Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

15.10.10

ΟΜΙΛΙΑ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΣΑΧΙΝΙΔΗ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2011

Αθήνα, 15 Οκτωβρίου 2010
ΟΜΙΛΙΑ
ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΣΑΧΙΝΙΔΗ
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2011
(13 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ)



Νομίζω ότι καλό θα ήταν να θυμόμαστε τι ακριβώς έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια σ’ αυτή την χώρα. Υπενθυμίζω, μέχρι και το 2004 ο τότε Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κ. Κωνσταντίνος Καραμανλής, αποκαλούσε συνεχώς τον τότε Πρωθυπουργό της χώρας αρχιερέα της διαφθοράς και της διαπλοκής. Μετά το 2004 και για πεντέμισι ολόκληρα χρόνια ως Πρωθυπουργός της χώρας δεν είχε το ηθικό ανάστημα να βγει και να ζητήσει συγγνώμη. Και όχι μόνο αυτό, αλλά έθεσε πολύ ψηλά τον πήχη σε ζητήματα διαφάνειας και διαφθοράς, καθώς έλεγε ότι η ΝΔ όταν έρθει στην εξουσία, θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα της διαφθοράς και της διαπλοκής για να βελτιώσει την εικόνα που έχει η εξωτερική κοινότητα για τη χώρα.
Το αποτέλεσμα ήταν, ότι ενώ πήρατε την Ελλάδα με βάση τους δείκτες διαφθοράς της διεθνούς διαφάνειας την 49η θέση, την φθάσατε να συγκαταλέγεται στην ίδια σειρά με την Σιέρα Λεόνε και την Μποτσουάνα.
Δεν είδα τον κύριο Καραμανλή, και ενώ είχε την δυνατότητα πεντέμισι χρόνια, να βοηθήσει τη χώρα και να καταπολεμήσει τη διαφθορά και τη διαπλοκή, να έρθει και να πει: «Αυτά που σας έλεγα δεν είχαν τελικά καμία σχέση με την πραγματικότητα», και να ζητήσει συγγνώμη από τον κύριο Σημίτη.
Ο ελληνικός λαός ακόμη περιμένει να τον ακούσει να τοποθετείται σε μια σειρά από ζητήματα. Τον έχει κρίνει στις εκλογές της 4ης του Οκτώβρη του 2009. Έχουν μείνει όμως, μια σειρά από ανοικτά ζητήματα και επειδή ο ίδιος χρησιμοποίησε βαριές εκφράσεις για τον προκάτοχό του, καλό είναι αυτά τα ζητήματα να λυθούν.
Πάμε τώρα σε μια σειρά από άλλα ζητήματα.
Άκουσα τους συναδέλφους της Αριστεράς να μας εγκαλούν, γιατί θέλουμε όπως λένε να μετατρέψουμε τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό σε μια συζήτηση τεχνοκρατική. Μια συζήτηση όπου διάφοροι οικονομολόγοι σε τεχνοκρατικό επίπεδο θα ανταλλάσσουν απόψεις. Χαίρομαι, λοιπόν, που ο κύριος Λαφαζάνης έβαλε μια σειρά από πολιτικά ερωτήματα και μάλιστα είπε ότι: «εμείς δεν θέλουμε η συζήτηση αυτή να μετατραπεί σε μια τεχνοκρατική συζήτηση ή σε μια συζήτηση των ειδικών της οικονομικής εξουσίας αλλά σε μια πολιτική συζήτηση». Είχαμε την ευκαιρία σε πρόσφατη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής στην ανάπτυξη επερώτησης που είχε καταθέσει η Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ πολλά από τα ζητήματα που και σήμερα τίθενται να τα συζητήσουμε. Αλλά μου φαίνεται ότι είναι μια καλή ευκαιρία να ξαναβάλουμε τη συζήτηση.
Συμφωνούμε όλοι ότι η χώρα αυτή τη στιγμή βρίσκεται αντιμέτωπη με μια τριπλή κρίση. Είναι μια κρίση δημοσιονομική, είναι μια κρίση παραγωγικού προτύπου, είναι μια κρίση ρευστότητας. Ακόμη και αν ως δια μαγείας λυνόταν το πρόβλημα της δημοσιονομικής κρίσης το πρόβλημα της κρίσης του παραγωγικού προτύπου θα ήταν εκεί. Και θα ήταν εκεί διότι πολύ πριν ξεσπάσει η δημοσιονομική κρίση η χώρα μας είχε φθάσει να έχει ένα έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της τάξης του 14% του ΑΕΠ. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Αυτό σημαίνει ότι όχι μόνο τα δικά μας προϊόντα δεν μπορούσαν να βρουν θέση στα ράφια των άλλων χωρών αλλά και ότι τα προϊόντα των ξένων χωρών ουσιαστικά μέρα με την μέρα αντικαθιστούσαν τα ελληνικά προϊόντα στα ράφια των ελληνικών δικτύων διανομής. Άρα, η ελληνική οικονομία είχε ξεφύγει πέρα από κάθε έλεγχο.
Παλιότερα, όταν είχαμε το εθνικό νόμισμα, η χώρα δεν θα έφθανε σε αυτό το σημείο διότι οι κερδοσκόποι θα είχαν επιτεθεί στο εθνικό νόμισμα πολύ πριν φθάσουμε στο 15%. Αρκεί να σας υπενθυμίσω από την ιστορική εμπειρία ότι την περίοδο της δεκαετίας του 1980 και του 1990 κάθε φορά που ξέφευγε από το 4% – 5% το έλλειμμα στο ισοζύγιο των τρεχουσών συναλλαγών ξεκινούσαν κερδοσκοπικές επιθέσεις. Από την άλλη πλευρά, από το 2004 και μετά, όταν το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών άρχισε να διευρύνεται, δεν υπήρξε η παραμικρή προσαρμογή και δεν υπήρξε προφανώς γιατί οι αγορές λειτουργούν ατελώς. Διότι οι αγορές ήταν διατεθειμένες μετά την ένταξη της Ελλάδος στη ζώνη του ευρώ να δανείζουν την Ελλάδα με τους ίδιους όρους και τις ίδιες προϋποθέσεις με την οποία δανείζανε την Γερμανία. Αυτό σημαίνει ότι δεν λειτουργούσαν αποτελεσματικά. Και έφθασε σήμερα η Ελλάδα να έχει ένα τεράστιο δημοσιονομικό έλλειμμα. Έτσι λοιπόν, αυτή τη στιγμή έχουμε μια ταυτόχρονη εκδήλωση της κρίσης: δημοσιονομική, παραγωγικού και κρίση ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος. Και ερωτώ: πώς απαντάμε σε αυτά τα ερωτήματα;
Άκουσα τις απόψεις που κατατέθηκαν. Άκουσα τις απόψεις που κατέθεσε η Νέα Δημοκρατία και η Αριστερά είτε δια του ΚΚΕ είτε δια του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν άκουσα όμως, πως θα μειώσουμε το έλλειμμα των 32 δισ. ευρώ. Μια γενικόλογη και αόριστη διατύπωση προσπαθεί να ψελλίσει η ΝΔ σήμερα και κάτω από την πίεση ότι «Εμείς θα καταφέρουμε να μειώσουμε το έλλειμμα των 32 δισ. ευρώ μέσω της ανάπτυξης». Να δούμε τι ακριβώς σημαίνει αυτό. Να δεχθώ ότι αυτό το οποίο λέτε είναι ότι θέλετε να μειώσετε τα 32 δισ. ευρώ χωρίς να πειράξετε καθόλου το σκέλος των δαπανών. Αυτή είναι η ανάγνωση που κάνω στην πρόταση την οποία καταθέτετε. Αν δεν είναι αυτό που λέω, παρακαλώ να μου καταθέσετε ποιες ακριβώς δαπάνες θα μειώσετε.
Τα πράγματα είναι πολύ απλά. Ξεκινάμε ένα έλλειμμα 32 δισ. ευρώ. Αυτό πρέπει να το μηδενίσουμε σε δύο χρόνια. Προσπαθώ να καταλάβω τι λέτε. Εφόσον δεν είστε διατεθειμένοι να μου πείτε συγκεκριμένα θα αναγκασθώ εγώ να μεταφράσω αυτό το οποίο αφήνετε να εννοηθεί. Αν λοιπόν, δεν χρησιμοποιήσετε καθόλου το σκέλος των δαπανών αυτό σημαίνει ότι θέλετε 32 δισ. από φορολογικά έσοδα. Ναι ή όχι;
Από ότι καταλαβαίνω η ΝΔ, εάν αυτή τη στιγμή ρωτηθεί, πως θα μειώσει από τα 32 δισ. ευρώ στο μηδέν, η απάντησή της είναι ότι «δεν υπάρχει 32 δισ. ευρώ έλλειμμα. Θεωρεί ότι το ΠΑΣΟΚ έχει ανακαλύψει αυτά τα 32 δισ. Ευρώ. Και δεν είναι διατεθειμένη η ΝΔ να συμμετάσχει σε μια συζήτηση, η οποία ως αφετηρία θα έχει το έλλειμμα των 32 δισ. ευρώ». Απλώς εγώ θα πω το εξής: αν επιμένετε σε αυτή την συζήτηση των 32 δισ. ευρώ που θα μηδενιστούν -γιατί τα 32 δισ. ευρώ υπάρχουν, είναι εκεί, και το λέει και η Eurostat ότι αυτό είναι το έλλειμμα για το 2009- τότε αυτό σημαίνει ότι στα επόμενα δύο χρόνια πρέπει να συλλέξετε ετησίως έσοδα της τάξης των 16 δισ. ευρώ.
Για να συλλέξετε έσοδα πρόσθετα μέσω της αύξησης του εισοδήματος όπως λέτε, αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει για να διατηρηθεί ο λόγος φορολογικών εσόδων προς ΑΕΠ σταθερός, θα πρέπει το εισόδημα να ανεβεί μέσα στα επόμενα δύο χρόνια θα πρέπει να έχουμε αύξηση εισοδήματος κατά περίπου 20%. Είναι ο μόνος τρόπος μέσα από αύξηση του εισοδήματος να πετύχεις αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 32 δισ. ευρώ.
Αν η ΝΔ έχει την δυνατότητα να επιταχύνει τους ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης και να τους φέρει σε επίπεδα όχι του 20% και του 25% που υπονοείται πίσω από αυτές τις υποθέσεις εργασίας που διατυπώνεται εδώ, γιατί δεν το είχατε κάνει έστω και στο επίπεδο του 5% και του 7% το διάστημα που ήσασταν στην εξουσία; Γιατί αφήσατε την χώρα να ταλαιπωρείται;
Αυτή είναι η απάντηση κ. Κεφαλογιάννη στο ερώτημα σας ότι θα καταφέρετε να μηδενίσετε το έλλειμμα. Σε κάθε περίπτωση αντιλαμβάνομαι πόσο πολύ έχετε παγιδευτεί και πόσο πολύ αγωνιάτε γύρω από αυτό το ζήτημα, διότι έχετε πάρει 3 διαφορετικές θέσεις. Στην αρχή μας είπατε μέσα στο 2011, χθες μαθαίνω ότι τελικά προσπαθήσατε να το διορθώσετε επικαλούμενοι το κυκλικό έλλειμμα. Επίσης άκουσα σήμερα ότι εννοούσατε στο τέλος του 2011 και όχι από την αρχή του 2011. Αυτά ως προς το ζήτημα του πως μηδενίζεται το έλλειμμα. Πάμε τώρα στο θέμα της ανάπτυξης που επίσης είναι ένα σοβαρό θέμα. Τι είδους ανάπτυξη θέλουμε – γιατί αυτή είναι η συζήτηση που θέλουμε να γίνει εδώ.
Αντιλαμβάνομαι από την συζήτηση που γίνεται είτε από την πλευρά της ΝΔ – και διαπιστώνω ότι υπάρχει ταύτιση ανάμεσα στην ΝΔ, στο ΚΚΕ και στο ΣΥΡΙΖΑ – ότι αμφότεροι επιδιώκετε μια κρατικοδίαιτη ανάπτυξη. Όμως αυτό είναι το είδος της ανάπτυξης που μας έφερε εδώ. Γιατί στην πραγματικότητα, αυτή η ανάπτυξη που κατέρρευσε είναι η κρατικοδίαιτη ανάπτυξη.
Για μια δεκαετία η χώρα έχει ανάπτυξη της τάξης του 3,5 με 4,5%. Πως προέκυψε αυτή; Προέκυψε από ένα δημόσιο το οποίο δανείζονταν συνεχώς προκειμένου να συντηρεί την ανάπτυξη και από έναν ιδιωτικό τομέα ο οποίος δανείζονταν συνεχώς κατανάλωνε αλλά και επιχειρήσεις που έπαιρναν δουλειές μέσα από τον δημόσιο τομέα.
Σε αυτό το μοντέλο κ. Λαφαζάνη, θέλετε να επανέλθουμε; Γιατί όλη η τοποθέτησή σας προηγουμένως ήταν να επανέλθουμε σε μια μορφή κρατικοδίαιτης ανάπτυξης. Το δημόσιο να στηρίζει την ανάπτυξη και να συνεχίσει να δανείζεται. Όμως για να μπορέσει να τροφοδοτήσει την ανάπτυξη μέσα από επενδύσεις, για να συνεισφέρει στην ανάπτυξη θα πρέπει το δημόσιο να έχει τους πόρους. Το δημόσιο δεν έχει τίποτα άλλο πέρα από τους πόρους του ΠΔΕ.
Όταν λοιπόν «λαλίστατοι», έρχεσθε εδώ και διατυπώνετε διάφορες θεωρητικές προσεγγίσεις περί ανάπτυξης, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Η ανάπτυξη έρχεται από 3 κανάλια.
Το πρώτο είναι το κανάλι της κατανάλωσης. Το είδαμε αυτό το μοντέλο και απέτυχε. Αυτό θέλουμε να αποφύγουμε.
Το δεύτερο κανάλι είναι μια ανάπτυξη που θα έρθει μέσα από επενδύσεις. Για να γίνουν επενδύσεις θα πρέπει να λυθούν μια σειρά από ζητήματα που έχουν να κάνουν με τον τρόπο που λειτουργεί η δημόσια διοίκηση.
Με ευθύνη του ΠΑΣΟΚ για προηγούμενα χρόνια μέχρι το 2004 και με ευθύνη της ΝΔ μετά το 2004. διότι δεν μπορέσαμε να βάλουμε την δημόσια διοίκηση να «βλέπει» το ζήτημα της προσέλκυσης των επενδύσεων ως ένα από τα βασικά της καθήκοντα. Σήμερα υπάρχει μια «στείρα» λογική κάθε φορά που έρχεται ένας επενδυτής: καταγγελίες από την Αριστερά ότι η χώρα ξεπουλιέται στο Διεθνές Κεφάλαιο, από την δε ΝΔ να δαιμονοποιείται οποιαδήποτε επενδυτική προσπάθεια, η οποία γίνεται αυτή την στιγμή στην χώρα για να προσελκύσουμε επενδύσεις από το εξωτερικό.
Εμείς φέρνουμε ένα νομοσχέδιο με το οποίο θα επιταχύνουμε τις διαδικασίες με τις οποίες θα γίνονται επενδύσεις. Έχουμε αναλάβει την υποχρέωση να εντοπίσουμε τα 30 σημαντικότερα εμπόδια στην προσέλκυση των επενδύσεων, στην έναρξη των επιχειρήσεων, στην λειτουργία των επιχειρήσεων προκειμένου να μπορούν να ξεκινούν τη λειτουργία τους στην Ελλάδα γρήγορη και να λειτουργούν χωρίς εμπόδια. Με αυτό τον τρόπο θα δώσουμε μια αναπτυξιακή ώθηση στην οικονομία.
Το τρίτο κανάλι είναι η ενίσχυση του εξαγωγικού προσανατολισμού των επιχειρήσεων μας. Διότι πραγματικά μέσα από την αύξηση των εξαγωγών διαμορφώνεται μια ζήτηση που μπορεί να βοηθήσει την οικονομία μας.
Έχετε να καταθέσετε μια πρόταση πάνω στο πως θα ενισχύσουμε το εξαγωγικό προσανατολισμό των επιχειρήσεων; Έχετε να καταθέσετε κάποια άποψη για το πώς θα προσελκύσουμε επενδύσεις εδώ στην Ελλάδα; Εμείς πήραμε συγκεκριμένα μέτρα και πρωτοβουλίες. Ο Πρωθυπουργός της χώρας στην ΔΕΘ είπε τα εξής: Στις επιχειρήσεις οι οποίες αποφασίζουν να επανεπενδύσουν τα κέρδη τους μειώνουμε τον φορολογικό συντελεστή από 24% στα μη διανεμόμενα κέρδη, στο 20% το 2011 για να δώσουμε κίνητρα.
Για να στηρίξουμε τις επιχειρήσεις, εκείνες τις οποίες σέβονται το ανθρώπινο δυναμικό που έχουν στο εσωτερικό τους και αντιμετωπίζουν προβλήματα με την μείωση του τζίρου, δίνουμε την δυνατότητα μέσα από τον φορολογικό νόμο που ήδη βρίσκεται σσε λειτουργία να μειώνεται ο φορολογικός συντελεστής. Συγκεκριμένα μέτρα, συγκεκριμένες προβλέψεις με τις οποίες προσπαθούμε να τονώσουμε την αναπτυξιακή διαδικασία.
Όλα τα άλλα τα οποία ακούστηκαν σε αυτή την αίθουσα είναι «ρητορικά σχήματα» για το πώς μπορεί κάποιος να πάει στην ανάπτυξη. Η ανάπτυξη όπως ξέρετε προκύπτει ως αποτέλεσμα της απελευθέρωσης ζωτικού χώρου σε όλους εκείνους οι οποίοι θέλουν να δραστηριοποιηθούν σε διάφορα κομμάτια της ελληνικής οικονομίας. Μέχρι τώρα χάριν στους διάφορους περιορισμούς οι οποίοι υπήρχαν δεν μπορούσε να συμβεί αυτό. Πήραμε πραγματικά την πρωτοβουλία και έχουμε αρχίσει την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων.
Με την εναρμόνιση, με την οδηγία 123 έχουμε ξεκινήσει την απελευθέρωση των υπηρεσιών. Όχι θεωρητικά σχήματα αλλά συγκεκριμένα και πρακτικά. Μέσα από αυτές τις πρωτοβουλίες των διαθρωτικών αλλαγών που έγιναν σε αυτό το δωδεκάμηνο, η χώρα έχει καταφέρει να βάλει τις προϋποθέσεις για να επιστρέψει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Επειδή πολλοί μπορεί να αναρωτιούνται γιατί είναι τόσο σημαντική αυτή η συζήτηση, λέω, ότι είναι σημαντική γιατί μέσα από αυτή έρχεται η απάντηση σε όλους αυτούς οι οποίοι ισχυρίζονται ότι η Ελλάδα είναι παγιδευμένη από το μεγάλο δημόσιο χρέος.
Άκουσα μάλιστα χθες, την Βουλευτή της ΝΔ να μας καταγγέλλει γιατί ενώ έχουμε εφαρμόσει αυτό το σκληρό πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, κατά την διάρκεια υλοποίησης αυτού του προγράμματος το χρέος εξακολουθεί να αυξάνεται.
Βασικά οικονομικά, όταν έχω ελλείμματα το χρέος αυξάνεται. Αν κάποιος άλλος έχει άλλη εξίσωση για την δυναμική του χρέους και για το πώς μεταβάλλεται το χρέος, με μεγάλη μου χαρά θα καθίσω να την ακούσω. Αυτή όμως είναι η πραγματικότητα, όταν έχεις έλλειμμα το χρέος συνεχίζει να αυξάνεται.
Άρα, για όσο χρονικό διάστημα η χώρα συνεχίζει να είναι αντιμέτωπη με ελλείμματα το χρέος σε απόλυτα ποσά θα συνεχίσει να αυξάνεται. Βεβαίως θα αυξάνεται με βάση τα ελλείμματα τα οποία θα έχουμε.
Φέτος λοιπόν το χρέος θα αυξηθεί τουλάχιστον κατά 18,5 δισ. Μπορεί να αυξηθεί και παραπάνω, διότι πλέον με την αναταξινόμηση την οποία κάνει η ΕUROSTAT, σε ότι αφορά τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, τα χρέη κάποιων οργανισμών που μέχρι πρότινος δεν συμπεριλαμβάνονταν στο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, τώρα μπορεί να ενσωματωθούν. Επομένως μην μας εγκαλείται για τα αυτονόητα. Τουλάχιστον, προστατέψτε τους συναδέλφους που τους δίνετε κάποια σημειώματα και μην τους βάζετε να ρωτάνε γιατί συνεχίζουν να αυξάνονται τα χρέη της χώρας.
Τα χρέη της χώρας συνεχίζουν να αυξάνουν διότι υπάρχουν ελλείμματα. Αν κάποιος καταφέρει να μηδενίσει τα ελλείμματα – και καταφέραμε να έχουμε ένα πρωτογενές πλεόνασμα το οποίο θα εξουδετερώνει τις επιπτώσεις που έχει πάνω στην τροφοδοσία του χρέους η παρουσία των τόκων – τότε θα σταματήσει το έλλειμμα και αν τα πρωτογενή πλεονάσματα είναι μεγαλύτερα από τους τόκους τότε θα αρχίσει και η μειωτική πορεία του χρέους.
Θα έρθω τώρα σε μία σειρά ζητημάτων που ακούστηκαν και στην περίφημη άποψη για τα swap για τα οποία ρωτήθηκα Έχω ένα δελτίο της Eurostat, το οποίο λέει: Information note on Greece – 24.2.2010. Έχει μία σειρά από στοιχεία, τα οποία αναφέρονται στον τρόπο με τον οποίο η Ελλάδα διαχειρίστηκε τα σχετικά με τα swap και πώς αυτά επιδρούσαν πάνω στο δημοσιονομικό έλλειμμα και στο χρέος. Είναι επίσημο και θα σας το καταθέσω. Αναλαμβάνω την ευθύνη της μετάφρασης, εσείς θα τα ελέγξετε, μόλις τα καταθέσω, αν έχω κάνει κακή μετάφραση ή αν μεταφέρω στο Σώμα και στους συναδέλφους λανθασμένη πληροφόρηση.
«Eurostat expressed reservations on the Greek data in its biannual press release on deficit and debt on five occasions between 2005 and 2009, despite the continuous and unique attention paid by Eurostat to Greek government deficit and debt statistics». Τι λέει εδώ; Ότι η Eurostat εξέφρασε – επειδή άκουσα κάποιον συνάδελφο προηγουμένως να λέει ότι δεν υπήρχαν αστεράκια μετά την περίφημη απογραφή του κ. Αλογοσκούφη – τις επιφυλάξεις της για τα ελληνικά στατιστικά στοιχεία στο πληροφοριακό δελτίο το οποίο εξέδιδε για το χρέος και για το έλλειμμα σε πέντε περιπτώσεις μεταξύ των ετών 2005 και 2009, παρά την προσπάθεια και την επιμονή της Eurostat να ζητά από την Ελληνική Κυβέρνηση στοιχεία για το έλλειμμα και για το χρέος.
Διαβάζω παρακάτω: «Concerning the specific off – market swap operation…» αυτό στο οποίο αναφέρθηκα χθες και για το οποίο ζητήσατε πληροφορίες, «…Greek authorities had not informed Eurostat about this kind of government transaction. On the contrary, during a Eurostat visit to Greece on 15 – 19 September 2008, i.e. after the setting of the statistical rules …» αυτό που σας έλεγα χθες, αφού έβαλε τους καινούργιους κανόνες για τα swap και κάλεσε όλες τις χώρες να δηλώσουν ποιοι έχουν off market swap, «…the Greek authorities …» το 2008 Κυβέρνηση είναι η Νέα Δημοκρατία «…declared that in Greece, government units are not allowed by law to engage in off – market financial derivatives». Δηλαδή τι είπε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας στη Eurostat το 2008, όταν η Eurostat έθεσε το ερώτημα; Έχετε χρηματοοικονομικά εργαλεία σε off – market τιμές; Η απάντηση που έδωσε τότε η κυβέρνηση και αυτό είναι επίσημο δελτίο της Eurostat, είναι ότι «ο νόμος δεν επιτρέπει να κάνουμε κάτι τέτοιο».
Συνεχίζει: «On 12 February 2010, Eurostat requested the Greek statistical authorities to provide information on all currency off – market swaps …», τα οποία και δόθηκαν από την παρούσα κυβέρνηση, γιατί υπήρχαν τέτοια swap. Και συνεχίζει η « …Eurostat’s preliminary analysis is that although the information on swaps is incomplete…» και αυτά που σας λέω είναι από το Φεβρουάριο. Έκτοτε τους έχει δοθεί όλο το σύνολο των στοιχείων και αυτή τη στιγμή είναι στο Γενικό Λογιστήριο και ερευνούν όλα τα στοιχεία που αφορούν όλα τα swaps και όχι μόνο, αλλά όλα τα στοιχεία που συλλέγει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτος είτε αυτά είναι στοιχεία της Κυβέρνησης είτε αυτά είναι τα swaps, από το 2001, τα πάντα.
Συνεχίζει: «… for the first time the Greek authorities have declared the existence of an off – market swap operation in 2001». Τι λέει; Μετά τις 12 Φεβρουαρίου 2010 εμείς πήραμε την πρωτοβουλία και αναφερθήκαμε στο περίφημο swap, για το οποίο σας έχω ακούσει χίλιες φορές να μιλάτε, αλλά εσείς δεν είχατε την υπευθυνότητα να τα δηλώσετε.
Ας δούμε τώρα τις επιπτώσεις. Τι ακριβώς συνέβαινε εκείνη την περίοδο; Εκείνη την περίοδο υπήρχε μια συστηματική μεταφορά υποχρεώσεων από τόκους στο μέλλον. Ήταν η λεγόμενη «διακτίνιση» των υποχρεώσεων στο μέλλον. Και επειδή κάποιος μπορεί να πει, τόσο σημαντικές ήταν αυτές οι ποσότητες των τόκων που διακτινίζονταν στο μέλλον και εν πάση περιπτώσει, μόνο η Νέα Δημοκρατία επιδίδονταν σ’ αυτή τη τακτική.
Λοιπόν, το 2005 η μείωση του ελλείμματος μέσω swap ήταν 339 εκατ.. Το 2006 – προσέξτε γιατί έχει σημασία, γιατί η χώρα είναι σε καθεστώς επιτήρησης και προσέξτε την κλιμάκωση από το 2004 έως το 2007, παρουσιάζει ιστορικό ενδιαφέρον – το όφελος στο έλλειμμα είναι 590 εκατ. και το 2007 - που υπενθυμίζω είναι η μόνη χρονιά και η μόνη φορά για την οποία μία χώρα μπήκε και βγήκε από την επιτήρηση στην ίδια χρονιά – το όφελος από τη μείωση των τόκων είναι της τάξεως των 676 εκατ.. Υπολογίστε πόσο τοις εκατό του ΑΕΠ είναι αυτά τα 676 εκατ. το 2007 και έχει σημασία γιατί το 2007 υπενθυμίζω εντελώς συμπτωματικά την άνοιξη, βγήκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και είπε με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία για το τέλος του 2007 «η Ελλάδα θα έχει ένα έλλειμμα, το οποίο θα είναι κάτω του 3%». Με αυτά τα στοιχεία η Ελλάδα βγήκε από την επιτήρηση και έγιναν οι περίφημες εκλογές το 2007. Υποστήριζε τότε η Νέα Δημοκρατία ότι ένα από τα επιτεύγματα της πρώτης περιόδου διακυβέρνησής της ήταν ότι παρέλαβε μία χώρα, η οποία ήταν σε καθεστώς επιτήρησης και την έβγαλε από το καθεστώς αυτό. Όλοι γνωρίζουμε ότι τελικά μετά, μπήκε ξανά στο καθεστώς επιτήρησης. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Σας λέω, λοιπόν, ότι πέρα από το γεγονός ότι το 2007 είχαμε 676 εκατ. και επειδή κάποιος μπορεί να γυρίσει και να πει: «να μας πείτε και λίγο τι γινόταν επί ΠΑΣΟΚ;» Βεβαίως, να σας πω τι γινόταν επί ΠΑΣΟΚ. Το όφελος από τα swap το 2002 ήταν 107 εκατ. και το όφελος από τα swap το 2003 ήταν 114 εκατ.. Αυτά τα καταθέτω στην Επιτροπή.
Έρχομαι τώρα στα υπόλοιπα ζητήματα τα οποία θέσατε. Έρχεστε και επανέρχεστε στη γνωστή υπόθεση του ότι εμείς αυξήσαμε το έλλειμμα του 2009 και καταθέσατε χθες ένα πίνακα. Σας είπα και χθες, μην προκαλείτε, γιατί δυστυχώς για εσάς τα στοιχεία δεν σας βοηθούν. Η πραγματικότητα είναι ότι το έλλειμμα του 2009 ήταν 32 δις. Να δούμε, όμως, γατί μας εγκαλείτε: αύξηση επιστροφής των φόρων. Οι επιστροφές έτους 2009 που δεν είχαν εγκριθεί ή δεν είχαν καταχωρηθεί και ως εκ τούτου δεν εμφανίζονταν στο σύνολο των επιστροφών του Προϋπολογισμού του 2009, όπως έκλεισε αυτό, έχουν ως εξής: επιστροφή πετρελαίου θέρμανσης, που αφορούσε τους μήνες Ιανουάριο έως Απρίλιο του 2009 ύψος 350.000. Μη εγκριθείσες επιστροφές ΦΠΑ έτους 2009 και παλαιότερων ετών 900 εκατ..
Εμείς αναλάβαμε τον Οκτώβριο και βρήκαμε ότι δεν είχαν λογιστικοποιηθεί 350 εκατομμύρια, από επιστροφές σε πετρέλαιο θέρμανσης και παράλληλα δε είχε γίνει επιστροφή φόρων ύψους 900 εκατομμυρίων. Σήμερα η Νέα Δημοκρατία, δια όλων των στελεχών της, καταγγέλλει την Κυβέρνηση ότι προσπαθεί τεχνητά να συγκρατήσει το έλλειμμα, μη επιστρέφοντας τους φόρους, τους οποίους οφείλει στην οικονομία, τους οποίους οι επιχειρήσεις έχουν καταβάλει και πρέπει να εισπράξουν πίσω. Έχω δεχθεί εκατοντάδες ερωτήσεις, από όλα τα στελέχη και οι παρόντες της Νέας Δημοκρατίας καταγγέλλουν ότι η Κυβέρνηση, με το να μην επιστρέφει Φ.Π.Α, στεγνώνει την οικονομία και ερωτώ, γιατί λοιπόν αφού έχετε αυτή την άποψη, λίγους μήνες μετά γιατί λοιπόν αφήσατε, κληροδοτήσατε στην επόμενη Κυβέρνηση ένα ποσό επιστροφών, το οποίο ήταν πάνω από 1,3 δις, ως επιστροφές; Και για να δούμε πώς αυτό συμβαδίζει με αυτά τα οποία λέγατε μέσα στο πρόγραμμα σταθερότητας, το οποίο καταθέσατε. Σας είπα και προηγουμένως, στο πρόγραμμα σταθερότητας είχατε καταθέσει ως επιστροφές 3,7 δις. Αυτό λέγατε ότι θα επιστρέψετε το 2009. Όταν παραλάβαμε, ήδη είχατε πάει στο 3,4 δις επιστροφές και έμεναν προς επιστροφή 1,3 δις. Ποιος κοροϊδεύει ποιον σε αυτή την αίθουσα; Εμείς εσάς οι εσείς τον ελληνικό λαό; Διότι αυτά τα στοιχεία είναι επίσημα στοιχεία, γι' αυτό σας παρακαλώ, όταν θέλετε να δώσετε τη μάχη της αντιπαράθεσης, στο επίπεδο των αριθμών, να καταθέτε τα στοιχεία ως αυτά έχουν και όχι ως εσείς θα θέλατε να έχουν..
Να σας πω εγώ τι κάνατε; Είχαν επιστρέψει 3.462 και όταν πήγα εγώ εκεί πέρα, βρήκα 1,3 δισ., όχι από το 2009, διότι αν ήταν από το 2009, θα έλεγα πολύ σωστά, δεν πρόλαβαν να τα επιστρέψουν. Υπήρχαν από το 2005, από το 2006, από το 2007, από το 2008. Ερώτηση. Γιατί δεν τα επιστρέφατε;
Λοιπόν, εμείς έχουμε δώσει για επιστροφή μέχρι στιγμής, έναντι εκτίμησης 5,1 δισ. που θα επιστρέψουμε στο τέλος του χρόνου. Αυτή είναι πραγματικότητα. Δυστυχώς δεν σας αρέσει, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα.
Δεύτερο επιχείρημα, το οποίο άκουσα σήμερα και το άκουσα και τις προηγούμενες ημέρες και σας είπα μην το επικαλείστε. Θα σας κάνει ζημιά. Εγώ ήθελα να σας βοηθήσω, να κάνουμε τη συζήτηση πάνω σε σημεία που πιθανότατα, μπορεί να έχετε δίκιο. Διότι υπάρχουν σημεία στα οποία εκτιμώ ότι η επιχειρηματολογία σας είναι βάσιμη και επομένως μπορεί να ανοίξει μια συζήτηση, αλλά υπάρχουν και σημεία, στα οποία η συζήτηση σας ούτε βάσιμη είναι, ούτε συζήτηση μπορεί να ανοίξει.
Έκτακτο επίδομα αλληλεγγύης. Συνοψίζω, για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με το επιχείρημα της Νέας Δημοκρατίας. Δώσατε 500 εκατομμύρια το 2009 και επιβάλατε έκτακτη φορολογία στις επιχειρήσεις, ύψους περίπου ενός δισεκατομμυρίου που το εισπράξατε το 2010. Άρα, λέει – εκ του πονηρού - η Νέα Δημοκρατία, αυξήσετε το έλλειμμα το 2009, κατά 500 εκατομμύρια - αυτό είναι το επιχείρημα - και βοηθήσατε τη μείωση του ελλείμματος το 2010, κατά το ένα δισεκατομμύριο. Δυστυχώς η πραγματικότητα δεν είναι αυτή.
Οι εισπράξεις από την έκτακτη εισφορά που επιβλήθηκε στις επιχειρήσεις με μεγάλα κέρδη, για την κρίση του 2008, ανήλθαν στα 712 εκατομμύρια, το πρώτο δίμηνο του 2010. Κατά τις προσαρμογές της ΕΛΣΤΑΤ, για τον προσδιορισμό του ελλείμματος κατά ESA95, σύμφωνα με τους κανόνες της EURO STAT, το παραπάνω ποσό - αυτό που λέτε εσείς ότι το 2010, εμείς το χρησιμοποιούμε για να μειώσουμε το έλλειμμα του 2010 - δεν μπορεί να μπει στο 2010, αλλά μπαίνει στο 2009, δυστυχώς για τα επιχειρήματά σας, επιδρώντας και ευνοϊκά στο έλλειμμα του 2009, γιατί; Γιατί το ποσό το οποίο δώσαμε εμείς, από το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης, η πρώτη δόση ήταν της τάξης των 500 εκατομμυρίων. Το ποσό το οποίο εισπράξαμε από τις επιχειρήσεις ήταν της τάξης των 712, άρα με τον κανόνα της EURO STAT, το γεγονός ότι την ίδια χρονιά βάλαμε και τα έσοδα και τα έξοδα, είχε ως αποτέλεσμα τα έσοδα αυτά να λειτουργήσουν μειωτικά του ελλείμματος για τα 212 εκατομμύρια. Λοιπόν, την επόμενη φορά που θα θελήσετε να κάνετε μαθήματα περί μέτρου με δημοσιονομική ουδετερότητα, να διαβάσετε πρώτα τους κανόνες της EURO STAT.
Πονάει η αλήθεια, αλλά είναι αλήθεια και για αυτό πονάει. Πάμε λοιπόν στα υπόλοιπα στοιχεία που καταθέσατε χτες.
Μη επαναλαμβανόμενες δαπάνες 757 εκατομμυρίων. Πρόκειται πράγματι για μη επαναλαμβανόμενες δαπάνες. Να δούμε ποιες είναι οι μη επαναλαμβανόμενες δαπάνες, για τις οποίες μας εγκαλεί η Νέα Δημοκρατία; Είναι οι δαπάνες προς την Ολυμπιακή, οι οποίες προέκυψαν από δικαστική απόφαση, ύψους 294 εκατομμυρίων. Έρχεται η Νέα Δημοκρατία, ψηφίζει το νόμο για την Ολυμπιακή και μας εγκαλεί γιατί εμείς πήραμε και πληρώσαμε τις υποχρεώσεις που προκάλεσε, με τη δική της νομοθετική παρέμβαση, ύψους 300 εκατομμυρίων.
Δεν σας αρέσει όμως. Είπατε επίσης ότι επιβαρύνθηκε το έλλειμμα του 2009, από την επιχορήγηση των ασφαλιστικών ταμείων κατά 2 δισεκατομμύρια. Όχι μόνο δεν υπήρξε προκαταβολική επιχορήγηση στα ασφαλιστικά ταμεία, αλλά στην πραγματικότητα, για να μπορέσουν τα ταμεία και ιδίως του Ι.Κ.Α να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, μέχρι το τέλος του 2009, υπήρχε ανάγκη πρόσθετης χρηματοδότησης.
Λέω λοιπόν ότι η επιχορήγηση των ασφαλιστικών ταμείων των 960. Μας κατηγορεί για οφειλές προηγουμένων ετών στα νοσοκομεία. 6 δισεκατομμύρια χρειάστηκε να πληρώσουμε. Μας κατηγορεί για δαπάνες εξοπλισμών, που αφορούσαν στο 2009. Όλα αυτά τα στοιχεία λοιπόν, τα οποία επικαλείται η Νέα Δημοκρατία, από τον πίνακα τον οποίο κατέθεσε και που ισχυρίζεται ότι το έλλειμμα δεν είναι 32 δισεκατομμύρια, είναι στοιχεία τα οποία δεν στέκονται. Εμείς σήμερα, επίσημα, θα καταθέσουμε την τεκμηρίωση, με την οποία αποδεικνύουμε ότι όχι μόνον δε φουσκώσαμε το έλλειμμα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από τη συζήτηση που διεξήχθη, στις τρεις αυτές συνεδριάσεις, διαπιστώσαμε ότι μία είναι η πραγματικότητα. Ότι έχουν γίνει από την αντιπολίτευση πολλές και αόριστες αναφορές στα προβλήματα, με τα οποία βρίσκεται αντιμέτωπη η χώρα. Κανείς δεν αναλαμβάνει το θάρρος, κανείς δεν αναλαμβάνει την ευθύνη και να πει «ότι, ναι, η χώρα βρίσκεται σε μια δύσκολη στιγμή. Ναι ήρθε η στιγμή τις επιλογές που κάναμε στο παρελθόν να τις καταδικάσουμε. Να οδηγηθούμε σε μια άλλη προοπτική, σε μία άλλη ανάπτυξη, σε μια άλλη αντιμετώπιση του δημοσίου χρήματος, σε μια άλλη αντιμετώπιση των υποχρεώσεων που έχουν οι Έλληνες φορολογούμενοι. Σε μια άλλη προοπτική που θα μας επιτρέψει να διασφαλίσουμε ότι δεν θα είμαστε εμείς η γενιά που θα παραδώσει στα παιδιά μας μια Ελλάδα χειρότερη απ’ αυτή που παραλάβαμε από τους γονείς μας».
Δυστυχώς, η συζήτηση που πραγματοποιήθηκε αυτές τις ημέρες δείχνει ότι η πλειοψηφία των συναδέλφων της Αντιπολίτευσης, πολύ λίγα πράγματα έχουν κατανοήσει από αυτά, τα οποία έχουν συμβεί τους τελευταίους μήνες. Εμείς αναλαμβάνουμε την ευθύνη για τις επιλογές, τις οποίες έχουμε κάνει. Απέναντι σε αυτές τις επιλογές οι Έλληνες πολίτες, από τη στάση τους και τη συμπεριφορά τους, όλο αυτό το χρονικό διάστημα δείχνουν ότι κατανοούν και ότι αυτό που απαιτούν από εμάς είναι να σεβαστούμε δύο αρχές.
Ποιες είναι αυτές οι αρχές; Είναι η αρχή της ίσης κατανομής των βαρών, μεταξύ των πολιτών με βάση τη δυνατότητα τους να φέρουν αυτά τα βάρη, ενώ η δεύτερη αρχή είναι να διασφαλίσουμε ότι θα προστατεύσουμε αυτούς που βρίσκονται σε συνθήκες ακραίας κοινωνικής φτώχειας και ότι, αμέσως μόλις η χώρα καταφέρει να βγει από τη «παγίδα» που βρίσκεται και βρεθεί σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, να αρχίσει η αποκατάσταση όλων αυτών, οι οποίοι συνεισέφεραν σε αυτή τη δύσκολη προσπάθεια με κριτήρια κοινωνικής ισότητας.
Πρώτα, δηλαδή, να αποκαταστήσουμε αυτούς που συνεισέφεραν περισσότερο με βάση τη προσπάθεια, την οποία έκαναν. Γι’ αυτό, σας καλώ όλους να δείξετε μεγαλύτερη υπευθυνότητα όταν θα ξανασυζητήσουμε πάνω στο κείμενο αυτό, στο οποίο θα καταθέσουμε το Νοέμβριο στην Ολομέλεια.
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ