ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ Β’ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑΣ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ Ν.3772/2009 ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΧΕΣΗ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟΥ ΜΕΣΟΥ(ΤΑΞΙ)
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Ακολουθεί η με αριθμό 341/25-1-2010 επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Ευαγγελίας Αμμανατίδου-Πασχαλίδου προς τους Υπουργούς Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σχετικά με τις προθέσεις της Κυβέρνησης για τα προβλήματα από την εφαρμογή του άρθρου 48 του νόμου 3772/2009 κ.λπ.
Η επίκαιρη ερώτηση της κας Αμμανατίδου έχει ως εξής:
« Το άρθρο 48 παράγραφος 4 του νόμου 3772/10-7-2009 αντικατέστησε την παράγραφο 1 του άρθρου 88 του νόμου 3386/23-8-2005 περί κυρώσεως μεταξύ των άλλων, περιλαμβάνοντας και τους οδηγούς κάθε είδους μεταφορικού μέσου οι οποίοι διευκολύνουν την είσοδο, τη μεταφορά ή προώθηση στη χώρα μας ατόμων που δεν έχουν αυτό το δικαίωμα.
Από τη μέχρι τώρα εφαρμογή του συγκεκριμένου άρθρου έχει αποδειχθεί ότι δημιουργούνται κάποιες ανυπέρβλητες και αδικαιολόγητες δυσκολίες στην ομαλή επαγγελματική δραστηριότητα κυρίως των οδηγών και ιδιοκτητών ταξί.
Είναι χαρακτηριστικό το τελευταίο περιστατικό που συνέβη στις 16/12/2009 στη Θεσσαλονίκη. Οδηγός ταξί συνελήφθη επειδή επιβίβασε από τον ειδικό χώρο αναμονής σταθμού των υπεραστικών λεωφορείων (ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης) αλλοδαπούς που τους μετέφερε σε σημείο εντός της πόλης. Οι πελάτες αυτοί δεν διέθεταν τα απαραίτητα έγγραφα πράγμα που δεν είχε και καμία υποχρέωση να διακριβώσει. Ταυτόχρονα κατασχέθηκε και το επαγγελματικό του αυτοκίνητο στο οποίο είναι συνέταιρος με άλλους δύο ιδιοκτήτες.
Ο συγκεκριμένος επαγγελματίας βέβαια μετά την ανακριτή απολογία του, αφέθηκε ελεύθερος χωρίς κανένα περιοριστικό όρο. Θα απαιτηθεί όμως να ολοκληρωθούν χρονοβόρες διαδικασίες για να επιστραφεί το κατασχεμένο όχημα στους ιδιοκτήτες προκαλώντας τους έτσι μεγάλη οικονομική βλάβη, ειδικά σε περίοδο οικονομικής ύφεσης.
Επειδή είναι προφανείς οι αδικίες που προκύπτουν από την εφαρμογή του άρθρου 48 του νόμου 3772/2009 ερωτώνται οι κύριοι Υπουργοί:
Προτίθενται να προχωρήσουν σε άμεση τροποποίηση ώστε να αρθούν οι αδικαιολόγητες δυσμενείς επιπτώσεις σε επαγγελματίες ιδιοκτήτες και οδηγούς ταξί;»
Στην ερώτηση της κυρίας Αμανατίδου θα απαντήσει ο Υπουργός κ. Καστανίδης.
Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ (Υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων): Σας ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Δικαίως ερωτά η συνάδελφος κυρία Αμανατίδου γιατί πράγματι υπάρχει πρόβλημα.
Τα τελευταία χρόνια οξύνθηκε πολύ το πρόβλημα της εισόδου λαθρομεταναστών στη χώρα. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της αυξημένης ροής λαθρομεταναστών εψηφίσθησαν διάφοροι νόμοι που αυξάνουν τις ποινικές κυρώσεις σε όσους εμπλέκονται σε κυκλώματα λαθρομετανάστευσης και διακίνησης λαθρομεταναστών. Μεταξύ δε των άλλων ποινικών κυρώσεων, προσφάτως με το νόμο 3772, προβλέφθηκε η επιπλέον κύρωση της κατασχέσεως του ταξί, όταν ο οδηγός του –άσχετα αν είναι υπάλληλος ή ιδιοκτήτης- μεταφέρει λαθρομετανάστες.
Από την εφαρμογή του νόμου μέχρι και αυτή τη στιγμή διαπιστώνουμε ότι δημιουργούνται τεράστια οικονομικά προβλήματα σε οικογένειες, σε συνεταίρους και σε ιδιοκτήτες που εκμεταλλεύονται ταξί, διότι και αν ακόμη κάποια στιγμή επιστραφεί το κατασχεθέν μέσο με απόφαση του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών, μεσολαβεί πολύς χρόνος. Στις περισσότερες δε από τις περιπτώσεις που είχαμε κατάσχεση του μεταφορικού μέσου -δηλαδή τoυ ταξί- δεν φάνηκε ότι οι οδηγοί εγνώριζαν ή είχαν δόλο στη μεταφορά λαθρομετανάστη. Όχι σε όλες τις περιπτώσεις αλλά στις περισσότερες.
Πρέπει λοιπόν, να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Είναι στις προθέσεις μου, κυρία συνάδελφε, να επανεξετάσουμε και να αναθεωρήσουμε τις διατάξεις που αφορούν την κατάσχεση των μεταφορικών μέσων -στην προκειμένη περίπτωση των ταξί- με ένα τρόπο που να μην αντιμετωπίζουν προβλήματα οικονομικής φύσεως αυτοί που τα εκμεταλλεύονται. Πολύ δε περισσότερο, όταν προφανώς προκύπτει ότι είχαν άγνοια της ταυτότητας του μεταφερομένου.
Την αναθεώρηση θα τη συζητήσω και μαζί σας –εννοώ με τα πολιτικά κόμματα- και φυσικά με τον Υπουργό Υποδομών, ο οποίος είναι συναρμόδιος σε αυτό το θέμα.
Θα είμαι στη διάθεσή σας την επόμενη περίοδο, όπως έχω επισημάνει και στην Πανελλήνια Ομοσπονδία των ταξί και αγοραίων ταξί, σύντομα να ετοιμάσουμε μια αναθεώρηση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Σας ευχαριστώ.
Το λόγο έχει η ερωτώσα Βουλευτής κυρία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, χαίρομαι που θέσατε το θέμα αλλαγής της κύρωσης αυτής της αδικίας, γιατί πράγματι μιλάμε για αδικία. Συμπεριλαμβάνει όσους ιδιοκτήτες και οδηγούς μεταφέρουν μετανάστες χωρίς χαρτιά. Το μεταναστευτικό πρόβλημα στη χώρα μας είναι σοβαρό, είναι αυξημένο, είναι ένα άλλο κομμάτι και γνωρίζετε τις απόψεις μας. Όμως, ένας οδηγός δεν είναι δυνατόν και δεν πρέπει κάθε φορά που θα μεταφέρει έναν πελάτη –γιατί πελάτης είναι στο ταξί- να έχει τη δυνατότητα να του ζητά τα χαρτιά του, αν είναι νόμιμος ή αν δεν είναι.
Ο ν.3386 θεωρούσε αυτήν την πράξη πλημμέλημα. Ο ν.3772/2009 την έκανε κακούργημα, αλλά έχει βάλει και την κατάσχεση του οχήματος, όπως και εσείς είπατε, το οποίο μπορεί να είναι ένα όχημα με συνιδιοκτήτες ή όχι. Ακόμη όμως και στην περίπτωση που ο οδηγός είναι και ο ιδιοκτήτης στο 100% του οχήματος, δεν μπορείς να κλείνεις ένα σπίτι, ειδικά σε συνθήκες οικονομικής ύφεσης, διότι υπάρχει και μια οικογένεια από πίσω και μέχρι να ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία να παραμένει το ταξί στον ΟΔΔΥ.
Εδώ έχω από το Σωματείο Ιδιοκτητών Επιβατηγών Αυτοκινήτων Ταξί Θεσσαλονίκης «ΕΡΜΗΣ» ένα έγγραφο, το οποίο αναφέρει ότι τα κατασχεμένα οχήματα –και θα ήθελα να μου πείτε εάν είναι έτσι- παραδίδονται στον ΟΔΔΥ και μετά από παρέλευση τριών μηνών εκποιούνται. Αν βγει αθωωτική απόφαση μετά από δυο χρόνια, με ποιο αυτοκίνητο ο ιδιοκτήτης ταξί θα εργάζεται; Είναι θέματα που θα πρέπει να τα δείτε.
Όσον αφορά την υπόθεση του οδηγού και συνιδιοκτήτη του ταξί της Θεσσαλονίκης, θα ήθελα να πω ότι έχει βγει βούλευμα. ‘Οπως αναφέρεται και στην ερώτηση που έχω καταθέσει, στο πρώτο εικοσιτετράωρο αφέθηκε ελεύθερος, χωρίς περιοριστικούς όρους και δεν διώχθηκε. Βγήκε και το βούλευμα, το οποίο αίρει την επιβληθείσα κατάσχεση, δυνάμει της από 16/12/2009 εκθέσεως κατάσχεσης των αστυνομικών του Τμήματος Δίωξης Λαθρομετανάστευσης Θεσσαλονίκης, και διατάσσει την απόδοση αυτού στους ιδιοκτήτες, που είναι άλλοι δυο συνιδιοκτήτες. Δεν γνωρίζω μέχρι στιγμής να έχει δοθεί πίσω το αυτοκίνητο. Έχει περάσει ενάμιση μήνας που τρεις οικογένειες είναι χωρίς μεροκάματο. Άμεσα θα πρέπει, κύριε Υπουργέ, να αναλάβετε εκείνες τις πρωτοβουλίες, ώστε να μην γίνεται τουλάχιστον κατάσχεση, να παραδίδεται το όχημα και να δίδεται πίσω μέχρι τη στιγμή που θα τελεσιδικήσει στα δικαστήρια η εκάστοτε υπόθεση.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Και εγώ σας ευχαριστώ.
Το λόγο έχει ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Καστανίδης.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ (Υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων): Κυρία συνάδελφε, η απόφαση του Συμβούλιου Πλημμελειοδικών, κατά περίπτωση, μπορεί να είναι έγκαιρη ή να καθυστερήσει και εξ αυτού του λόγου παρατηρούνται προβλήματα. Είναι οι οικονομικές δυσχέρειες σημαντικές.
Πράγματι, από το νόμο προβλέπεται ότι κατασχεθέν μεταφορικό μέσο φυλάσσεται στον ΟΔΔΥ και εάν περάσει ορισμένο χρονικό διάστημα, το φυλασσόμενο όχημα μπορεί να δημευθεί. Αυτές είναι οι σχετικές επισημάνσεις που θα μπορούσε να κάνει κανείς για την ατέλεια των ρυθμίσεων, πολύ περισσότερο όταν πρόκειται για ανθρώπους μεροκαματιάρηδες ή εν πάση περιπτώσει για ανθρώπους που επιχειρούν στην καθημερινή τους ζωή να βγάλουν τα προς το ζην. Γι’ αυτό ακριβώς και επεσήμανα ότι οι σχετικές διατάξεις για την κατάσχεση θα πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο μιας συζήτησης με τους ενδιαφερόμενους και σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών να επιχειρήσουμε να αναθεωρήσουμε τις διατάξεις, προκειμένου να αποφύγουμε τέτοιου είδους προβλήματα.
Κατά τα λοιπά, ισχύουν όσα σας είπα στην πρωτολογία μου.