Ομιλία Υπουργού στη συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής για την κύρωση του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων
Παρασκευή 21 Μαΐου 2010
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης):
Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Πριν ξεκινήσω την ομιλία μου, θέλω να απευθυνθώ στον κ. Χαραλάμπους και να του πω ότι στελέχη της παράταξής του σήμερα το πρωί, πολύ πρωί, έξω από το γραφείο του Υπουργού Εργασίας, κατέθεσαν στον ελληνικό λαό -ευτυχώς αυτό που είπαν αναμεταδίδετο από τα τηλεοπτικά μέσα- την εξής άποψη: Ότι αφού -κατά τη γνώμη τους- ο Υπουργός Εργασίας, ασχέτως ποιος είναι αυτός, δεν νομοθετεί σωστά, έχουν το δικαίωμα να μην τον αφήνουν να μπαίνει στο γραφείο του.
Και κατέλαβαν και πάλι το Υπουργείο.
Αυτή είναι ακόμα μια μέρα που θα μπορούσαμε κάποιοι -τουλάχιστον τα στελέχη τα πολιτικά, αν όλοι οι άλλοι απεργούσαν- κάτι να κάνουμε, ας πούμε κάτι σαν και το παρόν κωδικοποιητικό σχέδιο, που έχετε σήμερα μπροστά σας. Αυτή η μέρα πάει χαμένη.
Δεν θα ήταν τόσο μεγάλο πρόβλημα ώστε να το αναφέρω στην Ελληνική Αντιπροσωπεία, αν η θεωρητική και πολιτική βάση αυτής της ενέργειας δεν ήταν η φράση που σας είπα και την οποία άκουσα με τα αφτιά μου. Κύριε Χαραλάμπους, αυτά τα πράγματα δεν είναι σωστά. Έχουν κόστος και βραχύ αλλά και μακροπρόθεσμο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, νομίζω ότι οι Εισηγητές και των πέντε κομμάτων έδωσαν το στίγμα της παρούσας κωδικοποιητικής προσπάθειας.
Αναφερόμενος στον Εισηγητή του ΠΑ.ΣΟ.Κ., τον κ. Τιμοσίδη και ευχαριστώντας τον που έκανε την παρουσίαση αυτής της προσπάθειας, θέλω και εγώ να αναφέρω, ότι πρόκειται για μια πρωτότυπη κωδικοποιητική εργασία που αφορά εκατόν τριάντα νομοθετήματα. Αφορά μια κωδικοποιητική εργασία που την χρωστούσαμε και η οποία είναι, αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, ένα πρελούδιο της συνολικής κωδικοποιητικής δουλειάς, που θα κάνει το Υπουργείο Εργασίας γιατί η εργατική νομοθεσία -και ειδικά η νομοθεσία για την υγιεινή και την ασφάλεια- είναι δαιδαλώδης. Και είναι η πρώτη δουλειά κωδικοποίησης αυτή, υγιεινή, ασφάλεια στο νομοθετικό της πλαίσιο και σε κάποια ισχυρά σοβαρά κανονιστικά κείμενα με πλαισιακό χαρακτήρα.
Το δεύτερο βήμα, όπως και η κυρία Τσουμάνη ανέφερε, ήδη έχει αρχίσει να γίνεται. Αφορά το υπόλοιπο μη πλαισιακό, κανονιστικό κομμάτι της ισχύουσας, σήμερα στην Ελλάδα νομοθεσίας, διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις και η προσπάθεια αυτή θα τελειώσει το καλοκαίρι του 2011, κατά τις προβλέψεις της υπηρεσίας.
Η δεύτερη δουλειά, ίσως είναι και δυσχερέστερη της πρώτης γιατί οι υπουργικές αποφάσεις και τα διατάγματα, όπως ξέρει η Εθνική Αντιπροσωπεία, πάντα έχουν λεπτομερέστερο χαρακτήρα, άρα είναι πιο στριφνή η κωδικοποιητική δουλειά.
Θα κάνω τώρα μια παρέμβαση, που έκανα και στην αρχή της ομιλίας μου, Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, γιατί πολλοί συνάδελφοι έκαναν αναφορά σε πράγματα που πρέπει να αλλάξουν στη νομοθεσία αυτή, οσάν να είχε η Εθνική Αντιπροσωπεία την αρμοδιότητα να τα αλλάξει σήμερα. Δεν είναι, όμως, έτσι. Η αρμοδιότητα της Βουλής -τόσο της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων όσο και της Ολομέλειας- κατά το άρθρο 76 παράγραφος 6 του Συντάγματος είναι αρμοδιότητα επιψήφισης. Επαναλαμβάνω είναι αρμοδιότητα επιψήφισης, κύρωσης. Δεν είναι αρμοδιότητα προσθήκης. Άρα, το ισχύον δίκαιο κωδικοποιείται και βέβαια, αυτό δίνει την ευκαιρία στον οποιοδήποτε Βουλευτή θέλει, να κάνει παρατηρήσεις, επισημάνσεις, να κάνει κριτική στην υφιστάμενη νομοθεσία προσδοκώντας ότι όλα αυτά θα ακουστούν και σε μια μελλοντική νομοθετική προσπάθεια θα γίνουν οι πρέπουσες αλλαγές.
Συνεπώς, για να κλείσουμε αυτό το θέμα με μια φράση, κωδικοποιείται το υφιστάμενο δίκαιο στην επάρκεια αλλά και στην ανεπάρκειά του. Στις καλές του στιγμές, αλλά και σε όσες στιγμές δεν είναι καλές και θα μπορούσαν στο μέλλον με νομοθετική παρέμβαση να τροποποιηθούν.
Είναι μάλιστα χαρακτηριστική η σχετική αναφορά επί του θέματος της Διεύθυνσης Επιστημονικών Μελετών της Βουλής, η οποία κλήθηκε να γνωμοδοτήσει και είπε ότι δεν υπάρχει λόγος να γνωμοδοτήσει, διότι το υφιστάμενο δίκαιο κωδικοποιείται και δεν παράγεται νέο δίκαιο.
Η κυρία Παπανδρέου, από το Λαϊκό Ορθόδοξο Συναγερμό -περαστικά και στον Πρόεδρό σας- έκανε την αναφορά της στήριξης της κωδικοποιητικής προσπάθειας, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει συνέχεια. Η συνέχεια, κυρία συνάδελφε, σε ό,τι αφορά την κωδικοποίηση είναι αυτή που σας είπα, ότι δηλαδή επιχειρούμε κωδικοποίηση και του υπολοίπου κανονιστικού πλαισίου, ότι έχουμε πολιτική επιθυμία, πολιτική βούληση να κωδικοποιηθεί και να απλοποιηθεί ταυτόχρονα. Αυτή είναι άλλη διαδικασία.
Στην εργατική νομοθεσία, δύσκολα ο εργαζόμενος ακόμη και ο δικηγόρος ο ειδικός βγάζει άκρη και όσο μπορούμε τρέχουμε τα πράγματα στο πλαίσιο αυτής της περιόδου της Βουλής και αυτής της κυβερνητικής θητείας, για να τελειώσουμε την κωδικοποίηση και την απλούστευση και για να μπορούν να είναι πιο εύχρηστα τα νομικά μας κείμενα, που αφορούν τις εργασιακές σχέσεις, την υγιεινή και την ασφάλεια.
Παράλληλα, όμως, στις 28 Απριλίου ήμασταν κοινωνοί και εμείς οι Έλληνες και οι Ελληνίδες σε μια παγκόσμια προσπάθεια, στην παγκόσμια ημέρα υγιεινής και ασφάλειας. Μαζί, όλοι οι είκοσι επτά, κάναμε την έναρξη της διαμόρφωσης μιας ευρωπαϊκής στρατηγικής για την υγιεινή και την ασφάλεια, μιας στρατηγικής η οποία θα διαμορφωθεί με τις προτάσεις του Υπουργείου και τις παρεμβάσεις των κοινωνικών εταίρων και το πόρισμά της θα έρθει στην Εθνική Αντιπροσωπεία, για να ενημερωθεί. Είναι στρατηγική δεν θα είναι ψήφιση νόμου, θα είναι κατά τη διαδικασία της ενημέρωσης.
Ήμουν παρόν στην πρώτη συνεδρία, υπήρχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από τους κοινοτικούς εταίρους και πολύ σύντομα θα είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε τη στρατηγική στην Εθνική Αντιπροσωπεία, γιατί η στρατηγική αφορά την τριετία 2010-2013.
Ταυτοχρόνως, σ’ αυτή την προσπάθεια, κυρία Παπανδρέου, συναρμολογείται και η προσπάθειά μας να επανασυστήσουμε το ΣΕΠΕ. Όταν με ρώτησε ο κ. Κουβέλης, την περασμένη εβδομάδα τι γίνεται στο ΣΕΠΕ, στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας από πλευράς προσωπικού, του είπα τίποτα. Αυτό λέω και σε εσάς, αγαπητοί Κοινοβουλευτικοί Εκπρόσωποι της Νέας Δημοκρατίας γιατί σας οφείλω και μια απάντηση σε μια πολύ εύστοχη κριτική που κάνατε, για το τι γίνεται με τις μετατάξεις.
Ο νόμος για το ασφαλιστικό περιλαμβάνει διάταξη που καθορίζει το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, ως σώμα υποδοχής μετατάξεων από το Ολυμπιακό Χωριό ΑΕ, το οποίο έχει τεθεί υπό εκκαθάριση. Και το ορίζει συγκεκριμένα ο νόμος, γιατί θέλω να ξέρετε, αγαπητοί συνάδελφοι, ότι για τους εργαζόμενους το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας αλλά και το ΙΚΑ είναι ανεπιθύμητοι εργασιακοί χώροι.
Δίνουν εξετάσεις στο ΑΣΕΠ υποψήφιοι Δημόσιοι Υπάλληλοι, περνούν, ας πούμε, σε πέντε φορείς εις των οποίων είναι το ΙΚΑ, πάνε στο ΙΚΑ δυο-τρείς ημέρες, βλέπουν πόσο βαριά είναι η δουλειά και φεύγουν προτιμώντας τις άλλες επιλογές.
Θα ορίσουμε, λοιπόν, εμείς και είναι στο σχέδιο νόμου, που έχει πορεία προς τη Βουλή πια, το ασφαλιστικό ότι από το Ολυμπιακό Χωριό Α.Ε. θα μπορούν να πάνε στο ΙΚΑ και στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας.
Το ίδιο με επιστολή μου χθες, μάλιστα, παρεκάλεσα τον κύριο Θεόδωρο Πάγκαλο, τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, να καθορίσει στη νομοθεσία περί της τύχης των μετατασσομένων υπαλλήλων από τους άλλους Οργανισμούς του Δημοσίου που θα καταργηθούν, πρώτη προτεραιότητα στις μετατάξεις αυτές να έχει το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, διότι οι υπάλληλοί του μειώνονται με τις συνταξιοδοτήσεις, με το ότι τα παιδιά που έκαναν stage τελείωσαν τη μαθητεία τους και έφυγαν και υπάρχει πολύ μεγάλο θέμα προσωπικού, όπως απερίφραστα δήλωσα στη Βουλή απαντώντας σε ερώτημα του κυρίου Κουβέλη την περασμένη εβδομάδα.
Όλοι οι συνάδελφοι και οι επτά που πήραν το λόγο έκαναν αναφορά σε ζητήματα που αφορούν τον Ιατρό Εργασίας και τον Τεχνικό Ασφαλείας. Έχετε δίκιο. Έδωσα εντολή στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας να κάνει έλεγχο πρώτα απ’ όλα στο δικό μας Υπουργείο και έχω το πόρισμα το οποίο είναι κόλαφος για το δικό μας Υπουργείο, το Υπουργείο που εποπτεύει την Επιθεώρηση Εργασίας. Ούτε Ιατρό Εργασίας έχουμε στη Σταδίου 29, ούτε Τεχνικό Ασφαλείας.
Το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας θα πάει σε όλα τα Υπουργεία, ξεκινήσαμε από εμάς για να μην θεωρηθεί ότι το κάνουμε επίτηδες και στεφόμαστε εναντίον του κυρίου Τιμοσίδη ή του κυρίου Χ ή του κυρίου Β. Όχι. Πρώτα από εμάς οι ανεπάρκειες μας και μετά σε όλους του άλλους.
Δεν είναι μόνο αυτό που δεν εφαρμόζει η Ελληνική Διοίκηση, περίπου το σύνολο της νομοθεσίας για την υγιεινή και την ασφάλεια στο χώρο εργασίας δεν το εφαρμόζει. Η σχετική εντολή που θα δώσω σήμερα, γιατί την έκθεση την πήρα χθες, στους Γενικούς Διευθυντές των Υπουργείων είναι μέσα σε ένα μήνα αυτά να έχουν τελειώσει, γιατί δεν είναι δυνατόν να συστήνεις στους εργοδότες να κάνουν αυτά που λέει ο νόμος και πρώτος εσύ, το Υπουργείο Εργασίας και τα άλλα Υπουργεία να το παραβιάζουν.
Η ενημέρωση που έχω από τον κύριο Χάλαρη τον Ειδικό Γραμματέα του Υπουργείου Εργασίας, που έχει να κάνει με το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, είναι ότι εκ της εμπειρίας του και από αυτά που συζητάει με τους υπαλλήλους του πολύ μεγάλο κομμάτι της Δημόσιας Διοίκησης δεν εφαρμόζει το νόμο. Όταν ζητάς από τον ιδιωτικό τομέα να προσαρμοστεί, ο δημόσιος πρέπει να σπεύδει να προσαρμόζεται πρώτος.
Ειδικό σχετικό θέμα που έχει θέσει ο κ. Αστέριος Ροντούλης Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΛΑΟΣ, στο παρελθόν για τα αγροτικά ατυχήματα. Κύριε συνάδελφε, εγώ αμέσως μόλις το θέσατε το θέμα αυτό, προ πέντε μηνών, έκανα επιστολή προς τον κύριο Παπαγεωργόπουλο τον Διοικητή του ΟΓΑ, ο οποίος μου έδωσε μια απάντηση από τον Ιανουάριο του 2010 ισχυριζόμενος ότι το θέμα καλύπτεται. Τα αγροτικά ατυχήματα προστατεύονται. Επειδή ξέρω ότι κάτι ιδιαίτερο θέλετε να προσθέσετε σε αυτό που θα πρέπει ενδεχομένως με το ασφαλιστικό σχέδιο νόμου να το συμπληρώσουμε, καταθέτω και το ερώτημα μου και την απάντηση του κυρίου Παπαγεωργόπουλου με τον οποίο έχουμε συνεργαστεί εξαιρετικά, σας θυμίζω ότι είναι πρώην Βουλευτής, πρώην συνάδελφος μας. Τα καταθέτω προς ενημέρωση σας και αν είναι δυνατόν και στην ομιλία σας να τοποθετηθείτε.
(Στο σημείο αυτό ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Ανδρέας Λοβέρδος καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Μιλώντας για αυτά που δεν κάνει η Διοίκηση, ενώ τα ζητά από τον ιδιωτικό τομέα μπήκα, ήδη, σε ένα πεδίο παρεξηγήσεων. Θα μου επιτρέψετε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να ολοκληρώσω την ομιλία μου με αναφορές σε άλλες παρεξηγήσεις, τις οποίες βλέπω να είναι ιδιαιτέρως εκτεταμένες.
Σήμερα και ευτυχώς υπάρχει πρωτοσέλιδο στην εφημερίδα το ΒΗΜΑ για την επιλογή της Γενικής Γραμματέως του Υπουργείου μας κυρίας Δρέττα, να εφαρμοστεί ο νόμος του 2006 και οι σχετικές εγκύκλιοι και οι αποφάσεις του ΕΟΦ, ούτως ώστε τα λεγόμενα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα να μην τα συνταγογραφούν οι γιατροί και αν τα συνταγογραφούν, επειδή δεν ξέρουν τη συγκεκριμένη υποχρέωση τους, να μην τα δίδουν δίχως σχετική αμοιβή τα φαρμακεία, διότι τα ταμεία δεν θα τα καλύπτουν.
Αυτή η απόφαση της κυρίας Δρέττα, βγήκε με δική μου εντολή και ήρθα στη Βουλή σήμερα, μεταξύ άλλων, να υπερασπιστώ το νόμο του 2006 και την επιλογή μου και να πω ότι είμαι, όχι μόνο, ως προς το θέμα βέβαιος ότι έχω δίκαιο, αλλά είμαι και αμετακίνητος. Είμαι αμετακίνητος έναντι του οποιουδήποτε.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, με χαρά και υπερηφάνεια την περασμένη Παρασκευή απαντώντας σε επίκαιρη επερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ, είπα ότι τον Απρίλιο στο ΙΚΑ επιτύχαμε μετά από έξι ή δέκα χρόνια για πρώτη φορά μείωση της τιμής των φαρμάκων κατά 1,49%, λίγο, αλλά πάντως μείωση με απόλυτους αριθμούς σε σχέση με τον Απρίλιο του 2009. Όμως, μέχρι τον Απρίλιο του 2010 και τους τρεις προηγούμενους μήνες του 2010 είχαμε αύξηση, όχι την παλαιά αύξηση του 2009, αλλά πάντως αύξηση.
Εμείς ως Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης έχουμε αφιερωθεί στο θέμα της μείωσης της φαρμακευτικής δαπάνης και στο θέμα της εφαρμογής της νομοθεσίας. Τα λεγόμενα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα σε όλο τον κόσμο και στην Ελλάδα δεν καλύπτονται από τα ασφαλιστικά ταμεία.
Η μείωση στο ΙΚΑ επήλθε διότι και τον Μάρτιο και τον Απρίλιο είχαμε ηλεκτρονικό έλεγχο της συνταγογράφησης από το ΙΚΑ, επί δύο μήνες πιλοτικά στη Λαμία και στη Λάρισα.
Τώρα τον Μάιο αυτός ο έλεγχος γίνεται σε όλη τη χώρα για να αντιμετωπιστεί η προκλητή συνταγογράφηση που είναι ένα αίτιο της αύξησης της δαπάνης, που πήγε από τα 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ το 2004, στα 5 δισεκατομμύρια ευρώ το 2009 και αυξανόταν τους πρώτους τρεις μήνες του 2010. Κάναμε, λοιπόν, παρεμβάσεις.
Η μια παρέμβαση ήταν ο ηλεκτρονικός έλεγχος και τον Ιούνιο θα έχουμε, κύριε Κουρουμπλή, πολύ θετικό αποτέλεσμα, όπως ενημερωνόμασταν μέχρι τώρα. Κάλεσα, άλλωστε, την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων να παρακολουθήσει το πρόγραμμα, αλλά χρειάζονται και άλλα μέτρα από εμάς από το Υπουργείο Εργασίας. Τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα δεν καλύπτονται από την κοινωνική ασφάλιση, νόμος του 2006, σχετικές αποφάσεις τους ΕΟΦ που πάντα οι Γενικοί Γραμματείς των Υπουργείων δεν τους εφήρμοζαν.
Εμείς, λοιπόν, πήραμε αυτή την απόφαση. Μας λένε: πως θα ξέρει, αφού δεν έχει βγει η σχετική λίστα ο φαρμακοποιός; Μα τα φάρμακα αυτά έχουν στο κουτάκι τους μια καφέ μπάρα -το βλέπεις με το μάτι σου- και αυτό το φάρμακο με τη καφέ μπάρα που είναι μη συνταγογραφούμενο, δεν το καλύπτει το ασφαλιστικό ταμείο. Δεν κάνουμε ίντσα πίσω σε αυτά, δεν κάνουμε πόντο πίσω σε αυτά.
Όποιος έχει την επιλογή να συνδράμει τις φαρμακευτικές εταιρίες σε αυτό το πάρτι και το όργιο της δαπάνης να έρθει στην Εθνική Αντιπροσωπεία να το πει, όχι με «κούφια» λόγια και κεκαλυμμένα, λέγοντας την αλήθεια, λέγοντας ότι οι πολιτικές αυτές είναι λάθος και υποδεικνύοντας μας ποιες πολιτικές πρέπει να ακολουθήσουμε.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ)
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, δεύτερη παρεξήγηση. Εμείς στο νόμο 3846 και στο άρθρο 17, πριν από τρεις εβδομάδες, ρυθμίσαμε πιο αυστηρά τη σχέση του ΙΚΑ με τους εργοδότες και είπαμε: Αν ένας εργοδότης καταθέτει την ΑΠΔ, δηλαδή, το κείμενο όπου καταγράφονται οι εργαζόμενοι του, αλλά δεν πληρώνει τις εισφορές, είναι σαν να μην το κατέθεσε, προκειμένου να τιμωρείτε αυστηρότερα.
Βγήκαν διάφοροι ερμηνευτές της νομοθεσία και είπαν: Όχι! Με αυτό τον τρόπο αφήνετε ακάλυπτο τον εργαζόμενο, του αίρεται τα ασφαλιστικά του δικαιώματα. Η εφημερίδα το ΕΘΝΟΣ, σωστά το έκανε θέμα, αλλά μας ρώτησε. Ο κύριος Υφυπουργός είπε ότι αυτή η παρέμβαση, είναι παρέμβαση ρύθμισης, εξυγίανσης της σχέσης ΙΚΑ με τους εργοδότες και δεν επηρεάζει πουθενά τη σχέση του ΙΚΑ με τους εργαζόμενους.
Οι φωστήρες που μονίμως διασπείρουν ψεύδη στα κανάλια συνέχισαν. Όχι, λέει, δεν είναι έτσι. Μα θα εκδώσουμε εγκύκλιο και εμείς και ο Κανονισμός. Όχι, δεν είναι έτσι!
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εποπτεύουμε μια αγορά 25% ανασφάλιστων και οκτακοσίων χιλιάδων εργοδοτών που δεν πληρώνουν τις εισφορές των εργαζομένων τους. Ένα εκατομμύριο έλληνες δεν τακτοποιούν τις υποχρεώσεις τους απέναντι στα ταμεία. Θα πρέπει να παρέμβουμε. Αν είναι κάθε μέρα να υπονομεύονται οι παρεμβάσεις αυστηροποίησης με τέτοιου είδους χαρακτηρισμούς, δύσκολα θα προχωρήσουμε.
(AS)
Εμείς αντιμετωπίζουμε κάθε μέρα δυσκολίες. Δεν κιοτεύομε. Αλλά πάντως, ο καθένας πρέπει να πάρει τις ευθύνες του.
Προτελευταία παρεξήγηση, την οποία θέλω να αναφέρω: Χθες το βράδυ στα δελτία των ειδήσεων -δεν είμαι αρμόδιος, αλλά παρεμβαίνω αγανακτισμένος- άκουσα ότι μια Εξεταστική Επιτροπή για ένα θέμα, πάει να καταλήξει σε πέντε χωριστά πορίσματα. Αναρωτιέμαι από το Βήμα αυτό, αν η Εξεταστική Επιτροπή, η οποία συγκροτείται βάση του άρθρου 68 παράγραφος 2 του Συντάγματος για να εξετάσει, καταλήγει σε πέντε χωριστά πορίσματα, πώς θα έρθει ένα από αυτά στην Εθνική Αντιπροσωπεία για να προτείνει να συγκροτήσουμε τη λεγόμενη Προανακριτική Επιτροπή, δηλαδή, την Επιτροπή Προκαταρκτικής Εξέτασης; Για να δουλέψει και αυτή έτσι; Με πέντε χωριστές γνώμες; Υπονομεύουμε τους Συνταγματικούς θεσμούς. Δικαιωνόμαστε όσοι το 2006, μόνο 12 εδώ, είχαμε πει να αλλάξει το άρθρο 86. Ο κ. Κοντογιάννης, ο κ. Μπεκίρης, ο κ. Κοσμίδης που δεν είναι πια Βουλευτής, ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης που είχε πάρει και την πρωτοβουλία. Δώδεκα ήμασταν. Δώδεκα μείναμε. Δεν γίναμε 50, για να ενεργοποιήσουμε τη διαδικασία Αναθεώρησης του Συντάγματος.
Αλλά έστω, το κείμενο που υπάρχει σήμερα, έτσι θα το εφαρμόσουμε; Θα έρθουν εδώ πέντε πορίσματα; Τί είναι αυτό; Και η Προανακριτική Επιτροπή, αν συσταθεί, θα κάνει αρμοδιότητες ποινικού περιεχομένου με πέντε διαφορετικές προσεγγίσεις; Βγάζουμε τα μάτια μας. Ο κόσμος θέλει δικαιοσύνη, δεν θέλει κομματικοκρατία. Και εν πάση περιπτώσει, αν αυτά γίνονται από τα κόμματα, ας γίνονται στα γραφεία των κομμάτων, όχι στη Εθνική Αντιπροσωπεία.
Κλείνω με μια τελευταία παρεξήγηση, η οποία εμένα με έχει συγκλονίσει.
Πριν από δυο χρόνια δολοφονήθηκε ένα αθώο παιδί, ο Αλέξανδρος Γρηγορόπουλος. Ακόμη τον κλαίμε. Όλα τα κόμματα, όλοι οι πολιτικοί ή έστω οι περισσότεροι τον θυμόμαστε. Προσπαθούμε συναισθηματικά, όσοι είμαστε γονείς, να σταθούμε στην οικογένειά του. Δείξαμε μια μεγάλη ωριμότητα και ως πολιτικό σύστημα και ως χώρα. Μια ευαισθησία στην ανθρώπινη ζωή, ειδικά ενός μικρού παιδιού.
Πριν από λίγες μέρες κάηκαν τρεις συνάνθρωποί μας από δολοφονική επίθεση. Και τα πολιτικά κόμματα και οι δημοσιογράφοι τους ξεχάσαμε πάρα πολύ γρήγορα.
Αναρωτιέμαι: Όπως στη Μετεμφυλιακή Ελλάδα, δεν είχα αξία η ζωή ενός Αριστερού, έτσι και στη Μεταπολιτευτική Ελλάδα, δεν έχει αξία η ζωή ενός ανθρώπου, όταν δεν την αφαιρεί αστυφύλακας; Τί είναι αυτό το πράγμα; Ποια συνείδηση έχουμε βοηθήσει να επεκταθεί σε αυτή τη κοινωνία;
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, πρέπει να συνέλθουμε το συντομότερο δυνατό, διότι έτσι όπως εξελίσσεται η κατάσταση δεν ξέρω τί μέλλον έχει το πολιτικό σύστημα -και πιο σοβαρό απ’ αυτό- τί μέλλον έχουν οι πολίτες αυτής της χώρας και η πατρίδα μας.
Ευχαριστώ πολύ.