ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τoν Υπουργό
Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων & Αλιείας
Θέμα: Κατάρρευση του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης λόγω αδυναμίας
κάλυψης κενών θέσεων εκπαιδευτικών
Η αναβολή της έναρξης της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα Κέντρα Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ) και στις Σχολές Σωστικών και Πυροσβεστικών Μέσων,, η μή λειτουργία μέχρι σήμερα των ειδικών σχολείων στα ΚΕΣΕΝ, η επαπειλούμενη αδυναμία λειτουργίας των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) καθώς και η αδυναμία εγγραφής σπουδαστών που επέστρεψαν από θαλασσινό ταξίδι, λόγω έλλειψης ναυτοδασκάλων που θα αξιολογήσουν την κατευθυνόμενη εκπαίδευση επί πλοίου του σπουδαστή, δεν μπορεί παρά να δημιουργούν έντονο προβληματισμό στον κόσμο της ναυτιλίας και ιδιαίτερα στους Έλληνες ναυτικούς. Οι διακηρύξεις της κυβέρνησης περί της ύπαρξης σχεδίου για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης και για τη διευκόλυνση της προσέγγισης νέων στο ναυτικό επάγγελμα αποδεικνύονται χωρίς περιεχόμενο, από τη στιγμή που η αδυναμία στελέχωσης των σχολών με εκπαιδευτικό προσωπικό και ιδιαίτερα «ναυτοδασκάλους» (πλοίαρχοι, μηχανικοί και ραδιοτηλεγραφητές) απειλεί με κατάρρευση το σύστημα της ναυτικής εκπαίδευσης. Οι προσπάθειες των εκάστοτε κυβερνήσεων να στελεχώσουν τις σχολές με συμβασιούχους ωρομίσθιους - ορισμένου χρόνου καθηγητές προκειμένου να αποφύγουν το επιπλέον κόστος του μόνιμου προσωπικού έχει οδηγήσει στο σημερινό αδιέξοδο. Τα χαμηλά ωρομίσθια που προβλέπονται για το προσωπικό προκαλούσαν μέχρι σήμερα το ενδιαφέρον μόνο συνταξιούχων ναυτικών οι οποίοι και προσλαμβάνονταν. Ωστόσο οι ρυθμίσεις του νέου ασφαλιστικού νόμου που ορίζουν ότι στην περίπτωση της απασχόλησης των συνταξιούχων περικόπτονται οι συντάξεις, καθιστούν ασύμφορη την απασχόληση εκτός των εν ενεργεία και των συνταξιούχων Ελλήνων ναυτικών, οι οποίοι πληρούν τα κριτήρια που απαιτούνται για την πρόσληψη διδακτικού προσωπικού. Σε αυτή την αρνητική εξέλιξη συνέβαλλε αναμφισβήτητα και η καθυστέρηση της προκήρυξης των σχετικών θέσεων μετά και την σύγχυση που είχε δημιουργήσει το ΠΔ 50/2010 με το οποίο εντελώς άστοχα κατανέμονταν οι αρμοδιότητες μεταξύ των Υπουργείων Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί χρήζει άμεσης αντιμετώπισης αφού οι καθυστερήσεις που σημειώνονται αποκλείουν μεγάλη μερίδα Ελλήνων ναυτικών από την αγορά εργασίας, ενώ σταματά επί της ουσίας την «παραγωγή» Ελλήνων ναυτικών οι οποίοι και αποτελούν τον πιο νευραλγικό πυλώνα της Ελληνικής ναυτιλίας.
Με βάση τα παραπάνω ερωτάται ο κος Υπουργός:
1. Πόσες θέσεις ωρομισθίων «ναυτοδασκάλων» προκηρύχθηκαν για το εκπαιδευτικό έτος 2010 – 2011 ανά ειδικότητα για την κάλυψη κενών θέσεων στα ΚΕΣΕΝ, στις ΑΕΝ και στις Σχολές Σωστικών και Πυροσβεστικών Μέσων, πόσες αιτήσεις κατατέθηκαν για την κάλυψή τους και πόσοι εκ των υποψηφίων ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των προκηρύξεων;
2. Την τελευταία πενταετία πόσοι μόνιμοι «ναυτοδάσκαλοι» ανά ειδικότητα προσελήφθησαν ,πόσοι αποχώρησαν με συνταξιοδότηση και πόσες κενές οργανικές θέσεις υπάρχουν;
3. Ποιο είναι το σύνολο των οργανικών θέσεων σε ΚΕΣΕΝ, ΑΕΝ και Σχολές Σωστικών και Πυροσβεστικών Μέσων ανά φορέα και ειδικότητα και πόσες κενές οργανικές θέσεις υπάρχουν;
4. Ποιος είναι ο λόγος της καθυστέρησης δημοσίευσης των σχετικών προκηρύξεων;
5. Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προχωρήσει βραχυπρόθεσμα και σε ποιές μακροπρόθεσμα ώστε να αρθεί το υφιστάμενο αδιέξοδο και να λειτουργήσει η εκπαιδευτική διαδικασία με την κατάλληλη στελέχωση;
6. Προτίθεται η κυβέρνηση να προχωρήσει στη στελέχωση των ανωτέρω αναφερόμενων θέσεων με την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού πλήρους απασχόλησης ώστε να δοθεί ουσιαστική λύση στο πρόβλημα που έχει ανακύψει;
Ο ερωτών βουλευτής
Θοδωρής Δρίτσας
Α΄ Πειραιά και Νησιών