ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΡΑΤΙΚΟ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2014 ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ
ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΚΑΙ ΤΟΜΕΑΡΧΗ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΝΟΤΗ ΜΑΡΙΑ
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Η άποψή μας, την οποία θα υποστηρίξουμε στην εισήγηση
αυτή και θα την αποδείξουμε, είναι ότι ο κρατικός προϋπολογισμός του 2014 είναι
ένας κλασικός προϋπολογισμός του μνημονίου τον οποίο και καταψηφίζουμε αφού:
Πρώτον, πρόκειται για προϋπολογισμό της τρόικας, που
ενδιαφέρεται αποκλειστικά και μόνο, για το πώς θα πληρωθούν οι δανειστές.
Δεύτερον, είναι προϋπολογισμός που επιβάλλει πλήρη
αφαίμαξη όλων των εισοδημάτων. Δηλαδή, έχουμε μια γενική μνημονιακή επίθεση στα
λαϊκά στρώματα και κυρίως, στην ιδιωτική περιουσία των Ελλήνων. Επομένως, είναι
προϋπολογισμός άδικος, αντικοινωνικός, αντιαναπτυξιακός και αναποτελεσματικός.
Τρίτον, είναι προϋπολογισμός που συνεχίζει την ίδια
πολιτική στα ζητήματα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. Διατηρεί τους ολιγάρχες
στην διοίκηση των τραπεζών, τη στιγμή που κύριος μέτοχος των τραπεζών είναι το
ελληνικό δημόσιο και κατ’ επέκταση φυσικά ο έλληνας φορολογούμενος ο οποίος
σηκώνει το οικονομικό βάρος της κοινωνικοποίησης των
ζημιών των τραπεζών.
Τέταρτον, ο προϋπολογισμός αυτός είναι εργαλείο για να
προωθηθεί επιπλέον η ιδιωτικοποίηση και η λεηλασία της δημόσιας περιουσίας.
Πέμπτον, κύριε Υπουργέ, και θέλω εδώ την ιδιαίτερη
προσοχή σας, είναι προϋπολογισμός που σιωπά σε σχέση με τις γερμανικές
αποζημιώσεις αφού δεν συμπεριλαμβάνει τα ποσά που οφείλει η Γερμανία στην
πατρίδα μας για τις πολεμικές επανορθώσεις και το αναγκαστικό κατοχικό δάνειο.
Έκτο, είναι προϋπολογισμός που διαλαμβάνει, εξόφληση του
δημόσιου χρέους, τη στιγμή που το μέγιστο τμήμα του δημόσιου χρέους είναι
επονείδιστο χρέος και δεν είναι νόμιμο και επομένως, πρέπει να διαγραφεί
μονομερώς με κυρίαρχη πράξη της ελληνικής πολιτείας.
Έβδομο, είναι προϋπολογισμός που στηρίζει την πλήρη
διάλυση των εργασιακών σχέσεων.
Όγδοο, είναι προϋπολογισμός που δεν θέτει τις βάσεις για
την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Ας δούμε λοιπόν τα θέματα αυτά, κύριοι βουλευτές,
αναλυτικά.
Ποιο είναι το κριτήριο με το οποίο έχει συνταχθεί ο
συγκεκριμένος προϋπολογισμός; Είναι προϋπολογισμός που αντιμετωπίζει τις
ανάγκες του λαού και του έθνους; Ή είναι προϋπολογισμός που ενδιαφέρεται για το
πώς θα εξοφληθούν οι ίδιοι οι δανειστές. Είναι προϋπολογισμός και το ξέρετε
πολύ καλά, που εφαρμόζει της μνημονιακές δεσμεύσεις, είναι προϋπολογισμός που
εντάσσεται μέσα στο Μεσοπρόθεσμο, το οποίο ψήφισε η παρούσα πλειοψηφία και το
οποίο είναι επίσης στα μέτρα των δανειστών. Είναι προϋπολογισμός της
περιορισμένης εθνικής κυριαρχίας, διότι είναι προσωρινός. Και είναι προσωρινός
διότι είναι δεδομένο ότι ο συγκεκριμένος προϋπολογισμός, από τη στιγμή που δεν
έχει την έγκριση των δανειστών και της τρόικας, με βάση και τις δηλώσεις του
εκπροσώπου του Όλι Ρεν, είναι προσωρινός, μέχρις ότου φέρετε συμπληρωματικό
προϋπολογισμό, ο οποίος θα επιβάλει επιπλέον μέτρα.
Εμείς θα θεωρούσαμε σημαντικό, πράγματι, να είχε
κατατεθεί προϋπολογισμός χωρίς τη συναίνεση της τρόικας. Όχι όμως για να φέρετε
τελικά συμπληρωματικό προϋπολογισμό όταν θα τα βρείτε με την τρόικα, αλλά για
να αποδείξετε αν και κατά πόσο πραγματικά, μπορείτε δήθεν να ασκήσετε μια
«αυτοτελή» πολιτική, έστω εντός του μνημονίου, έτσι όπως το είχατε
προσυμφωνήσει. Όμως εδώ, έχουμε ζητήματα σε σχέση με το δημοσιονομικό κενό, το
οποίο είχε προσδιορίσει ο κύριος Υπουργός, στην αρχή, στα 500.000.000 ευρώ, αλλά
μετά από παζάρια με την τρόικα τελικά η ελληνική πλευρά το ανέβασε σε 1.5 δισ.
ευρώ και βλέπουμε, ανάλογα με τις διαθέσεις των δανειστών. Επομένως, θα
υπάρξουν μέτρα για να καλυφθεί το όποιο δημοσιονομικό κενό συμφωνηθεί τελικά;
Βέβαια η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι δεν θα υπάρξουν οριζόντια μέτρα με μειώσεις
σε μισθούς και συντάξεις αλλά μόνο μέτρα διαρθρωτικά, Άραγε αυτά τα διαρθρωτικά
μέτρα δεν θα έχουν οικονομικές επιπτώσεις στο ύψος των συντάξεων και του
εφάπαξ, στο κοινωνικό κόστος για υγεία και παιδεία; Δεν θα οδηγούν σε
απολύσεις; Ας απαντήσει λοιπόν εν προκειμένω η κυβέρνηση.
Επομένως, αυτός ο προϋπολογισμός είναι προσωρινός και
είναι και υπό αίρεση και υπό προθεσμία. Αυτά τα δύο χαρακτηριστικά έχει ο εν
λόγω προϋπολογισμός και αναμένει, φυσικά, ο κ. Υπουργός, να έχει τη δυνατότητα
να τοποθετηθεί στις 9/12ου στο «Euro –group»,--
για αυτό άλλωστε υπάρχει και αυτή η τεράστια πίεση και ο προγραμματισμός 7 ή 8
Δεκεμβρίου, να έχει ψηφιστεί ο προϋπολογισμός, ούτως ώστε να πάει στις 9 του
μηνός στο «Euro –group», εκεί όπου λαμβάνονται οι κυρίαρχες
αποφάσεις, για να τον παρουσιάσει. Βέβαια εκεί οι συνάδελφοί του όπως
διαμηνύουν σε όλους τους τόνους τον αναμένουν για να απολογηθεί για ποιο λόγο
δεν προωθεί άμεσα και γρήγορα τις επιπλέον αντικοινωνικές πολιτικές των ίδιων
των δανειστών. Επομένως, είναι ένας προϋπολογισμός στη φιλοσοφία των δανειστών
που εστιάζει στο πώς οι δανειστές θα εισπράξουν τα χρήματά τους.
Και τι προβλέπει; Πρώτον, ότι θα γίνουν αποκρατικοποιήσεις
ύψους 3 δισ. 560 εκατ. ευρώ. Με βάση την συμφωνία του Eurogroup της
27ης Νοεμβρίου 2012 όλο το ποσό αυτό θα πάει για την εξόφληση του
δημοσίου χρέους. Δεύτερον, θα πρέπει να επιτευχθεί για το 2014 με βάση τις
προβλέψεις, του τελευταίου επικαιροποιημένου Μνημονίου πρωτογενές πλεόνασμα
ύψους τουλάχιστον 2 δισ. 750 εκατ. ευρώ που θα πάει και αυτό για την εξόφληση
του δημοσίου χρέους. Αυτή είναι η συμφωνία που έγινε σε σχέση με το πρωτογενές
πλεόνασμα στο οποίο θα αναφερθώ αναλυτικότερα. Επομένως, εδώ έχουμε 6 δισ. 310
εκατ. ευρώ για την εξόφληση του χρέους. Υπολογίστε ότι έχουμε να πληρώσουμε και
6 δισ. 150 εκατ. ευρώ για τόκους, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων είναι για
τόκους προς τους δανειστές. Βέβαια ένα τμήμα του ως άνω ποσού των τόκων
αναλογεί σε τόκους που οφείλονται λόγω της έκδοσης των γραμματίων του ελληνικού
δημοσίου. Ακόμη όμως και αν αφαιρεθεί το εν λόγω ποσό και πάλι ένα σημαντικό
τμήμα του ως άνω συνολικού κονδυλίου για τόκους ύψους 6 δισ. 150 εκατ. ευρώ θα
πάει ξανά στις τσέπες των δανειστών.
Γι’ αυτό λέμε ότι είναι ένας προϋπολογισμός κομμένος και
ραμμένος στα μέτρα των δανειστών.
Αλλά, πόσο είναι το δημόσιο χρέος; Δεν έχει γίνει
λογιστικός έλεγχος για να δούμε πόσο είναι το χρέος, Για να δούμε πόσο είναι
και το επονείδιστο χρέος, ιδίως, κύριε Υπουργέ, τώρα που έχουν εκδοθεί και αποφάσεις
ελληνικών δικαστηρίων αλλά και δικαστηρίων στο εξωτερικό που αποδεικνύουν ότι
έχουν δοθεί μίζες σε έλληνες πολιτικούς προκειμένου να γίνουν προμήθειες εκ
μέρους του δημοσίου. Οι εν λόγω προμήθειες αλλά και τα υπό κρίση εξοπλιστικά
προγράμματα εξοφλήθηκαν με ποσά τα οποία έχουν ενσωματωθεί στο δημόσιο χρέος.
Επομένως τα ποσά αυτά συνιστούν επονείδιστο χρέος. Άλλωστε επονείδιστο χρέος
δημιουργείται οσάκις η ντόπια πολιτική και οικονομική ολιγαρχία σε συνεργασία
με τους δανειστές υπερχρεώνει ένα κράτος με δάνεια τα οποία όμως δεν
αξιοποιούνται χάριν του λαού και της εθνικής οικονομίας, αλλά κατασπαταλούνται
σε υπερτιμολογημένες προμήθειες και φυσικά σε μίζες. Επομένως, πλέον και νομικά
έχουμε ερείσματα για να αρχίσουμε να διερευνούμε πόσο είναι το επονείδιστο
χρέος, το οποίο όπως έχουμε αποδείξει και σε μελέτες μας αφορά και όλα τα ποσά
των δανείων που έχουν δοθεί στη μνημονιακή εποχή, δηλαδή περί τα 214 δισ. ευρώ
καθώς στη συντριπτική τους πλειοψηφία τα εν λόγω δάνεια έχουν διατεθεί για την
εξόφληση παλαιότερων επονείδιστων χρεών.
Δεύτερον, δεν μπορεί να προσδιοριστεί το ύψος του δήθεν
δημοσίου χρέους εάν δεν εγγραφούν στον προϋπολογισμό και οι γερμανικές
αποζημιώσεις. Ως γνωστόν η πατρίδα μας έχει έναντι της Ο.Δ. Γερμανίας για μεν
το αναγκαστικό κατοχικό δάνειο απαίτηση τουλάχιστον 54 δισ. ευρώ πλέον τόκων,
και για τις πολεμικές επανορθώσεις άλλη απαίτηση ύψους 108 δισ. ευρώ πλέον
τόκων. Τα ποσά αυτά δεν μπορείς να τα αφήνεις στην άκρη, Οφείλει η κυβέρνηση
λογιστικά να τα εγγράψει στον ίδιο τον κρατικό προϋπολογισμό, όπως αναλύσαμε
σχετικά στην περυσινή μας εισήγηση επί του κρατικού προϋπολογισμού 2013. Για να
μπορεί έτσι να έχει την δυνατότητα η πατρίδα μας να προχωρήσει βάσιμα και
νόμιμα στην διεκδίκηση των εν λόγω απαιτήσεων. Έτσι εάν μετά την εγγραφή στον
προϋπολογισμό των παραπάνω κονδυλίων για τις γερμανικές αποζημιώσεις υπάρξει
σχετική αμφισβήτηση από την πλευρά της Κομισιόν ή από την πλευρά της Γερμανίας
τότε θα ανοίξει εντός της Ε.Ε. ένας σχετικός θεσμικός διάλογος από τον οποίο
δεν θα μπορεί πλέον να απέχει η Γερμανία. Έτσι θα αναγκαστεί η γερμανική πλευρά
να προσέλθει και να αποδείξει ότι δήθεν δεν οφείλει ,τα ως άνω 162 δισ. ευρώ
πλέον τόκων. Άλλωστε είναι γνωστό ότι μέχρι τώρα η Γερμανία αρνείται να
προσέλθει στο τραπέζι του διαλόγου για το ζήτημα των πολεμικών επανορθώσεων και
του αναγκαστικού κατοχικού δανείου. Εγγράφοντας όμως τα παραπάνω κονδύλια στον
προϋπολογισμό δημιουργούμε σημαντικές προϋποθέσεις για την δρομολόγηση
διαδικασιών που θα οδηγήσουν τελικά στην εξόφληση του αναγκαστικού κατοχικού
δανείου και στην καταβολή των πολεμικών επανορθώσεων εκ μέρους της Γερμανίας.
Ερχόμαστε τώρα στο ύψος του δημοσίου χρέους όπως αυτό
αναλύεται στον προϋπολογισμό. Το 2010, όταν μπήκαμε στο Μνημόνιο ήταν 329 δισ.
ευρώ. Το 2011 με σκληρά μέτρα έφτασε τα 355 δισ. ευρώ, το 2012 ήταν 303 δισ.
ευρώ και το 2013 τη χρονιά της δική σας διαχείρισης κ. Υπουργέ εκτοξεύθηκε στα
321 δισ. ευρώ.
Λέτε ότι η όποια αύξηση του χρέους αντιϊσορροπείται από
περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού δημοσίου. Και ρωτάω. Τι εννοείται; Πρακτικά
τι εννοείτε; Την κεφαλαιοποίηση των τραπεζών; Ποια είναι τα περιουσιακά
στοιχεία που έχει πάρει το ελληνικό δημόσιο ως αντιστάθμισμα για την αύξηση του
χρέους; Αυτό πρέπει να μας το απαντήσετε πολύ συγκεκριμένα. Το αφήνω για να
ακούσουμε τι θα πείτε και να έχουμε την ευκαιρία στην Ολομέλεια να το
συζητήσουμε αναλυτικά.
Από εκεί και πέρα τίθεται το ερώτημα. Παρότι πάρθηκαν
μνημονιακά μέτρα συνολικού ύψους 49 δισ. ευρώ, που εμπεριείχαν πέραν των άλλων
κούρεμα ομολόγων πολλών ασφαλιστικών ταμείων, κούρεμα ομολογιούχων ιδιωτών,
τελικά τι πετύχατε; Πετύχατε να κρατήσετε ή να έχετε το δημόσιο χρέος στα 321
δισ. ευρώ και τώρα που θα πάρετε επιπλέον μέτρα τουλάχιστον 5,5 δισ. ευρώ, θα
πετύχετε μείωση του δημοσίου χρέους κατά 1 δισ. ευρώ σε απόλυτους αριθμούς,
δηλαδή από 321 δισ. ευρώ θα το κάνετε 320 δισ. ευρώ. Αυτή είναι η τεράστια
επιτυχία σας.
Μπαίνει ένα ερώτημα. Έχετε δανειστεί ήδη 214 δισ. ευρώ τα
τρία χρόνια και έχετε 1,5 εκατομμύριο ανέργους. Πρέπει να εξηγήσετε πως έχει
γίνει αυτό. Έχει γίνει διότι το 95% με 98% των δανείων έχουν πάει πίσω στους
δανειστές για να πάρουν τα δανεικά τους, δηλαδή να διασωθούν οι ξένες τράπεζες,
γαλλικές, γερμανικές, να διασώσετε και τους Έλληνες ολιγάρχες. Αυτή ήταν η
πολιτική που κάνατε. Μπαίνει επιπλέον το ζήτημα ότι αυτό το χρέος δεν είναι
διαχειρίσιμο. Όμως τι μας είχατε πει μέχρι σήμερα; Ότι θα γίνει κούρεμα μετά
τις γερμανικές εκλογές. Έτσι είχατε πείσει τους απόντες συναδέλφους της
πλειοψηφίας να ψηφίζουν τα διάφορα νομοσχέδια μέχρι στιγμής. Έγινε αυτό; Όχι
βεβαίως και ξεκαθαρίστηκε από τη Μέρκελ και τον Σόϊμπλε ότι δεν πρόκειται να
γίνει. Μας λέτε τώρα ότι έχετε άλλο σχέδιο. Μείωση των επιτοκίων και κυρίως
επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής του χρέους μέσω ομολόγου διαρκείας 50 ετών.
Έχετε κάνει κάποια σχετική μελέτη; Έχετε δει ποια θα είναι η συνολική
επιβάρυνση όταν θα επιμηκυνθεί ο χρόνος εξόφλησης του δημοσίου χρέους; Σε ποιο
ύψος θα φτάσουν τελικά οι τόκοι. Ποιο λοιπόν θα είναι το κέρδος από αυτήν την
ιστορία; Θα είναι προφανώς το ίδιο κέρδος που πετύχατε με τη συμφωνία του
Νοεμβρίου 2012 να μειωθούν κατά 6 δις ευρώ οι τόκοι σε σχέση με πέρυσι και που
δεν είδε κανένα αποτέλεσμα στην τσέπη του ο ελληνικός λαός, μιας και οι τόκοι
αφού μειώθηκαν δεν πήγαν ως κοινωνικό μέρισμα στον ελληνικό λαό, αλλά ξαναγύρισαν
στους δανειστές ως εξόφληση του δημοσίου χρέους; Αυτό δηλαδή θέλετε να κάνετε;
Επομένως έχετε τελικά μία σαφή στρατηγική πάνω στο συγκεκριμένο θέμα;.
Επιπλέον λέτε και το παραμύθι ότι σταματάει το μνημόνιο
το 2014. Πρώτον, το ΔΝΤ θα συνεχίσει να υπάρχει διότι δανειοδοτεί την Ελλάδα
μέχρι το 2016. Άρα πριν το 2016 δεν φεύγει ο κ. Τόμσεν. Δεύτερον, αποκρύπτετε
ότι στην πρώτη διακρατική δανειακή σύμβαση Ελλάδος – Κρατών Μελών Ευρωζώνης
υπάρχει ρήτρα σύμφωνα με την οποία θα συνεχιστεί αδιαλείπτως η εποπτεία για το
αν εφαρμόζεται πραγματικά η συμφωνηθείσα μνημονιακή πολιτική, Διότι αν δεν
εφαρμοστεί η συμφωνηθείσα πολιτική μετά από 3,5,8 χρόνια τότε έχει δικαίωμα ο
δανειστής να καταγγείλει μονομερώς τη δανειακή σύμβαση και να γίνει άμεσα
απαιτητό όλο το χρέος μαζί με τους τόκους. Άρα θα υπάρχει εποπτεία. Τρίτον, δεν
μας λέτε, το κρύβετε, το είχαμε πει σε αυτή την αίθουσα πολλές φορές, το
επιβεβαίωσε ο κ. Όλι Ρεν απαντώντας σε ερώτηση συναδέλφου της κυρίας Βαλαβάνη
στο Βίλνιους, ότι με βάση την ενισχυμένη εποπτεία που έχει ψηφιστεί από το
2014, δεν θα έχουμε μόνο την απλή εποπτεία του Μάαστριχτ που προβλέπεται από
τις γνωστές διαδικασίες, αλλά επιπροσθέτως οι χώρες που έχουν δανειστεί από το EFSF,
βλέπε Ελλάδα, θα είναι υπό ενισχυμένη συνεχή επιτήρηση στο πλαίσιο της οποίας
καθορίζονται αυξημένες αρμοδιότητες του επιτηρητή, δηλαδή εν προκειμένου της
Κομισιόν και των υπολοίπων αρμοδίων οργάνων, μέχρις ότου να εξοφλήσουν το 75%
τουλάχιστον του χρέους τους, δηλαδή για την Ελλάδα μετά το 2047 με τα σημερινά
δεδομένα. Αυτά πρέπει να τα πείτε στον ελληνικό λαό, διότι λέτε ότι δεν θα
υπάρχει τρόικα και έλεγχος.
Βεβαίως εμείς λέμε ότι στόχος της πολιτικής μας είναι η
διαγραφή του επονείδιστου χρέους, η καταγγελία των μνημονίων και των δανειακών
συμβάσεων.
Και θα σας πω κ. Υπουργέ κάτι απλό. Υπάρχει αυτή τη
στιγμή μέσα στον Προϋπολογισμό μία πρόβλεψη ότι για το 2014 θα πρέπει να
πληρώσουμε 10 δισ. ευρώ για τα
τοκογλυφικά ομόλογα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, που τα αγόρασε με
40% έκπτωση και 5 δισ. ευρώ περίπου για τα ομόλογα «Αλογοσκούφη». Τι κάνετε για
αυτό; Είχα κάνει μία πρόταση από αυτό το βήμα, ήταν ημέρα Πέμπτη, αν θυμάμαι
καλά, που συζητούσαμε το προσχέδιο προϋπολογισμού 2014. Μετά διάβασα στην
Καθημερινή της Κυριακής την πρόταση αυτή ως δήθεν κυβερνητική πρόταση, Εν πάση
περιπτώσει. Τι είχα προτείνει. Πρότεινα να διαπραγματευτείτε με την τρόικα
προκειμένου τα εν λόγω ομόλογα να ανανεωθούν για 3 χρόνια.
Δεύτερον, πρότεινα να διαπραγματευτείτε και να πληρώσετε
μόνο το κεφάλαιο που κατέβαλε για την αγορά των εν λόγω ομολόγων η ΕΚΤ και να
αρνηθείτε να τα εξοφλήσετε στην ονομαστική τους αξία και έτσι με τον τρόπο αυτό
να σταματήσει η κερδοσκοπία της ΕΚΤ σε βάρος της Ελλάδας. Κάνατε αυτές τις
κινήσεις; Δεν τις είδα. Για τα 5 δισεκατομμύρια από τα ομόλογα «Αλογοσκούφη»,
το ίδιο. Αλλά ούτε εκεί είδαμε καμία κίνηση, δηλαδή ακόμη και εντός του
συστήματος, εντός του μνημονίου δεν κάνατε καμία σοβαρή διαπραγμάτευση.
Επομένως, με βάση αυτό το πλαίσιο ας δούμε που
βρισκόμαστε.
Σε σχέση με τη γενική οικονομική κατάσταση η παρατήρηση
που κάνετε για τα προβλήματα που ενδεχομένως να προκύψουν από μια πιθανή κρίση
χρέους στις ΗΠΑ είναι βάσιμη. Πράγματι μπορεί να έχουμε στην περίπτωση αυτή
σοβαρά προβλήματα στην παγκόσμια οικονομία. Αλλά αυτό είναι κάτι το οποίο δεν
εξαρτάται από εμάς. Ορθώς όμως γίνεται η παρατήρηση.
Με χαρά βλέπω μια παρατήρηση την οποία είχαμε κάνει εδώ,
κύριε Υπουργέ, στη Βουλή αν θυμάμαι καλά στις 30 Ιουλίου αρκετά έγκαιρα, δηλαδή
ότι πρέπει να δείτε τι θα γίνει αν σταματήσει η FED να
κόβει χρήμα. Διότι μόνο και μόνο η ιδέα ότι θα σταματούσε η FED να
κόβει χρήμα δημιούργησε προβλήματα και στις μετοχές της Ινδίας και στα ομόλογα
της Τουρκίας και παντού. Αυτό θα έχει σημαντική επίπτωση διότι οι ευρωπαϊκές
τράπεζες και η ίδια η Ευρώπη τραβάει την ρευστότητα της κυρίως λόγω του ότι
τυπώνει η FED χρήμα. Άρα, εάν σταματήσει θα πρέπει εδώ να
έχετε και ένα σχέδιο και κυρίως να θέσετε πολιτικά το ζήτημα ότι η Ευρωπαϊκή
Κεντρική Τράπεζα πρέπει να περάσει πλέον στην φάση της έντονης ποσοτικής
χαλάρωσης, πρέπει να προχωρήσει σε αυτό που λέμε πρακτικά να «κόψει χρήμα»
διότι μόνο όταν κόψει χρήμα θα μπορέσει να υπάρξει αναπτυξιακή πολιτική στην
ίδια Ε.Ε.. Να κάνετε και μια μελέτη στο βαθμό που υπάρξει ποσοτική χαλάρωση και
παρέμβαση της ΕΚΤ στη δευτερογενή αγορά ομολόγων, τι θα μπορούσε να σημάνει
αυτό για το ελληνικό δημόσιο χρέος και τι θα μπορούσε να γίνει για περαιτέρω
ελάφρυνσή του, άρα για λιγότερες πιέσεις σε σχέση με το χρηματοδοτικό κενό και
το δημοσιονομικό κενό το οποίο σας λέει η τρόικα ότι υπάρχει και βάσει του
οποίου ετοιμάζεστε να πάρετε και επιπλέον μέτρα εις βάρος του ελληνικού λαού.
Από κει και πέρα δεν πρέπει να ξεχνούμε, αλλά βλέπω ότι
αυτό δεν το λαμβάνετε υπόψη, ότι υπάρχει αυτή τη στιγμή και συνεχίζεται όπως το
είπαμε και το γράψαμε στην περσινή εισήγησή μας επί του προϋπολογισμού που
διανεμήθηκε, η αντίθεση μεταξύ των ίδιων των πιστωτών. Δηλαδή, οι Ηνωμένες
Πολιτείες, το ΔΝΤ για δικούς τους λόγους επιθυμούν ένα γενναίο κούρεμα του
ελληνικού δημόσιου χρέους. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, η Γερμανία και οι
υπόλοιποι δεν το επιθυμούν. Ποιες είναι οι στρατηγικές κινήσεις που έχετε κάνει
στο ζήτημα αυτό; Πως αξιοποιήσατε αυτές τις αντιθέσεις των δανειστών Καθόλου.
Δεν το είδαμε άλλωστε αυτό ούτε στη συνάντηση που έκανε ο κ. Σαμαράς με τον
Πρόεδρο Ομπάμα. Θέλω σε αυτό το ζήτημα να μας παρουσιάσετε μια συγκεκριμένη
πολιτική γιατί απ’ ότι φαίνεται είστε εγκλωβισμένοι στη λογική του Βερολίνου
και της Μέρκελ αντί να οικοδομήσετε μια πολυδιάστατη πολιτική.
Ας δούμε τα μακροοικονομικά στοιχεία σε σχέση με την
ελληνική οικονομία. Παραγωγή εργοστασίων μείον 7,2%, λαϊκή κατανάλωση μείον
14,4%, εξαγωγές μείον 5,7%, χορηγήσεις τραπεζών σε επιχειρήσεις μείον 4,5%
θυμόσαστε τι λέγατε πέρσι εδώ; Ότι με την ανακεφαλοποίηση θα υπάρχει ρευστότητα
στο σύστημα και εμείς σας είχαμε πει ότι δεν θα υπάρξει διότι η ανακεφαλοποίηση
δεν έχει σχέση με τη ρευστότητα, έχει σχέση με τη κεφαλαιακή ενίσχυση και
επάρκεια. Για να έχεις ρευστότητα θα πρέπει να υπάρξει αύξηση σε επίπεδο
αποταμιεύσεων, αλλά πως θα υπάρξει αύξηση αποταμιεύσεων αφού και αυτές τις
λιγοστές αποταμιεύσεις του Έλληνα πολίτη τις παίρνετε με τις κατασχέσεις που
κάνετε.
Αντ’ αυτού, λοιπόν, δεν είχαμε ρευστότητα και φυσικά
είχαμε αύξηση της ανεργίας 1.350.000 με βάση τα στοιχεία, στην πραγματικότητα
γνωρίζετε ότι οι άνεργοι έχουν ξεπεράσει το 1,5 εκατομμύριο, η ανεργία των νέων
έφτασε στο 63%, χιλιάδες μαγαζιά κλειστά, 4000 αυτοκτονίες, κοινωνική κατάθλιψη
στον ελληνικό λαό που είναι σημαντικό στοιχείο όχι μόνο ψυχολογικό, αλλά και
για την ίδια την οικονομία για την ανάταξη της χώρας, Επίσης είχαμε χαράτσια,
κατασχέσεις κλπ.
Ακόμη και ποσά κάτω των 1000 ευρώ, που βρίσκονται σε
λογαριασμούς και αφορούν μισθούς και συντάξεις
παρανόμως τα κατάσχει το δημόσιο. Είχαμε κάνει και σχετική ερώτηση και ζητήσαμε
να γίνει άμεσα και σχετική νομοθετική ρύθμιση. Έτσι μέχρι στιγμής ο μόνος
τρόπος να διασωθούν από τις κατασχέσεις οι μισθοί και οι συντάξεις κάτω των
1.000 ευρώ είναι να γίνουν σχετικές αναλήψεις τις πρώτες 24 ώρες, Γι’ αυτό τα ATM κάθε
πρώτη του μηνός έχουν τεράστιες ουρές, Για να προλάβει ο συνταξιούχος να πάρει
τη σύνταξή του, πριν μπει στον τραπεζικό του λογαριασμό το μακρύ χέρι του
κράτους. Αυτή είναι η κατάσταση. Μέχρι και ένα ποσό που είχε δοθεί από το
στρατό σε κάποιο φαντάρο το κατάσχατε.
Επίσης, γίνονται συνεχείς κατασχέσεις από τα ασφαλιστικά
ταμεία: 1.000.000 άνθρωποι αυτή τη στιγμή οφείλουν 15 δισ. ευρώ στα ασφαλιστικά
ταμεία, 7,9 δισ. ευρώ στο ΙΚΑ, 5,9 δισ. ευρώ στον ΟΑΕΕ. Γιατί; Γιατί έχει
διαλυθεί η οικονομία, γιατί με την πολιτική που ακολουθήσατε, οδηγήσατε
πράγματι σε διάλυση της χώρας. Έτσι έχουμε το 23% του ελληνικού πληθυσμού να
ζει κάτω από τα όρια της φτώχειας και τεράστιες κοινωνικές ανισότητες. Αυτά τα
απέδειξαν συνάδελφοι καθηγητές, που ήταν στην ημερίδα που διοργάνωσε το Γραφείο
Προϋπολογισμού της Βουλής προ ολίγων ημερών και προφανώς θα είναι και στη
διάθεσή σας.
Επομένως, η ομολογία αποτυχίας του μνημονίου από το ΔΝΤ,
από την Ε.Ε. και προχθές από τον ίδιο το συνεργάτη του Σόιμπλε, σε ποιο
συμπέρασμα πρέπει να σας οδηγήσει;. Δεν θα έπρεπε να έχετε μια στρατηγική, εφόσον
αποδέχονται οι δανειστές ότι το μνημόνιο είχε λάθος συνταγή. Αυτοί άλλωστε
επέβαλαν το μνημόνιο. Δεν θα πρέπει να διεκδικήσετε αποζημίωση της χώρας για
τις τεράστιες ζημιές που έχει υποστεί;
Αλλά ακόμη και αν ισχυριστείτε εσείς ότι δήθεν φταίει εν
μέρει και η Ελλάδα και στην περίπτωση αυτή μπορείτε να συνυπολογίσετε την
ενδεχόμενη συνυπαιτιότητα. Έστω θα
μπορούσατε να διεκδικήσετε τότε το 60% της ζημιάς που έχει υποστεί η χώρα. Ούτε
αυτό το κάνετε. Διεκδικείστε αλλαγή πολιτικής, διότι αφού απεδείχθη ότι η
πολιτική είναι λάθος, γιατί δεν επιμένετε ότι πρέπει να αλλάξει η πολιτική
συνταγή του μνημονίου, μια και οι ίδιοι λένε ότι έχουν αποτύχει.
Εδώ σήμερα είδαμε το καταπληκτικό: αυτοί που συνομιλούσαν
με τον Στρος Καν το Μάιο του 2010, τότε που ο Στρος Καν έλεγε υπέρ του αποπληθωρισμού,
σήμερα, από αυτό το βήμα κατακεραυνώνουν τον αποπληθωρισμό. Μπράβο! Πέρασαν
τόσα χρόνια και έχουμε και 1.000.000 επιπλέον ανέργους.
Επομένως, πρέπει να καταλάβουμε ότι οι δανειστές από την
αρχή είχαν στόχο τα «ασημικά» της χώρας, γνώριζαν ότι θα αποτύχει η μνημονιακή
πολιτική, επέμεναν όμως πάνω σε αυτό.
Τι άλλο λένε τα στοιχεία του προϋπολογισμού σας; ότι
δήθεν θα έχουμε μια ανάπτυξη 0,6%, μας λέτε ότι θα αυξήσετε τα έσοδα και θα
είναι 54,6 δισ. ευρώ, δηλαδή, 2,4 δισ. ευρώ θα είναι η αύξηση εσόδων σε μια
φάση διάλυσης της ελληνικής οικονομίας ενώ ταυτόχρονα με τον προϋπολογισμό
επιβάλετε και μείωση των δαπανών 3,2 δισ. ευρώ.
Για να τα δούμε λοιπόν αυτά: πρόσθετα μέτρα εν προκειμένω
του συγκεκριμένου προϋπολογισμού, εκτός από τα πρόσθετα των προσθέτων μέτρων
που θα έρθουν με τον πρόσθετο προϋπολογισμό, δηλαδή, αυτόν που θα σας επιβάλλει
από τις 9 Δεκεμβρίου και μετά ο Τόμσεν, έχουμε: 2,3 δισ. ευρώ από φορολογία,
3,2 δισ. ευρώ από περικοπές που επιβάλλονται.
Ας τα δούμε αναλυτικά. Ποιος σηκώνει το βάρος της
φορολογίας σήμερα; Ποιος στηρίζει τη φορολογία εισοδήματος; Έχετε εισπράξει
έστω και ένα ευρώ από τη λίστα Λαγκάρντ; Πόσα χρήματα έχετε εισπράξει από τις off shore εταιρείες; Τι ποσά έχετε εισπράξει από τις
πολυεθνικές και τι ρυθμίσεις κάνατε για τις ενδοομιλικές συναλλαγές, που είναι
ένας έξυπνος τρόπος για να μην πληρώνουν φόρους οι διάφορες πολυεθνικές, οι
οποίες αποκομίζουν μεγάλα κέρδη σήμερα στην Ελλάδα;
Υπάρχει κύριε Υπουργέ μια μελέτη, όχι δική μου, αλλά
άλλων συναδέλφων, που έχει δείξει ότι ουσιαστικά, αν στην Ελλάδα τα τελευταία
χρόνια είχε επιβληθεί ο ευρωπαϊκός μέσος όρος φορολόγησης, δηλαδή φορολογία
περίπου 24,5% και είχε επιτευχθεί και η σχετική είσπραξη των φόρων, τότε το
ποσό αυτό θα ήταν περίπου ίσο με τα 110 δισ. ευρώ που αναγκάστηκε να
δανειστεί η Ελλάδα με το μνημόνιο.
Πρέπει λοιπόν να πάμε στο «χτύπημα» της φοροδιαφυγής, αλλά δεν έχω δει επ’
αυτού να γίνεται τίποτα.
Την αύξηση λοιπόν των εσόδων κατά 2,3 δισ. ευρώ, πως
θέλετε να την πετύχετε, θα την πετύχετε με αύξηση των άμεσων φόρων 8,5% και με
μείωση των έμμεσων φόρων 1,8%.
Να πούμε, όμως, ότι ο λόγος έμμεσων και άμεσων φόρων -
γιατί, όταν έχεις πολλούς έμμεσους φόρους, στην ουσία είναι ένα κοινωνικά άδικο
σύστημα, γιατί πληρώνουν οι πάντες – που ήταν δυσμενής, παραμένει ακόμη
δυσμενής, παρά τα μέτρα, τα οποία παίρνετε.
Δεύτερον, στη φορολογία εισοδήματος, 12,9 δισεκατομμύρια
ευρώ. Ο φόρος περιουσίας είναι 3,947.000.000. ευρώ. Δηλαδή, εν προκειμένω, ο
φόρος επί της περιουσίας αντιστοιχεί
περίπου στο το 1/3 του φόρου εισοδήματος καθώς αυξάνεται κατά 41,4%.
Εδώ, δηλαδή, όταν θα συνειδητοποιήσει ο ελληνικός λαός τι θα συμβεί με αυτή τη
φορολαίλαπα επί της ακίνητης περιουσίας του τότε η ελληνική κοινωνία θα
οδηγηθεί σε εκρηκτικές καταστάσεις.
Αφού, πλέον, έχετε αφαιμάξει μισθούς, συντάξεις, κάνατε
τα κουρέματα στα ομόλογα των ασφαλιστικών ταμείων, διαλύσατε τους
ομολογιούχους, τώρα αυτό που έχει μείνει είναι η γενική επίθεση επί της
ακίνητης περιουσίας των Ελλήνων, με δυσβάστακτους φόρους, προκειμένου να προχωρήσει
η διαδικασία, την οποία θέλουν οι δανειστές. Δηλαδή, να λειτουργεί το κράτος με
το σύστημα που ζητούν, για να μπορούν να εισπράττουν τα ποσά, τα οποία ανέλυσα
στην αρχή της εισήγησής μου. Γι' αυτό και απελευθερώνετε τους πλειστηριασμούς
της πρώτης κατοικίας. Και έτσι θα έχουμε πλέον μαζί με τα εκατομμύρια των
ανέργων και χιλιάδες άστεγους. Εκεί οδηγείτε την κατάσταση.
Περικοπές. Οι περικοπές είναι κυρίως στην υγεία και στην
κοινωνική ασφάλιση, 18,4%. Τι κάνετε; Καταβάλετε μειωμένες επιχορηγήσεις στα
ασφαλιστικά ταμεία, από 10.480.000.000 ευρώ επιχορήγηση 8.760.000.000 ευρώ.
Επιχορήγηση νοσοκομείων, μείον 528.000.000 ευρώ. ΕΟΠΥΥ, μείον 334.000.000 ευρώ.
Και όλα αυτά όταν έχουν διαλυθεί τα νοσοκομεία, όταν έχουμε χιλιάδες ανθρώπους
που δεν μπορούν να αγοράσουν τα φάρμακα τους, όταν έχουμε διαλυμένο όλο το
ασφαλιστικό σύστημα και το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, αλλά κυρίως το σύστημα
περίθαλψης. Καταλαβαίνετε τι έχει να συμβεί στο επόμενο διάστημα.
Μειώνετε, βεβαίως και τις δημόσιες δαπάνες στην παιδεία, τη
στιγμή που θέλουμε να οικοδομήσουμε μια Οικονομία της γνώσης, ενώ θα έπρεπε να
αυξήσετε τα κονδύλια για την εκπαίδευση, τις τεχνολογίες, την καινοτομία, την
κατάρτιση κλπ.
Πρωτογενές πλεόνασμα. Εμφανίζετε 812.000.000 ευρώ για το
πρωτογενές πλεόνασμα το 2013. Του χρόνου πιστεύετε ότι θα ανέλθει το πρωτογενές
πλεόνασμα στα 2,956.000.000 ευρώ, Βεβαίως ξεχνάτε να πείτε ότι 2.750.000.000
ευρώ θα πάνε, ούτως ή άλλως, για την εξόφληση του χρέους, άρα αν πιάσετε τους
στόχους σας θα μείνουν 200.000.000 ευρώ. Και έτσι θα μπορείτε να μοιράσετε το
70% του πρωτογενούς αυτού πλεονάσματος δηλαδή 140.000.000 ευρώ που αν τα δώσετε
στο 1.500.000 χαμηλοσυνταξιούχους, το πόσο που θα πάρουν θα είναι ελάχιστο, θα
είναι ψίχουλα. Για το 2013 δε το ποσό, των 560.000.000 ευρώ που υπολογίζετε ότι
μπορείτε να μοιράσετε από το πρωτογενές πλεόνασμα απ' ό,τι βλέπω αποτελεί
αντικείμενο έντονης διαμάχης. Θα πάει στους χαμηλοσυνταξιούχους, θα πάει στους
ένστολους, θα πάει στην ανάπτυξη; Βέβαια το αν θα υπάρξει πράγματι πρωτογενές
πλεόνασμα για το 2013 αυτό θα κριθεί με απόφαση της Eurostat τον
Απρίλιο του 2014.
Αλλά, το αυτό το πρωτογενές πλεόνασμα που εγγράφετε για
το 2013, πρώτον, είναι ένα αντικοινωνικό πρωτογενές πλεόνασμα, διότι έχει
προκύψει από την αφαίμαξη όλων των λαϊκών εισοδημάτων. Δεύτερον, έχει προκύψει,
επειδή δεν έχετε εξοφλήσει όλες τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου.
Επιπλέον είναι ένα αντιαναπτυξιακό πρωτογενές πλεόνασμα, αφού η στρατηγική της
δήθεν ανάπτυξης της ίδιας της οικονομίας στη βάση πρωτογενών πλεονασμάτων σε
περίοδο ύφεσης, μάλλον οδηγεί σε διάλυση της οικονομίας παρά σε οικονομική
μεγέθυνση.
Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Το μειώνετε στα 6,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Το 2008 ήταν
9.654.000.000 ευρώ. Πώς θα περάσει η χώρα στη φάση της ανάπτυξης; Μόνο με
δημόσιες επενδύσεις, Όμως, θα πρέπει να δρομολογήσουμε ανάπτυξη με απασχόληση,
διότι εμάς μας ενδιαφέρει να δημιουργηθούν άμεσα θέσεις εργασίας. Διότι, μπορεί
να έχεις ανάπτυξη που να είναι αντικοινωνική, που να οδηγεί σε ανισότητες και
να μην συμβάλλει στην αύξηση της απασχόλησης.
Δημόσιος δανεισμός.
Για δημόσιο δανεισμό για του χρόνου θέλετε 68,6 δισ. ευρώ
και λέτε, βραχυπρόθεσμος δανεισμός 40 δισ. ευρώ. Δηλαδή, γραμμάτια του
ελληνικού δημοσίου 40 δισ. ευρώ. Εν προκειμένω επαναλαμβάνουμε την πρόταση που
κάναμε και κατά τη συζήτηση του περυσινού προϋπολογισμού για την ίδρυση μιας
ειδικής κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας ειδικού σκοπού, όπως η γερμανική KFW που
θα είχε τη δυνατότητα - με βάση το άρθρο 123 παράγραφος 2 της Συνθήκης
Λειτουργίας της Ε.Ε. – να δανείζεται με 0,25% απευθείας από την Ευρωπαϊκή
Κεντρική Τράπεζα. Μάλιστα υπάρχουν τα κεφάλαια για να ιδρυθεί αυτή η τράπεζα
αφού περισσεύουν 8 δισεκατομμύρια ευρώ από τα ποσό των 50 δισ. ευρώ που
προβλέπεται για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Έτσι θα είχαμε όφελος από τη μείωση του επιτοκίου αφού η
διαφορά αυτή του επιτοκίου ανέρχεται περίπου στο 4% το χρόνο. Δηλαδή για το
2014 θα εξοικονομούσαμε 1,6 δισ. ευρώ από την καταβολή τόκων των υπό έκδοση
εντόκων γραμματίων του ελληνικού δημοσίου (4% ετήσιο επιτόκιο στα 40
δισεκατομμύρια ευρώ =1 δισ., 600 εκατ. ευρώ). Θα γλυτώναμε λοιπόν αυτό το ποσό
των τόκων για το 2014 και έτσι θα μπορούσαμε να επωφεληθούμε οικονομικά. Για το
2013 θα γλυτώναμε με τον ίδιο τρόπο περί τα 800 εκατ. ευρώ. Γιατί λοιπόν δεν
έχετε ιδρύσει ακόμη την εν λόγω τράπεζα; Έχετε τεράστια ευθύνη πάνω στο θέμα
αυτό, πέραν του ότι αυτή η τράπεζα θα ήταν και αναπτυξιακή, γιατί θα μπορούσε
να δώσει χαμηλότοκα δάνεια για να υπάρξει απασχόληση της νέας γενιάς, των
αγροτών και όσων πραγματικά επιθυμούν να αναπτύξουν την επιχειρηματικότητα.
Τώρα λέτε, κύριε Υπουργέ, ότι για να βρεθούν τα 68,6
δισεκατομμύρια ευρώ του χρόνου, 40 δισ. θα είναι βραχυχρόνιος δανεισμός. Πρέπει
να εξηγήσουμε στον κόσμο, ότι η περίφημη ρήση ότι η τρόικα καλύπτει όλες τις
δανειακές υποχρεώσεις της χώρας δεν ισχύει. Από την αρχή υπήρχε χρηματοδότηση
βραχυχρόνιου δανεισμού μέσω των εξαμήνων γραμματίων του ελληνικού δημοσίου.
Άρα, λοιπόν, από τα 68 δισ., τα 40 δισ. θα βρεθούν με την έκδοση γραμματίων του
ελληνικού δημοσίου, τα 3,3 δισ. θα είναι από τις αποκρατικοποιήσεις και ο
περίφημος μηχανισμός υπολογίζετε θα σας δώσει 25 δισ., όμως δεν βγαίνουν τα
ποσά, γιατί βλέπω ότι οι δόσεις για το 2014 είναι 17,5 δισεκατομμύρια, αν
βάλετε και από το ΑΝFΑ και το SNP, άλλα 2,5 δισ. Αυτά όμως δεν φτάνουν τα 25
δισ. ευρώ. Επομένως από πού θα βρεθούν τα υπόλοιπα; Διότι διαπιστώνω ένα
σημαντικό κενό που προφανώς θα καλυφθεί με νέο δάνειο και νέο Μνημόνιο.
Σχετικά με το ΤΑΙΠΕΔ, τα είπαμε. Κυρίως, όμως, αυτό που
έχει σημασία είναι ότι διαλύετε τις ΔΕΚΟ, διαλύετε τα αμυντικά συστήματα, ενώ
υπάρχει η δυνατότητα μέσα από τις παραγωγικές ΔΕΚΟ -- που θα έχουν εξυγιανθεί,
που δυστυχώς ήταν κομματικοποιημένες λόγω της λειτουργίας των ίδιων των δύο κομμάτων
-- να υπάρξουν έσοδα. Ακόμη και αυτές οι ΔΕΚΟ, τις οποίες παρουσιάζετε ως
αναποτελεσματικές ακόμη και αυτές έχουν καθαρά έσοδα 349 εκατομμύρια ευρώ, αν
αφαιρέσουμε και τους τόκους. Βέβαια, έχετε πουλήσει ΔΕΚΟ, οι οποίες παράγουν
πλούτο και θέλετε να μεταβιβάσετε και υποδομές οι οποίες παράγουν πλούτο.
Σε σχέση με την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών αυτό που
συμβαίνει είναι ότι συνεχίζετε μια κατάσταση ουσιαστικά στήριξης των πρώην
μεγαλομετόχων των τραπεζών, των ολιγαρχών, χωρίς να έχετε κάνει έλεγχο στη
λειτουργία των τραπεζών, χωρίς να αλλάξετε τις διοικήσεις, Έτσι όμως δεν
πρόκειται να οδηγηθούν οι τράπεζες σε πραγματική εξυγίανση και σε σοβαρή
αντιμετώπιση του ζητήματος άρνησης παροχής ρευστότητας στην αγορά, Θα πρέπει
λοιπόν να γίνει έλεγχος ποιοι πήραν δάνεια εκτός βέβαια από τα κόμματα Ν.Δ.,
ΠΑΣΟΚ που πήραν τα θαλασσοδάνεια. Να δούμε δηλαδή ποιοι φιλοκυβερνητικοί φίλοι και κομματικοί
ημέτεροι πήραν θαλασσοδάνεια, Κάτι αντίστοιχο προέκυψε μετά τον έλεγχο που
έγινε στις κυπριακές τράπεζες.
Με βάση λοιπό τις οκτώ γενικές παρατηρήσεις που έκανα
κατά την έναρξη της εισήγησή μου, αλλά και τα όσα αναλυτικότερα ανέπτυξα θεωρώ
ότι αποδείξαμε ως ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ, για ποιους λόγους αυτός ο προϋπολογισμός
πρέπει να καταψηφισθεί.
Για το λόγο λοιπόν αυτό καταψηφίζουμε τον κρατικό
προϋπολογισμό 2014.
Επαμεινώνδας (Νότης) Μαριάς
Βουλευτής Ηρακλείου