Τάσος Κουράκης: το Υπουργείο Παιδείας μεθοδεύει την υπονόμευση της μονιμότητας στο δημόσιο τομέα.
Με αφορμή τη σημερινή συζήτηση του σχεδίου νόμου με θέμα ΄΄Ανάπτυξη της δια βίου μάθησης και λοιπές διατάξεις΄΄ στη Μόνιμη Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, ο βουλευτής Τάσος Κουράκης, ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ, έκανε την εξής δήλωση:
΄΄Είναι πλέον φανερό πως το Υπουργείο Παιδείας, προχωρώντας σε μία πρωτοφανή επίθεση στα δικαιώματα της εργασίας, φιλοδοξεί να φανεί ο «πιο καλός μαθητής» στην εφαρμογή της σκληρής νεοφιλελεύθερης πολιτικής που ακολουθεί η κυβέρνηση με τις ευλογίες της Τρόικας. Μέσα στο καλοκαίρι, με διαδικασίες εξπρές, επιχειρεί να ανοίξει το δρόμο για την κατάργηση της μονιμότητας στο δημόσιο.
Στο υπό κατάθεση σχέδιο νόμου «Ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης και λοιπές διατάξεις» προβλέπεται για πρώτη φορά η μετατροπή μόνιμων υπαλλήλων, που διαθέτουν μάλιστα όλα τα απαραίτητα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, σε υπαλλήλους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για ευρύτερη εφαρμογή σε ολόκληρο τον δημόσιο τομέα.
Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο προβλέπει την κατάργηση του Οργανισμού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΟΕΕΚ), στον οποίο υπάγονται μέχρι σήμερα τα Δημόσια ΙΕΚ και ο οποίος είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, και την αντικατάστασή του από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων (ΕΟΠΠ), με καθεστώς Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου. Σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις, με την κατάργηση του ΟΕΕΚ οι μόνιμοι υπάλληλοί του θα καταλάβουν αρχικά προσωρινές θέσεις εργασίας στο νέο οργανισμό, ενώ στη συνέχεια θα αξιολογηθούν από το Δ.Σ. του ΕΟΠΠ βάσει των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων τους, προκειμένου να ενταχθούν οριστικά στις οργανικές του θέσεις. Μετά την ένταξή τους, θα διέπονται από το υπηρεσιακό καθεστώς του νέου φορέα, θα γίνουν δηλαδή υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου. Με τις ρυθμίσεις αυτές δημιουργείται ένα απαραίτητο για την κυβέρνηση προηγούμενο, που είναι δυνατόν να αποτελέσει τη βάση για την υπονόμευση της μονιμότητας όλων των δημοσίων υπαλλήλων.
Η συγκεκριμένη πρόκληση, παρότι ξεπερνά κάθε προηγούμενο, δεν αποτελεί το πρώτο «επεισόδιο» στην καταστρατήγηση των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Λίγους μήνες πριν, η κ. Διαμαντοπούλου είχε επιδείξει ανάλογα «δείγματα γραφής». Στο νομοσχέδιο, που ειρωνικά –θα μπορούσε να πει κανείς– ονομάζονταν «αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού», εισάγονταν ο θεσμός του «δόκιμου» εκπαιδευτικού, ο οποίος –αν και έχει ήδη περάσει από τον ΑΣΕΠ– μετά από δύο χρόνια αξιολογείται εκ νέου, είτε για να μονιμοποιηθεί είτε για να… απολυθεί, και όχι για να μεταταχθεί όπως δήλωνε παραπλανητικά το Υπουργείο. Γιατί ο συγκεκριμένος νόμος παραπέμπει στις σχετικές διατάξεις του ν. 1566/1985 και ορίζει πως ο νεοδιόριστος διασώζει την εργασία του, αν έχει … επταετή προϋπηρεσία!
Τώρα, όσα προβλέπονται για του υπαλλήλους του ΟΕΕΚ συνιστούν τη δεύτερη περίπτωση υπονόμευσης της μονιμότητας στο δημόσιο, και μπορούμε να δικαίως αναρωτιόμαστε που ακριβώς προτίθεται να καταλήξει το Υπουργείο.
Η προτίμηση του για τις επισφαλείς εργασιακές σχέσεις είναι άλλωστε ξεκάθαρη, αφού φέτος ελαχιστοποιεί σε δραματικό βαθμό τους νέους διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών, προκειμένου να μειώσει το κόστος της εργασίας στην Παιδεία. Αντίθετα διαιωνίζει το καθεστώς της αναπλήρωσης, της εργασιακής δηλαδή επισφάλειας, χωρίς μάλιστα να προβλέπει μοριοδότηση αυτής της προϋπηρεσίας για έναν μόνιμο διορισμό. Η φετινή σχολική χρονιά, κερδίζει επάξια τον τιμητικό τίτλο που της απέδωσε η Υπουργός. Είναι η «χειρότερη από τη μεταπολίτευση» όχι μόνο για το χάος που θα δούμε στα υποστελεχωμένα και απαξιωμένα σχολεία μας από την 1η Σεπτεμβρίου, αλλά και για τις νομοθετικές «καινοτομίες» που σταθερά υπονομεύουν το δικαίωμα σε μία μόνιμη και αξιοπρεπή εργασία.
Καταγγέλλουμε τις πρωτοφανείς αυτές μεθοδεύσεις της κυβέρνησης και καλεί σε μαζικούς και διαρκείς αγώνες για μόνιμη και σταθερή εργασία με αξιοπρεπείς αμοιβές για όλους τους εργαζομένους. Η επικίνδυνη κοινωνική φιλοσοφία της «σοσιαλδημοκρατικής» κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και η λογική του Μνημονίου δεν θα περάσουν αμαχητί. ΄΄