Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

31.3.10

ΟΜΙΛΙΑ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΣΑΧΙΝΙΔΗ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ


Αθήνα, 31 Μαρίου 2010
ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
ΜΕ ΘΕΜΑ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ ΤΗΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ»
(30 Μαρτίου)


Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε,
Να ευχαριστήσω και εγώ με τη σειρά μου όλους τους συναδέλφους από όλες τις πτέρυγες για τις τοποθετήσεις τους και τις επισημάνσεις τους.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, την εποχή της παντοδυναμίας του Mao Zedong όλες οι αποδεκτές αλήθειες κατά την τότε επικρατούσα άποψη στην Κίνα, περιλαμβάνονταν στο κόκκινο βιβλιαράκι του Mao. Αυτό το γνωρίζουν πολλοί από τους συναδέλφους στη Βουλή, οι οποίοι κατά την περίοδο των ιδεολογικών αναζητήσεων των φοιτητικών τους χρόνων εντρυφήσανε στο λεγόμενο τότε κινέζικο πείραμα του σοσιαλισμού. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, την ταραχή που προκάλεσε ο διάδοχός του Deng Xiaoping, ο οποίος άφηνε ανοιχτό να εννοηθεί ότι ο σοσιαλιστικός γάτος δεν πιάνει πάντα ποντίκια και ότι ίσως είναι αναγκαίο να αναζητηθούν καπιταλιστικοί γάτοι, για να διαπιστωθεί τι μπορούν να κάνουν.
Εδώ, λοιπόν, είμαι διατεθειμένος να συμφωνήσω με τον κ. Μητσοτάκη ότι το χρώμα του γάτου, όντως μπορεί και να μην έχει σημασία. Σημασία έχει, όπως είπε και ο κ. Μητσοτάκης, το νομοσχέδιο τελικά να μπορεί να φέρει φορολογικά έσοδα. Θα διαφωνήσω όμως, σε ένα βασικό ζήτημα, διότι αν είναι ο γάτος να πιάνει μόνο χαμστεράκια, τότε δεν τον χρειάζομαι. Ο γάτος πρέπει να πιάνει μεγάλα ποντίκια, η χώρα μας έφτασε σε αυτό το σημείο, γιατί οι γάτες που είχαμε μέχρι σήμερα ασχολούνταν μόνο με τα χαμστεράκια.
Με το νομοσχέδιο αυτό, που είναι ένα νομοσχέδιο στοχευμένο να χτυπήσει τη φοροδιαφυγή, εμείς επιχειρούμε να αποκαταστήσουμε τη φορολογική δικαιοσύνη. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από την πρώτη μέρα που η κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. πήρε εντολή από τους Έλληνες πολίτες να βγάλει τη χώρα από την κρίση και να αποκαταστήσει το έλλειμμα αξιοπιστίας, θέσαμε ορισμένες βασικές προτεραιότητες για δίκαιες ανατροπές, για ριζικές και θαρραλέες αλλαγές, για την προώθηση ενός νέου παραγωγικού προτύπου διατηρήσιμης ανάπτυξης, το οποίο θα στηρίζεται στην καινοτομία και την εξωστρέφεια. Θα δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, θα παράγει νέα εισοδήματα.
Με τις πρωτοβουλίες της η κυβέρνηση, χαράζει μια νέα πορεία, για να ξεφύγουμε οριστικά από την υστέρηση και την έλλειψη ανταγωνιστικότητας, για να έχουμε μια ανάπτυξη που θα προστατεύει τη χώρα από οικονομικές διαταραχές-από όπου και αν προέρχονται- και θα στηρίζεται σε υγιή δημόσια οικονομικά.
Έτσι θέτουμε τα θεμέλια για το ρόλο που θα αναλάβει η Ελλάδα στον παγκόσμιο καταμερισμό της εργασίας. Παρουσιάζουμε ένα φορολογικό νομοσχέδιο που θα λειτουργήσει ως μηχανισμός δίκαιης αναδιανομής, αλλά και εντοπισμού του πλούτου που διέφευγε συστηματικά. Με το νομοσχέδιο ανταποκρινόμαστε στην απαίτηση των Ελλήνων πολιτών να υπάρξει επιτέλους φορολογική δικαιοσύνη.
Είναι η απαίτηση να πάψουν να τιμωρούνται οι συνήθεις ύποπτοι μισθωτοί που δεν μπορούν να αποκρύψουν εισοδήματα, καθώς και όσοι επιχειρηματίες και ελεύθεροι επιχειρηματίες προσπαθούν να κάνουν σωστά και υπεύθυνα τη δουλειά τους και δεν έχουν αναγάγει τη φοροκλοπή σε καθημερινό modus operandi.
Με το νομοσχέδιο, επιδιώκουμε να γίνει ένα σημαντικό βήμα, για να εμπεδώσει ο Έλληνας πολίτης την έννοια της ευθύνης προς το κράτος και την κοινωνία συνολικά. Αυτό θα γίνει εφικτό αποκλειστικά και μόνο όταν υπάρξει ένα σαφές παράδειγμα, ένα πρότυπο συμπεριφοράς και λειτουργίας που δεν ανέχεται την αδικία, που εκριζώνει την διαφθορά και που επιβάλλει την ισονομία. Θέλουμε να απαλλαγούμε από την εικόνα, την πεποίθηση που διαπερνά την ελληνική κοινωνία ότι με την θρασύτητα και τα κόλπα μπορεί κάποιος να επικρατήσει.
Γιατί για κάθε έναν που παρακάμπτει με αθέμιτο τρόπο τους κανόνες δικαίου, υπάρχουν δεκάδες άλλοι που καλούνται να πληρώσουν και υφίστανται τις συνέπειες των επιλογών, αυτών των ατόμων.
Στην δημόσια συζήτηση όλοι όσοι είμαστε μέσα σε αυτή την αίθουσα, ανεξάρτητα από την πολιτική μας προέλευση, διαπιστώνουμε ότι δεν θα πετύχουμε τίποτα, εάν ο πολίτης βλέπει τον διπλανό του να πλουτίζει ανενόχλητος, φοροδιαφεύγοντας. Όταν βλέπει τον άνθρωπο με τον οποίον συναλλάσσεται, να αποκρύπτει τους φόρους του χωρίς ενδοιασμό, στερώντας από το κράτος και την κοινωνία τους απαραίτητους πόρους, για να χρηματοδοτήσουμε επενδύσεις στην παιδεία, στην υγεία και την κοινωνική πρόνοια.
Εκεί όμως που διαφωνούνε είναι στο δια ταύτα, όπως τώρα. Όταν ερχόμαστε να καταθέσουμε συγκεκριμένες προτάσεις. Και αυτό διαπίστωσα από τις τοποθετήσεις πολλών συναδέλφων της αντιπολίτευσης. Εκεί είναι που αρχίζει το, ναι μεν αλλά. Εκεί είναι πλέον που αρχίζει η διατύπωση: «να αρχίσουν σιγά – σιγά οι εξαιρέσεις».
Εμείς, λοιπόν, σε αυτή την κρίσιμη στιγμή για την χώρα λέμε: «Τέρμα στις εξαιρέσεις. Τέρμα στα παράθυρα. Τέρμα στις πόρτες και σε οτιδήποτε άλλο συμβάλλει στην φοροδιαφυγή».
Με το νομοσχέδιο αυτό εισάγουμε ρηξικέλευθες τομές, παρεμβαίνοντας ουσιαστικά στα περισσότερα σημεία του φορολογικού μας συστήματος.
Κεντρικός μας στόχος είναι να αποκτήσουμε ένα φορολογικό σύστημα που να είναι δίκαιο. Με τους πολίτες να συνεισφέρουν ανάλογα με τις πραγματικές τους δυνατότητες. Να είναι αναδιανεμητικό, υπηρετώντας διττό στόχο. Την ελάφρυνση των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων, αλλά και την ενίσχυση των εσόδων του προϋπολογισμού.
Ταυτόχρονα, επιθυμούμε να ενισχύσουμε την αποδοτικότητα του φορολογικού συστήματος, καθώς απομακρύνουμε στρεβλώσεις που υπήρχαν. Βασικός στόχος, όπως τονίσαμε, είναι η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και η αποκάλυψη της φορολογητέας ύλης. Αυτό γίνεται με ένα συνδυασμό, τόσο της ενίσχυσης των κινήτρων, αλλά και εφαρμογής αποτελεσματικότερων μέτρων, ελέγχου και επιβολής ποινών.
Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο, που εισάγει τομές στο φορολογικό σύστημα καθώς όλα τα εισοδήματα φορολογούνται με τον ίδιο τρόπο, ανεξάρτητα από το που προέρχονται. Το υφιστάμενο πλαίσιο φορολόγησης, εντείνει την άδικη και διακριτική μεταχείριση πολλών κατηγοριών εισοδημάτων, δημιουργώντας φορολογούμενους πολλών ταχυτήτων. Βασική αρχή του νέου φορολογικού πλαισίου είναι η εφαρμογή μιας ενιαίας προοδευτικής τιμαριθμοποιημένης φορολογικής κλίμακας, για όλα τα εισοδήματα.
Η προτεινόμενη κλίμακα σύμφωνα με την οποία ωφελούνται 9 στους 10 φορολογούμενους, είναι ενιαία για όλους τους φορολογούμενους, δηλαδή μισθωτούς - συνταξιούχους και μη μισθωτούς - επαγγελματίες. Η νέα φορολογική κλίμακα έχει περισσότερα φορολογικά κλιμάκια. Παρέχει ουσιαστική αναδιανομή του φορολογικού βάρους μεταξύ χαμηλών και υψηλών εισοδημάτων. Μειώνει την φορολογική επιβάρυνση στα ατομικά εισοδήματα από 40 χιλιάδες ευρώ και κάτω, ενώ οι συντελεστές φορολόγησης αυξάνονται προοδευτικά και φτάνουν το 45% για εισοδήματα μεγαλύτερα από ένα όριο.
Πολύς λόγος έγινε τις τελευταίες ημέρες για τα τεκμήρια προσδιορισμού του εισοδήματος. Για τα οποία θέλω να τονίσω, σε αυτό το σημείο, ότι αποτελούν ένα μόνο μέτρο για την σύλληψη της φορολογητέας ύλης. Και επειδή άκουσα να γίνονται πολλές επισημάνσεις, θέλω στο σημείο αυτό, να τονίσω προς τους συναδέλφους που είναι μέσα στην αίθουσα ότι εμείς είμαστε ανοιχτοί σε προτάσεις, σε ότι αφορά στα τεκμήρια.
Πρόκειται για ένα αντικειμενικό σύστημα, καθώς τα νέα τεκμήρια βασίζονται στη λογική του ελάχιστου κόστους διαβίωσης, με βάση την χρήση περιουσιακών στοιχείων και υπηρεσιών. Τα μέχρι σήμερα τεκμήρια ήταν μόνον τεκμήρια κατοχής, ακριβών ακινήτων, πολυτελών αυτοκινήτων, σκαφών αναψυχής και δεν κατάφεραν, ποτέ μέχρι σήμερα, να συμβάλουν στην αύξηση των φορολογικών εσόδων ή στον εντοπισμό της φοροδιαφυγής, γιατί οι κάτοχοι τους τα δήλωναν σε ελληνικές ή offshore εταιρείες. Το έξυπνο χρήμα πάντοτε είχε τον τρόπο και τις δυνατότητες να ξεφύγει από τους φοροελεγκτικούς μηχανισμούς. Τα νέα μέτρα δεν έχουν σχέση με την κατοχή, αλλά με την χρήση και συντήρηση περιουσιακών στοιχείων και του τρόπου διαβίωσης.
Το εισόδημα που προκύπτει με τα τεκμήρια προσδιορισμού σε κάθε περίπτωση είναι μαχητό. Δηλαδή ο φορολογούμενος που αισθάνεται ότι αδικείται, μπορεί να προσκομίσει στην φορολογική αρχή αποδείξεις και στοιχεία για τα πραγματικά του εισοδήματα. Διαπιστώνω και μέσα από την συζήτηση που γίνεται στην αίθουσα αυτή, αλλά και εκτός της αιθούσης, ότι γίνεται πάρα πολύς λόγος για την επιβάρυνση στην φορολογία των ακινήτων και ιδιαίτερα γίνεται μια αναφορά στο πόθεν έσχες, για την πρώτη κατοικία.
Να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Εμείς καταργήσαμε το Ενιαίο Τέλος Ακινήτων, όπως είχαμε υποσχεθεί και επαναφέρουμε τον φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας. Η μικρή ακίνητη περιουσία απαλλάσσεται από τον φόρο και όσοι από εμάς προερχόμαστε από την περιφέρεια, ξέρουμε, τι είχε συμβεί με το ΕΤΑΚ και πως το καθιέρωσε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Κάτοικοι σε μικρά χωριά κλήθηκαν να πληρώσουν 70, 100, 150 ευρώ για κτίσματα τα οποία δεν είχανε καμία σχέση με αυτό που λέμε «μεγάλη ακίνητη περιουσία».
Εμείς φέρνουμε ένα δίκαιο σύστημα, που ουσιαστικά υποχρεώνει να πληρώσει φόρο, μόνο αυτός ο οποίος κατέχει ατομική ακίνητη περιουσία με αντικειμενική αξία μεγαλύτερη από της 400 χιλιάδες ευρώ και την επιβάρυνση υφίσταται μόνο αυτός ο οποίος έχει ατομική ακίνητη περιουσία με αντικειμενική αξία πάνω από 600 χιλιάδες ευρώ. Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου καταργείται η χορήγηση απαλλαγής πρώτης κατοικίας για αγορά ακινήτου 200 τ.μ., ανεξάρτητα από την αξία του.
Κύριοι συνάδελφοι της αξιωματικής αντιπολίτευσης, πόσο κοινωνικά δίκαιο είναι το μέτρο να δίνουμε σε όλους την δυνατότητα να μπορούν να αγοράσουν ένα ακίνητο 200 τ.μ., χωρίς να βάζουμε κανέναν περιορισμό στο πού πάει και το αγοράζει και μάλιστα χωρίς να αναζητούνται οι πόροι, που χρησιμοποιεί για να το αγοράσει. Θεωρείτε ότι είναι κοινωνικά δίκαιο να μπορεί κάποιος να πηγαίνει σε κάποια από τις συνοικίες των βορείων προαστίων και να αγοράζει ένα ακίνητο 200 τ.μ., χωρίς να τον ρωτούμε που βρήκε αυτά τα χρήματα;
Και μου λέτε - έρχεστε σήμερα και μου κάνετε κριτική- ότι με τις πρωτοβουλίες της οποίες παίρνει η κυβέρνηση ουσιαστικά χτυπάει την οικοδομή. Αυτός ο οποίος δουλεύει και έντιμα δηλώνει όλα του τα εισοδήματα ή θα προσφύγει στην τράπεζα να πάρει ένα δάνειο για να αγοράσει ένα σπίτι, θα τύχει της απαλλαγής που δικαιούτα - αν είναι άγαμος αυτή των 200 χιλιάδων ευρώ, αν είναι έγγαμος των 250 χιλιάδων ευρώ. Δεν έχει κανέναν λόγο να ανησυχεί, δεν έχει κανέναν λόγο να φοβηθεί, γιατί τα εισοδήματα τα οποία έχει αποκτήσει, ή τα έχει δηλώσει ή θα προσφύγει σε τραπεζικό δανεισμό. Θα μπορέσει να το αποδείξει και επομένως κανένα πρόβλημα δεν θα αντιμετωπίσει.
Επίσης, βρίσκουμε έναν τρόπο να χτυπήσουμε όλους αυτούς, που τα μεγάλα και τα ακριβά ακίνητα τα είχανε περάσει σε εξωχώριες εταιρείες. Όλοι γνωρίζουμε ότι τα τελευταία χρόνια, παράλληλα με την εκτίναξη των τιμών στην αγορά ακινήτων, είδαμε να επεκτείνεται και το φαινόμενο των offshore εταιρειών, ως ιδιοκτητών ακινήτων.
Τα στοιχεία που τηρούνται σε υποθηκοφυλακείο - στα υποθηκοφυλακεία των διαφόρων νησιών - μας δίνουνε μία εικόνα για το πόσες εξωχώριες εταιρείες έχουνε ακίνητα μεγάλης περιουσίας στα διάφορα τουριστικά θέρετρα της χώρας. Για το λόγο αυτό αυξάνουμε τον συντελεστή φορολόγησης για τα ακίνητα ιδιοκτησίας εξωχώριων εταιρειών, από το 3% στο 15% ετησίως και καταργείται κάθε εξαίρεση από την υποχρέωση καταβολής φόρου. Και επειδή πολλοί χρησιμοποιούν τις εξωχώριες εταιρείες για να μπορέσουνε να φοροαποφύγουνε ή να φοροδιαφύγουνε, ειδικά για τις εξωχώριες εταιρείες και πέραν του θέματος της ακίνητης περιουσίας, θεσπίζουμε σειρά μέτρων για τον καλύτερο έλεγχο των συναλλαγών με αυτές. Έτσι δεν θα αναγνωρίζονται οι εκπτώσεις δαπανών για αγορές και μισθώματα που προκύπτουν από συναλλαγές με offshore, προκειμένου να επιτευχθεί αρτιότερος έλεγχος των τριγωνικών συναλλαγών.
Είπαμε, από την πρώτη μέρα που ξεκινήσαμε τον διάλογο για το φορολογικό νομοσχέδιο: «Ίδιοι κανόνες για όλους, όχι στις εξαιρέσεις». Για κάθε κατηγορία επαγγελμάτων, εφαρμόζεται ο λογιστικός προσδιορισμός του εισοδήματος, με βάση τα βιβλία εσόδων – εξόδων και όλοι οι επαγγελματίες, υποχρεούνται να διαθέτουν ταμειακές μηχανές και να εκδίδουν αποδείξεις.
Με το παρόν νομοσχέδιο διαφοροποιείται ριζικά ο τρόπος φορολόγησης των νομικών προσώπων. Γίνεται σαφής διάκριση μεταξύ των κερδών που διανέμονται με την μορφή μερισμάτων στους μετόχους και των κερδών που παραμένουν αδιάθετα στην επιχείρηση, μέχρις ότου να διατεθούν αποκλειστικά στην υλοποίηση μελλοντικών επενδυτικών σχεδίων της επιχείρησης.
Ακούω από πολλούς συναδέλφους να βάζουν, το κατά τα άλλα φιλολογικό υποψιάζομαι ερώτημα: εάν το συγκεκριμένο νομοσχέδιο προωθεί την ανάπτυξη. Θέλω να τονίσω ότι το νέο φορολογικό νομοσχέδιο σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τον αναπτυξιακό νόμο και τα κίνητρα για επενδύσεις που θα ακολουθήσουν, με την εισαγωγή στην Βουλή ενός άλλου νομοσχεδίου. Ωστόσο και αυτό βέβαια είναι αποδεκτό: Οτι η διάρθρωση του φορολογικού συστήματος μπορεί να λειτουργήσει ως κινητήριος δύναμη που δίνει περαιτέρω ώθηση στην οικονομία, στην παραγωγή και στην διατήρηση ή στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Ε, λοιπόν η απάντηση μας είναι, ναι, αυτό το φορολογικό νομοσχέδιο κινείται προς αυτή την κατεύθυνση, γιατί ουσιαστικά στηρίζει εκείνες τις επιχειρήσεις που μεσούσης της κρίσης, διασφαλίζουν τις θέσεις εργασίας, παρά το γεγονός, ότι μειώνεται ο τζίρος τους.
Λένε λοιπόν όλοι αυτοί που έχουνε αυτές τις επιχειρήσεις που βρίσκονται αντιμέτωποι με την κρίση, ότι εμείς αυτόν τον εργαζόμενο που μας στήριξε στις καλές ημέρες της επιχείρησης, τον στηρίζουμε εμείς αυτή την στιγμή, που η επιχείρηση βρίσκεται αντιμέτωπη με προβλήματα.
Υπάρχουν και μια σειρά από άλλες προβλέψεις που αφορούν είτε τη νεανική επιχειρηματικότητα είτε τις επιχειρήσεις εκείνες που υιοθετούν καινοτόμες διαδικασίες και τις οποίες προστατεύουμε μέσα από τις πρόνοιες του νομοσχεδίου αυτού.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με το νομοσχέδιο αυτό επιχειρείται μια ριζοσπαστική αλλαγή. Οι Έλληνες πολίτες λένε καθημερινά, ότι θέλουν μια ευνομούμενη πολιτεία. Η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών αυτό θέλει. Βλέπει ότι δεν είναι δυνατόν να ανέχεται συμπεριφορές, οι οποίες ζημιώνουν το κράτος. Την ανομία και την αυθαιρεσία την επιδιώκουν όχι οι έννομοι και νομοταγείς πολίτες, αλλά αυτοί που έχουν ή αποζητούν τη δύναμη να εκμεταλλευτούν την απουσία του κράτους και τις στρεβλώσεις της εξουσίας του. Το κόστος της διαφθοράς και της αδιαφάνειας δεν είναι απλά οικονομικό μέγεθος, είναι μια δύναμη καταστροφής των δεσμών της κοινωνίας.
Η κρίση αποτελεί πρόκληση για δράση, περισσότερη δημοκρατία, ανάπτυξη και κοινωνική δικαιοσύνη. Η κρίση αποτελεί την τελευταία ευκαιρία του πολιτικού συστήματος για επαναφορά της Ελλάδας σε μια βιώσιμη αναπτυξιακή τροχιά.

Εμείς δεν συμβιβαζόμαστε με την εσωστρέφεια και τη συνέχιση των συντηρητικών νεοφιλελεύθερων πρακτικών της φιλοσοφίας του παρελθόντος. Η πυξίδα προσανατολισμού μας είναι η διασφάλιση των δημόσιων αγαθών και η κοινωνική ευημερία. Πάντα θα αγωνιζόμαστε για δίκαιες πολιτικές με σύμμαχό μας τον πολίτη.
Σας ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.

Δευτερολογία
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θα ξεκινήσω με μια επισήμανση προς τον τελευταίο ομιλητή. Σε προσωπικό επίπεδο, κύριε Παπαδημούλη, σας εκτιμώ ιδιαίτερα, γιατί πιστεύω ότι ο κοινοβουλευτικός σας λόγος διακρίνεται για τη νηφαλιότητά του και γιατί πραγματικά, όσες φορές καταθέτετε προτάσεις, όλοι όσοι σας ακούμε έχουμε να ωφεληθούμε.
Έχω μια επιφύλαξη, όμως, σε αυτό το οποίο είπατε προηγουμένως. «Δεν μας ακούτε», λέτε, παρά το γεγονός ότι από χθες καταθέτουμε προτάσεις. «Αν μας ακούγατε», λέτε, «θα είχατε μια διαφορετική στάση και συμπεριφορά». Σας ακούσαμε, όταν γίνονταν η συζήτηση για το νομοσχέδιο για την ανεξάρτητη Στατιστική Υπηρεσία. Υιοθετήσαμε πολλές από τις προτάσεις σας, αλλά τελικά, ανεξάρτητα από το τι επισημάνσεις κάνατε εσείς, η Κοινοβουλευτική Ομάδα, στην οποία ανήκετε, στο τέλος καταψήφισε το νομοσχέδιο για την ελληνική Στατιστική Υπηρεσία. Επομένως, το ζήτημα δεν είναι μόνο να υπάρχουν καλές προθέσεις από τη μεριά της Κυβέρνησης, αλλά να υπάρχει και ανταπόκριση από τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Να ξεκινήσουμε με ορισμένες απαντήσεις απέναντι στον συνάδελφο, κ. Καράογλου. Έβαλε ένα ερώτημα ο κ. Καράογλου. «Καθυστερήσατε», λέτε, «να φέρετε αυτό το νομοσχέδιο».
Γιατί μας επικρίνετε;
Βεβαίως, κύριε Καράογλου, είμαστε οι πρώτοι που αναγνωρίζουμε την καθυστέρηση αυτού του νομοσχεδίου, αλλά καθυστέρησε 5ετία ή 10ετία, όχι 5 μήνες. Γιατί αυτό το νομοσχέδιο το είχε ανάγκη η χώρα εδώ και πάρα πολλά χρόνια και το ερώτημα που θέλω να σας απευθύνω εγώ, με πάρα πολύ καλή διάθεση και ποτέ κακόπιστα, γιατί πιστεύω ότι αυτή τη στιγμή που συζητούμε θα πρέπει καλόπιστα να συμμετέχουμε στο διάλογο: Θέλετε να κάνετε έναν απολογισμό όλων των φορολογικών παρεμβάσεων που έγιναν τα προηγούμενα 5,5 χρόνια και να μου πείτε ποιο ήταν το αποτέλεσμα αυτών; Και αν το εύρος που καλύπτει το συγκεκριμένο φορολογικό νομοσχέδιο, καλύφθηκε από το σύνολο των φορολογικών παρεμβάσεων που έκανε η προηγούμενη Κυβέρνηση;.
Εδώ θα έχετε απάντηση στο ερώτημα, εάν και πόσο καιρό καθυστερήσαμε να καταθέσουμε αυτό το νομοσχέδιο. Για να μην σας υπενθυμίσω ότι οι περισσότερες από τις παρεμβάσεις που κάνατε κατά τα προηγούμενα χρόνια, είχαν ως αποτέλεσμα, κάποιοι να απολαμβάνουν ένα τεράστιο αφορολόγητο και να γίνονται διακρίσεις. Αναφέρομαι συγκεκριμένα, στο τι παρεμβάσεις κάνατε στο ζήτημα των ακινήτων, όπου κάποιος μπορούσε να πάρει ένα ακίνητο 200 τ.μ. χωρίς να δηλώνει τα εισοδήματά του, ανεξάρτητα από το πού το αγόρασε. Και το άλλο που κάνατε με τη φορολογία των επιχειρήσεων, που δώσατε τη δυνατότητα σε 200 εισηγμένες επιχειρήσεις να έχουν οφέλη από λιγότερες φορολογικές επιβαρύνσεις της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ στα 5 χρόνια.
Βάλατε το ερώτημα για το ζήτημα της ανάπτυξης και παραθέσατε την τοποθέτηση ενός οικονομολόγου, εάν και κατά πόσο ένα φορολογικό νομοσχέδιο, συνεισφέρει στην ανάπτυξη. Δεν το αμφισβήτησε κανείς και όπως πολύ σωστά σας απάντησε και ο κ. Μακρυπίδης, για εμάς, είναι εξίσου σημαντικό και το στοιχείο της κοινωνικής δικαιοσύνης που έρχεται μέσα από την αναδιανομή. Αναζητάτε και προσπαθείτε να μας πείσετε ότι βασικός πυλώνας της ανάπτυξης μιας χώρας είναι το φορολογικό νομοσχέδιο.
Για εμάς είναι εξίσου σημαντικό, μέσα από ένα φορολογικό νομοσχέδιο να αναδεικνύεται και ο αναδιανεμητικός του χαρακτήρας, που ουσιαστικά, δείχνει, ότι μια πολιτική διαφέρει, γιατί προσπαθεί να στηρίξει αυτό που λέμε κοινωνική δικαιοσύνη.
Συμφωνώ ότι έχουμε ανάπτυξη, όταν έχουμε μια οικονομία που έχει σταθερούς κανόνες λειτουργίας. Στο βαθμό, λοιπόν, που το φορολογικό πλαίσιο διαμορφώνει τους κανόνες λειτουργίας μιας οικονομίας, θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σας. Όσο πιο σταθερό είναι το φορολογικό πλαίσιο, τόσο πιο ευοίωνες είναι οι προοπτικές για την αναπτυξιακή διαδικασία.
Άκουσα από πολλούς να λένε ότι καταργείται το αφορολόγητο. Ειλικρινά αναρωτιέμαι, εάν αυτή η συζήτηση γίνεται για να γίνεται ή γίνεται, γιατί πραγματικά, έχουμε κάποια επιχειρήματα. Οι 11.000 εισόδημα που είναι κάτω από το αφορολόγητο, προϋποθέτουν ότι ο φορολογούμενος, πρέπει να μαζεύει αποδείξεις της τάξης των 90 ευρώ το μήνα. Αυτό που λέμε εμείς, είναι ότι με αυτή τη διαδικασία, θέλουμε να χτίσουμε φορολογική συνείδηση. Να δώσουμε τη δυνατότητα σε όλους τους Έλληνες πολίτες να συνεισφέρουν στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει νοικοκυριό με 11.000 ευρώ εισόδημα, το οποίο δεν μπορεί να μαζέψει τις αποδείξεις των 90 ευρώ το μήνα.
Επομένως, στόχος μας δεν είναι να καταργήσουμε το αφορολόγητο, στόχος μας είναι να χτυπήσουμε τη φοροδιαφυγή. Φαίνεται από την θετική ανταπόκριση που υπήρξε, ότι οι Έλληνες πιστεύουν ότι αυτός είναι ένας δημιουργικός τρόπος για να χτυπήσουμε την φοροδιαφυγή. Στο ζήτημα των τεκμηρίων, είπα ότι εμείς παραμένουμε ανοικτοί σε όποιες προτάσεις κατατεθούν από τους συναδέλφους της Βουλής.
Και θα κλείσω με το ζήτημα του δανεισμού. Σας είπαμε πολλές φορές, υποδείξτε μας από πού μπορούμε να πάμε να δανειστούμε φθηνά από τις διεθνείς αγορές, αλλά δεν άκουσα κάποια πρόταση. Το μόνο το οποίο λέτε συνεχώς, είναι ότι, ενώ τελικά πήραμε τα μέτρα, δεν υπήρξε ταχεία αποκλιμάκωση των επιτοκίων.
Κανείς δεν ισχυρίστηκε, ότι παίρνοντας τα μέτρα ή μετά την ανακοίνωση των αποφάσεων του Συμβουλίου Κορυφής ή μετά την απόφαση του κ. Τρισέ, θα αποκλιμακωθούν τα επιτόκια την επόμενη μέρα. Εκείνο, όμως, το οποίο μπορεί να καταγραφεί στα πρακτικά της σημερινής συζήτησης, είναι ότι στην 7ετία που δανειστήκαμε χθες, το επιτόκιο ήταν χαμηλότερο από αυτό με το οποίο είχαμε δανειστεί πριν από λίγους μήνες στην 5ετία και αυτό είναι μια πρώτη θετική εξέλιξη. Και αυτό το οποίο λέμε, είναι ότι αυτή τη στιγμή, εμείς θέλουμε να αντλούμε ρευστότητα από το εξωτερικό, διότι θέλουμε τη ρευστότητα που έχουν στη διάθεσή τους οι τράπεζες να τη διοχετεύουν πρωτίστως στην πραγματική οικονομία και να μη τη διοχετεύουν δανείζοντας το ελληνικό δημόσιο.
Γιατί, ουσιαστικά, εάν το τραπεζικό σύστημα δανείσει το ελληνικό δημόσιο για μια 7ετία, δεσμεύει πόρους που έχει στη διάθεσή του για 7 ολόκληρα χρόνια υπέρ του ελληνικού δημοσίου και όχι υπέρ της πραγματικής οικονομίας.
Σε επιμέρους επισημάνσεις που έγιναν από συναδέλφους, θα απαντήσουμε στην κατ’ άρθρον συζήτηση.
Σας ευχαριστώ.
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ