Συνέχιση της συζήτησης επί των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών: «Τροποποίηση της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας του Δημοσίου-Ρυθμίσεις για την ανάπτυξη και τη δημοσιονομική εξυγίανση»
Νίκος Τσούκαλης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, παρακολούθησα με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον την ομιλία του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού των Οικονομικών, η οποία, ενώ ήταν πλήρης δραματικών εκκλήσεων προς τα κόμματα, προς τον πολιτικό κόσμο της χώρας, να δείξει ωριμότητα, να δείξει υπευθυνότητα και σοβαρότητα για τις κρίσιμες στιγμές που διάγει ο τόπος αυτήν την περίοδο. Δυστυχώς δεν απάντησε σε κρίσιμα ερωτήματα.
Πρέπει να δηλώσουμε απ’ αυτό το Βήμα, κύριε Υπουργέ, ότι η «Δημοκρατική Αριστερά» έχει πλήρη και απόλυτη συνείδηση της κατάστασης της χώρας. Κατανοούμε απολύτως –με κεφαλαία γράμματα- ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα της χώρας, ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα της Ευρώπης, ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα ολόκληρης της Υφηλίου.
Ένα ιστορικό ρεύμα της Αριστεράς, η Ανανεωτική Αριστερά, η οποία έχει στον πυρήνα της τον αριστερό ευρωπαϊσμό που επί πολλά χρόνια είχε εντοπίσει τις δομικές αδυναμίες της Ευρώπης, έχει καθαρό μυαλό να διατυπώνει προτάσεις, θέσεις, που κατά την εκτίμησή μας μπορούν να βγάλουν από την κρίση και τη χώρα και την Ευρώπη.
Με αυτήν την έννοια αξιολογήσαμε την τελευταία απόφαση της Συνόδου Κορυφής, τη θεωρήσαμε θετική εξέλιξη, είπαμε ότι αποτελεί ανάσα για τη χώρα και για την Κυβέρνηση, ούτως ώστε να πάρει τις κρίσιμες αποφάσεις και είπαμε ότι πάρα πολλά πλέον εξαρτώνται από εμάς.
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όμως, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι.
Δεν μπορεί ενόψει αυτών των εκκλήσεων και των ανεπαρκειών της Κυβέρνησης, να αναιρείται ο χαρακτήρας αυτού εδώ του Σώματος και ο χαρακτήρας καθενός Βουλευτή ξεχωριστά.
Δεν θα παρακολουθήσουμε τις προσωπικές αντιδικίες, οι οποίες αύριο θα είναι –δυστυχώς- τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων και δεν θα είναι η ουσία. Όμως, πρέπει να τοποθετηθούμε στο θέμα το οποίο ανέκυψε εκ των πραγμάτων και έχει να κάνει με την ευστάθεια του τραπεζικού συστήματος.
Ακούσαμε πάρα πολλά για τις τράπεζες. Η δική μας θέση είναι ότι πράγματι αυτήν την περίοδο και μέσα στα πλαίσια της αντιμετώπισης της κρίσης, πρέπει να υπάρχει ισχυρό τραπεζικό σύστημα. Πολλά καταλογίσαμε στις τράπεζες όλο το προηγούμενο διάστημα –δίκαια απολύτως- αλλά αυτήν την περίοδο πρέπει να διασωθεί το τραπεζικό σύστημα. Πρέπει να μπουν κανόνες. Όμως, δεν θα κατηγορήσετε τους Βουλευτές οι οποίοι θέτουν τα ερωτήματά τους σε σχέση με τη συγκεκριμένη τροπολογία.
Είπε ο κύριος Υπουργός ότι θεωρεί αυτονόητο για την Κυβέρνηση ότι κάθε τραπεζικό ιδρυμα σ’ αυτήν εδώ τη χώρα είναι εξαρχής φερέγγυο και ειδικά αυτήν την περίοδο. Κατά τεκμήριο είναι φερέγγυο. Μ’ αυτήν την έννοια δεν μπορεί να αξιολογηθεί η φερεγγυότητα του τραπεζικού συστήματος και κάθε τράπεζας ξεχωριστά, όσον αφορά την τοποθέτηση των διαθεσίμων του ελληνικού δημοσίου.
Ακούγεται πάρα πολύ προωθημένο για να γίνει πιστευτό σ’ αυτήν εδώ τη χώρα. Θα μου επιτρέψετε, κύριε Υπουργέ, να αναφερθώ σε μία υπόθεση την οποία χειρίστηκα μέσω της Εξεταστικής Επιτροπής, την υπόθεση των δομημένων ομολόγων. Ξέρετε ποιο ήταν το επιχείρημα εκείνη την περίοδο; Το θεσμικό πλαίσιο ήταν τόσο καλά διαρθρωμένο, τόσο πολύ ξεκάθαρο και υπήρχε τέτοια φερεγγυότητα στο τραπεζικό σύστημα, που δεν μπορούσε να τεθεί ερώτημα. Δεν μπορούσε να αμφισβητηθεί η φερεγγυότητα των λεγόμενων «επενδυτών» και του τραπεζικού συστήματος και οδηγηθήκαμε στο σκάνδαλο των ομολόγων.
Αυτή ήταν η επιχειρηματολογία, η ίδια που ακούσαμε από τον κύριο Αντιπρόεδρο.
Δεύτερον, βρισκόμαστε, όπως φαίνεται, σε εξέλιξη ενός σκανδάλου –ή μιας υπόθεσης, θα το πω έτσι για να είμαι καθαρός- γνωστής τράπεζας. Το πρώτο θέμα είναι ότι οι συναλλαγές αφορούσαν το πρώτο τρίμηνο του 2010 και αποκαλύφθηκαν αυτήν την περίοδο. Αλήθεια, δεν πρέπει η Βουλή και κάθε Βουλευτής ξεχωριστά να γνωρίζει το τι μεσολάβησε από εκείνες τις συναλλαγές μέχρι σήμερα, ούτως ώστε να έχουμε και εμείς μία πλήρη εικόνα για την τοποθέτηση αυτής της τροπολογίας;
Δεύτερον, δεν είναι λογικό για κάθε Βουλευτή να είναι καχύποπτος, όσον αφορά το περιεχόμενο της τροπολογίας, όταν έρχεται αμέσως μετά και στην εξέλιξη αυτού του σκανδάλου;
Κύριε Υπουργέ, θα μου επιτρέψετε να πω ότι ο κύριος Αντιπρόεδρος δεν έδωσε πειστικές εξηγήσεις για την αναδρομικότητα από το 1997. Και δικαίως αναρωτιέται κάθε ένας από εμάς μήπως με την ψήφο του και με την υψηλή επικυρωτική ισχύ που έχει αυτή εδώ η Αίθουσα, καλύψει κάποιο πρόσωπο ή κάποια ενέργεια που έλαβε χώρα το αμέσως προηγούμενο διάστημα και εκτεθεί κάθε ένας από εμάς!
Σ’ αυτό το θέμα δεν δόθηκε απάντηση. Συμφωνούμε με το να υπάρχουν ενέργειες συμπαράστασης και βοήθειας όσον αφορά τη διαχείριση των κρίσιμων θεμάτων της συγκυρίας. Όμως, δεν μπορούμε δίχως ενημέρωση, δίχως πληροφόρηση, να δίνουμε αυτήν την επιταγή.
Είπε ο κύριος Υπουργός χθες απαντώντας στις γενικευμένες επικρίσεις όλων των κομμάτων για την κοινοβουλευτική τακτική πλέον την οποία έχετε εφαρμόσει σ’ αυτήν εδώ την Αίθουσα. Οτι αυτό το νομοσχέδιο είναι ένα εργαλείο και ότι θα είναι το εφόδιό του για την επόμενη Σύνοδο Κορυφής, ούτως ώστε να πείσουμε τους εταίρους μας ότι πραγματικά ανταποκρινόμαστε.
Θα δηλώσουμε για άλλη μια φορά, κύριε Υπουργέ: Παρόλη την υπευθυνότητα που θέλουμε και διακηρύσσουμε ότι επιδεικνύουμε για την επίλυση των ζητημάτων της χώρας, παρόλη τη συνειδητοποίηση που έχουμε για το πρόβλημα που έχει η χώρα, δεν θα ανταποκριθούμε και δεν θα επικυρώσουμε ανεπάρκειες της Κυβέρνησης οι οποίες οδήγησαν ακόμη και την κοινοβουλευτική διαδικασία σε αυτή την κατάσταση.
Επειδή ο χρόνος δεν επαρκεί θέλω να δώσετε πειστικές απαντήσεις. Εγώ δεν τις έχω.
Αλήθεια, ποια επιτακτική ανάγκη, ποια άμεση ανάγκη σας επέβαλε να φέρετε το κεφάλαιο για τον τουρισμό για παράδειγμα, σε αυτό το νομοσχέδιο, όταν είναι γνωστό, ότι έχει διαρρεύσει το νομοσχέδιο αυτό από τις αρχές Απριλίου, όταν το νομοσχέδιο αυτό επρόκειτο να έρθει από κοινού με την αναθεώρηση του χωροταξικού σχεδιασμού; Ήταν γνωστό από τότε και χωρίς να τεθεί σε διαβούλευση. Γιατί δεν ήρθε από τον Απρίλιο για παράδειγμα; Είναι απολύτως αδικαιολόγητη η ενσωμάτωση θεμάτων ουσίας σε αυτό το νομοσχέδιο και η επίσπευση του.
Δεύτερον, γιατί γίνεται με έκτακτες διαδικασίες το νομοσχέδιο για τα παίγνια; Για πέντε μέρες δόθηκε στη δημοσιότητα τον Ιανουάριο. Γιατί, για παράδειγμα, μέχρι τέλος Ιουνίου δεν ήρθε για αναλυτική συζήτηση στη Βουλή;
Τρίτον, όσον αφορά στη συγχώνευση οργανισμών, εμείς σαν Δημοκρατική Αριστερά έχουμε τοποθετηθεί. Ναι, να το συζητήσουμε, να δούμε συγχωνεύσεις, καταργήσεις οργανισμών, εξορθολογισμών, ακόμα και των μισθολογικών ανισοτήτων, υπερβολών που υπάρχουν.
Όμως, το θέμα των συγχωνεύσεων των οργανισμών είναι θέμα που απασχολεί αυτή εδώ τη χώρα από τότε που αναλάβατε τη διακυβέρνησή της.
Μας καλείτε, λοιπόν, να συμμετέχουμε σε αυτήν την έκτακτη διαδικασία, η οποία εμείς θεωρούμε ότι υποβαθμίζει, απαξιώνει τη λειτουργία αυτής εδώ της Αίθουσας και καλούμαστε να διαχειριστούμε αυτή τη δική σας ανεπάρκεια.
Σε αυτό, λοιπόν, το εργαλείο το οποίο λέει ο κ. Βενιζέλος και σε αυτό το εφόδιο που θέλει να έχει, εμείς δεν συμμετείχαμε καθόλου, δεν μπορέσαμε να συμμετάσχουμε, δεν μπορέσαμε να καταλάβουμε τη χρήση αυτού του εργαλείου και γι’ αυτό ακριβώς είμαστε κατηγορηματικά ενάντια σε αυτό το νομοσχέδιο, παρόλο που νιώθουμε την υπευθυνότητα και νιώθουμε συγχρόνως και την ευθύνη και νιώθουμε άσχημα που δεν μπορέσαμε να τοποθετηθούμε, επί της ουσίας των ρυθμίσεως αυτών. Γιατί είχαμε πάρα πολλά να πούμε.
Ευχαριστώ πολύ.