Τοποθέτηση του κ. Θανάση Νάκου, Βουλευτή Μαγνησίας και Εισηγητή της Ν.Δ κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης του Σχεδίου Νόμου:
«Αναδιοργάνωση του συστήματος αδειοδότησης για τη διαμονή αλλοδαπών στη χώρα υπό όρους αυξημένης ασφάλειας, ρυθμίσεις θεμάτων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών»
Πριν αναφερθεί αναλυτικά στο σχέδιο νόμου, ο κ. Νάκος κατήγγειλε, ότι «η διάταξη με την οποία μειώνονται τα χρόνια που μπορεί να βρίσκεται κάποιος λαθρομετανάστης στη χώρα προκειμένου να λάβει άδεια διαμονής για εξαιρετικούς λόγους από δώδεκα σε δέκα χρόνια αποτελεί μία «διαρκή μαζική νομιμοποίηση παράνομων μεταναστών». Όπως είπε, «από το ίδιο βήμα της Βουλής είχαμε επισημάνει τον περασμένο Ιανουάριο που εισήχθη η διάταξη, ότι τα 12 χρόνια για την χορήγηση άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους σε λαθρομετανάστες είναι εντελώς προσχηματικά και είναι βέβαιο ότι πολύ σύντομα θα τα μειώσετε. Ήδη σήμερα τα μειώνετε σε δέκα, προφανώς για να τακτοποιηθούν και οι λαθρομετανάστες της Υπατείας και τολμώ να προβλέψω ότι εάν συνεχίσετε να είστε στην κυβέρνηση τους επόμενους μήνες, πάλι θα συζητάμε εδώ μία νέα πιο χαλαρή και υποχωρητική στα κύματα λαθρομετανάστευσης δική σας διάταξη»
Με αυτό τον τρόπο ξεκίνησε την τοποθέτησή του ο βουλευτής Μαγνησίας Θανάσης Νάκος, ως εισηγητής της Ν.Δ. κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, του Σχεδίου Νόμου: «Αναδιοργάνωση του συστήματος αδειοδότησης για τη διαμονή αλλοδαπών στη χώρα υπό όρους αυξημένης ασφάλειας, ρυθμίσεις θεμάτων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών».
Στη συνέχεια τόνισε ότι «σήμερα, που το πρόβλημα της λαθρομετανάστευσης έχει ξεπεράσει κάθε όριο, (?) σήμερα, που η χώρα περισσότερο από ποτέ άλλοτε, έχει ανάγκη από μία ρεαλιστική και εφαρμόσιμη μεταναστευτική πολιτική, η κυβέρνηση παρουσιάζει με μεγάλη καθυστέρηση ένα ακόμη αποσπασματικό σχέδιο νόμου, που δεν είναι άμεσα εφαρμόσιμο, μια που για την εφαρμογή του απαιτούνται μία σειρά από ενέργειες και υπουργικές αποφάσεις και το κυριότερο περιλαμβάνει διατάξεις που αφήνουν την «πόρτα ανοικτή» για μαζικές νομιμοποιήσεις λαθρομεταναστών».
Επιπλέον ο εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης, τόνισε ότι «το νομοσχέδιο δεν απαντά και σε ένα άλλο καίριο ζήτημα, αυτό της έκδοσης και εκτύπωσης του αυτοτελούς εγγράφου». Όπως είπε, «δεν υπάρχει καμία αναφορά, στην υπηρεσία -εάν τελικά είναι δημόσια υπηρεσία- που θα τυπώνει και θα εκδίδει την κάρτα της άδειας διαμονής. Εδώ και μήνες δημιουργούνται ερωτηματικά, πολλά σχόλια ακούγονται και τελικά το νομοσχέδιο, που υλοποιεί την έκδοση του αυτοτελούς εγγράφου, δεν κάνει καμία νύξη για το πού και πώς θα εκτυπώνεται αυτό και κυρίως για το κόστος αυτής της υπηρεσίας τόσο για τους μετανάστες όσο και για την Πολιτεία». Συγκεκριμένα, εάν και η Διεύθυνση Διαβατηρίων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, μπορεί να εκτυπώνει το αυτοτελές έγγραφο δωρεάν για το Ελληνικό Δημόσιο ή σε κάθε περίπτωση με ελάχιστο κόστος, εντούτοις μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμία δέσμευση ότι θα αναλάβει αυτή την εργασία και επιπλέον με τις ρυθμίσεις του παρόντος νομοσχεδίου επιβάλλεται στους μετανάστες επιπλέον των παραβόλων οικονομικό τέλος για την εκτύπωση του αυτοτελούς εγγράφου, που προφανώς θα γίνεται από ιδιώτες έναντι αμοιβής!».
Ο κ. Νάκος αναφέρθηκε εκτενώς στις ενέργειες που είχε κάνει ο ίδιος το Σεπτέμβριο του 2009, ως υπεύθυνος υφυπουργός τότε, για την ολοκλήρωσης της απαιτούμενης νομοθετικής προεργασίας και της προετοιμασίας της απαραίτητης υποδομής, ώστε να λειτουργήσουν σε όλη τη χώρα 62 σημεία υποδοχής μεταναστών.
Όπως σημείωσε, με βάση το σχεδιασμό που είχε γίνει, «η χρονοβόρος διαδικασία της παρέμβασης των δήμων θα παρακάμπτονταν, ενώ η ηλεκτρονική διασύνδεση με τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες -Αστυνομία, ΙΚΑ, ΤΕΒΕ, Εφορίες κ.λπ.- θα εξασφάλιζε ότι η έκδοση των αδειών διαμονής θα ήταν πολύ σύντομη και ασφαλής».
Επισήμανε ότι ως πρώτο βήμα συστήθηκε «μια πρότυπη Υπηρεσία αδειοδότησης μεταναστών ?Μιας Στάσης?, ξεκινώντας από εκεί που υπήρχαν τα μεγαλύτερα προβλήματα, στο Τμήμα της Διεύθυνσης Αλλοδαπών και Μετανάστευσης της Περιφέρειας Αττικής, που εδρεύει στον Πειραιά. Σε σύγχρονες εγκαταστάσεις, με όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό και τους απαραίτητους εκπαιδευμένους υπαλλήλους».
Όπως είπε ο βουλευτής της Ν.Δ., «στόχος μας ήταν να διορθωθούν τάχιστα και έγκαιρα τυχόν προβλήματα ή δυσλειτουργίες που θα εμφανίζονταν και να επεκτείνονταν τα μιας στάσης γραφεία σε όλη τη χώρα, ώστε το Μάιο του 2011, που έληγε η προθεσμία εφαρμογής του Κανονισμού 1030 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να υπήρχαν σε εύρυθμη λειτουργία σε όλη τη χώρα τα 62 Κέντρα Υποδοχής Μεταναστών».
Ο κ. Νάκος θύμισε ότι «όλη αυτή η διαδικασία ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο του 2009 και ο μόνος λόγος για τον οποίο δεν εγκαινιάστηκε τελικά η νέα υπηρεσία του Πειραιά ήταν για να μην κατηγορηθούμε ότι το χρησιμοποιούμε για προεκλογικούς σκοπούς, μόλις δεκαπέντε ημέρες πριν τις εκλογές του Οκτωβρίου», ενώ σχολίασε ότι «αφήσαμε στο ?συρτάρι? της υπηρεσίας μία ολοκληρωμένη απ’ όλες τις απόψεις δουλειά, ώστε ο νέος υπουργός να ολοκληρώσει τη σημαντική αυτή μεταρρύθμιση».
Ωστόσο, όπως επισήμανε ο εισηγητής της Ν.Δ., «από τότε πέρασαν δυο χρόνια και το Κέντρο Υποδοχής Μεταναστών του Πειραιά, συνεχίζει να λειτουργεί όπως όλες οι υπόλοιπες Διευθύνσεις Αλλοδαπών της χώρας, μόνο για εξέταση αιτήσεων και ουσιαστικά παραμένει ένα άδειο κτήριο». Τόνισε, μάλιστα, ότι «σήμερα, και αφού έληξε η προθεσμία της κοινοτικής οδηγίας για την εφαρμογή του αυτοτελούς εγγράφου τον περασμένο Μάιο, καταθέτετε ένα συγκεχυμένο νομοσχέδιο που προσπαθεί να απαντήσει στην ανάγκη τήρησης του Κανονισμού και στην καθυστερημένη υλοποίηση των όσων αυτός προβλέπει».
Σε ό,τι αφορά τις προβλέψεις του υπό συζήτηση νομοσχεδίου, ο κ. Νάκος σημείωσε ότι «η έκδοση αδειών διαμονής με τη μορφή του αυτοτελούς εγγράφου, που επιβάλλεται από την Ε.Ε., εξοπλίζει αυτές με αυξημένα εχέγγυα ασφαλείας», εκτίμησε ωστόσο ότι «με τον τρόπο που περιγράφεται η διαδικασία στο σχέδιο νόμου και με τις αναβολές που αυτό εμπεριέχει, δημιουργούνται εύλογες αμφιβολίες για την αξιοπιστία του εγχειρήματος και την αποτελεσματικότητα του, αφού παραπέμπεται στο άγνωστο μέλλον η ημερομηνία έναρξης της έκδοσης του αυτοτελούς εγγράφου και η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας των Υπηρεσιών Υποδοχής και Εξυπηρέτησης των Μεταναστών». Πρόσθεσε, δε, ότι «αποδεικτικό της προχειρότητας με την οποία εισάγεται η ρύθμιση, είναι και η πρόβλεψη που δίνεται στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις με τους Δήμους και να εκχωρούν σε αυτούς την αρμοδιότητα που απέτυχαν να εκτελέσουν τα τελευταία δέκα χρόνια και την οποία υποτίθεται ότι το παρόν νομοσχέδιο τους αφαιρεί». Όπως εκτιμά ο βουλευτής της Ν.Δ., «η δυνατότητα αυτή αναιρεί ουσιαστικά τη μεταρρύθμιση. Είναι ?κοινό μυστικό?, ότι οι Δήμοι, με ελάχιστες εξαιρέσεις, βλέπουν ως πάρεργο την αρμοδιότητα υποδοχής και εξυπηρέτησης των μεταναστών και την εκτελούν με πολύ προβληματικό τρόπο».
Αναφερόμενος ειδικότερα στα όσα προβλέπει σχετικά το πρώτο άρθρο του νομοσχεδίου, τόνισε ότι με αυτό «μετατίθεται για το απώτερο μέλλον η έναρξη της διαδικασίας έκδοσης του αυτοτελούς εγγράφου, όπως επίσης και η επιλογή μεταξύ των δυνητικών ή εναλλακτικών μέτρων από αυτά που προβλέπονται στον Κανονισμό. Έτσι, το σχέδιο νόμου απογυμνώνεται από την ουσία του και μετατρέπεται σε ένα ευχολόγιο που θα εφαρμοσθεί στην Ελλάδα όταν και όποτε καταφέρει να προετοιμασθεί το Υπουργείο Εσωτερικών, που έτσι και αλλιώς είναι ήδη εκπρόθεσμο στην εφαρμογή το Κανονισμού».
Τέλος, τόνισε ότι στο σχέδιο νόμου «δεν υπάρχει καμία αναφορά στις υποδομές, κτίρια, υπολογιστές, ηλεκτρονική διασύνδεση με τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, ασφαλιστικά ταμεία και οργανισμούς, οι οποίες αφενός είναι απαραίτητες για να λειτουργήσουν αυτές οι Υπηρεσίες, αφετέρου είναι και πολύ χρονοβόρο για το Δημόσιο για να τις υλοποιήσει».
«Σας ρωτάμε και θέλουμε να μας ενημερώσετε για την προεργασία που έχετε κάνει δυο χρόνια τώρα σε αυτό τον τομέα. Πόσοι νέοι χώροι έχουν εξευρεθεί και έχουν νοικιασθεί για να λειτουργήσουν ως Υπηρεσίες Μίας Στάσης, σε πόσες από αυτές έχει ολοκληρωθεί η προμήθεια του απαραίτητου εξοπλισμού και η απαραίτητη ηλεκτρονική διασύνδεση με τις άλλες συναρμόδιες υπηρεσίες ή τουλάχιστον σε πόσες από αυτές έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες προμήθειας εξοπλισμού;», ρώτησε ο εισηγητής της Ν.Δ., ενώ εκτίμησε πως «είναι βέβαιο, ότι φορτώνετε τις ήδη επιβαρυμένες υπηρεσίες με επιπλέον δουλειά την οποία αδυνατούν να εκτελέσουν, με αποτέλεσμα στο μέλλον να δημιουργηθούν προβλήματα στους μετανάστες, που θα αναγκασθούν χωρίς δική τους υπαιτιότητα να κυκλοφορούν με ληγμένες βεβαιώσεις».