Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

3.12.10

Ομιλία του Βουλευτή ΠΑΣΟΚ Άρτας κ. Δημήτρη Τσιρώνη στην κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών Ευρωπαϊκών Υποθέσων και Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής την 1.12.2010, κατά την Ενημέρωση των μελών των δύο Επιτροπών από τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Κώστα Σκανδαλίδη για τη ''Νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ)'' μετά το 2013. NEWS AGENCY-VOULI.NET-HELLAS AND CYPRUS NEWS

Ομιλία του Βουλευτή ΠΑΣΟΚ Άρτας κ. Δημήτρη Τσιρώνη στην κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών Ευρωπαϊκών Υποθέσων και Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής την 1.12.2010, κατά την Ενημέρωση των μελών των δύο Επιτροπών από τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Κώστα Σκανδαλίδη για τη ''Νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ)'' μετά το 2013.







ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΣΙΡΩΝΗΣ : Αυτό που συζητούσαμε τόσα χρόνια ήταν ότι το 2013 και μετά δεν θα υπάρχουν αγροτικές επιδοτήσεις, δεν θα υπάρχει άμεση ενίσχυση της Ευρωπαϊκής γεωργίας και των αγροτών και όλα ήταν προς μια απογοητευτική κατεύθυνση. Νομίζω, ότι το πρώτο θετικό που πρέπει να κρατήσουμε είναι ότι ακόμα και αυτή η ίδια η Ανακοίνωση της Ε.Ε που έγινε στις 18 του μηνός, αποτελεί μια θετική εξέλιξη. Θέτει τρία σενάρια όπου το κάθε σενάριο έχει τα συν και τα πλην του. Όπως είναι δομημένες όλες οι επιλογές και αυτά τα τρία μοντέλα νομίζω ότι η Ε.Ε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατευθύνεται κυρίως στο δεύτερο μοντέλο και όχι στο πρώτο. Δηλαδή, θεωρεί ότι ο τρόπος που δίνονται σήμερα οι άμεσες οικονομικές ενισχύσεις στους αγρότες έχει τελειώσει και θα πρέπει να δίνονται με ένα διαφορετικό τρόπο.
Το τρίτο μοντέλο, που αφορά την κατάργηση των άμεσων εισοδηματικών ενισχύσεων νομίζω ότι δεν αντέχει σε καμία σοβαρή κριτική, γιατί δεν μπορεί να υπάρξει αγροτική παραγωγή χωρίς καμία οικονομική ενίσχυση. Ακόμα και οι χώρες οι οποίες δεν δίνουν άμεσες οικονομικές ενισχύσεις όπως είναι οι ΗΠΑ και όπως προσπαθούν να μας επιβάλουν από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, δίνουν άλλου είδους κίνητρα όπως εξαγωγικές επιδοτήσεις, φορολογικά κίνητρα στις μεταποιητικές επιχειρήσεις των αγροτικών προϊόντων, που έμμεσα περνάνε το εισόδημα στους αγρότες τους. Έτσι βρίσκουν πάντα τρόπους για να ενισχύεται η αγροτική παραγωγή και συνεπώς δεν μπορεί να υπάρξει αγροτική παραγωγή και στην Ευρώπη χωρίς να υπάρξουν ενισχύσεις. Οπότε το τρίτο μοντέλο γράφεται μόνο για να γράφεται.
Άρα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή νομίζω ότι κατευθύνεται κυρίως στο δεύτερο μοντέλο και σε αυτό θα πρέπει να βάλουμε και εμείς τη σκέψη μας να λειτουργήσει. Θα έλεγα κύριε Υπουργέ, ότι η χώρα στο βαθμό που διασφαλίσει τους ίδιους πόρους δεν θα πρέπει να αποκλείσει τη συζήτηση του δεύτερου μοντέλου ή την προετοιμασία για μια περιφερειοποίηση των αγροτικών επιδοτήσεων στην κατεύθυνση μιας ισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξης και της ανάδειξης των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που έχει κάθε περιοχή.
Αυξημένη επιδότηση θα πρέπει να χορηγείται όπου είναι μικρός ο κλήρος. Αυτό το έχουμε σε πολλές περιοχές όπου υπάρχουν φυσικοί περιορισμοί και αυτό το προβλέπει το δεύτερο μοντέλο, που μπορεί να έχουμε μια αυξημένη ενίσχυση. Όπου υπάρχουν μικροί κλήροι σε περιοχές όπως είναι η δική μου περιοχή, η Ήπειρος εκεί μπορούμε να εξετάσουμε με πιο τρόπο θα μπορεί να δοθεί στους μικρούς κλήρους μια αυξημένη ενίσχυση. Σε κάθε περίπτωση όμως δεν θα πρέπει να θιγούν άμεσες ενισχύσεις κάτω από ένα πλαφόν δηλαδή, κάτω από 15-20.000 ευρώ ετησίως ανά προϊόν έστω ή ανά παραγωγό. Να το εξετάσουμε έτσι ώστε να μην διαταραχθεί όλη αυτή η ισορροπία στην αγροτική παραγωγή στις μικρές αγροτικές εκμεταλλεύσεις.
Ουσιαστικά, μιλάμε για την εισαγωγή ενός νέου καθεστώτος για τις μικρές εκμεταλλεύσεις, αλλά και για τους νέους αγρότες, θα προσέθετα εγώ. Δεν προβλέπει τίποτα αυτό το μοντέλο για τους νέους αγρότες. Νομίζω ότι θα πρέπει να εξεταστεί. Οι νέοι αγρότες θα πρέπει να είναι μια από τις βασικές κατευθύνσεις αυτού του μοντέλου το οποίο θα πρέπει να διεκδικήσουμε. Η διαπραγμάτευση αποτελεί μια εθνική υπόθεση. Θα πρέπει να γίνει σε συνεργασία με τις άλλες μεσογειακές χώρες, με τις οποίες έχουμε ομοειδή προϊόντα, έτσι ώστε να βγει κερδισμένη η χώρα στον τελικό συμβιβασμό που θα κάνει.
Αν με ρωτούσε κάποιος τι μοντέλο ταιριάζει για τους αγρότες της περιοχής μου, που δικαιούνται επιδοτήσεις, δεν ξέρω πραγματικά - επειδή έχω ασχοληθεί πάρα πολλά χρόνια με τα αγροτικά ζητήματα - αν θα ήμουν προσανατολισμένος στο να διατηρήσουμε αυτές τις άμεσες ενισχύσεις, όπως δίνονται σήμερα ή αν θα πρέπει να πάμε στο δεύτερο μοντέλο. Δηλαδή, δεν ξέρω αν θα πρέπει στη περιοχή μου να γίνει ένα δημοπρατήριο τιμών αγροτικών προϊόντων, αν θα πρέπει να ενισχυθεί η επιδότηση των ψυκτικών θαλάμων και χώρων για τα ακτινίδια, έτσι ώστε να επιμηκύνουμε την εμπορική περίοδο διαπραγματεύσεις της τιμής των προϊόντων, αν θα πρέπει στα εσπεριδοειδή να γίνουν αναδιαρθρώσεις στις ποικιλίες, ώστε να πάμε σε ποικιλίες με μεγαλύτερη περίοδο εμπορικής εκμετάλλευσης, που είναι περισσότερο ανθεκτικές στον παγετό και να μη στηρίζεται μια περιοχή μόνο στις αποζημιώσεις από τον Ε.Λ.Γ.Α..
Θα προσέθετα ότι η έννοια των ενεργών παραγωγών μάς έχει βάλει σήμερα σε μια διαδικασία να ανησυχούμε, καθώς όσοι ενεργοποιούσαν τα δικαιώματά τους και έπαιρναν απλά τις ενισχύσεις, αλλά δεν περνούσαν την παραγωγή τους μέσω της ομάδας παραγωγών, δεν έχουν καταγράψει ότι παράγουν. Δυστυχώς, ενδεχομένως, αυτοί θα έχουν πρόβλημα και θα πρέπει το Υπουργείο να λάβει πρωτοβουλίες να ενημερώσει όλες τις ενώσεις αγροτικών συνεταιρισμών, όλες τις ομάδες και όλες τις οργανώσεις των παραγωγών, ότι θα πρέπει, με έναν συγκροτημένο και συγκεκριμένο τρόπο, να αποδεικνύουν ότι παράγουν οι παραγωγοί. Γιατί σήμερα υπάρχουν ενεργοί παραγωγοί, αλλά δεν καταγράφεται πουθενά η παραγωγή τους. Περνάνε έξω από την ομάδα παραγωγών, σε εμπόρους έτσι ώστε να εμπορεύονται τα προϊόντα τους και δεν φαίνεται ότι είναι ενεργοί και αυτό ενδεχομένως να έχει κρίσιμη συνέπεια στη χορήγηση της επιδότησής τους.
Θα σας φέρω μόνο ένα παράδειγμα. Πέρυσι, από 1/1/2010 ο τομέας των οπωροκηπευτικών μπήκε στο καθεστώς της ενιαίας ενίσχυσης. Τα εσπεριδοειδή ή τα πορτοκάλια που επιδοτούνταν για χυμοποίηση δεν συλλέγονταν μετά την 1/1 της χρονιάς, διότι το κόστος συλλογής ήταν μεγαλύτερο από την εμπορική αξία που τους έδινε ο έμπορος της χυμοποίησης και δεν συνέφερε στον παραγωγό, τη στιγμή που έπαιρνε την ενιαία ενίσχυση έτσι και αλλιώς. Εδώ θα πρέπει να υπάρχουν ολοκληρωμένα σχέδια διαχείρισης τέτοιου είδους προϊόντων και ενίσχυσης από το Υπουργείο, έτσι ώστε να βρούμε τους πόρους, ώστε να μπορέσουμε να ενισχύσουμε τη συλλογή της παραγωγής, γιατί μένει η παραγωγή στα δέντρα, πέφτει, σαπίζει και δεν μπορεί να συλλεχθεί. Αναφέρω ένα παράδειγμα από την περιοχή μου και σίγουρα υπάρχουν και άλλα.
Νομίζω ότι με την εμπειρία και τη δική σας και του Υφυπουργού και της Υφυπουργού, μπορούμε να φτιάξουμε ένα εθνικό σχέδιο διαπραγμάτευσης, που να έχει τη στήριξη όλων των πτερύγων και όλων των κομμάτων, για να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε στο επόμενο διάστημα, με όρους που μπορεί η χώρα να βγει κερδισμένη, μέσα από τη διαδικασία των αγροτικών επιδοτήσεων, που ο κάθε Έλληνας αγρότης είχε περίπου πειστεί ότι ήταν χαμένη. Εγώ νομίζω ότι είναι μια ευκαιρία να κερδίσουμε και αυτήν την υπόθεση που θεωρούνταν χαμένη.
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ