Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

2.11.12

Αθήνα, 2 Νοεμβρίου 2012

Ομιλίες Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,Καθηγητή, Αθανάσιου Τσαυτάρη, και Αναπληρωτή Υπουργού Μάξιμου Χαρακόπουλου στη Βουλή, απαντώντας σε ερώτηση 25 Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, σχετικά με την αντιμετώπιση των άμεσων και σοβαρών προβλημάτων του αγροτικού χώρου στο κόστος παραγωγής, στην εμπορία εφοδίων, στην αγροτική πίστη και στο εισόδημα του Αγροτικού κόσμου



Σημεία παρέμβασης Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Καθηγητή Αθανάσιου Τσαυτάρη

• Η γεωργία πρέπει να ξαναγίνει, όπως το έκανε και στο παρελθόν, πυλώνας ανάπτυξης αυτού του τόπου. Και δουλεύουμε γι’ αυτό.

• Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Dacian Cioloş με επιστολή του:
-μας δίνει για πρώτη φορά - και πρώτη φορά θα κάνει η χώρα μας χρήση αυτού του μηχανισμού- τη δυνατότητα να δώσουμε από το μηχανισμό de minimis 25 εκατ. €, προκειμένου να υποστηρίξουμε ειδικά αυτούς τους κτηνοτρόφους που δεν πήραν επιδότηση με την Ενιαία Ενίσχυση.
-μας επιτρέπει να δώσουμε την ευκαιρία να υποστηρίξουμε αυτούς τους δύο συγκεκριμένους κτηνοτροφικούς κλάδους, όπως είναι η χοιροτροφία και η πτηνοτροφία.
-δέχεται να υποστηριχθούν με ειδική δράση –όπως είχε γίνει με τα ενεργειακά φυτά- τα ψυχανθή τόσο στην Ελλάδα, όσο και στις υπόλοιπα Κράτη Μέλη.

• Υπήρχαν κάποια λάθη και παραλείψεις που δημιούργησαν δυσλειτουργίες στην καταβολή των ενιαίων ενισχύσεων, τις οποίες επιλύσαμε και ήδη σήμερα δώσαμε 22,5 εκατ. € σε 7.300 δικαιούχους.

• Από την ημέρα που αναλάβαμε έχουν αξιολογηθεί 5.300 σχέδια βελτίωσης και έχουν ελεγχθεί 2.200 και έχουμε υπογράψει συμβάσεις και χρηματοδοτούμε τα 1. 000 εγκεκριμένα εκ των οποίων τα 560 αφορούν σε κτηνοτρόφους,

• -Με βάση τα στοιχεία της ΑΤΕ-Πειραιώς έχουν εγκριθεί από τον τομέα τους δάνεια ύψους 600 εκατ. € προς τους γεωργούς και κτηνοτρόφους και έχουν ήδη εκταμιευτεί τα 200


• Οι έκτακτες καταστάσεις δεν μας επιτρέπουν να λιποτακτήσουμε. Πρέπει να προχωρήσουμε, ώστε η χώρα να ξαναβρεθεί σε ήρεμα νερά.

• Θεωρώ λάθος να εγκαταλείψουμε παραδοσιακές καλλιέργειες, όπως είναι το βαμβάκι, που μπορεί να έχει ενοχοποιηθεί ως υδροβόρα καλλιέργεια, αλλά είναι το δεύτερο εξαγώγιμο προϊόν μετά τις ελιές στη χώρα μας

• Η απόφαση της Κυβέρνησης για διαχειριστικό και οικονομικό έλεγχο στις αγροτικές οργανώσεις ΠΑΣΕΓΕΣ, ΓΕΣΑΣΕ και ΣΥΔΑΣΕ είναι με εντολή του Πρωθυπουργού, προκειμένου να χυθεί άπλετο φως σε κάθε υπόθεση στην οποία μπορεί να υπάρχουν σκιές και ερωτηματικά για τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος


• Η αλλαγή φορολόγησης των αγροτών μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην αποκλιμάκωση των υψηλών τιμών με τις οποίες φτάνουν τα αγροτικά προϊόντα στο ράφι.


Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Καθηγητή Αθανάσιου Τσαυτάρη.

«Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, κύριε Γλέζο,

Σε ότι αφορά στο θέμα του νερού που θέσατε. Αν τα πράγματα είναι όπως λέτε, τα νούμερα δεν είναι τόσο ψηλά. Η γεωργία αυτή τη στιγμή, δεν είναι ο χρήστης του 84% ή του 80% του νερού, είναι λίγο λιγότερο, αλλά πάντως είναι ο πιο σημαντικός χρήστης νερού. Παρά του ότι αυτός ο χρήστης νερού «αγωνίζεται» να κάνει λιμνοδεξαμενές, να κάνει φράγματα, τα ΓΟΕΒ και τα ΤΟΕΒ και τα αρδευτικά δίκτυα, δεν είναι «ο φρουρός του νερού», γιατί τον «φρουρό» τον έχουν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος. Εκεί υπάγεται η Ειδική Γραμματεία Υδάτων γιατί θέλει να ελέγχει το 16% του νερού της ύδρευσης των αστικών κέντρων. Θέλετε να κάνετε την πρόταση, ως ΣΥΡΙΖΑ, να έρθει η Γενική Γραμματεία εκεί που πραγματικά είναι ο μεγάλος χρήστης; Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόταση σας.
Ο πιο σημαντικός πόρος, αυτή τη στιγμή στον κτηνοτροφικό τομέα και μάλιστα στον τομέα της αιγοπροβατοτροφίας, είναι η πιο εκτατική μας ποιοτική κτηνοτροφία που έχουμε να αντιτάξουμε στην Κεντρική Ευρώπη, είναι ακριβώς αυτή η κτηνοτροφία, πηγή και της φέτας μας, αυτού του εξαιρετικού εθνικού μας προϊόντος. Και όμως αυτός ο σημαντικός πόρος των βοσκοτόπων, που είναι γύρω στα 26 εκατ. στρέμματα επίσης υπάγεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος. Όταν η Κυβέρνηση είπε αυτόν τον πόρο να τον φέρουν στο Υπουργείο Γεωργίας, να τον διαχειριστούμε αειφόρα προς όφελος της κτηνοτροφίας, πρώτος φώναξε ο ΣΥΡΙΖΑ «όχι». Να το πείτε δημόσια, από αυτό το βήμα, ότι είστε υπέρ του να έρθουν οι βοσκότοποι στο Υπουργείο Γεωργίας γιατί αλλιώς θα χάσει η κτηνοτροφία μας. Χωρίς αυτό το ψηφιακό υπόβαθρο, που έπρεπε να είχαμε υποβάλει από το 2010, θα μας επιβληθεί πρόστιμο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, γιατί δεν το διαχειριζόμαστε αειφόρα και σωστά και θα χάσουμε από τη Νέα ΚΑΠ 4,5 δις ευρώ. Επομένως καλό είναι να ξεκαθαρίσουμε τη θέση μας και να δούμε πως θα τα καταφέρουμε το άριστο. Να τον διαχειριστούμε και τον ένα και τον άλλο πόρο προς όφελος και της παραγωγικής διαδικασίας και της αειφορίας.

Με την επερώτηση σας τίθενται ζητήματα που έχουν ανακύψει πρόσφατα, αλλά και ζητήματα που έχουν να κάνουν με χρόνια διαρθρωτικά προβλήματα της ελληνικής γεωργίας. Θέτετε επίσης ζητήματα που αφορούν άλλα Υπουργεία, όπως το Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργείο Ανάπτυξης, το Υπουργείο Εργασίας. Υπουργεία που κατά καιρούς έχουν έρθει κι έχουν δώσει απαντήσεις είτε για τα θέματα της ΑΤΕ, της Βιομηχανίας Ζάχαρης, που θίξατε. Εμείς, από αυτό το βήμα, αν και δεν ήμασταν αυτοί που διαχειριστήκαμε τη μεταφορά της ΑΤΕ, της Βιομηχανίας Ζάχαρης, κλπ., σαν Υπουργείο Γεωργίας μας ενδιαφέρει πάρα πολύ το θέμα της Βιομηχανίας Ζάχαρης γιατί μας ενδιαφέρουν οι 8.000 περίπου των τευτλοκαλλιεργητών, μας ενδιαφέρει το τι θα γίνει με τους 153.000 τόνους της ελληνικής ποσόστωσης που έχουμε.
Κατέθεσα, στα πρακτικά της Βουλής, δική μας προσπάθεια, σε συνεργασία με τον Πρόεδρο της ΑΤΕ.
Σε ό,τι αφορά στην εθνική ποσόστωση, που αναφερθήκατε κι εσείς, θέλω να πω ό,τι είναι εθνικό αγαθό, ανήκει στο ελληνικό κράτος, δεν δίδεται μόνιμα. Αλλά δίνεται κάθε χρόνο σε αυτόν που την αιτείται. Δηλαδή η Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης ζητά από το Υπουργείο να της εκχωρήσει την ποσότητα ζάχαρης που διαθέτει, ως ποσόστωση, προκειμένου να μεταποιήσει τα τεύτλα των καλλιεργητών. Μόλις ολοκληρώσουν τη μεταποίηση ξαναπαραδίδουν την ποσόστωση. Δεν εκχωρείται με την πώληση. Δεν πωλείται το εθνικό αγαθό της ποσόστωσης. Είναι εθνικός μας πλούτος.

Είναι μεγάλη μας προτεραιότητα να βοηθήσουμε στην ανάπτυξη του αγροτικού τομέα. Δεν υπάρχει άνθρωπος σε αυτή την αίθουσα που να μη πιστεύει ότι η γεωργία πρέπει να ξαναγίνει, όπως το έκανε και στο παρελθόν, πυλώνας ανάπτυξης αυτού του τόπου. Και δουλεύουμε γι’ αυτό. Προσπαθούμε καθημερινά. Να σας αναφέρω μερικά παραδείγματα..
-Δώσαμε πριν από λίγες μέρες την προκαταβολή, το 50%, της Ενιαίας Ενίσχυσης, ύψους 1,1 δις €, σε περίπου 700.000 δικαιούχους. Είναι μεγάλη πρόκληση και μάλιστα στις μέρες μας να ψάξει κάποιος και να βρει 1,1 δις χωρίς να έχει στη διάθεσή του την ΑΤΕ και να το δώσει την πρώτη εβδομάδα, από τη στιγμή που επιτρέπεται, στους αγρότες. Δεν θέλω να σας περιγράψω τι τράβηξα. Είναι η πρώτη φορά που δόθηκε τόσο έγκαιρα. Και δόθηκε έγκαιρα για τους λόγους που περιγράψατε κι εσείς. Γιατί νοιώθουμε την ανάγκη αυτών των ανθρώπων.
Υπήρχαν κάποια λάθη και παραλείψεις που δημιούργησαν δυσλειτουργίες, τις οποίες επιλύουμε. Ήδη σήμερα δώσαμε 22,5 εκατ. € σε 7.300 δικαιούχους.
-Αναφερθήκατε στα σχέδια βελτίωσης. Όταν ανέλαβα το Υπουργείο από τα 7.770 σχέδια είχαν αξιολογηθεί τα 200 για ενάμιση χρόνο. Σήμερα, από την ημέρα που αναλάβαμε έχουν αξιολογηθεί 5.300 και έχουν ελεγχθεί 2.200 και έχουμε υπογράψει συμβάσεις και χρηματοδοτούμε τα 1. 000 εγκεκριμένα εκ των οποίων τα 560 αφορούν σε κτηνοτρόφους, γιατί εκεί ήταν η προτεραιότητα που θέλαμε να δώσουμε, γιατί αυτό το κομμάτι του αγροτικού πληθυσμού υποφέρει αυτή την περίοδο.
-Με βάση τα στοιχεία της Πειραιώς-ΑΤΕ έχουν εγκριθεί από τον τομέα τους δάνεια ύψους 600 εκατ. € προς τους γεωργούς και κτηνοτρόφους και έχουν ήδη εκταμιευτεί τα 200. Και γίνεται αντίστοιχη προσπάθεια, προκειμένου να βοηθήσουμε σε ότι αφορά στο επενδυτικό κεφάλαιο και για να βοηθηθούν και τα σχέδια βελτίωσης, όπως επίσης και τα επενδυτικά σχέδια της μεταποιητικής βιομηχανίας .
-Χθες Πέμπτη λάβαμε την απάντηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχετικά με τα αιτήματα που είχα θέσει σε Συμβούλια Υπουργών για την υποστήριξη της κτηνοτροφίας και για το θέμα των ζωοτροφών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο Ευρωπαίος Επίτροπος Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Dacian Cioloş δέχονται και τα τρία θέματα.
Αναλυτικότερα:
1. μας δίνει, για πρώτη φορά - και πρώτη φορά θα κάνει η χώρα μας χρήση αυτού του μηχανισμού- τη δυνατότητα να δώσουμε από το μηχανισμό de minimis 25 εκατ. €, προκειμένου να υποστηρίξουμε ειδικά αυτούς τους κτηνοτρόφους που δεν πήραν επιδότηση με την Ενιαία Ενίσχυση.
2. βάσει του Άρθρου 68 μας επιτρέπει να δώσουμε την ευκαιρία να υποστηρίξουμε αυτούς τους δύο συγκεκριμένους κτηνοτροφικούς κλάδους, όπως είναι η χοιροτροφία και η πτηνοτροφία.
3. η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως αναφέρει στην επιστολή του ο κ.Cioloş, δέχεται να υποστηριχθούν με ειδική δράση –όπως είχε γίνει με τα ενεργειακά φυτά- τα ψυχανθή τόσο στην Ελλάδα, όσο και στις υπόλοιπα Κράτη Μέλη, προκειμένου να αναπτυχθούν ζωοτροφές σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, γιατί δεν υποφέρει μόνο η Ελλάδα από την εισαγόμενη σόγια, δεν πληρώνουμε μόνο εμείς ακριβά την τιμή της σόγιας που πήγε από τα 0,30λ στα 0,60λ. Αυτές είναι λύσεις αν κάποια στιγμή θέλουμε να πατήσουμε στα πόδια μας.
Σε ότι αφορά στη χρηματοοικονομική ρευστότητα. Στη μεταποιητική βιομηχανία από το 2009 εκκρεμούσαν 188 επενδυτικά σχέδια για εργοστάσια παραγωγής τα οποία αξιολογήσαμε μέσα σε αυτές τις πρώτες 100 μέρες. Έχουμε εγκρίνει τα 120 ύψους 215 εκατ. €, όπως επίσης και από τη δεύτερη προκήρυξη που ήρθαν 414 επιχειρηματικά σχέδια από τη μεταποιητική βιομηχανία, έχουμε ήδη ολοκληρώσει την αξιολόγηση 200 και θέλω να πιστεύω ότι σύντομα θα ολοκληρώσουμε και τα υπόλοιπα. Ήδη από τα 200 εγκρίνονται κονδύλια ύψους 205 εκατ. €. Σε λίγο 200-300 τέτοιες μεταποιητικές βιομηχανίες για τα ποιοτικά μας προϊόντα και αντιλαμβάνεστε τη σημασία που έχει αυτό για τον τομέα της απασχόλησης.
Σε ότι αφορά στον τομέα της μείωσης της ψαλίδας μεταξύ καταναλωτή και παραγωγού.
• Δίνουμε δωρεάν πέντε βασικά τρόφιμα στο πλαίσιο του προγράμματος της επισιτιστικής βοήθειας –λάδι, μακαρόνια, ρύζι, φέτα και κασέρι- ύψους 23,3 εκατ. σε περίπου 700.000δικαιούχους, συνεργαζόμενοι με ένα μεγάλο δίκτυο κοινωνικών εταίρων. Μάλιστα το πρόγραμμα αυτό εγκρίθηκε και για το 2013 και μάλιστα θα διανείμουμε τρόφιμα αξίας 25,5 εκατ. €. Το κονδύλι αυτό σε επίπεδο Ε.Ε διογκώθηκε, θα φθάσει στα 4 δις € και θα συμπεριλάβει και άλλες μορφές βοήθειας. Ο μηχανισμός που στήθηκε από το υπουργείο μας για να γίνει η διανομή των τροφίμων μπορεί και θα αξιοποιηθεί και για άλλους σκοπούς, προκειμένου να υποστηριχθούν όσοι έχουν την ανάγκη αυτήν την ώρα και είναι πολλοί.
• Farmer’s Market: Οι αγορές των αγροτών, ώστε κατευθείαν το προϊόν του γεωργού να φθάνει στον καταναλωτή. Σε λίγες μέρες θα εγκαινιάσουμε την πρώτη αγορά στην Πρέβεζα, που ήδη άρχισε να λειτουργεί δοκιμαστικά και μάλιστα με πολύ μεγάλη επιτυχία. Θέλουμε να κάνουμε τρεις, ώστε να μάθουμε πώς θα λειτουργήσει αυτός ο θεσμός γιατί δεν έχουμε εμπειρία. Τι θα πωλείται; Μέχρι πού θα φθάσει; Πώς θα συμμετέχει ο καταναλωτής; Σε αυτό το πιλοτικό που ήδη λειτουργεί στην Πρέβεζα ήδη 1.800 καταναλωτές δήλωσαν ότι θέλουν να το αξιοποιήσουν. Μοιράστηκαν και ταυτότητες στους πωλητές. Έδειξε πραγματικά αυτό που επιθυμούμε. Δέστε τις τιμές των προϊόντων που πωλούνται εκεί, σε σύγκριση με τις τιμές που πωλούνται στα αντίστοιχα καταστήματα.
• Επίσης προσπαθούμε να λειτουργήσουμε δοκιμαστικά, Δημοπρατήρια. Αυτό της Κρήτης και ένα ηλεκτρονικό Δημοπρατήριο που θα λειτουργήσει στην Περιφέρεια της Θεσσαλίας, όπως και άλλο ένα πιο Βόρεια, για να δούμε και αυτόν το θεσμό πώς θα τον αξιοποιήσουμε όσο το δυνατόν καλύτερα. Ειδικά τόσο για της Αθήνας, όσο και για της Κεντρικής Ελλάδος έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και προσπαθούμε να τα εφαρμόσουμε».

Δευτερολογία

«Χαίρομαι που αναφερθήκατε στην αγροδιατροφή. Εγώ ήμουν αυτός που ξεκίνησα πρώτος το cluster της αγροδιατροφής στην Ελλάδα, όπου ενοποιήθηκε για πρώτη φορά όλη η διαδικασία. Από το σπόρο, από τον καλλιεργητή, από τη μεταποιητική βιομηχανία, 76 επιχειρήσεις και μέχρι και τους ίδιους τους καταναλωτές, δηλαδή μεγάλες ομάδες καταναλωτών.
Στρατηγική υπάρχει, θέλουμε πραγματικά να στρέψουμε τη γεωργία μας από μια γεωργία χαμηλού κόστους που δεν μπορούσε να είναι ανταγωνιστική, σε μια γεωργία υψηλής ποιότητας, που μπορεί πραγματικά να είναι ανταγωνιστική.
Αυτή είναι η στρατηγική μας και δουλεύουμε πάνω σε τομείς που πραγματικά αν δεν τους διορθώσουμε, αφού αδύναμος κρίκος είναι η κτηνοτροφική μας παραγωγή, δεν θα μπορέσουμε να εξισορροπήσουμε το πρόβλημα.
Τρίτον. Δεν μπορούμε να μιλάμε για μια φθηνή κτηνοτροφία, όσο πραγματικά εξαρτάται από τις διεθνείς τιμές των ζωοτροφών. Δεν ανεβάσαμε εμείς τη σόγια από τα 0,30 στα 0,60λ και αύριο στα 0,70 λεπτά. Γι’ αυτό μας βλέπετε να αγωνιούμε. Αν δεν παράξουμε τις δικές μας ζωοτροφές και ειδικά για τα φυτά μεγάλης καλλιέργειας, τις ξηρικές εκτάσεις, δεν είναι τα πράγματα έτσι, η ποιότητα δεν είναι συνυφασμένη αναγκαστικά μόνο με το μικρό πίρο και τα λαχανοκομικά φυτά.. Ο τόπος μας από αυτά τα ξηρικά χωράφια παράγει εκλεκτής ποιότητας σκληρό στάρι, το οποίο είναι στο 140% παραγωγής μας. Μπορεί να γκρινιάζουμε καμιά φορά ότι τα εισάγουμε, αλλά η χώρα μας είναι κύριος εξαγωγέας σκληρού σταριού στην Ιταλία. Αν η Ιταλία κάνει καλά μακαρόνια, καλά σιμιγδάλια, καλά ζυμαρικά, είναι γιατί παίρνει το εξαιρετικής ποιότητας σκληρό μας στάρι.
Επίσης σε αυτά τα ξηρικά χωράφια παράγεται το εξαιρετικής ποιότητας κριθάρι μας, είτε για ζωοτροφή, είτε τώρα για την παραγωγή μπύρας. Δέστε τη μπύρα που παράγεται στη Θράκη, στη Ροδόπη. Δέστε λοιπόν τη συμβολαιοποιημένη παραγωγή που έκανε, μαζί με τον πρωτογενή τομέα, που πραγματικά λειτουργεί σαν cluster. Έχει 4.000 στρέμματα συμβολαιοποιημένα και μάλιστα βοηθάει το γεωργό στο ξεκίνημα για το κόστος παραγωγής. Πρέπει να ήμαστε αισιόδοξοι, οι γεωργοί μας τα κατάφεραν και θα τα ξανακαταφέρουν.
Για τη νέα ΚΑΠ δε μπορούμε να πούμε πολλά πράγματα πριν τις 22 και 23 Νοεμβρίου, γιατί τότε οι αρχηγοί των Κρατών θα αποφασίσουν το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο της Ε.Ε. Πρέπει να καθοριστεί ο συνολικός προϋπολογισμός για να καταλάβουμε το ποσό που θα διοχετευθεί στην Κοινή Αγροτική Πολιτική. Όμως, από την πρόταση των τριών φορέων της Ε.Ε. είδαμε την πρόταση του Συμβουλίου. Όπως θα δείτε η πρόταση από τον πρώτο πυλώνα είναι να κοπούν χρήματα της τάξης του 1,2% και από το δεύτερο πυλώνα χρήματα της τάξεως του 1,4%. Η πρόταση αυτή που είναι η κατώτερη, να χάσουμε 1,5% μέσο όρο στους δύο πυλώνες δεν περιλαμβάνει τα χρήματα του αναπτυξιακού τομέα σε ότι αφορά στο κομμάτι της έρευνας, της τεχνολογίας τετραπλασιάζεται το ποσό εκείνο.

Και δεύτερον. Η πρόταση του Ευρωκοινοβουλίου είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή και η πρόταση της Κομισιόν είναι να μείνουν τα χρήματα στο ίδιο. Αν πούμε ότι ο ένας πόλος, δηλαδή το Συμβούλιο, λέει να κατέβουν 1 και κάτι και οι άλλοι δύο πόλοι λεν να ανέβουν είτε στα σημερινά, είτε ακόμα και πιο πάνω που ζητά το Ευρωκοινοβούλιο, θέλω να πιστεύω ότι θα φθάσουν περίπου στο μέσο. Δεν πιστεύω ότι θα δούμε δραστικές αλλαγές στις μειώσεις των χρημάτων σε ότι αφορά στη νέα προγραμματική περίοδο. Η πρόκληση πέντε πάνω, πέντε κάτω δεν πρέπει να μας απασχολεί. Αυτό που πρέπει είναι να δούμε πώς θα ετοιμαστούμε να αξιοποιήσουμε τα κονδύλια αυτά προς την εξυπηρέτηση των στρατηγικών στόχων που θέτουμε.
Σε ότι αφορά στο 20% των μη εξυπηρετούμενων δανείων που αφέθηκαν στην παλαιά ΑΤΕ. Δεδομένου ότι το άλλο 80% πέρασε στη νέα Πειραιώς-ΑΤΕ και ήδη με τις νέες δανειοδοτήσεις ρυθμίζεται το πρόβλημα αυτό της υπερδέσμευσης γαιών ή περιουσιών έναντι της δανειοδότησης. Εμείς, σας είπε και ο Αναπληρωτής κ. Χαρακόπουλος, είναι και δική σας πρόθεση και δική σας βούληση να μην έρχονται τροπολογίες ενός υπουργείου σε άσχετα νομοσχέδια. Γι’ αυτό και δεν θέλαμε να φέρουμε αυτές τις τροπολογίες που κι εσείς περιγράψατε κι εμείς έχουμε δεσμευτεί σε νομοσχέδια άλλων Υπουργείων.
Ολοκληρώνεται εντός των ημερών και θα έρθει προς διαβούλευση το Νομοσχέδιο μας που αφορά τα θέματα των ζωοτροφών, των τροφών, του ΕΦΕΤ κλπ. που είναι και δέσμευσή μας έναντι επιτακτικών αναγκών της Ε.Ε τα θέματα των ελέγχων και πιστεύω ότι κάτω από αυτό το δικό μας νομοσχέδιο θα έρθουν όλες αυτές οι επιμέρους τροπολογίες που είτε αφορούν στη γη, είτε τις καθυστερήσεις, είτε τη ρύθμιση των γαιών που έμειναν στην παλαιά ΑΤΕ, είτε άλλα θέματα όπως των συνεταιρισμών».


Σημεία παρέμβασης Αναπληρωτή Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μάξιμου Χαρακόπουλου

• Οι έκτακτες καταστάσεις δεν μας επιτρέπουν να λιποτακτήσουμε. Πρέπει να προχωρήσουμε, ώστε η χώρα να ξαναβρεθεί σε ήρεμα νερά.

• Θεωρώ λάθος να εγκαταλείψουμε παραδοσιακές καλλιέργειες, όπως είναι το βαμβάκι, που μπορεί να έχει ενοχοποιηθεί ως υδροβόρα καλλιέργεια, αλλά είναι το δεύτερο εξαγώγιμο προϊόν μετά τις ελιές στη χώρα μας

• Η απόφαση της Κυβέρνησης για διαχειριστικό και οικονομικό έλεγχο στις αγροτικές οργανώσεις ΠΑΣΕΓΕΣ, ΓΕΣΑΣΕ και ΣΥΔΑΣΕ είναι με εντολή του Πρωθυπουργού, προκειμένου να χυθεί άπλετο φως σε κάθε υπόθεση στην οποία μπορεί να υπάρχουν σκιές και ερωτηματικά για τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος

• Η αλλαγή φορολόγησης των αγροτών μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην αποκλιμάκωση των υψηλών τιμών με τις οποίες φτάνουν τα αγροτικά προϊόντα στο ράφι.



Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Αναπληρωτή Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μάξιμου Χαρακόπουλου

«Κυρία και κύριοι συνάδελφοι,
το πολιτικό τοπίο έχει αποκτήσει και πάλι ένα δραματικό τόνο. Βρισκόμαστε εκ νέου μπροστά σε τεράστια διλήμματα που έχουν να κάνουν με το παρόν και το μέλλον του τόπου. Καλούμαστε να απαντήσουμε ως αντιπρόσωποι του λαού με ένα μεγάλο «ναι» ή με ένα μεγάλο «όχι», αναλαμβάνοντας όμως πλήρως τις ευθύνες μας απέναντι στα εκατομμύρια των πολιτών που περιμένουν από εμάς να ανοίξουμε το δρόμο στην ελπίδα και απέναντι στις γενιές που ακολουθούν αν θα βρουν αποκαΐδια ή ένα συγκροτημένο ευνομούμενο και ευημερούν κράτος.
Κανείς δεν θα αρνηθεί ότι οι συνθήκες είναι δύσκολες, σχεδόν αβίωτες για πολλούς από τους συνανθρώπους μας. Νομίζω, όμως, ότι έχουν μειωθεί όσοι επιμένουν να αρνούνται ότι οι πολιτικές δεκαετιών όπου κυριάρχησε ο λαϊκισμός, η σπατάλη, ο αχαλίνωτος κρατισμός, η διαφθορά μέρους του πολιτικού κόσμου, αλλά και της δημόσιας διοίκησης ένα παρασιτικό, τέλος πάντων, και αντίαναπτυξιακό μοντέλο, είναι αυτά που μας έφεραν στη σημερινή δυσχερή κατάσταση. Αυτή τη στιγμή, όμως, δεν έχουμε την πολυτέλεια να παραμένουμε σε διαπιστώσεις.
Οι έκτακτες καταστάσεις δεν μας επιτρέπουν να λιποτακτήσουμε. Πρέπει να προχωρήσουμε, ώστε η χώρα να ξαναβρεθεί σε ήρεμα νερά. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αλλιώς θα θέλαμε να κυβερνήσουμε, ότι θα ήταν διαφορετικές οι προτεραιότητές μας αν δεν υπήρχε η ανάγκη εκπόνησης ενός προγράμματος που θα επέτρεπε στην οικονομία να ανασάνει, να απομακρυνθούμε από τον κίνδυνο της στάσης πληρωμών και της εξόδου μας από το ευρώ. Ο στόχος μας, όμως, δεν αλλάζει και ελπίζω ότι σύντομα, έχοντας ξεπεράσει την πιο απειλητική σκόπελο, την πιο επίφοβη από όλες που αντιμετωπίσαμε ως σήμερα, θα έχουμε την ευκαιρία να υλοποιήσουμε τα σχέδιά μας για την οικοδόμηση ενός νέου αναπτυξιακού μοντέλου, βιώσιμου και δίκαιου, μακριά από τις στρεβλώσεις του παρελθόντος, χωρίς όλες αυτές τις παθογένειες που ακόμα και σήμερα μας ταλανίζουν.
Η ερώτησή σας κατατίθεται σε μία εξαιρετική συγκυρία και θέτει μία σειρά ζητημάτων που άπτονται αρμοδιοτήτων και άλλων υπουργείων, με πρώτο βεβαίως των Οικονομικών. Ήταν, όμως, μία ευκαιρία για διεξοδική συζήτηση για τα προβλήματα του αγροτικού κόσμου και τις προοπτικές του πρωτογενούς τομέα ως μοχλού ανάπτυξης της χώρας και εξόδου από την κρίση μία ώρα αρχύτερα. Ήδη ετέθησαν αρκετά θέματα στα οποία δόθηκαν απαντήσεις κατ’ αρχήν από τον Υπουργό κ. Τσαυτάρη και θα δώσω και εγώ απαντήσεις σε κάποια που τέθηκαν στη συνέχεια.
Πρώτα απ’ όλα να πω με όλο το σεβασμό στον κ. Γλέζο ότι διαφωνώ με την άποψή του ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι εχθρός της χώρας μας. Παρά τα όποια λάθη μπορεί να έγιναν στα τριάντα τόσα χρόνια που είμαστε στην Ευρωπαϊκή Ένωση, εισέρευσαν δισεκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, βελτιώθηκε κατακόρυφα το επίπεδο διαβίωσης των Ελλήνων αγροτών -προέρχομαι από αγροτική οικογένεια και έχω προσωπικές εμπειρίες- και άλλαξε βεβαίως και η εικόνα της ελληνικής περιφέρειας.
Για να μάθουμε γράμματα στο «Κολέγιο Κοτσαρή», όπως αυτοσαρκαζόμενοι αποκαλούσαμε το Γυμνάσιο Ιτέας Καρδίτσας, πηγαίναμε με το λεωφορείο του ΚΤΕΛ μέσα από χωματόδρομους, ενώ πολλές φορές κάναμε ωτοστόπ. Ε, δεν είναι αυτή η ελληνική περιφέρεια σήμερα. Έχει αλλάξει κι έχει αλλάξει προς το καλύτερο.
Βεβαίως, δεν έπιασαν πάντα τον τόπο που θα έπρεπε τα χρήματα που ήρθαν. Υπήρξαν λάθη, υπήρξαν λανθασμένοι σχεδιασμοί, αλλά θα ήταν άδικο να είμαστε ισοπεδωτικοί.
Η χώρα μας, βεβαίως, είναι ένας ευλογημένος τόπος που μπορεί να παράξει σχεδόν ό,τι μπορεί να καλλιεργηθεί. Στόχος μας είναι η παραγωγή ποιοτικών προϊόντων, επώνυμων τροφίμων, που μπορούν να κερδίσουν τις αγορές του εξωτερικού, όπως αναφέρθηκε νωρίτερα ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Χρυσοχοΐδης. Αλλά θεωρώ λάθος να εγκαταλείψουμε παραδοσιακές καλλιέργειες, όπως είναι το βαμβάκι, που μπορεί να έχει ενοχοποιηθεί ως υδροβόρα καλλιέργεια, αλλά είναι το δεύτερο εξαγώγιμο προϊόν μετά τις ελιές στη χώρα μας.
Λίγα πράγματα για την κτηνοτροφία. Η φετινή χρονιά αναμφίβολα είναι μια δύσκολη χρονιά γιατί είχαμε εκτίναξη διεθνώς στις τιμές των ζωοτροφών. Σαν Υπουργείο αναλάβαμε δράσεις εντός και εκτός Ελλάδος. Στο εσωτερικό, όπως ειπώθηκε, δόθηκε ολόκληρη εξισωτική αποζημίωση στους αγρότες και κτηνοτρόφους των ορεινών και μειονεκτικών περιοχών και τα 160.000.000 ευρώ, όπως ήταν προεκλογική δέσμευση του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά. Δόθηκε το ποιοτικό παρακράτημα, η προκαταβολή της ενιαίας ενίσχυσης νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά. Επιταχύνουμε τα σχέδια βελτίωσης με προτεραιότητα σε αυτά που αφορούν τους κτηνοτρόφους μας. Προχωρούμε σε διορθώσεις στον κτηνοτροφικό νόμο για την εξαίρεση των κατεδαφίσεων. Είχα την ευκαιρία να απαντήσω και σήμερα σε επίκαιρη ερώτηση της συναδέλφους, της κυρίας Μακρή, επ’ αυτού.
Και στο εξωτερικό ήδη έχουμε θετικές ειδήσεις, στις οποίες αναφέρθηκε νωρίτερα ο Υπουργός κ. Τσαυτάρης, με την αποδοχή, τη συναίνεση της κοινότητας στην καταβολή κρατικών ενισχύσεων de minimis στους κτηνοτρόφους, ιδιαίτερα αυτούς που έχουν μεγαλύτερο πρόβλημα και τους κτηνοτρόφους που δεν λαμβάνουν ενισχύσεις από την κοινότητα. Βεβαίως, είναι σημαντικό να δοθούν κίνητρα ουσιαστικά και οικονομικά για την καλλιέργεια ψυχανθών έτσι ώστε να πάψει η μεγάλη αυτή εξάρτηση που έχουμε σε ζωοτροφές από το εξωτερικό.
Για την Αγροτική Τράπεζα ειπώθηκαν πολλά και για το πρόβλημα ρευστότητας που υπάρχει στους αγρότες μας. Ήμουν εξ αυτών που θα επιθυμούσαν να παραμείνει η Αγροτική Τράπεζα υπό δημόσιο έλεγχο. Δεν μπορούμε, όμως, να λησμονούμε κάποια δεδομένα.
Πρώτον, μόλις το 13% των χορηγήσεων της Αγροτικής Τράπεζας κατευθύνονταν πλέον σε αγρότες και συνεταιρισμούς με επιτόκια υψηλά λόγω κρίσης, που καθιστούσαν δυσχερή τη ρευστότητα προς τους αγρότες μας. Δεύτερον, η άσκηση προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων, που διεξήγαγε η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή, έδειξε την Αγροτική Τράπεζα στην τελευταία θέση, στην 91η, μεταξύ τραπεζών χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Από τη στιγμή, λοιπόν, που δεν είναι βιώσιμη μια τράπεζα επιλαμβάνεται η εποπτεύουσα αρχή, εν προκειμένω η Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία και προχώρησε στη μεταβίβαση του καλού κομματιού στην Πειραιώς. Η νέα Τράπεζα Πειραιώς-ΑΤΕ έχει κάθε λόγο να συνεχίσει να παρέχει τα τραπεζικά προϊόντα που έδινε μέχρι πρότινος η Αγροτική Τράπεζα στους αγρότες μας και ήδη χορηγεί ΑΔΑ, Ανοιχτά Δάνεια Αγροτών.
Και επειδή ουδέν κακόν αμιγές καλού, κύριε Αποστόλου, μνημονεύτηκε νωρίτερα και από τον Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο της Νέας Δημοκρατίας, τον κ. Βορίδη, η αποδέσμευση, η απελευθέρωση αγροτικής γης στην οποία η Αγροτική Τράπεζα έδειχνε υπερβάλλοντα ζήλο υποθηκεύοντάς την στο παρελθόν.
Για την ενίσχυση της ρευστότητας των αγροτών σας αναφέραμε νωρίτερα τις δράσεις που εκπονήσαμε. Βεβαίως το πρόβλημα της ρευστότητας δεν είναι άσχετο με το γενικότερο πρόβλημα της χώρας. Θέλω να πιστεύω ότι μετά την υπερψήφιση των νέων μέτρων, την ολοκλήρωση του προγράμματος και την αποδέσμευση της νέας δόσης θα πραγματοποιηθεί η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και θα ανοίξει και η στρόφιγγα, η κάνουλα της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία.
Σχετικά με τη ΔΩΔΩΝΗ και τη Βιομηχανία Ζάχαρης, βεβαίως και είναι εύλογο το ενδιαφέρον μας. Δυστυχώς, είναι σαφές ότι πρόκειται για μνημονιακή υποχρέωση. Η απαλλαγή των τραπεζών από δραστηριότητες άλλες, εκτός των χρηματοπιστωτικών απορρέει από το πρώτο μνημόνιο και είναι υποκριτικό να μας εγκαλούν γι’ αυτό ακόμη και εκείνοι που ψήφισαν το πρώτο μνημόνιο.
Αναμφίβολα, χρειαζόμαστε υγιείς συνεταιριστικές οργανώσεις και εργοστάσια, όπως η ΕΒΟΛ της ΕΑΣ Μαγνησίας που προσφέρουν καλές τιμές στους παραγωγούς και ποιοτικό προϊόν σε προσιτές τιμές στον καταναλωτή.
Όσον αφορά τα δάνεια των αγροτών, κτηνοτρόφων και των συνεταιριστικών οργανώσεων, τα δάνεια αυτά, όπως ξέρετε, δόθηκαν με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου που πολλές φορές έφθανε το 100% και με επιδότηση επιτοκίου σε βαθμό τέτοιο που πολλά απ’ αυτά είναι άτοκα. Με αλλεπάλληλες αποφάσεις του Υπουργείου Οικονομικών υπήρξε μετάθεση του χρόνου καταβολής της πρώτης δόσης και επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής.
Ποια είναι σήμερα η πραγματικότητα; Όπως έχει ειπωθεί από τον πρώην Υφυπουργό Οικονομικών, με βάση το πρόγραμμα οικονομικής στήριξης, τα περιθώρια παροχής εγγυήσεων του ελληνικού δημοσίου είναι μηδενικά. Επιπλέον, υπάρχουν καταγγελίες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις παρατάσεις που έχουν δοθεί στο χρόνο αποπληρωμής, με την κατηγορία ότι ουσιαστικά αποτελούν ένα μόνιμο μηχανισμό στήριξης των Ελλήνων αγροτών. Η παροχή εγγυήσεων και η επιδότηση του επιτοκίου θεωρούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση παρεμβάσεις που δημιουργούν ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού των Ελλήνων αγροτών σε βάρος των υπολοίπων αγροτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η χώρα βρίσκεται υπό την απειλή προστίμων και καταλογισμών και δεν αντέχει άλλα πρόστιμα ο Κρατικός Προϋπολογισμός. Ό,τι παίρνουμε με το ένα χέρι από επιδοτήσεις, δεν μπορεί να το επιστρέφουμε με το άλλο χέρι στις Βρυξέλλες με τη μορφή προστίμων.
Έρχομαι τώρα στο συνεταιριστικό νόμο 4015. Πράγματι, όπως επισημάνθηκε, με την ψήφισή του δημιουργήθηκαν προβλήματα. Από την πρώτη στιγμή που βρεθήκαμε στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων συστήσαμε μία ομάδα εργασίας, προκειμένου να επεξεργαστεί τις αναγκαίες τροποποιήσεις, έτσι ώστε ο νόμος να μπορεί να είναι λειτουργικός. Οι τροποποιήσεις αυτές θα έρθουν με τη μορφή άρθρων στο κυρωτικό νομοσχέδιο που ετοιμάζουμε.
Θέλω και απ’ αυτό το Βήμα να πω ότι η απόφαση της Κυβέρνησης για διαχειριστικό και οικονομικό έλεγχο στις αγροτικές οργανώσεις ΠΑΣΕΓΕΣ, ΓΕΣΑΣΕ και ΣΥΔΑΣΕ είναι με εντολή του Πρωθυπουργού, προκειμένου να χυθεί άπλετο φως σε κάθε υπόθεση στην οποία μπορεί να υπάρχουν σκιές και ερωτηματικά για τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος. Ο έλεγχος καταρχήν ήταν πενταετής με συνδρομή του ΣΔΟΕ, του οικονομικού εισαγγελέα και του Σώματος Ελεγκτών Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης. Μετά από αιτήματα Βουλευτών –θυμούμαι τη δική σας δήλωση, κ. Αποστόλου- επεκτείνεται και είναι από το 1994, που θεσμοθετήθηκαν αυτές οι ενισχύσεις.
Η βούληση της Κυβέρνησης είναι να διακοπεί η παράλογη αυτή ενίσχυση του κρατικοδίαιτου αγροτοσυνδικαλισμού. Υπέρ αυτής της απόφασης έχουν τοποθετηθεί κόμματα, όπως η Νέα Δημοκρατία, η Δημοκρατική Αριστερά και το Κομμουνιστικό Κόμμα από το Βήμα της Βουλής πριν από λίγο, αλλά και Βουλευτές και άλλων Κομμάτων. Τα χρήματα αυτά θα δίνονται πλέον σε πολύτεκνες οικογένειες αγροτών και κτηνοτρόφων που δραστηριοποιούνται στον πρωτογενή τομέα σε ορεινές, μειονεκτικές νησιωτικές και ακριτικές περιοχές. Θα είναι ένα επίδομα της τάξης των 1000 ευρώ σε περίπου πέντε χιλιάδες αγροτικά πολύτεκνα νοικοκυριά ανάλογα με τα έσοδα του ΕΛΓΑ, τα οποία φέτος υπολογίζονται στα 160 εκατομμύρια ευρώ.
Ειπώθηκαν πολλά για τον ΕΛΓΑ και τις αποζημιώσεις που δίνουμε. Ο ΕΛΓΑ όπως και κάθε οργανισμός που θέλει να είναι βιώσιμος, λειτουργεί με βάση ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Και να θέλαμε τη στήριξη του ΕΛΓΑ από τον Προϋπολογισμό, δεν υπάρχει πια αυτή η δυνατότητα. Ο ΕΛΓΑ δίνει αποζημιώσεις, ανάλογα με τα έσοδα που έχει. Η λειτουργία του αναμφίβολα επιδέχεται βελτιώσεις και γι’ αυτό με επιστολή μου στους υπευθύνους αγροτικού των κομμάτων που εκπροσωπούνται στο Κοινοβούλιο, έχω ζητήσει τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις τους, προκειμένου να βελτιώσουμε το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τον ΕΛΓΑ και τον Κανονισμό Αγροτικής Ασφάλισης.
Στην εφαρμογή του το σύστημα αποδεικνύεται βιώσιμο. Θα πρέπει, όμως, να είναι όσο το δυνατόν πιο δίκαιο. Επιπλέον, θα πρέπει οι αποζημιώσεις, όπως είπε και ο κ. Κοδέλας, να καταβάλλονται έγκαιρα. Κανείς, βεβαίως, δεν περιμένει κέρδος από τη ζημιά, αλλά μία συντεταγμένη πολιτεία οφείλει να είναι παρούσα, δίπλα στον αγρότη και στον κτηνοτρόφο την ώρα της δοκιμασίας από θεομηνίες ή ακραία καιρικά φαινόμενα.
Για να καταβάλλονται έγκαιρα οι αποζημιώσεις θα πρέπει ο Οργανισμός να έχει το απαραίτητο γεωτεχνικό προσωπικό. Διενεργεί ετησίως τετρακόσιες χιλιάδες εξατομικευμένες εκτιμήσεις.
Σήμερα, σε σχέση με το 2009 το προσωπικό, μόνιμο και εποχικό, είναι λιγότερο από το μισό. Από χίλιους εκατόν τριάντα οκτώ το 2009 σήμερα εργάζονται πεντακόσιοι τριάντα εννέα. Εκκρεμεί βεβαίως η έγκριση τριών αιτημάτων πρόσληψης εποχικών εργαζομένων με συμβάσεις τρίμηνες και οκτάμηνες.
Μέχρι τώρα τα προβλήματα, κύριε Κοδέλα, τα αντιμετωπίζουμε με μετακινήσεις γεωτεχνικών στα υποκαταστήματα όπου υπάρχουν μεγαλύτερα προβλήματα με εκτιμήσεις ζημιών και με την αξιοποίηση των γεωτεχνικών των περιφερειών. Γι’ αυτό και σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν καθυστερήσεις. Καταγράφω όμως με ενδιαφέρον τη συναίνεσή σας στην τροπολογία που είδα ότι κυκλοφορεί για την αποτροπή απολύσεων στον ΕΛΓΑ. Από τη στιγμή που θα είναι διακομματικό αίτημα, η Κυβέρνηση δεν έχει κανένα λόγο να μην τη δεχτεί.
Για να είναι όσο το δυνατόν πιο δίκαιες οι αποζημιώσεις όμως, εξετάζουμε θετικά την αύξηση του ορίου αυξομείωσης της ασφαλιζόμενης αξίας και κατά συνέπεια του ασφαλίστρου από το 20% στο 30% και παραπάνω. Σε όσους όμως ζητούν αλλαγή του τρόπου υπολογισμού και πληρωμής του ασφαλίστρου, θέλω να θυμίσω τον κίνδυνο εισφοροκλοπής. Στο παρελθόν η παρακράτηση από τρίτους -εμπόρους, συνεταιρισμούς- της εισφοράς των αγροτών μέσω των τιμολογίων διακίνησης των προϊόντων δεν κατέληγε στα ταμεία του ΕΛΓΑ. Τα δε σενάρια παρακράτησης της εισφοράς από την επιστροφή ΦΠΑ δεν μπορεί να είναι εφαρμόσιμα, διότι επιστροφή ΦΠΑ λαμβάνουν τριακόσιες ογδόντα χιλιάδες ασφαλιζόμενοι, κατά κύριο επάγγελμα αγρότες ή μισθωτοί με αγροτικό εισόδημα, ενώ το σύνολο των ασφαλισμένων στον ΕΛΓΑ υπερβαίνει τους οκτακόσιες χιλιάδες. Στόχος μας είναι οι αποζημιώσεις να καταβάλλονται εντός τριμήνου από τη συγκομιδή των προϊόντων. Αλλά, όπως σας είπα, για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, θα πρέπει να έχουμε και το απαραίτητο προσωπικό.
Έρχομαι, τέλος, στο άνοιγμα της ψαλίδας ανάμεσα στις τιμές στο χωράφι και στο ράφι. Πράγματι, υπάρχει μεγάλο ζήτημα μεταξύ των τιμών στο ράφι και το χωράφι. Η ίδια η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει παρέμβει όσον αφορά τις τιμές των οπωροκηπευτικών. Καθ’ όσον μας αφορά προχωρούμε στην ίδρυση δημοπρατηρίων και στη θεσμοθέτηση των αγροτικών αγορών που πιλοτικά έχει θέσει στο παρελθόν σε λειτουργία η Π.Ε.Ν.Α.. Θα πρόκειται για αμιγώς αγροτικές αγορές χωρίς μεσάζοντες και εμπόρους.
Πιστεύω, όμως, κύριε Πρόεδρε, ότι στην αντιμετώπιση του προβλήματος διόγκωσης των τιμών από τους μεσάζοντες μπορεί να συμβάλει και η αλλαγή φορολόγησης των αγροτών. Σήμερα πολλοί παραγωγοί με το δέλεαρ της επιστροφής του ΦΠΑ δέχονται την πρόταση των εμπόρων να γράφουν στο τιμολόγιο ότι πωλούν τα οπωροκηπευτικά τους σε τιμή μεγαλύτερη της πραγματικής. Έτσι, ο έμπορος μπορεί να δικαιολογήσει την υψηλή τιμή που θα μεταπωλήσει το προϊόν και έτσι φτάνει ακριβό στο ράφι. Αν όλοι ο αγρότες έχουν βιβλία και φορολογούνται με βάση τα έσοδα, τότε δεν έχουν κανένα κίνητρο να ενδώσουν στην πίεση των εμπόρων. Βεβαίως, η αλλαγή φορολόγησης των αγροτών θα πρέπει να γίνει με προσεκτικά βήματα και γιατί όχι με επιδότηση του λογιστικού κόστους που θα τους επιβαρύνει. Πιστεύω όμως ότι μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην αποκλιμάκωση των υψηλών τιμών με τις οποίες φτάνουν τα αγροτικά προϊόντα στο ράφι.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
ολοκληρώνω λέγοντας ότι η χώρα βρίσκεται στην κόψη του ξυραφιού. Η εκτόξευση κατηγοριών με βαρείς χαρακτηρισμούς, η αντίδραση σε κάθε απόφαση, σε κάθε μέτρο συνιστά την πιο εύκολη τακτική, ειδικά όταν επενδύεις στα αισθήματα αγωνίας και σύγχυσης μιας κοινωνίας που αναζητά φως στον ορίζοντα.
Η αλλαγή της εικόνας της χώρας το τελευταίο διάστημα πραγματοποιήθηκε με ιδιαίτερα επίπονο, αλλά καλά σχεδιασμένο τρόπο. Είναι μια πρώτη κατάκτηση, την οποία δεν πρέπει όμως να τη θεωρούμε δεδομένη και μας επιτρέπει να προχωρήσουμε με πιο στέρεα βήματα προς τα εμπρός. Αυτήν τη στιγμή όλα είναι στο χέρι μας. Πρέπει να επικρατήσει η λογική και η νηφαλιότητα. Αν χάσουμε την ευκαιρία, δυσκολεύομαι να φανταστώ την εικόνα της χώρας και πώς θα βγει πλέον από το αδιέξοδο στο οποίο θα έχει περιέλθει. Είμαι όμως αισιόδοξος ότι όλοι τελικά θα αρθούν στο ύψος των περιστάσεων».
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ