Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

3.12.16

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ 2017 ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΚΥΚΛΑΔΩΝ Γ. ΒΡΟΥΤΣΗ ΩΣ ΕΙΔΙΚΟY ΑΓΟΡHΤΗ

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΟΥ 2017

Νοέμβριος 2016


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Σήμερα συζητούμε τον δεύτερο προϋπολογισμό της «πρώτης φοράς αριστερά».
Έναν προϋπολογισμό, που μετά από την ολοκλήρωση 2 ετών διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, αποτυπώνει με αριθμούς την αλήθεια που είναι αμείλικτη και ομολογεί την αποτυχία της.
Ι. Ο προϋπολογισμός εδράζεται σε υπεραισιόδοξες παραδοχές που δεν πρόκειται να υλοποιηθούν. Ένα ευχολόγιο με ανεκπλήρωτες προσδοκίες.
ΙΙ. Η ζημιά που έγινε στην ελληνική κοινωνία και οικονομία τα 2 αυτά χρόνια είναι τεράστια. Ακόμα κι αν επιβεβαιωθούν οι πιο αισιόδοξες προβλέψεις του φετινού προϋπολογισμού, γεγονός που θα το επιθυμούσαμε και το ευχόμαστε, στην καλύτερη περίπτωση θα επιστρέψουμε στο 2014. Με μια όμως διαφορά, τα ελληνικά νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις θα είναι επιβαρυμένα με 9 δις ευρώ μέτρα, αύξηση φόρων, εισφορών και περικοπές συντάξεων.
ΙΙΙ. Συγκρίνοντας κανείς το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2015-2018 (ΜΠΔΣ) με τις υφιστάμενες εκτιμήσεις του προϋπολογισμού, μπορεί να δει που θα βρισκόταν η Ελλάδα σήμερα αν δεν είχε μεσολαβήσει η 2ετης καταστροφική διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Ι. Γιατί δεν πρόκειται να υλοποιηθεί ο Προϋπολογισμός
Ας δούμε, όμως, γιατί δεν πρόκειται να υλοποιηθεί ο συγκεκριμένος κρατικός προϋπολογισμός. Οι προσδοκίες για αύξηση της ανάπτυξης 2,7%, της ιδιωτικής κατανάλωσης 1,8% και των επενδύσεων 9,1% είναι υπεραισιόδοξες. Εμείς, βέβαια ευχόμαστε οι στόχοι αυτοί να επιτευχθούν, όμως πρόκειται για στόχους μη ρεαλιστικούς .
Γιατί όμως;
  • μια ήδη φορολογικά εξοντωμένη κοινωνία είναι αδύνατο να αυξήσει σημαντικά την ιδιωτική κατανάλωση, όπως προβλέπει ο προϋπολογισμός. Και αυτό, γιατί το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών συρρικνώνεται συνεχώς και θα συρρικνωθεί ακόμη περισσότερο από την επιβολή νέων άμεσων και έμμεσων φόρων, περικοπές στις συντάξεις και στην κοινωνική προστασία ύψους 2,6 δις ευρώ
  • προβλέπεται μεγάλη αύξηση των επενδύσεων, όταν το 9μηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2016, τα λουκέτα αυξήθηκαν κατά 33,4%. Η ιδιωτική οικονομία θα συνεχίσει να «στραγγαλίζεται» από την υπερφορολόγηση, που αποτελεί επιλογή της Κυβέρνησης, τη «στάση πληρωμών» και την έλλειψη ρευστότητας. Ενώ, η υλοποίηση των διαρθρωτικών αλλαγών, προσκρούει στην αναβλητικότητα και στις ιδεοληπτικές εμμονές των κυβερνώντων
  • η φοροδοτική ικανότητα νοικοκυριών και επιχειρήσεων έχει εξαντληθεί. Η εκτίναξη των ληξιπρόθεσμων από τα 75,2 δις ευρώ το 2014 στα 91,5 δις ευρώ τον Αύγουστο του 2016 δεν αφήνουν άλλα περιθώρια για να καταβάλει κάποιος περισσότερα από την τσέπη του και το νοικοκυριό του.
  • οι τράπεζες έχασαν 40 δις ευρώ, λόγω capital control και πολιτικής αβεβαιότητας (από 173 δις σε 133 δις)
  • το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών μειώθηκε το 2015 κατά 4,5% ή 5,5 δις ευρώ περίπου, έναντι του 2014
  • η ισχυρή τάση αποκλιμάκωσης της ανεργίας, που είχαμε πετύχει επιβραδύνεται δραματικά, με σοβαρές επιπτώσεις στα ασφαλιστικά ταμεία. Την ίδια στιγμή, στην αγορά εργασίας συντελούνται ιστορικά αρνητικές ανατροπές με θύματα εργαζόμενους και ανέργους.
Όλα αυτά τα στοιχεία δυστυχώς αποτελούν αρνητικά σημάδια, που επιβεβαιώνουν τις υπαρκτές δυσκολίες που πρόκειται να συναντήσει ο φετινός προϋπολογισμός στην πορεία της υλοποίησής του.
Και αυτά δεν τα λέω μόνο εγώ. Τα λέει ο ΟΟΣΑ που προβλέπει χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης (1,9%), καθώς και μια σειρά οργανισμών που έχει εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις σχετικά με το κατά πόσο είναι εφικτοί οι στόχοι που έχουν τεθεί από τον παρόντα προϋπολογισμό. Ενδεικτικά αναφέρω:
    • τη δήλωση συμπερασμάτων της αποστολής του ΔΝΤ στα τέλη Σεπτεμβρίου, που έκανε λόγο για «ασθενικές προοπτικές ανάπτυξης που υπόκεινται σε υψηλούς καθοδικούς κινδύνους»
    • την πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν, που αναφέρει πως υπάρχει μεγάλο ρίσκο να βγουν εκτός στόχου οι νέες παρεμβάσεις
    • το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, που χαρακτηρίζει την εκτίμηση για αύξηση του ΑΕΠ «αρκετά αισιόδοξη», τονίζοντας την επίδραση της πίεσης στο διαθέσιμο εισόδημα από τα πρόσφατα φορολογικά μέτρα
    • το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, που επίσης τονίζει πως οι προβλέψεις του προϋπολογισμού «μπορούν να χαρακτηριστούν αρκετά αισιόδοξες». Και αυτό, καθώς καθοδηγούνται από μια ιδεοληπτική εμμονή «φοροκεντρικής λιτότητας», που δεν θα αποφέρει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.
Συμπερασματικά, η πρόβλεψη της Κυβέρνησης αποτελεί «ευσεβή πόθο» της.


ΙΙ. Ποια είναι η ζημιά που προκλήθηκε από τη 2ετη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ
Ας δούμε, όμως, ποια είναι η πραγματική ζημιά που προκαλέσατε με την ανερμάτιστη και αναποτελεσματική πολιτική σας τα 2 αυτά χρόνια;
Αναφέρω ενδεικτικά μερικά μόνο στοιχεία, που ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει:
  • 25 δις ευρώ απώλεσε το Ελληνικό Δημόσιο από την εξαέρωση της προηγούμενης ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών
  • 5,4 δις ευρώ χάθηκαν από τη συνεισφορά του Ελληνικού Δημοσίου στη νέα ανακεφαλαιοποίηση
  • 9 δις ευρώ επιπλέον μέτρα (φόροι, περικοπές μισθών και συντάξεων) επιβλήθηκαν για την περίοδο 2015-2018, με τα 6 δις ευρώ να επιβάλλονται ήδη από τη διετία 2015-16.
  • 40 δις ευρώ είναι οι χαμένες καταθέσεις από τις τράπεζες, καθώς από τα 174 δις “κατρακύλησαν” στα 133 δις ευρώ!
  • επιβλήθηκαν capital control, που έκλεισαν τις τράπεζες για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας, με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης σας
  • 21 δις ευρώ χαμένο ΑΕΠ (από 196 δις στα 175 δις)
  • ύφεση -0,2% το 2015 και -0,3% το 2016
  • 2,6 δις ευρώ νέοι άδικοι φόροι με τον φετινό προϋπολογισμό του 2017. Φόροι που πλήττουν ακόμη περισσότερο τους αδύναμους.
Για να δούμε, λοιπόν, τι θα κληθούν να πληρώσουν φέτος οι πολίτες από τα 2,6 δις ευρώ φόρους που φέρνει ο φετινός προϋπολογισμός. Ποιοι είναι οι φόροι, για τους οποίους η κυβέρνηση πανηγύριζε ότι θα συμβάλλουν στην κοινωνική δικαιοσύνη;
Οι άνεργοι, οι μισθωτοί, οι συνταξιούχοι και οι νησιώτες θα πληρώσουν ενδεικτικά:
  • 437 εκατ. ευρώ λόγω αύξησης του ΦΠΑ. Φόρου που πληρώνεται αδιάκριτα από όλους και που θα πλήξει ακόμη περισσότερο τους νησιώτες του Αιγαίου, που έχουν ήδη υποστεί και θα υποστούν από 1/1/2017 την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ στα νησιά μας. Πρωτοβουλία που φέρει την αποκλειστική σφραγίδα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, η οποία παρέδωσε «άνευ όρων» μια σημαντική κατάκτηση της χώρας από την ένταξη της στην τότε ΕΟΚ. Μάλιστα, στο συγκεκριμένο ποσό περιλαμβάνεται και το 3ο κύμα κατάργησης του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ σε 55 νησιά του Αιγαίου, μεταξύ αυτών και της άγονης γραμμής (Κίμωλος, Σέριφος, Αμοργός, Κύθνος, Κουφονήσια, Σίκινος, Θηρασιά, Ανάφη, Σχοινούσα, Δονούσα, Ηρακλειά), καθώς και στα νησιά Σάμος, Χίος, Μυτιλήνη, που έχουν τόσο δοκιμαστεί από τις μεταναστευτικές ροές με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης
  • 422 εκατ. ευρώ από την αύξηση της φορολογίας στο πετρέλαιο θέρμανσης και στα καύσιμα
  • 89 εκατ. ευρώ από τα πρόσθετα τέλη στη συνδρομητική τηλεόραση και στην κινητή τηλεφωνία
  • 62 εκατ. ευρώ από την αύξηση του φόρου στον ζύθο
  • 62 εκατ. ευρώ από την αύξηση του φόρου στον καφέ
  • 142 εκατ. ευρώ από την αύξηση του φόρου στα τσιγάρα
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ φέρνει 2,6 δις ευρώ νέους εξοντωτικούς φόρους σε μισθωτούς, εργαζόμενους, συνταξιούχους, νησιώτες και πανηγυρίζει. Επιβαρύνει σημαντικά την καθημερινότητα του απλού πολίτη και το “βαφτίζει” κοινωνική δικαιοσύνη και δίκαιη αναδιανομή πλούτου! Ισοπεδώνει την αγορά και την οικονομία και δείχνει ικανοποιημένη.
Ασφαλιστικό - Συντάξεις
Η γενικότερη ζημιά, όμως, επηρέασε αρνητικά το ασφαλιστικό και τις συντάξεις. Θυμάμαι ακόμη τις προκλητικές και συνάμα προσβλητικές για τους συνταξιούχους δηλώσεις του Πρωθυπουργού αλλά και του υπουργού κ. Κατρούγκαλου, όταν έλεγαν ότι μόνο το 5% των συνταξιούχων θίχτηκαν από τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση, καθώς και ότι δεν έγιναν καθόλου μειώσεις. Θυμάμαι ακόμη και την απαράδεκτη εκείνη επιστολή “Κατρούγκαλου” προς τους συνταξιούχους που τους προέτρεπε να υιοθετήσουν το δόγμα «πιστέψτε το γράμμα μου και όχι την τσέπη σας»!
Δυστυχώς, την αλήθεια οι συνταξιούχοι την ανακάλυψαν στα ΑΤΜ και σήμερα τη βιώνουν στην καθημερινότητά τους και γι’ αυτή την κατάσταση είναι αποκλειστικά υπεύθυνη η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Ποια, όμως, είναι η αλήθεια; Το 2015, το σύνολο των συνταξιούχων (2,6 εκατ.) της χώρας υπέστησαν μείωση των κύριων συντάξεων τους κατά 2%, ενώ το σύνολο των συνταξιούχων που έπαιρναν επικουρική σύνταξη 1,6 εκατ. συνταξιούχοι, υπέστησαν μείωση 6% στην επικουρική τους σύνταξη.
Το 2016 ακολούθως, οι μειώσεις στις συντάξεις υπήρξαν αλλεπάλληλες. Οι πιο σημαντικές από αυτές είναι οι ακόλουθες:
  • 255.000 συνταξιούχοι υπέστησαν μείωση 6% της δεύτερης κύριας σύνταξης τους
  • 350.000 συνταξιούχοι, υπέστησαν μείωση 40%-50% στο μέρισμα που λάμβαναν από το δημόσιο
  • 350.000 συνταξιούχοι, υπέστησαν μείωση 30%-50% στην επικουρική τους σύνταξη
  • όλες οι συντάξεις χηρείας μειώθηκαν κατά 20% έως 40%
  • οριζόντια σύνταξη χηρείας 345,6 ευρώ σε όλους/όλες τους δικαιούχους! Η κυβέρνηση όχι μόνο μείωσε τις συντάξεις, αλλά δεν καταβάλλει ούτε καν αυτές τις μειωμένες που η ίδια νομοθέτησε με το Ν.4387/2016
  • η βασική σύνταξη του ΙΚΑ μειώθηκε για όλους τους συνταξιούχους από 486 ευρώ σε 384 ευρώ
  • η καταβολή της προσωρινής σύνταξης για όλους τους συνταξιούχους μειώθηκε από το 80% στο 50%
  • όλοι οι νέοι συνταξιούχοι θα δουν την κύρια σύνταξή τους μειωμένη συγκριτικά -πριν από το Νόμο Κατρούγκαλου – κατά 15% έως 30%
  • 240.000 χαμηλοσυνταξιούχοι της χώρας χάνουν οριστικά το ΕΚΑΣ (200 ευρώ το μήνα)
Το κόψιμο του ΕΚΑΣ αποτέλεσε το κερασάκι στην τούρτα. Για αυτό και το άφησα για το τέλος. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στέρησε 940 εκατ. ευρώ από τους χαμηλοσυνταξιούχους και την ίδια στιγμή επέστρεψε μόλις 25 εκατ. ευρώ για το 2016 ενώ προβλέπει ακόμη λιγότερα -17 εκατ. ευρώ- για το 2017. Ισχυρίζεται ότι θα αντισταθμίσει αυτή τη μεγάλη απώλεια για τους χαμηλοσυνταξιούχους με αυτά τα αντισταθμιστικά μέτρα μόνο για 2 χρόνια. Επιχαίρει για αυτά τα αντισταθμιστικά μέτρα και “καταπίνει” την περικοπή του ΕΚΑΣ.
Όλες οι προηγούμενες, επαχθείς, άδικες και αχρείαστες μειώσεις συνέβησαν τη διετία 2015-2016 και συνεχίζονται ως αποτέλεσμα της εγκληματικής διαπραγμάτευσης Τσίπρα-Καμμένου, που οδήγησε στον δημοσιονομικό εκτροχιασμό της χώρας, το πρώτο 6μηνο του 2015. Ένα μεγάλο μέρος αυτού του δημοσιονομικού κενού που δημιουργήθηκε (ελλείμματα) το πλήρωσαν άνευ λόγου και αιτίας οι συνταξιούχοι από τις συντάξεις τους. Γι’ αυτό και ο λογαριασμός των 310 εκατ. ευρώ που προέβλεπε το email Χαρδούβελη 10πλασιάστηκε και έκλεισε στα 3,1 δις ευρώ!
Η ζημιά, βέβαια, δεν τελειώνει εδώ, καθώς το ασφαλιστικό είναι ακόμη στον “αέρα”. Και αυτό το είχαμε προβλέψει από την πρώτη ημέρα που παρουσιάστηκε ο ασφαλιστικός νόμος ή “μηχανισμός μείωσης συντάξεων” Τσίπρα-Κατρούγκαλου (Ν. 4387/2016) στη βουλή. Ένας νόμος που δεν συνοδεύτηκε, όπως θα έπρεπε, από την απαιτούμενη ασφαλιστική μελέτη. Γι’ αυτό παρά τις διαβεβαιώσεις του ίδιου του πρωθυπουργού, των υπουργών αλλά και των βουλευτών της κυβέρνησης, ότι το ασφαλιστικό μετά από αυτό το νόμο δεν θα χρειαστεί καμία άλλη παρέμβαση, η κυβέρνηση πήρε 859 εκατ. ευρώ από τα ληξιπρόθεσμα και τα έδωσε για την εξόφληση εκκρεμών κύριων συντάξεων. Έσπασε τον κουμπαρά του ΑΚΑΓΕ και κάθε χρόνο παίρνει 350 εκατ. ευρώ από τις μελλοντικές γενιές. Ρευστοποιεί με ζημιά ακόμη και τα ομόλογα του ΕΤΕΑ.
Γιατί συμβαίνει αυτό αφού το ασφαλιστικό δεν έχει κανένα πρόβλημα;
Γιατί η κυβέρνηση παίρνει χρήματα από τον κουμπαρά των επόμενων γενεών και σπάει ομόλογα;
Πολύ απλά σπάσατε όλους τους κουμπαράδες του ασφαλιστικού γιατί απλούστατα τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων καταρρέουν!
Το ασφαλιστικό είναι στον “αέρα” και αυτό είναι μια θλιβερή διαπίστωση. Ακόμη και αυτό που ακούγεται για την εξάλειψη της προσωπικής διαφοράς, αποτελεί μια δυσάρεστη εξέλιξη για την οποία η κυβέρνηση αποκλειστικά θα φέρει την ευθύνη. Την προκάλεσε με την πολιτική του Νόμου Κατρούγκαλου και τώρα έχει γίνει στόχος. Σας πληροφορώ, λοιπόν, ότι εάν υλοποιηθεί η κατάργηση της προσωπικής διαφοράς, θα μιλάμε για μια επιπλέον μείωση της κύριας σύνταξης τους από 20% έως 25% και για όλους τους σημερινούς συνταξιούχους!
ΙΙΙ. Που θα βρισκόταν η Ελλάδα σήμερα
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί που θα βρισκόταν η χώρα μας σήμερα αν δεν είχε μεσολαβήσει η 2ετης διακυβέρνηση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ; Πρόκειται για ένα κρίσιμο ερώτημα το οποίο μπορεί να απαντηθεί από τα στοιχεία και τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στοιχεία και εκτιμήσεις που σήμερα η κυβέρνηση αποδέχεται στον προϋπολογισμό που φέρνει. Εκτιμήσεις που το 2014 κατήγγειλε. Τι έλεγαν αυτές οι εκτιμήσεις το 2014;
Είχε προβλέψει τότε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ότι με βάση το ΜΠΔΣ 2015-2018, το ΑΕΠ της χώρας θα ήταν 206,9 δις ευρώ. Σήμερα, στον Κρατικό Προϋπολογισμό εκτιμάται υπεραισιόδοξα ότι θα φτάσει στα 180,8 δις ευρώ. Δηλαδή 26 δις ευρώ χαμένα από τον πλούτο του ΑΕΠ λόγω της αναποτελεσματικής και ιδεοληπτική πολιτικής της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Σας θυμίζω ότι στο ΜΠΔΠ προβλεπόταν ανάπτυξη 2,9% για το 2015 και 3,7% για το 2016. Εσείς φέρατε ύφεση 0,2% το 2015 και 0,3% το 2016. Αυτή είναι η σκληρή πραγματικότητα και κανείς δεν μπορεί να την αμφισβητήσει.
Αντίστοιχα, το δημόσιο χρέος της χώρας προβλέπονταν ότι θα προσέγγιζε τα 308,5 δισ. ευρώ ή το 149,1% του ΑΕΠ. Ο φετινός προϋπολογισμός προβλέπει αύξησή του στα 319,2 δισ. ευρώ ή στο 176,5% του ΑΕΠ. Δηλαδή, 27 μονάδες υψηλότερο! Αν μάλιστα, από τα 308,5 δισ. ευρώ αφαιρέσουμε και τα 10,9 δισ. ευρώ του ΤΧΣ που επέστρεψε οικειοθελώς ο κ. Βαρουφάκης –κατά τη διάρκεια της «περήφανης» διαπραγμάτευσης – τότε το δημόσιο χρέος θα έπεφτε για πρώτη φορά μετά το 2009 κάτω από τα 300 δισ. ευρώ. Και, φυσικά, η συζήτηση για τη βιωσιμότητά του θα ήταν σε μία εντελώς άλλη βάση.
Οι πρωτογενείς δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού –μέσω περαιτέρω εξορθολογισμού των δημοσίων δαπανών και όχι περικοπών σε μισθούς και συντάξεις (όπως έκανε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ)– προβλέπονταν από το ΜΠΔΠ να διαμορφωθούν στα 41,1 δις ευρώ, ενώ ο φετινός προϋπολογισμός εκτιμά ότι θα διαμορφωθούν κοντά στα 43,9 δισ. ευρώ.
Το ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με τη μεθοδολογία της Eurostat, προβλέπονταν από το ΜΠΔΣ να καταγράψει για πρώτη φορά πλεόνασμα –έστω και οριακό–στα 262 εκατ. ευρώ ή 0,1% του ΑΕΠ, ενώ ο Προϋπολογισμός της κυβέρνησης –παρά το τεράστιο πακέτο μέτρων τα τελευταία χρόνια- προβλέπει έλλειμμα περίπου 1,46 δισ. ευρώ ή -0,8%.
Τα στοιχεία αυτά, δυστυχώς, αποκαλύπτουν ότι η χώρα μας παρουσιάζει υστέρηση 2 ετών, ενώ παράλληλα η κυβέρνηση θυσίασε τις πολύ μεγάλες προσπάθειες του ελληνικού λαού τα προηγούμενα χρόνια. Χρόνια που μπορεί να ήταν δύσκολα, όμως, έδωσαν την ευκαιρία στη χώρα να κάνει ένα σημαντικό βήμα για να βγει από την κρίση.
Κι όμως, ο λαϊκισμός, η ιστορικά μεγαλειώδης ανευθυνότητα και ανικανότητα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ απέτρεψαν την έξοδο της χώρας από την κρίση και τη γύρισαν στην ύφεση.
Πρόκειται για ανικανότητα και έλλειψη προσανατολισμού, που αποτυπώνεται ξεκάθαρα στην ακολουθούμενη οικονομική και δημοσιονομική πολιτική, όσο και εάν επιχειρείται το αντίθετο με διάφορα τερτίπια και επικοινωνιακά τεχνάσματα.


Αγορά εργασίας, Απασχόληση, Ανεργία
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να καταθέσω τις απόψεις μου σε ένα ειδικό και κρίσιμο κεφάλαιο, το οποίο είναι και επίκαιρο λόγω των διαπραγματεύσεων για τη δεύτερη αξιολόγηση. Να αποκαταστήσω την αλήθεια απέναντι σε μύθους, παραπληροφόρηση και σκουριασμένες ιδέες που αποτελούν μερικές από τις κύριες αιτίες της κρίσης. Αφορά τον κρίσιμο τομέα της απασχόλησης, της ανεργίας, καθώς και τους τρόπους αναχαίτισης του αρνητικού αυτού φαινομένου.
Ας ξεκινήσουμε με κάποιες παραδοχές:
Η δημοσιονομική κρίση χτύπησε τις πιο ευάλωτες και αδύναμες -να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα- περιοχές της οικονομίας. Η αγορά εργασίας είναι μια από αυτές τις περιοχές. Μια κακώς ρυθμισμένη αγορά που κουβαλούσε πάνω της για δεκαετίες παθογένειες, στρεβλώσεις και τριτοκοσμικού χαρακτήρα λογικές, που τελικά όπως αποδεικνύεται σήμερα υπονόμευαν το ίδιο το συμφέρον των εργαζομένων, τα έσοδα στα ασφαλιστικά ταμεία και την επιχειρηματικότητα με αποτέλεσμα όλα αυτά τα χρόνια να χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας μαζί με χιλιάδες επιχειρήσεις. Ενδεικτικά:
  • ο ΟΜΕΔ αποτέλεσε για δεκαετίες τροχοπέδη για το συμφέρον των εργαζομένων μακροπρόθεσμα, αφού δεν είναι λίγες οι φορές -που ταυτισμένος και ευθυγραμμισμένος με συντεχνιακές και συνδικαλιστικές λογικές- έδινε αυξήσεις σε εργαζομένους και κλάδους που κατέρρεαν. Μια καλά οργανωμένη ομάδα, που αμειβόταν με χρυσούς μισθούς, ήλεγχε απόλυτα τον ΟΜΕΔ και που με τις διοικητικές της αποφάσεις υπονόμευε μεθοδικά και για δεκαετίες το συμφέρον της ίδιας της χώρας και των εργαζομένων. Το αποτέλεσμα ήταν να συμβάλλει στην υπονόμευση των ίδιων των εργαζομένων και της οικονομίας
  • το τριτοκοσμικού χαρακτήρα προνόμιο του υπουργού Εργασίας να αποφασίζει -μέσω του «βέτο»- εάν μια επιχείρηση έχει δικαίωμα να κάνει αναδιάρθρωση στο προσωπικό της. Μια παγκόσμια αρνητική πρωτοτυπία. Μια διάταξη που ευθύνεται για το κλείσιμο χιλιάδων επιχειρήσεων και την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας
  • ο προσδιορισμός του κατώτατου μισθού που στην Ελλάδα γινόταν για δεκαετίες, χωρίς να εκτιμώνται και να λαμβάνονται υπόψη τα πραγματικά οικονομικά στοιχεία, οι δυνατότητες της οικονομίας που προσδιορίζουν την ανταγωνιστικότητα και οι αντοχές της. Όλα γίνονταν με απόλυτη προχειρότητα
  • το απαράδεκτα υψηλό μη μισθολογικό κόστος (tax wage) που ωθούσε ουσιαστικά στην αύξηση της παραβατικότητας στην αγορά εργασίας, καθώς και στην απουσία κινήτρων για νέες προσλήψεις και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας
  • η απουσία συγκεκριμένης πολιτικής υπεράσπισης των εργαζομένων που να θωρακίζει και να προστατεύει τον εργαζόμενο από την ανασφάλιστη και αδήλωτη εργασία
  • τα αδικαιολόγητα και προκλητικά προνόμια των συνδικαλιστών, αλλά και οι αυθαιρεσίες που αναπτύχθηκαν μέσα από αυτό το αδιαφανές και καταχρηστικό περιβάλλον, που τελικά έβλαψαν το ίδιο το συνδικαλιστικό κίνημα, τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις.
Όλα τα παραπάνω και πολλά άλλα, αποτελούν μέρος των στρεβλώσεων και των παθογενειών που συνόδευαν για δεκαετίες την αγορά εργασίας στη χώρα μας, η οποία στο πρώτο χτύπημα της κρίσης κατέρρευσε σαν χάρτινος πύργος, με θύματα τους εργαζόμενους.
Συμπέρασμα:
Αν αυτές οι παθογένειες και οι στρεβλώσεις είχαν αντιμετωπιστεί νωρίτερα, το σίγουρο είναι ότι η ανεργία δεν θα έφτανε στο 27,9% (Σεπτέμβριος 2013, μετά ξεκίνησε η αποκλιμάκωση), αλλά θα ήταν χαμηλότερη ακόμη και από το 20%, καθώς θα ήταν ανθεκτικότερη.
Όπως, επίσης αν οι αναγκαίες διαρθρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας δεν υλοποιούνταν το πρώτο διάστημα της κρίσης 2010-2014, τότε οι επιπτώσεις στην ανεργία θα ήταν ακόμη πιο δραματικές και αυτή σίγουρα θα ξεπερνούσε το 30%.
Ποια όμως είναι η αλήθεια για τα ποσοστά της ανεργίας;
Όλοι ξέρουμε ότι κάθε μεταρρύθμιση απαιτεί ένα χρονικό διάστημα ωρίμανσης προκειμένου να φέρει τα προσδοκόμενα αποτελέσματα. Έτσι, λοιπόν, οι μεταρρυθμίσεις και οι διαρθρωτικές αλλαγές που κάναμε το προηγούμενο διάστημα, άρχισαν να αποδίδουν καρπούς με μια χρονική υστέρηση. Το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας στην χώρα κατεγράφη το Σεπτέμβριο του 2013 με 27,9% και έκτοτε ξεκίνησε να διαμορφώνεται μια ισχυρή τάση αποκλιμάκωσης. Τον Ιανουάριο του 2015 όταν ανέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ η ανεργία είχε πλέον μειωθεί στο 25,7%, δηλαδή 2,2 μονάδες σε 1,5 χρόνο! Μάλιστα, το πιο θετικό σημάδι ήταν σε επίπεδο προβλέψεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπου η ανεργία προβλεπόταν ότι θα έκλεινε στο τέλος του 2016 στο 19,5%.
Δυστυχώς, η κυβέρνηση για 2 ολόκληρα χρόνια, λόγω ανικανότητας και ιδεοληπτικών εμμονών μπλόκαρε τις μεταρρυθμίσεις και εγκατέλειψε κάθε προσπάθεια εξυγίανσης της αγοράς εργασίας.
Τα αρνητικά αποτελέσματα ήρθαν αμέσως:
  • η ανεργία το 2016 θα κλείσει στο 23,7% (σ.27 προϋπολογισμός), δηλαδή με απόκλιση άνω των 4 μονάδων από τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το 2014, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι χάθηκαν 200.000 θέσεις εργασίας λόγω του ΣΥΡΙΖΑ
  • τα έσοδα από την αύξηση στις εισφορές ξεπερνούν το 1,3 δις ευρώ (σ. 107 προϋπολογισμός)
  • Η ΕΡΓΑΝΗ, το πιο καινοτόμο και αξιόπιστο εργαλείο μέτρησης ροών μισθωτής απασχόλησης στην Ευρώπη, κατέγραψε τη μεγαλύτερη ιστορική ανατροπή στην αγορά εργασίας, με θύματα τους εργαζομένους και ανέργους. Για πρώτη φορά σύμφωνα με τα στοιχεία κυριαρχούν απόλυτα – για 2 συνεχόμενα χρόνια – οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης έναντι της πλήρους απασχόλησης. Ενώ η μεταξύ τους διαφορά συνεχώς διευρύνεται και σήμερα διαμορφώθηκε από το +4,7% (Ιαν.-Απρ. 2015) στο – 8,44%. Και αυτό μέσα σε μόλις 2 χρόνια! Επισημαίνω, ότι η Ν.Δ. παραμένοντας διαχρονικά σταθερή στις θέσεις της, στηρίζει την ποιοτική, πλήρη και καλά αμειβόμενη απασχόληση. Δεν παραγνωρίζει, όμως, τη σημασία και το συμπληρωματικό χαρακτήρα των ευέλικτων μορφών απασχόλησης, που συνυπάρχουν σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες. Ισορροπία, που υπήρχε για 10ετιες και στη χώρα μας, με την πλήρη απασχόληση να υπερισχύει!
  • ο μήνας Οκτώβριος του 2016, σύμφωνα με την ΕΡΓΑΝΗ, υπήρξε ο χειρότερος όλων των εποχών, καθώς χάθηκαν 82.810 θέσεις απασχόλησης. Το αρνητικό στοιχείο είναι, ότι είναι η πρώτη φορά που το ισοζύγιο των ροών μισθωτής απασχόλησης έχει τέτοιο ύψος και δυστυχώς από τα μηνύματα που λαμβάνω από την ευρύτερη περιφέρεια και ο Νοέμβριος θα έχει ανάλογη άσχημη εικόνα.
Η δυσμενής αυτή εικόνα οφείλεται αποκλειστικά στην ανερμάτιστη και ιδεοληπτική πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Μέσα σε μόλις 2 χρόνια:
  • η ισχυρή τάση αποκλιμάκωσης της ανεργίας φρενάρισε με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης
  • εξανεμίστηκαν τα όποια οφέλη προέκυψαν από αυτήν μέσα από την ιστορική ανατροπή της ισορροπίας ανάμεσα στην πλήρη και τις ευέλικτες μορφές απασχόλησης!
  • αυξήθηκαν εκ νέου οι εισφορές, γεγονός που ακυρώνει τις προσπάθειες των προηγούμενων ετών και γυρίζει την αγορά εργασίας χρόνια πίσω
  • δημιουργήθηκε μια νέα γενιά εργαζομένων, οι “φτωχοί εργαζόμενοι” των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, που εξαπατήθηκε προεκλογικά και οδηγήθηκε σε θέση πολύ δυσμενέστερη από εκείνη που ήταν το 2014!
  • μειώθηκε το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων, όχι με ονομαστική μείωση αλλά με έμμεσο τρόπο. Πρώτον, με την άμεση φορολογία (αύξηση στην εισφορά αλληλεγγύης και μείωση του αφορολόγητου από τις 9.500 ευρώ στις 8.500 ευρώ), δεύτερον, με την έμμεση φορολογία (αύξηση Φ.Π.Α. στο 24%) και τρίτον με την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών.
Αξίζει στο σημείο αυτό να κάνουμε μια αναφορά στη μεγαλύτερη πολιτική εξαπάτηση που έγινε ποτέ σε βάρος των ανέργων και των εργαζομένων από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Αυτή την περίοδο που διεξάγεται η διαπραγμάτευση για τα εργασιακά έχουν εξαφανιστεί από την ατζέντα της “υποτιθέμενης” διαπραγμάτευσης όλες εκείνες οι κόκκινες γραμμές του ΣΥΡΙΖΑ για τους εργαζόμενους. Ενδεικτικά αναφέρω:
Που είναι η διεκδίκηση για την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ;
Που είναι η διεκδίκηση για κατάργηση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης;
Που είναι ο διπλασιασμός του επιδόματος ανεργίας για όλους ανεξαιρέτως τους ανέργους;
Ποια είναι η άποψη για το τριτοκοσμικό «βέτο» του υπουργού για τις ομαδικές απολύσεις;
Όλες οι προεκλογικές κορώνες εξαφανίστηκαν, ως δια μαγείας, όλη η προεκλογική ατζέντα ΣΥΡΙΖΑ εξανεμίστηκε.


Κοινωνικό Κράτος
Στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής θα κάνω μία αναφορά. Παραδώσαμε στο ΣΥΡΙΖΑ ένα πλαίσιο πρωτοποριακών και σύγχρονων δομών. Δυστυχώς, όλα αυτά είτε μειώθηκαν, είτε πάγωσαν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Όλα είναι πλέον σε πολύ χαμηλότερο επίπεδο συγκριτικά με το 2014.
Χαιρετίζω την αποδοχή και την υιοθέτηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, αν και με καθυστέρηση 2 ετών. Το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα αποτελεί το μοναδικό εργαλείο, το πιο ρεαλιστικό, το πιο ακριβές και το πιο δίκαιο για την αντιμετώπιση των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Αποτελεί τη μεγαλύτερη κοινωνική μεταρρύθμιση στο σύγχρονο ελληνικό κράτος και φέρει την υπογραφή μου.
Θυμίζω, εδώ την υποκριτική και ανεύθυνη στάση του ΣΥΡΙΖΑ το 2014, καθώς και την σκληρή κριτική που μου ασκούσε. Καταγγέλλατε ότι το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα είναι λάθος πολιτική, δεν το πιστεύατε, το πολεμήσατε λυσσαλέα, γι’ αυτό και το καθυστερήσατε δύο χρόνια. Ειδικά για τα κριτήρια ένταξης αλλά και τα ποσά που αναλογούσαν στους δικαιούχους ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. τα θεωρούσε ψίχουλα και ελεημοσύνη για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Σήμερα εσείς, δίνετε στους δικαιούχους ακριβώς τα ίδια ποσά και θεσπίζετε ακριβώς τα ίδια κριτήρια αξιολόγησης.
Αν αυτό δεν είναι υποκρισία και λαϊκισμός από μέρους σας, τότε τι είναι;
Σας θυμίζω ότι η προηγούμενη κυβέρνηση της Ν.Δ.:
  • δημιούργησε το Ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων (Α21), χορηγώντας 576 εκατ. ευρώ σε 712.313 οικογένειες
  • δημιούργησε το Ειδικό Επίδομα σε Τρίτεκνες και Πολύτεκνες Οικογένειες
  • κατέβαλε 450 εκατ. ευρώ ως κοινωνικό μέρισμα σε 700.000 νοικοκυριά
  • παρείχε δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη σε όλους τους ανασφαλίστους
  • επανάφερε τον Κοινωνικό Τουρισμό
  • κάλυψε 600.000 νοικοκυριά – σε ευπαθείς ομάδες καταναλωτών- με το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο
  • εξασφάλισε βρεφονηπιακούς σταθμούς για 68.000 παιδιά
Κλείνω με το τελευταίο και πιο σημαντικό σημείο που αφορά τη φτώχεια στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το 2014 η φτώχεια στη χώρα μας μειώθηκε κατά 7,1 %. Υπογραμμίζω ότι από την αρχή της κρίσης η φτώχεια μειώθηκε για πρώτη φορά το 2014. Αντίθετα το 2015 η φτώχεια στην Ελλάδα, αυξήθηκε κατά 8%.
Αυτά είναι τα στοιχεία που στοιχειώνουν τον ΣΥΡΙΖΑ, την πραγματικότητα των οποίων δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανένας. Μια σκληρή πραγματικότητα που δυστυχώς βιώνει ο ελληνικός λαός.






Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ