Χ. ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ: ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΗΣ Ε.Ε. ΠΡΟΣ ΟΦΕΛΟΣ ΤΩΝ ΛΑΩΝ ΤΗΣ
ΧΑΡΟΥΛΑ
(ΧΑΡΑ) ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ
Καλημέρα
κύριε Επίτροπε, καλώς ήρθατε στη Βουλή
των Ελλήνων, είναι τιμή μας να σας έχουμε
εδώ σήμερα. Καλημέρα και σε όλους τους
συναδέλφους Βουλευτές. Το θέμα μας είναι
πάρα πολύ σοβαρό, ακούσαμε τον Υπουργό,
ακούσαμε τον κύριο Επίτροπο, γιατί είναι
ένα ζήτημα που αφορά το μέλλον όλων μας,
των επόμενων γενεών και βέβαια, αφορά
και την αναπτυξιακή πορεία της χώρας
μας από εδώ κα πέρα.
Όπως
γνωρίζουμε τον Νοέμβριο έγινε η 22η
Παγκόσμια Συνδιάσκεψη για το Κλίμα στο
Μαρακές του Μαρόκο, η COP22.
Ο στόχος της συνδιάσκεψης αυτής ήταν η
εφαρμογή των αποφάσεων της COP21,
που έγινε τον προηγούμενο Δεκέμβριο
στο Παρίσι.
Οι
αποφάσεις της παγκόσμιας κοινότητας
στο Παρίσι, σαν συνέχεια του Πρωτοκόλλου
του Κιότο, αποτελούν μια ιστορική στιγμή
της ανθρωπότητας στην πάλη της ενάντια
στην επελαύνουσα κλιματική αλλαγή. Δεν
μπορώ να μη σημειώσω ότι πριν από δύο
ημέρες ο Παγκόσμιος Μετεωρολογικός
Οργανισμός ανακοίνωσε ότι το 2016 ήταν,
από την προβιομηχανική εποχή, το θερμότερο
έτος που καταγράφηκε μέχρι σήμερα.
Οπότε, καταλαβαίνουμε και τη σημασία
της συζήτησης και των πολιτικών που
πρέπει να ακολουθηθούν γι' αυτό το θέμα.
Την
απόφαση των Παρισίων έχουν υπογράψει
197 χώρες και την έχουν επικυρώσει, μέχρι
στιγμής, 125 χώρες, μεταξύ των οποίων και
η Ελλάδα. Να πούμε ότι η Ελλάδα έχει ήδη
εκπονήσει και ψηφίσει εθνικό σχέδιο
προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή.
Το
Νοέμβριο, όπως είπε και ο κ. Επίτροπος,
η Ε.Ε. εκπόνησε την ενεργειακή πολιτική
της και την πορεία της προς την ενεργειακή
ένωση το 2030, η οποία παρουσιάστηκε σε
διακοινοβουλευτική διάσκεψη που έγινε
στη Μπρατισλάβα στις 1 και 2 Δεκεμβρίου
και με κύριο σύνθημα «Έξυπνη και καθαρή
ενέργεια για όλους», κάτι που αποτυπώνει
την ενεργειακή πολιτική της Ε.Ε. από εδώ
και πέρα.
Πιστεύουμε
και στηρίζουμε την πρωτοβουλία για την
ολοκλήρωση της ενεργειακής ένωσης στην
Ε.Ε., διότι, πρώτα απ' όλα, αυτό θα είναι
αυτός σε όφελος των λαών της.
Η
νέα ενεργειακή πολιτική της Ε.Ε. έχει
τους εξής πολιτικούς άξονες δράσης:
1)
Ανάπτυξη των ΑΠΕ, έμφαση στα αιολικά,
στη νέα γενιά φωτοβολταϊκών, ενέργεια
κυμάτων και παλίρροιας, βαθιά γεωθερμία.
2)
Έξυπνα ευρωπαϊκά ενεργειακά συστήματα
με επίκεντρο τους καταναλωτές.
3)
Ενεργειακή απόδοση και εξοικονόμηση
με ιδιαίτερη έμφαση στα κτίρια.
4)
Βιώσιμες μεταφορές - εδώ πρέπει να πούμε
ότι το 40% της καταναλισκόμενης ενέργειας
στην Ε.Ε. αφορά στις μεταφορές - και
ιδιαίτερη αναφορά στην ανάγκη προώθησης
της ηλεκτροκίνησης και της κίνησης με
υδρογόνο.
5)
Σύλληψη και ασφαλής αποθήκευση άνθρακα
και χρήση.
6)
Ασφάλεια πυρηνικής ενέργειας.
Στο
πλαίσιο αυτό και με βάση τις κατευθύνσεις
της Ε.Ε., όσον αφορά την Ελλάδα έχουμε
να πούμε: Σχετικά με την ενεργειακή
αποδοτικότητα και την εξοικονόμηση
ενέργειας, έναν τομέα με σημαντικά
αναπτυξιακά χαρακτηριστικά, έναν τομέα
όπου συνεισφέρει θετικά σε πολλούς
κλάδους της κατασκευής - η κατασκευή
που έχει πληγεί ιδιαίτερα την τελευταία
πενταετία λόγω των εφαρμοζόμενων
υφεσιακών πολιτικών - το Υπουργείο
Ανάπτυξης πρόσφατα ενέταξε στο πρόγραμμα
δημοσίων επενδύσεων δύο νέα χρηματοδοτικά
εργαλεία.
Το
ένα είναι το Ταμείο Εξοικονομώ ΙΙ. Το
Ταμείο αυτό αφορά το νέο πρόγραμμα
Εξοικονομώ κατ’ οίκον που δίνει
δυνατότητα ενεργειακής αναβάθμισης
του κτιριακού αποθέματος της πατρίδας
μας, παράλληλα με δημιουργία νέων θέσεων
εργασίας. Με βάση, λοιπόν, αυτόν το
σχεδιασμό της κυβέρνησης θα δοθούν 68
εκατομμύρια ευρώ, περίπου, σε δάνεια,
σε χαμηλά εισοδήματα και αδύναμους
συμπολίτες μας από το ΕΤΕΑΝ (Εθνικό
Ταμείο Επιχειρηματικότητας και
Ανάπτυξης), ο προϋπολογισμός δε του
ταμείου είναι γύρω στα 500 εκατομμύρια
ευρώ και τα 248 εκατομμύρια ευρώ θα είναι
από το ΕΠΑΝΕΚ ( Επιχειρησιακό Πρόγραμμα
Ανταγωνιστικότητας, Επιχειρηματικότητας
και Καινοτομίας) του ΕΣΠΑ για το 2014-2020.
Εδώ
πρέπει ν’ αναφέρουμε ότι για την επίτευξη
του στόχου ενεργειακής αποδοτικότητας
το 30% μέχρι το 2030, μέχρι το 2020 είναι το
20%, όπως ξέρουμε, απαιτείται, κύριε
Επίτροπε, επιπλέον χρηματοδότηση από
κοινοτικούς πόρους, δεδομένου ότι η
Ελλάδα βρίσκεται κάτω από σφιχτό
δημοσιονομικό πρόγραμμα και, δυστυχώς,
υπάρχει ενεργειακή φτώχεια, με ό,τι αυτό
συνεπάγεται.
Σχετικά
με τον τομέα των ανανεώσιμων πηγών
ενεργείας, όπως είπε ο κ. Υπουργός έχουμε
φτάσει το 18% αλλά εάν προσθέσουμε και
τα υδροηλεκτρικά είμαστε γύρω στο 25%
της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από
ΑΠΕ, πρόσφατα δε, πέρυσι το καλοκαίρι,
ψηφίστηκε νόμος στο Ελληνικό Κοινοβούλιο
σχετικά με τον νέο μηχανισμό των ΑΠΕ,
που αποτελούν τομέα με σημαντικό
επενδυτικό ενδιαφέρον.
Δεύτερον,
σχετικά με τον τομέα των Ανανεώσιμων
Πηγών Ενέργειας σαν χώρα, όπως είπε ο
κ. Υπουργός, έχουμε φτάσει στο 18%, αλλά
εάν προσθέσουμε και τα υδροηλεκτρικά
είμαστε γύρω στο 25% της παραγωγής
ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε..
Πρόσφατα
δε ψηφίστηκε νόμος στο Ελληνικό
Κοινοβούλιο πέρυσι το καλοκαίρι σχετικά
με το νέο μηχανισμό των Α.Π.Ε., που
αποτελούν τομέα με σημαντικό επενδυτικό
ενδιαφέρον.
Σχετικά
με τις μεταφορές πρόσφατος είναι ο νόμος
του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών,
που ψηφίστηκε από το Ελληνικό Κοινοβούλιο
αφορά ανάπτυξη και δημιουργία υποδομών
παροχής εναλλακτικών καυσίμων και
μιλάμε για την ηλεκτροκίνηση και την
κίνηση με κυψέλες καυσίμου π.χ. με
υδρογόνο.
Όσον
αφορά δε τον τομέα του φυσικού αερίου
προωθήθηκαν και προωθούνται σημαντικές
μεταρρυθμίσεις, άνοιγμα λιανικής αγοράς,
διαχωρισμός διανομής προμήθειας, νέοι
παίκτες στην χονδρεμπορική, δράσεις
ενίσχυσης της χρήσης φυσικού αερίου
έχοντας σαν συνέπεια την πρόσφατη
περίοδο την αύξηση ιδιαίτερα της χρήσης
και κατανάλωσης φυσικού αερίου.
Ωστόσο,
το κυρίως ζητούμενο για την ενεργειακή
μας πολιτική είναι η αλλαγή του ενεργειακού
μείγματος της χώρας με σταδιακή υποχώρηση
της χρήσης ορυκτών καυσίμων υπέρ των
Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ενώ
παράλληλα εκσυγχρονίζονται και
αναβαθμίζονται παλιές λιγνιτικές
μονάδες.
Η
ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων με
την ηπειρωτική χώρα, η διασύνδεση της
Κρήτης με την Πελοπόννησο και την Αττική,
η περαιτέρω ανάπτυξη των Α.Π.Ε. στα νησιά
μας εξυπηρετούν ένα διττό στόχο. Αφενός
συμβάλλουν καθοριστικά στη μείωση των
εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου
μειώνοντας την εξάρτηση από τις
πετρελαϊκές μονάδες, που γνωρίζουμε,
ότι υπάρχουν πολλές στα νησιά και
αφετέρου συμβάλλουν και βοηθούν στο να
μειωθεί η απομόνωση των νησιών μας.
Τέλος,
όπως γνωρίζουμε το ζητούμενο για την
Ε.Ε. είναι η ασφάλεια εφοδιασμού της και
στην κατεύθυνση αυτή συμβάλλει η
διαφοροποίηση πηγών και ενεργειακών
δρόμων, όπως ο νότιος διάδρομος, όπου
εντάσσονται και οι αγωγοί ΤΑΠ και ο IGB,
δρόμοι μεταφοράς φυσικού αερίου.
Η
χώρα μας με τον σταθμό LNG
στη Ρεβιθούσα και τον υπό κατασκευή
σταθμό στη Βόρεια Ελλάδα εξελίσσεται
σημαντικά, μάλλον θα έλεγα σταδιακά, σε
σημαντικό περιφερειακό, ενεργειακό
κόμβο και με τον τρόπο αυτό συμβάλλει
καθοριστικά στην ασφάλεια εφοδιασμού
της Ε.Ε..
Η
χώρα μας εκτός από την σημαντική
γεωπολιτική θέση της αποτελεί ένα
παράδειγμα σταθερότητας σε μια ιδιαίτερα
ταραγμένη περιοχή, όπου συγκροούονται,
μεταξύ των άλλων, και διάφορες
γεωστρατηγικές επιδιώξεις.