όσα ρυθμίζονται σήμερα εδώ και στη συνέχεια θα κάνω ορισμένες επιμέρους κριτικές επισημάνσεις.
ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΚΡΗΤΗΣ
Θα ξεκινήσω με το θέμα της διασύνδεσης της Κρήτης και τον EuroAsia Interconnector, που όπως επισήμανα και στην ουσία αναγνωρίσατε, σχετίζονται άμεσα τα άρθρα 16 και 21.
Τα ερωτήματα παραμένουν:
Ποιος τελικά θα χρηματοδοτήσει τη σύνδεση;
Θα είναι κοινού ενδιαφέροντος ή εθνικό έργο;
Ποιος ευθύνεται για τις καθυστερήσεις;
Θα είναι έτοιμη έγκαιρα ή πάλι θα τρέχουμε τελευταία στιγμή;
Γενικότερα, πώς προχωράει η αναβάθμιση των δικτύων; Μικρών και μεγάλων;
Με τα μπλακ – αουτ να συνεχίζονται χειμώνα-καλοκαίρι μέχρι τέλος της χρονιάς κ. Υπουργέ.
Είχαμε χθες και σήμερα ακόμα, σε βόρεια και νότια προάστια της Αθήνας, διακοπές ρεύματος. Θα θέλαμε να μας ενημερώσετε.

ΜΕΤΑΛΙΓΝΙΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
Δεύτερο πολύ βασικό θέμα, είναι η μετάβαση στην Μεταλιγνιτική εποχή των περιοχών που δεκαετίες τώρα, ζούσαν με τον Λιγνίτη.
Εδώ κ. Υπουργέ επιτρέψτε μου να πω ότι θα πρέπει να διαμορφώσουμε πολιτικές δίνοντας έμφαση στο θέμα αυτό με θετική οπτική και όχι αρνητική.
Με αισιόδοξη ματιά, βλέποντας το τι έχουν να κερδίσουν αυτές οι περιοχές και όχι το τι χάνουν.
Είναι πολύ σημαντική αυτή η προσέγγιση για την κοινωνική συνοχή.
Και η αποδοχή εκ μέρους των κατοίκων των περιοχών αυτών, του όποιου σχεδιασμού.
Δυστυχώς όμως ΚΑΙ εδώ βλέπουμε μια κοντόφθαλμη λογική.
Προβλέπετε μια βραχυπρόθεσμη και χωρίς σχεδιασμό δράση, για την μεταλιγνιτική εποχή, μόνο για τα έτη 2019-2020!
Συγγνώμη, αλλά αυτό δεν είναι ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός, που χρειάζονται αυτές οι περιοχές για να νοιώσουν ότι κάτι θετικό μπορεί να προκύψει.
Εμείς σχεδιάζουμε και πιστεύουμε ότι, η μετάβαση των περιοχών αυτών, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ως το 2030.
Ανεξαρτήτως εάν κάποιες λιγνιτικές μονάδες παραμείνουν σε λειτουργία και μετά το 2030.
Σας ρώτησα στην Επιτροπή και θα επιμείνω για πιο συγκεκριμένα στοιχεία και δεδομένα για κάθε περιοχή,
την Κοζάνη, τη Φλώρινα, την Μεγαλόπολη.
Αναφέρατε - αν θυμάμαι καλά - 60 εκ. ευρώ για όλες τις περιοχές για την επόμενη 2ετία.
Για τι ποσό μιλάμε σε κάθε περιοχή;
Σας παρακαλώ, να καταθέσετε στοιχεία ανά περιοχή και κατά έτος.
Και πρέπει αυτό να αποτυπωθεί ξεκάθαρα και στον ΕΣΕΚ.
Η δέσμευση της χώρας για την ενεργειακή μετάβαση να είναι ξεκάθαρη, με κοινωνικό πρόσημο.
Αλλά και συνδεδεμένη με τα εθνικά γεωπολιτικά συμφέροντα.
Και το λέω αυτό κ. Υπουργέ, σε σχέση και με τις μόλις προχθεσινές ανακοινώσεις της Τουρκικής Αρχής Ατομικής Ενέργειας (ΤΑΕΚ), η οποία χορήγησε "περιορισμένη άδεια" λειτουργίας στην εταιρεία πυρηνικής ενέργειας, Akkuyu Nuclear, που διαχειρίζεται τον ατομικό σταθμό στο Ακούγιου, για την κατασκευή της δεύτερης μονάδας του εργοστασίου.
Το έχω ξαναθέσει το θέμα, για την στάση της ελληνικής πλευράς σε αυτές τις προσπάθειες της Τουρκίας
για να αποκτήσει πυρηνική ενέργεια. Ποιες είναι οι προθέσεις σας σε σχέση με αυτό;
ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ
Το τρίτο θέμα αφορά τις εταιρείες ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ.
Σε μια εβδομάδα υποτίθεται ότι θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η μεταβίβαση μετοχών
του ΔΕΣΦΑ.
Και στις αρχές του έτους φέρνετε το Ν/σ για τη ΔΕΠΑ.
Χθες οι εργαζόμενοι στις κρατικές εταιρείες αερίου είχαν απεργία και σε αυτό το θέμα έχει φτάσει «ο κόμπος στο χτένι».
Δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη το εργασιακό καθεστώς των εργολαβικών εργαζομένων.
Και δεν γνωρίζουμε τις προθέσεις σας, για την υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας για τους μόνιμους, πριν τη μεταβίβαση των μετοχών.
Υποθέτω δεν περιμένετε να συμβουλευτείτε τον κ. Πετσίτη και για αυτά τα θέματα…
Αλλά αυτά θα ειπωθούν την Παρασκευή…
Σήμερα θέλω να συζητήσουμε σε «κλίμα Οξφόρδης», όπως είπε και ο Πρωθυπουργός.
Και αναμένω συγκεκριμένες απαντήσεις στα 3 κεντρικά πολιτικά θέματα στον τομέα της ενέργειας που σας έθεσα.
Εδώ ενώπιον όλων, να μας πείτε τι σκέπτεστε να κάνετε.
Όσο αφορά πιο επιμέρους ρυθμίσεις του Ν/σ.
ΑΡΘΡΟ 1 ΚΑΙ 2
Ο συνάδελφος κ. Καρράς, έχει καταθέσει μια τροπολογία για μια πιο ορθολογική και αντικειμενική ρύθμιση του ζητήματος της προθεσμίας άσκησης αγωγής για τις υποθέσεις «αγνώστου ιδιοκτήτη» στο Κτηματολόγιο. (20 χρόνια).
Και πρέπει να σας πω ότι θα ψηφίσουμε ΠΑΡΩΝ στα συγκεκριμένα άρθρα καθώς υπάρχουν έντονοι προβληματισμοί τόσο για την ορθότητα των διατάξεων, έτσι όπως έχουν διατυπωθεί όσο και για την υπουργοκεντρική οπτική του αρ. 2.
ΑΡΘΡΟ 3
Με το άρθρο 3 θεσπίζεται η επιβολή τέλους 3% στα μεγάλα φωτοβολταϊκά.
Για όσα είναι πάνω 20 MW ΚΑΙ πάνω από 400 στρέμματα, όπως λέει η αιτιολογική έκθεση, για επικείμενο κοινό διαγωνισμό με τα αιολικά και για λόγους ισότητας ανταγωνισμού.
Σας ρώτησα και στην Επιτροπή, αλλά δεν πήρα απάντηση:
Γιατί υπάρχει αυτή η προσθήκη διπλής προϋπόθεσης ΚΑΙ για τα στρέμματα;
Θα αφορά τελικά και τους μικροϊδιοκτήτες, που αθροίζουν με μικρά έργα 400 στρέμματα ή θα αφορά μόνο τις ενιαίες;
Είναι ιδιαίτερα κρίσιμο και πιθανόν άδικο, διότι πάρα πολλοί οι οποίοι μέσα στα 400 στρέμματα έχουν μικρές παραγωγικές μονάδες, κινδυνεύουν να επιβαρυνθούν και αυτοί.
ΑΡΘΡΑ 6, 7 και 8
Όσον αφορά τις παρατάσεις των αδειών για έργα ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, παραμένει το ερώτημα :
Σε ποια έργα αφορούν;
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μας πείτε αν υπάρχει κάποιος κατάλογος, διότι υπάρχουν διάφορες συζητήσεις οι οποίες πρέπει να ξεκαθαριστούν και δεν μπορούμε να τα υπερψηφίσουμε.
ΑΡΘΡΟ 14
Στο άρθρο αυτό θα πρέπει να δείτε πολύ προσεκτικά τις ενστάσεις αντισυνταγματικότητας, της έκθεσης του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής και τις διευκρινίσεις που προτείνει.
Πολύ φοβάμαι ότι ενώ υπάρχει η καλή πρόθεση, μπορεί να «μπλοκάρει» στην πράξη αυτή η ρύθμιση.
ΑΡΘΡΟ 18
Τέλος, στο άρθρο 18 ανατίθεται στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας η διαδικασία απαλλοτρίωσης σε οικισμό στο Αμύνταιο, λόγω των κατολισθήσεων που είχαν γίνει πριν 2 χρόνια περίπου.
Θέμα για το οποίο σας είχα καταθέσει και Ερώτηση.
Υπάρχει συγκεκριμένη χρονική δέσμευση για το ΠΟΤΕ θα εκδοθεί η σχετική ΚΥΑ;
Σε σχέση με τις τροπολογίες θα ήθελα να ρωτήσω για την τροπολογία του Υπουργείου Εργασίας που θα την υπερψηφίσουμε. Αλλά θέλω να ρωτήσω 2 πράγματα:
Θα υπάρξει «τρύπα» στον ΑΚΑΓΕ κ τον ΕΟΠΠΥ;
Από πού θα καλυφθούν αυτά τα ποσά;
Κλείνω, τονίζοντας πάλι, και ευχόμενος κ. Υπουργέ, το 2019 να έρθει με καλύτερο προγραμματισμό νομοθέτησης εκ μέρους σας και έχοντας πάρει τόσο εσείς, όσο και η Νέα Δημοκρατία τα σωστά μαθήματα πολιτικής αντιπαράθεσης από την κρίση.
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ