Αθήνα, 12 Μαΐου 2010
ΟΜΙΛΙΑ & ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΣΑΧΙΝΙΔΗ
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΙΣΟΛΟΓΙΜΟΥ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
(11 Μαΐου)
Κατ’ αρχάς να εκφράσω την ευχαρίστησή και την ικανοποίησή μου που οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης ανακάλυψαν ότι αυτό που έχει σημασία για την εκτέλεση των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η χώρα μας έναντι των εταίρων μας, δεν είναι η πορεία της κεντρικής κυβέρνησης αλλά είναι η πορεία και τα αποτελέσματα των στοιχείων της γενικής κυβέρνησης.
Χαίρομαι πάρα πολύ γιατί ουσιαστικά θα ήθελα να επισημάνω ότι μέχρι τώρα δυνατότητα παρακολούθησης μηνιαίων στοιχείων δεν παρέλαβα, όταν πήγα στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Εάν κάνω λάθος θα ήθελα να μου το επισημάνει οποιοσδήποτε συνάδελφος της Νέας Δημοκρατίας έχει την δυνατότητα. Να μου πει ότι στο ΓΛΚ μπορούσαμε σε μηνιαία βάση να έχουμε την δυνατότητα να παρακολουθούμε με τέτοια ακρίβεια τα στοιχεία όπως την θέλουν σήμερα οι συνάδελφοι. Παρ’ όλα αυτά για την ενημέρωση των συναδέλφων της Επιτροπής να τους πω ότι μία από τις πρωτοβουλίες που πήρε η κυβέρνηση είναι να συγκροτήσει πλέον μία Επιτροπή, αντικείμενο της οποίας θα είναι η παραγωγή μηνιαίων στοιχείων καθώς μία από τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα μας είναι να παράγει μηνιαία στοιχεία σε ότι αφορά την πορεία της γενικής κυβέρνησης.
Πριν ξεκινήσω να κάνω μία αποτίμηση του προϋπολογισμού, θα ήθελα να κάνω μία ειδική αναφορά στην τελευταία συνεδρίαση του Ecofin, όπου πιστεύω ότι πάρθηκε μία από τις πιο σημαντικές αποφάσεις που αφορούν το μέλλον της ευρωζώνης με την θέσπιση ενός ειδικού μηχανισμού, ο οποίος θα παράσχει στήριξη σε οποιαδήποτε χώρα βρίσκεται αντιμέτωπη με προβλήματα. Πιστεύω ότι η απόφαση η οποία πάρθηκε την Κυριακή, είναι κατά κάποιον τρόπο η δικαίωση των επιλογών που έκανε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ από την πρώτη μέρα που ανέλαβε την διακυβέρνηση της χώρας.
Είναι η απάντηση σε όλους αυτούς που λένε, κινούμενοι στην λογική των λαθρεπιβατών του πολιτικού συστήματος, ότι θέλουμε τα λεφτά τα οποία έρχονται με τον νόμο που ψήφισε την Πέμπτη η Βουλή, αλλά δεν θέλουμε να αναλάβουμε τις πολιτικές ευθύνες που αντιστοιχούν σ’ αυτά τα λεφτά.
Είναι η απάντηση σ’ αυτούς οι οποίοι, όπως είδαμε την Πέμπτη και την Παρασκευή, προχώρησαν σε μία καινούργια κοινοβουλευτική πρακτική, όπου πλέον αρχίζουν και υπερψηφίζουν παραγράφους από άρθρα και υποψιάζομαι ότι το επόμενο βήμα τους θα είναι να ψηφίζουν εδάφια από προτάσεις από άρθρα. Είναι καινούργιες και καινοτόμες κοινοβουλευτικές πρακτικές αυτές που είδαμε την προηγούμενη εβδομάδα.
Φαίνεται ότι αυτό το οποίο θέλουν να κάνουν οι συνάδελφοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης είναι να υπερψηφίζουν μόνο εκείνες τις διατάξεις οι οποίες συνεπάγονται δαπάνες για τον κρατικό προϋπολογισμό αλλά δεν είναι διατεθειμένοι να υπερψηφίσουν εκείνες τις διατάξεις, οι οποίες συνεπάγονται βάρη για τους Έλληνες πολίτες. Διότι κινούμενοι σε μια πολιτική λαθρεπιβάτη του πολιτικού συστήματος υπολογίζουν ότι αυτοί θα αποκομίσουν τα οφέλη από την στάση που κράτησαν την προηγούμενη εβδομάδα μέσα στη Βουλή. Όμως ο ελληνικός λαός νομίζω ότι θα μπορέσει να αξιολογήσει ποιοι σ’ αυτήν την μάχη τήρησαν στάση ευθύνης και ποιοι πραγματικά κινήθηκαν μέσα σε μια πρακτική του παρελθόντος και με πλήρη ανευθυνότητα.
Η απόφαση που πάρθηκε δείχνει τους όρους και τις συνθήκες μέσα στις οποίες διαπραγματευτήκαμε, προκειμένου να πετύχουμε την λύση που δόθηκε για πρώτη φορά για την Ελλάδα και που όπως φαίνεται αποτέλεσε το πρότυπο πάνω στο οποίο στηρίχθηκε το Ecofin για την λύση που δίνει σε οποιαδήποτε χώρα χρειαστεί να προσφύγει στον μηχανισμό. Εκείνο που μπορώ να πω στους συναδέλφους είναι ότι Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέλεξε μία λύση που συνδυάζει χρήματα από την Ε.Ε. και το Δ.Ν.Τ. για οποιαδήποτε χώρα της Ε.Ε. χτυπήσει την πόρτα για τον μηχανισμό.
Επειδή μπορεί να τεθεί το ερώτημα γιατί ξαναμπαίνει το Δ.Ν.Τ. θα μπορούσα να δώσω τις εξής απαντήσεις. Αυτό το κάνει η Ε.Ε. είτε επειδή δεν έχει ακόμη την υποδομή, την τεχνογνωσία για να μπορέσει να έχει ένα αυστηρό πλαίσιο επιτήρησης και τους μηχανισμούς οι οποίοι απαιτούνται για να διαχειριστούν τέτοια πακέτα στήριξης. Διότι όπως γνωρίζετε η απόφαση αυτή προβλέπει ένα πακέτο της τάξης των 750 δισ. από αυτά τα 500 δισ. προέρχονται από την ίδια την Ε.Ε. και τα υπόλοιπα από το Δ.Ν.Τ. Βεβαίως ένας άλλος λόγος που ενδεχομένως η Ε.Ε. δεν ήθελε να έχει κάτι διαφορετικό ως λύση μπορεί να σχετίζεται με το σκεπτικό ότι δεν θέλει να λειτουργεί ως ταμείο αλλά ως ένωση κρατών που διατηρούν μεγάλο βαθμό αυτονομίας στις αποφάσεις τους.
Διάβασα αυτές τις ημέρες ότι κακώς πήραμε τα μέτρα. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι εμείς προχωρήσαμε σε δύσκολα μέτρα αλλά δεν άκουσα και κανέναν άλλον να αντιτείνει κάποιο ουσιαστικό επιχείρημα, ότι υπήρχε άλλος δρόμος. Γιατί δεν άκουσα κανέναν δημόσια να πει ότι μία από τις επιλογές που θα μπορούσαμε να κάνουμε θα ήταν η στάση πληρωμών. Αν κάποιος πιστεύει ότι η στάση πληρωμών ήταν μία από τις επιλογές μας, να βγει να το πει δημόσια.
Το πρώτο μέλημα της κυβέρνησης ήταν να βάλουμε σε τάξη τα δημόσια οικονομικά. Θα πρέπει να τονίσω κάτι γιατί υπάρχουν και λανθάνουσες αντιλήψεις. Αυτό δεν το κάνουμε γιατί έτσι κρίναμε εμείς, αλλά γιατί τα δημόσια οικονομικά της χώρας είχαν φθάσει σ’ ένα αδιέξοδο. Υπήρχε μία ανεξέλεγκτη δυναμική στο λόγο του χρέους προς ΑΕΠ το οποίο πλέον σήμερα είναι και το θέμα της μελέτης όλων των αναλυτών σε όλα τα μέρη του κόσμου, οι οποίοι ασχολούνται με την δυναμική του χρέους της Ελλάδος και πάνω σ’ αυτό διατυπώνουν μία σειρά από εκτιμήσεις. Άρα, ανεξάρτητα από το τί συνέβη, η χώρα έπρεπε να ασχοληθεί με την αποκατάσταση της δημοσιονομικής τάξης.
Σε αυτούς τους μήνες η χώρα πέρασε πολλά. Το πρόβλημα ήταν ότι είχαμε μια τρομερή πίεση, μια επίθεση που ξεκίνησε από τις αγορές και η οποία, ουσιαστικά, μας εμπόδισε να εφαρμόσουμε όλα εκείνα τα μέτρα τα οποία είχαμε ανακοινώσει και είχαμε περάσει μέσα από την κοινοβουλευτική διαδικασία θεσμοθετώντας τα, έτσι ώστε να επιτρέψουμε, πραγματικά, στην οικονομία μας να πάρει μια ανάσα.
Γι' αυτό, κάποια στιγμή, όταν συνειδητοποιήσαμε πλέον ότι δεν υπήρχε περιθώριο να διασφαλίσουμε το χρόνο που απαιτείται για να αρχίσουν να παράγουν τα μέτρα – τα οποία υιοθετήσαμε – τα αναμενόμενα αποτελέσματα, και ταυτόχρονα οι εξελίξεις στις αγορές δημιούργησαν τεράστιες πιέσεις, δημιούργησαν τεράστια εμπόδια στην πρόσβαση στην αγορά κεφαλαίου και σε επιτόκια τα οποία δεν ήταν αποδεκτά, γι' αυτό και πήραμε την απόφαση να προχωρήσουμε στην ενεργοποίηση του Μηχανισμού Στήριξης.
Για εμάς δεν είναι ευχάριστο, ούτε και θέλαμε να υιοθετήσουμε μέτρα τα οποία είναι άδικα για πολλούς συμπολίτες, διότι ακούω από πολλούς να λένε ότι εμείς κακώς έχουμε πάρει αυτά τα μέτρα.
Ήταν αναγκαία η απόφαση, η οποία πήραμε, διότι η χώρα δεν μπορεί να πάψει να υφίσταται ως οικονομία και αυτό υπαγορεύει ένα αδιαπραγμάτευτο, πέρα από κάθε πολιτικό κόστος, καθήκον. Εάν η επιλογή μας, κύριε Πρόεδρε, είναι μεταξύ της διάσωσης της χώρας και της επανεκλογής, επιλέγουμε τη διάσωση της χώρας. Έχουμε ιστορική ευθύνη απέναντι στους πολίτες αυτής της χώρας, απέναντι στις επόμενες γενιές αυτής της χώρας, να διασφαλίσουμε ότι η χώρα αυτή θα συνεχίσει να λειτουργεί, αδιαφορώντας για το οποιοδήποτε πολιτικό κόστος, αδιαφορώντας για το αν τελικά θα καταφέρουμε να επανεκλέγουμε. Προηγείται η διάσωση της χώρας και έπονται τα οποιαδήποτε άλλα κριτήρια.
Σήμερα, γινόμαστε μάρτυρες ραγδαίων εξελίξεων που δικαιώνουν τις προσπάθειες που καταβάλαμε όλο αυτό το χρονικό διάστημα στο εσωτερικό της Ευρωζώνης, και αυτό θέλω να το τονίσω ακόμα και αυτή τη στιγμή, διότι από τη στιγμή που αναλάβαμε την εντολή για τη διακυβέρνηση της χώρας και συνειδητοποιήσαμε τα δημοσιονομικά αδιέξοδα, εκείνο το οποίο διαπιστώσαμε είναι το εξής: «ότι η χώρα μας δεν έχει πολλαπλότητα επιλογών», δηλαδή υπήρχε μια αδιέξοδη δημοσιονομική κατάσταση και η μόνη λύση που υπήρχε ήταν η προσφυγή στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Εμείς, όμως, δεν επιθυμούσαμε αυτή τη λύση, εμείς αυτό το οποίο θέλαμε, εκείνη τη στιγμή, ήταν να πείσουμε τους Ευρωπαίους εταίρους μας ότι αυτό το οποίο είχε ανάγκη η χώρα ήταν μια λύση στο εσωτερικό της Ευρωζώνης. Δυστυχώς, η ταχύτητα πρόσληψης του προβλήματος δεν ήταν ομοιόμορφη στο εσωτερικό της Ευρωζώνης, και το αποτέλεσμα ήταν να χαθεί πολύτιμος χρόνος μέχρι να διασφαλίσουμε την διαμόρφωση ενός Μηχανισμού Στήριξης για την Ελλάδα, που ουσιαστικά λειτούργησε και ως πρότυπο του Μηχανισμού που υιοθέτησε επίσημα, πλέον, η Ευρωπαϊκή Ένωση για το σύνολο των μελών της.
Σήμερα, και άλλες χώρες πλέον είναι αναγκασμένες να πάρουν μέτρα και αυτό φάνηκε από την Απόφαση που βγήκε την Κυριακή, όπου κλήθηκαν χώρες του Μεσογειακού νότου – και αναφέρομαι χαρακτηριστικά στις περιπτώσεις της Ισπανίας και της Πορτογαλίας – στις 18 Μαΐου, δηλαδή στο Ecofin της Τρίτης, να ανακοινώσουν μέτρα τα οποία θα πάρουν, αλλά και άλλες χώρες οι οποίες, επίσης, έχουν δημοσιονομικά προβλήματα και οι οποίες, επίσης, θα πρέπει να πάρουν μέτρα για τη μείωση των ελλειμμάτων, πράγμα που αναφέρεται και στην Απόφαση που υπάρχει.
Ποια ήταν όμως η δική μας ιδιαιτερότητα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες; Η δική μας ιδιαιτερότητα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ήταν ότι εμείς είχαμε ένα τεράστιο έλλειμμα αξιοπιστίας. Έλλειμμα αξιοπιστίας το οποίο ήταν αποτέλεσμα των πολιτικών επιλογών που έκανε η προηγούμενη Κυβέρνηση, η οποία έδινε μια στρεβλή εικόνα για το ποια ήταν η πραγματική κατάσταση της χώρας, και η οποία Κυβέρνηση είναι η μόνη στην ιστορία, η οποία κατάφερε δύο φορές μέσα σε ένα μικρό χρονικό διάστημα, να βάλει τη χώρα σε καθεστώς επιτήρησης.
Έτσι η Ελλάδα βρέθηκε αντιμέτωπη με ένα τεράστιο πρόβλημα εξαιτίας του ελλείμματος αξιοπιστίας, ενώ οι υπόλοιπες χώρες του Ευρωπαϊκού νότου, οι οποίες, αυτή τη στιγμή, καλούνται να πάρουν μέτρα μείωσης των ελλειμμάτων τους, έχουν καλύτερη αξιοπιστία και γι' αυτό δεν έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με το μέγεθος των επιθέσεων με το οποίο βρέθηκε αντιμέτωπη η δική μας χώρα. Βεβαίως, είδαμε ότι τελικά η Ευρωπαϊκή Ένωση, έστω και με καθυστέρηση, κινήθηκε με τη λειτουργία και ενεργοποίηση του Μηχανισμού. Όχι μόνο αυτό, αλλά έχουμε δει από εκείνη την ημέρα μια παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, η οποία έδωσε τη δυνατότητα με την παρέμβασή της στις αγορές ομολόγων – σε κάποιες αγορές ομολόγων, οι οποίες μέχρι τώρα δεν λειτουργούσαν – να αρχίσουν σταδιακά να λειτουργούν κατά ένα τρόπο ομαλό, για αυτό και είδαμε μια κατακόρυφη πτώση των επιτοκίων στις αγορές ομολόγων, μεταξύ των οποίων και στην ελληνική αγορά ομολόγων.
Τελικά, μετά από μια εξάμηνη εμπειρία η Ευρωπαϊκή Ένωση φαίνεται να οδηγείται στην αναζήτηση νέων δρόμων. Αρχικά κινήθηκε πάρα πολύ συντηρητικά, με δισταγμό και με υπερβολική πίστη στις αγορές. Αυτή την κωλυσιεργία, βεβαίως, την πλήρωσαν πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βρίσκονται αντιμέτωπες με προβλήματα, όπως η Ελλάδα, και ιδιαίτερα με προβλήματα ανταγωνισμού.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, βρισκόμαστε στον πέμπτο μήνα Εκτέλεσης του Προϋπολογισμού. Αυτή τη στιγμή έχουμε διαθέσιμα στοιχεία που αφορούν το πρώτο τετράμηνο, αν και οφείλω να αναγνωρίσω ότι τα στοιχεία τα οποία αφορούν αυτό το τετράμηνο, είναι στοιχεία προσωρινά. Έχουμε δεσμευτεί ότι το πρώτο δεκαήμερο κάθε μήνα θα βγάζουμε τα προσωρινά στοιχεία που αφορούν τον προηγούμενο μήνα και τα στοιχεία αυτά θα οριστικοποιούνται περίπου έως την τρίτη ή την τέταρτη εβδομάδα του επόμενου μήνα.
Βλέπουμε τα πρώτα ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Παρ' όλες τις αντίξοες δημοσιονομικές συνθήκες, που παραλάβαμε, οι προσπάθειες της Κυβέρνησης, αλλά και οι θυσίες που πραγματοποιεί σήμερα ο ελληνικός λαός, αρχίζουν να αποδίδουν καρπούς και θα μπορέσει η χώρα μας να βγει από το οικονομικό αδιέξοδο το οποίο αντιμετωπίζει.
Όπως προκύπτει από τα προσωρινά διαθέσιμα στοιχεία του Κρατικού Προϋπολογισμού για το πρώτο τετράμηνο του 2010, σε δημοσιονομική βάση, το έλλειμμα διαμορφώθηκε περίπου στα 6,2 δισεκατομμύρια ευρώ από 10,7 δισεκατομμύρια ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2009. Αυτό ουσιαστικά μεταφράζεται σε μείωση κατά 41,8%, έναντι του ετήσιου στόχου για μείωση κατά 35,1% που προβλέπεται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, αφού συμπεριληφθούν και τα μέτρα εκείνα τα οποία λήφθηκαν τον Μάρτιο του 2010. Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του πρώτου τετραμήνου οφείλεται τόσο στη μείωση των δαπανών όσο και στην αύξηση των εσόδων και έχει επιτευχθεί πριν ακόμα αποδώσουν πλήρως τα μέτρα που θεσπίστηκαν τον Μάρτιο του 2010.
Ειδικότερα, τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού αυξήθηκαν κατά 10% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους και έναντι του ετήσιου στόχου στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης για αύξηση κατά 11,7%.
Από την πλευρά των πρωτογενών δαπανών, αυτές είναι μειωμένες κατά 8,7% έναντι ετήσιου στόχου μείωσης κατά 4,4% και οι δαπάνες για τόκους μειώθηκαν κατά 4,6% έναντι της ετήσιας πρόβλεψης για αύξηση κατά 5,1%. Οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων είναι περιορισμένες κατά 39,1%, ενώ τα έσοδά του μειώθηκαν κατά 39,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2009.
Αυτά τα αποτελέσματα δεν προέκυψαν τυχαία. Έγιναν συγκεκριμένες επιλογές στο διάστημα που μεσολάβησε τόσο στο Υπουργείο Οικονομικών, και ιδιαίτερα στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους όσο και στα υπόλοιπα Υπουργεία, προκειμένου να φτάσουμε σε αυτό το σημείο.
Θα ήθελα, κύριε Πρόεδρε, εδώ, να τονίσω πόσο σημαντικό είναι το έργο το οποίο επιτελείται αυτή τη στιγμή από τις διμερείς ομάδες εργασίας Παρακολούθησης και Εκτέλεσης του Τακτικού Προϋπολογισμού μεταξύ του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και κάθε Υπουργείου.
Η παρακολούθηση των δαπανών έχει καταστεί περισσότερο διαφανής. Καταβάλλεται προσπάθεια για έγκαιρη επισήμανση προβλημάτων, αλλά και εξεύρεση λύσεων. Το σημαντικότερο είναι πως με αυτό τον τρόπο γίνεται ένα επιπλέον βήμα, ώστε τα Υπουργεία και οι σχετικοί φορείς να αρχίσουν να εμπεδώνουν σε μεγαλύτερο βαθμό την αντίληψη ότι το Κράτος δεν έχει στα χέρια του το «Κέρας της Αμάλθειας» και ότι το νοικοκύρεμα των Δημόσιων οικονομικών απαιτεί προσπάθεια σε πολλά επίπεδα, δηλαδή τόσο σε επίπεδο νομοθετικών παρεμβάσεων και ευρύτερων αλλαγών όσο και σε επίπεδο καθημερινής διαχείρισης.
Στο διάστημα αυτό δώσαμε και μια ιδιαίτερη βαρύτητα στη βελτίωση της ποιότητας των στατιστικών στοιχείων. Όπως γνωρίζετε, βασική προτεραιότητα της Κυβέρνησης είναι η διαφάνεια και η αξιοπιστία των ελληνικών στατιστικών. Γι' αυτό το λόγο προχωρήσαμε στην ίδρυση της ΕΛ.ΣΤΑΤ. για την αδιάβλητη παραγωγή των ελληνικών στατιστικών στοιχείων σε συνεργασία πάντα με την Eurostat.
Οφείλουμε στον ελληνικό λαό να του αποκαλύπτουμε την πραγματική εικόνα της οικονομίας. Οφείλουμε να διατηρούμε ακέραιη την αξιοπιστία της χώρας έναντι των διεθνών της εταίρων και των επενδυτών. Η ωραιοποίηση των στατιστικών στοιχείων που χρησιμοποίησε η προηγούμενη Κυβέρνηση, αφού έκανε την περίφημη απογραφή μέσα από την οποία θεωρητικά θα διασφάλιζε ποιοτικά, σωστά στοιχεία για τη χώρα, τελικά αποδείχτηκε ότι ήταν καταστροφική για την αξιοπιστία της χώρας μας και αυτό το έλλειμμα αξιοπιστίας πληρώνουμε σήμερα.
Πριν από μερικές ημέρες, στις 22 Απριλίου 2010, η Eurostat ανακοίνωσε τα νεότερα στοιχεία για τα ελλείμματα της Ευρωζώνης. Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στο 13,6% έναντι αρχικών εκτιμήσεων για 12,7% του Α.Ε.Π. και αυτό αποτελεί μια πρώτη απάντηση σε όλους αυτούς από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, οι οποίοι μας έλεγαν στις μέχρι τώρα συζητήσεις ότι η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. προχώρησε σε «φούσκωμα», ενός κατά τα άλλα χαμηλότερου ελλείμματος, που υποτίθεται ότι αυτοί παρέδωσαν στην Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ..
Η νέα αυτή εκτίμηση αποδίδεται, εν μέρει, στη νεότερη, χαμηλότερη εκτίμηση της Eurostat για το ΑΕΠ του 2009 αλλά και σε αβεβαιότητες σχετικά με ύψος της λεγόμενης «λευκής τρύπας», δηλαδή το πλεόνασμα των ασφαλιστικών ταμείων. Η νέα εκτίμηση – και βέβαια εδώ, κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να σας επισημάνω ότι αυτό έχει να κάνει πάρα πολύ με την παράκληση που διατυπώθηκε από συνάδελφο της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την παραγωγή μηνιαίων στοιχείων, διότι ήταν αυτή η περίφημη «άσπρη τρύπα», η οποία οδηγούσε στα αβέβαια αποτελέσματα. Η παρακολούθησή της γινόταν με πάρα πολύ μεγάλη καθυστέρηση και σίγουρα όχι σε μηνιαία βάση. Η αναθεώρηση του ελλείμματος από τη Eurostat βασίζεται στην κοινοποίηση των στοιχείων του ελλείμματος προς τη Eurostat, που αποτελεί υποχρέωση όλων των χωρών της Ευρωζώνης. Έγινε από την Ελληνική Στατιστική Αρχή και έλαβε υπόψη της τις συστάσεις που προέκυψαν από την τριήμερη τεχνική επίσκεψη κλιμακίου της Eurostat στην Ελλάδα.
Στην ανακοίνωσή της η Eurostat εξακολουθεί να εκφράζει τις επιμέρους επιφυλάξεις της σχετικά με τα στοιχεία σε ότι αφορά στα αποτελέσματα του ευρύτερου δημόσιου τομέα – και το τονίζω αυτό – την κατάταξη κάποιων δημόσιων οργανισμών και την καταγραφή των swaps. Ειδικότερα, για τα off-market swaps, σύμφωνα με την αλλαγή των κανόνων της Eurostat του 2008, έπρεπε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να τα είχε καταγράψει στο χρέος από το 2008. Πράγμα το οποίο δεν το έπραξε, με αποτέλεσμα σήμερα να ελέγχεται η Ελλάδα γιατί, ενώ άλλαξαν οι κανονισμοί σχετικά με το πώς καταγράφονται τα off-market swaps το 2008, δεν είχε φροντίσει το 2008, ούτε το 2009 να το κάνει.
Και τώρα, με βάσει αυτές τις επιφυλάξεις, η Eurostat εκτιμά ενδεχόμενη περαιτέρω αναθεώρηση των στοιχείων του ελλείμματος του 2009 κατά 0,3 έως 0,5 ποσοστιαίες μονάδες του Α.Ε.Π. και για το δημόσιο χρέος κατά 5 έως 7 μονάδες του Α.Ε.Π. Τα νέα στοιχεία δείχνουν με σαφήνεια το μέγεθος του εκτροχιασμού τόσο στο Δημόσιο Τομέα αλλά και στα ασφαλιστικά ταμεία ειδικότερα, που οδήγησαν οι λανθασμένες πρακτικές και πολιτικές της προηγούμενης Κυβέρνησης. Αποδεικνύουν, για ακόμη μία φορά, ότι το έλλειμμα αξιοπιστίας που αντιμετώπισε η χώρα μας είναι αποτέλεσμα της διαστρέβλωσης των εθνικών οικονομικών μεγεθών από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Μιας Κυβέρνησης που η προηγούμενη θητεία της είναι η βασική, γενεσιουργική αιτία που οδήγησε τη χώρα μας ένα βήμα πριν από την πτώχευση.
Η συγκυρία, σίγουρα, δεν ευνοεί αυτόν που έχει την ευθύνη να αναλαμβάνει επώδυνες αποφάσεις. Αλλά η Νέα Δημοκρατία, εντελώς καιροσκοπικά, τη χρησιμοποιεί ως ευκαιρία για να διαγράψει την εξαετή της διακυβέρνηση και έτσι το μόνο που κάνει είναι να αντιδρά σαν τον «τζαμπατζή», καταψηφίζοντας τόσο τα οικονομικά μέτρα όσο και την παροχή πολιτικής στήριξης. Αποδεικνύει ότι δεν είναι για τα δύσκολα καθώς όταν «τα βλέπει σκούρα το βάζει στα πόδια» και λιποτακτεί αποποιούμενη όλες τις ευθύνες της ανεύθυνης πολιτικής της όπως έκανε τον Οκτώβριο του 2009.
Σας ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
Θα ήθελα να κάνω δύο γενικότερες τοποθετήσεις που έχουν να κάνουν με ερωτήματα που έθεσαν οι συνάδελφοι και ιδιαίτερα, εάν δεν απατώμαι, σε ερώτημα που έθεσε ο κ. Κουσελάς, αναφορικά με την Αρχή που έχει ανακοινώσει η Κυβέρνηση ότι θα συγκροτήσει εντός του Κοινοβουλίου για την παρακολούθηση της πορείας του προϋπολογισμού και όχι μόνο.
Θέλω να ενημερώσω ότι η Κυβέρνηση έχει αναλάβει και την υποχρέωση να φέρει νομοσχέδιο, στο οποίο θα προβλέπεται πέρα από τη συγκρότηση της συγκεκριμένης Αρχής στην οποία αναφέρθηκα προηγουμένως και η δυνατότητα για κατάθεση, πλέον, τριετών προϋπολογισμών προγραμμάτων. Θα περιλαμβάνει, επίσης, τις αλλαγές του δημόσιου λογιστικού, καθώς και την καθιέρωση δημοσιονομικών κανόνων.
Αυτό που έχουμε διαπιστώσει παρακολουθώντας τις δημοσιονομικές εμπειρίες των τελευταίων χρόνων ήταν, ότι μια από τις μεγαλύτερες αδυναμίες στον τρόπο που λειτουργεί το πολιτικό σύστημα της χώρας, αλλά και στον τρόπο με τον οποίο εκτελείται ο προϋπολογισμός είναι η απουσία δημοσιονομικών κανόνων, έτσι ώστε σε περίπτωση που διαπιστώσουμε ότι υπάρχουν αποκλίσεις από τους στόχους τους οποίους έχουν τεθεί, να υπάρχουν μηχανισμοί οι οποίοι αυτόματα θα επαναφέρουν τον προϋπολογισμό εντός του πλαισίου, το οποίο προδιαγράφεται από τους στόχους που έχουν τεθεί.
Τέλος, άκουσα μια γενικότερη αναφορά σε ζητήματα υπευθυνότητας και ανευθυνότητας. Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να καταθέσω στα πρακτικά της Επιτροπής την πορεία δύο δεδομένων. Την πορεία των πρωτογενών δαπανών από το 2003 μέχρι το 2009. Θέλω να πω ότι από τα 30 δισ. περίπου που ήταν οι πρωτογενείς δαπάνες το 2003 φθάσαμε κοντά στα 59 δισ. Πρόκειται για μια έκρηξη πρωτογενών δαπανών. Για μένα αυτό είναι μια ένδειξη ανευθυνότητας.
Επίσης, θα ήθελα να καταθέσω και ένα άλλο στοιχείο το οποίο αφορά την ετήσια αύξηση του δημόσιου χρέους από το 2002 μέχρι το 2009, όπου εδώ μπορείτε να δείτε πόσο νέο χρέος προστίθεται κάθε χρόνο από το 2000 μέχρι και το 2009. Αρκεί κάποιος να κοιτάξει τι συμβαίνει το 2008 και το 2009 και να βγάλει τα συμπεράσματά του σχετικά με το ποιος λειτούργησε υπεύθυνα και ποιος ανεύθυνα.
Άκουσα τις τοποθετήσεις όλων των συναδέλφων με ιδιαίτερη προσοχή. Κάνοντας μάλιστα έναν απολογισμό των όσων άκουσα από τους συναδέλφους της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης εύλογα καταλήγω στο συμπέρασμα ότι η Αξιωματική Αντιπολίτευση έχει μια ειδικότητα: «Χτίζει και υπερασπίζεται γραμμές Μαζινό παρά τη συσσωρευμένη εμπειρία που καταδεικνύει ότι οι γραμμές αυτές καταρρέουν».
Κύριοι συνάδελφοι, στην αρχή μας λέγατε ότι τα μέτρα έπρεπε να είχαν παρθεί από την πρώτη μέρα. Θυμάμαι δήλωση του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, ο οποίος είχε πει ότι τα μέτρα έπρεπε να είχαν παρθεί από τις 5 Οκτωβρίου. Σε συνέντευξη του στα «ΝΕΑ», όμως, είπε ότι έπρεπε οι ίδιοι να είχαν πάρει τα μέτρα. Έστω και με μεγάλη καθυστέρηση έχετε την ευκαιρία να αλλάξετε τη στάση σας, τώρα που αναγνωρίζετε ότι τα μέτρα έπρεπε να παρθούν από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, γιατί όταν καλείστε να τοποθετηθείτε μέσα στη Βουλή λέτε ότι «εμείς ψηφίζουμε από εκείνη τη σειρά, από εκείνο το εδάφιο, από εκείνη την παράγραφο, από εκείνο το άρθρο κ.λπ.».
Στην αρχή μας λέγατε ότι «φουσκώσαμε» τα στοιχεία που αφορούν το 2009. Τώρα βλέποντας ότι αυτή η γραμμή έχει καταρριφθεί, μας λέτε, ότι το ΠΑΣΟΚ φταίει που ξέφυγε το δημοσιονομικό έλλειμμα το 2009. Το γεγονός ότι εσείς παραμονές εκλογών δηλώσατε ότι το έλλειμμα είναι 6%, όταν την ίδια περίοδο η Τράπεζα της Ελλάδος δήλωνε ότι είναι, τουλάχιστον, 10% και θα πάει πάνω από 12% στο τέλος του χρόνου, το γεγονός ότι υπάρχει επιστολή την οποία σας κατέθεσα επανειλημμένως σε αυτήν την Επιτροπή, από την ίδια την Κοινότητα η οποία λέει ότι θα πάμε για διψήφιο δημοσιονομικό έλλειμμα από τον Ιούνιο και σας καλούσε να πάρετε μέτρα, προφανώς είναι κάτι το οποίο είτε δεν θέλετε να θυμάστε είτε δεν θέλετε να αναφέρετε στην Επιτροπή.
Τέλος, μιλάτε για ένα έλλειμμα το οποίο διαμορφώθηκε τους 3 τελευταίους μήνες. Εμείς διαπιστώσαμε ότι βρεθήκαμε αντιμέτωποι με τα Ταμεία Κοινωνικής Ασφάλισης με αιτήματα που ξεπερνούσαν το 1 και 1,5 δισ. ευρώ. Δηλαδή για να μπορέσουν να συνεχίσουν τα Ταμεία Κοινωνικής Ασφάλισης, θα έπρεπε να δώσουμε 1,5 δισ. ευρώ.
Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να ενημερώσω τους συναδέλφους για το ποσό που είχε προβλεφθεί για τον ΟΑΕΕ το 2009 και ποιο είναι τελικά το ποσό το οποίο αποδόθηκε. Η πρόβλεψη που υπήρχε ήταν 300 εκατομμύρια και καταλήξαμε να δώσουμε 1 δισ. Γι αυτό, λοιπόν, είναι πρόκληση στην κοινή λογική να έρχονται οι συνάδελφοι της Ν.Δ. και να μας λένε ότι για το 13,6% ευθύνονται οι 3 τελευταίοι μήνες διακυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Έλεος! Σεβαστείτε τη νοημοσύνη του έλληνα πολίτη. Σας παρακολουθούν και θέλουν κάποια στιγμή να ακούσουν ορισμένες αλήθειες.
Στην αρχή μας έλεγαν ότι το ΠΑΣΟΚ και η Κυβέρνηση ευθύνεται που έβαλε τη χώρα στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, έμμεσα μέσω του ευρωπαϊκού μηχανισμού. Σήμερα διατυπώνουν μια διαφορετική θέση. Λένε ότι όντως ο μηχανισμός που έκανε η Ευρώπη έχει μέσα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, αλλά δεν έχει προσφύγει κανένας άλλος παρά μόνο η Ελλάδα. Το γεγονός ότι η Ευρώπη μέσα σε λίγους μήνες, εκεί που δεν είχε κανέναν μηχανισμό λαμβάνει μια πρόνοια πρώτα για την Ελλάδα και αμέσως μετά την πρόνοια αυτή προχωρεί στην συγκρότηση ενός ευρωπαϊκού μηχανισμού που έχει μέσα και το Δ.Ν.Τ. είναι κάτι που το παραβλέπετε εντελώς. Προφανώς, γιατί κατά τη δική σας εκτίμηση, αυτό έγινε εντελώς τυχαία και είναι εντελώς ανεξάρτητο από αυτό που εμείς επικαλεστήκαμε από την πρώτη στιγμή, ότι η ευρωζώνη έχει ένα θεσμικό έλλειμμα, έχει μια αδυναμία, ότι όταν μια χώρα βρίσκεται αντιμέτωπη με μια κερδοσκοπική επίθεση στην αγορά και δεν έχει τη δυνατότητα να προστατεύσει τον εαυτό της, γι αυτό ήταν αναγκαίο να δημιουργηθεί αυτός ο μηχανισμός.
Οι Βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης μας εγκαλείτε για τις αναθεωρήσεις. Μας λέτε ότι έχουμε κάνει πολλές αναθεωρήσεις. Από ό,τι όμως διαπιστώνω σας διαφεύγει, ότι αυτό που άλλαξε ήταν η αφετηρία και η αφετηρία είναι το αποτέλεσμα του έτους 2009. Και καταλήξαμε αυτή τη στιγμή το έτος 2009 να είναι στο 13,6% και με επισήμανση, όπως ανέφερα από το Δελτίο Τύπου της Eurostat, ότι, ενδεχομένως, αυτό το 13,6% να μην είναι και το τελικό και να υπάρξει μια περίπτωση να βρεθούμε σε ένα μέγεθος πάνω από αυτό.
Υπάρχει και μια άλλη ανατροπή που αφορούσε το 2009. Μέχρι τώρα είχαμε μια εκτίμηση ότι ο ρυθμός ανάπτυξης το 2009 θα είναι κοντά στο μείον 1% για να καταλήξουμε τελικά ότι είναι στο μείον 2%. Και, βεβαίως, δεν παραγνωρίζουμε μια πραγματικότητα με την οποία βρεθήκαμε αντιμέτωποι στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου, όπου το κόστος δανεισμού ανέβηκε. Αυτά τα δεδομένα, αυτές οι πραγματικότητες μας υποχρέωσαν να πάρουμε πρόσθετα μέτρα, όπως, επίσης, και η εκτίμηση ότι οι ρυθμοί ανάπτυξης του 2010 θα είναι αρνητικοί και μάλιστα έξω από το πλαίσιο των αρχικών προβλέψεων που υπήρχε.
Φαίνεται, λοιπόν, ότι οι συνάδελφοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης θεωρούν παρά το γεγονός ότι είχαμε όλες αυτές τις αλλαγές, ότι εμείς δεν θα έπρεπε να κάνουμε καμία προσαρμογή σε αυτά τα δεδομένα. Ήταν ο τρόπος με τον οποίον αντιλαμβάνονταν το πώς ασκείται η οικονομική πολιτική για αυτό και η χώρα έφτασε σε αυτό το σημείο.
Οφείλω όμως να ομολογήσω ότι τα όσα είχαμε να αντιμετωπίσουμε ως Υπουργείο Οικονομικών αυτό το πρώτο τετράμηνο του χρόνου ήταν πέρα και πάνω από κάθε πρόβλεψη.
Ειλικρινά μέρα με την μέρα είχαμε να δώσουμε μια σημαντική μάχη και ο Υπουργός Οικονομικών και εγώ ως συνεργάτης του και Υφυπουργός του, και αυτό δεν μας επέτρεψε να έρθουμε εδώ και να εκπληρώσουμε την υποχρέωση την οποία έχουμε αναλάβει, να ενημερώνουμε δηλαδή συστηματικά και με υπεύθυνο τρόπο τους συναδέλφους μας. Ζητώ συγγνώμη γιατί πραγματικά εάν θέλετε έμεινα πίσω από τη δέσμευση που προσωπικά και εγώ και ο Υπουργός Οικονομικών είχαμε αναλάβει.
Όμως θα ήθελα να επισημάνω κάτι κύριοι συνάδελφοι και απευθύνομαι σε όλους τους συναδέλφους ότι ποτέ δεν καθυστερήσαμε να ενημερώσουμε όλους αυτούς οι οποίοι ενδιαφέρονται και παρακολουθούν τα δημοσιονομικά μεγέθη της χώρας και ειδικά τα μεγέθη τα οποία αφορούν την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού. Μόλις χθες βγάλαμε το δελτίο του προϋπολογισμού που αφορά το πρώτο τετράμηνο.
Όπως τόνισα είναι προσωρινά τα στοιχεία, δεν είναι τελειωτικά, αλλά είμαστε συνεπείς. Να αναλάβω το βάρος και την ευθύνη, για το γεγονός για το οποίο οι συνάδελφοι δεν είχαν την πορεία εκτέλεσης του τριμήνου έγκαιρα στα χέρια τους παρά το γεγονός ότι αυτά είχαν δημοσιοποιηθεί, καθώς επίσης και του πρώτου τετραμήνου.
Άκουσα επίσης μια αναφορά να γίνεται από τους συναδέλφους, σε μια σειρά από στοιχεία που αφορούν το πρώτο τετράμηνο, και να μας λένε ότι τα στοιχεία τα οποία εσείς παρουσιάζετε στο πρώτο τετράμηνο είναι στοιχεία τα οποία δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα –δεν είμαι σίγουρος τι ακριβώς εννοούν, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Θέλουν να μας πουν ότι έχουμε παραποιήσει τα στοιχεία; Να μας πουν ότι είναι διαφορετικά; Θα χρησιμοποιήσω έναν κανόνα, που εάν τον είχαμε χρησιμοποιήσει το 2009 θα είχαμε προστατέψει το κύρος και την αξιοπιστία της χώρας.
Υπάρχουν δύο ειδών στοιχεία διαθέσιμα, τα οποία μπορεί να τα παρακολουθήσει ο οποιοσδήποτε. Τα δημοσιονομικά στοιχεία, τα οποία βγάζει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Υπάρχουν και τα στοιχεία τα ταμειακά, τα οποία τα βγάζει η Τράπεζα της Ελλάδος. Εκεί κάποιος ο οποίος πραγματικά ενδιαφέρεται και έχει τη δυνατότητα να καθίσει και να κάνει μια παρακολούθηση της πορείας, μπορεί να βγάλει αξιόπιστα συμπεράσματα για το αν τελικά τα στοιχεία αυτά, δηλαδή, τα στοιχεία που βγάζει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ανταποκρίνονται στα πραγματικά δεδομένα της χώρας.
Και να επισημάνω και κάτι για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι. Είναι γεγονός ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, στην αρχή του χρόνου είναι δυνατόν να υφίσταται μια σημαντική απόκλιση μεταξύ των στοιχείων σε δημοσιονομική βάση και των στοιχείων σε ταμειακή βάση. Καθώς όμως προχωράμε μέσα στο χρόνο η απόκλιση αυτή μειώνεται και είναι πάρα πολύ χαμηλή. Αυτό είναι ένα στοιχείο το οποίο κύριε Γείτονα, εσείς είμαι σίγουρος ότι - από την συσσωρευμένη εμπειρία στις συγκεκριμένες επιτροπές - έχετε υπόψη σας. Αν δηλαδή αυτό το στοιχείο έχει αξιοποιηθεί επαρκώς, όταν πέρσι βλέπαμε τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος τα οποία δείχνανε το που έχουμε φθάσει θα βγάζαμε τα συμπεράσματα.
Αν λοιπόν αμφισβητείτε τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου εγώ περιμένω να καταθέσετε με κοινοβουλευτικό έλεγχο, κύριοι συνάδελφοι της Αντιπολίτευσης, είτε των μεγαλύτερων είτε των μικρότερων κομμάτων, οποιοδήποτε ερώτημα σχετικά με την ποιότητα των στοιχείων που παράγονται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, των στοιχείων των οποίων δημοσιοποιούνται επίσημα. Να τα αμφισβητήσετε και να μας ρωτήσετε «γιατί αυτά τα στοιχεία είναι έτσι;».
Επειδή διαπίστωσα ότι κάποιοι από εσάς βάλατε ζητήματα που έχουν να κάνουν με την εξέλιξη των στοιχείων, ποτέ δεν ισχυρίσθηκα ότι τα στοιχεία έχουν μια γραμμικότητα και ιδιαίτερα τα στοιχεία τα οποία αφορούν τους τόκους. Κάποια στοιχεία που αφορούν ιδιαίτερα τους τόκους μπορούν κάποιο μήνα να είναι αυξημένα και κάποιο άλλον μήνα να είναι μειωμένα. Όποιος δεν έχει δει ποτέ στη ζωή του μηνιαία στοιχεία για τους τόκους, μπορεί να κάνει το λάθος και να το πει. Όποιος όμως συστηματικά παρακολουθεί τα στοιχεία για τους τόκους μπορεί να καταλήξει στο εύλογο συμπέρασμα και να διαπιστώσει ότι κάποιους μήνες, τα στοιχεία που αφορούν τις πληρωμές των τόκων, μπορεί να είναι αυξημένα και κάποιους άλλους μήνες να είναι μειωμένα.
Όποιος κοιτά τα στοιχεία μπορεί να δει πως παράγονται τα συγκεκριμένα αποτελέσματα. Εμείς οι ίδιοι επισημαίνουμε για παράδειγμα ότι τα βελτιωμένα έσοδα οφείλονται στο γεγονός ότι εισπράξαμε τα χρήματα από τον έκτακτο φόρο τον οποίο βάλαμε. Ποτέ δεν παραπλανήσαμε το Σώμα. Ποτέ δεν επιδιώξαμε να δώσουμε λανθασμένη πληροφόρηση. Είμαστε εδώ για να απαντάμε και στο πλαίσιο της συγκεκριμένης επιτροπής. Στο κάτω - κάτω είναι καθήκον των συναδέλφων και της συμπολίτευσης και της αντιπολίτευσης να θέτουν τα ερωτήματα και εγώ να απαντώ.
Υπάρχει και η δυνατότητα του κοινοβουλευτικού ελέγχου, αν αμφισβητείτε την ποιότητα των στοιχείων και θα σας απαντήσω σχετικά με τα στοιχεία τα οποία υπάρχουν. Θέλω να πω σε όλους αυτούς οι οποίοι λένε ότι η χώρα δεν θα μπορέσει τελικά να εκτελέσει τον προϋπολογισμό γιατί τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου ή του πρώτου τετραμήνου δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά ή γιατί η μείωση του προϋπολογισμού αυτή είναι συγκυριακή, οφείλεται στα έκτακτα έσοδα ή οφείλεται στο γεγονός ότι έχουμε κάποιες περικοπές δαπανών. Ξέρετε καλύτερα από εμένα ότι μέσα στο πρώτο τρίμηνο δεν μπαίνω καν στο τετράμηνο, δεν έχουν αποτυπωθεί τα περισσότερα από τα μέτρα τα οποία η Κυβέρνηση πήρε, στα μέσα του Μάρτη και πολλά απ’ αυτά τα οποία ανακοινώθηκαν μετά στο Μάιο.
Εμείς περιμένουμε, και αυτό θα φανεί και μέσα από την εκτέλεση του Μαΐου και του Ιουνίου, ότι τελικά η δυναμική αυτή, η οποία θα μας δώσει την πρώτη ένδειξη, το εάν η χώρα θα μπορέσει να παραμείνει συνεπής απέναντι στις δεσμεύσεις, τις οποίες έχει αναλάβει για να περιορίσει το έλλειμμα το 2010, σε ένα μέγεθος, το οποίο θα είναι κύριε Πρόεδρε, κοντά στο 8%, θα φανεί πάρα πολύ ξεκάθαρα. Τότε θα φανεί ποιοι συμπεριφέρθηκαν με υπευθυνότητα, απέναντι σε όλα εκείνα τα μέτρα, τα οποία είναι αναγκαία, δεδομένων των εξελίξεων, ή δεν έχουμε πάρει τα σωστά μέτρα και τις σωστές πρωτοβουλίες. Άλλωστε πολύ σύντομα θα ξαναέρθω στην Επιτροπή για να παρουσιάσω στοιχεία τα οποία αφορούν την εκτέλεση του δεύτερου τριμήνου.