Αθήνα, 15 Νοεμβρίου 2011
ΟΜΙΛΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΕΚΑ
ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, νομίζω πως όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι δεν είμαστε μπροστά σε μια τυπική διαδικασία προγραμματικών δηλώσεων. Δεν είναι προγραμματικές δηλώσεις μιας κυβέρνησης μετά τις εκλογές. Δεν είναι προγραμματικές δηλώσεις μετά από έναν ανασχηματισμό. Δεν είναι προγραμματικές δηλώσεις μιας μονοκομματικής κυβέρνησης. Είναι μια πρωτόγνωρη διαδικασία για τη χώρα, σε μια απολύτως κομβική, ιστορική στιγμή για το μέλλον της, σε μια στιγμή όπου δεν διακυβεύεται τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο, παρά η θέση και η πορεία της μέσα στην Ευρωζώνη.
Είναι μια επιλογή που έγινε πριν από 15 χρόνια και η οποία στηρίζεται από τη συντριπτική πλειοψηφία του Ελληνικού λαού. Όμως, είναι μια επιλογή, που δεν μπορεί να είναι ένα "πουκάμισο αδειανό", που δεν μπορεί να είναι απλώς ένα σύνθημα, μια θέση. Είναι μια επιλογή που έχει και προϋποθέσεις. Προϋποθέσεις δημοσιονομικές, σε όρους πραγματικής οικονομίας και ανταγωνιστικότητας, που, για πολλά χρόνια, η χώρα δεν εκπληρούσε και συνεχίζει να μην εκπληροί.
Άρα, κάνουμε τη συζήτηση αυτή σε μια πραγματικά ιστορική στιγμή και σε μια διαδικασία που δρομολογήθηκε από την εξίσου ιστορική απόφαση ενός εν ενεργεία Πρωθυπουργού, ο οποίος αποφάσισε να βάλει το αξίωμά του πάνω στο τραπέζι, για να προχωρήσει η χώρα μπροστά με μια ευρύτερη συναίνεση.
Στη συζήτηση αυτή, η Κυβέρνηση ζητά ψήφο εμπιστοσύνης σε ένα σχήμα που αποτελείται από εκπροσώπους τριών κομμάτων. Είναι τρία κόμματα με διαφορετική αφετηρία, με διαφορετική διαδρομή, με διαφορετικό στίγμα, με διαφορετική ιδεολογία. Είναι, όμως, και τρία κόμματα που έχουν δηλώσει ότι, αυτή την στιγμή, προέχει ο κοινός στόχος να γίνουν όλα όσα πρέπει, τους επόμενους μήνες, για να σταθεί η χώρα στα πόδια της, να σωθεί και να κάνει τα επόμενα βήματα με μεγαλύτερη σιγουριά.
Δεν ισχυρίζομαι -και νομίζω κανείς μας δεν το θεωρεί- ότι τα τρία κόμματα που συμμετέχουν στην Κυβέρνηση προσέρχονται με ταυτόσημες θεωρήσεις. Το ΠΑΣΟΚ προσέρχεται έχοντας αναλάβει ένα πολύ μεγάλο βάρος, τα τελευταία δύο χρόνια, και θέλοντας να προχωρήσει μια πολιτική που, εκ των πραγμάτων, είναι η μόνη που μπορεί να βγάλει τη χώρα από το αδιέξοδο. Η Νέα Δημοκρατία προσέρχεται έχοντας αντιληφθεί ότι, στη στιγμή και στο σημείο που βρισκόμαστε, αυτό που προέχει πάνω από όλα είναι μια ευρύτερη συμπαράταξη γύρω από βασικά πράγματα. Και ο Λαϊκός Ορθόδοξος Συναγερμός προσέρχεται παρά τις διαφοροποιήσεις και τις διαφωνίες του στην ίδια ακριβώς λογική.
Προσερχόμαστε, λοιπόν, όλοι με βάση την ιστορία και την πορεία μας, ίσως με διαφορετικές θεωρήσεις, αλλά εν τέλει μας δεσμεύει όλους μία απόφαση. Αυτή είναι η απόφαση των τριών Αρχηγών, να δουλέψει η Κυβέρνηση του Λουκά Παπαδήμου, για να υλοποιήσει τις αποφάσεις του Συμβουλίου Κορυφής της 27ης Οκτωβρίου. Κι αυτές είναι πολύ συγκεκριμένες και πολύ απλές. Είναι να υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για την εκταμίευση της έκτης δόσης, να γίνει και να ολοκληρωθεί με επιτυχία η διαπραγμάτευση για τη νέα δανειακή σύμβαση και τις πολιτικές που θα την ακολουθήσουν, να κατατεθεί και να ψηφιστεί ο Προϋπολογισμός του Κράτους για το 2012, αντίστοιχα το φορολογικό νομοσχέδιο και να κλείσει με επιτυχία η διαπραγμάτευση, για να μειωθεί το βάρος του δημοσίου χρέους κατά 100 δισεκατομμύρια ευρώ και να μπει σε μια βιώσιμη πορεία. Αυτός είναι ο βασικός κορμός των αποφάσεων - τις ανέλυσε και χθες ο Πρωθυπουργός - με τις οποίες θα κινηθεί η Κυβέρνηση τους επόμενους μήνες.
Όμως, ταυτόχρονα, είναι απολύτως σαφές ότι δεν πρόκειται και δεν πρέπει να παραλύσει το κράτος. Δεν πρόκειται και δεν πρέπει να σταματήσουν άλλες αποφάσεις, πέρα από αυτές τις πέντε βασικές, όταν δεν είναι τίποτε άλλο παρά να συνεχίζουν οι αλλαγές που έχουν δρομολογηθεί και είναι σημαντικές για τη χώρα, για τη ζωή των πολιτών της, για την ανταγωνιστικότητά της, για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής.
Το πρόβλημα της χώρας το ξέρουμε όλοι μας. Δεν είναι απλώς δημοσιονομικό, είναι θέμα δομών, διαδικασιών, θεσμών, κινήτρων. Κι οτιδήποτε αλλάζει δομές, διαδικασίες, θεσμούς και κίνητρα σε μια κατεύθυνση σε όφελος του δημοσίου συμφέροντος και του πολίτη, πρέπει να το προχωρήσουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται, τους επόμενους μήνες.
Αυτό το πλαίσιο αντιλαμβάνομαι κι ως Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μετά την εμπιστοσύνη που μου έδειξε ο Πρωθυπουργός και το κόμμα από το οποίο προέρχομαι, σ' αυτή τη λογική εντάσσω και τη δουλειά που πρέπει να κάνει το ΥΠΕΚΑ τους επόμενους μήνες.
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής έχει ένα διπλό χαρακτήρα. Αφ' ενός έχει στην αρμοδιότητά του οριζόντιες πολιτικές, από τις οποίες εν πολλοίς κρίνεται η δυνατότητα της χώρας να ανακάμψει και να πάει σε μια πορεία βιώσιμης ανάπτυξης. Πολιτικές όπως η περιβαλλοντική αδειοδότηση, που διευκολύνει ή αποθαρρύνει τις επενδύσεις, ταυτόχρονα βεβαίως, βάζοντας σωστά περιβαλλοντικά κριτήρια. Πολιτικές όπως οι χρήσεις γης, που επίσης είναι κομβικές για τη δυνατότητα επενδυτικής δραστηριότητας στη χώρα και συγκεκριμένες τομεακές πολιτικές, όπως αυτές που αφορούν στον τομέα της ενέργειας, το ενεργειακό δυναμικό της χώρας - που είναι από τους πολύ σημαντικούς μοχλούς ανάπτυξης και επενδύσεων για τα επόμενα χρόνια.
Θέλω να πω ότι ξεκινάμε αυτή τη νέα πορεία, στο ΥΠΕΚΑ, από ένα πάρα πολύ καλό σημείο, επειδή τους τελευταίους τρεις μήνες η Βουλή ψήφισε με ευρύτατη πλειοψηφία τρία κομβικά νομοσχέδια. Πριν μιλήσουμε για μια κυβέρνηση συμμετοχής πολλών κομμάτων, η Βουλή ψήφισε την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, το νομοσχέδιο για την περιβαλλοντική αδειοδότηση και το νομοσχέδιο για το νέο τρόπο έκδοσης οικοδομικών αδειών με ευρύτατη πλειοψηφία. Αυτό είναι κάτι που μας δίνει πολύ γερές βάσεις για να κάνουμε τα επόμενα βήματα ως Υπουργείο.
Θα αναφερθώ με συντομία στα βασικά ζητήματα που έχουμε μπροστά μας με χρονοδιάγραμμα των επομένων μηνών μέχρις ότου ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες και η χώρα πάει σε εκλογές.
Απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Το νομοσχέδιο, ψηφίστηκε, όπως είπα και πριν, με μεγάλη πλειοψηφία. Για να υλοποιηθεί χρειάζεται η έκδοση της Υπουργικής Απόφασης που εξειδικεύει και εκσυγχρονίζει την κατάταξη των δραστηριοτήτων σε διαφορετικές κατηγορίες περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Έχουμε δεσμευτεί ως Υπουργείο ότι αυτή η Υπουργική Απόφαση, πριν υπογραφεί, θα έλθει για συζήτηση στις δύο αρμόδιες Επιτροπές -Παραγωγής και Εμπορίου και Περιβάλλοντος- και έχουμε ήδη στείλει επιστολή στους Προέδρους, για να γίνει σύγκλιση αυτών των Επιτροπών, τις αμέσως επόμενες ημέρες, ώστε να υπογραφεί η Απόφαση και να προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα.
Πέρα από αυτή την πολύ σημαντική μεταρρύθμιση, που διευκολύνει την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις, ταυτόχρονα, θέλω να τονίσω ότι εδώ και μήνες έχουμε καταφέρει να ξεμπλοκάρουμε δεκάδες επενδύσεις, που συσσωρεύονταν στις υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ και θα συνεχίσουμε με τον ίδιο ακριβώς τρόπο.
Κτηματολόγιο. Επιτάχυνση της ολοκλήρωσής του και κύρωση δασικών χαρτών. Όλοι γνωρίζουμε την ιστορία του Κτηματολογίου, όλοι γνωρίζουμε τις καθυστερήσεις. Το Κτηματολόγιο, πέρα από αυτονόητη υποχρέωση μιας σύγχρονης χώρας, αποτελεί και μνημονιακή υποχρέωση. Μέχρι το τέλος του χρόνου, πρέπει να έχουν προκηρυχθεί συνολικά τέσσερα εκατομμύρια δικαιώματα. Έχουν ήδη προκηρυχθεί δύο εκατομμύρια. Θα ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, μέχρι το τέλος του χρόνου, και είμαστε σε συζήτηση και με τους Ευρωπαίους εταίρους μας να πάμε ακόμα πιο γρήγορα, επιταχύνοντας τις διαδικασίες και το χρόνο υλοποίησης που έχει τεθεί στο Μνημόνιο. Παράλληλα, εξετάζουμε την περαιτέρω βελτίωση της διαδικασίας κτηματογράφησης με τη συμμετοχή ιδιωτών και διεθνούς τεχνογνωσίας.
Δασικοί χάρτες. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, από συστάσεως του Ελληνικού Κράτους, γίνεται μια τόσο ευρεία και συντεταγμένη προσπάθεια, για να κλείσουμε οριστικά το κεφάλαιο "απουσία δασολογίου". Είναι μία διαδικασία που προχωράει και, ήδη, είναι σε στάδιο ανάρτησης 75 από 320 χάρτες.
Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός. Είναι δύσκολο να δώσει κάποιος την πραγματική εικόνα και έμφαση του πόσο σημαντικό είναι για επενδύσεις και για την ανάπτυξη ένα πλαίσιο τόσο γενικού όσο και ειδικού χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού. Ήδη, έχουμε κάνει πολύ μεγάλα βήματα και, τους αμέσως επόμενους μήνες, στον ορίζοντα αυτής της Κυβέρνησης θα έχουμε τη θεσμοθέτηση των νέων ειδικών χωροταξικών για τις υδατοκαλλιέργειες που έχει κλείσει, ήδη, για τον τουρισμό -μείζον για να μπορέσει να αναπτυχθεί η τουριστική επένδυση- αλλά και τα ρυθμιστικά σχέδια για την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και τις άλλες μεγάλες πόλεις. Μόνο για το ρυθμιστικό σχέδιο της Αττικής να πω ότι θα δώσει τη βάση της ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας, για τα επόμενα δέκα χρόνια, με μείζονες αποφάσεις που συνδυάζονται με την εκμετάλλευση του "Ελληνικού", του "Φαληρικού", του κέντρου της πόλης και το πώς αντιλαμβανόμαστε μία μεσογειακή πρωτεύουσα, η οποία παράγει δουλειές, επενδύσεις και ποιότητα ζωής για τους κατοίκους της. Πριν από μερικές ημέρες, εν μέσω της κυβερνητικής αλλαγής, εγκρίθηκε με ευρύτατη πλειοψηφία από τη Βουλή ο νόμος που βάζει τέλος στις πολεοδομίες, όπως τις ξέραμε. Πάμε σε μία νέα διαδικασία αδειοδότησης για την ιδιωτική δόμηση, που κάνει σύντμηση του χρόνου και αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να γίνεται ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα. Ταυτόχρονα, με το νόμο για τη ρύθμιση των αυθαιρέτων, δημιουργείται για πρώτη φορά ένα πλαίσιο ελέγχου και πρόληψης της πολεοδομικής αυθαιρεσίας. Αυτό μαζί με το νέο πράσινο Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό, στον οποίο θα ενταχθούν και η χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας σε κατοικίες, θα είναι ένα τρίπτυχο, το οποίο θα κλείσει μεγάλες αδυναμίες του σημερινού θεσμικού πλαισίου.
Ενέργεια. Ένας κομβικός τομέας για την ανάπτυξη. Είμαστε μία από τις πρώτες χώρες στην Ευρώπη, που ψηφίσαμε την απελευθέρωση της ενέργειας με την υιοθέτηση του 3ου ενεργειακού πακέτου, το καλοκαίρι που μας πέρασε. Με αυτό ενισχύεται έτσι η Ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή, διαχωρίζονται οι χειριστές των δικτύων μεταφοράς και διανομής, ενισχύεται το πλαίσιο για την προστασία των καταναλωτών.
Μπροστά μας έχουμε την υλοποίηση του νόμου, δηλαδή τη δημιουργία των νέων εταιρειών. Αυτό θα κλείσει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2012. Και έχουμε πολύ σημαντικά ζητήματα, που αφορούν στους λιγνίτες και στη ΔΕΗ. Έχουμε σχεδόν ολοκληρώσει τη διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την πρόσβαση σε τρίτους στους λιγνίτες. Θα πουληθούν τέσσερις μονάδες της ΔΕΗ και θα υπάρχει μια συμφωνία ανταλλαγής ισχύος. Οι λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες, μόλις κλείσουν και τα τελευταία ανοικτά ζητήματα που έχουμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ταυτόχρονα, γνωρίζετε ότι προχωρούν η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ, των Ελληνικών Πετρελαίων και τα επόμενα βήματα για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ, όπου υπάρχουν τρία βασικά ζητήματα, τα οποία αυτή τη στιγμή συζητούμε.
Το ένα είναι η μείωση του ποσοστού που κατέχει το Ελληνικό Δημόσιο. Το δεύτερο η δυνατότητα πώλησης μεριδίων στις θυγατρικές μεταφοράς και διανομής και το τρίτο η δημιουργία - με βάση τους σταθμούς που θα πουληθούν για την πρόσβαση σε τρίτους σε λιγνίτες- μιας "μικρής ΔΕΗ", η οποία θα μπορέσει να ανοίξει πλήρως την αγορά και να λειτουργήσει προς όφελος του καταναλωτή.
Πετρελαιοκίνηση. Πριν από μερικές ημέρες, με τροπολογία απελευθερώσαμε την πετρελαιοκίνηση στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Εγώ τουλάχιστον δεν μπορώ να καταλάβω γιατί η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη πρέπει να είναι οι δυο μοναδικές ευρωπαϊκές πόλεις, στις οποίες απαγορεύεται η χρήση αυτοκινήτων με ντίζελ.
Επιπλέον, ανακοινώσαμε - και θα υπογραφεί από τους συναρμόδιους Υπουργούς Περιβάλλοντος και Υποδομών, τις επόμενες μέρες - την απόφαση για τον "πράσινο δακτύλιο", για τον περιορισμό χρήσης αυτοκινήτων στο κέντρο, η οποία μαζί με την άρση της πετρελαιοκίνησης οδηγεί σε μείωση των ρύπων και, άρα, βελτίωση του περιβάλλοντος, στο οποίο ζούμε στην πρωτεύουσα, αλλά και στη Θεσσαλονίκη.
Έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων. Για πρώτη φορά, στην Ελλάδα δημιουργήθηκε ένας φορέας με ευθύνη την έρευνα και τεκμηρίωση της δυνατότητας εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων πετρελαίου και φυσικού αερίου. Ήδη, το ΥΠΕΚΑ έχει ανοίξει διεθνείς διαγωνισμούς για τη διεξαγωγή ερευνών στο Ιόνιο και τη νότια Κρήτη. Είναι η πρώτη φορά που γίνεται αυτό και είναι εξαιρετικά σημαντικό για τη χώρα μας.
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Τα τελευταία δυο χρόνια, έχει διπλασιαστεί η εγκατεστημένη ισχύς στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, που είναι ένας τομέας με εξαιρετικά έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον. Αυτό που μας ενδιαφέρει, αυτή τη στιγμή, είναι να σταθεροποιήσουμε το περιβάλλον. Είμαστε κοντά στο να ανακοινώσουμε αποφάσεις σχετικά με τη χρηματοδότηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, δηλαδή τη βεβαιότητα των επενδυτών ότι θα έχουν χρηματοδότηση μέσα από τις εγγυημένες τιμές, αλλά και με το τέλος που πληρώνει ο καταναλωτής.
Έχουμε προχωρήσει στην επιτάχυνση της διαδικασίας αδειοδότησης θαλάσσιων αιολικών πάρκων και, ταυτόχρονα, προωθείται η γεωθερμία και η αξιοποίηση της βιομάζας. Αυτό, μαζί με τα προγράμματα και τις πολιτικές για την εξοικονόμηση ενέργειας σε κατοικίες, δημόσια κτίρια και ανοικτούς χώρους, δίνουν τη δυνατότητα αναπτυξιακής δυναμικής στην οικονομία, με δημιουργία θέσεων εργασίας και επενδύσεων σε σημαντικούς κλάδους.
Εδώ, δεν μπορώ παρά να κάνω μια εξαιρετικά σύντομη αναφορά και στο σχέδιο "Ήλιος", που είναι η εξαγωγή ηλιακής ενέργειας προς τη βόρεια Ευρώπη από την Ελλάδα, ένα σχέδιο που έχει αποτυπωθεί και στα συμπεράσματα του Συμβουλίου Κορυφής, στις 26 Οκτωβρίου, και το οποίο φυσικά προωθούμε με κάθε τρόπο.
Τέλος, όσον αφορά στην ενέργεια, εξελίσσονται συζητήσεις για τους διεθνείς αγωγούς. Τους επόμενους τρεις μήνες θα κλείσει η διαπραγμάτευση για το πώς θα ανοίξει ο νότιος διάδρομος, για να έρθει αέριο στην Ευρώπη. Θέλουμε και πιστεύουμε ότι η Ελλάδα θα αποτελέσει τον ενεργειακό κόμβο μέσα από το σχήμα που έχει δημιουργηθεί.
Και μια λέξη, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, για τη διαχείριση των αποβλήτων, που είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα. Τους επόμενους δυο μήνες, μετά από χρόνια καθυστερήσεων, προκηρύσσουμε το διαγωνισμό για την επιλογή αναδόχου για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική. Αύριο, γίνεται ημερίδα για το ζήτημα αυτό. Παράλληλα, διαμορφώνουμε το στρατηγικό σχέδιο για την ανακύκλωση, τη διαχείριση και ενεργειακή αξιοποίηση των αποβλήτων, που θα έρθει στη Βουλή άμεσα με μια νέα συνολική ρύθμιση. Όλα αυτά, μαζί με σημαντικά χρηματοδοτικά εργαλεία, με δύο δισ. ευρώ από το ΕΠΠΕΡΑΑ και 400 εκ. ευρώ από το Πράσινο Ταμείο για τις αστικές αναπλάσεις, δημιουργούν τη δυνατότητα να κάνουμε παρεμβάσεις, οι οποίες βελτιώνουν τις αναπτυξιακές δυναμικές.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, κλείνω λέγοντας ότι σ' αυτή την οριακή στιγμή για τη χώρα, η Κυβέρνηση δεν ζητά απλώς μια ψήφο εμπιστοσύνης. Δεν είναι απλώς το γεγονός ότι τρία κόμματα που στηρίζουν αυτήν την Κυβέρνηση θα στηρίξουν -και αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό- για πρώτη φορά ένα κυβερνητικό σχήμα.
Είμαστε σε μια στιγμή μεγάλης εθνικής αυτογνωσίας. Η Κυβέρνηση αυτή θα πετύχει μόνο αν έχει τη στήριξη των πολιτών, αν μπορέσουμε να πείσουμε ότι οι δράσεις που έχουν δρομολογηθεί και αυτά που έχουμε μπροστά μας είναι απολύτως αναγκαία, για να μπορέσουμε να σώσουμε τη χώρα, να την κάνουμε να σταθεί στα πόδια της και να δώσουμε προοπτική, θέσεις εργασίας, ανάπτυξη και απασχόληση για τους νέους της πατρίδας.