Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

5.4.11

Αθήνα, 5 Απριλίου 2011

ΟΜΙΛΙΑ
ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΣΑΧΙΝΙΔΗ
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΥ ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ



Πορεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού κατά το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2011.


Από τα δημοσιευμένα στοιχεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού, για το δίμηνο Ιανουάριου - Φεβρουάριου 2011, σε δημοσιονομική βάση, το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού είναι κατά 55 εκ. € χαμηλότερο από τις προβλέψεις του Προϋπολογισμού σε μηνιαία βάση.  Συγκεκριμένα, ανήλθε σε 1.024 εκατ. € όταν σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2011 το έλλειμμα του πρώτου διμήνου προβλεπόταν σε 1.079 εκ. €. Έτσι λοιπόν προκύπτει ότι η εκτέλεση του προϋπολογισμού στο δίμηνο είναι εντός των στόχων που είχαν τεθεί.
Σε σύγκριση με το πρώτο δίμηνο του 2010, το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού είναι, όπως αναμενόταν, αυξημένο κατά 8,5% κυρίως λόγω της μη επανάληψης στην περίοδο αυτή συγκεκριμένων αποδόσεων μέτρων, αλλά και λόγω της μεγαλύτερης από την εκτιμώμενη ύφεση στο τελευταίο τρίμηνο του 2010, με βάση την τελευταία αναθεώρηση του ΑΕΠ από την ΕΛΣΤΑΤ.
Ειδικότερα, τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 7.950 εκ. € και εμφανίζονται μειωμένα κατά 9,1% ή περίπου κατά 900 εκατ. ευρώ. Η μείωση αυτή αναλύεται, στη μη επανάληψη των εισπράξεων τελών κυκλοφορίας κατά 393 εκατ. € τον μήνα Ιανουάριο, αφού φέτος δεν δόθηκε η ίδια παράταση στην εξόφληση των τελών, στα μειωμένα έσοδα από την έκτακτη εισφορά στις κερδοφόρες επιχειρήσεις κατά 99 εκατ. € αλλά και στις μειωμένες εισπράξεις από παρακράτηση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 414 εκατ. € στο τρέχον δίμηνο. Αυτό οφείλεται εν μέρει και στις θετικές επιπτώσεις του νέου φορολογικού νόμου που μειώνει τη φορολόγηση μικρών και μεσαίων εισοδημάτων.
Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού είναι αυξημένες κατά 3,3%. H αύξηση αυτή οφείλεται στη διάθεση ποσού ύψους 351 εκατ. € για επιχορήγηση νοσηλευτικών ιδρυμάτων προκειμένου να εξοφληθούν παλαιές οφειλές τους, ενώ οι  πρωτογενείς δαπάνες είναι μειωμένες κατά 0,1% και οι τόκοι κατά 1,4 %. Τα έσοδα, τέλος, του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων παρουσιάζουν αύξηση 354,5% και οι δαπάνες μείωση 67,9%. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού είναι χαμηλότερα από το στόχο που είχε τεθεί στο δίμηνο κατά 860 εκατ. ευρώ, ενώ αυτά του ΠΔΕ είναι αυξημένα κατά 603 εκατ. ευρώ, με συνέπεια στο σύνολο των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού η μείωση να περιορίζεται στα 257 εκατ. ευρώ. Οι  δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού είναι αυξημένες κατά 284 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το στόχο που είχε τεθεί, ενώ οι δαπάνες του ΠΔΕ είναι περιορισμένες κατά 595 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται, ότι όλα τα παραπάνω στοιχεία αφορούν μόνο στην εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού και όχι στο σύνολο των δημοσιονομικών δεδομένων για το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης – κατά τον ορισμό του ESA95 – που αποτελεί το κριτήριο για την αξιολόγηση του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής της Ελλάδας. Εδώ πρέπει να σημειώσω πως καταβάλλεται και μεγάλη προσπάθεια από την Κυβέρνηση προκειμένου να ελεγχθούν αποτελεσματικά τα οικονομικά των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης. Για πρώτη φορά στην ιστορία των δημόσιων οικονομικών της χώρας παρεμβαίνουμε με τόση αποφασιστικότητα έτσι ώστε να υπάρχει έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση για την κατάσταση των οικονομικών της Γενικής Κυβέρνησης. Δίνουμε μάχη σε ένα πεδίο που ηθελημένα ή αθέλητα για δεκαετίες αποτελούσε ουσιαστικά terra incognita για τις ελληνικές κυβερνήσεις για να καταλήξουμε στα γνωστά δραματικά αποτελέσματα του 2009. Αυτή η προσπάθεια γίνεται με δυσκολίες αλλά θα ολοκληρωθεί και έτσι θα μπορέσουμε να υλοποιούμε αποτελεσματικά τον οικονομικό σχεδιασμό, τη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών και την αποφυγή των αποκλίσεων στην εκτέλεση του προϋπολογισμού. Τα μέτρα που υιοθετήθηκαν για την επίτευξη των στόχων του 2010 στο πλαίσιο του προγράμματος οικονομικής πολιτικής ήταν σαφώς εμπροσθοβαρή και μπορεί κανείς να τα χαρακτηρίσει ως άμεσης απόδοσης. Το μείγμα μέτρων αφορούσε αφενός περιορισμό του μισθολογικού κόστους στο δημόσιο και αφετέρου αύξησης των φορολογικών εσόδων του κράτους. Το αποτέλεσμα ήταν η πρωτοφανής για τα οικονομικά χρονικά μείωση του απίστευτου ελλείμματος των 36 δισ ευρώ του 2009 σε ένα επίπεδο που το τελικό ύψος του για το 2010, θα ανακοινωθεί στο τέλος του Απριλίου από την ΕΛΣΤΑΤ μαζί με την Eurostat. Κάναμε μια τεράστια προσπάθεια, κυβέρνηση και πολίτες, προκειμένου να ελέγξουμε μια κατάσταση στα δημόσια οικονομικά που είχε ξεφύγει πέρα από κάθε έλεγχο και για να αποφύγουμε τον επαπειλούμενο «ξαφνικό» θάνατο της ελληνικής οικονομίας. Η φάση που διανύουμε είναι κρίσιμη γιατί πλέον έχουμε περάσει στη διαδικασία αντιμετώπισης των αιτίων που δημιουργούν και συντηρούν τα ελλείμματα στα δημόσια οικονομικά.
Ακούω, τελευταία, μια μόνιμα επαναλαμβανόμενη κριτική, εντός και εκτός του κοινοβουλίου, ότι τα νούμερα «δεν βγαίνουν». Και ερωτώ: Αν δεν παρεμβαίναμε και αφήναμε τη χώρα με το έλλειμμα των 36 δισ., θα έβγαιναν τα νούμερα;. Αν αφήναμε το έλλειμμα των 36 δισ. ανεξέλεγκτο να ξεφύγει στα 40 ή στα 50 δισ., θα έβγαιναν τα νούμερα; Αν αφήναμε το χρέος να ξεπεράσει το ύψος των 400 δισ., θα έβγαιναν τα νούμερα;. Θέλω να καταθέσω έναν προβληματισμό. Πιστεύει κάποιος ότι μπορούν να μειωθούν τα ελλείμματα χωρίς περικοπές δαπανών; Χωρίς αύξηση εσόδων; Αν, ναι, να μας το πει. Πιστεύει κάποιος ότι αν αύριο περάσουμε σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης θα ξεφύγουμε από τα ελλείμματα; Αν ναι, να μας το πει. Γιατί κοροϊδεύει τους πολίτες. Γιατί η αλήθεια είναι πως όχι. Γιατί τα ελλείμματα είναι πρωτίστως διαρθρωτικά. Πιστεύει κάποιος ότι η ανάπτυξη επιτάσσεται ή διατάσσεται; Αν ναι, να μας το πει. Γιατί η διατηρήσιμη ανάπτυξη θα έρθει από επενδύσεις και εξαγωγές. Αλλά για να γίνουν επενδύσεις χρειάζεται σταθερότητα και φιλικό περιβάλλον.
Διακινούν πολιτικές και δημοσιογραφικές «παραισθησιογόνες» αντιλήψεις, όσοι υποστηρίζουν ότι τα νούμερα «δε βγαίνουν» και ότι υπάρχει άλλο μείγμα πολιτικής που οδηγεί στη «νιρβάνα». Όσοι διακινούν αυτές τις απόψεις ουσιαστικά προτρέπουν τους πολίτες σε ομφαλοσκόπηση για την κατάκτηση μιας ανώτερης αλήθειας, την οποία οι ίδιοι κατέκτησαν. Και αυτά όταν η πραγματικότητα είναι εδώ , την βιώνουμε και είναι σκληρή. Είτε θέλουμε να το παραδεχτούμε, είτε όχι. Και οι πολίτες αυτό το ξέρουν καλύτερα από όλους. Η πραγματικότητα είναι ότι η χώρα ζώντας με δανεικά απόλαυσε μια ευημερία επίπλαστη και εφήμερη. Σήμερα ξέρουμε ότι όλα αυτά τελείωσαν. Όσοι λοιπόν λένε ότι μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι, να ζούμε με δανεικά, κοροϊδεύουν τους πολίτες! Όσοι λένε ότι μπορούμε να συνεχίσουμε να ζούμε όπως πριν, κοροϊδεύουν τους πολίτες! Όσοι λένε ότι υπάρχει άλλο μείγμα πολιτικής που θα μπορούσαμε να ακολουθήσουμε, κοροϊδεύουν τους πολίτες! Γι’ αυτό και οι πολίτες με τη σειρά τους απαξιώνουν το πολιτικό σύστημα. Γιατί η κοινωνία είναι πιο μπροστά πολλές φορές και από το πολιτικό σύστημα της χώρας. Γιατί η κοινωνία ξέρει ότι μέχρι να βρούμε τις νέες ισορροπίες θα έχει απώλειες στο βιοτικό επίπεδο και είναι έτοιμη να τις αποδεχτεί. Αρκεί να ξέρει ότι η πορεία αυτή οδηγεί σε μια προοπτική. Και γι’ αυτό αγωνιζόμαστε ως κυβέρνηση.
Η κοινωνία θέλει να ξέρει ότι σε αυτήν τη μεταβατική περίοδο θα γίνει η κατανομή των βαρών με κοινωνικά δίκαιο τρόπο για να συμμετέχουν ισοδύναμα όλοι στα βάρη. Και αυτό είναι το μέτρο μας σε όλες τι επιλογές μας. Η κοινωνία θέλει να ξέρει ότι θα αλλάξουμε τις σαθρές βάσεις της οικονομίας και του πολιτικού συστήματος. Να βάλουμε στέρεα θεμέλια, για να έχουμε μια οικονομία που θα πατάει στα πόδια της και όχι σε δανεικά. Να έχουμε ένα πολιτικό σύστημα που δεν θα επαναλάβει τα λάθη του παρελθόντος που μας έφεραν στα αδιέξοδα του 2009. Γιατί με τα κίνητρα και τα αντικίνητρα με τα οποία λειτούργησε η οικονομία τα τελευταία 30 χρόνια οδήγησε σε λανθασμένες επιλογές και δημιουργήθηκε ένας κρατικοδίαιτος ιδιωτικός τομέας που μόλις αισθάνθηκε τις συνέπειες της δημοσιονομικής κρίσης άρχισε να απογυμνώνεται. Γιατί ο τρόπος με τον οποίο λειτουργήσαμε μετά την μεταπολίτευση και ως πολιτικό σύστημα είχε ως αποτέλεσμα να οδηγούμαστε στη λήψη αποφάσεων με πολύ στενό ορίζοντα. Με τρόπο μυωπικό και με γνώμονα πολλές φορές τη νίκη στις επόμενες εκλογές αδιαφορώντας για τις μεσομακροπρόθεσμες συνέπειες στην οικονομία και την κοινωνία.
Ήρθε η ώρα των μεγάλων θεσμικών αλλαγών και στον τρόπο λειτουργίας του πολιτικού συστήματος. Διαφορετικά τα λάθη στην οικονομία και στη λειτουργία του πολιτικού συστήματος θα συνεχίσουν. Και αυτή την πολυτέλεια δεν την έχουμε. Αυτές τις προϋποθέσεις θέτει η κοινωνία. Και αυτές υπηρετούμε ως κυβέρνηση. Και περιμένει η κοινωνία με καρτερικότητα, παρά τις δυσκολίες, παρά τις φωνές των Κασσάνδρων. Εμείς λέμε, ναι, είναι δύσκολα τα πράγματα, αλλά παλεύουμε. Δεν παραδοθήκαμε. Ούτε και θα παραδοθούμε. Συνεχίζουμε την προσπάθειά μας γιατί νιώθουμε την ιστορική ευθύνη που μας αναλογεί. Και αφήνουμε την κοινωνία και τους ιστορικούς του μέλλοντος να αξιολογήσουν τη στάση αυτών που δραπέτευσαν τον Οκτώβρη του 2009 και τις δικές τους ιστορικές ευθύνες.
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ