Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

21.8.13

συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Μακεδονίας και Θράκης «Αντικατάσταση και συμπλήρωση διατάξεων για τη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης».




ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑΣ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ  - ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΣΥΡΙΖΑ Β’ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΘΕΡΟΥΣ 2013
Τετάρτη 21 Αυγούστου 2013
ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Μακεδονίας και Θράκης «Αντικατάσταση και συμπλήρωση διατάξεων για τη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης».

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Το λόγο έχει η κ. Ευαγγελία Αμμανατίδου, Εισηγήτρια από το ΣΥΡΙΖΑ/Ενωτικό Κοινωνικό Μέτωπο.

ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, με το νομοσχέδιο «Αντικατάσταση και Συμπλήρωση διατάξεων για τη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης» ερχόμαστε να συζητήσουμε ακόμα μία φορά για την επανεκκίνηση ενός έργου της Ζώνης Καινοτομίας Θεσσαλονίκης που όλα αυτά τα χρόνια συνέδεσε το όνομά του με την αναξιοπιστία, την πλήρη αδιαφάνεια και τις «μαύρες» τρύπες.
Ο ιδρυτικός νόμος για τη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης ψηφίστηκε το 2006 και έκτοτε η πορεία του έργου σημαδεύτηκε από αδράνεια, αλλά και από μία σειρά μελανά σημεία.
Στις αρχές του 2009, παράγοντες της Ζώνης ισχυρίζονται σε δηλώσεις τους ότι δόθηκαν 30 εκατομμύρια ευρώ για τη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού, η οποία είχε ανατεθεί σε εξωτερικούς συμβούλους. Ουδέποτε δημοσιοποιήθηκαν οι διαδικασίες με τις οποίες το Υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης έδωσε τη μελέτη σε εξωτερικούς συμβούλους, όπως ούτε το κόστος της μελέτης. Ακόμα περισσότερο, αυτή η μελέτη δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ, γιατί κρίθηκε ανεπαρκής από το Διοικητικό Συμβούλιο της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας.
Το 2010 υπογράφηκε Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ φορέων έρευνας και επιχειρηματικότητας της πόλης, με στόχο την προώθηση των στόχων της Ζώνης Καινοτομίας Θεσσαλονίκης και πάλι με όρους αδιαφανείς.
Λίγους μήνες μετά θα παραιτηθεί ο τότε Διευθύνων Σύμβουλος, ο κ. Αρζιμάνογλου, καταγγέλλοντας μεταξύ άλλων το ρόλο των ιδιωτικών συμφερόντων, όπως οι ιδιωτικές θερμοκοιτίδες επιχειρήσεων.
Από το 2007 που ιδρύθηκε η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας μέχρι σήμερα θα δαπανηθούν εκατομμύρια ευρώ για αμοιβές ενός Διοικητικού Συμβουλίου σε μία εταιρεία που δεν παράγει κανένα έργο.
Έξι χρόνια μετά την εκκίνηση του έργου, ούτε έχει ολοκληρωθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός ούτε έχει οριστικοποιηθεί η χωροθέτηση της Ζώνης και το έργο παραμένει πρακτικά ανενεργό.
Για όλα τα παραπάνω δεν έχει υπάρξει κανένας απολογισμός από κανέναν αρμόδιο φορέα. Σήμερα, η Κυβέρνηση μας ζητά να στηρίξουμε την επανεκκίνηση της Ζώνης Καινοτομίας με τα ίδια εργαλεία, με το ίδιο πλαίσιο, με τις ίδιες προϋποθέσεις και ακριβώς με την ίδια λογική που έφεραν αυτό το αποτέλεσμα, το οποίο κανένας βέβαια δεν τολμά να υπερασπιστεί.
Εδώ θα ήθελα να θυμίσω τη βιασύνη του Υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης και του ίδιου του Υπουργού για την ψήφιση του νομοσχεδίου, καθώς όταν ζήτησα στην Επιτροπή ως Εισηγήτρια επί της αρχής την ακρόαση φορέων ώστε να έχουμε και τη γνώμη των εμπλεκόμενων, η απάντηση του κυρίου Υπουργού ήταν ότι δεν μας παίρνει ο χρόνος και πρέπει να ψηφιστεί στην Ολομέλεια μέσα στη δεύτερη εβδομάδα του πρώτου Θερινού Τμήματος, δηλαδή μέχρι τις 2 Αυγούστου, για να μπορέσουν να πληρωθούν οι εργαζόμενοι της Ζώνης Καινοτομίας.
Σήμερα έχουμε 21 Αυγούστου, το συζητούμε στην Ολομέλεια και μαζί έχετε φέρει και τέσσερις τροπολογίες, οι οποίες δεν έχουν καμία σχέση με το σχέδιο νόμου που συζητούμε και πρέπει να αποσυρθούν. Έχει αναφερθεί σ’ αυτό και ο Κοινοβουλευτικός μας Εκπρόσωπος, ο Παναγιώτης Λαφαζάνης.
Κύριε Υπουργέ, μας φέρατε και νομοτεχνικές βελτιώσεις. Μέσα σ’ αυτές αναφέρετε ότι στον τίτλο προστίθεται η φράση «και άλλες διατάξεις». Αυτό το έχετε κάνει για να μπορέσετε να δικαιολογήσετε αυτές τις τέσσερις τροπολογίες.
Τελικά, αυτή η Κυβέρνηση δεν ενδιαφέρεται καθόλου ούτε για τον Κανονισμό ούτε για το Σύνταγμα και θέλει να περνά και μέσα σε Θερινό Τμήμα πράγματα τα οποία δεν έχουν καμία σχέση μ’ αυτό που συζητούμε. Άμεσα, λοιπόν, πρέπει να αποσυρθούν.
Την ίδια στιγμή, αυτή η ίδια Κυβέρνηση που λειτουργεί μ’ αυτόν τον τρόπο στο Κοινοβούλιο, ανοίγει πάλι το θέμα των πλειστηριασμών της πρώτης κατοικίας για να μην καταρρεύσει –άκουσον, άκουσον- το τραπεζικό σύστημα. Αυτό λέγεται «θράσος», αν μη τι άλλο, τη στιγμή που η χώρα μας με τις σκληρές μνημονιακές σας πολιτικές έχει καταντήσει χώρα των ανέργων και θέλετε να την καταστήσετε και μία χώρα των αστέγων. Ήδη, οι νεόπτωχοι και νεοάστεγοι Έλληνες αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο, τη στιγμή που τα μόνα χρήματα που δίνετε ως στήριξη είναι αυτά για τη διάσωση του τραπεζικού συστήματος.
Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα σας το επιτρέψει. Θα είναι απέναντί σας μαζί με όλη την κοινωνία, που την έχετε εξουθενώσει με τα σκληρά αντιλαϊκά μέτρα της λιτότητας. Γι’ αυτό να είστε σίγουροι.
Θα επανέλθω στη συζήτηση, λέγοντας ότι το παρόν νομοσχέδιο παραμένει σε ένα θολό πλαίσιο συντηρώντας σκοπίμως την ασάφεια που επιτρέπει στους εκάστοτε υπουργούς ή τοπάρχες να δίνουν το αναπτυξιακό περιεχόμενο που εξυπηρετεί τους ίδιους και κάποια ιδιωτικά συμφέροντα. Δεν λύνει κανένα από τα προβλήματα που προέκυψαν γύρω από τη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης και δεν ορίζει καν τι είναι εν τέλει το έργο που τιτλοφορείται Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης και που μας ζητά η Κυβέρνηση να ψηφίσουμε.
Η Κυβέρνηση όταν μιλά για τη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης ισχυρίζεται ότι είναι ένα σύγχρονο εργαλείο επιστημονικής, τεχνολογικής και επιχειρηματικής ανάπτυξης ολόκληρης της χώρας, ένα μοναδικό εγχείρημα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Τι ωραία που ακούγεται! Ωστόσο, όταν μιλάμε για έργα, αποφάσεις και νομοσχέδια, το ζητούμενο δεν είναι η καινοτομία ως ιδέα, αλλά η καινοτομία ως χειροπιαστός παράγοντας ανάπτυξης.
Στο νέο σχέδιο νόμου, όπως και στα προηγούμενα, δεν ορίζεται πουθενά τι είναι καινοτομία και τι είναι καινοτομική δραστηριότητα, ώστε να μπορούμε να ορίσουμε και τι θα περιλαμβάνει η περιβόητη Ζώνη Καινοτομίας και τι θα αξιολογηθεί ως καινοτομική δραστηριότητα.
Το νομοσχέδιο αναφέρει ότι θα εκπονηθεί ένας στρατηγικός σχεδιασμός της Ζώνης Καινοτομίας. Λέει ότι το Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης θα οριοθετήσει θύλακες καινοτομίας στο άρθρο 10 και θα είναι υπεύθυνο για τις αδειοδοτήσεις των επιχειρήσεων, στο άρθρο 11, εντός των θυλάκων. Με τι κριτήρια και σε ποια κατεύθυνση θα γίνουν όλα αυτά;
Από την άλλη, ποια θα είναι τα κίνητρα και τα οφέλη για φορείς και επιχειρήσεις που θα συμμετέχουν στη Ζώνη Καινοτομίας; Αυτά παραμένουν αναπάντητα γιατί η ασάφεια εξυπηρετεί συγκεκριμένες σκοπιμότητες. Ούτε στην Επιτροπή πήραμε απαντήσεις.
Είναι ήδη γνωστό ότι υπάρχουν διάφορες ελληνικές εταιρείες, οι οποίες κατάφεραν να επιδοτηθούν με ποσά ύψους αρκετών εκατομμυρίων ευρώ ως θερμοκοιτίδες καινοτομίας και τεχνολογίας. Είναι επίσης γνωστό ότι πολλές από τις υπάρχουσες δήθεν θερμοκοιτίδες καινοτομίας αποτελούν περισσότερο εταιρίες real estate.
Η Κυβέρνηση με το νέο νομοσχέδιο εκτός από την βολική ασάφεια που συντηρεί, δεν επιλύει και κανένα από τα ζητήματα που προέκυψαν στη μακρά πορεία της Ζώνης Καινοτομίας.
Πρώτον και πολύ κύριο είναι ότι δεν υπάρχει καμία απολύτως πρόβλεψη για τη χρηματοδότηση του έργου. Γενικώς προβλέπεται από το νομοσχέδιο ότι η Ζώνη Καινοτομίας μπορεί να χρηματοδοτηθεί σχεδόν από παντού, όπως από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, από το ΕΣΠΑ, από διεθνείς φορείς κ.ο.κ.
Ο Υπουργός Μακεδονίας Θράκης, κύριοι συνάδελφοι, όταν ερωτήθηκε στην Επιτροπή ανέφερε ότι γενικώς υπάρχουν πολλές ιδέες για διάφορα κοινοτικά προγράμματα. Ωστόσο, το μόνο χειροπιαστό στοιχείο είναι μια επαφή που είχε το Υπουργείο Μακεδονίας και Θράκης με την Επιτροπή του Προγράμματος Jaspers, για να εισπράξει την αμέριστη συμπάθεια των στελεχών και την απάντηση ότι η Ζώνη Καινοτομίας ως ανώριμο πρόγραμμα δεν μπορεί καν να υποβάλει αίτηση τώρα για το πρόγραμμα και πρέπει να περιμένει το 2014-2020 και αν ωριμάσει αυτό το πρόγραμμα τότε το βλέπουμε.
Πρώτον, συγκεκριμένος φάκελος που να προσδιορίζει με ακρίβεια χρηματοδοτικά εργαλεία δεν υπάρχει. Αν υπάρχει, προκαλώ τον κύριο Υπουργό να μας το καταθέσει.
Δεύτερον, παραμένει άλυτο το θέμα της χωροθέτησής της, το οποίο είναι εξαιρετικά μείζον, καθώς χωρίς χωροθέτηση δεν υπάρχει και ζώνη. Το 2012 εκδόθηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση οριοθέτησης της Ζώνης Καινοτομίας Θεσσαλονίκης, χωρίς όμως, να έχουν εκδοθεί τα προεδρικά διατάγματα για τον προσδιορισμό των θυλάκων υποδοχής καινοτομικών δραστηριοτήτων.
Τον Ιανουάριο του 2012 στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή της Βουλής ο Πρόεδρος της Ζώνης Καινοτομίας κ. Ιακώβου είχε πει χαρακτηριστικά: «Δεν μπορεί να οριοθετηθεί η Ζώνη αν δεν έχουν οριοθετηθεί οι θύλακες». Ακόμα και τώρα, ένα χρόνο μετά την ΚΥΑ και ενώ η Κυβέρνηση καταθέτει ολόκληρο νομοσχέδιο, δεν μας έχει φέρει την οριοθέτηση όχι όλων, αλλά ούτε ενός θύλακα.
Επιπλέον, στο παρόν νομοσχέδιο στο άρθρο 10 ορίζεται ότι οι θύλακες υποδοχής καινοτομικών δραστηριοτήτων θα οριοθετηθούν με πρόταση των Υπουργών Ανάπτυξης και Μακεδονίας Θράκης. Εφόσον, έχει ήδη υπάρξει η ΚΥΑ οριοθέτησης της Ζώνης, θα πρέπει ή να αλλάξει η ΚΥΑ –για να έχει νόημα η οριοθέτηση των θυλάκων- ή η οριοθέτηση των θυλάκων να προσαρμοστεί στην ΚΥΑ, ακυρώνοντας όμως την αξία του προσδιορισμού των θυλάκων.
Τρίτο αλλά εξίσου σημαντικό θέμα είναι η διοίκηση και η διαχείριση της Ζώνης Καινοτομίας με την οποία καταπιάνεται και το σύνολο σχεδόν του σχεδίου νόμου. Φορέας διαχείρισης και υλοποίησης της Ζώνης Καινοτομίας Θεσσαλονίκης είναι η «Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας ΑΕ».
Η «Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας ΑΕ» είναι μια εταιρεία του δημοσίου η οποία κάθε άλλο παρά δημόσιο χαρακτήρα έχει. Από το άρθρο 3 ορίζεται, όπως και στους προηγούμενους νόμους του 2006 και του 2012, ότι λειτουργεί αποκλειστικά με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Το παράδοξο με την «Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας ΑΕ» είναι ότι είναι μια εταιρεία που από την ιδρυτική της πράξη προβλέπεται η ιδιωτικοποίησή της. Γι’ αυτό, άλλωστε, συστήνεται και με τη μορφή της Α.Ε.
Το περίφημο άρθρο 5 που υπήρχε και στους προηγούμενους νόμους ορίζει ότι προβλέπεται η δυνατότητα μεταβίβασης των μετοχών του δημοσίου προς άλλο νομικό πρόσωπο κατά προτίμηση, όπως λέει, ιδιωτικού δικαίου και μάλιστα σε τιμή που θα καθορίζεται με ΚΥΑ. Βεβαίως, η Κυβέρνηση αποστρέφεται οτιδήποτε δημόσιο. Πώς χαρακτηρίζεται, όμως, μια επιχείρηση δημόσια που έχει εξ αρχής σκοπό να ιδιωτικοποιηθεί και λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, αλλά όλες, μα όλες οι τελικές αποφάσεις ορίζονται από έναν Υπουργό συνεπικουρούμενο μερικές φορές από κάποιον άλλο Υπουργό; Αυτό είναι η πεμπτουσία του νεοφιλελεύθερου δόγματος το οποίο υπηρετεί βεβαίως και αυτή η Κυβέρνηση. Πρόκειται για επιχειρήσεις που λειτουργούν προς όφελος του ιδιωτικού κεφαλαίου με κόστος του δημοσίου και με ρύθμιση κρατικών παραγόντων. Αυτό αναφέρεται μέσα στο παρόν σχέδιο νόμου.
Στο νεοφιλελεύθερο δόγμα και στις μνημονιακές επιταγές δίνει η Κυβέρνηση τα διαπιστευτήριά της ορίζοντας στο άρθρο 8 τις προσλήψεις προσωπικού. Ακόμα και εκεί δίνει τα διαπιστευτήριά της. Εδώ τροποποιώντας το νόμο του 2006 που όριζε ότι οι προσλήψεις θα γίνουν με συμβάσεις ορισμένου ή αορίστου χρόνου, το Υπουργείο περνάει όλες τις νέες μορφές ευέλικτης κακοπληρωμένης εργασίας, όπως είναι ο δανεισμός εργαζομένων, η μερική απασχόληση και τα μπλοκάκια.
Παράλληλα, προβλέπονται και αποσπάσεις δημοσίων υπαλλήλων για μια τριετία, γεγονός που σημαίνει ότι με το νέο καθεστώς της κινητικότητας, η Κυβέρνηση θα μετακινήσει για μια τριετία κάποιους δημοσίους υπαλλήλους, των οποίων βέβαια η τύχη πέρα της τριετίας στο σημερινό καθεστώς είναι άγνωστη.
Αντί, λοιπόν, για νέες θέσεις εργασίας για τους νέους επιστήμονες που διαφήμιζε η Κυβέρνηση, στην καλύτερη περίπτωση θα εκμεταλλευθεί την κινητικότητα και οι όποιες νέες θέσεις εργασίας θα είναι οι γνωστές κακοπληρωμένες θέσεις που έχουν σχέση μάλλον με περιβάλλον ειδικής οικονομικής ζώνης και όχι με ένα περιβάλλον ανάπτυξης της καινοτομίας.
Και έρχομαι τώρα στο θέμα των οργάνων της διοίκησης. Το σχέδιο νόμου ορίζει ουσιαστικά δύο όργανα, το Διοικητικό Συμβούλιο και τη Συμβουλευτική Επιτροπή, ενώ ο Υπουργός Μακεδονίας και Θράκης διατηρεί την τελική έγκριση όλων των αποφάσεων.
Από τη σύσταση του Διοικητικού Συμβουλίου, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 7, εκκωφαντική είναι η απουσία τόσο των φορέων των εργαζομένων της πόλης, όπως είναι το Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, όσο και των φορέων των επαγγελματιών.
Στη Συμβουλευτική Επιτροπή, όπως ορίζεται στο άρθρο 12, εκπροσωπούνται κάπως οι επαγγελματίες, αλλά πάλι απουσιάζουν παντελώς οι φορείς των εργαζομένων, οι οποίοι για τον κύριο Υπουργό μάλλον δεν είναι μέρος της «τοπικής κοινωνίας» που συμμετέχει στη Συμβουλευτική Επιτροπή. Από τον τρόπο σύστασης της Συμβουλευτικής Επιτροπής προκύπτει ένα παράλληλο Διοικητικό Συμβούλιο.
Επίσης, θα ήθελα να σημειώσω ότι παραμένουν δύο σημαντικά «παραθυράκια» στη σύσταση αυτών των δύο οργάνων που επιτρέπουν στον εκάστοτε Υπουργό να ασκεί καθοριστική επιρροή. Το πρώτο είναι ότι στο επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο εφόσον ο Πρόεδρος και ο Διευθύνων Σύμβουλος είναι το ίδιο πρόσωπο, ο Υπουργός μπορεί να διορίσει κατά βούληση το έβδομο μέλος.
Δεύτερον, στη σύσταση της Συμβουλευτικής Επιτροπής ο κύριος Υπουργός αφαίρεσε μεν την παράγραφο που έλεγε ότι ο Υπουργός Μακεδονίας και Θράκης μπορεί να αλλάζει τη σύσταση της Επιτροπής εφόσον συντρέχει σπουδαίος λόγος, αλλά δεν αφαίρεσε την παράγραφο 2 που ορίζει ότι τα μέλη της Επιτροπής προέρχονται από την «κοινωνία των πολιτών». Εφόσον τα μέλη της Επιτροπής προέρχονται από συγκεκριμένους φορείς που ορίζονται στην παράγραφο 1, γιατί στην παράγραφο 2 μπαίνουν τα γενικά κριτήρια;
Εξάλλου, σε όλο το σχέδιο νόμου οι αρμοδιότητες του Υπουργού Μακεδονίας και Θράκης είναι εξαιρετικά ενισχυμένες. Όλες οι ενέργειες του Διοικητικού Συμβουλίου πρέπει να λαμβάνουν την έγκριση του Υπουργού, ενώ ο Υπουργός δίνει και την τελική έγκριση για το στρατηγικό σχέδιο, την οριοθέτηση της Ζώνης και τη χωροθέτηση των θυλάκων υποδοχής καινοτόμων δραστηριοτήτων.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η Κυβέρνηση έφερε ένα νομοσχέδιο που η μόνη λειτουργία που μπορεί να αναπτύξει είναι να δημιουργήσει ένα νέο πλαίσιο πελατειακών σχέσεων και ένα νέο πεδίο που θα μπορούν να κάνουν πλιάτσικο στις υποδομές και στις δημόσιες ή κοινοτικές ενισχύσεις ντόπια και ξένα ιδιωτικά συμφέροντα.
Είναι ένα νομοσχέδιο που συγκροτεί μία δημόσια εταιρεία, που το δημόσιο αναλαμβάνει να την προστατεύσει από κάθε δημόσιο έλεγχο, να την εξοπλίσει με φθηνό και απροστάτευτο εργατικό δυναμικό και να την παραδώσει στο μεγάλο ιδιωτικό κεφάλαιο για να αναπτύξει το ίδιο οποιαδήποτε επιχειρηματική δραστηριότητα το βολεύει.
Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι υπέρ της ανάπτυξης της καινοτομίας και υπέρ της αποκέντρωσης της παραγωγικής δραστηριότητας, το νομοσχέδιο ωστόσο δεν έχει καμμία σχέση ούτε με την πρώτη ούτε με τη δεύτερη.
Καταψηφίζουμε επί της αρχής και επί του συνόλου το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου και τα υπόλοιπα θα τα πω στη δευτερολογία μου, αφού ακούσω και τον κύριο Υπουργό. 
Σας ευχαριστώ.
ΒΙΝΤΕΟ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ 1ο μέρος

ΒΙΝΤΕΟ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ 2ο μέρος
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ