Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

29.3.13

Αθήνα, 29 Μαρτίου 2013

Απαντώντας σε ερώτηση της Βουλευτού των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Α’ Θεσσαλονίκης κας. Γιαταγάνα Θεοδώρου Χρυσούλας- Μαρίας για τα ΚΕΠΑ κατά τη διαδικασία του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου ο Υφυπουργός Εργασίας Νίκος Παναγιωτόπουλος επισήμανε ότι στα άρθρα 61 έως 66 και σε κάποιες ειδικές διατάξεις του νέου νομοσχεδίου του Υπουργείου Εργασίας που είναι υπό συζήτηση αυτές τις μέρες στη Βουλή δίνονται κάποιες σημαντικές λύσεις σε ειδικά ζητήματα για τη λειτουργία των ΚΕΠΑ.


Συγκεκριμένα στο νέο νομοσχέδιο θεσμοθετείται η αύξηση των αμοιβών των ιατρών που συμμετέχουν στις Επιτροπές και ήδη υπάρχουν ενδείξεις για αυξημένη συμμετοχή τους στις σχετικές εκπαιδευτικές ημερίδες. Εάν προσέλθουν και οι γιατροί του ΕΟΠΥΥ τότε εκτιμάται ότι θα επιταχυνθεί σημαντικά η διαδικασία και το σύστημα θα αποσυμφορηθεί μέχρι το τέλος του έτους.

Επίσης, έχει ήδη υπογραφεί η σχετική Υπουργική Απόφαση από το Υπουργείο Εσωτερικών για την ένταξη τετρακοσίων επιπλέον γιατρών από τον ιδιωτικό τομέα για τη συμμετοχή τους στις Υγειονομικές Επιτροπές των ΚΕΠΑ .

Όσον αφορά στην παροχή σύνταξης κατά την διάρκεια αναμονής εξέτασης από τα ΚΕΠΑ ως προς την συνταξιοδότηση λόγω αναπηρίας 67% και άνω, ο υφυπουργός Εργασίας Νίκος Παναγιωτόπουλος τόνισε ότι θεσμοθετείται η παράταση καταβολής σύνταξης στον δικαιούχο για ένα εξάμηνο , μέχρι να εξετασθεί από τα ΚΕΠΑ, με το ίδιο ποσό που λάμβανε ο συνταξιούχος πριν από τη λήξη του δικαιώματος.

Τέλος, όσον αφορά την άπαξ εξέταση κάποιων ιδιαίτερων μορφών αναπηρίας που είναι μη αναστρέψιμες, ο Υφυπουργός διευκρίνισε ότι αναμένεται η ενεργοποίηση της σχετικής Επιτροπής Πιστοποίησης Βαθμού Αναπηρίας ( ΚΕΒΑ ) προκειμένου το Υπουργείο να αντιμετωπίσει και αυτό το σοβαρό ζήτημα και να αποφευχθεί η ταλαιπωρία των ατόμων με αναπηρία για κάτι που είναι αυτονόητο.

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος 28 3 2013 ΚΕΠΑ
ΘΕΜΑ: «Ανεπίτρεπτη καθυστέρηση στα ΚΕΠΑ οδηγεί σε εξόντωση των ΑμεΑ»


Από την 1η Σεπτεμβρίου 2011 καταργήθηκαν όλες οι υγειονομικές επιτροπές πιστοποίησης αναπηρίας και σύμφωνα με το Νόμο 3863/2010, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, δημιουργήθηκε το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.).

Σήμερα, το ΚΕΠΑ έχει καταστεί Κέντρο που παράγει φτώχεια και δυστυχία και έχει οδηγήσει σε αναξιοπρεπείς  συνθήκες διαβίωσης χιλιάδες συμπολίτες μας με αναπηρία και χρόνια σοβαρή πάθηση. Ο αριθμός των «φυλακισμένων  αναπήρων» στις λίστες αναμονής αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς, παρά τις συνεχείς διαβεβαιώσεις για επίλυση των προβλημάτων λειτουργίας του.

Το σημαντικότερο είναι  άνθρωποι που προσπαθούν να επιβιώσουν με μηδενικά οικονομικά μέσα, λόγω του  ότι κατά τους μήνες αναμονής της  εξέτασης/επανεξέτασης τους από τις Υγειονομικές Επιτροπές έχει ανασταλεί η χορήγηση της σύνταξής τους ή του αναπηρικού επιδόματός τους, το οποίο για την πλειονότητα αυτών αποτελεί και το μοναδικό μέσο επιβίωσης. Άνθρωποι επίσης που χρήζουν ιατρικής παρακολούθησης και φαρμακευτικής αγωγής και ως εκ τούτου κατά τους μήνες αναμονής της εξέτασής τους από τις Υγειονομικές Επιτροπές στερούνται τις απαραίτητες για την υγεία τους υγειονομικές υπηρεσίες. Επιπροσθέτως, για να εξετασθεί ο συνάνθρωπός μας αυτός πρέπει να καταβάλει 50 ευρώ, γεγονός που αποκλείει την προσβασιμότητα στους άπορους συμπολίτες μας.


Κατόπιν αυτών  ερωτάσθε κ. Υπουργέ:

  1. Προτίθεστε να προβείτε:
  • Στην καταβολή της σύνταξης ή του προνοιακού επιδόματος όσο χρόνο διαρκεί η διαδικασία πιστοποίησης της αναπηρίας;
  • Στην ανανέωση του βιβλιαρίου υγείας των ασφαλισμένων για όσο χρόνο βρίσκονται στις λίστες αναμονής των ΚΕΠΑ;
  • Στην κατάργηση του μέτρου της καταβολής του ποσού των 46,14 ευρώ, στην παρούσα οικονομική περίοδο συρρίκνωσης των εισοδημάτων του πληθυσμού;
  • Στην αυτόματη οριστικοποίηση συντάξεων αναπηρίας, εφόσον η κατηγορία αναπηρίας εμπίπτει στις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 3846/2010 και ο βαθμός αναπηρίας έχειπροσδιοριστεί στο 80%;
  • Στην δημιουργία συμβουλευτικών και υποστηρικτικών υπηρεσιών;
  1. Τι μέτρα έχετε λάβει:
  • Για την κατ’ οίκον εξέταση των ατόμων με αναπηρία που αποδεδειγμένα και αντικειμενικά δεν μπορούν να μεταβούν εξαιτίας της βαρύτητας της αναπηρίας τους στις Διευθύνσεις των ΚΕΠΑ;
  • Για την εξυπηρέτηση των κατοίκων των νησιωτικών περιοχών;

Η Ερωτώσα Βουλευτής

Χρυσούλα-Μαρία Γιαταγάνα


ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας): Κυρία συνάδελφε, ευχαριστούμε για μια πραγματικά πολύ επίκαιρη ερώτηση, δεδομένου ότι ο προϊστάμενός μου Υπουργός Εργασίας είναι ήδη εδώ για να υποστηρίξει στη συζήτηση που θα ξεκινήσει, μετά τη συζήτηση της δικής σας ερώτησης, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας, μέσα στο οποίο συμπεριλαμβάνονται στα άρθρα 61 έως 66 και κάποιες ειδικές διατάξεις που δίνουν κάποιες λύσεις -κάποιες όχι ολοκληρωμένες, αλλά σημαντικές λύσεις- σε ειδικά ζητήματα για την λειτουργία των ΚΕΠΑ.
Έχουμε συμφωνήσει ότι είναι ένας θεσμός που πρέπει να στηρίξουμε. Έχουμε συμφωνήσει ότι τα εξήντα ένα πανελλαδικά σημεία παροχής υπηρεσιών παρέχουν πραγματικά έργο και είναι το μοναδικό αξιόπιστο εργαλείο πιστοποίησης και επομένως, καταγραφής κάθε μορφής αναπηρίας. Δεν λειτουργούν χωρίς προβλήματα. Αυτό είναι δεδομένο. Το βασικό πρόβλημα που όλοι εντοπίζουμε είναι οι καθυστερήσεις στο ρυθμό εξέτασης όλων αυτών των δεκάδων χιλιάδων περιπτώσεων. Υπολογίζουμε ότι τώρα οι εκκρεμότητες είναι γύρω στις πενήντα πέντε χιλιάδες. Στο τέλος του προηγούμενου χρόνου ήταν πάνω από εξήντα χιλιάδες. Βελτιώνεται κάπως ο ρυθμός. Υπάρχει, όμως, οπωσδήποτε πολύ περιθώριο για περαιτέρω βελτίωση.
Τι κάναμε και μέσα από αυτό το νομοσχέδιο; Προσπαθήσαμε να αντιμετωπίσουμε το θέμα των καθυστερήσεων, διευρύνοντας το Σώμα των συμμετεχόντων σε αυτή την Υγειονομική Επιτροπή, προκαλώντας δηλαδή με κίνητρα που δίνουμε μεγαλύτερη συμμετοχή των γιατρών.
Στο παρόν νομοσχέδιο θεσμοθετούμε την αύξηση των αμοιβών τους, έτσι ώστε να τονωθεί η συμμετοχή σε εκπαιδευτικές ημερίδες. Διότι προϋπόθεση για να ενταχθούν περισσότεροι γιατροί σε αυτό το σύστημα είναι να περάσουν από τις σχετικές εκπαιδευτικές ημερίδες για συμμετοχή στις Επιτροπές ΚΕΠΑ. Βέβαια, εξελίσσουμε -και από ό,τι γνωρίζω, έχει ήδη υπογραφεί η σχετική υπουργική απόφαση από τον Υπουργό Εσωτερικών- τη διαδικασία για την ένταξη τετρακοσίων επιπλέον γιατρών από τον ιδιωτικό τομέα, ιδιωτών γιατρών, για συμμετοχή στις Υγειονομικές Επιτροπές του ΚΕΠΑ. Υπήρχε ένα ζήτημα και αν λυθεί αυτό το ζήτημα, νομίζω ότι πλέον θα ξεπεραστεί κάθε πρόβλημα. Αν προσέλθουν οι γιατροί που είναι ενταγμένοι στο σύστημα του ΕΟΠΥΥ, τότε δεν θα έχουμε κανένα πρόβλημα.
Θεωρούμε ότι η επιπλέον αμοιβή που θεσμοθετούμε με το νομοσχέδιο που ξεκινάμε να συζητήσουμε μετά την ερώτησή σας, αυτό ήδη γίνεται πραγματικότητα. Οι ενδείξεις -γιατί δεν έχουμε τη δυνατότητα να αποτιμήσουμε πριν καν γίνει νόμος του κράτους αυτό το νομοσχέδιο που θα συζητήσουμε- είναι ότι έχουμε μια αυξημένη συμμετοχή σε αυτές τις εκπαιδευτικές ημερίδες. Επομένως, θα μπουν περισσότεροι γιατροί στο σύστημα, ιδίως στις ειδικότητες που λείπουν, δηλαδή, νευρολόγοι, καρδιολόγοι και ψυχίατροι κ.λπ. Αν μπορέσουμε και κάνουμε και μη αμιγή συνεδρίαση αυτών των επιτροπών, όπου χρειάζεται και ένας γιατρός από τις τρεις ειδικότητες που προανέφερα, δηλαδή, χωρίς να είναι τρεις γιατροί οπωσδήποτε της ίδιας ειδικότητας, αλλά να είναι κατά κάποιο τρόπο αναμεμιγμένοι, θα πιάσουμε ακόμα καλύτερο ρυθμό διεκπεραίωσης.
Δύο ακόμα απαντήσεις και τα υπόλοιπα θα τα πω στη δευτερολογία μου, κύριε Πρόεδρε.
Όσον αφορά το παράβολο των 46 ευρώ, αυτό υποχρεούνται να καταβάλλουν μόνο οι ασφαλισμένοι, όχι οι ανασφάλιστοι. Δηλαδή, όποιος έχει αυτή τη στιγμή και επιδεικνύει στην Επιτροπή βιβλιάριο πρόνοιας -που, αν θέλετε, αποδεικνύει και την απορία του- δεν είναι υποχρεωμένος να καταβάλλει αυτό το παράβολο. Όμως, μην ξεχνάτε ότι αυτά τα 46 ευρώ και κάτι ψιλά είναι το μοναδικό έσοδο των ΚΕΠΑ, ο μοναδικός τρόπος για να καλύψουν αυτόνομα, αυτοδύναμα τις λειτουργικές τους δαπάνες.
Βάζετε και κάποια άλλα ζητήματα. Θεωρούμε σωστή την ένσταση που υποβάλλετε για τις νησιωτικές περιοχές. Σας λέμε ότι υπάρχει η δυνατότητα κατοίκων εξέτασης για μια φορά του εξεταζόμενου από το γιατρό του και τη γραμματειακή του υποστήριξη. Βέβαια, αυτό προϋποθέτει μια επιπλέον αμοιβή, που επίσης έχουμε θεσμοθετήσει. Το ζήτημα των νησιωτικών περιοχών είναι ειδικό. Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να είναι προσβάσιμα τα νησιά και να μπορούν να εξεταστούν και εκεί αυτοί που έχουν να εξεταστούν στο ΚΕΠΑ.
Κάποιες επιπλέον παρατηρήσεις θα τις κάνω στη δευτερολογία μου.
Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο για να δευτερολογήσετε και ό,τι μπορούμε, θα το συζητήσουμε στο νομοσχέδιο, γιατί όντως το θέμα είναι σοβαρό.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας): Κύριε Πρόεδρε, θα κάνω μόνο δύο, τρεις επιγραμματικές παρατηρήσεις, γιατί δεν διαφωνώ στα περισσότερα.
Όπως σας είπα, το ζήτημα των επισκέψεων κατ’ οίκον είναι θεσμικά κατοχυρωμένο και νομοθετημένο. Επομένως, γίνεται. Από εκεί και πέρα, ξέρετε, ο τρόπος που λειτουργεί και η Υπηρεσία στην πράξη πολλές φορές απέχει παρασάγγας από τη νομοθετική πρόβλεψη. Όμως, εμείς εδώ ως πολιτική προϊσταμένη αρχή και ως νομοθετική αρχή, οφείλουμε να εγκαθιδρύσουμε το θεσμικό πλαίσιο. Από εκεί και πέρα, πρέπει κάθε Υπηρεσία σε κάθε περίπτωση να κάνει τη δουλειά της, είτε το θέλουμε, είτε όχι.
Στο άρθρο 66, λοιπόν –επειδή πρόκειται για ένα σημείο τριβής και συζήτησης που προηγήθηκε στην Επιτροπή για το νομοσχέδιο που θα συζητήσουμε σε λίγο- που αφορά την παράταση χορήγησης αναπηρικής σύνταξης, θεσμοθετήσαμε κάποια πράγματα γι’ αυτόν που περιμένει, γι’ αυτόν που είναι δηλαδή εν αναμονή εξέτασης από το ΚΕΠΑ. Και εδώ πρέπει να πω ότι ποικίλλει ο χρόνος αναμονής. Στο Λεκανοπέδιο τα έχουμε φέρει βόλτα κατά κάποιον τρόπο, καθώς τρεις-τέσσερις μήνες είναι ο μέσος όρος αναμονής. Στην περιφέρεια είναι χειρότερα τα πράγματα, καθώς ανεβαίνει πέραν του εξαμήνου και μερικές φορές φθάνει και τους δέκα-έντεκα μήνες. Δεν έχω κανένα λόγο να μην το παραδεχθώ. Θεωρούμε ότι με το σύστημα που εγκαθιδρύεται, θα βελτιωθούν αυτοί οι χρόνοι αναμονής.
Σε κάθε περίπτωση, θεσμοθετήσαμε ότι το δικαίωμα αυτού που περιμένει να εξεταστεί από τα ΚΕΠΑ ως προς τη συνταξιοδότησή του λόγω αναπηρίας παρατείνεται για ένα εξάμηνο με το ίδιο ποσό που λάμβανε ο συνταξιούχος, πριν τη λήξη του δικαιώματος. Δηλαδή, συνεχίζεται να καταβάλλεται η σύνταξη για ένα εξάμηνο, μέχρι να εξεταστεί από τα ΚΕΠΑ, με τη λογική ότι πρέπει να υπάρχει κάποια εισοδηματική στήριξη αυτού που περιμένει.
Τέθηκε θέμα –και δίκαια, κατά τη γνώμη μας- να γίνει το ίδιο, να υπάρξει δηλαδή ίδιας μορφής παράταση και για τους δικαιούχους προνοιακού επιδόματος, δεδομένου ότι το προνοιακό επίδομα για πολλούς είναι το μόνο εισόδημα που λαμβάνουν και, επίσης, να συνεχιστεί και η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για όσους περιμένουν.
Το θέμα που θέτετε για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη ανασφαλίστων είναι ένα άλλο σημαντικό ζήτημα. Νομίζω ότι έχει εξαγγελθεί κάτι σχετικά και βρίσκεται σε εξέλιξη η σχετική ρύθμιση, αλλά από το επισπεύδον Υπουργείο Υγείας. Και τα δύο είναι εύλογα. Εγώ στην τοποθέτησή μου στην Επιτροπή είπα ότι η Επιτροπή για την παρακολούθηση του προβλήματος στο ΚΕΠΑ στελεχώθηκε κυρίως από φορείς κοινωνικής ασφάλισης. Επομένως, η οπτική τους γωνία ήταν περισσότερο στραμμένη προς το ζήτημα της κοινωνικής ασφάλισης, εξ ου και η ρύθμιση για παράταση καταβολής σύνταξης.
Είναι δεδομένο και υπαρκτό το θέμα και για την εξάμηνη παράταση καταβολής και προνοιακού επιδόματος. Το βλέπουμε. Θέλω να πω στο Σώμα ότι έρχεται και νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας από την πλευρά της Πρόνοιας σε λιγότερο από ένα μήνα από σήμερα, μέσα στο οποίο θεωρούμε ότι θα υπάρξει η ευκαιρία να κάνουμε και κάποιες βελτιώσεις. Όμως, αυτήν την ώρα δεν μπορούμε να πούμε κάτι συγκεκριμένο –θέλω να είμαι πολύ κατηγορηματικός σ’ αυτό- γιατί δεν έχουμε το οικονομικό αποτύπωμα. Πρέπει να δούμε, δηλαδή, πόσοι είναι οι δικαιούχοι προνοιακού επιδόματος, ποιες είναι ενδεχομένως οι πιο βαριές μορφές αναπηρίας που χρήζουν αμεσότερης αντιμετώπισης, από εκεί και πέρα να το δούμε σε επίπεδο οικονομικών επιπτώσεων και ευχαρίστως να το φέρουμε, εφ’ όσον τα πράγματα δικαιολογούν κάτι τέτοιο. Σε κάθε περίπτωση είναι στις προθέσεις μας. Δώστε μας λίγο χρόνο επιπλέον να το ρυθμίσουμε.
(Στο σημείο αυτό χτυπά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
Από εκεί και πέρα, άλλο ζήτημα είναι η εφ’ άπαξ εξέταση –μία φορά και να τελειώνει- κάποιων ιδιαιτέρων μορφών αναπηρίας, πιο βαριάς αναπηρίας ή μη αναστρέψιμων μορφών αναπηρίας, όπως το ακραίο παράδειγμα του ακρωτηριασμού που το έχουμε πει πολλές φορές.
Όμως, αυτό δεν εξαρτάται από τη δική μας νομοθετική πρωτοβουλία, αλλά από την ενεργοποίηση της σχετικής Επιτροπής Πιστοποίησης του βαθμού αναπηρίας, τη λεγόμενη ΚΕΒΑ, την οποία αυτή τη στιγμή ενεργοποιούμε προκειμένου σύντομα να έχουμε τις τοποθετήσεις επ’ αυτού και να έρθουμε ξανά –ενδεχομένως και τον επόμενο μήνα- να λύσουμε κι αυτό το θέμα. Πρέπει να λυθεί το πρόβλημα των βαριά αναπήρων, αυτών που πιστοποιούνται εν πάση περιπτώσει με μία εξέταση και δεν χρειάζεται να επανέλθουν, προκειμένου να σταματήσει η καταταλαιπώρησή τους.
Θεωρώ ότι έχουν μπει τα πράγματα σε ένα σωστό ρυθμό. Θεωρώ ότι μέσα στο χρόνο θα έχουμε εντυπωσιακά καλύτερα αποτελέσματα, όσον αφορά το ρυθμό εξέτασης αυτών που περιμένουν να κριθούν από τα ΚΕΠΑ. Ας αφήσουμε, όμως, να λειτουργήσουν στην πράξη αυτά που νομοθετούμε ή που θα νομοθετήσουμε σε λίγη ώρα από τώρα, προκειμένου να δούμε και την ωφέλεια στην πράξη. Νομίζω, πάντως, ότι οι προθέσεις μας πρέπει να είναι δεδομένες και σ’ αυτές να συμφωνήσουμε όλοι.
Σας ευχαριστώ.

Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ