Ομιλία της ΥΜΑΘ κας Μαρίας Κόλλια Τσαρουχά
στην Ημερίδα με τίτλο "Οι δημόσιες επενδύσεις για την επανεκκίνηση της
ελληνικής οικονομίας"
Η Υφυπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης (Μακεδονίας-Θράκης), Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά, ήταν χθες, Δευτέρα 28 Μαρτίου, ομιλήτρια στην ημερίδα που συνδιοργάνωσαν το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης και ο Όμιλος Νέων, Επιστημόνων και Επαγγελματιών, Humans. Η ημερίδα είχε τον τίτλο "Οι δημόσιες επενδύσεις για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας" και ομιλητές σ' αυτήν ήταν ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστος Σπίρτζης και η Υφυπουργός κ. Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά. Η ομιλία της Υφυπουργού ήταν η ακόλουθη:
Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης και τον όμιλο Humans, για την πρόσκληση. Θέλω να τονίσω ότι η σημερινή ημερίδα είναι μια ακόμη σημαντική πρωτοβουλία στο πλαίσιο της προσπάθειας όλων μας να βοηθήσουμε στην ανάταξη της ελληνικής κοινωνίας και της οικονομίας. Διανύουμε άλλωστε μια δύσκολη οικονομική περίοδο, αποτέλεσμα της κακοδιαχείρισης και της διαφθοράς των προηγούμενων δεκαετιών, το τίμημα των οποίων πληρώνουν δυστυχώς, ίσως περισσότερο από όλους, οι νέοι μας. Τα στοιχεία αυτά αποτέλεσαν την “κερκόπορτα” και την αιτιολογική βάση, για να επιβληθούν στη χώρα μας οικονομικά μοντέλα που σχεδιάστηκαν, δυστυχώς, με κύρια επιδίωξη την εξυπηρέτηση και τη διάσωση άλλων οικονομιών, όχι όμως της ελληνικής. Αυτές τις συνέπειες κλήθηκε η σημερινή κυβέρνηση να αντιμετωπίσει, με παράλληλη υψηλή προτεραιότητα τον τερματισμό των φαινομένων διαφθοράς, διασπάθισης του δημόσιου χρήματος, και εξυπηρέτησης ημετέρων. Γιατί ανάπτυξη χωρίς κατοχύρωση ισονομίας, ισοπολιτείας και ίσων ευκαιριών, δεν μπορεί να υπάρξει. Πιστεύω ότι εσείς που συμμετέχετε στον Όμιλο Humans, όπως και τα μέλη του Επιμελητηρίου, που έχετε επενδύσει μεγάλο μέρος της προσοχής και της προσπάθειάς σας, στην εκπαίδευση, στην επιχειρηματικότητα και στην καινοτομία, γνωρίζετε πολύ καλά την πραγματικότητα που περιγράφω. Διαχρονικά, υπήρξε αδυναμία αξιοποίησης του μεγαλύτερου κεφαλαίου που διαθέτει η χώρα μας, το οποίο είναι το υψηλό επίπεδο του ανθρώπινου δυναμικού της. Όπως επίσης αυτό που δεν μπορεί να αρνηθεί κανείς, και δεν πρέπει αν θέλει να είναι πραγματιστής και αποτελεσματικός στις δράσεις του, είναι η γνώση του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο καλούμαστε να ενεργήσουμε. Παραλάβαμε μια βαριά κληρονομιά που περιλαμβάνει τη δραματική μείωση του ΑΕΠ, την πανευρωπαϊκή πρωτιά στα ποσοστά ανεργίας,τους επιβαλλόμενους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές, τις περιορισμένες δυνατότητες του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, το κληρονομικό μας χαρακτηριστικό που είναι η γραφειοκρατία. Και τέλος, την επανάληψη του φαινομένου της οικονομικής μετανάστευσης των νέων Ελλήνων, αυτή τη φορά όμως εκείνου του τμήματος του κοινωνίας που είναι το πιο εξειδικευμένο και καταρτισμένο. Όλα αυτά δυσκολεύουν τις προσπάθειες, όχι μόνο του ιδιωτικού τομέα, αλλά και της κυβέρνησης, για να δημιουργήσουμε τις συνθήκες εκείνες που θα πυροδοτήσουν την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας. Παρά την προπαγάνδα που κατευθύνεται από διάφορα κέντρα, σας διαβεβαιώνω ότι όσοι αναλάβαμε σήμερα την κυβερνητική ευθύνη, γνωρίζουμε αυτά τα στοιχεία, που όπως είπα είναι αποτέλεσμα φαύλων πολιτικών επιλογών του παρελθόντος. Και έχουμε αναλάβει την ευθύνη, και κάνουμε όλα αυτά που χρειάζονται για να αναστρέψουμε την κατάσταση, για να παραδώσουμε στις επόμενες γενιές μια καλύτερη χώρα από αυτήν που παραλάβαμε. Το έργο μας φυσικά δεν είναι εύκολο, και γίνεται ακόμη πιο δύσκολο εξαιτίας των σημερινών ευρωπαϊκών πολιτικών και οικονομικών δογμάτων, που ορίζουν ένα ιδιαίτερα περιοριστικό πλαίσιο οικονομικών δράσεων. Είναι γνωστό σε όλους ότι ως κυβέρνηση έχουμε τονίσει σε πανευρωπαϊκό επίπεδο την ανάγκη για τη κατάλυση των οικονομικών δογμάτων, και ειδικότερα για το τέλος της αυστηρής προσήλωσης στο δόγμα της λιτότητας. Το οποίο έχει κουράσει όχι μόνο τη δική μας οικονομία, αλλά έχει φθείρει και τις άλλες οικονομίες των κρατών-μελών, θέτοντας έτσι υπό αμφισβήτηση την επιτυχία συνολικά του ενιαίου ευρωπαϊκού εγχειρήματος. Αυτή η πολιτική στόχευση είναι ένας από τους κύριους άξονες των επιδιώξεων της κυβέρνησης στο πεδίο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μπορούμε τώρα, κυρίες και κύριοι, να προχωρήσουμε σε κεντρικές επισημάνσεις για το πώς η Κυβέρνηση δρομολογεί την πορεία προς την οικονομική ανάπτυξη και την έξοδο της χώρας από την κρίση. Οι τρόποι και τα εργαλεία που μπορούμε να αξιοποιήσουμε είναι συγκεκριμένα. Το βασικό στοιχείο που διαφοροποιεί το σήμερα με το χθες, είναι ότι για πρώτη φορά θα αξιοποιηθούν άμεσα και αποτελεσματικά, υπηρετώντας τους αναπτυξιακούς μας στόχους, την αντιμετώπιση των κοινωνικών αδικιών, αποφεύγοντας οριστικά την εξυπηρέτηση των συμφερόντων μιας μικρής προνομιούχας τάξης στη χώρα μας. Δεν είναι βερμπαλισμός, ούτε είναι προσπάθεια άσκησης φθηνής κριτικής στους πολιτικούς μας αντιπάλους, το να υπενθυμίσουμε και να έχουμε ως οδηγό ότι η αποτυχία στην επίτευξη των στόχων μας, ως χώρα, οφειλόταν στην κακή διαχείριση του πακτωλού χρημάτων που εισήλθαν στην ελληνική οικονομία τις προηγούμενες δεκαετίες από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως και το μεγάλο ποσοστό αδυναμίας απορρόφησης σημαντικών κονδυλίων. Ξεκαθαρίζοντας πλήρως το τι σημαίνει αυτό, θα σας θυμίσω ότι σύμφωνα με τα στοιχεία κατανομής κονδυλίων του προηγούμενου ΕΣΠΑ, ένα ποσοστό που προσεγγίζει το 60% του συνόλου των κεφαλαίων (20,4 δις) δόθηκε σε αριθμών κατασκευαστικών εταιριών που μετριέται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Τα συμπεράσματα δικά σας. Τα τρία βασικά μας χρηματοδοτικά εργαλεία σήμερα είναι το ΕΣΠΑ, ο Αναπτυξιακός Νόμος και η αξιοποίηση του ονομαζόμενου “Πακέτου Γιουνκέρ”. Τα οποία θα αξιοποιηθούν πλήρως και μέσα από τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, με τη μεγαλύτερη δυνατή διάχυση κεφαλαίων, για να επιτύχουμε υψηλή προστιθέμενη αξία για όλη την ελληνική επικράτεια και το αποφασιστικό χτύπημα της ανεργίας. Οι τέσσερις πρώτες δράσεις του ΕΣΠΑ που μπήκαν ήδη σε φάση υλοποίησης, αποδεικνύουν τη μεγάλη στροφή που επιχειρεί η σημερινή κυβέρνηση, ενισχύοντας μικρές και μεσαίες επιχειρηματικές δραστηριότητες καθώς και νέους επιστήμονες. Στο άλλο επίπεδο, των μεγάλων έργων υποδομής, ενδεικτικά θα αναφερθώ στο σχεδιασμό της σιδηροδρομικής Εγνατίας οδού, στην αναβάθμιση λιμανιών όπως της Αλεξανδρούπολης, στην ολοκλήρωση οδικών αξόνων όπως στη Δυτική Ελλάδα και στην Πελοπόννησο, στη δημιουργία οργανωμένων μεγάλων διαμετακομιστικών έργων, και στις κάθετες οδικές συνδέσεις της Εγνατίας Οδού. Για τη Θεσσαλονίκη μπορούμε να αναφερθούμε στο σχεδιασμό ένταξης των δύο γραμμών του Μετρό προς Σταυρούπολη και Εύοσμο, στην ηλεκτροκίνηση σε ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο Μακεδονίας-Θράκης και στην ολοκλήρωση-αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου. Σε συνδυασμό και με τον αναπτυξιακό νόμο, όπου επιδιώκεται η αποτελεσματικότερη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων στις επενδύσεις, η αναπτυξιακή πολιτική της Κυβέρνησης θα έχει κύρια χαρακτηριστικά την ενίσχυση των γεωγραφικά μειονεκτικών περιοχών της χώρας, όπως οι ορεινές, οι παραμεθόριες, τα μικρά νησιά και οι περιοχές με μεγάλη πληθυσμιακή μείωση. Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στην ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που θα διακρίνονται για την εξωστρέφειά τους, την καινοτομία τους και τη δυνατότητα αύξησης της απασχόλησης. Εργαζόμαστε ώστε όλα αυτά να γίνουν πραγματικότητα με έναν αντικειμενικό, διαφανή και ξεκάθαρο σχεδιασμό. Τα λάθη του παρελθόντος, και η έλλειψη ευθύνης, που μας οδήγησαν στην Κρίση, δεν πρέπει να επαναληφθούν. Για αυτό και προχωράμε, επίσης, στη θεσμοθέτηση ενός 11μελούς αναπτυξιακού συμβουλίου, στο οποίο θα συμμετέχουν επιφανείς άνθρωποι από την Ελλάδα και το Εξωτερικό, με μεγάλο κύρος, εμπειρία και επιστημονική υπόσταση, και που θα λειτουργούν συμβουλευτικά στον αναπτυξιακό σχεδιασμό. Οργανώνουμε την αναπτυξιακή τράπεζα, που θα προσφέρει στις χρηματοδοτικές ανάγκες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με τη συμμετοχή του ΕΤΕΑΝ. Κύριος στόχος μας επίσης είναι να ενισχύσουμε τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, αναστρέφοντας την αρνητική τροχιά των Ελληνικών εξαγωγών. Είναι σημαντική και η ιστορική συγκυρία, η οποία αναδεικνύει αυτή τη χρονική στιγμή τη χώρα μας ως νησίδα σταθερότητας, έτοιμης να αξιοποιήσει μέσω διακρατικών σχέσεων, τη χειροπιαστή δυνατότητα δημιουργίας ενός νέου γεωπολιτικού άξονα ανάπτυξης και σχέσεων, στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Εν κατακλείδι θα πρέπει να αναφερθούμε και στην ορατή ολοκλήρωση της αξιολόγησης του μεταρρυθμιστικού προγράμματος, και της ταυτόχρονης αντιμετώπισης του μεγαλύτερου ανασταλτικού παράγοντα, που είναι το εξωτερικό δημόσιο χρέος της χώρας. Ο επαναπροσανατολισμός της κίνησης των κεφαλαίων που θα προκύψει από αυτά, θα ενισχύσει τη ρευστότητα στην ελληνική οικονομία καθώς και τη διεθνή εικόνα της χώρας μας. Κυρίες και κύριοι, είναι εύκολα κατανοητό ότι η προσπάθεια που έχουμε αναλάβει όλοι, είναι πολυεπίπεδη, απαιτητική και με κυρίαρχα τα πολιτικά χαρακτηριστικά. Γιατί, όσα περιέγραψα, συγκλίνουν και επιβεβαιώνουν τη ριζική αλλαγή στον τρόπο αντιμετώπισης των δομικών προβλημάτων και των παθογενειών της χώρας, όπως και ευρύτερων πρωτοβουλιών της κυβέρνησης, που ξεπερνούν τα ελληνικά σύνορα. Είμαι βέβαιη ότι μπορούμε, και θα πετύχουμε, τον άριστο συνδυασμό της προσέλκυσης ξένων επενδύσεων, του ελληνικού επιχειρηματικού δαιμονίου και της αξιοποίησης των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της ελληνικής οικονομίας και της γεωστρατηγικής της θέσης. Πιστεύω ότι με αλληλεγγύη και καλή συνεννόηση, ανάμεσα στους παραγωγικούς και δημόσιους φορείς, του ιδιωτικού και του κρατικού τομέα, τα προβλήματα που ταλανίζουν επί δεκαετίες τη χώρα, και φτάσανε στις μέρες μας στο απροχώρητο, σύντομα θα γίνουν αναμνήσεις του παρελθόντος. Ας σκεφτεί ο καθένας μας τι μπορούμε να πετύχουμε όταν έχουμε όραμα και ενότητα, αλλά και σε τι βάθος μπορούμε να γκρεμιστούμε αν υποκύψουμε στην απαξίωση και στον διχασμό. Με την ευχή, αλλά στην ουσία με τη βεβαιότητα ότι θα είναι γόνιμη η σημερινή ημερίδα, σας ευχαριστώ για την πρόσκληση, και για τη δυνατότητα που μου δώσατε να έρθω σε επικοινωνία μαζί σας. Από την έδρα του ΥΜΑΘ, του στρατηγείου ανάπτυξης για τη βόρεια Ελλάδα, σας απευθύνω ανοιχτή και διαρκή πρόσκληση, επικοινωνίας και συνεργασίας.